PDA

Bekijk Volledige Versie : Blix: Saddam had geen massavernietigingswapens



Dx_
18-12-03, 10:02
Blix: Saddam had geen massavernietigingswapens

Uitgegeven: 16 december 2003 17:22
Laatst gewijzigd: 16 december 2003 17:23

AMSTERDAM - Het voormalig hoofd van de wapeninspecteurs van de Verenigde Naties, de Zweed Hans Blix, heeft gezegd dat het er steeds meer op begint te lijken dat het regime van de gearresteerde Iraakse leider Saddam Hussein niet over massavernietigingswapens beschikte. Blix deed zijn uitlatingen tijdens de presentatie van de veertien leden van zijn nieuwe onafhankelijke commissie voor massavernietigingswapens in Stockholm dinsdag.

Ik denk dat er geen massavernietigingswapens meer zijn in Irak, zei Blix, wiens inspecteurs het land doorzochten in de drie maanden voorafgaand aan de Brits-Amerikaanse aanval, zonder iets opvallends te vinden. Ik denk dat veel van wat er gezegd is, op te weinig gebaseerd was. Blix zei aan te nemen dat de Iraakse massavernietigingswapens allemaal in 1991 zijn vernietigd.

Volgens de Zweed vroegen de VN-wapeninspecteurs zich in januari af, toen zij een krat met raketkoppen ontdekten in Irak, of dit het topje van de ijsberg was of een los ronddrijvende ijsschots. Ik denk dat het steeds veiliger is om te zeggen dat het gewoon een ijsschots was, aldus Blix.

Blix' onafhankelijke in Stockholm gevestigde commissie werd eerder dit jaar opgericht en probeert een nieuwe impuls te geven aan internationale inspanningen om de ontwikkeling en het gebruik van massavernietigingswapens wereldwijd te beperken of zelfs te beëindigen. In de commissie zitten naast Blix onder anderen de voormalige Amerikaanse minister van defensie Richard Perry, de Jordaanse prins El Hassan bin Talal en de Chinese generaal b.d. Pan Zhenqiang.

Volgens Blix gaat de commissie inventariseren hoeveel massavernietigingswapens er in de wereld aanwezig zijn, maar zal zij geen inspecties uitvoeren. De commissie zal drie keer per jaar bijeenkomen om te vergaderen over haar bevindingen. Eind 2005 komt de commissie met een eindrapport. Het eerste tussenrapport zal naar verwachting eind volgend jaar aan de Verenigde Naties worden gepresenteerd.

Dx_
18-12-03, 10:03
SADDAM OPGEPAKT>
GEEN MASSAVERNIETIGINGSWAPENS>

WAT HEBBEN DE AMERIKANEN DAAR NOG TE ZOEKEN ?

Cohen
18-12-03, 11:12
regime-change,

Arrogante VS:"Wij zijn het sterkst, dus WIJ zijn de baas, als je niet doet wat WIJ, de almachtige (denken wij zelf dan) zeggen / willen, dan slopen WIJ je. Want WIJ zijn beter dan de rest, ohja enne Israel ook."

Weet.....hoogmoed komt voor de val. Verheug me op dat moment.