PDA

Bekijk Volledige Versie : TIENDUIZENDEN joodse kolonisten moeten verplicht verhuizen!



nefertiti
22-12-03, 13:08
B R U S S E L / J E R U Z A L E M - E i g e n b e r i c h t g e v i n g

Als het plan van de regering-Sharon er komt en Israël zich volledig gaat afsluiten van de Palestijnse gebieden, zal dat de verplichte verhuizing betekenen van tienduizenden joodse kolonisten. Momenteel wonen zo’n 220.000 joodse kolonisten op Palestijns territorium en daar zullen er vele duizenden van moeten weggaan.

Ariel Sharon voorziet namelijk ‘unilaterale maatregelen’ tegen de Palestijnen en daarmee bedoelt hij dat Israël zelf de toekomstige grenzen zal vastleggen.

Dat kan tot een situatie leiden waarin ‘eilanden’ van joodse nederzettingen binnen Palestijns territorium niet meer te beveiligen zijn.

Vice-premier Ehud Olmert van het rechtse Likoed-blok zei gisteren nadrukkelijk dat tienduizenden joodse kolonisten een nieuwe huisvesting moeten krijgen en dat hij grote problemen met hun vertegenwoordigers verwacht. “Dit zal een zeer ernstige crisis meebrengen, die zwaar zal wegen op Israël. Ik verwacht een erg emotioneel proces vol van confrontaties. Het zal over tienduizenden mensen gaan die een andere woonplaats moeten krijgen.” Rechts-nationalistische en ultrareligieuze politieke partijen in Israël hebben al aangekondigd zich tegen dit plan te verzetten en er de regering over te laten vallen. Zij willen dat helemaal niets ontruimd wordt en evenmin dat er een Palestijnse staat komt.

Als deze unilaterale regeling door de Israëlische regering doorgedrukt wordt, zullen Palestijnen in de toekomst niet meer in Israël kunnen werken en wordt een groot stuk Palestijns territorium door Israël ingepikt.

Zelfs de VS zijn tegen de eenzijdige maatregelen van Sharon en het bouwen van een scheidingsmuur tegen de Palestijnen. (FS)

DE MORGEN

freya
22-12-03, 13:24
Laat ze maar lekker aanrotzooien daar, ze zijn hun eigen stoelpoten aan het doorzagen :duim:

Het wordt voor de rest van de wereld alleen maar duidelijker met wat voor schurkenstaat we hier eigenlijk te maken hebben :D

Fillastiene
22-12-03, 16:14
Geplaatst door Gerrit Jan
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat iedereen maar klakkeloos accepteert dat op de westbank geen Joden mogen wonen. Realiseert niemand zich ooit dat het feit dat de Palestijnen geen Joden tussen zich in accepteren gewoon apartheid is en dat ze daarvoor eigenlijk door de internationale gemeenschap veroordeeld zouden moeten worden?

Vind dat ook heel bizar, jah.

:rolleyes:

lennart
22-12-03, 16:17
Geplaatst door Gerrit Jan
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat iedereen maar klakkeloos accepteert dat op de westbank geen Joden mogen wonen. Realiseert niemand zich ooit dat het feit dat de Palestijnen geen Joden tussen zich in accepteren gewoon apartheid is en dat ze daarvoor eigenlijk door de internationale gemeenschap veroordeeld zouden moeten worden?

Palestijnen wiens familie eeuwenlang in Palestina hebben gewoond (het Palestina dat tegenwoordig Israel wordt genoemd) mogen daar ook niet wonen.

lennart
22-12-03, 16:18
Misschien is het een idee om deze kolonisten een mooi dorp in Nederland aan te bieden? Ik denk dat Jaja en GJ graag hun armen openen om ze te verwelkomen.

Julien
22-12-03, 16:38
Wat ik het ergste vind aan die kolonisten is dat ze het doen om de Palestijnen te pesten. Voor hun is het een overtuiging dat ze het land van de Palestijnen moeten koloniseren en bezetten want het staat in de 'Bijbel'.

deze othordoxe joden :kalasniko


ik heb laatst een documentaire over deze kolonisten gezien en het zijn voornamelijk blanke europeanen/ amerikanen die joods zijn en op deze manier Israel willen steunen. Een schande is het. Van mij mogen alle nederzettingen zonder excuus worden afgebroken en stop die kolonisten maar in een Palestijnse cel. :rambo:

mark61
22-12-03, 16:53
Geplaatst door Gerrit Jan
Wat ik altijd zo vreemd vind is dat iedereen maar klakkeloos accepteert dat op de westbank geen Joden mogen wonen. Realiseert niemand zich ooit dat het feit dat de Palestijnen geen Joden tussen zich in accepteren gewoon apartheid is en dat ze daarvoor eigenlijk door de internationale gemeenschap veroordeeld zouden moeten worden?

Ehhh... zou het kunnen zijn dat het hier om Bezet Gebied gaat, waar je dacht ik volgens de Geneefse Conventie niet mag bouwen. Of volgens een andere regel, of een VN resolutie ofzo. En al was er helemaal geen regel, iedereen kan bedenken dat het onkies is om op door jouw land bezet gebied te gaan wonen. Vooral als de motivaties zijn:

1) Zo'n huis is veel goedkoper, want Israel zelf is klein en de bouwgrond niet te betalen - vergelijk met NL waar in risky uiterwaarden wordt gebouwd omdat het goedkoper is. Een wrange vergelijking ja, maar het gaat allebei over geld

2) Het hier gaat om een statement: deze grond is volgens ons heilige boek van ons en de rest moet maar zien c.q. oprotten.

Is die grond trouwens netjes van Palestijnen gekocht? Kan dat legaal, grond kopen van mensen die onder militair toezicht staan in zoals gezegd bezet gebied. Ff vergelijken: Duitsers die nederzettingen beginnen in de Haarlemmermeerpolder in 1942. Die verbonden zijn door wegen waarover de inboorlingen niet mogen rijden. En het grootste deel van het (drink-)water in de wijde omgeving opslurpen, volledig buiten verhouding qua bevolkingsdichtheid. En zo kan ik nog uuuren doorgaan.

mark61
22-12-03, 16:55
Geplaatst door Julien
Van mij mogen alle nederzettingen zonder excuus worden afgebroken en stop die kolonisten maar in een Palestijnse cel. :rambo:

Wat dacht je van overdragen aan Palestijnen die het opblazen van hun huis overleefd hebben? :blowen:

ronald
22-12-03, 17:13
Geplaatst door Julien
Wat ik het ergste vind aan die kolonisten is dat ze het doen om de Palestijnen te pesten. Voor hun is het een overtuiging dat ze het land van de Palestijnen moeten koloniseren en bezetten want het staat in de 'Bijbel'.

deze othordoxe joden :kalasniko


ik heb laatst een documentaire over deze kolonisten gezien en het zijn voornamelijk blanke europeanen/ amerikanen die joods zijn en op deze manier Israel willen steunen. Een schande is het. Van mij mogen alle nederzettingen zonder excuus worden afgebroken en stop die kolonisten maar in een Palestijnse cel. :rambo:



Julien, je mag dan wel wat van Frankrijk weten, maar van Israel weet je bar weinig. Nog minder van de Palestijnen zo te zien. Waarom zouden we wel moeten accepteren dat Israel arabisch land is omdat Mohamed vanaf Jerusalem er met een paard naar de hemel is gevlogen en niet omdat God in het bijzijn van zo'n 3.000.000 joden zegt dat Hij dat land aan hen geeft?
Jouw politionele acties by the way gaan nog verder dan dat Napoleon heeft bedacht. En dan loop je je hier op te vreten over een franse hoofddoekjes wet.

mark61
22-12-03, 17:19
Geplaatst door ronald
Julien, je mag dan wel wat van Frankrijk weten, maar van Israel weet je bar weinig. Nog minder van de Palestijnen zo te zien. Waarom zouden we wel moeten accepteren dat Israel arabisch land is omdat Mohamed vanaf Jerusalem er met een paard naar de hemel is gevlogen en niet omdat God in het bijzijn van zo'n 3.000.000 joden zegt dat Hij dat land aan hen geeft?
Jouw politionele acties by the way gaan nog verder dan dat Napoleon heeft bedacht. En dan loop je je hier op te vreten over een franse hoofddoekjes wet.

:boeps:

lennart
22-12-03, 17:21
Djeez Ronald.. wat weet jij toch weinig van je eigen godsdienst. Het land is door God aangeboden aan de Israelieten en niet aan de Joden. Overigens moesten de Israelieten eerst een ander volk uitroeien dat er woonde, net als :denk:

mark61
22-12-03, 17:22
Geplaatst door Gerrit Jan
Zo kun je nog uren doorgaan maar het is allemaal beside the point.

Zo, maak jij uit wat beside the point is?

mark61
22-12-03, 17:24
Geplaatst door lennart
Djeez Ronald.. wat weet jij toch weinig van je eigen godsdienst. Het land is door God aangeboden aan de Israelieten en niet aan de Joden. Overigens moesten de Israelieten eerst een ander volk uitroeien dat er woonde, net als :denk:

Dat jij er nog woorden aan vuil maakt. :regie:

mark61
22-12-03, 17:27
Geplaatst door Gerrit Jan
Het maakt volgens mij geen moer uit aan wie Jahwe/Allah/God het land heeft aangeboden. Waar we ons mee moeten bezig houden is de thans bestaande situatie.

Wie begon er thans dan over? Jijzelf toch? Als iemand het over hier en nu heeft grijp jij terug naar toen en daar...

signing off

Julien
22-12-03, 17:27
Geplaatst door mark61
Wat dacht je van overdragen aan Palestijnen die het opblazen van hun huis overleefd hebben? :blowen:

zolang het geen terroristen zijn, heb ik er geen problemen mee.

ronald
22-12-03, 17:29
Geplaatst door lennart
Djeez Ronald.. wat weet jij toch weinig van je eigen godsdienst. Het land is door God aangeboden aan de Israelieten en niet aan de Joden. Overigens moesten de Israelieten eerst een ander volk uitroeien dat er woonde, net als :denk:


Joden Israëlieten zijn hetzelfde sukkel. Probeer het niet metr een naamspelletje af te wimpelen. In zoverre weet jij er dus minder van.
De daden door de Joden voor het naar binnen treden in Het Heilige Land zijn bepaald door God. Deze staan in geen vergelijking in wat dan ook je hier mocht suggereren. Overigens is hier dus een verkerd voegwoord.

Julien
22-12-03, 17:33
Geplaatst door ronald
Julien, je mag dan wel wat van Frankrijk weten, maar van Israel weet je bar weinig. Nog minder van de Palestijnen zo te zien. Waarom zouden we wel moeten accepteren dat Israel arabisch land is omdat Mohamed vanaf Jerusalem er met een paard naar de hemel is gevlogen en niet omdat God in het bijzijn van zo'n 3.000.000 joden zegt dat Hij dat land aan hen geeft?
Jouw politionele acties by the way gaan nog verder dan dat Napoleon heeft bedacht. En dan loop je je hier op te vreten over een franse hoofddoekjes wet.

Beste Ronald, je hebt me helemaal verkeerd begrepen.

Ik ben voorstander van de staat Israel. Volgens mij hebben de Joden ook recht op een eigen staat, Israel dus.

Maar op dit moment is de Israelische staat ook een bezettende macht. Ze moeten zich terugtrekken uit de gebieden die ze in 1967 hebben bezet en ze moeten deze gebieden teruggeven aan de Palestijnen zodat ze hun eigen staat krijgen.

De mensen die huizen bouwen op bezet grondgebied, de kolonisten, die wil ik laten oprotten. want ze hebben geen enkel recht op dat land. Dat land hoort toe aan de Palestijnen.

Israel is groot genoeg, ook voor die kolonisten.

ronald
22-12-03, 17:38
Geplaatst door Gerrit Jan
Het maakt volgens mij geen moer uit aan wie Jahwe/Allah/God het land heeft aangeboden. Waar we ons mee moeten bezig houden is de thans bestaande situatie.

Gerrit Jan, met alle respect, maar de Palestijnen en de Arabische wereld zijn zelf diegenen die mede een religieuze reden voor eliminatie van Israel aan voeren. In zoverre is dit een blijvend fundamenteel punt.

ronald
22-12-03, 18:01
Geplaatst door Julien
Beste Ronald, je hebt me helemaal verkeerd begrepen.

Ik ben voorstander van de staat Israel. Volgens mij hebben de Joden ook recht op een eigen staat, Israel dus.

Maar op dit moment is de Israelische staat ook een bezettende macht. Ze moeten zich terugtrekken uit de gebieden die ze in 1967 hebben bezet en ze moeten deze gebieden teruggeven aan de Palestijnen zodat ze hun eigen staat krijgen.

De mensen die huizen bouwen op bezet grondgebied, de kolonisten, die wil ik laten oprotten. want ze hebben geen enkel recht op dat land. Dat land hoort toe aan de Palestijnen.

Israel is groot genoeg, ook voor die kolonisten.

Mijn opmerking aan Gerrit Jan blijft staan. Israël bezet alleen de Westbank omdat de Arabische wereld geen toezeggingen konden doen van weer aanvalle, weer terroristische aanslagen in een voor hen zeer open Israël. Als in 1967 die arabische wereld, dat alleen aan zijn eer en vernederingen schijnt te denken, werkelijk concessies over aanvallen had gedaan, dan was die situatie nu niet zo geweest.
Israel heeft huizen plat gegooid omdat ze 1. illegaal waren gebouwd, 2. omdat ze als munitie opslagplaatsen of fabrieken werden gebruikt, 3. omdat er terroristen in bevonden, 4. omdat ze behoorden tot zelfmoordactivisten. Als je dan nog wilt spreken van een zogenaamde eerlijke "huizenruil" het zij zo. Beter is over een "ruil" te spreken met verlaatte woningen van 1948.
Net als in Nederland geldt ook in Israël: je bouwt niet zomaar zelf een huis. De regering geeft daartoe toestemming. Schuif het niet af op "die kolonisten". Gezien de Bijbel hebben ze vanuit hun oogpunt dus wel recht op het land. Maar vrede maak je niet alleen.

Ik ben echter benieuwd dat als zij er blijven wonen en als er een palestijnse staat er komt ze als minderheid worden geaccepteerd.

lennart
22-12-03, 18:10
Geplaatst door ronald
Joden Israëlieten zijn hetzelfde sukkel. .

Nope.

lennart
22-12-03, 18:28
Geplaatst door Gerrit Jan
Ronald heeft voor het grootste deel gelijk.
Hoe dacht jij dan dat het zit?

Waarom zou ik tegen jou praten, jij luistert toch niet.

lennart
22-12-03, 18:30
Het conflict is trouwens geen religieus conflict, het gaat om land.

De extremistische Joden en de extremistische gristenen (zoals Ronald) willen het wel graag een religieus conflict maken, met als doel de derde tempel te bouwen.

Julien
22-12-03, 18:35
Geplaatst door Gerrit Jan
Ronald heeft voor het grootste deel gelijk.
Hoe dacht jij dan dat het zit?

In Israel wonen ook veel Arabieren en Christenen. Israelieten kunnen dus zowel Joden zijn als arabieren als Christenen.

Trouwens, ronald. Ik merk dat je veel waarde hecht aan de Bijbel. Je vergeet dat de Joden de chrsitenen ook onderdrukken.
De paus is niet voor niets een steun van Arafat en de Palestijnen.

Bethlehem en Jeruzalem zijn als christelijke heilige plaatsen beter af onder de Palestijnse moslims dan onder de Joden.

En zeer veel palestijnen zijn (othordox) christelijk. Bethlehem, de geboorteplaats van Messias Jésus is een Palestijnse stad.

lennart
22-12-03, 18:38
Bethlehem is zelfs aan het leeglopen. Veel christenen kiezen eieren voor hun geld en verhuizen naar het buitenland, vooral Europa.

ronald
22-12-03, 18:56
Geplaatst door Gerrit Jan
Ja, daar heb je gelijk in, als de Arabieren religieuze redenen aanvoeren kunnen de Joden nog oudere rechten laten gelden. Maar mijn standpunt is dat deze rechten, van zowel de een als de ander, niet relevant zijn.


Ja daar begin je niks mee. Probeer niet te "westers" te denken. Die fout maken velen in het westen. Al vele decennia lang. Dit is net zoiets als iemands identiteit wegnemen. Zoals de fout die ze hier in Nederland maken om iemand hiet allochtoon of asielzoeker te noemen. Zo gaat ook de hele Islam-discussie.

lennart
22-12-03, 19:06
Geplaatst door Gerrit Jan
Je bent weer eens iets aan het beweren waarvan je niet precies weet hoe het zit.

Ik praat niet mensen die denken dat het Israelisch-Palestijns conflict een religieus conflict is. Een religieus conflict kan namelijk niet worden opgelost.

ronald
22-12-03, 19:06
Geplaatst door lennart
Nope.


Is dat weer datzelfde spelletje dat een arabier geen anti-semiet kan zijn omdat hij een semiet is?

lennart
22-12-03, 19:07
Geplaatst door ronald
Is dat weer datzelfde spelletje dat een arabier geen anti-semiet kan zijn omdat hij een semiet is?

Rare vraag.

Ik zeg dat de huidige Joden niet de Israelieten zijn aan wie God dat land had beloofd. Dat is geen spelletje, maar de waarheid.

ronald
22-12-03, 19:08
Geplaatst door lennart
Het conflict is trouwens geen religieus conflict, het gaat om land.

De extremistische Joden en de extremistische gristenen (zoals Ronald) willen het wel graag een religieus conflict maken, met als doel de derde tempel te bouwen.

Nou dan moet je hier stoppen mee te discusieren want jij luistert niet naar de joden , niet naar de palestijnen en arabieren, waarschijnlijk alleen naar jezelf.

ronald
22-12-03, 19:09
Geplaatst door lennart
Rare vraag.

Ik zeg dat de huidige Joden niet de Israelieten zijn aan wie God dat land had beloofd. Dat is geen spelletje, maar de waarheid.

Was jij bij de berg Sinaï aanwezig?

ronald
22-12-03, 19:11
Geplaatst door lennart
Het conflict is trouwens geen religieus conflict, het gaat om land.

De extremistische Joden en de extremistische gristenen (zoals Ronald) willen het wel graag een religieus conflict maken, met als doel de derde tempel te bouwen.


Ja ja ....Ten eerst ben ik onafhankelijk en ten tweede maak ik en jij echt niet de geschiedenis in het MO uit.

lennart
22-12-03, 19:12
Geplaatst door ronald
Nou dan moet je hier stoppen mee te discusieren want jij luistert niet naar de joden , niet naar de palestijnen en arabieren, waarschijnlijk alleen naar jezelf.

Voor Israeliers en Palestijnen is dit conflict een conflict om land. Echter extremisten zoals jij zorgen er voor dat het op een religieus conflict uit kan draaien. Hetgeen natuurlijk een desastreuse oorlog kan veroorzaken.

lennart
22-12-03, 19:14
Geplaatst door ronald
Was jij bij de berg Sinaï aanwezig?

Nope, niemand die tegenwoordig leeft was daar aanwezig.

Hetgeen ook duidelijk maakt dat de Joden niet de Israelieten aan wie dat land was beloofd kunnen zijn.

ronald
22-12-03, 19:18
Geplaatst door Julien
In Israel wonen ook veel Arabieren en Christenen. Israelieten kunnen dus zowel Joden zijn als arabieren als Christenen.

Trouwens, ronald. Ik merk dat je veel waarde hecht aan de Bijbel. Je vergeet dat de Joden de chrsitenen ook onderdrukken.
De paus is niet voor niets een steun van Arafat en de Palestijnen.

Bethlehem en Jeruzalem zijn als christelijke heilige plaatsen beter af onder de Palestijnse moslims dan onder de Joden.

En zeer veel palestijnen zijn (othordox) christelijk. Bethlehem, de geboorteplaats van Messias Jésus is een Palestijnse stad.






De katholieke kerk heeft in 40-45 ook zijn bek gehouden. Dat zegt mij genoeg. Denk je dat de kerk nu geen politiek spelletje an het spelen is?

Dat dacht je maar dat ze beter af zijn. De kerken in Israel hebben bijna 60 jaar onder Israel geleefd. Wanneer zijn ze in de weg gestaan? Ja als ze wilden evangeliseren onder Joden. Wat noem jij christenen onderdrukken?
Bethlehem is hoofdzakelijk christelijk. Zij zijn het palestijns bestuur daar. Wacht maar tot ze onder een Islamitisch bestuur van Palestina komen. Dan pas kun je zoiets zeggen.

ronald
22-12-03, 19:19
Geplaatst door lennart
Bethlehem is zelfs aan het leeglopen. Veel christenen kiezen eieren voor hun geld en verhuizen naar het buitenland, vooral Europa.

Ja....het wordt zae te veel Islamitisch.

ronald
22-12-03, 19:20
Geplaatst door lennart
Rare vraag.

Ik zeg dat de huidige Joden niet de Israelieten zijn aan wie God dat land had beloofd. Dat is geen spelletje, maar de waarheid.

Jouw waarheid bedoel je.

ronald
22-12-03, 19:22
Geplaatst door lennart
Nope, niemand die tegenwoordig leeft was daar aanwezig.

Hetgeen ook duidelijk maakt dat de Joden niet de Israelieten aan wie dat land was beloofd kunnen zijn.


Toen ze hier nog in berenvellen liepen hadden de Joden al goed bijgehouden registers. Er is één rechte lijn. Jammer voor je theorietje.

lennart
22-12-03, 20:55
Geplaatst door ronald
Toen ze hier nog in berenvellen liepen hadden de Joden al goed bijgehouden registers. Er is één rechte lijn. Jammer voor je theorietje.

Als ze dat kunnen bewijzen vind ik het best als ze het land claimen.. Maar eerst moeten Joden die beweren afstammeling te zijn van de orignele Israelieten dat bewijzen.

lennart
22-12-03, 21:01
Geplaatst door ronald
Ja....het wordt zae te veel Islamitisch.

Dat is wel het effect ja... Dat is natuurlijk alleen maar goed voor jou gristelijke oorlog tegen de Islamieten. Maar de Christenen worden weggejaagd door de Joden.



"We pray to God to help. Maybe he can change the minds of the people and get them to talk," said tour guide Jiries Canavati, lounging by a bullet-chipped wall and hoping for work.

Whether talks happen or not, it will be too late to stop the flood of Palestinian Christians leaving Bethlehem in search of better prospects.

Christians tend to find it easier than the West Bank's Muslim majority to win foreign residency, and the fact that Christian families are well established abroad gives those who want to leave somewhere to go.

Incense drifted on Sunday through a church that was far from packed and where many of the worshippers were too old to contemplate starting again in another country.

"Many of the children have left, gone to America, gone to Sweden," said Sami Giacaman, a 72-year-old lab technician. "What we have here, you cannot call it a life."

http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L30300910.htm

ronald
22-12-03, 21:42
Geplaatst door lennart
Dat is wel het effect ja... Dat is natuurlijk alleen maar goed voor jou gristelijke oorlog tegen de Islamieten. Maar de Christenen worden weggejaagd door de Joden.


http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/L30300910.htm

Ten eerste kan mij jouw voor mij toegevoegde naamwoorden bij oorlog geen bal schelen. Dus hou maar op dat gristelijk grapje van je.
Ten tweede voer ik geen oorlog met de Islam. Je weet dat een groot deel van mijn familie Islamitisch is en theologisch gezien de Islam zuiverder monotheïstischer is.

Je conclussie dat christenen worden weggejaagd door Israel slaat natuurlijk kant noch wal. Zij zijn niet gedreven om in de heilige stad Bethlehem te blijven wonen maar zoeken andere oorden op omdat door de intifada schijttoeristen weg blijven en zij bijna niets verdienen. Jij ook waarschijnlijk.

Simon
22-12-03, 23:44
Geplaatst door nefertiti
Vice-premier Ehud Olmert van het rechtse Likoed-blok zei gisteren nadrukkelijk dat tienduizenden joodse kolonisten een nieuwe huisvesting moeten krijgen en dat hij grote problemen met hun vertegenwoordigers verwacht. “Dit zal een zeer ernstige crisis meebrengen, die zwaar zal wegen op Israël. Ik verwacht een erg emotioneel proces vol van confrontaties.

Eigenlijk voorbij iedere moraliteit hoe ze het voornemen nog meer land in te pikken trachten te verkopen als een consessie die in het binnenland enorme problemen gaat opleveren. Daar was die hele kolonisatie natuurlijk ook goed voor. Als ze nu een paar caravans verslepen heet het een consessie.

ronald
23-12-03, 00:17
Geplaatst door lennart
Als ze dat kunnen bewijzen vind ik het best als ze het land claimen.. Maar eerst moeten Joden die beweren afstammeling te zijn van de orignele Israelieten dat bewijzen.


Ok....., bedankt zou ik zeggen. Met jou was het een makkie.