PDA

Bekijk Volledige Versie : Commissie Maxima :Integratiedebat eenzijdig, polariserend en respectloos



Zwarte Schaap
20-12-03, 14:22
'Commissie-Máxima' ziet integratiedebat afglijden

Van onze verslaggever Iñaki Oñorbe Genovesi

ZAANDAM - Paul Rosenmöller mag de kritiek openbaren, maar Hans Dijkstal, prinses Máxima en de andere leden denken er net zo over: met het integratiedebat in Nederland gaat het de verkeerde kant op. Het is eenzijdig, polariserend en respectloos. Daarbij verwijzen ze onder meer naar het optreden van VVD-Kamerlid Hirsi Ali.

Even was het stil rond de leden van de Commissie voor de participatie van allochtone vrouwen. Natuurlijk, de beschermvrouwe en haar dochter Amalia waren volop in het nieuws, maar nu is het weer tijd voor echte actie. Politici moeten zich bewust worden van wat zij over allochtonen roepen.

Dus wordt het werkbezoek aan Zaandam aangegrepen om het nieuwe tegengeluid te verkondigen. Ferme uitspraken? Prima. Taboes doorbreken? Graag.

Maar wees je ervan bewust dat het om integratie draait. Dat vergt een wederzijdse inspanning, aldus voorzitter Rosenmöller en zijn commissie.

Het kabinet, minister Verdonk voor Vreemdelingenzaken voorop, kan blijven hameren op eigen verantwoordelijkheid van migranten, dit moet wel ergens toe leiden. 'Wat heb je aan dure cursussen als je er vervolgens niks mee kunt?'

De politiek moet reëel zijn, respectvol. Allochtonen moeten nieuwe burgers kunnen, willen en mogen zijn. 'Het debat is nu te veel gericht op assimilatie en segregatie.'

Natuurlijk nemen de leden geen stelling tegen mensen of ideeën. Al voert Hirsi Ali een 'aparte vorm van politiek'. De zorgvuldigheid moet terug.

De discussies over bijzonder onderwijs en de sluiting van moskeeën zijn Rosenmöller en de zijnen een gruwel. Ze leiden slechts tot negatieve beeldvorming en populisme. En dan het spreidingsbeleid van kansarme allochtonen: 'Het is trekken aan een dood paard. Zoek liever naar knelpunten die onvrede oproepen en bedenk oplossingen.'

Daarbij dienen de Grondwet en de wetten immer voorop te staan. Ook dan zijn culturele belemmeringen bespreekbaar. Nu hoort de commissie slechts zorgelijke geluiden uit het Binnenhof.

Zo slecht is het allemaal niet in het land. En de integratie is zeker niet mislukt. Het bewijs: de vele en succesvolle projecten die de commissie in haar speurtocht langs de dertig grootste gemeenten van Nederland heeft ontdekt.

Zoals in Zaandam waar allochtone vrouwen dankzij een helpdesk en wijkprojecten Nederlands spreken, emanciperen en betaald werken. Kijk zulke projecten willen de leden graag aan andere gemeenten aanbevelen. En dat de plaatselijke wethouder Harm Jan Egberts de kritiek van de commissie op het Haagse integratiedebat deelt, is vrijdag pure winst.


Bron: De Volkskrant 20/12/03

850
20-12-03, 14:54
Wat kan ik nou beginnen met die politici? Ze bezoeken een buurthuis, een multikulti-school, een bruine school, een gele school, een groene school, praten met mulitkulti mensen uit stichtingen, verenigingen en buurtcentra en vervolgens gaan ze een paar gortdroge rapporten schrijven ter dikte van een halve meter en basseren daar een stellingsname op die mijlenver van de realiteit staat.
:moe: Ik word daar op den duur bitter, sarcastisch en moedeloos van.

freya
20-12-03, 15:34
Geplaatst door Zwarte Schaap
'Commissie-Máxima' ziet integratiedebat afglijden

................

Bron: De Volkskrant 20/12/03


Gelukkig begint het tegengeluid zich een beetje te roeren. :duim:

Zou tijd worden :moe:

freya
20-12-03, 15:35
Geplaatst door 850
Wat kan ik nou beginnen met die politici? Ze bezoeken een buurthuis, een multikulti-school, een bruine school, een gele school, een groene school, praten met mulitkulti mensen uit stichtingen, verenigingen en buurtcentra en vervolgens gaan ze een paar gortdroge rapporten schrijven ter dikte van een halve meter en basseren daar een stellingsname op die mijlenver van de realiteit staat.
:moe: Ik word daar op den duur bitter, sarcastisch en moedeloos van.

wat is de realiteit dan volgens jou?

Simon
20-12-03, 15:44
Geplaatst door 850
Ik word daar op den duur bitter, sarcastisch en moedeloos van.

Ja dan Hirshi Ali. Die bezoekt 2 weken geleden voor het eerst een islamitische school terwijl ze er al jaren een mening over heeft.

Zwarte Schaap
20-12-03, 15:56
Geplaatst door Zwarte Schaap
Paul Rosenmöller mag de kritiek openbaren, maar Hans Dijkstal, prinses Máxima en de andere leden denken er net zo over: met het integratiedebat in Nederland gaat het de verkeerde kant op. Het is eenzijdig, polariserend en respectloos. Daarbij verwijzen ze onder meer naar het optreden van VVD-Kamerlid Hirsi Ali.

Ik heb niets tegen Paultje maar ik had de kritiek het mooist gevonden als het uit de mond van Maxima zelf kwam. Dijkstal was ook prima, zeker in deze tijd.

Shaheed
20-12-03, 16:02
Ik vertrouw die Maxima niet, ik zie het als een complot van de allochtonen om nederland over te nemen, Maxima en haar kind zijn geinfiltreerd tot aan de hoogste organen in Nederland.

mark61
20-12-03, 18:47
Wacht maar tot Amalia met een Antilliaan gaat trouwen. Zouden we dat ooit nog eens meemaken? :fpimp: :Iluvu:

Ligt het aan mij of zijn de smilies opeens gecensureerd?