PDA

Bekijk Volledige Versie : Frans protest tegen hoofddoek-verbod



Mark
22-12-03, 10:44
Frans protest tegen hoofddoek-verbod

- Bron: Reformatorisch Dagblad (AP)

In Parijs hebben gisteren zo'n duizend Franse moslimvrouwen geprotesteerd tegen een mogelijk verbod op het dragen van de hoofddoek op openbare scholen. Binnenkort zal het parlement een beslissing nemen over het wetsontwerp, dat opzichtig gedragen religieuze uitingen verbiedt, waar de Franse president Chirac volledig achterstaat.

De demonstranten hieven leuzen aan als: ''De doek, mijn keuze'', maar zongen ook het Franse volkslied 'de Marseillaise' en zwaaiden met de Franse vlag. Ongeveer de helft van de vrouwen en meisjes droeg een hoofddoekje. De betogers zeiden dat de maatregel discriminerend en stigmatiserend is voor moslims en een aantasting betekent van de essentiële Franse waarden vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Chirac riep vorige week het parlement op het wetsvoorstel snel goed te keuren. Hij stelde ook voor bedrijven het recht te geven om religieuze symbolen op de werkvloer te verbieden. Chirac zei ook een wettelijk verbod te willen op het weigeren van hulp van mannelijke artsen. Veel moslimvrouwen weigeren zich namelijk door mannelijke artsen te laten onderzoeken.

Het wettelijk verbod op het dragen van hoofddoekjes, keppeltjes en andere onderscheidende religieuze symbolen op openbare scholen komt er overigens vrijwel zeker. Zowel regerings- als oppositiepartijen hebben zich de afgelopen weken voor het verbod uitgesproken. Veel Fransen zien in de hoofddoek een symbool van de radicale islam en de opkomst van het moslimfundamentalisme.

Frankrijk herbergt de grootste islamitische gemeenschap van Europa. In het land wonen circa 5 miljoen moslims, 8% procent van de bevolking.

Juwayriah
22-12-03, 10:50
Wow, ze zijn wakker!!!




:rolleyes:

youssef_007
22-12-03, 11:25
sjonge jonge jonge,

Wat heeft een hoofddoek in hemelsnaam met fundementalisme te maken, waar halen ze deze onzin vandaan.

Die fransen werken zichzelf dien in de nesten zo. Hiermee is de toon gezet, franse moslimsdie zich proberen in te zetten voor de franse maatschapij krijgen een trap in hun gezicht: 'we moeten jullie niet'

Het volgende zal gebeuren:
Er zullen honderden islamitische scholen gesticht worden.

Jongere moslim meisjes die zich niet geaccepteerd voelen zullen steeds meer een hoofddoek gaan dragen. Dit om bij diegene die een bepaalde haat jegens de islam heeft eens te vertellen dat hij in mekaar kan storten.

Het hoofddoek zal een symbool van verzet worden.

Duizenden andere fransen zullen zich gaan intereseren in de islam en zullen zich gaan verdiepen in de islam waardoor de islam beter begrepen zal worden al dan niet zal groeien.

VIVA LA ISLAM

Mark
22-12-03, 11:31
Geplaatst door youssef_007
Het hoofddoek zal een symbool van verzet worden.


Wat vind jij ervan dat deze meisjes het hoofddoekje dragen als protest in plaats van als religieuze uiting?

Waterval
22-12-03, 11:41
Geplaatst door Mark
Wat vind jij ervan dat deze meisjes het hoofddoekje dragen als protest in plaats van als religieuze uiting?


Dan staat de Franse overheid in z'n hempie omdat het dan geen religieus symbool meer is...


:handbang:

Mark
22-12-03, 11:43
Geplaatst door Waterval
Dan staat de Franse overheid in z'n hempie omdat het dan geen religieus symbool meer is...


:handbang:

Als het een mode accesoire is dan mag het denk ik wel.

youssef_007
22-12-03, 11:45
Geplaatst door Mark
Wat vind jij ervan dat deze meisjes het hoofddoekje dragen als protest in plaats van als religieuze uiting?

tja,

Meestal doet een meisje haar hoofddoek ook niet meer af nadat ze ervoor heeft gekozen. Tenminste ik heb het nooit meegemaakt.

Het kan dus wel zo zijn dat het in de eerste instantie een teken van zerzet is, maar uiteindelijk doen de meisjes het wel uit overtuiging.

Nadat ze dus een hoofddoek gaat dragen gaat ze zich ook meer houden aan islamitische regels. Op tijd bidden, goed je best doen op school, je ouders gehoorzamen.
En ook gaat ze zich verdiepen in de islam, doormiddel van lezingen, boeken lezen etc..
Dit allemaal resulteerd erin dat ze de schoonheid van de islam ziet en de zoetheid ervan proeft. Ze gaat dan van Allah en zijn profeet houden.

Uiteindelijk zal ze haar hoofddoek ook niet meer af doen dus.

Ik probeer je dus een beeld te geven van iemand die ervoor kiest om nadrukelijk de islam te practiseren.

hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Mark
22-12-03, 11:50
Geplaatst door youssef_007
tja,

Meestal doet een meisje haar hoofddoek ook niet meer af nadat ze ervoor heeft gekozen. Tenminste ik heb het nooit meegemaakt.

Het kan dus wel zo zijn dat het in de eerste instantie een teken van zerzet is, maar uiteindelijk doen de meisjes het wel uit overtuiging.

Nadat ze dus een hoofddoek gaat dragen gaat ze zich ook meer houden aan islamitische regels. Op tijd bidden, goed je best doen op school, je ouders gehoorzamen.
En ook gaat ze zich verdiepen in de islam, doormiddel van lezingen, boeken lezen etc..
Dit allemaal resulteerd erin dat ze de schoonheid van de islam ziet en de zoetheid ervan proeft. Ze gaat dan van Allah en zijn profeet houden.

Uiteindelijk zal ze haar hoofddoek ook niet meer af doen dus.

Ik probeer je dus een beeld te geven van iemand die ervoor kiest om nadrukelijk de islam te practiseren.

hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Je denkt dat het dragen van de hoofddoek (uiterlijk) ook zal leiden tot een islamitische verlichting (innerlijk) ?

Persoonlijk denk ik dat veel van deze meisjes in een fase van protest zitten en dat ze, zodra de politiek zich in rustigere wateren begeeft, weer zullen terugkeren naar hun denkbeelden en kledij van voor deze periode.

met uw welnemen,

Mark

nefertiti
22-12-03, 11:52
Weet iemand of er in Turkije en in die andere islamitische landen waar het dragen van de hoofddoek op school en in openbare gebouwen al lang geleden verboden werd, OOK zo'n protest/verzetsacties geweest zijn?

T.A.F.K.A.Z
22-12-03, 11:53
Geplaatst door nefertiti
Weet iemand of er in Turkije en in die andere islamitische landen waar het dragen van de hoofddoek op school en in openbare gebouwen al lang geleden verboden werd, OOK zo'n protest/verzetsacties geweest zijn?

Ja, daar gebeurde het ook. En nu?

youssef_007
22-12-03, 12:04
Geplaatst door Mark
Je denkt dat het dragen van de hoofddoek (uiterlijk) ook zal leiden tot een islamitische verlichting (innerlijk) ?

Persoonlijk denk ik dat veel van deze meisjes in een fase van protest zitten en dat ze, zodra de politiek zich in rustigere wateren begeeft, weer zullen terugkeren naar hun denkbeelden en kledij van voor deze periode.

met uw welnemen,

Mark

we zullen zien,

met vriendelijke groet

nefertiti
22-12-03, 12:16
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ja, daar gebeurde het ook. En nu?

het heeft daar blijkbaar toch ook niets uitgehaald, vermits het verbod tot op heden ten dage toch nog altijd in voege is dacht ik?

Donna
22-12-03, 12:24
Dit weekend had het NRC (of de volkskrant, ik weet het niet meer) een mooie bijlage over Frankrijk en o.a. dit verbod. Er werden verbanden getrokken tussen interne scheuringen in Frankrijk uit de geschiedenis, en de rellen die dat tot gevolg heeft gehad. Ik kan het helaas niet plaatsen, maar de kern van het stuk was dat de spanningen in de Franse samenleving groot zijn, dat de eenheid op het spel staat, en dat maar de vraag is of het hoofddoekverbod daar iets aan zal verbeteren of juist verslechteren. Ik denk zelf het laatste.

Vrouwen verplichten hun hoofddoek af te zetten is net zo fundamentalistisch als vrouwen dwingen de hoofddoek op te doen. Vind ik. Maar hoe los je het probleem op van Franse meisjes die zich gedwongen voelen een hoofddoek te dragen omdat ze in hun wijk anders worden uitgescholden, bedreigd of zelfs aangerand of verkracht onder het motto 'wie geen hoofddoek draagt vraagt er zelf om?'

youssef_007
22-12-03, 12:24
Geplaatst door nefertiti
het heeft daar blijkbaar toch ook niets uitgehaald, vermits het verbod tot op heden ten dage toch nog altijd in voege is dacht ik?


Jij was kennelijk op een grote massaslachting, of een grote bom aan het wachten, of mischien een invoering van de sharia.

arme neferiti,

Wanneer zul je nou doorhebben dat de moslims in vrede willen leven en in vrede hun geloof willen practiseren.
En ja ook in Turkije kiezen steeds meer turken ervoor om de islam te practiseren, en dat betekent streven naar het goede.

Zeg nou eens je abonnement van De Telegraaf op, en ga achter internet of in de bibliotheek opzoek naar wat de Islam precies inhoudt.

T.A.F.K.A.Z
22-12-03, 12:26
Geplaatst door nefertiti
het heeft daar blijkbaar toch ook niets uitgehaald, vermits het verbod tot op heden ten dage toch nog altijd in voege is dacht ik?

ze hebben het recht om er tegen te demonstreren

nefertiti
22-12-03, 12:28
Ik heb het gewoon over het al decennia lange verbod op het dragen van de hoofddoek op openbare plaatsen in Turkije en Algerije (Tunesie? ook?).

Blijkbaar lukte het daar wel, waarom zou het dan in Frankrijk niet lukken?

T.A.F.K.A.Z
22-12-03, 12:34
Geplaatst door nefertiti
Ik heb het gewoon over het al decennia lange verbod op het dragen van de hoofddoek op openbare plaatsen in Turkije en Algerije (Tunesie? ook?).

Blijkbaar lukte het daar wel, waarom zou het dan in Frankrijk niet lukken?

Zeg dat dan direct

jaja
22-12-03, 12:35
Geplaatst door Marruecos
Lariekoek, meneer Mark. Hier is de wens de vader van de gedachten. :zwaai: Misschien een idee om de volgende keer je beweringen niet op lucht te baseren. :D sorry, ik denk eerder dat Mark gelijk heeft. Het idee dat als je maar eenmaal voor een religie gekozen hebt, je er altijd trouw aan blijft en je je geloof altijd op dezelfde manier blijft beleven is HEEL vaak door de werkelijkheid weerlegt. Het idee dat de Islam in deze anders is wordt ook steeds weer weerlegt omdat naast bekeringen tot de Islam er ook steeds mensen zijn die de specifieke "geloofsuitingen" van de Islam links laten liggen. Dat uit zich bijvoorbeeld in alcohol gebruik, minder moskee-bezoek etc etc, tot en met volledige secularisering. Op dit moment is de groepsdwang nog vrij groot om het niet te openlijk te doen, maar er zijn geen aanwijsbare redenen waarom moslims anders zullen reageren als bijv. "gereformeerden". Ook daar zette de groepsdwang lang de rem op de secularisering, maar uiteindelijk past men zich toch aan aan de veranderende maatschappij. Dat zie je nu al in bepaalde moslim kringen in Nederland en dat zal zich doorzetten - normaal sociologisch proces.
Verder is het geval van de hoofddoekjes iets speciaals, omdat het op dit moment een protestactie is voor sommigen. Zoals veel protestacties heeft dat een piek en daarna vervlakt het en vallen velen weer in hun oude patroon. Wederom een normale sociaal proces. Als dat bij de moslima's voledig anders zou lopen, dat zou heel byzonder zijn. Dus als over 10 jaar iedereen die nu aan de hoofddoek gaat nog steeds aan de hoofddoek is, dat zou heel uniek zijn. Als daar in die 10 jaar geen peer-pressure etc op heeft ingewerkt, dan heb je recht van spreken, eerder ben ik bang dat jouw stelling op mij meer als "wishful thinking" overkomt als Mark's....

Mark
22-12-03, 12:39
Geplaatst door Marruecos
Lariekoek, meneer Mark. Hier is de wens de vader van de gedachten. :zwaai: Misschien een idee om de volgende keer je beweringen niet op lucht te baseren. :D

Geachte heer Marruecos,

Het kan mij persoonlijk niks schelen of deze dames wel of niet gelovig worden als gevolg van dit protest. Ik zeg alleen maar dat dit protest een duidelijke oorzaak heeft, en dat is niet dat ze opeens het licht hebben gezien. Zodra de oorzaak weg wordt gehaald verdwijnen de doekjes ook. De tijd zal het leren :)

Uw dienaar,

Mark

Waterval
22-12-03, 12:39
[ouwelulmoduson] De waarheid ligt ergens in het midden...[ouwelulmodusoff]

Mark
22-12-03, 12:40
Geplaatst door Waterval
[ouwelulmoduson] De waarheid ligt ergens in het midden...[ouwelulmodusoff]

Dat is mooi, want mijn mening ligt ook in het midden :)

MocroStyle
22-12-03, 12:56
Zolang ik maar geen "moraalridder" (lees:hypocriet) hoor over de onderdrukkende wetgeving in Iran die de vrouwen verplicht een hoofddoek te dragen in openbare gelegenheden. Ook hier past deze wetgeving in het gedachtengoed van een Islamitische republiek..en daarmee waarborgt de staat haar neutraliteit.

T.A.F.K.A.Z
22-12-03, 12:57
Geplaatst door MocroStyle
Zolang ik maar geen "moraalridder" (lees:hypocriet) hoor over de onderdrukkende wetgeving in Iran die de vrouwen verplicht een hoofddoek te dragen in openbare gelegenheden. Ook hier past deze wetgeving in het gedachtengoed van een Islamitische republiek..en daarmee waarborgt de staat haar neutraliteit.

Hoe bedoel je?

freya
22-12-03, 13:08
Geplaatst door jaja
sorry, ik denk eerder dat Mark gelijk heeft. Het idee dat als je maar eenmaal voor een religie gekozen hebt, je er altijd trouw aan blijft en je je geloof altijd op dezelfde manier blijft beleven is HEEL vaak door de werkelijkheid weerlegt. Het idee dat de Islam in deze anders is wordt ook steeds weer weerlegt omdat naast bekeringen tot de Islam er ook steeds mensen zijn die de specifieke "geloofsuitingen" van de Islam links laten liggen. Dat uit zich bijvoorbeeld in alcohol gebruik, minder moskee-bezoek etc etc, tot en met volledige secularisering. Op dit moment is de groepsdwang nog vrij groot om het niet te openlijk te doen, maar er zijn geen aanwijsbare redenen waarom moslims anders zullen reageren als bijv. "gereformeerden". Ook daar zette de groepsdwang lang de rem op de secularisering, maar uiteindelijk past men zich toch aan aan de veranderende maatschappij. Dat zie je nu al in bepaalde moslim kringen in Nederland en dat zal zich doorzetten - normaal sociologisch proces.
Verder is het geval van de hoofddoekjes iets speciaals, omdat het op dit moment een protestactie is voor sommigen. Zoals veel protestacties heeft dat een piek en daarna vervlakt het en vallen velen weer in hun oude patroon. Wederom een normale sociaal proces. Als dat bij de moslima's voledig anders zou lopen, dat zou heel byzonder zijn. Dus als over 10 jaar iedereen die nu aan de hoofddoek gaat nog steeds aan de hoofddoek is, dat zou heel uniek zijn. Als daar in die 10 jaar geen peer-pressure etc op heeft ingewerkt, dan heb je recht van spreken, eerder ben ik bang dat jouw stelling op mij meer als "wishful thinking" overkomt als Mark's....

De vergelijking met gereformeerden gaat hiet m.i. niet echt op.
De moslims in Europa zijn nl nu pas de islam aan het ontdekken.

ca 30 jaar geleden had ik een hele groep Marokkaanse vrienden allemaal 1e generatie gastarbeider, allemaal man (er bestond toen nog geen gezinshereniging) en allemaal seculier. Zij deden echt alles wat Allah verboden heeft, drank, drugs enz. Er werd enorm gelachen om die ene jongen die zichzelf moslim noemde. Ik realiseer mij dat deze jongens waarschijnlijk allemaal uiteindelijk met een Marokkaans meisje zijn getrouwd en dat hun dochters nu met hoofddoek lopen (en niks van de wilde uitspattingen van hun vader weten :D )

De secularisatie zal dus nog wel een tijd op zich laten wachten bij deze bevolkingsgroep, want de islamitisering is maar net begonnen.

freya
22-12-03, 13:12
Geplaatst door youssef_007
tja,

Meestal doet een meisje haar hoofddoek ook niet meer af nadat ze ervoor heeft gekozen. Tenminste ik heb het nooit meegemaakt.

Het kan dus wel zo zijn dat het in de eerste instantie een teken van zerzet is, maar uiteindelijk doen de meisjes het wel uit overtuiging.

Nadat ze dus een hoofddoek gaat dragen gaat ze zich ook meer houden aan islamitische regels. Op tijd bidden, goed je best doen op school, je ouders gehoorzamen.
En ook gaat ze zich verdiepen in de islam, doormiddel van lezingen, boeken lezen etc..
Dit allemaal resulteerd erin dat ze de schoonheid van de islam ziet en de zoetheid ervan proeft. Ze gaat dan van Allah en zijn profeet houden.

Uiteindelijk zal ze haar hoofddoek ook niet meer af doen dus.

Ik probeer je dus een beeld te geven van iemand die ervoor kiest om nadrukelijk de islam te practiseren.

hopende u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Het kan natuurlijk ook nog gebeuren dat een meisje zich echt gaat verdiepen in de islam en tot de conclussie komt dat die hoofddoek alleen maar een uiterlijke toevoeging is en niet essentieel is voor het beleven van haar geloof :D

MocroStyle
22-12-03, 13:28
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Hoe bedoel je?

Iran en Frankrijk hebben meer gemeen dan je in eerste instantie zou denken.

jaja
22-12-03, 13:49
Geplaatst door freya
De vergelijking met gereformeerden gaat hiet m.i. niet echt op.
De moslims in Europa zijn nl nu pas de islam aan het ontdekken.

ca 30 jaar geleden had ik een hele groep Marokkaanse vrienden allemaal 1e generatie gastarbeider, allemaal man (er bestond toen nog geen gezinshereniging) en allemaal seculier. Zij deden echt alles wat Allah verboden heeft, drank, drugs enz. Er werd enorm gelachen om die ene jongen die zichzelf moslim noemde. Ik realiseer mij dat deze jongens waarschijnlijk allemaal uiteindelijk met een Marokkaans meisje zijn getrouwd en dat hun dochters nu met hoofddoek lopen (en niks van de wilde uitspattingen van hun vader weten :D )

De secularisatie zal dus nog wel een tijd op zich laten wachten bij deze bevolkingsgroep, want de islamitisering is maar net begonnen. sorry, maar ze trouwen / trouwden met vrouwen uit Marokko ... Marokko was toen niet islamitisch? Moet ik begrijpen dat men nu opeens de islam heeft gevonden terwijl ze in hun jeugd de islam niet kenden, hun ouders de islam niet kenden? Ze beleven de islam nu anders! En dan hebben we het vooral over de tweede en derde generatie .. daar zit veel protest bij. Zoals bij alle protest-bewegingen gaat dat gepaard met duidelijke symbolische acties. Zoals er bij herhaling is gezegd door moslima's dat juist 9/11 hen tot de hoofddoek heeft gebracht - een duidelijke reactie op de omgeving, niet een spirituele innerlijke "bekering", maar een reactie op gebeurtenissen in de maatschappij. De maatschappij verandert en de mensen in de maatschappij veranderen. Het idee dat moslims alleen maar meer in één kant gaan bewegen is op basis van de geschiedenis van de Islam niet aannnemelijk. Ze zijn net als gelovigen van andere religies, onder hevig aan de invloeden van de maatschappij waarin ze leven. Op dit moment is dat intensiever "moslim" zijn en dat uitdragen, maar dat is net zo tijdelijk als elke andere religieuze "opleving" in welke religie dan ook.
Nogmaals, geef één reden waarom de Islam in deze anders is dan andere religies ... en verklaar dan ook even waarom het sinds de zevende eeuw tot nu toe heeft geduurd voordat die speciale status van de Islam duidelijk wordt... want - zoals gezegd - tot nu toe hebben moslims net zo gereageerd op hun maatschappelijke omstandigheden als andere gelovigen op hun maatschappelijke omstandigheden.


En wat betreft het alcohol gebruik, de gebrekkige moskee-gang etc ... die zijn echt niet van de jaren 70, maar heel duidelijk ook van nu!!

freya
22-12-03, 14:19
Geplaatst door jaja
sorry, maar ze trouwen / trouwden met vrouwen uit Marokko ... Marokko was toen niet islamitisch? Moet ik begrijpen dat men nu opeens de islam heeft gevonden terwijl ze in hun jeugd de islam niet kenden, hun ouders de islam niet kenden? Ze beleven de islam nu anders! En dan hebben we het vooral over de tweede en derde generatie .. daar zit veel protest bij. Zoals bij alle protest-bewegingen gaat dat gepaard met duidelijke symbolische acties. Zoals er bij herhaling is gezegd door moslima's dat juist 9/11 hen tot de hoofddoek heeft gebracht - een duidelijke reactie op de omgeving, niet een spirituele innerlijke "bekering", maar een reactie op gebeurtenissen in de maatschappij. De maatschappij verandert en de mensen in de maatschappij veranderen. Het idee dat moslims alleen maar meer in één kant gaan bewegen is op basis van de geschiedenis van de Islam niet aannnemelijk. Ze zijn net als gelovigen van andere religies, onder hevig aan de invloeden van de maatschappij waarin ze leven. Op dit moment is dat intensiever "moslim" zijn en dat uitdragen, maar dat is net zo tijdelijk als elke andere religieuze "opleving" in welke religie dan ook.
Nogmaals, geef één reden waarom de Islam in deze anders is dan andere religies ... en verklaar dan ook even waarom het sinds de zevende eeuw tot nu toe heeft geduurd voordat die speciale status van de Islam duidelijk wordt... want - zoals gezegd - tot nu toe hebben moslims net zo gereageerd op hun maatschappelijke omstandigheden als andere gelovigen op hun maatschappelijke omstandigheden.


En wat betreft het alcohol gebruik, de gebrekkige moskee-gang etc ... die zijn echt niet van de jaren 70, maar heel duidelijk ook van nu!!

Hoho je begrijpt me verkeerd.
De islam is helemaal niet anders dan andere religies en al helemaal niet radicaler of extremer dan andere religies volgens mij!

Ik bedoel alleen dat gereformeerde jongeren zich aan het losworstelen zijn uit een generaties oude manier van leven.
En dat de moslims in Europa volgens mij de eertse generatie zijn die de islam op deze manier beleven. Dus kan je op basis van het gedrag van de ene groep, geen voorspellingen doen over het gedrag van de andere groep, omdat deze wezenlijk verschillend zijn.


Dit soort religeuse oplevingen zijn altijd tijdelijk, daar heb je gelijk in, maar deze zou nog wel eens een aantal tientallen jaren kunnen voortduren en is zeker nog niet op z'n hoogtepunt.

Ik vind zo'n opleving overigens niet per definitie negatief.

Rabi'ah.
22-12-03, 14:36
Frans protest tegen hoofddoek-verbod

- Bron: Reformatorisch Dagblad (AP)

In Parijs hebben gisteren zo'n duizend Franse moslimvrouwen geprotesteerd tegen een mogelijk verbod op het dragen van de hoofddoek op openbare scholen. Binnenkort zal het parlement een beslissing nemen over het wetsontwerp, dat opzichtig gedragen religieuze uitingen verbiedt, waar de Franse president Chirac volledig achterstaat.

De demonstranten hieven leuzen aan als: ''De doek, mijn keuze'', maar zongen ook het Franse volkslied 'de Marseillaise' en zwaaiden met de Franse vlag. Ongeveer de helft van de vrouwen en meisjes droeg een hoofddoekje. De betogers zeiden dat de maatregel discriminerend en stigmatiserend is voor moslims en een aantasting betekent van de essentiële Franse waarden vrijheid, gelijkheid en broederschap.

Chirac riep vorige week het parlement op het wetsvoorstel snel goed te keuren. Hij stelde ook voor bedrijven het recht te geven om religieuze symbolen op de werkvloer te verbieden. Chirac zei ook een wettelijk verbod te willen op het weigeren van hulp van mannelijke artsen. Veel moslimvrouwen weigeren zich namelijk door mannelijke artsen te laten onderzoeken.

Het wettelijk verbod op het dragen van hoofddoekjes, keppeltjes en andere onderscheidende religieuze symbolen op openbare scholen komt er overigens vrijwel zeker. Zowel regerings- als oppositiepartijen hebben zich de afgelopen weken voor het verbod uitgesproken. Veel Fransen zien in de hoofddoek een symbool van de radicale islam en de opkomst van het moslimfundamentalisme.

Frankrijk herbergt de grootste islamitische gemeenschap van Europa. In het land wonen circa 5 miljoen moslims, 8% procent van de bevolking.

Goed dat die meiden geprotesteerd hebben. Zo'n wet is een inbreuk op de vrijheid van godsdienst en godsdienstbeleving. Ik vind het echt een goede zaak dat deze vrouwen hun stem hebben laten horen tegen de paternalistische houding en de achterliggende vooroordelen. (die, zeker in Frankrijk, in hoge mate aanwezig zijn).


Wat vind jij ervan dat deze meisjes het hoofddoekje dragen als protest in plaats van als religieuze uiting?

Geen problemen mee, er is geen dwang in de godsdienst. Heb ik ook zo vaak gedaan, :wink: :)


Weet iemand of er in Turkije en in die andere islamitische landen waar het dragen van de hoofddoek op school en in openbare gebouwen al lang geleden verboden werd, OOK zo'n protest/verzetsacties geweest zijn?

Ja, die zijn er zeker geweest. Ik ken zelfs gevallen van Turkse meisjes die hier studeren omdat ze hun hoofddoek niet mogen dragen in Turkije (op school).........


Vrouwen verplichten hun hoofddoek af te zetten is net zo fundamentalistisch als vrouwen dwingen de hoofddoek op te doen. Vind ik.

Helemaal mee eens. Net zo onderdrukkend en paternalistisch, alleen dan "de andere kant op".


Maar hoe los je het probleem op van Franse meisjes die zich gedwongen voelen een hoofddoek te dragen omdat ze in hun wijk anders worden uitgescholden, bedreigd of zelfs aangerand of verkracht onder het motto 'wie geen hoofddoek draagt vraagt er zelf om?'

In ieder geval niet door anderr vrouwen te dwingen hun hoofddoek áf te doen. Het enige resultaat is dan dat de situatie nog gepolariseerder wordt en dat er nu twee soorten onrecht zijn, in plaats van één.


Jij was kennelijk op een grote massaslachting, of een grote bom aan het wachten, of mischien een invoering van de sharia.

arme neferiti,

Wanneer zul je nou doorhebben dat de moslims in vrede willen leven en in vrede hun geloof willen practiseren.
En ja ook in Turkije kiezen steeds meer turken ervoor om de islam te practiseren, en dat betekent streven naar het goede.

Zeg nou eens je abonnement van De Telegraaf op, en ga achter internet of in de bibliotheek opzoek naar wat de Islam precies inhoudt .

Ik ben het met je eens maar.......Nefje staat niet echt open voor een eerlijke dialoog over de islam, dat heeft ze al lang geleden bewezen, he Nefje? :wink: :p :fpuh:


Ik heb het gewoon over het al decennia lange verbod op het dragen van de hoofddoek op openbare plaatsen in Turkije en Algerije (Tunesie? ook?).

Blijkbaar lukte het daar wel, waarom zou het dan in Frankrijk niet lukken?

Nefje, gaat het jou nou om de morele/sociale implicaties van zo'n verbod, of dat het lukt of niet?


De secularisatie zal dus nog wel een tijd op zich laten wachten bij deze bevolkingsgroep, want de islamitisering is maar net begonnen.

Wat versta je onder secularisatie? En onder islam? Islam is overgave aan God. Persoonlijke zaak dus, en dus kunnen we ook niet beoordelen of de mensen in Nederland/Europa die zich moslims noemen , ook echt moslims zijn ....... (flauw, ik weet het, maar wel waar)


En wat betreft het alcohol gebruik, de gebrekkige moskee-gang etc ... die zijn echt niet van de jaren 70, maar heel duidelijk ook van nu!!

Alsof islam alleen inhoudt naar de moskee gaan en niet drinken. :moe:

Wassalaam,

Rabi'ah.

mark61
22-12-03, 14:47
Geplaatst door nefertiti
Weet iemand of er in Turkije en in die andere islamitische landen waar het dragen van de hoofddoek op school en in openbare gebouwen al lang geleden verboden werd, OOK zo'n protest/verzetsacties geweest zijn?

Deze vraag is natuurlijk voor de huisturkoloog. Jazeker, zulke acties zijn er wel degelijk. De situatie is momenteel diffuus. De regering zou zo'n verbod wel willen afschaffen maar het leger, de feitelijke machthebber op de achtergrond, is erop tegen. Dit kan eindigen in zelfcensuur door de regering, een 'telefooncoup' door het leger, of in legalisatie van hoofddoekjes omdat Turkije op weg naar de EU zich geen staatsgrepen meer kan veroorloven. Lastig hè, godsdienstvrijheid versus democratisch bestuur versus seculiere dictatuur? of zo...

nefertiti
22-12-03, 16:10
Nou ja... maar dat is toch al in voege sinds de laten twintiger jaren van de vorige eeuw?

Ik heb daar weinig protest tegen gezien toen ik in Turkije was.

Julien
22-12-03, 16:45
Geplaatst door Mark
Als het een mode accesoire is dan mag het denk ik wel.

nee, een pet mag ook niet in de klas.

dus een hoofddoek dan ook niet.

Julien
22-12-03, 16:48
Frappant détail is wel dat deze demonstratie NIET (ik zeg nogmaals: NIET) gesteund werden door Franse moslimorganisaties.

Deze demonstratie werd gecoordineerd door BUITENLANDSE MOSLIMS en buitenlandse moslimorganisaties!!

De Franse moslimorganisaties keuren deze demonstratie af en een groot deel van de Franse moslims steunen de Franse Wet!

Waarom bemoeien die irritante buitenlandse moslims zich met Frankrijk??!! Het meerendeel van de Fransen (ook van de moslims!) staat achter deze wet, dus zeik gewoon niet. Frankrijk mag toch zijn eigen regels bepalen.

mark61
22-12-03, 16:57
Geplaatst door nefertiti
Nou ja... maar dat is toch al in voege sinds de laten twintiger jaren van de vorige eeuw?

Ik heb daar weinig protest tegen gezien toen ik in Turkije was.

Ik heb het over 2003. dus?

Zo, hebben ze jou niet eerst een uitnodiging gestuurd? Zou helpen als je Turkse kranten las. Meneer lag op zijn reet lekker goedkoop turks bier te zuipen op het strand en zag geen demonstrerende hoofddoekjes.

lennart
22-12-03, 17:03
Geplaatst door Julien
Deze demonstratie werd gecoordineerd door BUITENLANDSE MOSLIMS en buitenlandse moslimorganisaties!!


Dat is de populaire complottheorie bij de Franse fascistische garde inderdaad... Een beetje zoals Michiel Smit en Wilders dat ook altijd doen.

Julien
22-12-03, 17:09
Geplaatst door lennart
Dat is de populaire complottheorie bij de Franse fascistische garde inderdaad... Een beetje zoals Michiel Smit en Wilders dat ook altijd doen.

wat lul je nou jongen.

als je het journaal gevolgd had gister dan had je dat kunnen horen.
Ook op Franse journaals komen moslimorganisaties aan het woord en ze zeggen letterlijk:

Ce n'était pas nous, qui l'avaient organisé ça

Volgens de moslimorganisaties zelf zitten er warschijnlijk buitenlandse moslimorganisaties achter (misschien AEL??)

kom dus niet aan met extreem-rechts want daar ben ik allergisch voor.

mark61
22-12-03, 17:15
Als Amnesty International de een of andere organisatie in een ander land ondersteunt hoor je meestal ook van dat gekrakeel van de locale overheid. Julien neemt nu deze 'overheidstaak' over. Wat kan mij het schelen wie die betoging georganiseerd heeft?

Veel erger is dat blijkbaar alle Franse moslimorganisaties keurig aan de leiband lopen van de Franse overheid. Daar verspelen ze dan mooi het recht of de suggestie mee voor alle moslims in Frankrijk te vertegenwoordigen. Zou ik zeggen als niet-moslim.

En hoe weet je zo goed wat Franse moslims allemaal niet vinden? Onder de huidige omstandigheden zou ik er niet over piekeren mijn mening te geven over het onderwerp, dwz als die in strijd is met het gesundes volksempfinden.

Ansari
22-12-03, 17:20
Geplaatst door jaja
[B]sorry, maar ze trouwen / trouwden met vrouwen uit Marokko ... Marokko was toen niet islamitisch? Moet ik begrijpen dat men nu opeens de islam heeft gevonden terwijl ze in hun jeugd de islam niet kenden, hun ouders de islam niet kenden?

ja dat kan toch. Sommige mensen ontdekken de islam vroeg en anderen weer wat later. Het islamitisch besef kan altijd ineens ontstaan




Ze beleven de islam nu anders!
Grappig toch dat jij voor iemand anders kan bepalen hoe zij de islam beleven. Mijn complimenten


En dan hebben we het vooral over de tweede en derde generatie .. daar zit veel protest bij. Zoals bij alle protest-bewegingen gaat dat gepaard met duidelijke symbolische acties. Zoals er bij herhaling is gezegd door moslima's dat juist 9/11 hen tot de hoofddoek heeft gebracht - een duidelijke reactie op de omgeving, niet een spirituele innerlijke "bekering", maar een reactie op gebeurtenissen in de maatschappij.

Ja de omgeving heeft er uiteindelijk ervoor gezorgd dat moslims hun eigen geloof gingen bestuderen. Er werd alsmaar ge******d op de islam zodat de moslim bewust werd van zijn eigen identiteit. En omdat men de islam beter bestudeerde zorgde dat ervoor dat hij bewuster werd van haar-zijn geloof. Dat is dus wat je noemt een `sprituele innerlijke bekering`


Dus als over 10 jaar iedereen die nu aan de hoofddoek gaat nog steeds aan de hoofddoek is, dat zou heel uniek zijn

Word wakker en kijk eens om je heen. De hoofddoek is altijd onder vuur geweest. Ook in islamitische landen zoals tunesie en turkije. Zie jij die mensen massaal hun hoofddoek afdoen?

mark61
22-12-03, 17:30
Ansari, Jaja is errug langdradig. ik waarschuw je. zie

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=81485 over wat Marocs wel niet met Palestijnen hebben. :romance:

jaja
22-12-03, 17:39
Geplaatst door Ansari
[B]ja dat kan toch. Sommige mensen ontdekken de islam vroeg en anderen weer wat later. Het islamitisch besef kan altijd ineens ontstaanklopt ... en het kan ook bij andere afzwkken.


Grappig toch dat jij voor iemand anders kan bepalen hoe zij de islam beleven. Mijn complimenten dank! maar wat ik zei was dat omstandigheden veranderen en dat daardoor ook de religieuze beleving vernaderd. Dat zie je bij elke religie ... waarom zou de Islam, of beter gezegd de moslims, anders zijn.


Ja de omgeving heeft er uiteindelijk ervoor gezorgd dat moslims hun eigen geloof gingen bestuderen. Er werd alsmaar ge******d op de islam zodat de moslim bewust werd van zijn eigen identiteit. En omdat men de islam beter bestudeerde zorgde dat ervoor dat hij bewuster werd van haar-zijn geloof. Dat is dus wat je noemt een `sprituele innerlijke bekering` opgewekt door omstandigheden ... overigens zou je impliceren dat tot nu toe de islam dus niet goed bestudeerd werd. Dat lijkt me in die eeuwenlange traditie wat overdreven. De beleving van de islam in Indonesië verloopt wel anders als in Marokko - noem het culturele verschillen, noem het hoe je wilt, maar de verschillen zijn er. De manier waarop men in de zevende eeuw / eerste eeuw met de religie omging verschilt met het heden. Wat dat betreft kijk maar naar de toespraken van Mahatmir Mohamed, de ex-premier van Maleisië.


Word wakker en kijk eens om je heen. De hoofddoek is altijd onder vuur geweest. Ook in islamitische landen zoals tunesie en turkije. Zie jij die mensen massaal hun hoofddoek afdoen? en in bepaalde moslim kringen is de hoofddoek nooit als een "eis" van de religie gezien ....
of moeten we hieruit begrijpen dat elke vrouw zonder hoofddoek geen moslima is?

jaja
22-12-03, 17:43
Geplaatst door freya
Hoho je begrijpt me verkeerd.
De islam is helemaal niet anders dan andere religies en al helemaal niet radicaler of extremer dan andere religies volgens mij!

Ik bedoel alleen dat gereformeerde jongeren zich aan het losworstelen zijn uit een generaties oude manier van leven.
En dat de moslims in Europa volgens mij de eertse generatie zijn die de islam op deze manier beleven. Dus kan je op basis van het gedrag van de ene groep, geen voorspellingen doen over het gedrag van de andere groep, omdat deze wezenlijk verschillend zijn.


Dit soort religeuse oplevingen zijn altijd tijdelijk, daar heb je gelijk in, maar deze zou nog wel eens een aantal tientallen jaren kunnen voortduren en is zeker nog niet op z'n hoogtepunt.

Ik vind zo'n opleving overigens niet per definitie negatief. ok, dan zijn we het eens. De vraag is wat het tijdpad zal zijn. Ik moet eerlijk zeggen dat ik lange tijd in langere termijnen dacht. Maar als ik zie hoe snel allerlei ontwikkelingen in de afgelopen decennia zijn gegaan, dan begin ik te denken dat de maatschappij in dit soort zaken tegenwoordig een turbo heeft aanstaan - vandaar mijn 10 jaar.

lennart
22-12-03, 17:48
Geplaatst door Julien
wat lul je nou jongen.

als je het journaal gevolgd had gister dan had je dat kunnen horen.
Ook op Franse journaals komen moslimorganisaties aan het woord en ze zeggen letterlijk:

Ce n'était pas nous, qui l'avaient organisé ça

Volgens de moslimorganisaties zelf zitten er warschijnlijk buitenlandse moslimorganisaties achter (misschien AEL??)

kom dus niet aan met extreem-rechts want daar ben ik allergisch voor.

Sja nu zeg je het alvast beter. Ze weten niet wie achter de organisatie van die protestbijeenkomst zit. Het is een complottheorie dat er een buitenlandse organisatie achter zit. Blijkbaar is het voor Fransen ondenkbaar dat er Franse moslims bestaan die zich wellicht via internet hebben georganiseerd. Ik denk dat Franse moslims een nieuwe organisatie heb georganiseerd omdat ze het niet eens zijn met de bestaande moslim organisaties. Bovendien wat hebben buitenlandse organisaties nu te bieden bij die organisatie. Hebben ze Franse Vlaggen naar Frankrijk gestuurd wellicht? Bladmuziek van de marseillaise?

mark61
22-12-03, 18:01
Geplaatst door lennart
Hebben ze Franse Vlaggen naar Frankrijk gestuurd wellicht? Bladmuziek van de marseillaise?

Yes dat was ik nog vergeten. Als het witte blootshoofdse (kale?) Fransen waren geweest met zoveel vlaggen en 'je suis fiere d'etre francais' of wat er allemaal op die spandoeken stond, dan was het land te klein geweest. Nu ook, maar gek genoeg om een andere reden.

Of ga je zeggen, Julien, dat al die vrouwen daar onoprecht zijn en veinzen Frans te (willen) zijn etc.? Nee toch hopelijk? (Ik vraag niet of je het leuk vindt, ongevraagde adhesie aan de republiek van hoofddoekjes)

Julien
22-12-03, 18:44
Geplaatst door mark61
Yes dat was ik nog vergeten. Als het witte blootshoofdse (kale?) Fransen waren geweest met zoveel vlaggen en 'je suis fiere d'etre francais' of wat er allemaal op die spandoeken stond, dan was het land te klein geweest. Nu ook, maar gek genoeg om een andere reden.

Of ga je zeggen, Julien, dat al die vrouwen daar onoprecht zijn en veinzen Frans te (willen) zijn etc.? Nee toch hopelijk? (Ik vraag niet of je het leuk vindt, ongevraagde adhesie aan de republiek van hoofddoekjes)

Tuurlijk zijn het wel Fransen die hebben gedemonstreerd en er zullen best wel Frabsen zijn die TEGEN deze wet zijn, sterker nog dat is 31%.

Maar feit is dat de moslimorganisaties deze demonstraties afkeuren en dat ze de demonstraties niet hebben georganiseerd.
Het is inderdaad best mogelijk dat deze moslims via internet zijn georganiseerd en dat het idee bijvoorbeeld van een buitenlandse organisatie als de AEL komt.

Ik wou alleen maar duidelijk maken dat deze demonstratie niet een goed beeld laat zien van de Franse moslim in het algemeen. Want veel moslims steunen deze wet.

En dat ze met Franse vlaggn en de Marseillaise komen is natuurlijk :strik: toppie toppie.. hulde aan deze moslims!
Dit zie ik in Nederland nog niet gebeuren, dat Marokkanen het Wilhelmus gaan zingen :)
Dit laat ook zien wat voor land Frankrijk is, trots op de republiek.. al ben je oorspronkelijk algerijns, italiaans of frans.

Blade20
22-12-03, 19:07
Ha, inkoppertje;
"Ons land, onze keuze"

Gewoon doorgaan Frankrijk, de meerderheid is toch Atheist-Humanist, die ligt er niet wakker van als hoofddoekjes worden verboden. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat immigratie misbruik.

youssef_007
22-12-03, 19:59
Geplaatst door Blade20
Ha, inkoppertje;
"Ons land, onze keuze"

Gewoon doorgaan Frankrijk, de meerderheid is toch Atheist-Humanist, die ligt er niet wakker van als hoofddoekjes worden verboden. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat immigratie misbruik.

nog een inkoppertje

mijn hoofd mijn keus

en als jij een hoofddoek ziet als een immigratie misbrui (waar haalt ie het vandaan) dan is het nog lang niet afgelopen, integendeel we beginnen pas.

Blade20
22-12-03, 20:30
Geplaatst door youssef_007
nog een inkoppertje

mijn hoofd mijn keus

en als jij een hoofddoek ziet als een immigratie misbrui (waar haalt ie het vandaan) dan is het nog lang niet afgelopen, integendeel we beginnen pas.

:hihi:

so, jullie happen snel. En jij denkt werkelijk dat het duivelse 'we' het zal winnen van een door het volk met meerderheid gekozen regering. Dream on, het enigste wat je bereikt is uitzetting wegens het verstoren van de openbare orde.

Maar goed dat 'we' onszelf zo snel laten kennen. Vurigheid is een mens zijn zwakste plek.