PDA

Bekijk Volledige Versie : Autochtonen hebben geen benul van eigen cultuur of religie



MokroMike
17-12-03, 23:55
Eenderde weet niet wat met kerst gevierd wordt


Bron: Nu.nl
Uit een onderzoek van Intomart blijkt dat meer dan één op de drie Nederlanders niet weet wat er met kerst wordt gevierd. Het onderzoek, dat in opdracht van de NCRV onder 750 volwassenen werd gehouden, wees uit dat 26 procent van de ondervraagden niet wist welk bijbels verhaal met kerst wordt herdacht. 6 procent dacht dat het iets anders was dan de geboorte van Jezus Christus.

De NCRV vond het opmerkelijk dat ook onder gelovigen de betekenis van kerst niet algemeen bekend is. 13 procent van de Nederlands Hervormde ondervraagden noemde een verkeerd bijbelverhaal, van de Rooms-Katholieken zat 26 procent er naast terwijl onder de Gereformeerden 16 procent niet direct het juiste antwoord had. Onder niet-kerkelijke deelnemers wist 35 procent niet wat de aanleiding voor kerst is.

Eén op de zes ondervraagden denkt dat in 2050 helemaal niemand meer weet waar kerst op is gebaseerd. De uitkomsten van de enquête werden woensdag in de actualiteitenrubriek Netwerk openbaar gemaakt.

TonH
18-12-03, 00:00
Geplaatst door MokroMike
Eenderde weet niet wat met kerst gevierd wordt


Bron: Nu.nl
Uit een onderzoek van Intomart blijkt dat meer dan één op de drie Nederlanders niet weet wat er met kerst wordt gevierd. Het onderzoek, dat in opdracht van de NCRV onder 750 volwassenen werd gehouden, wees uit dat 26 procent van de ondervraagden niet wist welk bijbels verhaal met kerst wordt herdacht. 6 procent dacht dat het iets anders was dan de geboorte van Jezus Christus.

De NCRV vond het opmerkelijk dat ook onder gelovigen de betekenis van kerst niet algemeen bekend is. 13 procent van de Nederlands Hervormde ondervraagden noemde een verkeerd bijbelverhaal, van de Rooms-Katholieken zat 26 procent er naast terwijl onder de Gereformeerden 16 procent niet direct het juiste antwoord had. Onder niet-kerkelijke deelnemers wist 35 procent niet wat de aanleiding voor kerst is.

Eén op de zes ondervraagden denkt dat in 2050 helemaal niemand meer weet waar kerst op is gebaseerd. De uitkomsten van de enquête werden woensdag in de actualiteitenrubriek Netwerk openbaar gemaakt.

Het gaat mij echt volkomen boven de pet hoe je je in hemelsnaam 'kerkelijk' kunt noemen en niet weten wat kerst is.

En los daarvan: wanneer je ontdekt dat één keer per jaar er steevast een feest gevierd wordt, waarvoor de winkels vol liggen en de straten versierd, dan ga je je toch afvragen waarvoor dat dient!

Ik, ik, ik.... ach laat maar. :moe:

Zwarte Schaap
18-12-03, 00:08
Geplaatst door MokroMike
Eenderde weet niet wat met kerst gevierd wordt


Bron: Nu.nl
Uit een onderzoek van Intomart blijkt dat meer dan één op de drie Nederlanders niet weet wat er met kerst wordt gevierd. Het onderzoek, dat in opdracht van de NCRV onder 750 volwassenen werd gehouden, wees uit dat 26 procent van de ondervraagden niet wist welk bijbels verhaal met kerst wordt herdacht. 6 procent dacht dat het iets anders was dan de geboorte van Jezus Christus.

De NCRV vond het opmerkelijk dat ook onder gelovigen de betekenis van kerst niet algemeen bekend is. 13 procent van de Nederlands Hervormde ondervraagden noemde een verkeerd bijbelverhaal, van de Rooms-Katholieken zat 26 procent er naast terwijl onder de Gereformeerden 16 procent niet direct het juiste antwoord had. Onder niet-kerkelijke deelnemers wist 35 procent niet wat de aanleiding voor kerst is.

Eén op de zes ondervraagden denkt dat in 2050 helemaal niemand meer weet waar kerst op is gebaseerd. De uitkomsten van de enquête werden woensdag in de actualiteitenrubriek Netwerk openbaar gemaakt.

Op netwerk zeiden ze dat een groeiend aantal moslims een boom in huis neemt. Ik heb het onderozek errop na gelezen maar daar werd geen woord gerept over moslims.

In dat onderzoek kwam ik wel tegen dat 26 % van de Nederlanders denkt dat de multiculturele samenleving een bedreiging is voor de kerst.

Marsipulami
18-12-03, 00:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Op netwerk zeiden ze dat een groeiend aantal moslims een boom in huis neemt.

:gniffel: Die boom is een heidens pre-christelijk gebruik (vraag Freya maar). De christenen hebben er alleen een kerststal onder geplaatst en tegenwoordig is dat opnieuw een taboe.

Puk
18-12-03, 02:48
Geplaatst door MokroMike
Eenderde weet niet wat met kerst gevierd wordt


Bron: Nu.nl
Uit een onderzoek van Intomart blijkt dat meer dan één op de drie Nederlanders niet weet wat er met kerst wordt gevierd. Het onderzoek, dat in opdracht van de NCRV onder 750 volwassenen werd gehouden, wees uit dat 26 procent van de ondervraagden niet wist welk bijbels verhaal met kerst wordt herdacht. 6 procent dacht dat het iets anders was dan de geboorte van Jezus Christus.

De NCRV vond het opmerkelijk dat ook onder gelovigen de betekenis van kerst niet algemeen bekend is. 13 procent van de Nederlands Hervormde ondervraagden noemde een verkeerd bijbelverhaal, van de Rooms-Katholieken zat 26 procent er naast terwijl onder de Gereformeerden 16 procent niet direct het juiste antwoord had. Onder niet-kerkelijke deelnemers wist 35 procent niet wat de aanleiding voor kerst is.

Eén op de zes ondervraagden denkt dat in 2050 helemaal niemand meer weet waar kerst op is gebaseerd. De uitkomsten van de enquête werden woensdag in de actualiteitenrubriek Netwerk openbaar gemaakt.

Wat jij niet snapt is dat dit dus Nederlandse cultuur is!
Religie interesseert het merendeel van de Nederlanders geen zak.

God is allang dood. Allah ook trouwens.

Puk
18-12-03, 02:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Op netwerk zeiden ze dat een groeiend aantal moslims een boom in huis neemt. Ik heb het onderozek errop na gelezen maar daar werd geen woord gerept over moslims.

In dat onderzoek kwam ik wel tegen dat 26 % van de Nederlanders denkt dat de multiculturele samenleving een bedreiging is voor de kerst.

Da's dan weer mooi. Dat de moslims de Kerst in ere houden.
Als er maar wat religie in zit... is het de Moslim allang goed.

Wat ik doe met Kerst is me ongans vreten en drinken en feesten tegen de klippen op. Ik heb er zin in!

:wohaa:

Goodnight
18-12-03, 08:12
Geplaatst door Puk
Wat jij niet snapt is dat dit dus Nederlandse cultuur is!
Religie interesseert het merendeel van de Nederlanders geen zak.

God is allang dood. Allah ook trouwens.

Waar is zijn begraafplaats PUK?

Echt weer een opmerking van gefrustreerde atheist.

freya
18-12-03, 08:51
Geplaatst door Marsipulami
:gniffel: Die boom is een heidens pre-christelijk gebruik (vraag Freya maar). De christenen hebben er alleen een kerststal onder geplaatst en tegenwoordig is dat opnieuw een taboe.

Hoor ik mijn naam ? :strik:


De altijd groene boom is symbool van het leven dat doorgaat, ondanks de duisternis en de kou.

Kerstmis was oorspronkelijk het midwinterfeest, waar bij gevierd werd dat het licht weer terug keert na de kortste dag (winterzonnewende)
De feesten duurden de hele Yule/joeltijd (vergelijk het franse Joël), dat is vanaf de zonnewende 21/22 dec tot ca driekoningen. Dat zijn de donkerste dagen van het jaar, hiena wordt het langzaam aan merkbaar dat de dagen weer langer worden.

In deze tijd kwamen de mensen bijeen om grote offermaaltijden te houden en speciale vuren te branden (christmass-log in Engeland en kaarsen natuurlijk) de huizen werden versierd met het groen dat nog te vinden was en met maretak/mistletoe om boze geesten te weren.

De eerste christenen konden deze tradities niet uitroeien en hebben toen bedacht dat Christus het licht van de wereld was en dat dus met de terugkeer van het licht de komst van Christus gevierd kon worden.
Niemand weet wanneer Jesus werkelijk geboren is !

Die eerste christenen waren gewoon heel pragmatisch :D

TonH
18-12-03, 10:27
Geplaatst door Puk
Da's dan weer mooi. Dat de moslims de Kerst in ere houden.
Als er maar wat religie in zit... is het de Moslim allang goed.


:gniffel: Vind hem eigenlijk wel leuk...


Wat ik doe met Kerst is me ongans vreten en drinken en feesten tegen de klippen op. Ik heb er zin in!

:wohaa:

Maar jij weet tenminste wat kerst IS!

Die andere medelanders stoppen zich kennelijk al jaren vol met elkaars hersens in een botersausje.

Simon
18-12-03, 10:47
Geplaatst door Marsipulami
:gniffel: Die boom is een heidens pre-christelijk gebruik (vraag Freya maar). De christenen hebben er alleen een kerststal onder geplaatst en tegenwoordig is dat opnieuw een taboe.

Ik lees wel net dat Germanen de eikenboom gebruikten. Christenen hebben er op aangedrongen een spar te gebruiken omdat deze de vorm van een driehoek heeft. Je begrijpt het al: die drie hoeken vertegenwoordigen de heilige drie-eenheid. Het doet mij deugd dat deze nu ook in menig moslimgezin wordt vereerd in de vorm van een boom :)

Overigens is de kerstboom in nederland pas na de 2e wereldoorlog een bekend verschijnsel geworden. In zijn boek Sinterklaas schreef Eelco Verwijs in 1863: "Laat Duitschland zijn Kerstboom en Kerstkindeken, maar laat ons Sinterklaas". Misschien heeft H.itler hier dus het kerstfeest gebracht?

freya
18-12-03, 11:12
Geplaatst door Simon
Ik lees wel net dat Germanen de eikenboom gebruikten. Christenen hebben er op aangedrongen een spar te gebruiken omdat deze de vorm van een driehoek heeft. Je begrijpt het al: die drie hoeken vertegenwoordigen de heilige drie-eenheid. Het doet mij deugd dat deze nu ook in menig moslimgezin wordt vereerd in de vorm van een boom :)

Overigens is de kerstboom in nederland pas na de 2e wereldoorlog een bekend verschijnsel geworden. In zijn boek Sinterklaas schreef Eelco Verwijs in 1863: "Laat Duitschland zijn Kerstboom en Kerstkindeken, maar laat ons Sinterklaas". Misschien heeft H.itler hier dus het kerstfeest gebracht?

De Eik was idd een heilige boom, maar niet erg groen in de winter.
Die werd echt niet binnengehaald en of versierd ion de winter.

Groenblijvende takken zijn daarvoor nodig, den, spar, hulst en maretak.

Dat is altijd zo geweest en hooguit even in onbruik geraakt, mss wel onder invloed van de protestanten die elk uiterlijk vertoon afkeurden.

an3sdej
18-12-03, 11:20
Waar is zijn begraafplaats PUK?

De overdrachtelijke kentekenen staan op de eeuwige jachtvelden. Waarom zijn atheïsten in jouw ogen gefrustreerd? Atheïsten vinden gelovigen juist weer gefrustreerd, wie heeft nu gelijk?

Gefrustreerde mensen zijn gefrustreerde mensen, sommigen met, en sommigen zonder geloof.

nefertiti
18-12-03, 11:21
De feesten duurden de hele Yule/joeltijd (vergelijk het franse Joël)

Nou, van het Joelfeest heb ik natuurlijk al gehoord!
Eveneens van de kerststronk die bij het Joelfeest hoort.

Maar het Franse JOËL????? Nu breekt mijn hollandse klomp! ik maar denken dat ze daar NOËL vierden!!!

Tomas
18-12-03, 11:39
Dat niet alle autochtonen de beketenis van het kerstfeest weten, kan ik mij wel voorstellen.


Geplaatst door MokroMike
13 procent van de Nederlands Hervormde ondervraagden noemde een verkeerd bijbelverhaal....terwijl onder de Gereformeerden 16 procent niet direct het juiste antwoord had.

Maar dit zijn denk ik autochtonen die niet weten welke religie ze nu precies onder de leden hebben. Een gereformeerde die de betekenis van het kerstfeest niet weet, bestaat echt niet.


...van de Rooms-Katholieken zat 26 procent er naast...

Dat geloof ik direct. Een gezonde katholiek weet niet veel over z'n religie.

freya
18-12-03, 11:45
Geplaatst door Tomas
autochtonen die niet weten welke religie ze nu precies onder de leden hebben.

:hihi:


Tis ziek ja :tover:

Mark
18-12-03, 11:47
Geplaatst door freya
De Eik was idd een heilige boom, maar niet erg groen in de winter.
Die werd echt niet binnengehaald en of versierd ion de winter.

Groenblijvende takken zijn daarvoor nodig, den, spar, hulst en maretak.

Dat is altijd zo geweest en hooguit even in onbruik geraakt, mss wel onder invloed van de protestanten die elk uiterlijk vertoon afkeurden.

welk feest is walgispur ook al weer?

Marsipulami
18-12-03, 11:48
Geplaatst door nefertiti
Nou, van het Joelfeest heb ik natuurlijk al gehoord!
Eveneens van de kerststronk die bij het Joelfeest hoort.

Maar het Franse JOËL????? Nu breekt mijn hollandse klomp! ik maar denken dat ze daar NOËL vierden!!!


:hihi: :lachu: :fplet:

freya
18-12-03, 11:50
Geplaatst door nefertiti
Nou, van het Joelfeest heb ik natuurlijk al gehoord!
Eveneens van de kerststronk die bij het Joelfeest hoort.

Maar het Franse JOËL????? Nu breekt mijn hollandse klomp! ik maar denken dat ze daar NOËL vierden!!!

Heb mij laten vertellen dat dat ooit Joel geweest is, maar kan het niet zo gauw ergens terugvinden.

Blij?

Marsipulami
18-12-03, 11:52
Geplaatst door Tomas
Dat geloof ik direct. Een gezonde katholiek weet niet veel over z'n religie.

Neeje, katholieken zijn 'tolerant', niet 'oppervlakkig'. Met uitzondering van Nederland zijn dat overal ter wereld twee begrippen met een duidelijk onderscheiden betekenis.

Tomas
18-12-03, 11:56
Geplaatst door Marsipulami
Neeje, katholieken zijn 'tolerant', niet 'oppervlakkig'. Met uitzondering van Nederland zijn dat overal ter wereld twee begrippen met een duidelijk onderscheiden betekenis.

Oeps! Ik bedoel ook helemaal niet dat "gezond" in de katholieke kerk tolerant betekent! Nee, gewoon dat ie z'n plek weet binnen de hierarchie.

Rabi'ah.
18-12-03, 12:20
Wat jij niet snapt is dat dit dus Nederlandse cultuur is!
Religie interesseert het merendeel van de Nederlanders geen zak.

God is allang dood. Allah ook trouwens.

Puk, gelieve jouw eigen ideeën/frustraties niet te projecteren op "het merendeel van de Nederlanders". Het merendeel (60%) van alle Nederlanders gelooft wel degelijk in een God/Hogere Macht, maar alleen niet meer op de manier die eeuwenlang door de verschillende kerken werd voorgeschreven.

Vrede,

Rabi'ah.

freya
18-12-03, 12:26
Geplaatst door Mark
welk feest is walgispur ook al weer?

Dat is belthane het vruchtbaarheidsfeest tussen de lente-equinox en de zomer-zonnewende.

Typisch Mark om juist dit feest te kennen :p

Tomas
18-12-03, 12:31
Geplaatst door Rabi'ah.
Puk, gelieve jouw eigen ideeën/frustraties niet te projecteren op "het merendeel van de Nederlanders". Het merendeel (60%) van alle Nederlanders gelooft wel degelijk in een God/Hogere Macht, maar alleen niet meer op de manier die eeuwenlang door de verschillende kerken werd voorgeschreven.

Vrede,

Rabi'ah.

Dat Puk dit zegt is tot daaraan toe, maar dat mijn minister-president perse de joods-christelijke traditie in de europese grondewet wil is heel wat irritanter voor die andere 40%

Blade20
18-12-03, 13:34
Geplaatst door Goodnight
Waar is zijn begraafplaats PUK?

Echt weer een opmerking van gefrustreerde atheist.

waarom gefrustreerd? Ben je soms zelf gefrustreerd? Puk zegt alleen maar de waarheid, meer niet.

an3sdej
18-12-03, 21:43
katholieken zijn 'tolerant',

Jammer alleen dat zo weinigen het overleefden als ze niet Rooms katholiek werden in de koloniën vroeger, en in de Nederlanden van de 16e eeuw. :boer:

Rabi'ah.
19-12-03, 09:43
Dat Puk dit zegt is tot daaraan toe, maar dat mijn minister-president perse de joods-christelijke traditie in de europese grondewet wil is heel wat irritanter voor die andere 40%

En ook voor het (toenemende) gedeelte van die 60% dat geen joodse of christelijke achtergrond (meer) heeft. Trouwens, welke joods-christelijke traditie bedoelt meneer BalkEllende? De traditie van honderden jaren jodenvervolging in Europa? De traditie van de inquisitie en de holocaust? Please.......:rolleyes: :rolleyes:

Wassalaam,

Rabi'ah.

Lugh
23-12-03, 20:40
Geplaatst door freya
Dat is belthane het vruchtbaarheidsfeest tussen de lente-equinox en de zomer-zonnewende.

Typisch Mark om juist dit feest te kennen :p

hey hallo Freya! Ben jij ook teruggegaan naar je oude roots om dieper in je spiritualiteit te kunnen duiken?

Nou leuk!

freya
23-12-03, 21:15
Geplaatst door EdV
Ik zag haar pas nog op een bezemsteel rondvliegen.


Ed

Wel nee joh!

Niet in de winter :strik:




veel te koud :zwaai:

Maurice
23-12-03, 22:21
Geplaatst door Goodnight


Waar is zijn begraafplaats PUK?




Nóg interessanter is de vraag waar 'zijn' geboorteplaats is...