PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Marokkaan heeft hoop



T.A.F.K.A.Z
20-12-03, 13:24
Jonge Marokkaan heeft hoop


AMSTERDAM - Marokkaanse jongeren voelen zich goed thuis in Amsterdam, hebben een positief beeld van hun toekomst en zijn in het algemeen tevreden over hun school. Ze willen een vak leren, carrière maken en geld verdienen. Maar ze blijven zich nadrukkelijk Marokkaan voelen, meer Marokkaans dan Nederlands zelfs in bijna de helft van de gevallen.

De meisjes willen werken als ze getrouwd zijn, en van de jongens mogen zij dat ook. Maar ruim zeventig procent wil wél trouwen met een Marokkaanse partner. De meisjes moeten niets weten van Nederlandse jongens.

Deze resultaten blijken uit een omvangrijk onderzoek dat voor deze krant is gedaan door onderzoeksbureau O+S onder Marokkaanse jongeren tussen twaalf en achttien jaar in Amsterdam. Het is het eerste onderzoek in deze soort. De meeste ondervraagden waren tussen veertien en zestien jaar. 175 jongeren zijn ondervraagd, honderd meisjes en 75 jongens. Er wonen ongeveer 8800 Marokkaanse jongeren in deze leeftijdscategorie in de stad, acht keer zoveel als tien jaar geleden.

De specifieke hardekernjongeren, die verantwoordelijk zijn voor het negatieve beeld van jonge Marokkanen, zitten niet bij de ondervraagden, en dat kleurt de uitkomst. ''Wie niet participeert in de maatschappij, participeert ook niet in onderzoeken,'' luidt de verklaring van adjunct-directeur Jeroen Slot van het gemeentelijk onderzoeksbureau O+S.

De overgrote meerderheid van de jongeren beschuldigt de media ervan dat die een verkeerd beeld schilderen van de Marokkanen. ''Zij herkennen zich daar niet in,'' meent Willem Bosveld, die het O+S-onderzoek heeft geleid, ''juist omdat zij voor het grootste deel behoren tot de Marokkanen op wie die negatieve beeldvorming niet van toepassing is.''

Slot: ''We zijn nog verder van huis als het merendeel van de jonge Marokkanen, omdat zij het gevoel hebben verward te worden met de kleine groep die overlast veroorzaakt, zich gaat gedragen naar de verwachting die anderen van hen hebben.''

De jongeren zijn ondervraagd in persoonlijke gesprekken door steeds twee medewerkers van O+S. Voor dit project zijn speciaal acht onderzoekers van Marokkaanse afkomst ingeschakeld.

De jongeren zijn benaderd via middelbare scholen in de Westelijke Tuinsteden en de oostelijke stadsdelen. Ongeveer de helft van de jongens en meisjes volgt het vmbo, de andere helft havo of hoger. Van alle Marokkaanse jongeren die naar school gaan, zit ongeveer zeventig procent op het vmbo of lager.



© Het Parool, 20-12-2003






Tsjongejonge....al die artikelen over Marokkanen zus, Marokkanen zo die de laatste tijd verschijnen..... Ik ga me nog belangrijk voelen

Mark
20-12-03, 13:53
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Tsjongejonge....al die artikelen over Marokkanen zus, Marokkanen zo die de laatste tijd verschijnen..... Ik ga me nog belangrijk voelen

Maak je geen zorgen, echt belangrijk worden allochtonen natuurlijk nooit.

taouanza
20-12-03, 14:01
Geplaatst door Mark
Maak je geen zorgen, echt belangrijk worden allochtonen natuurlijk nooit.


:hihi:

an3sdej
20-12-03, 16:23
Maar ze blijven zich nadrukkelijk Marokkaan voelen, meer Marokkaans dan Nederlands zelfs in bijna de helft van de gevallen.

Als dit verandert, dan komen ook die Marokkaanse jongeren normaal mee met ieder ander.

Royce
20-12-03, 16:25
Geplaatst door an3sdej
Als dit verandert, dan komen ook die Marokkaanse jongeren normaal mee met ieder ander.


Niet nodig, lukt aardig zo.Tenzij werkgevers trekjes gaan ontwikkelen die niet door de beugel kunnen...:stout:

Royce
20-12-03, 16:27
Daarnaast verdwijnt het Woord Marokkanen en Allochtonen zodra we suc6vol zijn..:hihi: (asif)

Simon
20-12-03, 16:29
Toch vreemd dat er steeds wat anders uit die onderzoeken komt. Ik herinner mij nog een onderzoek waaruit zou blijken dat marokkaanse vrouwen een marokkaanse man niet zo zien zitten omdat ze die te bazig vinden en de marokkaanse jongens zochten liever iemand een vrouw uit een berghut in marokko omdat die tenminste nog gehoorzaam zijn aan de man. Dat vind ik hier dan weer helemaal niet terug.

Waterval
20-12-03, 16:30
Geplaatst door an3sdej
Als dit verandert, dan komen ook die Marokkaanse jongeren normaal mee met ieder ander.



Gaat het met 'ieder ander' perfect dan?