PDA

Bekijk Volledige Versie : Saddam werd zelf misleid over massavernietigingswapens



Simon
24-12-03, 11:25
Saddam werd zelf misleid over massavernietigingswapens

Uitgegeven: 24 december 2003 11:30
Laatst gewijzigd: 24 december 2003 11:52

LONDEN - De gevangengenomen Iraakse dictator Saddam Hussein werd zelf voor de gek gehouden over zijn bezit van massavernietigingswapens. Met deze theorie, die The Guardian heeft vernomen van bronnen binnen de Britse regering, is er een nieuwe verklaring waarom er tot dusverre geen biologische en chemische wapens in Irak zijn gevonden.

Saddam en zijn belangrijkste adviseurs zouden door lagere officieren en wetenschappers zijn voorgehouden dat het Iraakse leger over massavernietigingswapens beschikte, terwijl ze in werkelijkheid waren vernietigd of niet meer bruikbaar waren. Deze valse informatie zou uit angst voor represailles zijn verspreid.

Dat ook de Britse inlichtingendienst op het verkeerde been is gezet, kwam doordat geheim agenten alleen in de hogere Iraakse machtsregionen waren geïnfiltreerd, aldus de regeringsbronnen. De vermeende dreiging van Iraakse massavernietigingswapens was voor Groot-Brittannië reden om samen met de Verenigde Staten de aanval op Irak te openen.

Het onvindbaar blijven van chemische en biologische wapens in Irak werd tot nu toe vooral verklaard uit een soort blufpokerspel van Saddam. Die zou dit wapenarsenaal al na de Golfoorlog uit 1991 hebben vernietigd maar de schijn van het bestaan van dergelijke wapens tot het einde toe hebben opgehouden. The Guardian meldde woensdag dat Amerikaanse functionarissen sceptisch hebben gereageerd op de nieuwe suggestie dat Saddam door zijn eigen mensen om de tuin is geleid. Volgens hen was het voor Saddams medewerkers makkelijk na te gaan of er ook echt bruikbare massavernietigingswapens aanwezig waren.

Maar de voormalige wapeninspecteur David Albright onderschrijft de Britse theorie. Albright had tijdens de inspecties regelmatig contact met Iraakse wetenschappers en volgens hem waren "manipulatie en overdrijving" onlosmakelijk verbonden met het systeem onder het voormalige Iraakse bewind.


bron: nu.nl

Tomas
24-12-03, 11:29
Geplaatst door Simon
Albright had tijdens de inspecties regelmatig contact met Iraakse wetenschappers en volgens hem waren "manipulatie en overdrijving" onlosmakelijk verbonden met het systeem onder het voormalige Iraakse bewind.


Voormalig?

Er is veel veranderd in Irak, maar dit volgens mij niet.

Donna
24-12-03, 11:34
Curiouser and curiouser.

:verward:

Dit is niet eens ongeloofwaardig. Maar dat betekent dat binnenkort al die ex-baathers die nu nog beweren dat er WMD zijn dit ook gaan toegeven. Nu Saddam gepakt is moeten ze dat kunnen zeggen lijkt me.....

Simon
24-12-03, 11:35
Er was geloof ik eerst de theorie door de Britse regering dat ze door hun eigen geheime dienst verkeerd geiïnformeerd zijn. Toen dat tot grote commotie leidde en tot een dreiging van de geheime dienst met onthullingen te komen over de Britse regering heeft men dit alternatief verzonnen. Saddam Hoessein is misleid en de geheime dienst heeft dat goed opgepikt maar niet doorgeprikt?

Tomas
24-12-03, 11:57
Geplaatst door Simon
Er was geloof ik eerst de theorie door de Britse regering dat ze door hun eigen geheime dienst verkeerd geiïnformeerd zijn. Toen dat tot grote commotie leidde en tot een dreiging van de geheime dienst met onthullingen te komen over de Britse regering heeft men dit alternatief verzonnen. Saddam Hoessein is misleid en de geheime dienst heeft dat goed opgepikt maar niet doorgeprikt?

Als de britse geheime dienst ook misleid is dan betekent dat toch dat Saddam zelf of een naaste medewerker van hem de enige bron was voor hun. Lijkt me sterk.

Simon
24-12-03, 12:15
Geplaatst door Tomas
Als de britse geheime dienst ook misleid is dan betekent dat toch dat Saddam zelf of een naaste medewerker van hem de enige bron was voor hun. Lijkt me sterk.

Ze hebben het in het artikel over hogere machtsregionen. Nu ja in een dictatuur wordt natuurlijk wat afgelogen om maar niet aan de krokodillen gevoerd te worden. Deze week staat nog een interview met een dubbelganger van Udai Hoessein in Vrij Nederland. Merkwaardige levensstijl had die familie. Het "grappige" is dat die dubbelganger dat in grote mate heeft overgenomen. Hij is dan ook al aan zijn derde huwelijk toe.

Arvid
24-12-03, 13:08
Vergeet niet dat Saddam Hussein nooit een opleiding heeft genoten.
Hij was alleen goed in overleven. Hij heeft zich al schietend en moordend een weg naar de top gemaakt. In internationaal politiek bedrijven was hij een ramp. Zo intelligent was hij niet.

lennart
24-12-03, 14:23
Saddam heeft toch zelf gezegd dat er geen massavernietigingswapen zijn, zowel voor als na de oorlog. Dus het lijkt me dat Saddam helemaal niet geloofde dat er massavernietigingswapens waren die hij probeerde te verstoppen.

Ik snap deze complottheorie niet.