PDA

Bekijk Volledige Versie : Mannen en islam / Daarom hoeft hij de sluier niet



T.A.F.K.A.Z
19-12-03, 10:28
Mannen en islam / Daarom hoeft hij de sluier niet
door Koert van der Velde
2003-12-19

De islam ziet mannen en vrouwen als gelijkwaardig, benadrukken Nederlandse moslimleiders. Maar waarom dragen mannen dan geen hoofddoekje? Daarom niet.



Politica Ayaan Hirsi Ali vroeg het onlangs bij een bezoek aan een islamitische school: waarom dragen mannen eigenlijk geen hoofddoek? Triomfantelijk wees een vader naar het petje op zijn hoofd. Daarmee was de kous af, maar was dit ook een juist antwoord, of een simpele debatteertruc?

Het was het laatste. ,,Mannen dragen een hoofddeksel uit praktische overwegingen (koude) of in navolging van de profeet Mohammed. Zo halen ze een wit voetje bij God. De beloning komt later in het paradijs. Voor vrouwen is het voorgeschreven'', zegt Arif Potmis, van het Haags islamitisch platform. ,,Wie vroom is, bedekt de schoonheid van het hoofdhaar. Dat moet van God, die in de Koran kledingvoorschriften heeft geopenbaard, zowel voor mannen als voor vrouwen'', zegt Potmis, die ermee 'bewijst' dat het niet de mannen zijn die het de vrouwen opleggen. ,,De islam kent geen dwang. Ik leg mijn dochters de regels uit, maar ik leg niets op.'' Dat het dragen van een sluier toch geen vrijblijvende mogelijkheid is, geeft Potmis toe. ,,Dat er zoiets als peergroup-dwang bestaat is niet te betwisten, maar die komt dus niet uit de islam.''

Uit de islam of niet, volgens het traditionele rolmodel tussen moslimman en -vrouw dragen gelovige vrouwen een hoofddoek, en zien mannen daar min of meer op toe. En daar hebben moderne vrouwen problemen mee. ,,Een vrouw moet ermee laten zien dat ze geen sloerie is'', zegt schrijfster Naima el Bezaz. ,,Een vrouw moet haar zedelijkheid in acht nemen. Want de kuisheid van zijn vrouw en dochters is het hoogste goed voor een moslimman.'' Hij ziet het als zijn taak daarop toe te zien. ,,De sociale controle is als een onzichtbaar traliewerk, dat een vrouw vanaf haar vroegste jeugd onderdrukt'', aldus El Bezaz, die ook in de sluier een mannelijk machtsmiddel ziet, een manier om vrouwen te onderdrukken.

,,De Blijf-van-mijn-lijfhuizen zitten vol met moslimvrouwen die onderworpen werden aan de autoritaire genoegens van hun echtgenoten.''

Moslimmannen kunnen zich moeilijk bedwingen, als er een vrouw in de buurt is, leren ze. Zo zei onlangs de Rotterdamse Essalaam-moskeebestuurder Mohammed Boutaher in deze krant: ,,Je moet er toch niet aan denken dat er een mooie vrouw naast je komt zitten tijdens het gebed. Dan wil je gelijk een afspraakje maken.''

El Bezaz: ,,Eigenlijk zijn de mannen het zwakke geslacht, want ze kunnen zich kennelijk moeilijk beheersen. Vrouwen wel, en zij zijn dus eigenlijk de sterke partij.'' Naar de moskee gaat El Bezaz nooit meer. ,,Ik wil niet weggestopt worden in een slechte ruimte.'' Dat vrouwen achter de mannen moeten staan bij een eventueel gemengd gebed, accepteert zij wel. ,,Want misschien staat er anders wel een vieze man achter me.''

Instemmend citeert ze de feministe Kacem Amin: ,,Als mannen vrezen vrouwen te zien bezwijken voor hun mannelijke charmes, waarom hebben ze dan het dragen van de sluier niet voor zichzelf ingesteld?'' El Bezaz vindt dat mannen alleen van vrouwen mogen eisen dat ze een hoofddoek dragen als ze dat zelf ook doen.

Mohammed Gaffar, van de Taibah-moskee in Amsterdam: ,,Eigenlijk moeten mannen inderdaad ook een haarbedekkend hoofddeksel dragen om zo de andere sekse geen aanstoot te geven. Zelf doe ik dat dus ook. Wie een hoofddeksel draagt is gewoon een gelovige en dus betere moslim.''

Rahma Samoudi, voorzitster van Vrouwencentrum Salaam in Rotterdam, is van Nederlandse afkomst en draagt zelf een hoofddoek. ,,Wat een kletskoek dat je beter bent als je een hoofddoek draagt. Ik kom hier regelmatig autochtone meisjes tegen die een moslimvriendje krijgen en dan om maar in de smaak te vallen bij zijn familie een hoofddoek gaan dragen. Dan zeg ik: dat heeft weinig nut. Een hoofddoek draag je voor jezelf. Het geeft je beschutting: ik ben er niet. En je draagt hem voor God: het helpt je naar het paradijs. Maar mannen die hun vrouwen onder druk zetten een hoofddoek te dragen, zullen daarop door God in het paradijs afgerekend worden.''

Mannen hoeven van Samoudi geen hoofddoek te dragen. ,,Mannen hebben andere regels: zij hebben een baard, die ze kunnen laten staan. Mannen hoeven hun schoonheid niet te bedekken. Vrouwen kunnen zichzelf namelijk veel gemakkelijker in bedwang houden dan mannen. Sinds ik een hoofddoek draag, word ik veel minder lastiggevallen op straat. Ik vind het best leuk om met mijn schoonheid te pronken, maar dat doe ik alleen voor mijn man. Zodra ik in huis ben, gaat alles uit.''

Puk
19-12-03, 13:58
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Zodra ik in huis ben, gaat alles uit.

:lachu:

Goodnight
19-12-03, 14:12
Geplaatst door Puk
:lachu:

smeerlap!! :zweep:

Puk
19-12-03, 14:15
Geplaatst door Goodnight
smeerlap!! :zweep:

Tsjah... ik kende dat gebruik niet. Viel me gewoon op. Doe jij dat ook?

Goodnight
19-12-03, 14:16
Geplaatst door Puk
Tsjah... ik kende dat gebruik niet. Viel me gewoon op. Doe jij dat ook?

voor jou een vraag, voor mij een weet.....

Puk
19-12-03, 14:21
Geplaatst door Goodnight
voor jou een vraag, voor mij een weet.....

Jij draagt een burqa... dan weet ik het wel. :duim:

Goodnight
19-12-03, 14:56
Geplaatst door Puk
Jij draagt een burqa... dan weet ik het wel. :duim:

Hmm...waar haal jij die info nou weer vandaan PUK-je?

By the way waarom vind je het een rare gewoonte?
Als jij j huis binnenkomt gooi jij je jas toch ook uit?

Of ben je zo'n zuunige hollander die de verwarming niet aanzet en zijn jas aanhoudt.
kan ik wel snappuh waarom je het een rara gewoonte vind... :haha:

Puk
19-12-03, 15:06
Geplaatst door Goodnight
Hmm...waar haal jij die info nou weer vandaan PUK-je?

By the way waarom vind je het een rare gewoonte?
Als jij j huis binnenkomt gooi jij je jas toch ook uit?

Of ben je zo'n zuunige hollander die de verwarming niet aanzet en zijn jas aanhoudt.
kan ik wel snappuh waarom je het een rara gewoonte vind... :haha:

Huh? Heb ik ergens gezegd dat ik het een rare gewoonte van moslima's vind? Dacht het niet. Dat we daardoor het afgesproken quotum van broeikasgassen gaan overschreiden is een andere zaak. Daar kunnen we een Postbus 51 spotje voor maken. Wat kennelijk hard nodig is.

Jah... ik ga zuinig om met energie.

Goodnight
19-12-03, 15:19
Geplaatst door Puk
Tsjah... ik kende dat gebruik niet. Viel me gewoon op.

je kende het gebruik niet.
En ik heb nooit gezegd dat je het raar vond dat MOSLIMA"S dat zouden doen...

Puk
19-12-03, 15:43
Geplaatst door Goodnight
Hmm...waar haal jij die info nou weer vandaan PUK-je?

By the way waarom vind je het een rare gewoonte?
Als jij j huis binnenkomt gooi jij je jas toch ook uit?

Of ben je zo'n zuunige hollander die de verwarming niet aanzet en zijn jas aanhoudt.
kan ik wel snappuh waarom je het een rara gewoonte vind... :haha:

Even een citaatje van jou. Wat lezen we hier?


By the way waarom vind je het een rare gewoonte?

Okay...

:ego:

Goodnight
19-12-03, 15:56
Geplaatst door Puk
Even een citaatje van jou. Wat lezen we hier?



Okay...

:ego:

heb ik al gezegd dat ik moe van je word?
En we zijn niet eens getrouwd!!

Puk
19-12-03, 17:01
Geplaatst door Goodnight
heb ik al gezegd dat ik moe van je word?
En we zijn niet eens getrouwd!!

Je moet toch eens wat aan je conditie doen Goodnight.

Anders overleef je de huwelijksnacht niet...

Blade20
19-12-03, 19:06
Kijk, ze zeggen het zelf. Ze dragen die sluier o.a. omdat mannen niet van ze af kunnen blijven, moslimmannen wel te verstaan. Maar dat geld hier in Nederland niet voor de doorsnee inboorlingse man, daar geld kijken mag, aanraken niet. (tenzij het je vriendin is ;) )

Alhoewel je wel die reljongeren in A'dam wel vaker beledigende opmerkingen hoort maken naar vrouwen die in de zomer een kort rokje dragen.
Dat is toch geen gedrach van een heer!
Toon gewoon wat fatsoen en manieren voor een dame, dat zal ze op prijs stellen, en als je geluk hebt misschien belonen. :)

nl-x
19-12-03, 20:03
Geplaatst door Blade20
Kijk, ze zeggen het zelf. Ze dragen die sluier o.a. omdat mannen niet van ze af kunnen blijven, moslimmannen wel te verstaan. Maar dat geld hier in Nederland niet voor de doorsnee inboorlingse man, daar geld kijken mag, aanraken niet. (tenzij het je vriendin is ;) )

Nou, ik heb nieuws voor je. De Nederlandse man is zeker niet Roomser dan de Paus. Ik durf zelfs te wedden dat er in Nederland veel vaker een verkrachting voorkomt door een Nederlandse man, dan in een Arabisch land, op een gesluierde vrouw. Dus ga aub ook niet doen alsof die hele sluier nergens op slaat. Je weet dan gewoon niet waarover je lult.

Tis niet dat ik voor de sluier ben ofzo, trouwens. Maar je toon bevalt me gewoon niet echt.


daar geld kijken mag, aanraken niet.
In Nederland mag aanraken ook hoor... En 'geld' heeft daar idd mee te maken :| (wie de bal kaatst...)

nlx

freya
19-12-03, 20:10
Geplaatst door nl-x
NIk durf zelfs te wedden dat er in Nederland veel vaker een verkrachting voorkomt door een Nederlandse man, dan in een Arabisch land, op een gesluierde vrouw.

Daar zou ik niet teveel geld op in zetten als ik jou was.

Die sluier helpt echt niet hoor.

Als hier in het westen het "excuus"is: maar haar rokje was te kort ze vroeg er zelf om, dan is het in Arabische landen: maar er stak een pluk haar uit haar hoodfdoek, dus ze vroeg er zelf om

:moe:


Mannen zijn overal hetzelfde :aanwal:

Tomas
19-12-03, 21:17
Geplaatst door freya
Mannen zijn overal hetzelfde :aanwal:

Dat wel, maar waarom zou cultuur geen invloed kunnen hebben op de definitie, frequentie en de morele afkeuring van verkrachten?

Blade20
19-12-03, 21:37
Geplaatst door nl-x
Nou, ik heb nieuws voor je. De Nederlandse man is zeker niet Roomser dan de Paus. Ik durf zelfs te wedden dat er in Nederland veel vaker een verkrachting voorkomt door een Nederlandse man, dan in een Arabisch land, op een gesluierde vrouw. Dus ga aub ook niet doen alsof die hele sluier nergens op slaat. Je weet dan gewoon niet waarover je lult.

Tis niet dat ik voor de sluier ben ofzo, trouwens. Maar je toon bevalt me gewoon niet echt.


In Nederland mag aanraken ook hoor... En 'geld' heeft daar idd mee te maken :| (wie de bal kaatst...)

nlx

Goh, de doodstraf zou er zeker niets mee te maken hebben :moe:

Overigens, hoeren zijn al heel oud, ergens zegt iets in mijn stoffige geheugen dat ze zelfs heel vroeger (eeuwen terug) al voorkwamen in het Midden-Oosten. AL kan ik me niet alle details meer herrinneren (correct me if i'm wrong)

Goodnight
19-12-03, 21:44
Kijk, ze zeggen het zelf. Ze dragen die sluier o.a. omdat mannen niet van ze af kunnen blijven, moslimmannen wel te verstaan. Maar dat geld hier in Nederland niet voor de doorsnee inboorlingse man, daar geld kijken mag, aanraken niet. (tenzij het je vriendin is )

De doorsnee inboorlingen kunnen anders hun handjes ook niet thuis houden hoor en anders doet hun mond wel het werk onder het mom: we zijn allen gelijk worden er dagelijks heel wat seksitsiche opmerkingen richting vrouwen gemaakt.

En aanraken vinden ze heel gewoon, zo moet ik menig collega erop wijzen dat ik er niet van ben gediend als ze even een 'amicaal' een armpje om mij heen slaan.Dan ben ik wel weer de burgelijke trut, maar pootjes thuis heren!

Tomas
19-12-03, 21:48
Geplaatst door Goodnight
...we zijn allen gelijk worden er dagelijks heel wat seksitsiche opmerkingen richting vrouwen gemaakt.


Dat doe ik nou nooit!!

Maar ja, dat komt dan ook omdat ik in een godvergeven mannenwereld werk.

Goodnight
19-12-03, 21:55
Geplaatst door Tomas
Dat doe ik nou nooit!!

Maar ja, dat komt dan ook omdat ik in een godvergeven mannenwereld werk.

Nee dan kan je inderdaad niet een hand op de kont van je collega leggen omdat je dat een vriendschappelijk gebaar vind.

Tomas
19-12-03, 21:57
Geplaatst door Goodnight
Nee dan kan je inderdaad niet een hand op de kont van je collega leggen omdat je dat een vriendschappelijk gebaar vind.

Kan wel. Maar geen van beide mogelijke reacties spreken me echt aan.

Maar gebeurt dat vaak dan bij jou?

Blade20
19-12-03, 21:59
Geplaatst door Goodnight
Kijk, ze zeggen het zelf. Ze dragen die sluier o.a. omdat mannen niet van ze af kunnen blijven, moslimmannen wel te verstaan. Maar dat geld hier in Nederland niet voor de doorsnee inboorlingse man, daar geld kijken mag, aanraken niet. (tenzij het je vriendin is )

De doorsnee inboorlingen kunnen anders hun handjes ook niet thuis houden hoor en anders doet hun mond wel het werk onder het mom: we zijn allen gelijk worden er dagelijks heel wat seksitsiche opmerkingen richting vrouwen gemaakt.

En aanraken vinden ze heel gewoon, zo moet ik menig collega erop wijzen dat ik er niet van ben gediend als ze even een 'amicaal' een armpje om mij heen slaan.Dan ben ik wel weer de burgelijke trut, maar pootjes thuis heren!

Tja, dan zit je gewoon niet tussen een stel heren. Of zijn het pubers, die hebben die trekjes ook (goh, hun hormonen zullen er wel niets mee te maken hebben..)

Goodnight
19-12-03, 22:01
Geplaatst door Tomas
Kan wel. Maar geen van beide mogelijke reacties spreken me echt aan.

Maar gebeurt dat vaak dan bij jou?

Dat is een aantal keren gebeurt ja.

Diegene is nu ontslagen :wohaa:

Tomas
19-12-03, 22:03
Geplaatst door Goodnight
Dat is een aantal keren gebeurt ja.

Diegene is nu ontslagen :wohaa:

Vanwege zijn vriendelijkheid?

Goodnight
19-12-03, 22:18
Geplaatst door Tomas
Vanwege zijn vriendelijkheid?

Inderdaad. ze vonden hem zo vriendelijk en collegiaal dat ze hem moesten laten gaan.

Puk
20-12-03, 05:01
Geplaatst door freya
Daar zou ik niet teveel geld op in zetten als ik jou was.

Die sluier helpt echt niet hoor.

Als hier in het westen het "excuus"is: maar haar rokje was te kort ze vroeg er zelf om, dan is het in Arabische landen: maar er stak een pluk haar uit haar hoodfdoek, dus ze vroeg er zelf om

:moe:


Mannen zijn overal hetzelfde :aanwal:

Tsjah... als er nou een pluk onder je minirok uitsteekt...

Dan pas vraag je er echt om.