PDA

Bekijk Volledige Versie : Mobile phone use grows in Africa



mrz
24-12-03, 01:35
Mobile phone use grows in Africa

A mobile phone is now a "must have" in Africa
Mobile phones now outnumber fixed lines in Africa at a higher ratio than on any other continent, says a US think tank.
A report by the Worldwatch Institute in Washington said mobile services have dramatically increased access to phones in Africa.

Uganda was the first African country to have more mobile than fixed-line customers. There are now more than 30 African countries in that position.

The infrastructure costs of developing a mobile network are much cheaper.

Access to mobile phones in Africa has transformed communications for many businesses, which had long complained about unreliable and costly land lines - run by inefficient state-run companies.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3343467.stm

Be it as it may voor mij voelt mobieltje dus als soort gevangenis equals bad equals some1 somewhere got it all awfully wrong. :moe:

plexus
24-12-03, 11:12
voedsel komt op de 2de plek :argwaan:

mark61
24-12-03, 12:16
Geplaatst door mrz
[BBe it as it may voor mij voelt mobieltje dus als soort gevangenis equals bad equals some1 somewhere got it all awfully wrong. :moe: [/B]

Nee je moet je de frustratie voor te stellen van iemand die probeert zaken te doen, zijn familie te bellen, ja eh waar gebruik je een telefoon allemaal niet voor. Heb jij in het geheel geen telefoon nodig in je leven? Een telefoonaansluiting aanvragen duurt jaren in Africa, je moet smeergeld betalen om bovenaan de lijst te komen. En heb je hem, dan werkt hij de helft van de tijd niet en is wezenloos duur. Een mobiele tel. heb je zo, zonder corruptie en hij werkt -vrijwel- altijd. Dit is een voorbeeld van het tegengestelde van de wet van de remmende voorsprong, nl. de wet van de versnellende achterstand. Afrika slaat het vaste telefonietijdperk over en gaat meteen over tot GSM. In Mali faxen ze zelfs per GSM. De meeste internetverbindingen in Afrika gaan per satelliet.

Mark61, ervaringsdeskundige (wat heb ik toch overal verstand van :p )

P.S. Enne, ik lees iets in je reactie van 'die onbedorven zwartjes moeten niet in contact komen met de slechte kanten van de westerse modernisering. Een soort paternalistische 'wij weten wat goed voor jullie is'-houding. Misschien overdrijf ik. Correct me if I'm wrong.

mark61
24-12-03, 12:21
Geplaatst door plexus
voedsel komt op de 2de plek :argwaan:

Jij denkt dat telecom niks met eten te maken heeft? In India hebben ingenieurs die ook wat nuttigs voor hun eigen land wilden doen een palmtopcomputer ontwikkeld voor analfabete boeren (werkt met ikonen) voor USD 100 (1 voor een heel dorp moet haalbaar zijn) en hen oa het weerbericht en de marktprijzen voor hun produkten geeft (zodat ze niet worden afgezet door opkopers), en agronomische tips geeft.

Hetzelfde geldt voor de satelliet die India heeft laten lanceren, niet om stoer mee te doen met het technowesten, maar om betrouwbare gedetailleerde weers- en klimaatgegevens te kunnen verzamelen voor de boeren. Think before you prik.

mrz
24-12-03, 12:40
Een soort paternalistische 'wij weten wat goed voor jullie is'-houding. Misschien overdrijf ik. Correct me if I'm wrong.

Haha nee you're way off idd ik doe extreem moeilijk om te communiceren dat ik gewoon precies verkeerde mobieltje heb omdat mensen helaas verkeerde dingen zijn gaan denken en ik iets heb van oh jee da's nie zo best ach gelul natuurlijk ik doe gewoon erg moeilijk en ben onverbeterlijk positief ergens. :cheefbek:

En geen telefoon nodig hmm laat ik zo zeggen er zit een verzekering bij mobieltje waar ik volgens mij meer aan heb dan dat hele mobieltje. :p

mark61
24-12-03, 12:46
Geplaatst door mrz
Haha nee you're way off idd ik doe extreem moeilijk om te communiceren dat ik gewoon precies verkeerde mobieltje heb omdat mensen helaas verkeerde dingen zijn gaan denken en ik iets heb van oh jee da's nie zo best ach gelul

Ja je communiceert inderdaad erg onduidelijk. Wat bedoel je nou weer? Heb je een Lonsdalemobiel? Bestaan die? Ik heb nog wel een mobieltje over voor je. Kejje je (tweede) moerstaal niet lulle t.eringleienaar?

mrz
24-12-03, 12:53
Haha nee voorschotenaar als je goed had opgelet ik woon toevallig in Leiden. Maar rollende r heb ik nooit goed kunnen uitspreken dus in zoverre ben ik misschien wel leidenaar ja. :D Londsdalemobiel lol!!! Nee zo erg is ook niet ik ben gewoon beetje doorgeschoten met vage gedoe maargoed kan altijd vager als ik sommigen moet geloven.

Maar als je een over hebt, wat voorn is het en wat zou je voor moeten hebben dan? Niet dat ik echt nodig heb maargoed.

000NobelPrizes
24-12-03, 13:05
Geplaatst door mrz
Haha nee you're way off idd ik doe extreem moeilijk om te communiceren dat ik gewoon precies verkeerde mobieltje heb omdat mensen helaas verkeerde dingen zijn gaan denken en ik iets heb van oh jee da's nie zo best ach gelul natuurlijk ik doe gewoon erg moeilijk en ben onverbeterlijk positief ergens. :cheefbek:

En geen telefoon nodig hmm laat ik zo zeggen er zit een verzekering bij mobieltje waar ik volgens mij meer aan heb dan dat hele mobieltje. :p

Heb je al eens overwogen om de journalistiek in te gaan, mrz?
Daar zijn ze altijd op zoek naar mensen met een heldere pen.

mark61
24-12-03, 13:12
Geplaatst door mrz
Haha nee voorschotenaar als je goed had opgelet ik woon toevallig in Leiden. Maar rollende r heb ik nooit goed kunnen uitspreken dus in zoverre ben ik misschien wel leidenaar ja. :D Londsdalemobiel lol!!! Nee zo erg is ook niet ik ben gewoon beetje doorgeschoten met vage gedoe maargoed kan altijd vager als ik sommigen moet geloven.

Maar als je een over hebt, wat voorn is het en wat zou je voor moeten hebben dan? Niet dat ik echt nodig heb maargoed.

Een ouwe kpnswing die je niet wil hebben en een nieuwe imode die ik nog gratis bij de primafoon moet ophalen. make you pick. En geef die van jou aan een Afrikaan.

mrz
24-12-03, 13:24
Heb op punt gestaan tijdje terug ergens maar toen protesteerde mijn hart dus heb niet gedaan. Maar ik weet niet hoor.

Zo zat ik laatst in trein gaat klein meisje spontaan praatje aan omdat ze ziet dat ik wel heel absurd depri voor me uit loop te staren en ze wijst me vrolijk op een gebouw dat vol met lichtjes hangt en ze vraagt zich af of dat niet veel werk is. Zeg ik met mijn stomme kop: "Ja die lichtjes hangen ze allemaal op". Ik bedoel dan ben ik toch een droge klootzak niet normaal meer echt ik schaamde me dood. :cheefbek:

Maargoed ik moet bijna wel geloof ik.

000NobelPrizes
24-12-03, 13:26
Dude, als jij en Splijtstof samen een krant gaan oprichten, geef ik me meteen op als abonnee for life.

aliabab
24-12-03, 13:34
voedsel komt op de 2de plek

Duh..je hebt toch een telefoon nodig om een pizza te kunnen bestellen.

mark61
24-12-03, 13:41
Geplaatst door aliabab
Duh..je hebt toch een telefoon nodig om een pizza te kunnen bestellen.

Ook in Afrika :fuckit: heb je hem weer

mrz
24-12-03, 13:45
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dude, als jij en Splijtstof samen een krant gaan oprichten, geef ik me meteen op als abonnee for life.

Thnx, moet ik even zeggen. :o Maar mijn linkerbeen gaat nu onwerkelijk vreemd gloeien, ik ben ff weg!

Haha pizza in afrika dat heet daar toch pannenkoek gewoon ofzo?

plexus
24-12-03, 13:51
Geplaatst door mark61
Jij denkt dat telecom niks met eten te maken heeft? In India hebben ingenieurs die ook wat nuttigs voor hun eigen land wilden doen een palmtopcomputer ontwikkeld voor analfabete boeren (werkt met ikonen) voor USD 100 (1 voor een heel dorp moet haalbaar zijn) en hen oa het weerbericht en de marktprijzen voor hun produkten geeft (zodat ze niet worden afgezet door opkopers), en agronomische tips geeft.

Hetzelfde geldt voor de satelliet die India heeft laten lanceren, niet om stoer mee te doen met het technowesten, maar om betrouwbare gedetailleerde weers- en klimaatgegevens te kunnen verzamelen voor de boeren. Think before you prik.

een beetje een domme vergelijking..india met africa!
maar daar heb je vast goed over nagedacht voordat je prikte!

mark61
24-12-03, 13:55
Geplaatst door plexus
een beetje een domme vergelijking..india met africa!
maar daar heb je vast goed over nagedacht voordat je prikte!

Wat istr dom aan? Tsja dan had ik je niet moeten 'terechtwijzen'...sorry hoor...

plexus
24-12-03, 13:59
Geplaatst door mark61
Wat istr dom aan? Tsja dan had ik je niet moeten 'terechtwijzen'...sorry hoor...

niet zo hoog opnemen.. :fplet:
ik bedoel gewoon dat die 2 absoluut niet te vergelijken zijn...

mark61
24-12-03, 14:09
Geplaatst door mrz
Haha pizza in afrika dat heet daar toch pannenkoek gewoon ofzo?

http://www.ghanaembassy.or.jp/gha20.html

http://http://www.ghanacityguide.com/bdirectory-kumasi.htm#Restaurants

http://home.t-online.de/home/320033440512-0007/lodg-mali.htm#Restaurants

Zo. nu kap ik ermee.

mark61
24-12-03, 14:17
Geplaatst door plexus
niet zo hoog opnemen.. :fplet:
ik bedoel gewoon dat die 2 absoluut niet te vergelijken zijn...

Want...? Bij mijn weten wonen er in Afrika als geheel, en anders toch zeker Westafrika waar ik aan zit te denken relatief meer mensen in steden dan in India, maar in beide gevallen is het gros van de bevolking boer. India is meer ontwikkeld qua hitech maar Afrika komt eraan (nog lagere lonen). In Ghana zijn al van die outsource-it-bedrijven zoals in Bangalore, als je dat bedoelt.