PDA

Bekijk Volledige Versie : Vegetarisch kerstdiner dreigt



TonH
17-12-03, 12:33
CNV dreigt: vegetarisch kerstdiner
(Van onze redactie economie)

AMSTERDAM - De leverantie van vlees ligt, als het aan de vakbonden ligt, rond kerst stil. De bonden willen vanaf maandag de Nederlandse slachterijen lamleggen, omdat er nog altijd geen cao gesloten is. CNV Bedrijvenbond dreigt met een 'vegetarische kerst' als de werkgevers in de vleesbranche niet voor vrijdag toegeven. De ondernemers zijn dat niet van plan.

De bonden willen maandag de vleesbedrijven (waaronder veel slachterijen) 'platgooien' waardoor er met de feestdagen een tekort ontstaat aan vers vlees. ''Als er voor het weekend geen akkoord is, dan ligt de sector rond kerst plat,'' aldus Siward Smit van het CNV.

Reden voor de stakingsdreiging is onenigheid over een nieuwe cao. Volgens de vakbonden zijn de werkgevers maandag akkoord gegaan met het laatste bod van de bonden en 'is er dus een cao.' Gisteren lieten de werkgevers weten dat er wat hen betreft helemaal geen cao ligt.

''Eerst wordt ik gebeld door de voorzitter van de werkgeversvereniging met de boodschap dat er een cao-akkoord was,'' zegt Swart van het CNV.

''Nu ontkennen ze dit. Dit is de bloody limit, onze leden zijn zo woest dat ik ze niet meer in de hand heb.'

De werkgeversorganisatie zegt dat ze de achterban nog moet raadplegen en dat er voor die tijd geen overeenkomst is. Volgens de vakbonden is dat een leugen, zijn de ledenraadplegingen al lang gehouden en is de achterban akkoord gegaan.

''De werkgevers zijn teruggefloten door een paar directeuren die plotseling nog even aan het akkoord willen toevoegen dat de werknemers ook op zaterdag moeten werken. Dat kan natuurlijk niet achteraf,'' zegt John Klein, onderhandelaar van FNV Bondgenoten.

De FNV denkt dat de werkgevers alsnog zullen toegeven. Het CNV heeft daar weinig vertrouwen in. Als het overleg mislukt, dan gaan de werknemers vanaf maandag in staking.

© Het Parool, 17-12-2003

:schok:

Dan maar geit bij Sadeeq vandaan....

freya
17-12-03, 13:23
:wohaa: Lang Leve het Vegetarisme! :wohaa:

:D Arme carnivoren :D

Mill
17-12-03, 13:32
Geplaatst door freya
:wohaa: Lang Leve het Vegetarisme! :wohaa:

:D Arme carnivoren :D

Tja. Iedereen roept ach en wee als er een paard een stokje in z'n kont krijgt, terwijl er dagelijks miljoenen dieren onnoemelijk veel ernstiger worden mishandeld voor het stukkie vlees op het bordje.

TonH
17-12-03, 13:51
Geplaatst door freya
:wohaa: Lang Leve het Vegetarisme! :wohaa:

:D Arme carnivoren :D

Ben heel begaan met het lot der dieren. Ik eet uitsluitend vegetarische dieren. :ego:

barfly
17-12-03, 14:11
Vegetariers, die heb ik nou nooit begrepen. Vegetariers maken van eten een verplichting en dat terwijl een lekker stukje vlees zo' n tractatie is. Afgezien dat het heel ongezond moet zijn de vegetariers die ik ken zjn stuk voor stuk harstikke bleek en lijken altijd moe te zijn.

Ik ga zo eens even naar de slager al wat inslaan voor kerst :duim:

Simon
17-12-03, 14:16
Het kan natuurlijk ook een stunt zijn om de kerstinkopen wat te spreiden want iedereen rent nu natuurlijk naar de slager :)

Maar om mij alvast in te dekken ... verkoopt de Marokkaanse slager ook rosbief ?

mrz
17-12-03, 14:19
Feel your sig barfly. :cheefbek:

Veganisme voor kinderen tijden terug eens gehoord dat je daar watjes kinderen van krijgt maar ik heb teveel gevoel voor humor ofzo. :kwaad:

sadeeQ
17-12-03, 17:48
Geplaatst door TonH
:schok:

Dan maar geit bij Sadeeq vandaan....

:schrik: :vreemd: mijn geitjes zijn niet te vreten,zitten vol gif :zegniets:

Timoesh
17-12-03, 19:27
Geplaatst door freya
:wohaa: Lang Leve het Vegetarisme! :wohaa:

:D Arme carnivoren :D


Psies!...:wohaa:....


Greetz,....

freya
17-12-03, 21:33
Geplaatst door EdV
Een vegetarische Kerst?
En dat bij de herdenking van het feit dat het Woord Vlees is geworden!


Ed

:loog:

Heb je het nu over kanibalisme???

:eek:

Al Sawt
17-12-03, 22:13
Getemde dieren zijn voor menselijke consumptie gemaakt.
Tenzij het herkauwers en hoefdieren zijn.

freya
18-12-03, 08:59
Geplaatst door Al Sawt
Getemde dieren zijn voor menselijke consumptie gemaakt.
Tenzij het herkauwers en hoefdieren zijn.

Maar het is toch niet verplicht ze te eten? :strik:


Om misverstanden te voorkomen:
Ik ben zelf geen vegetarier meer, wel meer dan 10 jaar strikt geweest, ik at weinig vlees en nu mijn zoon vegetarier is geworden weer (bijna helemaal) niet meer.

Vlees eten is niet echt nodig en teveel vlees eten is ongezond. En dan heb ik het nog niet over de bioindustrie gehad :staart: