PDA

Bekijk Volledige Versie : Den Engh wil veelplegers liefst langer heropvoeden



T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 00:26
Den Engh wil veelplegers liefst langer heropvoeden
Van onze verslaggeefster Deedee Derksen


DEN DOLDER - De justitiële jeugdinrichting voor jongens Den Engh in Den Dolder wil geen veelplegers meer opnemen voor een heropvoedingsprogramma van vier maanden. Directeur Jonker vindt dat een behandeling in Den Engh minimaal anderhalf jaar moet duren.

Hij zegt dit naar aanleiding van een rapport van de Rijksuniversiteit Groningen over de eerste groep Amsterdamse veelplegers, die de inrichting een jaar geleden heeft verlaten. Van de 24 jongens hebben er vijf weer contact met de politie gekregen vanwege mogelijke criminele activiteiten, met name inbraken. Jonker wil slechts spreken van mogelijke recidive. 'De jongens zijn nog niet veroordeeld, dus je kunt niet zeggen of ze daadwerkelijk weer op het slechte pad zijn.'


Uit het rapport blijkt dat het gedrag van jongens na de behandeling in Den Engh duidelijk is veranderd, maar dat een programma van vier maanden heropvoeding, vier maanden opleiding en vier maanden begeleiding naar school of werk te kort is.

Jonker: 'De recidivecijfers zijn goed, maar het zou beter kunnen. Vier maanden heropvoeding is te kort om een gedragsverandering te laten beklijven. Daarvoor heb je minstens anderhalf jaar nodig.'

Op dit moment worden de jongeren te laat aangemeld voor een behandeling van anderhalf jaar. Jonker: 'Ze komen hier op hun zeventiende, één jaar voordat ze meerderjarig worden. Of ze moeten eerder worden aangemeld of de grens van meerderjarigheid moet omhoog. De rechter kan ze dan een proeftijd van twee jaar opleggen en ze die in Den Engh laten doorbrengen.'

In 2002 begon Den Engh met het opnemen van Amsterdamse veelplegers, meestal de leiders van straatbendes. Inmiddels zijn er in Den Engh zestig jongeren behandeld. Het project zou eind 2004 aflopen. Jonker zegt echter aan te nemen dat de 24 plaatsen voor Amsterdam blijven bestaan. Justitie wil dit niet bevestigen.

volkskrant.nl


Indrukwekkende cijfers!

Marsipulami
21-12-03, 00:33
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Den Engh wil veelplegers liefst langer heropvoeden
Van onze verslaggeefster Deedee Derksen


DEN DOLDER - De justitiële jeugdinrichting voor jongens Den Engh in Den Dolder wil geen veelplegers meer opnemen voor een heropvoedingsprogramma van vier maanden. Directeur Jonker vindt dat een behandeling in Den Engh minimaal anderhalf jaar moet duren.

Hij zegt dit naar aanleiding van een rapport van de Rijksuniversiteit Groningen over de eerste groep Amsterdamse veelplegers, die de inrichting een jaar geleden heeft verlaten. Van de 24 jongens hebben er vijf weer contact met de politie gekregen vanwege mogelijke criminele activiteiten, met name inbraken. Jonker wil slechts spreken van mogelijke recidive. 'De jongens zijn nog niet veroordeeld, dus je kunt niet zeggen of ze daadwerkelijk weer op het slechte pad zijn.'


Uit het rapport blijkt dat het gedrag van jongens na de behandeling in Den Engh duidelijk is veranderd, maar dat een programma van vier maanden heropvoeding, vier maanden opleiding en vier maanden begeleiding naar school of werk te kort is.

Jonker: 'De recidivecijfers zijn goed, maar het zou beter kunnen. Vier maanden heropvoeding is te kort om een gedragsverandering te laten beklijven. Daarvoor heb je minstens anderhalf jaar nodig.'

Op dit moment worden de jongeren te laat aangemeld voor een behandeling van anderhalf jaar. Jonker: 'Ze komen hier op hun zeventiende, één jaar voordat ze meerderjarig worden. Of ze moeten eerder worden aangemeld of de grens van meerderjarigheid moet omhoog. De rechter kan ze dan een proeftijd van twee jaar opleggen en ze die in Den Engh laten doorbrengen.'

In 2002 begon Den Engh met het opnemen van Amsterdamse veelplegers, meestal de leiders van straatbendes. Inmiddels zijn er in Den Engh zestig jongeren behandeld. Het project zou eind 2004 aflopen. Jonker zegt echter aan te nemen dat de 24 plaatsen voor Amsterdam blijven bestaan. Justitie wil dit niet bevestigen.

volkskrant.nl


Indrukwekkende cijfers!

Dat soort programma's levert alleen maar grotere criminelen op.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 00:35
Geplaatst door Marsipulami
Dat soort programma's levert alleen maar grotere criminelen op.


Uhmmmm... nee Mars. Van de 24 jongens (notoire veelplegers) zijn er maar vijf weer met justitie in aanraking gekomen. Dat is een score van 75 procent.

Marsipulami
21-12-03, 00:39
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Uhmmmm... nee Mars. Van de 24 jongens (notoire veelplegers) zijn er maar vijf weer met justitie in aanraking gekomen. Dat is een score van 75 procent.

-Ik zou wel eens weten wat de term 'veelpleger' precies dekt.
-25 % die hervalt binnen het jaar vind ik best wel een slechte score. Ga eens na bij de mensen die gewoon zonder heropvoeding in de gevangenis gezeten hebben. Daar slaagt ook wel 75 % erin om een heel jaar uit de gevangenis te blijven.
- Het gaat bovendien om tieners als ik me niet vergis. Als die door hun puberteit heen zijn dan stoppen ze wel vanzelf.

Marsipulami
21-12-03, 00:41
En last but not least geloof nooit zomaar cijfers van welzijnsorganisaties. Die cijfers moeten alleen dienen om subsidies binnen te halen of te houden.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 00:44
Geplaatst door Marsipulami
-Ik zou wel eens weten wat de term 'veelpleger' precies dekt.

Simpel. Mensen die vaak met politie in aanraking komen. Op chronische basis.





Geplaatst door Marsipulami
-
-25 % die hervalt binnen het jaar vind ik best wel een slechte score. Ga eens na bij de mensen die gewoon zonder heropvoeding in de gevangenis gezeten hebben. Daar slaagt ook wel 75 % erin om een heel jaar uit de gevangenis te blijven. .

Wie zegt dat dat allemaal veelplegers zijn? En vergeet niet dat die 25% weer in de fout is kunnen gaan omdat het programma te kort duurde. Kun je nagaan hoe hoog de score zou zijn als ze anderhalf jaar hadden gezeten in die inrichting.




Geplaatst door Marsipulami
-

- Het gaat bovendien om tieners als ik me niet vergis. Als die door hun puberteit heen zijn dan stoppen ze wel vanzelf.

Mooi christelijke gedachte. Laat die jongens eerst hun jeugd verknallen voordat ze aan een normaal leven mogen beginnen.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 00:44
Geplaatst door Marsipulami
En last but not least geloof nooit zomaar cijfers van welzijnsorganisaties. Die cijfers moeten alleen dienen om subsidies binnen te halen of te houden.

Zou kunnen. Op het moment geef ik ze het voordeel van de twijfel.

Marsipulami
21-12-03, 00:54
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Simpel. Mensen die vaak met politie in aanraking komen. Op chronische basis.

Dat is té simpel. Gaat het om kinderen met een grote mond die hun middelvinger opsteken tegen de politie of om serieverkrachters of geroutineerde bankovervallers ?



Wie zegt dat dat allemaal veelplegers zijn?

Die term heeft geen inhoud



En vergeet niet dat die 25% weer in de fout is kunnen gaan omdat het programma te kort duurde.

Het draait inderdaad om meer subsidies binnenhalen om de eigen organisatie en tewerkstelling te kunnen handhaven of uitbreiden.


Kun je nagaan hoe hoog de score zou zijn als ze anderhalf jaar hadden gezeten in die inrichting.

Dan waren ze wellicht een half jaar langer uit de criminaliteit gebleven omdat ze een half jaar langer in zo'n instelling moeten zitten.



Mooi christelijke gedachte. Laat die jongens eerst hun jeugd verknallen voordat ze aan een normaal leven mogen beginnen.

Helemaal geen christelijke gedachte voor zover ik weet. Eerder een verschijnsel dat je vooral bij Marokkanen ziet. Eén keer in het serieuze leven gestapt dan gedragen die zich heel netjes. Ook zonder heropvoeding. Psycho-sociaal moratorium heet zoiets denk ik (levensfase van experimenteren waar de normen niet al te strikt worden nageleefd.) in de psychologie. Vraag eens aan Orakel die weet het wel.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 01:02
Geplaatst door Marsipulami
Dat is té simpel. Gaat het om kinderen met een grote mond die hun middelvinger opsteken tegen de politie of om serieverkrachters of geroutineerde bankovervallers ?


re·ci·di·vist (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die zich schuldig maakt aan herhaling van strafbare feiten
2 [scherts.] zittenblijver


Dat zijn jongens die een strafblad hebben waarmee je je huiskamer kunt behangen. Gelet op hun leeftijd is de frequentie waarmee ze in aanraking met de politie komen veel schokkender dan de aard van hun daad (die kan natuurlijk ook veschrikkelijk zijn).









Geplaatst door Marsipulami


Het draait inderdaad om meer subsidies binnenhalen om de eigen organisatie en tewerkstelling te kunnen handhaven of uitbreiden.



Dan waren ze wellicht een half jaar langer uit de criminaliteit gebleven omdat ze een half jaar langer in zo'n instelling moeten zitten.

Tsja, als je daar zo stellig in bent moet het wel waar zijn he?




Geplaatst door Marsipulami

Helemaal geen christelijke gedachte voor zover ik weet. Eerder een verschijnsel dat je vooral bij Marokkanen ziet. Eén keer in het serieuze leven gestapt dan gedragen die zich heel netjes. Ook zonder heropvoeding. Psycho-sociaal moratorium heet zoiets denk ik (levensfase van experimenteren waar de normen niet al te strikt worden nageleefd.) in de psychologie. Vraag eens aan Orakel die weet het wel.

Dat kan wel zo zijn. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het zo is als ik om mij heen kijk in de buurt. Al die jochies van toen die vaker in een cel sliepen dan in hun eigen slaapkamer zijn nu keurige huisvaders die een leuk Berbergetije hebben geïmporteerd die haar dagen achter het fornuis slijt. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die jongens op die leeftijd hun eigen glazen ingooien, hun ouders en familie enorm veel verdriet aandoen met hun gedrag. Als je dat gedrag een halt kunt toeroepen met onorthodoxe maatregelen dan doe je in mijn ogen niets verkeerds.

Marsipulami
21-12-03, 01:20
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
re·ci·di·vist (de ~ (m.), ~en)
1 iem. die zich schuldig maakt aan herhaling van strafbare feiten
2 [scherts.] zittenblijver


Dat zijn jongens die een strafblad hebben waarmee je je huiskamer kunt behangen. Gelet op hun leeftijd is de frequentie waarmee ze in aanraking met de politie komen veel schokkender dan de aard van hun daad (die kan natuurlijk ook veschrikkelijk zijn).

Ik weet ook wel wat het woord veelpleger betekent. Maar 'strafbare feiten' is geen wiskundig begrip en derhalve moeilijk in cijfers te vatten. Voor het binnenhalen van subsidies is het belangrijk dat men die jongeren zo crimineel mogelijk afschildert en vervolgens spectaculaire resultaten sugereert. Zowel wat de beginsituatie betreft als de behaalde resultaten ben ik erg sceptisch. Ik denk dat een goed lief veel efficiënter is als zo'n zwaar gesubsidieerd heropvoedingsprogramma met een legertje welzijnswerkers die er machteloos op staan te kijken hoe zulke instellingen de rol van 'universiteit van de misdaad' vervullen.


Tsja, als je daar zo stellig in bent moet het wel waar zijn he?

Ik ben niet onder een kaasstolp geboren en ook niet opgegroeid.



Dat kan wel zo zijn. Ik weet eigenlijk wel zeker dat het zo is als ik om mij heen kijk in de buurt. Al die jochies van toen die vaker in een cel sliepen dan in hun eigen slaapkamer zijn nu keurige huisvaders die een leuk Berbergetije hebben geïmporteerd die haar dagen achter het fornuis slijt.

Je bent het dus met je eens. Ik ook met jou behalve dan met je denigrerende opmerking over meisjes die op het platteland zijn opgegroeid.



Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat die jongens op die leeftijd hun eigen glazen ingooien,

Meestal gooien die veelplegers de glazen van hardwerkende eerlijke autochtonen in tijdens rellen, niet hun eigen glazen.


hun ouders en familie enorm veel verdriet aandoen met hun gedrag.

Ja, dat is zeker waar. De autochtone gemeenschap weet verder niks beter te bedenken dan die ouders nog een stamp extra te geven door de schuld van een falend integratiebeleid op de ouders af te schuiven, die zich zogezegd niets zouden aantrekken van hun kids.


Als je dat gedrag een halt kunt toeroepen met onorthodoxe maatregelen dan doe je in mijn ogen niets verkeerds.

Instellingen kweken alleen maar grotere criminelen. In Antwerpen bestaat een interessant experiment van huissarrest voor jongeren. Men krijgt een periode opgelegd dat men het huis niet mag verlaten behalve dan voor school. De politie komt af en toe onverwacht controleren. Als men dan niet thuis is dan gaat men naar een gesloten instelling. Daar geloof ik wel in.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 01:26
Ik wil wel zien dat je de beweering dat ze alleen maar grotere criminelen kunnen worden hard maakt.

Marsipulami
21-12-03, 01:37
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik wil wel zien dat je de beweering dat ze alleen maar grotere criminelen kunnen worden hard maakt.

Nou dat een enorm groot deel van de jongeren in jeugdinstellingen de toekomstige populatie is van de gevangenissen dat zal je wel niet onlogisch in de oren klinken. Cijfers bestaan daarover niet omdat men niet wil stigmatiseren en vooral dat men geen subsidies wil verliezen. Politiek is de publicatie van zulke cijfers ook al niet interessant.

Jongeren komen binnen in zo'n instelling omwille van bijvoorbeeld aggressief gedrag. Als ze buitenkomen weten ze alles over hoe je bijvoorbeeld een mercedes c-klasse moet aan de praat krijgen zonder sleutels. Weten ze alles over de inrichting van een XTC lab enz. enz. Bovendien komt men terecht in een netwerk van relaties die erg nuttig kunnen zijn voor een carrierre in de criminaliteit.

Marsipulami
21-12-03, 01:38
De waarheid is dat de allerbeste instelling voor het heropvoeden van jongeren de opvoedingskwaliteit van de allerslechtste ouder nog niet tot op enkelhoogte benadert.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 01:40
Geplaatst door Marsipulami
Nou dat een enorm groot deel van de jongeren in jeugdinstellingen de toekomstige populatie is van de gevangenissen dat zal je wel niet onlogisch in de oren klinken. Cijfers bestaan daarover niet omdat men niet wil stigmatiseren en vooral dat men geen subsidies wil verliezen. Politiek is de publicatie van zulke cijfers ook al niet interessant.

Jongeren komen binnen in zo'n instelling omwille van bijvoorbeeld aggressief gedrag. Als ze buitenkomen weten ze alles over hoe je bijvoorbeeld een mercedes c-klasse moet aan de praat krijgen zonder sleutels. Weten ze alles over de inrichting van een XTC lab enz. enz. Bovendien komt men terecht in een netwerk van relaties die erg nuttig kunnen zijn voor een carrierre in de criminaliteit.

Ja dat weet ik wel. Ik vroeg je hard te maken dat deze jongeren die anderhalf jaar in Den Engh hebben gezeten koste wat kost een nog criminelere levenststijl tegemoet zullen gaan.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 01:41
Geplaatst door Marsipulami
De waarheid is dat de allerbeste instelling voor het heropvoeden van jongeren de opvoedingskwaliteit van de allerslechtste ouder nog niet tot op enkelhoogte benadert.

Oncontroleerbare stelling dus niet ter zake doende voor deze discussie

Marsipulami
21-12-03, 01:50
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ja dat weet ik wel. Ik vroeg je hard te maken dat deze jongeren die anderhalf jaar in Den Engh hebben gezeten koste wat kost een nog criminelere levenststijl tegemoet zullen gaan.

Ik zei dat ik twijfelde aan het effect van die aanpak. Niet dat ze koste wat kost nog crimineler zullen worden. Zoals ik eerder aangaf en jijzelf erkende lossen een aantal problemen zich vanzelf op. De vraag is of zo'n instelling een wezenlijk verschil maakt. Dan vind ik het resultaat dat 25% van de deelnemers binnen het jaar hervalt geen erg spectaculair resultaat. Maak jij nou maar eens hard dat zo'n instellingen een verschil maken.

Daarvoor heb je nodig een vergelijkend onderzoek tussen veelplegers die in een instelling gezeten hebben en een controlegroep van veelplegers die op een andere manier (bv puur repressief) of helemaal niet zijn aangepakt.

Marsipulami
21-12-03, 01:52
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Oncontroleerbare stelling dus niet ter zake doende voor deze discussie

Tja gezond verstand kan ook wel eens helpen. Met cijfers kan je alles bewijzen en het tegendeel.

T.A.F.K.A.Z
21-12-03, 02:03
Geplaatst door Marsipulami
Ik zei dat ik twijfelde aan het effect van die aanpak. Niet dat ze koste wat kost nog crimineler zullen worden. Zoals ik eerder aangaf en jijzelf erkende lossen een aantal problemen zich vanzelf op. De vraag is of zo'n instelling een wezenlijk verschil maakt. Dan vind ik het resultaat dat 25% van de deelnemers binnen het jaar hervalt geen erg spectaculair resultaat. Maak jij nou maar eens hard dat zo'n instellingen een verschil maken.

Daarvoor heb je nodig een vergelijkend onderzoek tussen veelplegers die in een instelling gezeten hebben en een controlegroep van veelplegers die op een andere manier (bv puur repressief) of helemaal niet zijn aangepakt.

Nou als die veelplegers na anderhalf jaar een normaal leven gaan leiden dan heb je volgens mij een heel groot verschilt. Maar je hebt gelijk dat je in zo'n discussie vergelijkend materiaal nodig hebt, al was het maar om de suggestie te vermijden dat zo'n instelling met cijfers gaat goochelen om hun subsidie veilig te stellen.