PDA

Bekijk Volledige Versie : Mogelijk doorbraak na 18 jaar in dossier Bende van Nijvel



Marsipulami
18-12-03, 18:47
Mogelijk nieuwe opgravingen in dossier-Bende van Nijvel

BRUSSEL 18/12 (BELGA) = De onderzoekers en magistraten in het dossier van de Bende van Nijvel bekijken momenteel of het nodig is opgravingen te doen naar een vermeend lid van de Bende van Nijvel die bij de overval op de Delhaize in Aalst in 1985 zou zijn gedood.Minister van Justitie Laurette Onkelinx bevestigde dat 18 jaar na de feiten nieuwe getuigenissen zijn opgedoken die werden afgelegd op basis van nieuwe robotfoto's en bewijsstukken. Het gaat volgens haar om interessante en zeer precieze getuigenissen die gelijklopen met werkhypothesen en pistes die de onderzoekers volgen. De getuigen zouden bij de bloedige overval van de Bende op een Delhaize in Aalst hebben gezien dat in een Volkswagen Golf een oudere grote man zou zijn neergezakt. Dat zou de hypothese bevestigen dat één van de leden van de Bende door een rijkswachter zou zijn gedood. Volgens Onkelinx vergelijken de onderzoekers momenteel de getuigenissen met bestaande gegevens, "profilers" en DNA-gegevens. Indien dat gelijklopende resultaten oplevert, zullen er opgravingen worden uitgevoerd naar de betrokken persoon. (LVR).

Marsipulami
18-12-03, 18:53
Ter info: Begin jaren tachtig pleegde de Bende Van Nijvel meer dan twintig roofovervallen waarbij 28 doden vielen. Het onderzoek leverde tot dusver niets op.

sadeeQ
18-12-03, 19:00
:maf3:

Marc Dutroux heeft goede hoop zo te zien :verward:

mark61
18-12-03, 20:23
In mijn herinnering leverde het op dat de BOB en Dyane er bij betrokken waren, gestuurd door een duister groepje dat vond dat België nodig een sterke man aan het bewind moest krijgen. Tja, samenzweringstheorieën en niks te bewijzen en zo. In NL doen ze niet eens zo lang een onderzoek, daar stellen we een commissie in waar je nooit meer wat van hoort.

samir_re
18-12-03, 21:43
Geplaatst door mark61
In mijn herinnering leverde het op dat de BOB en Dyane er bij betrokken waren, gestuurd door een duister groepje dat vond dat België nodig een sterke man aan het bewind moest krijgen. Tja, samenzweringstheorieën en niks te bewijzen en zo. In NL doen ze niet eens zo lang een onderzoek, daar stellen we een commissie in waar je nooit meer wat van hoort.

Bestaat hier ook hoor. Enkele jaren geleden was er nog de commissie Dutroux met ex-minister Verwilghen als voorzitter. Het resultaat was een dossier vol tegenstrijdigheden en tekorten. Even zinloos dus :rolleyes:

Marsipulami
18-12-03, 23:43
Het is een hallucinant dossier: 20 gewapende overvallen waarbij alles samen honderden getuigen waren, waar 28 mensen vermoord werden waaronder een aantal kinderen koelbloedig neergeschoten zonder enige zinnige reden. Een heleboel daders die de waarheid kennen en zwijgen ook 20 jaar na de feiten. Terwijl de buit peanuts was. De wildste verhalen hebben de ronde gedaan over de interpretatie van dit gebeuren maar men heeft nooit wat kunnen bewijzen.

Ik vind de voorliggende hypothese niet zo gek. Een gestoorde seriemoordenaar die een aantal handlangers in zijn macht had. Die moordenaar zou in deze hypothese bij een laatste overval door de politie zijn doodgeschoten in de vluchtauto. Dat zou kunnen verklaren waarom de bloedige overvallen plots gestopt zijn in 1985.

Canaris
19-12-03, 10:26
Ik kan het me nog herineren als de dag van vandaag. Het was afgrjselijk

Weet nog hoe de polite werd uitgespeeld. Op 1 dag overvallen ze een waalse suppermarkt, schieten geloof ik 8 mensen dood, rijden naar vlaanderen en in alle rust schieten ze weer 4 mensen overhoop. .

De politie in vlaanderen wist niets ( alhoewel de eerste moorden 5 KM verderop gebeurden) omdat de melding vanuit wallonie eerst naar brussel moest , om daar te worden vertaald, alvorens de poltie in Vlaanderen werd gealameerd.

De bende van Nijvel is waarschijnlijk één van de grootste misteries waarvan ik ooit in mijn leven heb gehoord. Geen Hollywood shocker kan een dergelijk scenario voor wijzen.