PDA

Bekijk Volledige Versie : Oudkerk ergert joods onderwijs



ZbaqZbaq
18-12-03, 17:32
Oudkerk ergert joods onderwijs
(Van een verslaggeefster)

AMSTERDAM - De stichting Joods Bijzonder Onderwijs (JBO), waar de Amsterdamse scholen Rosh Pina en het Maimonides onder vallen, is verbolgen over de uitspraken van wethouder Rob Oudkerk, die eerder deze week liet weten voorstander te zijn van het opheffen van bijzondere scholen. Volgens Oudkerk belemmeren die onderwijsinstellingen de integratie. Hij pleit voor gemengde scholen waar aandacht is voor gebruiken uit de verschillende religies.

Volgens Benno Friedberg, voorzitter van het JBO, wordt hier echter een onzuivere discussie gevoerd. ''Ik vraag me af in hoeverre je een falend integratiebeleid kunt afschuiven op het bijzonder onderwijs. De politiek moet uit dat mislukte beleid haar conclusies trekken en de zaak niet afwentelen op een goed geïntegreerde groep.'' Op de twee Amsterdamse joodse scholen die bij de JBO zijn aangesloten, zitten in totaal vijfhonderd leerlingen.

Friedberg noemt de uitspraken van Oudkerk, die hij deze week deed als reactie op het rapport over de werkwijze van de islamitische As Siddieqschool in stadsdeel de Baarsjes, populistisch. ''Ik zie niet in waarom wij, een goed geintegreerde bevolkingsgroep, de dupe moeten worden van het feit dat een aantal mensen blijkbaar niet wil integreren. (toe maar weer :wat?!: ) Wij staan juist open voor tal van invloeden van buitenaf. Bovendien zou het ons vrij moeten staan om dergelijke scholen te vormen.''

Daarnaast is een gemengde variant zoals Oudkerk voor ogen heeft, volgens Friedberg niet haalbaar. ''Het is een onzinnig idee. Ik heb scholen bezocht die samen zijn gaan werken en weliswaar een ruimte delen, maar daar zie je dat ze uiteindelijk toch allemaal hun eigen identiteit behouden.'' Volgens Friedberg wordt niet stilgestaan bij de enorme consequenties die het opheffen van het bijzonder onderwijs zou hebben. ''Niet alleen gaat het ten koste van de vrijheid van geloofsovertuiging, het leidt ook tot een groot verlies aan kennis.''

Uit het rapport over de As Siddieqschool kwam naar voren dat die weliswaar de integratie niet belemmert, maar de scholieren niet genoeg vertelt over Nederlandse gebruiken en normen.



© Het Parool, 18-12-2003

freya
18-12-03, 17:39
Geplaatst door ZbaqZbaq
Oudkerk ergert joods onderwijs
(Van een verslaggeefster)

AMSTERDAM - De stichting Joods Bijzonder Onderwijs (JBO), waar de Amsterdamse scholen Rosh Pina en het Maimonides onder vallen, is verbolgen over de uitspraken van wethouder Rob Oudkerk, die eerder deze week liet weten voorstander te zijn van het opheffen van bijzondere scholen. Volgens Oudkerk belemmeren die onderwijsinstellingen de integratie. Hij pleit voor gemengde scholen waar aandacht is voor gebruiken uit de verschillende religies.

Volgens Benno Friedberg, voorzitter van het JBO, wordt hier echter een onzuivere discussie gevoerd. ''Ik vraag me af in hoeverre je een falend integratiebeleid kunt afschuiven op het bijzonder onderwijs. De politiek moet uit dat mislukte beleid haar conclusies trekken en de zaak niet afwentelen op een goed geïntegreerde groep.'' Op de twee Amsterdamse joodse scholen die bij de JBO zijn aangesloten, zitten in totaal vijfhonderd leerlingen.

Friedberg noemt de uitspraken van Oudkerk, die hij deze week deed als reactie op het rapport over de werkwijze van de islamitische As Siddieqschool in stadsdeel de Baarsjes, populistisch. ''Ik zie niet in waarom wij, een goed geintegreerde bevolkingsgroep, de dupe moeten worden van het feit dat een aantal mensen blijkbaar niet wil integreren. (toe maar weer :wat?!: ) Wij staan juist open voor tal van invloeden van buitenaf. Bovendien zou het ons vrij moeten staan om dergelijke scholen te vormen.''

Daarnaast is een gemengde variant zoals Oudkerk voor ogen heeft, volgens Friedberg niet haalbaar. ''Het is een onzinnig idee. Ik heb scholen bezocht die samen zijn gaan werken en weliswaar een ruimte delen, maar daar zie je dat ze uiteindelijk toch allemaal hun eigen identiteit behouden.'' Volgens Friedberg wordt niet stilgestaan bij de enorme consequenties die het opheffen van het bijzonder onderwijs zou hebben. ''Niet alleen gaat het ten koste van de vrijheid van geloofsovertuiging, het leidt ook tot een groot verlies aan kennis.''

Uit het rapport over de As Siddieqschool kwam naar voren dat die weliswaar de integratie niet belemmert, maar de scholieren niet genoeg vertelt over Nederlandse gebruiken en normen.



© Het Parool, 18-12-2003

Maimonides is dat niet die school waar kinderen worden geworven voor een jaar dienst in Israel?
Daar is ooit een duco over geweest, maar door de meerderheid snel weer vergeten.

Ja ze staan daar open voor tal van invloeden van buitenaf :moe:

mark61
18-12-03, 17:51
Nah die berg (kosjer) Friet neemt het in ieder geval op voor het islamitisch onderwijs. Hij vindt zijn eigen 'bijzondere' school toch een prima idee? Dan kan een islamitische net zo goed.

Grappig hoe opeens joodse scholen worden 'ontdekt'. Alsof zich daar ook al niet jaren lang duistere taferelen afspelen. Ik neem dat dat CIDI-volk allemaal van zo'n school afkomt.

Oei, oei, nou ga ik zeker al weer te ver.

sadeeQ
18-12-03, 17:57
Geplaatst door mark61
Nah die berg (kosjer) Friet neemt het in ieder geval op voor het islamitisch onderwijs. Hij vindt zijn eigen 'bijzondere' school toch een prima idee? Dan kan een islamitische net zo goed.

Grappig hoe opeens joodse scholen worden 'ontdekt'. Alsof zich daar ook al niet jaren lang duistere taferelen afspelen. Ik neem dat dat CIDI-volk allemaal van zo'n school afkomt.

Oei, oei, nou ga ik zeker al weer te ver.


:nerveus:

Antisemiet :eek:

wacht tot meneer Eissens dit te lezen krijgt :hihi: :hihi:

mark61
18-12-03, 18:04
Geplaatst door sadeeQ
:nerveus:

Antisemiet :eek:

wacht tot meneer Eissens dit te lezen krijgt :hihi: :hihi:

Hmm. Excuus sadeeQ. Maak ik weer de site te schande. Maar alstie weer begint wil ik eerst de begroting voor 2004 van 'm zien. bandiet

Blade20
18-12-03, 18:10
Goh, wat een eer voor die Joden. Ze komen zo vaak in het nieuws, vooral hier op maroc.nl. En dat terwijl er in Nederland maar een miezerige 40.000 zijn....

Kid Al3arbi
18-12-03, 19:03
Wat schrikbarend is dat deze Joodse scholen in Amsterdam stelselmatig de onderwijsinspectie weigeren onderzoek te doen naar het godsdienstonderwijs. Je moet je voorstellen dat een Islamitische school dit zou doen, dan schreeuwen Hirshi Ali en c.s. direct moord en brand. Ik begin me groen en geel te ergeren aan deze dubbele standaard. De Joodse scholen kennen een gescheiden ingang voor meisjes en jongens maar niemand die je hierover hoort, maar natuurlijk wel als het een islamitische school betreft. Ze moeten eens ophouden met het noemen van bijzonder onderwijs en de discussie richtten op Islamitisch onderwijs het gaat hen namelijk alleen hier om. Laten we met z'n allen het beestje eens bij z'n naam noemen in plaats van deze schijnvertoning. Meerdere inspecties hebben aangetoond dat het Islamitisch onderwijs helemaal niet integratie belemmerend werkt, het is idioot dat dit niet overgeneomen wordt door de politiek. Laten we ons nu bezighouden met de echte problemen in het land, vinden jullie het ook zo erg van het grote verlies aan koopkracht van chronisch zieken?
Lijkt me een veel intressanter punt.
Gr. K.

Al Sawt
18-12-03, 20:49
Maimonides of Mozes ben Maimon, was een invloedrijke Arabische geleerde die de Joodse geloof belijd. Om de tolerantie van de Arabische wereld maar te onderstrepen.

850
18-12-03, 22:31
Israel is net als een koraaleiland, die een verloren strijd tegen de stijgende zeespiegel voert!

Die kende ik nog niet.

ronald
19-12-03, 01:30
Geplaatst door Al Sawt
Maimonides of Mozes ben Maimon, was een invloedrijke Arabische geleerde die de Joodse geloof belijd. Om de tolerantie van de Arabische wereld maar te onderstrepen.


Pardon?
Mozes ben Maimon was een joodse geleerde. Zijn werk is uitstekend te noemen. Hij heeft vele commentatoren geschreven op Tora en joodse wetskennis. Hij schreef in hoofdzakelijk Hebreeuws , maar ook Arabisch.
Daarnaast was hij filosoof, astronoom, geneeskundige (de lijfarts van de sultan van Egypte en had een armen praktijk).
Was geboren in Spanje, via Noord-Afrika is hij uiteindelijk naar Het Heilige Land gegaan en is, na zich bij de joodse gemeente in Teberias te hebben gevoegd, daar overleden en begraven.
Hij leefde voor een deel van zijn leven bij "arabieren" maar was helemaal niet arabisch.

ronald
19-12-03, 01:32
Geplaatst door mark61
Nah die berg (kosjer) Friet neemt het in ieder geval op voor het islamitisch onderwijs. Hij vindt zijn eigen 'bijzondere' school toch een prima idee? Dan kan een islamitische net zo goed.

Grappig hoe opeens joodse scholen worden 'ontdekt'. Alsof zich daar ook al niet jaren lang duistere taferelen afspelen. Ik neem dat dat CIDI-volk allemaal van zo'n school afkomt.

Oei, oei, nou ga ik zeker al weer te ver.

Pas maar op....Mr. B. Friedberg is een hele bekende advocaat. Ik zou zo'n naamsverkrachting heel persoonlijk nemen.


De joodse scholen worden niet öpeens" ontdekt. Deze school os een van de oudste van Amsterdam. Nooit heeft de Inspectie alswel het Ministerie ook maar iets belabberds bij deze school gevonden. Kijk maar on de scholenlijst op welke plaats deze school staat. Inhoudelijk bemoeit de Inspectie zich niet met de inhoud van de Godsdienstlessn. Dat doet ze omdat dat een vrijheid van godsdienst aangelegenheid is.
Het probleem van alle "Bijzondere scholen" kwam pas, omdat er een aantal scholen is dat niet-integrerende, bijna haatdragende propaganda in haar lessen opnam en begreep dat dit is wat ze in Nederland bedoelen met "vrijheid van godsdienst". De Inspectie en het Ministerie is o zo correct om maar meteen alle bijzondere scholen "onder de loep te nemen". Christelijke, Joodse en vele Islamitische scholen zeggen het wel niet, maar ze denken waarschijnlijk wel: zo daar zitten we even lekker in het scheepje Bijzondere scholen gaan er een paar debielen een gat in ons bootje boren. Ja wat zegt het Ministerie die alles grondig wil maken: allemaal eruit...eerst die boot dicht.
Om hier dan meteen te suggereren dat ze op het Maimonides "soldaten voor Israël werven is natuurlijk een waard die spreekt en zijn gasten goed kent. Zo proberen overtreders altijd iemand anders al zinkend naar de bodem te trekken. In dat geval....klets maar.....verzin je eigen wereld als je je daar beter door voelt.

mark61
19-12-03, 01:48
Ik denk dat Mr. Friedberg wel tegen een naamsverhaspeling kan. Maar hoe kom jij eigenlijk aan die strafpunten?

ronald
19-12-03, 01:58
Geplaatst door mark61
Ik denk dat Mr. Friedberg wel tegen een naamsverhaspeling kan. Maar hoe kom jij eigenlijk aan die strafpunten?

Vraag maar aan sadeeq. Beheer kon niet meer toezien dat hij een keer werd gemangeld.
Prefentief, voordat ik begon te schelden , hebben ze me maar strafpunten gegeven.



P.s.
....je weet maar nooit met advocaten....

Zwarte Schaap
19-12-03, 02:18
Geplaatst door ronald
Pardon?
Mozes ben Maimon was een joodse geleerde. Zijn werk is uitstekend te noemen. Hij heeft vele commentatoren geschreven op Tora en joodse wetskennis. Hij schreef in hoofdzakelijk Hebreeuws , maar ook Arabisch.
Daarnaast was hij filosoof, astronoom, geneeskundige (de lijfarts van de sultan van Egypte en had een armen praktijk).
Was geboren in Spanje, via Noord-Afrika is hij uiteindelijk naar Het Heilige Land gegaan en is, na zich bij de joodse gemeente in Teberias te hebben gevoegd, daar overleden en begraven.
Hij leefde voor een deel van zijn leven bij "arabieren" maar was helemaal niet arabisch.

Voor de Joden was die tijd van Moslim-overheersing over het algemeen een goede tijd. Ze hadden veel rechten, vervulden soms hoge posten - en mochten hun geloof uitoefenen zonder veel beperkingen. Daarbij waren ze dus deel van de Arabische cultuur: ze spraken en schreven Arabisch...
.......
Het lichaam van Maimonides werd overgebracht naar Tiberias, een van de heilige steden in het Land van Israël, waar het nog altijd te zien is.

Bron: Kerk en israel


Christenen zijn volgens hem afgodendienaars, maar de moslims, die immers streng monotheïstisch zijn, niet. Volgens Maimonides, zo is de consequentie van diens opvatting, mag men de shabbat niet ontheiligen om het leven van een christen te redden.

ronald
19-12-03, 03:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
Voor de Joden was die tijd van Moslim-overheersing over het algemeen een goede tijd. Ze hadden veel rechten, vervulden soms hoge posten - en mochten hun geloof uitoefenen zonder veel beperkingen. Daarbij waren ze dus deel van de Arabische cultuur: ze spraken en schreven Arabisch...
.......
Het lichaam van Maimonides werd overgebracht naar Tiberias, een van de heilige steden in het Land van Israël, waar het nog altijd te zien is.

Bron: Kerk en israel


Christenen zijn volgens hem afgodendienaars, maar de moslims, die immers streng monotheïstisch zijn, niet. Volgens Maimonides, zo is de consequentie van diens opvatting, mag men de shabbat niet ontheiligen om het leven van een christen te redden.



Ja zijn zoon Abraham bracht hem na zijn dood naar Teberias. Eerder in zijn leven hed hij in Tsfat, Akko Jerusalem en andere plaatsen vertoeft.
Maimonides was genoodzaakt Cordova te verlaten. In de arabische landen had hij meer vrijheden en prifileges. Je wordt niet zo maar een hofarts. Het vertrouwen was er volkomen. Net zoals Maimonides zich in Egypte bewoog, zo bewegen Nederlandse joden in Nederland. In zoverre was hij dus Egyptisch, maar nam niets over van de arabische cultuur. Net zoals nu nederlandse joden deel uitmaken van de nederlandse cultuur. Natuurlijk wel de Arabische taal want dat is ook de taal dat de joden daar spraken. Hij was een groot joodse leider aldaar en voor vele andere joden in andere landen.
De theologische opvattingen van Maimonides zijn niet zo simpel. In eerste instantie is hij een rechtsgeleerde. Deed uitspraken over andere filosofieën en geloven van zijn tijd. Deze denkbeelden zijn in de loop van eeuwen genuanceerder te lezen.

freya
19-12-03, 06:58
Geplaatst door ronald
Vraag maar aan sadeeq. Beheer kon niet meer toezien dat hij een keer werd gemangeld.
Prefentief, voordat ik begon te schelden , hebben ze me maar strafpunten gegeven.



P.s.
....je weet maar nooit met advocaten....

En Ronald zal er wel persoonlijk zorg voor dragen dat deze advocaat zal lezen wat er hier geschreven wordt.

dat kan je wel aan hem overlaten :moe:

freya
19-12-03, 07:05
Geplaatst door ronald
Het probleem van alle "Bijzondere scholen" kwam pas, omdat er een aantal scholen is dat niet-integrerende, bijna haatdragende propaganda in haar lessen opnam en begreep dat dit is wat ze in Nederland bedoelen met "vrijheid van godsdienst".

Dat is een leugen en dat is nu ook met een aantal onderzoeken aangetoond!



Om hier dan meteen te suggereren dat ze op het Maimonides "soldaten voor Israël werven is natuurlijk een waard die spreekt en zijn gasten goed kent. Zo proberen overtreders altijd iemand anders al zinkend naar de bodem te trekken. In dat geval....klets maar.....verzin je eigen wereld als je je daar beter door voelt.

O nee, zo'n suggestie is natuurlijk beneden alle peil, het wordt tijd dat dat dan ook maar eens grondig onderzocht gaat worden.

Maar zo'n bewezen leugen als jij hier boven bezigt is natuurlijk wel kosher :moe:

Onze Ronald draait zijn hand niet om voor een leugentje meer of minder, dat is al lang duidelijk.

Goodnight
19-12-03, 09:31
Geplaatst door mark61
Nah die berg (kosjer) Friet neemt het in ieder geval op voor het islamitisch onderwijs. Hij vindt zijn eigen 'bijzondere' school toch een prima idee? Dan kan een islamitische net zo goed.

Grappig hoe opeens joodse scholen worden 'ontdekt'. Alsof zich daar ook al niet jaren lang duistere taferelen afspelen. Ik neem dat dat CIDI-volk allemaal van zo'n school afkomt.

Oei, oei, nou ga ik zeker al weer te ver.

Waar lees jij dat hij het opneemt voor de islamitische scholen?
Hij laat pas van zich horen op het moment dat Oudkerk alle bijzondere onderwijs op een hoop gooit.

Het gaat hen hier om het eigen hachje want: waarom moeten zij dupe worden van het feit dat bepaalde mensen niet willen integreren ( zegt die mijnheer zelf)

Rabi'ah.
19-12-03, 10:57
Pfff.....'t is weer zover mijn God wanneer houdt dit gezeik op!!!!!

1. Op alle joodse middelbare scholen in A'dam (dat zijn er meen ik 2 of 3), kun je alleen ingeschreven worden als je joods bent. Ik ken geen enkele christelijke of islamitische school die die eis aan de kinderen stelt.

2. Uit onderzoek is gebleken dat de leerprestaties van leerlingen op bijzondere scholen beter zijn dan op openbare scholen, de sfeer is beter, de leraren zijn gemotiveerder, er is meer aandacht voor waarden en normen etc....

3. De meeste praktiserende moslims die ik ken gaan veel meer met andersgelovigen om dan de meeste echt gelovige joden, die zich maar in hun eigen, kleine, veilige wereldje blijven opsluiten..... Begrijpelijk natuurlijk vanwege de achtergrond van vervolging van joden in de Westerse wereld, maar getuigt niet echt van integratie. Maar goed, als joden dat nou prettig vinden, wie ben ik om hen een strobreed in de weg te leggen? Zolang ik (of een ander) er maar geen last van heb en ze binnen de grenzen van de wet blijven.


Wassalaam,

Rabi'ah.

Rabi'ah.
19-12-03, 11:05
Maimonides of Mozes ben Maimon, was een invloedrijke Arabische geleerde die de Joodse geloof belijd. Om de tolerantie van de Arabische wereld maar te onderstrepen.


Het is nog altijd Musa ibn Maimun, Al Sawt! ( :wink: :p :) ) Een puur Arabische naam dus. Musa ibn Maimun kwam uit Al Andalus (=Spanje onder Moors bestuur) en vluchtte na de reconquista naar Palestina, alwaar hij lijfarts werd van de grote sultan Salah al-Din, in het Westen beter bekend als "Saladdin". Hij was de christenen inderdaad niet welgezind, maar had veel meer affiniteit met de moslims, die hij als aanhangers van een foute godsdienst zag, maar absoluut niet met dezelfde walging bekeek als de christenen, die hij, als iedere rechtgeaarde Arabier uit die tijd, zag als barbaarse, intolerante en onbeschaafde agressors. Zo, dat was Maimonides-in-een-notendop! Wel ironisch zeg, dat een school die naar ibn Maimun is genoemd kinderen laat werven voor het IOF.......... Tsja..... :rolleyes: :rolleyes:

Wassalaam,

Rabi'ah.

freya
19-12-03, 11:16
Van de site van het maimonides:


Het onderwijs in de joodse vakken maakt een onlosmakelijk deel uit van het totale onderwijsaanbod.
Het is het belangrijkste instrument om de eigen identiteit in de maatschappij te behouden en te versterken, alsook om aansluiting in
internationaal joods verband te vereenvoudigen.

http://www.jsgmaimonides.nl/doelstellingen.htm




Als een islamitische school zoiets zou schrijven breekt de pleuris uit:

Het onderwijs in de islamitische vakken maakt een onlosmakelijk deel uit van het totale onderwijsaanbod.
Het is het belangrijkste instrument om de eigen identiteit in de maatschappij te behouden en te versterken, alsook om aansluiting in
internationaal islamitisch verband (ummah) te vereenvoudigen. :D

TonH
19-12-03, 11:20
Geplaatst door Rabi'ah.
Pfff.....'t is weer zover mijn God wanneer houdt dit gezeik op!!!!!

1. Op alle joodse middelbare scholen in A'dam (dat zijn er meen ik 2 of 3), kun je alleen ingeschreven worden als je joods bent. Ik ken geen enkele christelijke of islamitische school die die eis aan de kinderen stelt.

Ze maken gebruik van een regeling die ook door enkele basisscholen in A'dam Oud Zuid wordt gebruikt. Eén daarvan stelt bijvoorbeeld de eis dat je danstalent moet hebben. :boogie: Deze apartheidsregels gelden dus niet alleen voor religieus georienteerde scholen.

Er zijn zelfs bijzondere scholen die nu openbaar worden en toch hun beperkingen in het toelatingsbeleid mogen handhaven. Wat dan veranderd is dat het bestuur door het stadsdeel gevormd wordt.
Vind dat wel een interessante ontwikkeling en toont weer aan dat die 'nieuwe ideetjes' van 'Spuit 11'-Oudkerk meestal al lang in zijn achtertuin uitgevoerd worden zonder dat het problemen geeft.


2. Uit onderzoek is gebleken dat de leerprestaties van leerlingen op bijzondere scholen beter zijn dan op openbare scholen, de sfeer is beter, de leraren zijn gemotiveerder, er is meer aandacht voor waarden en normen etc....

Klopt


3. De meeste praktiserende moslims die ik ken gaan veel meer met andersgelovigen om dan de meeste echt gelovige joden, die zich maar in hun eigen, kleine, veilige wereldje blijven opsluiten..... Begrijpelijk natuurlijk vanwege de achtergrond van vervolging van joden in de Westerse wereld, maar getuigt niet echt van integratie. Maar goed, als joden dat nou prettig vinden, wie ben ik om hen een strobreed in de weg te leggen? Zolang ik (of een ander) er maar geen last van heb en ze binnen de grenzen van de wet blijven.

Maak van 'echt gelovige joden' even ultra-orthodox, want ook liberale joden kunnen heel gelovig zijn, maar sluiten zich niet op in "hun eigen, kleine, veilige wereldje"

Tomas
19-12-03, 11:26
Geplaatst door TonH
Ze maken gebruik van een regeling die ook door enkele basisscholen in A'dam Oud Zuid wordt gebruikt. Eén daarvan stelt bijvoorbeeld de eis dat je danstalent moet hebben. :boogie: Deze apartheidsregels gelden dus niet alleen voor religieus georienteerde scholen.

Nou, volgens mij mag je volgens de grondwet niet selecteren op dergelijke niet terzake doende eigenschappen. Je mag wel verlangen dat iemand danstalent heeft voor een dansschool, maar niet dat hij of zij een bepaalde religie, sexuele geaardheid of geslacht heeft. Ja mag wel verlangen dat de persoon de religieuzeuitgangspunten van de school onderschrijft.

Dus dat je joods moet zijn om op een joodse school te mogen is pure discriminatie. Lijkt mij ook sterk dat dit op deze wijze gesteld zwart-op-wit staat.

TonH
19-12-03, 11:43
Geplaatst door Tomas
Nou, volgens mij mag je volgens de grondwet niet selecteren op dergelijke niet terzake doende eigenschappen. Je mag wel verlangen dat iemand danstalent heeft voor een dansschool, maar niet dat hij of zij een bepaalde religie, sexuele geaardheid of geslacht heeft. Ja mag wel verlangen dat de persoon de religieuzeuitgangspunten van de school onderschrijft.

Dus dat je joods moet zijn om op een joodse school te mogen is pure discriminatie. Lijkt mij ook sterk dat dit op deze wijze gesteld zwart-op-wit staat.

Juist, dat is de kern van de zaak: een school mag eisen dat je hun 'richting' onderschrijft.

Zo mag een Joodse school geen Chinees weigeren omdat hij uit China komt, maar mag wel eisen dat hij dezelfde religeuze achtergrond heeft. (Wat de discussie daarover altijd zo lastig maakt is dat met 'Joods' zowel de religie als een bevolkingsgroep bedoeld wordt, dit i.t.t. Islam en bijvoorbeeld Turken of Hinduisme en Hindoes)
Dus mag een Islamitische school ook eisen dat nieuwe leerlingen of hun ouders die uitgangspunten onderschrijven.

En het is afhankelijk van de bestuursvorm of een school openbaar of bijzonder is. Je kunt dus een Islamitische openbare school krijgen...

Tot slot heb ik de minister een tijdje geleden nog horen beweren dat toelatingseisen die gebaseerd zijn op de vraag of iemand uit de buurt komt niet in overeenstemming met de wet zijn: ook dit functioneert, met instemming van alle betrokkenen al járen in delen van Amsterdam.

Rabi'ah.
19-12-03, 11:52
Als een islamitische school zoiets zou schrijven breekt de pleuris uit:

Idd ja. Er is in dit land duidelijk sprake van een dubbele standaard m.b.t. joden en Marokkaanse moslims.


Maak van 'echt gelovige joden' even ultra-orthodox, want ook liberale joden kunnen heel gelovig zijn, maar sluiten zich niet op in "hun eigen, kleine, veilige wereldje"

Vergis je niet. Ik zit zelf al jaren op school in een joodse buurt en ik ken ook wel genoeg liberaal-joodse kinderen........ Als het erop aan komt is het vaak toch "ach, we kunnen "hun" toch niet vertrouwen". Heb je Joods Journaal weleens gelezen? Verschrikkelijk! De enige "verdienste" die je hoeft te hebben om in dat blad te komen, is een joodse achtergrond....... En zowel in dat blad als op joods.nl wprden er krokodilletranen gejankt over het zogenaamde "opkomende antisemitisme", terwijl de meest achterlijke vooroordelen over Arabieren worden gedebiteerd.


Dus dat je joods moet zijn om op een joodse school te mogen is pure discriminatie. Lijkt mij ook sterk dat dit op deze wijze gesteld zwart-op-wit staat.

Staat zwart op wit in een schoolkeuze-brochure. Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden, dan zal ik wel posten wat er precies in staat.


Wassalaam,

Rabi'ah.

Rabi'ah.
19-12-03, 11:55
Dus mag een Islamitische school ook eisen dat nieuwe leerlingen of hun ouders die uitgangspunten onderschrijven.

De uitgangspunten onderschrijven is wat anders dan de religie zelf ook belijden. Is een nuanceverschil!

Vrede,

Rabi'ah.

Tomas
19-12-03, 11:57
Geplaatst door TonH
Zo mag een Joodse school geen Chinees weigeren omdat hij uit China komt, maar mag wel eisen dat hij dezelfde religeuze achtergrond heeft.

Ik wil niet zeiken, maar volgens mij mag dat ook niet. Je mag niet de achtergrond verlangen. Je mag alleen verlangen dat hij of zij meedoet aan de gebruiken en de regels respecteert. Dus een moslim kan en mag naar een joodse school als hij zich maar gedraagt naar de regels van de school. Aen als dat dus 10 keer per dag bidden richting zion inhoud, dan mag ie dat niet frustreren.

TonH
19-12-03, 12:03
Geplaatst door Rabi'ah.
De uitgangspunten onderschrijven is wat anders dan de religie zelf ook belijden. Is een nuanceverschil!

Vrede,

Rabi'ah.

Zeker en ik zou er ook geen probleem mee hebben wanneer dat één van de eisen zou zijn. Maar dan wel consequent.

Dus niet zoals de christelijke/katholieke scholen die in de jaren 80 de islamitische leerling ontdekten, omdat ze daarmee een nieuw gat in de markt zagen voor hun teruglopende leerlingaantallen. En iedere kritiek dat men daarvoor niet de status apparte had hooghartig opzij zetten.

Het kan verkeren. :moe:

Julien
19-12-03, 14:17
gewoon al het bijzonder onderwijs verbieden. joods/ moslim/ christelijk.

het is toch van de gekke dat kinderen op school worden geindoctrineerd met politieke/ religieuze zaken. daar is die hele fucking school toch niet voor. als je zo graag achter de Israelieten of de Palestijnen wil staan dan doe je dat maar in je eigen tijd.

School is toch om iets te leren? Talen, exacte vakken etc. Of niet dan?

lennart
19-12-03, 14:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Vergis je niet. Ik zit zelf al jaren op school in een joodse buurt en ik ken ook wel genoeg liberaal-joodse kinderen........ Als het erop aan komt is het vaak toch "ach, we kunnen "hun" toch niet vertrouwen".


Dat is mij inderdaad ook wel eens vertelt door een Joodse op joods.nl. "Als het erop aankomt kan je moslims niet vertrouwen." Dit was iemand die vond dat ze helemaal niet rascistisch was.. :moe:

Zwarte Schaap
19-12-03, 15:07
Geplaatst door Julien
gewoon al het bijzonder onderwijs verbieden. joods/ moslim/ christelijk.

het is toch van de gekke dat kinderen op school worden geindoctrineerd met politieke/ religieuze zaken. daar is die hele fucking school toch niet voor. als je zo graag achter de Israelieten of de Palestijnen wil staan dan doe je dat maar in je eigen tijd.

School is toch om iets te leren? Talen, exacte vakken etc. Of niet dan?

Denk jij dat ze dan daar dag en nacht bidden of zo? Heb je wel eens afgevraagd waarom leerlingen van bijzondere scholen beter presteren dan die van openbare scholen?

Julien
19-12-03, 15:29
Geplaatst door Zwarte Schaap
Denk jij dat ze dan daar dag en nacht bidden of zo? Heb je wel eens afgevraagd waarom leerlingen van bijzondere scholen beter presteren dan die van openbare scholen?

Nou toen ik reportages van Nova had gezien over moslimscholen viel mij op hoeveel aandacht zij geven aan geloof. In bijna alles wordt geloof bij betrokken zelfs bij gymnastiek :cheefbek:

maar bij reformatorische en joodse scholen is dat niks anders.

en dat bijzondere scholen beter presteren is een fabeltje, ik heb een tijdje op een opnbare school gezeten en dat stond in de top10 van beste middelbare scholen.

mark61
20-12-03, 00:08
Geplaatst door Goodnight
Waar lees jij dat hij het opneemt voor de islamitische scholen?
Hij laat pas van zich horen op het moment dat Oudkerk alle bijzondere onderwijs op een hoop gooit.

Het gaat hen hier om het eigen hachje want: waarom moeten zij dupe worden van het feit dat bepaalde mensen niet willen integreren ( zegt die mijnheer zelf)

Beste Goodnight,

Sorry dat ik een beetje laat reageer, het gaat opeens erg hard hier. Ik moest bovendien alvast een advocaat zoeken. Ben nog nooit bedreigd geweest in mijn leven, even wennen. Kom je me opzoeken in de gevangenis?

Maarre, heb je wel eens van ironie ende sarcasme gehoord? Ik bedoelde, dat als je het opneemt voor het bijzonder onderwijs in het algemeen, je het dus ook voor islamitische scholen opneemt. Die 'bepaalde mensen' die jij terecht aanhaalt, daar bedoelt hij waarschijnlijk ALLE moslims mee, maar daar zullen we natuurlijk nooit achterkomen.

Snap je wat ik bedoel?

ronald
21-12-03, 01:11
Geplaatst door freya
En Ronald zal er wel persoonlijk zorg voor dragen dat deze advocaat zal lezen wat er hier geschreven wordt.

dat kan je wel aan hem overlaten :moe:


Je kunt zeggen wat je wilt maar ik ben niet zo'n zeikerd die telkens beheer aanroept.
Tevens mis ik enige NSB neigingen.

freya
21-12-03, 01:13
Geplaatst door ronald
Je kunt zeggen wat je wilt maar ik ben niet zo'n zeikerd die telkens beheer aanroept.
Tevens mis ik enige NSB neigingen.

Nee, ik bedoel ook niet dat jij naar beheer zal stappen.


Jij hebt vast een direct lijntje naar het MDI :moe:

ronald
21-12-03, 01:23
Geplaatst door freya
Dat is een leugen en dat is nu ook met een aantal onderzoeken aangetoond!



O nee, zo'n suggestie is natuurlijk beneden alle peil, het wordt tijd dat dat dan ook maar eens grondig onderzocht gaat worden.

Maar zo'n bewezen leugen als jij hier boven bezigt is natuurlijk wel kosher :moe:

Onze Ronald draait zijn hand niet om voor een leugentje meer of minder, dat is al lang duidelijk.


Breng maar hier die onderzoekken van jouw. Christelijke en Joodse scholen zijn nooit in opspraak gekomen over de inhoud van hun godsdienstlessen. Dat protestanten en katholieken elkaar in het verleden wel eens voor rotte vis hebben uitgemaakt is een wrevel vanaf de Reformatie. Theologisch polariserend zijn ze niet met elkaar op de vuist gegaan. De huidige discussie gaat over de inhoud van godsdienstlessen op sommige rechts-islamitische scholen. Dat past niet in deze tijd en niet in Nederland.

Eerst probeer je te beweren dat....en dan moet er een onderzoek komen. Waar haal jij je informatie over soldaten ronselen op Maimonides vandaan? Ik zal je niet als leugenaarster bestempelen. Conclussie: je lult uit je nek.

ronald
21-12-03, 01:24
Geplaatst door freya
Nee, ik bedoel ook niet dat jij naar beheer zal stappen.


Jij hebt vast een direct lijntje naar het MDI :moe:

Ik zei je al dat ik geen NSB neigingen heb zoals vele anderen hier.

ronald
21-12-03, 01:37
Geplaatst door Rabi'ah.
Het is nog altijd Musa ibn Maimun, Al Sawt! ( :wink: :p :) ) Een puur Arabische naam dus. Musa ibn Maimun kwam uit Al Andalus (=Spanje onder Moors bestuur) en vluchtte na de reconquista naar Palestina, alwaar hij lijfarts werd van de grote sultan Salah al-Din, in het Westen beter bekend als "Saladdin". Hij was de christenen inderdaad niet welgezind, maar had veel meer affiniteit met de moslims, die hij als aanhangers van een foute godsdienst zag, maar absoluut niet met dezelfde walging bekeek als de christenen, die hij, als iedere rechtgeaarde Arabier uit die tijd, zag als barbaarse, intolerante en onbeschaafde agressors. Zo, dat was Maimonides-in-een-notendop! Wel ironisch zeg, dat een school die naar ibn Maimun is genoemd kinderen laat werven voor het IOF.......... Tsja..... :rolleyes: :rolleyes:

Wassalaam,

Rabi'ah.


Het stikt hier van de Abraham, Jacob, Izaäk, Mozes,Ismaël, Mohammed, Josef.....allemaal Nederlanders want het wordt op zijn Nederlands uitgesproken. Een beetje simpel.
Dat men in de Arabische wereld Moishe ben Maimon Musa ibn Maimun hebben genoemd, maakt hem echt niet Arabisch. Wel misschien Marokkaan toen hij in Fez zat of Egyptenaar, maar eerst was hij Jood.

De grote verdienste van Maimonide ( verLatiniseerd ) was echter ook niet de uitspraken die hij deed over het Christendom en de Islam. In zijn tijd heeft hij gestaafd aan de Joodse wet dat de Islam een zuiverder ëéngodendom was dan het Katholisisme van die tijd.

Ps. laat je niet meeslepen in de roddels van miss Freya. Ze moet nog eerst met bewijzen komen.

Rabi'ah.
21-12-03, 15:00
Breng maar hier die onderzoekken van jouw. Christelijke en Joodse scholen zijn nooit in opspraak gekomen over de inhoud van hun godsdienstlessen. Dat protestanten en katholieken elkaar in het verleden wel eens voor rotte vis hebben uitgemaakt is een wrevel vanaf de Reformatie. Theologisch polariserend zijn ze niet met elkaar op de vuist gegaan. De huidige discussie gaat over de inhoud van godsdienstlessen op sommige rechts-islamitische scholen. Dat past niet in deze tijd en niet in Nederland.

Bewijzen, graag??? Voor zover ik weet is uit het onderzoek van de onderwijsinspectie gebleken dat van de enkele tientallen islamitische scholen in Nederland er maar 1 of 2 zijn waarbij er serieuze problemen zijn (overigens weet ik niet eens of dat samenhang heeft met de godsdienstlessen). Trouwens, wat bedoel je met "inhoud van de godsdienstlessen". D inhoud van islamitische godsdiensten is logischerwijs anders, omdat het gaat om een andere godsdienst.........


Eerst probeer je te beweren dat....en dan moet er een onderzoek komen. Waar haal jij je informatie over soldaten ronselen op Maimonides vandaan? Ik zal je niet als leugenaarster bestempelen. Conclussie: je lult uit je nek.

Grof taalgebruik is geen bewijs van een sterke positie in een discussie :) :).



Ik zei je al dat ik geen NSB neigingen heb zoals vele anderen hier.

Meaning.......what????? :rolleyes: :rolleyes:


Het stikt hier van de Abraham, Jacob, Izaäk, Mozes,Ismaël, Mohammed,
Josef.....allemaal Nederlanders want het wordt op zijn Nederlands uitgesproken. Een beetje simpel.
Dat men in de Arabische wereld Moishe ben Maimon Musa ibn Maimun hebben genoemd, maakt hem echt niet Arabisch. Wel misschien Marokkaan toen hij in Fez zat of Egyptenaar, maar eerst was hij Jood.

Ibn Maimun kwam uit Cordoba, dat toen al enkele eeuwen onder Arabisch bestuur stond. Hij was een Arabier die het joodse geloof beleed, een Arabier met een joodse achtergrond dus, had dus ook een Arabische naam. Simpel zat!


De grote verdienste van Maimonide ( verLatiniseerd ) was echter ook niet de uitspraken die hij deed over het Christendom en de Islam. In zijn tijd heeft hij gestaafd aan de Joodse wet dat de Islam een zuiverder ëéngodendom was dan het Katholisisme van die tijd.

Ibn Maimun was een voplgeling van de beroemde islamitische arts Ibn Rushd, en ontwikkelde tegelijkertijd met hem enkele leerstellingen over godsdienst; Ibn Rushd over de islam en Ibn Maimun over het jodendom. Verder heeft Ibn Maimun ook nog enkele boeken met (weliswaar) medisch verantwoorde huismiddeltjes tegen keelpijn e.d. geschreven.


Ps. laat je niet meeslepen in de roddels van miss Freya. Ze moet nog eerst met bewijzen komen.

Ow, don't you worry..... Ik heb nog wel meer bronnen dan alleen Freya :D :D :p :wink:

Wassalaam,

Rabi'ah.

Al Sawt
21-12-03, 15:37
Geplaatst door ronald
Pardon?
Mozes ben Maimon was een joodse geleerde. Zijn werk is uitstekend te noemen. Hij heeft vele commentatoren geschreven op Tora en joodse wetskennis. Hij schreef in hoofdzakelijk Hebreeuws , maar ook Arabisch.
Daarnaast was hij filosoof, astronoom, geneeskundige (de lijfarts van de sultan van Egypte en had een armen praktijk).
Was geboren in Spanje, via Noord-Afrika is hij uiteindelijk naar Het Heilige Land gegaan en is, na zich bij de joodse gemeente in Teberias te hebben gevoegd, daar overleden en begraven.
Hij leefde voor een deel van zijn leven bij "arabieren" maar was helemaal niet arabisch. Ronald, Mozes ben Maimon was degelijk Arabisch. Hij is geboren in Islamitisch Spanje, dat voor 100% gearabiseerd was. Joods was zijn geloofsovertuiging en niet zijn ras.

Rabi'ah.
21-12-03, 15:42
Ronald, Mozes ben Maimon was degelijk Arabisch. Hij is geboren in Islamitisch Spanje, dat voor 100% gearabiseerd was. Joods was zijn geloofsovertuiging en niet zijn ras.


Klopt, Al Sawt..........want, rassen bestaan niet! Er is namelijk maar 1 ras, het menselijk ras! Maar verder ben ik het helemaal met je eens hoor.... :) :wink: :duim:

Vrede,

Rabi'ah.

Al Sawt
21-12-03, 15:58
Geplaatst door Rabi'ah.
Het is nog altijd Musa ibn Maimun, Al Sawt! ( :wink: :p :) ) Klopt. Ik zal het persoonlijk aantrekken. Vooral omdat ik zelf Ibn in mijn achternaam verwerkt hebt.



Geplaatst door Rabi'ah.
werven voor het IOF.......... Tsja..... :rolleyes: :rolleyes:

Wassalaam,

Rabi'ah. Het is altijd nog IDF, Rabi`ah!

Rabi'ah.
21-12-03, 16:26
Klopt. Ik zal het persoonlijk aantrekken. Vooral omdat ik zelf Ibn in mijn achternaam verwerkt hebt.

:strik: :wijs:


Het is altijd nog IDF, Rabi`ah!

De officiële naam is idd Israeli Defense Forces . Maar aangezien dit niet bepaald strookt met de werkelijkheid is het Israeli Occupation Forces ....... :D :D :p :p

Met (eigen)wijze groetjes,

Rabi'ah.

freya
21-12-03, 16:38
Geplaatst door Rabi'ah.


De officiële naam is idd Israeli Defense Forces . Maar aangezien dit niet bepaald strookt met de werkelijkheid is het Israeli Occupation Forces ....... :D :D :p :p

Met (eigen)wijze groetjes,

Rabi'ah.

:D :duim: :D

Al Sawt
21-12-03, 17:21
Geplaatst door Rabi'ah.
:strik: :wijs:



De officiële naam is idd Israeli Defense Forces . Maar aangezien dit niet bepaald strookt met de werkelijkheid is het Israeli Occupation Forces ....... :D :D :p :p

Met (eigen)wijze groetjes,

Rabi'ah. Ik wou je terugpakken. Maar dat is niet gelukt, want je hebt me schaakmat gezet.

Rabi'ah.
21-12-03, 17:29
:D :duim: :D

Insgelijks, Palestina4life!!!!!!!!!!


Ik wou je terugpakken. Maar dat is niet gelukt, want je hebt me schaakmat gezet.

Achja, één vrouw is nou eenmaal 1000 mannen te erg he....... :wink: :jeweetog: :p

Mazzels,

Rabi'ah.

Rabi'ah.
21-12-03, 17:33
Nou toen ik reportages van Nova had gezien over moslimscholen viel mij op hoeveel aandacht zij geven aan geloof. In bijna alles wordt geloof bij betrokken zelfs bij gymnastiek

Waarschijnlijk is voor jou als overtuigd secularist iedere aandacht voor religie te veel........:rolleyes: :rolleyes: :confused:


maar bij reformatorische en joodse scholen is dat niks anders.

Hoe weet je dat? Weleens op een bijzondere school gezeten/er onderzoeken over gelezen????


en dat bijzondere scholen beter presteren is een fabeltje, ik heb een tijdje op een opnbare school gezeten en dat stond in de top10 van beste middelbare scholen.

Uit onderzoek in Nederland bleek dat de meeste bijzondere scholen beter presteren dan de meeste openbare scholen. Uitzonderingen zijn altijd mogelijk.

Wassalaam,

Rabi'ah.