PDA

Bekijk Volledige Versie : Christenen overal ter wereld onderdrukt



Marsipulami
24-12-03, 16:31
Christenen overal ter wereld onderdrukt
Commissie godsdienstvrijheid World Evangelical Alliance publiceert jaarlijkse rapport
Kerkredactie

HELSINKI - In grote delen van de wereld staan christenen onder druk, concludeert de commissie godsdienstvrijheid van de World Evangelical Alliance (WEA) in haar jaarlijkse rapport. In Afrika en Azië, als gevolg van onder meer een almaar toenemend moslimextremisme. Maar ook in Noord-Amerika en Australië dreigen inperkingen van de godsdienstvrijheid.


In landen als Eritrea, Irak en Sri Lanka zijn de omstandigheden in het achterliggende jaar „ernstig en snel verslechterd”, aldus de commissie. Christenen in Afghanistan, Bhutan, China, India, Noord-Afrika en Somalië hebben het „zeer moeilijk”, terwijl het in Bangladesh, Wit-Rusland, Indonesië, Pakistan en Turkmenistan „van kwaad tot erger gaat.” „Niet te tolereren” is volgens de WEA de situatie in Iran, Laos, de Maldiven, Noord-Korea, Saudi-Arabië en Vietnam. Christenen in Ivoorkust, Centraal-Sulawesi en Papoea (Oost-Indonesië) gaan dagelijks gebukt onder de angst dat de conflicten opnieuw zullen losbarsten. Met name in Centraal-Sulawesi en Papoea bevinden zij zich in een bijzonder kwetsbare positie. Een recent rapport van de hand van onderzoekers van de Lowenstein International Human Rights Clinic (Yale Law School) bevestigt de misdaden tegen de mensheid in deze gebieden - de mogelijkheid dat christenen hier massaal vermoord zullen worden, is „zeer reëel.”


In China, Egypte en Sudan wachten christenen af, meldt de commissie. „Zij vragen zich af wat het nieuwe jaar hun brengen zal. Zal de Chinese president Hu hervormingen bewerkstelligen? Gaan de onlangs vrijgelaten militante moslims in Egypte terreuracties uitvoeren? Kan Sudan eindelijk, na twintig jaar van jihad (heilige oorlog, red.), vrede en herstel tegemoet zien?”

Maar er is meer, zegt de WEA. „Christenen, Joden en moslims in Frankrijk vragen zich af hoe ver het fundamentalistische secularisme zal gaan en voor hoeveel problemen dit gaat zorgen. Bijvoorbeeld: als reactie op het dragen van hoofddoeken door moslimmeisjes wil de Franse regering alle opvallende religieuze symbolen op scholen verbieden. Ook christenen zullen hiervan de gevolgen ondervinden.”


In Australië brengt de wet raciale en religieuze tolerantie christenen in moeilijkheden. Zo klaagden moslims in de staat Victoria twee christenen, onder wie een predikant, aan die een seminar over de islam hadden georganiseerd. De moslims beschuldigen hen van het beledigen van de islam. Elders in het land wil een transseksuele ”heks” een burgemeester voor de rechter dagen omdat deze predikanten aangemoedigd zou hebben tegen de „macht van de boze” te bidden. Heidense religiositeit is, constateert de commissie godsdienstvrijheid, op veel plaatsen in de wereld in opmars. Op scholen in Zuid-Afrika is onderwijs in de Afrikaanse natuurgodsdiensten inmiddels verplicht. In de VS wint de uit Afrika afkomstige, occulte voodoogodsdienst steeds meer aanhang.


Christenen, Joden en moslims in Canada stellen zich de vraag of de erkenning van de sharia in hun land (moslims willen hun eigen islamitische rechtbanken oprichten, red.) niet tot een radicalisering van de islam zal leiden. Christenen, Joden en moslims in andere westerse landen vragen zich af of de wettelijke veranderingen in Frankrijk en Canada geen precedent zullen scheppen. Overal in de moslimwereld, van Mauritanië tot Mindanao, vrezen christelijke minderheden een verdere opkomst van de islam. „De islamitische geestdrift neemt niet alleen in moslimlanden toe, maar ook in islamitische minderheidsgroepen in het Westen”, signaleert de WEA.


De Internationale Organisatie voor Mensenrechten (IGFM) wijst erop dat christenen in zo’n veertig landen juist deze dagen bijzonder gevaar lopen. Zo werden in Vietnam in de achterliggende zes jaar kerstsamenkomsten van christenen onder het Hmong-volk in Noord-Vietnam systematisch verstoord. De IGFM herinnert er verder aan dat in Noord-Korea duizenden christenen de kerstdagen in concentratiekampen moeten doorbrengen. „Ze worden als een bijzondere bedreiging gezien voor het regime van Kim Jong Il en net zo lang gefolterd totdat ze hun geloof verloochenen.” In Eritrea worden nog altijd zo’n 300 christenen vastgehouden in ondergrondse cellen. Reden: ze zijn lid van een evangelische gemeente.


Vorige week publiceerde ook het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zijn jaarlijkse rapportage over de vrijheid van religie wereldwijd (zie www. state.gov/). „Verschillende breed geaccepteerde internationale instrumenten ten spijt leeft een groot deel van de wereldbevolking in landen waar het recht op vrijheid van godsdienst is ingeperkt of verboden”, schrijft het ministerie. „Miljoenen mensen leven onder totalitaire of autoritaire regimes. Sommige daarvan zijn wreed ten opzichte van minderheidsgroeperingen of niet-toegestane religies; andere tolereren, sterker nog: stimuleren vervolging of discriminatie.” Weer andere regeringen hebben wetten of beleid aanvaard waardoor de ene religie bevoordeeld wordt boven andere. Als landen met totalitaire regimes noemt de rapportage Birma, China, Cuba, Laos, Noord-Korea en Vietnam. „Landen van bijzondere zorg” zijn voor het ministerie China, Iran, Noord-Korea en Sudan.


© Reformatorisch Dagblad

Ghizlane S
24-12-03, 16:46
Christenen onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers.

Arvid
24-12-03, 16:52
Geplaatst door Ghizlane S
Christenen onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers.

Bots op maroc.nl pik je er tegenwoordig ook zo uit :aanwal:

ronald
24-12-03, 17:14
Geplaatst door Ghizlane S
Christenen onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers.

Ben je Christen Libanees of Moslim Libanees?
Het is maar over welke plaats je het in de wereld hebt.

Blade20
24-12-03, 17:20
Komisch, wel staat erbij dat Frankrijk deze regels doorvoert, maar niet dat veel Atheisten\humanisten dit zullen toejuichen.

Och, maar goed ook, we zijn geen geloof, we zijn mensen zelf.

Julien
24-12-03, 18:43
Christenen zeggen "wij worden overal onderdrukt"

Joden zeggen "wij worden overal onderdrukt"

Moslims zeggen "wij worden overal onderdrukt"

En het zijn natuurlijk allemaal degenen die onderdrukken.

Yeah.. volgens mij hebben ze allemaal gelijk.

Ik weet dat in Soedan christenen worden onderdrukt, ik weet dat in israel moslims worden onderdrukt, ik weet dat in Rusland moslims én joden worden onderdrukt.

Tjah.. zolang er nog mensen praten over kruisvaarders/ zionazi's/ kutmoslims.. zal dat altijd blijven bestaan.

Maarten
24-12-03, 18:51
Geplaatst door Ghizlane S
Christenen onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers.

Dat is precies wat ze in al die landen lopen te roepen..
Christenen heten ook eigenlijk allemaal Bush he, wat jij Ghizlane?
Eigenlijk kun je het aan hun huidskleur al zien he?

En terwijl het hier gaat over knullige onderwerpjes zoals hoofddoeken op scholen, gaat het daar over messen door de strot he?
Hoeveel Ambons heb jij eigenlijk nodig voor je snapt waar het allemaal over gaat??

Al Sawt
24-12-03, 19:09
Geplaatst door Julien
Christenen zeggen "wij worden overal onderdrukt"

Joden zeggen "wij worden overal onderdrukt"

Moslims zeggen "wij worden overal onderdrukt"

En het zijn natuurlijk allemaal degenen die onderdrukken.

Yeah.. volgens mij hebben ze allemaal gelijk.

Ik weet dat in Soedan christenen worden onderdrukt, ik weet dat in israel moslims worden onderdrukt, ik weet dat in Rusland moslims én joden worden onderdrukt.

Tjah.. zolang er nog mensen praten over kruisvaarders/ zionazi's/ kutmoslims.. zal dat altijd blijven bestaan. Ik sluit me aan bij dit stuk.

ronald
24-12-03, 19:10
Geplaatst door Maarten
Dat is precies wat ze in al die landen lopen te roepen..
Christenen heten ook eigenlijk allemaal Bush he, wat jij Ghizlane?
Eigenlijk kun je het aan hun huidskleur al zien he?

En terwijl het hier gaat over knullige onderwerpjes zoals hoofddoeken op scholen, gaat het daar over messen door de strot he?
Hoeveel Ambons heb jij eigenlijk nodig voor je snapt waar het allemaal over gaat??


Precies mijn point. Dat zeggen de Christenen daar over Moslims hier:

"Moslims onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers."

dat is .....als ze geloven dat hier in het Westen Moslims bij minder bosjes neer worden gemaaid.

an3sdej
24-12-03, 19:14
Christenen onderdrukt, wat een lachertje. Het is precies omgekeerd, zij ZIJN de onderdrukkers.

Ghizlane, ik denk dat JIJ het lacherrrrrtje bent :hihi:

Prikkers als Julien begrijpen het nog beter dan jij :student: . Het hoort bij de PR van elke religie om te roepen dat ze vervolgt worden, en jij doet er lekker aan mee :hihi:

mark61
24-12-03, 19:15
Geplaatst door Marsipulami
Christenen overal ter wereld onderdrukt (...)
In Afrika en Azië, als gevolg van onder meer een almaar toenemend moslimextremisme.

In Afrika speelt altijd het stam-element mee. In hoeverre is voor elk geval verschillend, en meestal onduidelijk. In Ivoorkust speelt godsdienst nauwelijks een rol

Orakel
24-12-03, 19:39
Geplaatst door Marsipulami
Christenen overal ter wereld onderdrukt


Vorige week publiceerde ook het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken zijn jaarlijkse rapportage over de vrijheid van religie wereldwijd (zie www. state.gov/). „Verschillende breed geaccepteerde internationale instrumenten ten spijt


:haha: :haha: :haha: :haha: :wohaa: :wohaa:

Orakel
24-12-03, 19:40
Geplaatst door an3sdej
Ghizlane, ik denk dat JIJ het lacherrrrrtje bent :hihi:

Prikkers als Julien begrijpen het nog beter dan jij :student: .

Julien, ik wil je niet opstoken maar ik had dit niet gepikt als ik jou was.
:D

Julien
24-12-03, 19:41
Maar er is meer, zegt de WEA. „Christenen, Joden en moslims in Frankrijk vragen zich af hoe ver het fundamentalistische secularisme zal gaan en voor hoeveel problemen dit gaat zorgen.

Wat een lachertje. Frankrijk onderdrukt christenen. Nou, ik ben echt bang voor m'n familie daar. Hebben die mensen niks beter te doen??

Er was laatst ook zo'n EO-programma dat Frankrijk beschuldigde van het discrimeren van protestanten.. volgens mij zijn die mensen nog nooit in Frankrijk geweest.

Julien
24-12-03, 19:43
Geplaatst door Orakel
Julien, ik wil je niet opstoken maar ik had dit niet gepikt als ik jou was.
:D

:( laat ik het maar positief opvatten he.

Maarten
24-12-03, 19:50
Geplaatst door ronald

dat is .....als ze geloven dat hier in het Westen Moslims bij minder bosjes neer worden gemaaid.

Wat zeg je hier nou? En heb ik iets gemist? Worden er hier ergens moslims bij bosjes afgemaakt? Of zijn er ergens mensen die dat geloven?

mark61
24-12-03, 19:56
Geplaatst door Julien
Wat een lachertje. Frankrijk onderdrukt christenen. Nou, ik ben echt bang voor m'n familie daar. Hebben die mensen niks beter te doen??

Er was laatst ook zo'n EO-programma dat Frankrijk beschuldigde van het discrimeren van protestanten.. volgens mij zijn die mensen nog nooit in Frankrijk geweest.

Jah, drie eeuwen geleden nog. Nou dan. Of het moet zijn dat ikkanffnietopzijnnaamkomen-prot.premier niet meer aan de macht is. Kan ook door de verkiezingen komen.

mark61
24-12-03, 20:01
Jospin

ronald
24-12-03, 20:52
Geplaatst door Maarten
Wat zeg je hier nou? En heb ik iets gemist? Worden er hier ergens moslims bij bosjes afgemaakt? Of zijn er ergens mensen die dat geloven?

Nee natuurlijk niet. Dat soort wildwest verhalen leven wel. Je moest je hiervoor naar de andere kant van de wereld verplaatsen.

Julien
24-12-03, 21:12
Geplaatst door mark61
Jospin

Ja, Jospin was een protestant en hij wás vice-premier. Daarnaast is een moslim (niet praktiserend volgens mij, maar hij noemt zich wel vaak moslim) minister van binnenlandse zaken in Frankrijk. Hij heet mr. Sarkozy en hij wordt genoemd als 1 van de mogelijke opvolgers van Jacques Chirac.
Dus minderheidsgroeperingen als protestanten (3%) en moslims (8%) hebben wel degelijk macht in Frankrijk.