PDA

Bekijk Volledige Versie : Slachtoffers afpersingen ETA worden gezien als collaborateurs en riskeren celstraf.



Zwarte Schaap
18-12-03, 15:09
Wie ETA losgeld betaalt, verdwijnt achter de tralies

Dertig ondernemers verdacht van 'collaboratie' met terroristische organisatie

Door onze correspondent Henk van den Boom

De Spaanse onderzoeksrechter Baltasar Garzón gaat ondernemers in Baskenland vervolgen die losgeld betalen aan de ETA. Volgens de rechter is dit een vorm van samenwerking met een terroristische organisatie, en dat is strafbaar. Er is met ongeloof gereageerd nu Garzón zijn klopjacht niet alleen beperkt tot de afpersers maar ook probeert de slachtoffers achter de tralies te krijgen.

Barcelona - Samen met officier van justitie Molina stelde Garzón een lijst op van dertig ondernemers die van 'collaboratie' worden verdacht. Acht van hen zijn inmiddels verhoord en drie gearresteerd. Garzón wil op deze manier de belangrijkste geldkraan dichtdraaien van de terreurgroep die met geweld een onafhankelijk Baskenland wil afdwingen. Al eerder heeft de rechter andere bronnen van inkomsten ontmanteld. Zo ontving de ETA geld van Batasuna, de politieke vleugel van de afscheidingsbeweging. Batasuna is inmiddels onwettig verklaard. Dat geldt ook voor een paar Basksiche kranten die de ETA financieel hebben gesteund.

Een van de slachtoffers van zowel de ETA, als nu ook van rechter Garzón, is de 63-jarige scheepsbouwer Pedro G. In het weekblad El Tiempo vertelt hij dat hij 144.000 euro aan de Baskische afscheidingsbeweging heeft moeten betalen. Toen de ondernemer de afpersingsbrieven kreeg zocht hij hulp bij de politie en de Baskische regering, maar die lieten hem in de kou staan. Volgens G. zat er toen niets anders op dan te betalen omdat de Eta hem en zijn familie met de dood bedreigde.

Justitie wil niet alleen achterhalen of de ondernemers mogelijk vrijwillig hebben betaald. Ze hoopt ook informatie te krijgen over de methodes van de ETA om aan het geld te komen en de identiteit van de personen aan wie het losgeld wordt afgedragen. Volgens schattingen van de anti-terreurpolitie zouden zo'n duizend bedrijven in en buiten Baskenland losgeld betalen. Politie en Justitie hebben de bedreigde ondernemers altijd aangespoord om niet te betalen en aangifte te doen. Maar de meesten geven daar geen gehoor aan uit angst voor represailles. Negentig procent van de bedrijven betaalt gewoon, aldus de scheepsbouwer. Volgens Garzón mag de angst voor de ETA echter geen excuus zijn.

Pedro G. werd in oktober gearresteerd op beschuldiging van collaboratie. Hij werd naar Madrid gebracht, waar hij een hele nacht werd ondervraagd. ,,Pas toen ik met brieven kon aantonen dat ik met de dood was bedreigd, werd ik weer vrij gelaten.'' De scheepsbouwer is diep geschokt over zijn behandeling door justitie. ,,Ik heb nooit geld willen geven aan een organisatie die daarmee mensen doodt. Maar ik had geen keus. Ik voel me nu door iedereen in de steek gelaten.''

Als gevolg van de arrestatie en de nachtelijke verhoren wordt Pedro G. door de ETA nu beschouwd als een verklikker en een vertrouwensman van de politie. Dat blijkt uit papieren die door de politie werden buitgemaakt bij de arrestatie onlangs van twee kopstukken van de ETA. De politie heeft bewijzen dat G., samen met twee politici en een agent van de Guardia Civil op de dodenlijst van de ETA staat. De ondernemer is hierover ingelicht door de politie en heeft persoonlijke bewaking gekregen van de Baskische regering.


Bron: Rotterdams Dagblad 18/12/03