PDA

Bekijk Volledige Versie : Tot welke levensstijl behoor jij?



Orakel
20-12-03, 23:10
Tot welke levensstijl behoor jij?

door Sabine Zurel

AMSTERDAM - Vroeger had je in Nederland de verzuiling. Wanneer je lid was van een bepaalde televisieomroep zoals de liberale TROS of de gelovige KRO, hoorde je thuis in een bepaalde groep (de zuil). Inmiddels gaat deze indeling al lang niet meer op, maar lijken ook andere onderzoeksmethodes naar bijvoorbeeld leeftijd, geloof en inkomen tekort te schieten. Het blijkt dat Nederlanders het beste via hun levensstijl in kaart kunnen worden gebracht. Wat we eten, naar welke televisieprogramma's we kijken, welke krant we lezen en of we belang hechten aan etiquette, zijn voor ministeries, het bedrijfsleven en charitatieve instellingen belangrijke gegevens om effectiever met ons te communiceren. Onderzoeksbureau Motivaction voert jaarlijks een dergelijk Mentality-onderzoek uit onder 2000 personen tussen de 15 en 80 jaar. De acht verschillende levensstijlen die hieruit naar voren komen, zijn een goed instrument om bijvoorbeeld te bepalen waaraan een winkelcentrum in een nieuwe stad moet voldoen, licht onderzoeker Martijn Lampert toe. Elke levensstijl vertegenwoordigt een groep mensen die dezelfde interesses delen. Wil je weten welke levensstijl het beste bij jou past? Doe dan de test op www.motivaction.nl.
Traditionele burgerij (18%)

Motto: 'Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg'. In dit knusse gezin is de vrouw thuis en zorgt voor de kinderen, de man werkt buitenshuis. Vrije tijd gaat op aan een spelletje, kerk en vrijwilligerswerk, het lezen van de huis-aan-huisbladen, maar ook aan het kijken naar de publieke omroep (vooral Ned 1). De familie verplaatst zich per Opel. Idool: Helmut Lotti.

Moderne burgerij (22%)

Motto: 'Op zoek naar balans'.De grootste groep Nederlanders is constant bezig met het vinden van een balans tussen calvinisme en verwennerij. De groep wil enerzijds laten zien wat 'ie bereikt heeft, maar anderzijds ook niet te veel. En dat geeft spanning. Statussymbool is vooral de auto en een lidmaatschap van de ANWB hoort daar een beetje bij. Net zoals het lezen van De Telegraaf.Idool: Albert Verlinde.

Gemaksgeorïenteerden (9%)

Motto: 'Hier en nu'. Een kleine groep die gaat voor een zorgeloos leven, zonder zich druk te maken over zaken waar ze toch niks aan kan veranderen, zoals de maatschappij. Men is niet ambitieus en wil vooral 'lekker leven'. De smaakvoorkeur is zoet wat zich vertaalt in veel frisdrank. Er wordt veel commerciële televisie gekeken, vooral Peter R. de Vries scoort hoog, want de interesse in criminaliteit is groot. Men leeft impulsief en koopt dingen op afbetaling. Idool: André Hazes.

Nieuwe conservatieven (8%)

Motto: 'Ons kent ons'. De kleinste club doet er alles aan om zich te onderscheiden van het volk en hecht veel waarde aan etiquette, zoals goede tafelmanieren. Een Audi voor de deur en Quote of het Financieele Dagblad op tafel moeten evenals bronwater en vers vruchtensap de overgevoeligheid voor status en luxe van deze economische elite kenbaar maken. Men kijkt weinig tv, stemt rechts, netwerkt veel en omringt zich met een echtgenote die actief is in het vrijwilligerswerk. Idool: Harry Mens.

Opwaarts mobiellen (13%)

Motto: 'Snel vooruit'. Carrièregerichte, statusgevoelige en zeer assertief ingestelde groep mannetjes én vrouwtjes bij wie het allemaal draait om hogerop komen. Om wat te bereiken gaat men op zoek naar nieuwe uitdagingen, spanning en actie, vooral in het werk. Dat dat gepaard gaat met minder vrije tijd, wordt op de koop toe genomen. Af en toe een kant-en-klaar maaltijd en dagelijks een vitaminepil of drie, men heeft het er graag voor over. De ambitie van deze lui is om BMW te rijden en dan vooral vaak rechts in te halen. Nieuwe gadgets worden zo snel mogelijk aangeschaft. Idool: Ruud Gullit.

Postmaterialisten (10%)

Motto: 'Verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Als er iemand is aan wie de postmaterialisten een grondige hekel hebben, dan zijn het wel de opwaarts mobielen. We hebben het hier over wereldverbeteraars pur sang, die zich het liefst bezig houden met immateriële zaken als het milieu, de medemens en giften aan goede doelen. Vanzelfsprekend zijn ze vegetariër en stemmen ze bij voorkeur links. Onder hen ook aankomend senioren, die samen met vrienden hun oude dag willen doorbengen, bijvoorbeeld in een eigen huis. Idool: Hanneke Groenteman.

Kosmopolieten (10%)

Motto: 'Het beste uit twee werelden'. Zo'n tien procent combineert de eigenschappen van de opwaarts mobielen en de postmaterialisten, wat een zekere mate van statusgevoeligheid inhoudt, zonder de samenleving daarbij uit het oog te verliezen. Kosmopolieten werken in hogere managementfuncties of op ministeries. Hier vind je de parttimevegetariërs; niet heel erg overtuigd, maar wel bezig met de gezondheid. Ze reizen graag. Wereldburgers zijn het, erg mobiel. Culturele verrijking staat hoog op het verlanglijstje, evenals experimenteren. André Hazes én opera, een vakantie aan de Costa del Sol én back pack naar Azië, het is voor deze groep geen enkel probleem. Idool: Floortje Dessing.

Postmoderne hedonisten (10%)

Motto: 'Geen dag hetzelfde'. Het kan geen toeval zijn dat zich onder de postmoderne hedonisten ook wat hallucinerende pillenslikkers bevinden. 'Ruimdenkend' heet dat tegenwoordig, want deze zappers hebben traditionele normen en waarden helemaal achter zich gelaten en leven om te experimenteren. De groep is onvoorspelbaar en bindt zich niet aan merken. Cooler is het om te spelen in een band en rond te hangen in het clubcircuit. Het adagio luidt: 'Ik doe waar ik zin in heb, ik verveel me nooit'. Idool: radio-dj Giel van Beelen.

http://www.motivaction.nl/

Orakel
20-12-03, 23:13
Ow ja, de taal- en spelfouten zijn van De Spits = Telegraaf.
Adagio.... :rolleyes:

an3sdej
20-12-03, 23:51
Als ik al deze "typetjes" in elkaar voeg, dan ga ik mezelf wat herkennen. :knipoog:

Royce
20-12-03, 23:52
Lees; Wannabe.

an3sdej
20-12-03, 23:59
Als jij dat zo denkt te moeten zien, van mij mag je! :)

freya
21-12-03, 01:36
Geplaatst door an3sdej
Als ik al deze "typetjes" in elkaar voeg, dan ga ik mezelf wat herkennen. :knipoog:

Dat kan aardig kloppen met dat MPS syndroom van je :melig:

Rabi'ah.
21-12-03, 15:05
Ik vrees dat ik moet emigreren. Ik pas in geen enkele groep.


Ed

Merk je al hoe vervelend het is om door een ander in een bepaald hokje geplaatst te worden? :rolleyes: :) (Islam&meer????)

Wassalaam,

Rabi'ah.

Timoesh
21-12-03, 15:14
Geplaatst door EdV
Ik vrees dat ik moet emigreren. Ik pas in geen enkele groep.


Ed


Daar dacht ik ook net aan...




Greetz,...

papol
21-12-03, 15:30
Ik doe gewoon hier en nu zoeken naar balans tussen werelden en bezondig me wel eens aan hedon,
maar heb een hekel aan die postverbeterjezelfmobieleconservatieven.

Gr.P

Mill
21-12-03, 15:34
Een vegetarische postmoderne hedonist. Behalve op maandag en dinsdag. Dan kom ik in de traditionele burgerij bij van m'n drugs-kater.