PDA

Bekijk Volledige Versie : Kleur speelt rol bij vinden werk



Juwayriah
22-12-03, 09:51
Kleur speelt nog steeds rol bij werk vinden

AMSTERDAM - Zit de economie in een dal, dan worden allochtonen als eersten ontslagen. ,,Ik zou betere reacties op sollicitaties krijgen als ik een Nederlandse naam had.''



,,Allochtonen zijn altijd meer slachtoffer van economische neergang dan autochtonen'', zegt Mohammed Essafi, adviseur bij KPMG in Amstelveen. Hij evalueerde voor het ministerie van sociale zaken de Wet Samen die ervoor moest zorgen dat bedrijven zich inspannen om allochtonen aan te nemen. De wet bleek onwerkbaar en wordt afgeschaft, maar Essafi vindt dat er nieuwe afspraken moeten komen. Bij gelijke geschiktheid zou de allochtoon voorrang moeten krijgen. ,,Uiteindelijk is langdurige werkloosheid onder allochtonen slechter voor de beeldvorming dan dat voortrekken.''

Fawzy Said, werkloos, kwam in 1989 vanuit Egypte naar Nederland. Hij stuurt zo'n tien sollicitatiebrieven per maand. ,,Meestal krijg ik een afwijzing zonder reden. Ik kan het niet bewijzen, maar het moet om mijn afkomst gaan.'' De Arnhemse Toko-eigenaar Aroen Bholasing heeft veel werkloze klanten. ,,Een van hen hoorde laatst van het uitzendbureau dat een bedrijf liet weten 'geen behoefte te hebben aan zwartjes'.''

Toch is de arbeidsmarkt er voor allochtonen flink op vooruit gegaan, zegt hoogleraar Justus Veenman die de werkgelegenheid onder allochtonen jaarlijks onderzoekt. ,,Ongelooflijk veel allochtonen zijn beter opgeleid. Ik ben huiverig om te zeggen dat werkloosheid een kleur heeft gekregen. Landelijk is dat niet zo, alleen in de grote steden.''

Veenman is het wel eens met Essafi dat er tussen overheid en bedrijven nieuwe afspraken moeten komen over het voortrekken van allochtonen. ,,Maar we hebben nou eenmaal de verdomde ideologie dat er geen onderscheid mag worden gemaakt.''

© Trouw

850
22-12-03, 13:42
,,Een van hen hoorde laatst van het uitzendbureau dat een bedrijf liet weten 'geen behoefte te hebben aan zwartjes'.''

:moe: Ach, dat bedrijf was in iedergeval eerlijk....

freya
22-12-03, 13:48
Geplaatst door Juwayriah
[BToch is de arbeidsmarkt er voor allochtonen flink op vooruit gegaan, zegt hoogleraar Justus Veenman die de werkgelegenheid onder allochtonen jaarlijks onderzoekt. ,,Ongelooflijk veel allochtonen zijn beter opgeleid. Ik ben huiverig om te zeggen dat werkloosheid een kleur heeft gekregen. Landelijk is dat niet zo, alleen in de grote steden.''

[/B]

En waar wonen de meeste mensen met een kleurtje dan?

Ligt het aan mij, of worden hoogleraren met de dag dommer?

:moe:

nefertiti
22-12-03, 14:20
Misschien bedoelde de professor wel dat op landelijk niveau het percentage werkloze allochtonen niet gestegen is tegenover het percentage werkloze autochtonen.

Bijgevolg kan je dus besluiten dat werkloosheid niet direct aan het "kleurtje" verbonden is.

Indien in de steden meer allochtonen wonen, is het ook normaal dat daar de verhouding andersom ligt.


Begrijp je het Freya?

Juwayriah
22-12-03, 14:23
Geplaatst door nefertiti
Misschien bedoelde de professor wel dat op landelijk niveau het percentage werkloze allochtonen niet gestegen is tegenover het percentage werkloze autochtonen.

Bijgevolg kan je dus besluiten dat werkloosheid niet direct aan het "kleurtje" verbonden is.

Indien in de steden meer allochtonen wonen, is het ook normaal dat daar de verhouding andersom ligt.


Begrijp je het Freya?


Volgens mij was dat juist haar punt... :vreemd:



Maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk wordt gelet op je "kleur".

nefertiti
22-12-03, 14:25
Volgens mij was dat juist haar punt..

Wat was er dan "dom" aan die uitspraak van de professor?

freya
22-12-03, 14:26
Geplaatst door nefertiti
Wat was er dan "dom" aan die uitspraak van de professor?

:melig:

Altijd leuk die komische noten van jou :duim:

Juwayriah
22-12-03, 14:31
Geplaatst door nefertiti
Wat was er dan "dom" aan die uitspraak van de professor?


Damn...



Sarcasme..zoek es op :rolleyes:

mark61
22-12-03, 14:58
Kijk, en dat is nou waar de hele discussie om draait of zou moeten draaien. Er wordt alleen maar geluld over integreren, maar als je dan lekker integrerend solliciteert wordt je niet aangenomen. En natuurlijk valt nooit te bewijzen dat het je naam of huidskleur is. Einde discussie. Ik kan me herinneren dat diverse Belgische AEL-leden ook al met dezelfde klacht kwamen. Als ze bijvoorbeeld telefonisch solliciteerden ging alles prima tot ze hun naam moesten noemen.

Een voorbeeld uit mijn eigen omgeving: een hindoestaanse (met islamitische achtergrond, maar dat doet er niet toe) belt naar een lagere school om te vragen of ze haar zoon kan inschrijven. "Nee mevrouw, we hebben een ellenlange wachtlijst." Een half uur later belt haar Hollandse vriend met de zelfde vraag over hetzelfde kind. "Ja hoor, u kunt zich meteen inschrijven," is het antwoord. Het kind zit nu op die school maar de ouders hebben geen klacht ingediend omdat ze graag willen dat hun kind naar die school gaat. (Dan verziek je meteen de verhoudingen, waar het kind de dupe van is.)

Commentaar, Nefertiti? En laat de statistieken en de professoren maar de statistieken en de professoren. Zij hebben in ieder geval een vette baan. :geld:

nefertiti
22-12-03, 15:40
Nou, ik heb zelf aan verschillende sollicitatierondes meegewerkt.

De eerstelijnscriteria waren steevast: leeftijd + opleidingsniveau.

Viel je daarbuiten moest je er niet aan beginnen.

Laten er nou toch twee allochtonen bij de sollicitanten zitten: de ene te oud en de andere het verkeerde opleidingsniveau!

Heb je dan je "punt" gemaakt ?

Zo heb je ook in scholen ht verschijnsel dat er na een bepaald maximum aan niet-nederlandstalige kinderen, er een stop op MOET gezet worden, of de kwaliteit gaat achteruit.

Nou ja, je zal maar net de 34ste kandidaat zijn als er maar 33 binnenmogen!

mark61
22-12-03, 16:13
Geplaatst door nefertiti
Nou, ik heb zelf aan verschillende sollicitatierondes meegewerkt.

De eerstelijnscriteria waren steevast: leeftijd + opleidingsniveau.

Viel je daarbuiten moest je er niet aan beginnen.

Laten er nou toch twee allochtonen bij de sollicitanten zitten: de ene te oud en de andere het verkeerde opleidingsniveau!

Heb je dan je "punt" gemaakt ?

Zo heb je ook in scholen ht verschijnsel dat er na een bepaald maximum aan niet-nederlandstalige kinderen, er een stop op MOET gezet worden, of de kwaliteit gaat achteruit.

Nou ja, je zal maar net de 34ste kandidaat zijn als er maar 33 binnenmogen!

Dat is nou precies de mentaliteit die ik bedoel. Discriminatie is al ongrijpbaar en met jouw hoogst-rationele argumentatie verdwijnt het helemaal. En schoon is uw kunstgebit.l :D

P.S. Ach, dus jullie discrimineren wel op leeftijd. Hoe fijn. Neem de volgende keer toch maar die ouwe allochtoon aan. Wellicht is hij/zij zo oud geworden omdat ie zich jaren suf gesolliciteerd heeft bij types zoals jij.

P.P.S. Het ging hier om een witte school. Wit houden was en is het devies.

nefertiti
22-12-03, 16:25
Als je soms denkt dat het leuk is om aan zo'n sollicitatieronde deel te nemen... nou na twee maal heb ik het voor bekeken gehouden hoor!

Sommigen konden me zo rond hun vinger draaien (dat waren dan exact ouderen mét de juiste kwalificaties, mét gezin etc....) het heeft me slapeloze nachten bezorgd.

Maar met mensen die niet aan het juiste opleidingsniveau voldeden had ik wel veel minder problemen.

Nu, ouderdom speelde weldegelijk een ernstige rol: hoogte van het loon, nieuwe groep die werd samengesteld, extra opleidingen (waar men NIET na een paar jaar een verloop wou hebben, of gepensionneerden etc...) dus die dingen worden niet zomaar effe uit de duim gezogen hoor;

mark61
22-12-03, 16:33
Zo, dus jij had last van 60-jarige ambitieuze Marokkanen met kleine kinderen waar je maar zo krokodillentranen van ging plengen. Sorry, kben even sarcastisch. Kan het niet laten. Moet kunnen?

Gelukkig blaas je nu wat minder hoog van de toren. Maar over discriminatie ben je nog steeds oorverdovend stil

I'm watching :rotpc:

nefertiti
22-12-03, 16:37
nou dat is dan zuiver perceptie van u hoor! en net daar heb ik dan weer een probleem mee.

Een autochtoon van boven de veertig wéét dat hij minder kansen heeft op de arbeidsmarkt. Een allochtoon staat bij hoog en bij laag DISCRIMINATIE te schreeuwen.

Iemand met een hoger opleidingsniveau wéét dat hij meer kansen heeft, een allochtoon met lager opleidingsniveau vergelijkt zich met mensen met een hoger opleidingsniveau en roept steevast: DISCRIMINATIE

Men moet gewoon geen appelen met peren vergelijken!

Indien men perfect drie- of viertalig moet zijn, moet men toch ook niet zeuren indien je één van die talen niet machtig bent? dan ben je gewoon niet geschikt voor die bepaalde job.

het is gewoon ridicuul om het steeds weer op datzelfde kleurtje te stoppen!

Ik als werkgever ga in elk geval niet aan iemand de voorrang geven die niet voldoet aan de vooropgestelde criteria, gewoon omdat hij/zij een ander kleurtje heeft!

mark61
22-12-03, 16:43
Goed. Je hebt nu inderdaad twee keer het woord discr. genoemd, ik ben trots op je. Maar je negeert de issue en daarmee ben je te kwader trouw. Ik heb hier geen zin meer in, laat een ander de kar maar trekken. Verder vind ik in het algemeen dat een topic dat ontaardt in een twistgesprek tussen twee personen waardeloos is.

signing off.

Tomas
22-12-03, 16:44
Geplaatst door mark61

Maar over discriminatie ben je nog steeds oorverdovend stil


Nou ja, da's een verschijnsel dat ik bij zo'n beetje iedereen constateer. Elkaar nabouwen over hoe erg het wel niet is, kan ik ook.

Ik heb werkgevers in mijn "vrienden" krijg zitten die glashard zegen: Bij mij geen Marokkanen meer. Die komen er niet meer in. Turken prima, maar Marokkanen heb ik compleet gehad.

Wat moet je daar dan mee? Weet jij het?

mark61
22-12-03, 16:55
Geplaatst door Tomas
Wat moet je daar dan mee? Weet jij het?

Vraag ze hoeveel Marokkaanse personeelsleden ze precies hebben gehad, wat er gebeurde etc. Vraag ze of ze vantevoren misschien al een ietsepietsie vooringenomen waren tegen Marokkanen. Dat ligt voor de hand, ik heb zelf ook de neiging wel eens moeten onderdrukken. Dat toegeven is beter dan ontkennen. Zelf heb ik op een bedrijf gewerkt met Marokkanen, Turken, diverse Afrikanen en anderen. Tot volle tevredenheid. Van mij dan toch.

Ja eh wil hier ook eens een Mocro reageren. Kvind het toch wel een relevante discussie. Maar jullie zijn waarschijnlijk moe, zo doodmoe...kan ik ook wel begrijpen.

Julien
22-12-03, 17:33
Kleur??

Hebben ze het dan over Antilianen/ Surinamers??

Marokkann zijn in ieder geval blank, ok iets getinter dan Nederlanders maar de meeste Marokkanen die hier in NL wonen hebben echt geen kleur hoor.

mark61
22-12-03, 17:36
Geplaatst door Julien
Kleur??



Je moet dat zien als een virtuele kleur. Hebben Oosteuropeanen hier ook last van.

Julien
22-12-03, 17:41
Geplaatst door mark61
Je moet dat zien als een virtuele kleur. Hebben Oosteuropeanen hier ook last van.

oh ok.. dan kan het wel kloppen.
ik erger me namelijk vaak aan andere allochtonen die zich identificeren met de negers in de VS en dat hier in NL ook een kleurenscheiding zou zijn. want arabieren zijn over het algemeen net zo blank als europeanen.

Tomas
23-12-03, 09:49
Geplaatst door mark61
Vraag ze hoeveel Marokkaanse personeelsleden ze precies hebben gehad, wat er gebeurde etc.

Dat heb ik al gedaan. Dat was voor een jaar of 10 terug bijna 75% en nu dus ongeveer 0%. En wat de reden daarvan zijn mag je zelf verzinnen ik heb geen zin om die hier op te schrijven. Dat kan wel eens kwetsend over komen. En heb ik vreemd genoeg vandaag eens geen zin in. Het komt erop neer: Redenen zat. En wie ben jij (ik dus) om mij (hun dus) te vertellen dat ik (ook hun) dat allemaal verkeerd zie.


Vraag ze of ze vantevoren misschien al een ietsepietsie vooringenomen waren tegen Marokkanen.

Weet je echt geen betere vraag?


Dat ligt voor de hand, ik heb zelf ook de neiging wel eens moeten onderdrukken. Dat toegeven is beter dan ontkennen.

Dat is niet aan de orde.

Aan de orde is dat werknemers selecteren nu eenmaal werkt op basis van ervaringen uit het verleden. Dat je dat vooringenomen noemt helpt niet. Dan zeggen ze: Ik wil ze wel selecteren zolang jij het financiele risico overneemt. Want dat is dus het probleem. Werknemers die werkweigeren of niet op komen dagen kosten een vermogen. Het werk moet wel gedaan worden.


Zelf heb ik op een bedrijf gewerkt met Marokkanen, Turken, diverse Afrikanen en anderen. Tot volle tevredenheid. Van mij dan toch.

Da's mooi.

Welke sector was dat dan? Ik heb het hier over de bouw en industrie. Kortom laag geschoold en zwaar werk.


Ja eh wil hier ook eens een Mocro reageren. Kvind het toch wel een relevante discussie. Maar jullie zijn waarschijnlijk moe, zo doodmoe...kan ik ook wel begrijpen.

Ach ja, ze zijn altijd moe...

sadeeQ
23-12-03, 11:21
Geplaatst door Julien
de negers

:moe:

Racistisch blanke drol verveeld

mark61
23-12-03, 11:59
Geplaatst door Julien
oh ok.. dan kan het wel kloppen.
ik erger me namelijk vaak aan andere allochtonen die zich identificeren met de negers in de VS en dat hier in NL ook een kleurenscheiding zou zijn. want arabieren zijn over het algemeen net zo blank als europeanen.

Wat ik bedoelde is dat je je ook op andere gronden dan huidskleur kan associëren met een bepaalde groep. Je maatschappelijke positie bijv.

Natuurlijk is er in NL een 'kleurenscheiding'. Tenzij je geassimileerd bent en/of Appie van om de hoek, want dat is natuurlijk een toffe peer. En in de 'hogere' kringen en het welzijnswerk doen ze alsof ze geen onderscheid maken. Maar (haar)kleur is kleur en je valt op, en er wordt op gereageerd. Van openlijk en bewust tot stiekem en onbewust.

an3sdej
24-12-03, 00:32
Misschien toch het imago? :wijs:

Julien
24-12-03, 01:15
Geplaatst door sadeeQ
:moe:

Racistisch blanke drol verveeld

hahahahahahaha

ps: ik lach je uit.