PDA

Bekijk Volledige Versie : Jacques Chirac (Mars en TAFKAZ bij elkaar)



T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 17:05
Chirac wil verbod op hoofddoekjes op scholen


PARIJS (ANP) - Een nieuwe wet in Frankrijk moet het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen verbieden. Dat heeft president Jacques Chirac woensdag gezegd in en toespraak. Hij benadrukte dat Frankrijk seculier moet blijven.

De nieuwe wet moet volgens de president aan het begin van het nieuwe schooljaar van kracht worden

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 17:14
Chirac backs ban on headscarves


Stasi says secularism is a chance for Islam
French President Jacques Chirac has voiced support for a law that would ban the wearing of headscarves in schools.
He was giving his reaction to last week's report by a government commission, which proposed a ban on conspicuous religious signs in schools.

Jewish skull-caps and large Christian crosses would be affected, as well as headscarves worn by Muslim girls.

Some religious leaders have objected to the idea, but polls suggest a majority of voters would back it.


"Discreet" medallions and pendants which merely confirm a person's religious faith would be allowed.

No holiday

Mr Chirac dropped another controversial proposal made by the commission - for school holidays to mark the Muslim feast of Eid el-Kabir and the Jewish Yom Kippur.


HAVE YOUR SAY
The integration of people from other cultures cannot be achieved unless they accept European values

Dimitri, France


Send us your comments
The idea sent shockwaves through the centre-right government which is currently drafting legislation to make state employees work on the Christian holiday of Pentecost in order to raise money for care for the elderly.

The commission, headed by former minister Bernard Stasi, consulted a wide cross-section of public opinion, including teachers, religious leaders, sociologists and politicians before handing in the report to the president on Thursday.

Although it dealt with the wider subject of French secularism, debate on the issue has focused on the wearing of Islamic headscarves in schools.

Public opinion

France has the largest Muslim population in the European Union, with around five million people, and several thousand teenage girls are estimated to wear headscarves to classes.

The spirit and general tone of the report stigmatise one section of the nation, and take no account of the reality of Islam in France

French Council for the Muslim Religion
The issue has led to a number of celebrated cases where girls have been suspended or expelled for wearing headscarves to school.

A survey published by Le Parisien newspaper on Wednesday suggested that public opinion has swung behind a ban on religious signs in schools and colleges.

It suggests that 69% of French citizens now support such a law, compared with 55% before the publication of the Stasi commission report.

But according to the same poll, only 39% of French Muslims favoured a ban on religious signs.

The survey questioned 1,004 French people over the age of 18 on 14 and 15 December.

The French Council for the Muslim Religion - recently created as Muslims' first ever representative body in France - said it regretted the report's recommendations.

"The spirit and general tone of the report stigmatise one section of the nation, and take no account of the reality of Islam in France," it said.

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 17:18
..

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 18:00
oops...iets ging verkeerd.

an3sdej
17-12-03, 18:04
Ik vond het altijd een nare man, maar hij heeft weer iets van mijn sympathie teruggewonnen.

Marsipulami
17-12-03, 18:17
Chirac verbiedt hoofddoekjes op school


17:35:13

PARIJS - De Franse president Jacques Chirac zal binnenkort een wetsvoorstel indienen dat het dragen van hoofddoekjes en andere religieuze symbolen op openbare scholen verbiedt. Het verbod moet volgend schooljaar van kracht worden.

Vorige week sprak de commissie-Stasi, die de Franse president Jacques Chirac over het onderwerp moest adviseren, zich uit voor een wet die ,,ostentatieve religieuze symbolen'' op school verbiedt. Het gaat zowel om hoofddoekjes als om grote kruisen en keppels.

Vertegenwoordigers van de drie grote godsdiensten in Frankrijk -- de katholieke en orthodoxe kerk, de joodse gemeenschap die met 600.000 de grootste in Europa is en de moslims -- spraken zich uit tegen een verbod.
Een Franse wet van 1905 schrijft religieuze neutraliteit voor in gebouwen en instellingen van de Franse republiek, dus ook in staatsscholen. Anderzijds oordeelde de Raad van State in 1989 dat religieuze symbolen op school mogen, als die niet te opvallend zijn of niet bedoeld zijn om zieltjes te werven.

17/12/2003 - ap

plexus
17-12-03, 18:28
..een dom en kortzichtig besluit..had eerlijk gezegd meer verwacht van die fransozen! verveeld

Al Sawt
17-12-03, 18:30
Hij had mijn sympathie al gewonnen, toen ie een kernreactor aan Irak verkocht had.

Blade20
17-12-03, 18:35
Hulde, een wijs en vooruitziende blik vindt ik.
Meer neutraliteit zorgt voor een betere eenheid in de groep. Het is dan moeilijker om anderen te benadelen om hun geloof omdat het een stuk moeilijker te zien is.

papol
17-12-03, 18:49
Nu maar hopen(?) dat de wet expliciet religieuse hoofdbedekkingen verbied. Kan iedereen alnog met een base-ball cap de klas in. Of zie ik dat verkeerd??


Gr.P

papol
17-12-03, 18:58
Zolang de Fransen er niets aan kunnen verdienen zullen ze alles verbieden. Misschien dat de eeuwige tegendraadsheid van de Fransen een ommekeer in overig Europa bewerkstelligt.


Gr.P

nefertiti
17-12-03, 19:01
Deze topic was toch al eens geopend?

Iedereen die het rapport van Bernard Stasi wil inkijken kan dit doen op volgende link:


http://www.liberation.fr/img/docs/rapport_stasi.pdf


_________________
Voor wie de indruk zou hebben dat het zogenaamde Rapport-Stasi enkel over doekjes zou gaan, of over schoolse toestanden, geef ik hieronder onvolledig lijstje van diverse problemen die aangehaald worden in dat rapport:

Een hoofddoekje dragen.
Identiteitscontrole weigeren.
Men weigert een EHBO-cursus te volgen, en EHBO toe te passen.
Weigeren de autoriteit van een vrouwelijke directeur te aanvaarden.
Weigeren ondervraagd te worden door een mannelijke leraar.
Geen zwemlessen willen volgen.
Lessen over de holocaust verstoren.
Weigeren deel te nemen aan lessen biologie.
Stelselmatig afwezig blijven op bepaalde dagen van de week.
Collega’s niet de hand willen drukken.
Weigeren deel te nemen aan turnlessen.
Geen vrouwelijke baas aanvaarden.
Weigeren door een mannelijke c.q. vrouwelijke arts onderzocht te worden.
Hospitaalgangen worden ingericht als gebedsruimten.
Alternatieve keukens worden ingericht in hospitalen, zonder rekening te houden met sanitaire regels.
In gevangenissen wordt een uitzonderingsbehandeling afgedwongen.
Men eist gescheiden publieke inrichtingen.
Loyauteit eerder aan de eigen groep dan aan de staat.
Meisjes slachtoffer van sexisme.
Polygamie Verstoting van vrouwen
Scheiding "kerk" en staat

Victory
17-12-03, 19:02
Geplaatst door Blade20
Hulde, een wijs en vooruitziende blik vindt ik.
Meer neutraliteit zorgt voor een betere eenheid in de groep. Het is dan moeilijker om anderen te benadelen om hun geloof omdat het een stuk moeilijker te zien is.

Is goed, maar niet janken over de haat jegens het westen die hierdoor vergroot zal worden.

nefertiti
17-12-03, 19:03
Vermits heel Europa uiteindelijk mee geprofiteerd heeft van de Franse Revolutie, hoop ik dat we deze keer weer zo slim zullen zijn om in het kielzog van de Fransen ook in de rest van Europa deze wet in te voeren!

Vive La France! -->effe klikken :love: :koppel: (http://web.idirect.com/~fsltto/marseille.au)
Allons enfants de la Patrie
Le jour de gloire est arrivé.
Contre nous, de la tyrannie,
L'étandard sanglant est levé,
l'étandard sanglant est levé,
Entendez-vous, dans la compagnes.
Mugir ces farouches soldats
Ils viennent jusque dans nos bras
Egorger vos fils,
vos compagnes.

Aux armes citoyens!
Formez vos bataillons,
Marchons, marchons!
Qu'un sang impur
Abreuve nos sillons.


Amour sacré de la Patrie,
Conduis, soutiens nos bras vengeurs,
Liberté, liberté cherie,
Combats avec tes defénseurs;
Combats avec tes défenseurs.
Sous drapeaux, que la victoire
Acoure à tes mâles accents;
Que tes ennemis expirants
Voient ton triomphe et notre gloire!

Of in het Engels:

Ye sons of France, awake to glory!
Hark! Hark! the people bid you rise!
Your children, wives, and grandsires hoary
Behold their tears and hear their cries!
Behold their tears and hear their cries!
Shall hateful tyrants, mischief breeding,
With hireling hosts a ruffian band
Affright and desolate the land
While peace and liberty lie bleeding?
To arms, to arms, ye brave!
Th'avenging sword unsheathe!
March on, march on, all hearts resolved
On liberty or death.

Oh liberty can man resign thee,
Once having felt thy gen'rous flame?
Can dungeons, bolts, and bar confine the?
Or whips thy noble spirit tame?
Or whips thy noble spirit tame?
Too long the world has wept bewailing
That falsehood's dagger tyrants wield;
But freedom is our sword and shield
And all their arts are unavailing.
To arms, to arms, ye brave!
Th'avenging sword unsheathe!
March on, march on, all hearts resolved
On liberty or death.

en nu de "tune":
http://acc6.its.brooklyn.cuny.edu/~phalsall/sounds/marseille.ra

Marsipulami
17-12-03, 19:12
Eindelijk komt er eens een confrontatie. Nu komt er tenminste een duidelijke wet waartegen men kan reageren. Ik geloof nooit dat Frankrijk deze strijd kan winnen. Dat hoofddoekverbod zal een blijvende bron van conflict worden.

Men kan zomaar niet van 'buitenaf' een religieus voorschrift wijzigen dat een symboolfunctie heeft voor méér dan een miljard mensen op de planeet. In Turkije is het al een bron van conflicten en daar werd het verbod ingesteld door moslims zelf aan de hand van een islam-theologische motivering. In Frankrijk zal het zeker niet lukken omdat het gezien zal worden als een aanslag op het geloof van de moslims door een atheïstische staat.

De verkopers van hoofddoeken gaan gouden zaken doen volgens mij in de komende tijd in Frankrijk. :p


http://users.pandora.be/vzw_vriendschap/linkpagina/palestinian_child.jpg

nefertiti
17-12-03, 19:22
Marsi! sweety! jij bent effe vergeten zeker dat de Fransen nèt niét op Le Pen hebben gestemd?




In Frankrijk zal het zeker niet lukken omdat het gezien zal worden als een aanslag op het geloof van de moslims door een atheïstische staat.
hallo??????

-->effe klikken :love: :koppel: (http://web.idirect.com/~fsltto/marseille.au)

Marsipulami
17-12-03, 19:29
Geplaatst door nefertiti
Marsi! sweety! jij bent effe vergeten zeker dat de Fransen nèt niét op Le Pen hebben gestemd?

hallo??????

-->effe klikken :love: :koppel: (http://web.idirect.com/~fsltto/marseille.au)

Die klik werkt niet. Le Pen is gewoon de vertegenwoordiger van bekrompen mensen. Wedden dat de hoofddoek razend populair gaat worden.

Ik geloof wel dat de interpretaties van de islam mogelijks verder zullen evolueren. Maar nieuwe interpretaties moeten wel vanuit de islam zelf komen. Van buitenaf zoiets opleggen dat werkt nooit, integendeel dat werkt averechts. Het hoofddoek zal het symbool worden van de emancipatiestrijd van de moslims in het westen.

Victory
17-12-03, 19:36
Ik vraag me ook af of het hun gaat lukken. Het lukt Turkije doordat ze een dictatoriaal regime hebben. De mensen worden onderdrukt. Zonder geldige redenen arresteren ze kleine meisjes met een hoofddoek, of knuppelen meisjes inelkaar om hun hoofddoek af te doen. En zelfs met zo'n onderdrukkende regime is er een soort van oorlog aan de gang in dat land.

Hoe wilt Frankrijk dit flikken zonder de mensen te ondrukken, als dit al geen onderdrukking is.

nefertiti
17-12-03, 19:39
Lees even het rapport van Bernard Stasi!

Het kan nergens anders lukken dan in Frankrijk, het land van de Franse Revolutie!

en het ZAL LUKKEN!!!!! Iemands vrijheid eindigt waar het voor iemand anders storend is! Als er één land is dat hierbij het voortouw kan nemen is het Frankrijk!

en de Fransen hebben dus zeer goed laten zien waar het hem om te doen was ! De Marseillaise is daar nog niet verdwenen hoor! Met de Fransen moet je niet evenveel sollen als met de Vlamingen of de Nederlanders! Ze hebben récht op hun chauvinisme!

(sorry dat de link voor jou niet werkt marsi, iets met microsoft mediaplayer of zo, ben er niet zo goed thuis in! - bij mij werkt het schitterend :koppel: )

papol
17-12-03, 19:40
Geplaatst door Victory
Is goed, maar niet janken over de haat jegens het westen die hierdoor vergroot zal worden.

De haat vergroten betekend dus dat er wel degelijk haat aanwezig is. Mmmmm niet echt netjes.

Ik meen al langere tijd te moeten constateren dat alles wat maar tegenzit, niet in het voordeel is, niet eens is met gezien word als:


.. een aanslag op het geloof van de moslims ...


Gr.P

Victory
17-12-03, 20:10
Geplaatst door papol
De haat vergroten betekend dus dat er wel degelijk haat aanwezig is. Mmmmm niet echt netjes.

Ik meen al langere tijd te moeten constateren dat alles wat maar tegenzit, niet in het voordeel is, niet eens is met gezien word als:




Gr.P


Denk je dat die haat er is omdat we per definitie het westen haten? Of denk je dat het komt door gedoe zoals hierboven?

Goodnight
17-12-03, 20:18
Geplaatst door Al Sawt
Hij had mijn sympathie al gewonnen, toen ie een kernreactor aan Irak verkocht had.

verloren of gewonnen???

Al Sawt
17-12-03, 20:22
Geplaatst door Goodnight
verloren of gewonnen??? Ik ben er niet mee eens.
Maar je moet wel beseffen, dat deze beslissing deels gemotieveerd wordt om extreem rechts de wind uit de zeilen te nemen.

Goodnight
17-12-03, 20:24
JIppie!!!
Vive la France!!!

Het is ze gelukt:

De diehards hoofddoekjes zullen nu thuis blijven en zullen het straatbeeld niet onnodig verstoren, want owee als er een hoofddoekje over straat loopt!

gevolg: groepen mensen die zich in hun vrijheid waar Frankrijk oh zo trots op is beknot zullen voelen.
Vrijheid om aan te trekken wat ze willen en hun geloof te belijden hoe zij willen.
Maakt niet uit of ze anderen hier niet lastig mee vallen.

Hoe triest en tegenstrijdig!

nefertiti
17-12-03, 20:29
Geplaatst door Victory
Denk je dat die haat er is omdat we per definitie het westen haten? Of denk je dat het komt door gedoe zoals hierboven?

Als ik het even persoonlijk mag opvatten, neem ik het "gedoe zoals hierboven" letterlijk als basisnorm voor mijn eigen cultuur. Ik, noch mijn ouders hebben zich verplaatst om zich te verbeteren op kap van een "andere cultuur". Integendeel, wij hebben er zelf voor gezorgd dat onze cultuur ervoor zorgde dat wij hier in deze regionen een behoorlijk welvaartspeil hadden.
Ik begrijp dat ook totaal niet waarom mensen met een "andere" cultuur naar hier komen, constant "onze" cultuur zitten te bekritiseren en dan nog hopen dat we met open armen hun verarmende cultuur gaan aanvaarden?
Of snap je dat niet?

Geef ons één!!! voordeelpunt van jouw cultuur - waardoor wij SAMEN beter kunnen worden, en geloof me, dat wordt met open armen ontvangen!

Maar waarom moeten we een andere basiscultuur gaan accepteren, die - op andere plaatsen in de wereld - duidelijk bewezen heeft dat ze leidt tot volledige verarming van de bevolking?

Welke VOORDELEN biedt jouw cultuur MIJ? Kan je me dan eens even duidelijk maken, gewoon onder dit topic in verhouding tot de gevolgen van de Franse Revolutie en de Franse Maatschappij dientengevolge?

Victory
17-12-03, 20:29
Geplaatst door Goodnight
JIppie!!!
Vive la France!!!

Het is ze gelukt:

De diehards hoofddoekjes zullen nu thuis blijven en zullen het straatbeeld niet onnodig verstoren, want owee als er een hoofddoekje over straat loopt!

gevolg: groepen mensen die zich in hun vrijheid waar Frankrijk oh zo trots op is beknot zullen voelen.
Vrijheid om aan te trekken wat ze willen en hun geloof te belijden hoe zij willen.
Maakt niet uit of ze anderen hier niet lastig mee vallen.

Hoe triest en tegenstrijdig!

Ik heb familie in Frakrijk die aan een universiteit studeren daar, vraag me af wat ze gaat doen nu. :duizelig:

Victory
17-12-03, 20:40
Geplaatst door nefertiti
Als ik het even persoonlijk mag opvatten, neem ik het "gedoe zoals hierboven" letterlijk als basisnorm voor mijn eigen cultuur. Ik, noch mijn ouders hebben zich verplaatst om zich te verbeteren op kap van een "andere cultuur". Integendeel, wij hebben er zelf voor gezorgd dat onze cultuur ervoor zorgde dat wij hier in deze regionen een behoorlijk welvaartspeil hadden.
Ik begrijp dat ook totaal niet waarom mensen met een "andere" cultuur naar hier komen, constant "onze" cultuur zitten te bekritiseren en dan nog hopen dat we met open armen hun verarmende cultuur gaan aanvaarden?
Of snap je dat niet?

Geef ons één!!! voordeelpunt van jouw cultuur - waardoor wij SAMEN beter kunnen worden, en geloof me, dat wordt met open armen ontvangen!

Maar waarom moeten we een andere basiscultuur gaan accepteren, die - op andere plaatsen in de wereld - duidelijk bewezen heeft dat ze leidt tot volledige verarming van de bevolking?

Welke VOORDELEN biedt jouw cultuur MIJ? Kan je me dan eens even duidelijk maken, gewoon onder dit topic in verhouding tot de gevolgen van de Franse Revolutie en de Franse Maatschappij dientengevolge?

Ok, je mag een or twee 'voordeelpunt(en)' van mijn cultuur. Maar als je aan mijn geloof zit komt er oorlog.

De hijab is verplicht in mijn geloof. Niet in mijn cultuur.

nefertiti
17-12-03, 20:57
Geplaatst door Victory
Ok, je mag een or twee 'voordeelpunt(en)' van mijn cultuur. Maar als je aan mijn geloof zit komt er oorlog.

De hijab is verplicht in mijn geloof. Niet in mijn cultuur.

WAT zijn die een of twee voordeelpunten?

WAAR kom ik aan jouw geloof?

Indien jouw geloof niet past in MIJN cultureel gestructureerd onderwijs, staat het JOU nog altijd vrij om je EIGEN godsdienstig onderwijs op te richten (en er dan zelf voor in te staan natuurlijk).
In Belgie geldt vb. LEERplicht! niemand is verplicht om naar school te gaan! wel om te studeren zodat ze bepaalde basiskennis hebben geleerd. Die basiskennis is wèl bepaald door de hier geldende wet. NIEMAND verplicht je echter om naar een bepaalde school te gaan!

nogmaals: WAT ZIJN JOUW VOORDEELPUNTEN TEGENOVER MIJ?

Victory
17-12-03, 21:22
Geplaatst door nefertiti
WAT zijn die een of twee voordeelpunten?

WAAR kom ik aan jouw geloof?

Indien jouw geloof niet past in MIJN cultureel gestructureerd onderwijs, staat het JOU nog altijd vrij om je EIGEN godsdienstig onderwijs op te richten (en er dan zelf voor in te staan natuurlijk).
In Belgie geldt vb. LEERplicht! niemand is verplicht om naar school te gaan! wel om te studeren zodat ze bepaalde basiskennis hebben geleerd. Die basiskennis is wèl bepaald door de hier geldende wet. NIEMAND verplicht je echter om naar een bepaalde school te gaan!

nogmaals: WAT ZIJN JOUW VOORDEELPUNTEN TEGENOVER MIJ?

Hijab is geloof, het heeft niks met cultuur temaken.


Noem de dingen die jij hebt moeten opgeven door de conflict met ons geloof. Zeg nou maar gewoon geloof, want dat bedoel je.

Marsipulami
17-12-03, 22:58
Geplaatst door nefertiti
Het kan nergens anders lukken dan in Frankrijk, het land van de Franse Revolutie en het ZAL LUKKEN!

Dat verbod zal een volkomen averechts effect hebben. Met een stupide wet in een onozel land verander je geen wereldwijd verspreide sterke religieuze traditie zoals de islam. Frankrijk overschat zichzelf schromelijk als ze dat daar geloven. Natuurlijk zullen er een heleboel mensen zijn die geen hoofddoek meer zullen dragen op school om conflicten en problemen te vermijden. Maar als dit moet gebeuren onder dwang maakt men de hoofddoek alleen maar populairder. Uiteindelijk zal men dat verbod moeten intrekken. Zo'n verbod is een belediging voor 5 miljoen Franse moslims en zal de militante islam in Frankrijk alleen maar versterken.



Iemands vrijheid eindigt waar het voor iemand anders storend is!

Ik kan geen enkel zinnig argument bedenken om zo'n hoofddoek te verbieden op school. Zo'n verbod is gewoon een uiting van puur racisme. Ik voel mezelf op geen enkel ogenblik beperkt in mijn eigen vrijheid als mijn moslimmedemensen een hoofddoek wensen te dragen. Zo'n wet is het karakterloos toegeven aan primitieve xenofobe tendensen door opportunistische beleidsmensen. Ik vind dat een overheid de rechten van het individu en het belang van de gemeenschap moet verdedigen en niet moet toegeven aan xenofobe tendensen. Als ze dat wel doet voel ik me niet verplicht om me te schikken naar onrechtvaardige wetten. Bovendien is zo'n verbod volkomen in strijd met het grondwettelijk beschermde recht op vrijheid van godsdienst.

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 23:08
Ik vraag mij af of de wet kan worden aangevochten bij het Europese Hof. Any juristen in da house?


ps. Eindelijk zijn we bij elkaar, Mars!

Marsipulami
17-12-03, 23:23
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
ps. Eindelijk zijn we bij elkaar, Mars!

Huh? Onlangs zat je nog met hand en tand het Franse hoofddoekverbod te verdedigen met onozele argumenten als (pseudo-)neutraliteit van de staat.

an3sdej
17-12-03, 23:24
Met een stupide wet in een onozel land verander je geen wereldwijd verspreide sterke religieuze traditie zoals de islam. Frankrijk overschat zichzelf schromelijk als ze dat daar geloven.

Weg met onze buren, leve de Belgische federatie :fpimp:

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 23:30
Geplaatst door Marsipulami
Huh? Onlangs zat je nog met hand en tand het Franse hoofddoekverbod te verdedigen met onozele argumenten als (pseudo-)neutraliteit van de staat.

Ik bedoel, eindelijk zijn we bij elkaar in een topic, slimmerd. We zijn één geworden om het maar zo te zeggen.

Marsipulami
17-12-03, 23:40
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik bedoel, eindelijk zijn we bij elkaar in een topic, slimmerd. We zijn één geworden om het maar zo te zeggen.

:lol: Oh de topic. Nou ja, Belgen zijn niet zo slim :p. Ik dacht je het over inhoud had. Ik wijk als regenboogbounty echter niet af van mijn eerder ingenomen standpunten en hoop ook dat jij bij de jouwe zal blijven, anders is het veel te verwarrend voor een Belg. :cola:

T.A.F.K.A.Z
17-12-03, 23:43
Geplaatst door Marsipulami
:lol: Oh de topic. Nou ja, Belgen zijn niet zo slim :p. Ik dacht je het over inhoud had. Ik wijk als regenboogbounty echter niet af van mijn eerder ingenomen standpunten en hoop ook dat jij bij de jouwe zal blijven, anders is het veel te verwarrend voor een Belg. :cola:

Ik blijf absoluut voorstander van deze wet. Opiniepeiling heeft uitgewezen dat 39% van de Franse moslims deze wet ook steunt.


Imam Hamed of the Croissant de l'Islam community organisation in Dunkerque said the law would deepen divisions in society.

"We're going to demonstrate to show we don't agree," he told BBC News Online.

"I think the children will demonstrate too.

"The veil is obligatory for all women, it's written in the Koran."


Ik hoor telkens tegenstrijdige geluiden. Staat er nu wel of niet in de Koran dat hoofddoek verplicht is?

Marsipulami
18-12-03, 00:11
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik hoor telkens tegenstrijdige geluiden. Staat er nu wel of niet in de Koran dat hoofddoek verplicht is?

Misschien moet je die koran dan zelf maar eens lezen. Dan weet je zeker hoe het nou precies zit. Verder vind ik het wel merkwaardig dat een atheïst geïnteresseerd is in wat er in de koran staat.

T.A.F.K.A.Z
18-12-03, 00:28
Geplaatst door Marsipulami
Misschien moet je die koran dan zelf maar eens lezen. Dan weet je zeker hoe het nou precies zit. Verder vind ik het wel merkwaardig dat een atheïst geïnteresseerd is in wat er in de koran staat.

"Ken uw vijanden"

Nou ja, ik heb vaak geprobeerd om dat boek te lezen maar telkens viel ik in slaap van verveling.

Marsipulami
18-12-03, 00:40
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Nou ja, ik heb vaak geprobeerd om dat boek te lezen maar telkens viel ik in slaap.

Nou als de koran zo rustgevend is voor jou, dan ben je vast een goed moslim :fpiraat: .

Pixelshade
18-12-03, 00:44
Geplaatst door nefertiti
Lees even het rapport van Bernard Stasi!

Het kan nergens anders lukken dan in Frankrijk, het land van de Franse Revolutie!

en het ZAL LUKKEN!!!!! Iemands vrijheid eindigt waar het voor iemand anders storend is! Als er één land is dat hierbij het voortouw kan nemen is het Frankrijk!

en de Fransen hebben dus zeer goed laten zien waar het hem om te doen was ! De Marseillaise is daar nog niet verdwenen hoor! Met de Fransen moet je niet evenveel sollen als met de Vlamingen of de Nederlanders! Ze hebben récht op hun chauvinisme!

(sorry dat de link voor jou niet werkt marsi, iets met microsoft mediaplayer of zo, ben er niet zo goed thuis in! - bij mij werkt het schitterend :koppel: )

vrijheid?

stomme doos, door die regel zullen de moslima's echt niet meer naar school gaan, hun zitjes zullen leeg blijven

T.A.F.K.A.Z
18-12-03, 00:44
Manipulator!

Marsipulami
18-12-03, 00:49
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Manipulator!

Is pixelschade een manipulator ?

T.A.F.K.A.Z
18-12-03, 00:53
Geplaatst door Marsipulami
Is pixelschade een manipulator ?

Nee jij! Effe weglaten dat ik de Koran een vervelend boek vind.

Marsipulami
18-12-03, 01:06
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Nee jij! Effe weglaten dat ik de Koran een vervelend boek vind.

Ik ben geen manipulator maar een regenboogbounty (dixit Tomas).

Zwarte Schaap
18-12-03, 01:43
Ik durf te stellen dat Frankrijk steeds verder van de geest van haar revolutie afdwaalt namelijk: iedere burger gelijke toegang bieden tot de publieke ruimte en voorzieningen treffen die voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn.

Het sterkt mij in mijn visie dat de westerse democratie tot een negatieve dogmatische starheid aan het verworden is en meer vrijheden beknot dan dat het die juist garandeeert.

Puk
18-12-03, 03:27
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Chirac wil verbod op hoofddoekjes op scholen


PARIJS (ANP) - Een nieuwe wet in Frankrijk moet het dragen van religieuze symbolen op openbare scholen verbieden. Dat heeft president Jacques Chirac woensdag gezegd in en toespraak. Hij benadrukte dat Frankrijk seculier moet blijven.

De nieuwe wet moet volgens de president aan het begin van het nieuwe schooljaar van kracht worden

Ik heb het helemaal niet zo op die Fransen.

Maar dit is een uitermate goed besluit.

Weg met religie die de politiek vergiftigd!

Puk
18-12-03, 03:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik durf te stellen dat Frankrijk steeds verder van de geest van haar revolutie afdwaalt namelijk: iedere burger gelijke toegang bieden tot de publieke ruimte en voorzieningen treffen die voor iedereen toegankelijk zouden moeten zijn.

Het sterkt mij in mijn visie dat de westerse democratie tot een negatieve dogmatische starheid aan het verworden is en meer vrijheden benot dan dat het die juist garandeeert.

Ach... nog altijd stukken beter dan de politiek in Islamitische landen.

Puk
18-12-03, 03:33
Geplaatst door Victory
Is goed, maar niet janken over de haat jegens het westen die hierdoor vergroot zal worden.

Nee hoor... ik ga gewoon over tot de orde van de dag.
En die orde is weer wat duidelijker.

Puk
18-12-03, 03:40
Geplaatst door Victory
Ok, je mag een or twee 'voordeelpunt(en)' van mijn cultuur. Maar als je aan mijn geloof zit komt er oorlog.

De hijab is verplicht in mijn geloof. Niet in mijn cultuur.

Tsjah... dan zit je dus in het verkeerde werelddeel.

Kom niet aan mijn cultuur lullo!

Goodnight
18-12-03, 09:14
Geplaatst door Puk
Tsjah... dan zit je dus in het verkeerde werelddeel.

Kom niet aan mijn cultuur lullo!

welke cultuur???

GroteWolf
18-12-03, 10:48
Ik ben er op zich voor maar eerlijk is het niet. Dit verbod had dertig jaar geleden ingesteld moeten worden, zodat immigranten alsnog konden besluiten dat ze dan maar niet kwamen.

Maar wie in Europa gaat wonen moet zich wmb aanpassen. Andersom mag ook, dat als ik en mijn vrouw naar Marokko verhuizen, zij dus een hoofddoekje op moet als ze een openbare functie wil bekleden.

Ik ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

nefertiti
18-12-03, 12:31
Geplaatst door Pixelshade
vrijheid?

stomme doos, door die regel zullen de moslima's echt niet meer naar school gaan, hun zitjes zullen leeg blijven

So? die meisjes met hoofddoekhaar kunnen misschien sowieso beter hun moeder helpen en leren hoe ze goede couscous maken, dan hun tijd te verspelen op school! Denk je niet?

Dan kunnen ze gerust een vers-van-de-pers geitenhoeder uit de bergen huwen en voor hun man zorgen.

Hoeveel kost tegenwoordig zo'n gehoofddoekte Franse moslima met papieren? :fplayer:

Pixelshade
18-12-03, 13:16
Geplaatst door nefertiti
So? die meisjes met hoofddoekhaar kunnen misschien sowieso beter hun moeder helpen en leren hoe ze goede couscous maken, dan hun tijd te verspelen op school! Denk je niet?


alleen omdat ze een hoofddoek dragen? bekrompen bounty

Al Sawt
18-12-03, 15:42
Geplaatst door GroteWolf


Maar wie in Europa gaat wonen moet zich wmb aanpassen. Andersom mag ook, dat als ik en mijn vrouw naar Marokko verhuizen, zij dus een hoofddoekje op moet als ze een openbare functie wil bekleden.

Zwarte Wolf, zit je weer onzin uit te kramen?

zonder achtergrond kennis?

Sinds wanneer is een hoofddoekje in Marokko verplicht?

En sinds wanneer moet je een hoofddoek dragen om een openbare ambt te kunnen uitoefenen?

Als je je oogkleppen afdoet, dan zou je weten dat zowel de Koningin van Marokko als haar schoonzussen geen hoofddoek dragen.

Ook zou je weten, dat de vrouwelijke leden van de kabinet en parlement alleen op religieuze bijeenkomsten een hoofddoek dragen.

Ik adviseer je, zoek eerst achtergrond kennis op, voordat je zelf belachelijk gaat maken.

Al Sawt
18-12-03, 15:44
Geplaatst door nefertiti
So? die meisjes met hoofddoekhaar kunnen misschien sowieso beter hun moeder helpen en leren hoe ze goede couscous maken, dan hun tijd te verspelen op school! Denk je niet?

Dan kunnen ze gerust een vers-van-de-pers geitenhoeder uit de bergen huwen en voor hun man zorgen.

Hoeveel kost tegenwoordig zo'n gehoofddoekte Franse moslima met papieren? :fplayer: Misschien de zelfde som geld, als een kaal geschoren joodse vrouw die pas getrouwd is.

T.A.F.K.A.Z
18-12-03, 15:44
Manifestation pour protester contre la loi anti-foulard
le 21-12-2003


un groupe de jeunes filles françaises de confession musulmane
a pris l'initiative d'organiser un rassemblement place
de la République pour exprimer leur indignation devant
l'atteinte portée à leur liberté de croyance.

Une manifestation pour protester contre la loi
anti-voile aura lieu le Dimanche 21 décembre 2003 à
14h place de la République à Paris.