PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge moslims minder vroom



Mark
24-12-03, 08:27
Jonge moslims minder vroom

Uitgegeven: 24 december 2003 08:02

AMSTERDAM - Jonge moslims (tussen 15 en 34 jaar) in Nederland vinden zichzelf minder vroom dan ouderen. Ook vinden moslimjongeren het dragen van een hoofddoek minder belangrijk dan hun ouders.

Dit meldde de Volkskrant woensdag op basis van onderzoek dat het dagblad liet verrichten onder 445 moslims. Ondanks het relatief geringe aantal ondervraagden noemt de krant het onderzoek, uitgevoerd door het bureau Foquz Etnomarketing, representatief.

Van de jonge moslims omschrijft 46 procent zich als vroom tegenover bijna 54 procent van de ouderen. Ook wijst een flinke groep jongeren (ruim 31 procent) de stelling af dat een 'goede moslim doet wat de imam zegt'. Bij ouderen is dat circa 25 procent.

Het dragen van een hoofddoek blijft voor ongeveer 40 procent van de jongeren wel belangrijk. Maar dat is minder dan bij de ouderen (bijna 60 procent). Bovendien hechten mannen (50,4 procent) meer belang aan het kledingstuk dan vrouwen (45,7 procent).

Ruim 18 procent van de ondervraagde moslims bezoekt de moskee nooit, 27 procent komt er alleen op de belangrijke feestdagen en 51 procent gaat een of meerdere keren per maand.

Mark
24-12-03, 08:28
grappig, op de radio vertaalden ze "niet vroom" in "gelooft niet"

Juwayriah
24-12-03, 10:09
Geplaatst door Mark
Jonge moslims minder vroom

Uitgegeven: 24 december 2003 08:02

AMSTERDAM - Jonge moslims (tussen 15 en 34 jaar) in Nederland vinden zichzelf minder vroom dan ouderen. Ook vinden moslimjongeren het dragen van een hoofddoek minder belangrijk dan hun ouders.

Dit meldde de Volkskrant woensdag op basis van onderzoek dat het dagblad liet verrichten onder 445 moslims. Ondanks het relatief geringe aantal ondervraagden noemt de krant het onderzoek, uitgevoerd door het bureau Foquz Etnomarketing, representatief.

Van de jonge moslims omschrijft 46 procent zich als vroom tegenover bijna 54 procent van de ouderen. Ook wijst een flinke groep jongeren (ruim 31 procent) de stelling af dat een 'goede moslim doet wat de imam zegt'. Bij ouderen is dat circa 25 procent.

Het dragen van een hoofddoek blijft voor ongeveer 40 procent van de jongeren wel belangrijk. Maar dat is minder dan bij de ouderen (bijna 60 procent). Bovendien hechten mannen (50,4 procent) meer belang aan het kledingstuk dan vrouwen (45,7 procent).

Ruim 18 procent van de ondervraagde moslims bezoekt de moskee nooit, 27 procent komt er alleen op de belangrijke feestdagen en 51 procent gaat een of meerdere keren per maand.



Ik heb geleerd dat je altijd in beginsel een onderzoek in twijfel moet trekken...


Bij deze...



:rolleyes:

Sjakie
24-12-03, 10:13
Geplaatst door Mark
Dit meldde de Volkskrant woensdag op basis van onderzoek dat het dagblad liet verrichten onder 445 moslims. Ondanks het relatief geringe aantal ondervraagden noemt de krant het onderzoek, uitgevoerd door het bureau Foquz Etnomarketing, representatief.

Was het een ex-medewerker van de Telegraaf? :argwaan:

$J@K|€

Mark
24-12-03, 10:17
klachten bij foquz ethnomarketing :)

ik ben erg benieuwd of je het onderzoek ook in twijfel zou trekken als er uitgekomen was dat jongeren vromer geworden waren :haha:

Sjakie
24-12-03, 10:21
Geplaatst door Mark
klachten bij foquz ethnomarketing :)

ik ben erg benieuwd of je het onderzoek ook in twijfel zou trekken als er uitgekomen was dat jongeren vromer geworden waren :haha:

Die zijn toch al vromer...:hihi:

$J@K|€
P.s. Waar zouden ze toch die 445 moslims vandaan hebben gehaald?

Mark
24-12-03, 10:22
Geplaatst door Sjakie
P.s. Waar zouden ze toch die 445 moslims vandaan hebben gehaald?

Rondje lijnbaan?

Juwayriah
24-12-03, 10:22
Geplaatst door Mark
klachten bij foquz ethnomarketing :)

ik ben erg benieuwd of je het onderzoek ook in twijfel zou trekken als er uitgekomen was dat jongeren vromer geworden waren :haha:


Onderzoek is onderzoek...ik doe niet aan dergelijk onderscheid :rolleyes:

Royce
24-12-03, 10:25
Ze gaan op de dam staan, alleen meisjes ondervragen zonder hoofddoek :hihi:

Sjakie
24-12-03, 10:25
Geplaatst door Mark
Rondje lijnbaan?

Ik dacht meer aan Hoog Catharijne...

$J@K|€

Juwayriah
24-12-03, 10:28
Geplaatst door Sjakie
Die zijn toch al vromer...:hihi:

$J@K|€
P.s. Waar zouden ze toch die 445 moslims vandaan hebben gehaald?


Niet bij de uitgang van de moskee iig....

Sjakie
24-12-03, 10:30
Geplaatst door Juwayriah
Niet bij de uitgang van de moskee iig....

Ik ben er al uit waar ze die hebben gevonden(zie vorige post ;))

$J@K|€

Juwayriah
24-12-03, 10:32
Geplaatst door Sjakie
Ik ben er al uit waar ze die hebben gevonden(zie vorige post ;))

$J@K|€


Ja, ik durfde dat niet te zeggen, anders was ik weer stigmatiserend enzo...:D



Maar je hebt vast gelijk!

Goodnight
24-12-03, 10:50
Geplaatst door Mark
grappig, op de radio vertaalden ze "niet vroom" in "gelooft niet"

dat bewijst maar weer hoe subjectief de media is....

Goodnight
24-12-03, 10:55
Ik denk dat dit zo'n lullig onderzoekje nooit de werkelijkheid zoals die is kan weerspiegelen.

De jongeren geven een andere invulling aan de Islam.
dat wil zeggen dat zij in tegenstelling tot de ouders die in Marokko zijn opgevoed, zoveel mogelijk traditie's die niets met geloof te maken hebben buitensluiten.

Dus in die zin verschillen zij van de ouderen.

Bovendien kan ik mij herinneren dat de eerste gastarbeiders ( onze papa's) toen ze hier pas waren niet eens wisten welke richting je moest bidden.
Dat is met de jaren gekomen....dus dat veel jongeren nu niet bewust met het geloof bezig zouden zijn, wijt ik eerder aan de jonge leeftijd.

En natuurlijk zullen er altijd wel een groep zijn die het geloof voorgoed de rug toekeert, maar die groep is minimaal in tegenstelling tot de wel gelovigen.

jaja
24-12-03, 11:14
Geplaatst door Mark
klachten bij foquz ethnomarketing :)

ik ben erg benieuwd of je het onderzoek ook in twijfel zou trekken als er uitgekomen was dat jongeren vromer geworden waren :haha: Ik ken de club verder niet, maar hier zijn de resultaten van ander onderzoek door hen gedaan. ... zal ook wel niet kloppen :)

Uit onderzoek nav 9/11 en de invloed op de nederlandse samenleving.

As the attitudes towards Muslims changed and incidents of violence increased, Muslims felt less safe and welcome in the Netherlands. A survey showed that of all Moroccans and Turks:

33,7% felt less welcome in the Netherlands
21,7% felt less safe since the attacks
18% reported an increase of violence and discrimination towards Muslims
18% reported an increase of insulting remarks made to them on the streets
20% felt that the Dutch views on Muslims had changed
55,2% felt that the media were sloppy in their reports on Islam
35,1% felt that the war on terrorism was in reality a war on Islam
75,4% felt that their relationship with non-Muslims has changed due to the attacks
56,1% chose to spend less time with non-Muslims
(Foquz Ethnomarketing 2002)

http://www.dialogue-education.org/materials/NL%20Country%20report.doc

Marsipulami
24-12-03, 12:30
Geplaatst door Mark
Jonge moslims minder vroom

Uitgegeven: 24 december 2003 08:02

AMSTERDAM - Jonge moslims (tussen 15 en 34 jaar) in Nederland vinden zichzelf minder vroom dan ouderen. Ook vinden moslimjongeren het dragen van een hoofddoek minder belangrijk dan hun ouders.

Dit meldde de Volkskrant woensdag op basis van onderzoek dat het dagblad liet verrichten onder 445 moslims. Ondanks het relatief geringe aantal ondervraagden noemt de krant het onderzoek, uitgevoerd door het bureau Foquz Etnomarketing, representatief.

Van de jonge moslims omschrijft 46 procent zich als vroom tegenover bijna 54 procent van de ouderen. Ook wijst een flinke groep jongeren (ruim 31 procent) de stelling af dat een 'goede moslim doet wat de imam zegt'. Bij ouderen is dat circa 25 procent.

Het dragen van een hoofddoek blijft voor ongeveer 40 procent van de jongeren wel belangrijk. Maar dat is minder dan bij de ouderen (bijna 60 procent). Bovendien hechten mannen (50,4 procent) meer belang aan het kledingstuk dan vrouwen (45,7 procent).

Ruim 18 procent van de ondervraagde moslims bezoekt de moskee nooit, 27 procent komt er alleen op de belangrijke feestdagen en 51 procent gaat een of meerdere keren per maand.

Het woordje 'vroom' is dan ook zo'n akelig woord met een kwezelachtige bijsmaak. Men had die jonge moslims eens de éénduidige vraag moeten voorleggen: 'Geloof je in God ?' of nog 'Ben je gelovig moslim ?' en vervolgens het percentage positieve antwoorden daarop moeten publiceren.

Ik denk dat degenen die dachten -of denken- dat moslims op enkele decennia tijd hun religieuze erfgoed over boord zouden gooien van een kale kermis zullen thuiskomen. De opmars van de islam in het westen is nog maar pas begonnen.

Mark
24-12-03, 12:34
Geplaatst door Marsipulami
De opmars van de islam in het westen is nog maar pas begonnen.

:hihi: binnen 3 generaties zijn het allemaal geassimileerde atheisten

Mill
24-12-03, 12:38
Geplaatst door Marsipulami
Het woordje 'vroom' is dan ook zo'n akelig woord met een kwezelachtige bijsmaak. Men had die jonge moslims eens de éénduidige vraag moeten voorleggen: 'Geloof je in God ?' of nog 'Ben je gelovig moslim ?'

Aan een "moslim" vragen of 'ie gelovig is, da's lekker slim.

Het onderzoek gaat er niet over of Turken en Marokkanen in Nederland gelovig zijn, het gaat over de vraag of degenen die gelovig zijn hun religie erg strikt belijden of niet.

Marsipulami
24-12-03, 12:39
Geplaatst door Mark
:hihi: binnen 3 generaties zijn het allemaal geassimileerde atheisten

Vertel dat maar aan je moslimkleinkinderen :p

Mark
24-12-03, 12:40
Geplaatst door Marsipulami
Vertel dat maar aan je moslimkleinkinderen :p

Ach ja, als gelovige doe jij natuurlijk niet moeilijk om dit soort voorspellingen ook te geloven :giechel:

We zullen zien, ik heb er alle vertrouwen in, met kennis, geluk en welvaart komt de verwerping van het geloof.

Marsipulami
24-12-03, 12:43
Geplaatst door Mill
Aan een "moslim" vragen of 'ie gelovig is, da's lekker slim.

Het onderzoek gaat er niet over of Turken en Marokkanen in Nederland gelovig zijn, het gaat over de vraag of degenen die gelovig zijn hun religie erg strikt belijden of niet.

Strikt belijden of niet is een veel te vage omschrijving. Zeker is dat de generatie moslims die opgroeit in Europa zijn religie anders zal beleven als hun ouders of grootouders. Maar of dat betekent dat het minder strikt zal zijn is nog maar zeer de vraag. Men zal wel een aantal gebruiken laten vallen ontleent aan de cultuur van het herkomstland. Maar anderzijds zijn de moslims in het westen zich wellicht nog sterker bewust van hun identiteit dan de moslims in hun herkomstland. Het ligt helemaal in de lijn van de verwachtingen dat men die identiteit in de toekomst nog sterker zal beklemtonen dan in het verleden.

Marsipulami
24-12-03, 12:51
Geplaatst door Mark
Ach ja, als gelovige doe jij natuurlijk niet moeilijk om dit soort voorspellingen ook te geloven :giechel:

Ja, hoor ik geloof dat echt. De rol van atheïsten is zo ongeveer uitgespeeld. Atheïsten hebben zich goed ingespannen om de religieuze cultuur in het westen te vernietigen. Daarin zijn ze vrij goed geslaagd en daarmee is meteen ook de weg vrij gemaakt voor de opmars van een nieuwe religie in het westen. Atheïsten hebben de grond bouwrijp gemaakt. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de islam op termijn een belangrijk deel van de lacune gaat opvullen die het atheïsme gecreëerd heeft. Ja hoor, zelfs het atheïsme speelt een rol in Gods plan. :p

Mark
24-12-03, 12:53
Geplaatst door Marsipulami
Ja, hoor ik geloof dat echt. De rol van atheïsten is zo ongeveer uitgespeeld. Atheïsten hebben zich goed ingespannen om de religieuze cultuur in het westen te vernietigen. Daarin zijn ze vrij goed geslaagd en daarmee is meteen ook de weg vrij gemaakt voor de opmars van een nieuwe religie in het westen. Atheïsten hebben de grond bouwrijp gemaakt. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de islam op termijn een belangrijk deel van de lacune gaat opvullen die het atheïsme gecreëerd heeft. Ja hoor, zelfs het atheïsme speelt een rol in Gods plan. :p

Religie is iets voor bange, onderdrukte mensen. Nu deze religie botst tegen het superieure westen met zijn vrijheden en rijkdom voor allen is het snel gedaan met deze middel eeuwse praktijken :)

lennart
24-12-03, 12:57
Geplaatst door Mark
Religie is iets voor bange, onderdrukte mensen.

Hmm... dat zou in elk geval wel al die Amerikaanse gristen fundamentalisten verklaren..

Marsipulami
24-12-03, 12:58
Geplaatst door Mark
Religie is iets voor bange, onderdrukte mensen. Nu deze religie botst tegen het superieure westen met zijn vrijheden en rijkdom voor allen is het snel gedaan met deze middel eeuwse praktijken :)

Gewoon rustig afwachten en kijken wat er gaat gebeuren, hoe de dingen evolueren. Over vijftig jaar discussieren we voort in deze thread op maroc.nl. Tot dan !

Julien
24-12-03, 12:59
goede zaak. net als de christenen moet de Islam meer geseculariseerd worden en minder othordox.

ik denk dat over 20 jaar de nederlandse moslim net zo 'weinig vroom' is als de nederlandse christen. en dat leidt automatisch tot minder conflicten.

lennart
24-12-03, 13:00
Zijn er conflicten dan?

Dat heb ik dan even gemist.

Mark
24-12-03, 13:02
Geplaatst door Marsipulami
Gewoon rustig afwachten en kijken wat er gaat gebeuren, hoe de dingen evolueren. Over vijftig jaar discussieren we voort in deze thread op maroc.nl. Tot dan !

Ik heb er alle vertrouwen in :)

mark61
24-12-03, 13:04
Geplaatst door Mark
Religie is iets voor bange, onderdrukte mensen. Nu deze religie botst tegen het superieure westen met zijn vrijheden en rijkdom voor allen is het snel gedaan met deze middel eeuwse praktijken :)

Ik denk dat de Islam in NL momenteel ook GEDEELTELIJK een rol speelt zoals 'bevrijdingstheologie' in Latijns-Amerika (en, analoog, het hoofddoekje GEDEELTELIJK als teken van verZ, zoals dat vroeger in Rdam heette). Zolang de gemiddelde moslim zich in NL achtergesteld voelt kan je je atheïstische walhalla op je buik schrijven. Hoe harder de Islam subjectief of objectief aangevallen wordt, hoe geloviger moslims zullen worden/blijven.

In any case, over 3 generaties zijn wij er niet meer, is de meerderheid van de Nederlanders van (moslim-)alloherkomst en is de discussie academisch geworden. Think about it.

Julien
24-12-03, 13:04
Geplaatst door Marsipulami
Ja, hoor ik geloof dat echt. De rol van atheïsten is zo ongeveer uitgespeeld. Atheïsten hebben zich goed ingespannen om de religieuze cultuur in het westen te vernietigen. Daarin zijn ze vrij goed geslaagd en daarmee is meteen ook de weg vrij gemaakt voor de opmars van een nieuwe religie in het westen. Atheïsten hebben de grond bouwrijp gemaakt. Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat de islam op termijn een belangrijk deel van de lacune gaat opvullen die het atheïsme gecreëerd heeft. Ja hoor, zelfs het atheïsme speelt een rol in Gods plan. :p

wat een opmars zeg die Islam. Maatr liefst 5% en er wonen echt al decennia lang moslims in Nederland.
Nog steeds is 60% van de Nederlandse bevolking christen, en de leegloop uit de Kerken is de laatste jaren gestopt blijkt uit onderzoeken.
Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander zich eerder thuis zal voelen in het Christendom dan in de Islam, als je kijkt naar de Hollandse cultuur en geschiedenis.

Julien
24-12-03, 13:07
Geplaatst door lennart
Zijn er conflicten dan?

Dat heb ik dan even gemist.

je weet best wat ik bedoel. er heerst nu een stemming in het land tussen autochtoon-de moslim. en dat zou kunnen verminderen als de islam zich gaat seculariseren.

mark61
24-12-03, 13:21
Geplaatst door Julien
wat een opmars zeg die Islam. Maatr liefst 5% en er wonen echt al decennia lang moslims in Nederland.


Je negeert mijn statistische voorspelling. Net als de protestanten in N Ierland eieren voor hun geld kozen nu er meer katholieken dan protestanten zijn. Dat heeft direct gevolgen in een democratie. En net zoals Israel met verdubbelde inspanning de immigratie bevordert nu de Israelische Arabieren + Palestijnen hen in aantal dreigen te overvleugelen. De 'autochtonen' in westeuropa planten zich niet meer zo hard voort. Of zie jij hoop opdoemen in het oosten? Miljoenen katholieke Polen die het 'blanke' karakter van W Europa komen redden? :stout:

Julien
24-12-03, 13:38
Geplaatst door mark61
Je negeert mijn statistische voorspelling. Net als de protestanten in N Ierland eieren voor hun geld kozen nu er meer katholieken dan protestanten zijn. Dat heeft direct gevolgen in een democratie. En net zoals Israel met verdubbelde inspanning de immigratie bevordert nu de Israelische Arabieren + Palestijnen hen in aantal dreigen te overvleugelen. De 'autochtonen' in westeuropa planten zich niet meer zo hard voort. Of zie jij hoop opdoemen in het oosten? Miljoenen katholieke Polen die het 'blanke' karakter van W Europa komen redden? :stout:

Nee, ik zie het anders. Ik denk wel dat het percentage blanke/ blonde nederlander minder zal worden in de loop van de eeuw, want er komen steeds meer gemengde huwelijken en daardoor zijn de zwartharigen beter vertegenwoordigd. Maar ik geloof absoluut niet dat de Islam de rol van het Christendom gaat innemen.

-Ten eerste bekeren zich maar heel weinig autochtonen tot de Islam, en dat zal ook niet veranderen.

-Ten tweede zie je dat de moslimgemeenschap in Nederland steeds liberaler wordt, kijk deze enquete en luister maar naar enkele vrijgevochten moslims/ moslimas. Ik denk dat over een aantal decennia de Islam hetzelfde probleem gaat kennen als het christendom: jongeren gaan niet meer naar de moskee.

-Ten derde zal het hoge kinderaantal van moslims over enkele generaties verminderen, want de 'allochtonen' worden steeds meer 'autochtoon' en gaan ook steeds meer met autochtonen trouwen . Dit zie je namelijk nu al in Frankrijk bij 3e/ 4e generatie Algerijnen!

-Ten vierde is er nu al een streng asielbeleid en dat zal misschien nog strenger worden bij een Gemeenschappelijk Europa. Dus grote groepen moslims komen er ook weer niet bij.

Die 5% kan binnen deze eeuw misschien groeien naar hoogstens 25%, maar tegen die tijd is China de nieuwe wereldmacht en richten we onze ogen niet meer op de Islam maar op de Aziatische culturen. De Islam zal nooit dominant worden in het Westen, in mijn ogen.

mark61
24-12-03, 13:48
Geplaatst door Julien
jongeren gaan niet meer naar de moskee.

Dat deden ze nooit massaal. In Turkije althans niet. Het ligt ook absoluut niet hetzelfde als in het christendom



Dit zie je namelijk nu al in Frankrijk bij 3e/ 4e generatie Algerijnen!

Mondjesmaat, als ik goed ben ingelicht. En dat zegt nog niks over geloof.

De rest van wat je zegt geloof ik wel, maar zoals gezegd, de discussie is academisch want wij gaan het hoogstwaarschijnlijk niet meemaken.

jaja
24-12-03, 14:54
Geplaatst door mark61
Ik denk dat de Islam in NL momenteel ook GEDEELTELIJK een rol speelt zoals 'bevrijdingstheologie' in Latijns-Amerika (en, analoog, het hoofddoekje GEDEELTELIJK als teken van verZ, zoals dat vroeger in Rdam heette). Zolang de gemiddelde moslim zich in NL achtergesteld voelt kan je je atheïstische walhalla op je buik schrijven. Hoe harder de Islam subjectief of objectief aangevallen wordt, hoe geloviger moslims zullen worden/blijven.

In any case, over 3 generaties zijn wij er niet meer, is de meerderheid van de Nederlanders van (moslim-)alloherkomst en is de discussie academisch geworden. Think about it. highly unlikely. Volgens de meest betrouwbare voorspellingen zal in 2030 waarschijnlijk de (oost-)aziatische groep de grootste niet-autochtone groep in Nederland zijn ... Het idee dat we op basis van de nu aanwezige groep verder gaan zonder dat er door immigratie veranderingen optreden is een beetje "kortzichtig", juist omdat in de afgelopen 30 jaar de samenstelling zo veranderd is door immigratie. Immigratie zal blijven door gaan en zal uit andere gebieden komen.

Verder de rol van de Islam als "bevrijdingstheologie" ... getuigt van weinig kennis van de bevrijdingstheologie. De bevrijdingstheologie was en bleef onderdeel van de dominante cultuur in het gebied. Dat is met de islam zo niet het geval. Daardoor was de aantrekkingskracht van de bevrijdingstheologie veel groter. Het deel van de bevolking dat er zich toe aangetrokken kon voelen was heel groot, terwijl de Islam in niets aangeeft een reëel alternatief te zijn voor "de verdrukten" (of te wel kansarmen) in de maatschappij, enkel een religie van een minderheid in de maatschappij met zeer beperkte aantrekkingskracht buiten de eigen kring. (En kom nu niet met die tientallen bekeerlingen ... dat is statistisch gezien niets ...)

Verder gaat de culturele ontwikkeling voort en - zoals het er nu uit ziet - betekent dat vooral een voortschrijdende individualisering van de maatschappij. Dat is voor religies die met groepsbijeenkomsten werken nadelig. Voor een deel van de maatschappij, voor wie de individualisering angstaanjagend is zal zo'n groepsgevoel belangrijk zijn, maar wat opvalt is dat men daarin erg "flexibel" is ... men shopt en is trendgevoelig. Wat vandaag in is, is morgen uit.

De meeste mensen zien religie toch vooral persoonlijk (en dat zie je ook al heel sterk op komen bij bepaalde moslim groepen in Europa) en dat lijdt tot een veel lossere band binnen de groep. Sommige mensen noemen dat secularisering, maar het is opvallend hoeveel mensen toch zeggen een soort religieus gevoel te hebben, maar vinden dat een groep te veel belemmeringen opleggen aan hun persoonlijke beleving. (wat de islam in het Westen betreft zou een opleving van een "soort" van sufisme voor de hand liggen. Mystiek biedt veel meer de mogelijkheid tot een persoonlijke beleving.)

Al deze processen zullen gewoon door zetten. Alleen als er echt een totale economische catastrophe plaats vindt zou een terugkeer naar een groepsbeleving voor de hand liggen.

Atheïsme in dit alles ... hangt er van af wat je atheïsme noemt. Zoals gezegd, de over- overgrote meerderheid ziet zich in een bepaald opzicht wel als religieus. Dat zal ook wel zo blijven. Met religieus betekent in de toekomst waarschijnlijk iets anders als wat wij met onze duidelijke kerken en moskeëen voor ogen hebben.

Marsipulami
24-12-03, 15:09
Geplaatst door Julien
wat een opmars zeg die Islam. Maatr liefst 5% en er wonen echt al decennia lang moslims in Nederland.
Nog steeds is 60% van de Nederlandse bevolking christen, en de leegloop uit de Kerken is de laatste jaren gestopt blijkt uit onderzoeken.
Verder denk ik dat de gemiddelde Nederlander zich eerder thuis zal voelen in het Christendom dan in de Islam, als je kijkt naar de Hollandse cultuur en geschiedenis.

Die vijf procent staat voor 800 000 moslims in Nederland. Dat is al een aardig clubje als je die eens bij elkaar brengt voor een feestje. Bovendien geloven de meeste moslims veel intenser dan die 60% christenen. Verder zal de groei van de islam in de toekomt niet meer recht evenredig zijn met de groei van de allochtone bevolking. Er zullen ook steeds meer moslims bijkomen van autochtone origine. Voorlopig is er veel negatieve reklame voor de islam. Maar het is een algemene regel dat ook negatieve reklame, reklame is.