PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerstmis geen christelijke feestdag



lennart
24-12-03, 16:52
People Celebrated December 25th Three Centuries Before Christ's Birth Say Archaeologists
By David Keys
Archaeology Correspondent
The Independent - UK
12-24-03

Archeologists say they have traced the origins of the first Christmas to be celebrated on 25 December, 300 years before the birth of Christ. The original event marked the consecration of the ancient world's largest sun god statue, the 34m tall, 200 ton Colossus of Rhodes.

It has long been known that 25 December was not the real date of Christ's birth and that the decision to turn it into Jesus's birthday was made by Constantine, the Roman Emperor, in the early 4th century AD. But experts believe the origins of that decision go back to 283 BC, when, in Rhodes, the winter solstice occurred at about sunrise on 25 December.

The event was preserved by academics on Rhodes or in Alexandria, and seems to have been passed to Caesar by the Hellenistic Egyptian scientists, who advised him on his calendrical reforms.

The date was chosen because the emperor seems to have believed that the Roman sun god and Christ were virtually one and the same, and the sun's birthday had been decreed as 25 December some 50 years earlier by one of Constantine's predecessors, the Emperor Aurelian. He, in turn, seems to have chosen 25 December because, ever since Julius Caesar's calendar reforms of 46 BC, that date had been fixed as the official winter solstice, even though the real date for the solstice in Caesar's time was 23 December.

Dr Alaric Watson, one of the British historians involved in the current research and author of the major book on the period, Aurelian and the Third Century, said: "Constantine's choice of 25 December as the day on which to celebrate the birth of his divine patron, Christ, must be viewed in terms of the tradition on which Aurelian had drawn and which may well have originated in the celebration of the winter solstice at Rhodes some six centuries earlier.

"Constantine clearly saw his divine patron, initially Sol Invictus but later Christ, in much the same way as Aurelian had done. The imagery of Christ, like that of the ruler cults of the Hellenistic and Roman worlds, owed much to solar theology."

Jesus's real date of birth is not known, although various different pre-4th century traditions and computations put it either in the January to March period or in November.

© 2003 Independent Digital (UK) Ltd

http://news.independent.co.uk/world/science_medical/story.jsp?story=475919

:)

lennart
24-12-03, 17:00
Op speciale dagen moeten dit soort dingen zeker herhaald worden.

ronald
24-12-03, 17:03
Geplaatst door lennart
People Celebrated December 25th Three Centuries Before Christ's Birth Say Archaeologists
By David Keys
Archaeology Correspondent
The Independent - UK
12-24-03

Archeologists say they have traced the origins of the first Christmas to be celebrated on 25 December, 300 years before the birth of Christ. The original event marked the consecration of the ancient world's largest sun god statue, the 34m tall, 200 ton Colossus of Rhodes.

It has long been known that 25 December was not the real date of Christ's birth and that the decision to turn it into Jesus's birthday was made by Constantine, the Roman Emperor, in the early 4th century AD. But experts believe the origins of that decision go back to 283 BC, when, in Rhodes, the winter solstice occurred at about sunrise on 25 December.

The event was preserved by academics on Rhodes or in Alexandria, and seems to have been passed to Caesar by the Hellenistic Egyptian scientists, who advised him on his calendrical reforms.

The date was chosen because the emperor seems to have believed that the Roman sun god and Christ were virtually one and the same, and the sun's birthday had been decreed as 25 December some 50 years earlier by one of Constantine's predecessors, the Emperor Aurelian. He, in turn, seems to have chosen 25 December because, ever since Julius Caesar's calendar reforms of 46 BC, that date had been fixed as the official winter solstice, even though the real date for the solstice in Caesar's time was 23 December.

Dr Alaric Watson, one of the British historians involved in the current research and author of the major book on the period, Aurelian and the Third Century, said: "Constantine's choice of 25 December as the day on which to celebrate the birth of his divine patron, Christ, must be viewed in terms of the tradition on which Aurelian had drawn and which may well have originated in the celebration of the winter solstice at Rhodes some six centuries earlier.

"Constantine clearly saw his divine patron, initially Sol Invictus but later Christ, in much the same way as Aurelian had done. The imagery of Christ, like that of the ruler cults of the Hellenistic and Roman worlds, owed much to solar theology."

Jesus's real date of birth is not known, although various different pre-4th century traditions and computations put it either in the January to March period or in November.

© 2003 Independent Digital (UK) Ltd

http://news.independent.co.uk/world/science_medical/story.jsp?story=475919

:)

Kerstfeest is wel een Christelijke feestdag, alleen 25 december niet.

De eerste Christenen waren hoofdzakelijk Joden. De naam december bestond nog niet. Wel Kislev, de joodse maand die ongeveer gelijk valt. 25 Kislev is het begin van het joodse lichtfeest-Chanoeka. 25 is later aan december geplakt en het licht werd een ander licht, kerstlicht. Sloot later mooi aan bij het Germaanse licht/boom feest in het midden van de winter.

lennart
24-12-03, 17:06
Geplaatst door ronald
Kerstfeest is wel een Christelijke feestdag, alleen 25 december niet.

De eerste Christenen waren hoofdzakelijk Joden. De naam december bestond nog niet. Wel Kislev, de joodse maand die ongeveer gelijk valt. 25 Kislev is het begin van het joodse lichtfeest-Chanoeka. 25 is later aan december geplakt en het licht werd een ander licht, kerstlicht. Sloot later mooi aan bij het Germaanse licht/boom feest in het midden van de winter.

Dus eigenlijk zijn Christenen gewoon rare Joden.

Joesoef
24-12-03, 17:08
Geplaatst door ronald
De naam december bestond nog niet. Wel Kislev, de joodse maand die ongeveer gelijk valt. 25 Kislev is het begin van het joodse lichtfeest-Chanoeka.

En drie keer raden van wie ze dat lichtjesfeest hebben gejat.

lennart
24-12-03, 17:12
De Zoroastrianen?

ronald
24-12-03, 17:17
Geplaatst door Joesoef
En drie keer raden van wie ze dat lichtjesfeest hebben gejat.


Van dat andere volk die in hun Tempel een Menorah hadden staan.

Julien
24-12-03, 17:36
Dat wist ik al lang.

Maar waarom moet er op een marokkaans forum steeds worden verteld dat aspecten binnen het Christendom niet kloppen?

Ik zou meer verwachten dat de Islam onder de loep zou worden genomen. De Ka'aba is bijvoorbeeld al heel lang een heilig iets voor oude nomaden volken en zij vereerden de Ka'aba al veel langer dan Mohammed. Mohammed heeft gewoon de oude traditie van de Ka'aba-verering doorgezet in de Islam.

Joesoef
24-12-03, 17:40
Geplaatst door lennart
De Zoroastrianen?

Komt wel in de buurt. Perzië, Babeloniërs, Mesopotaniers. Gaat zo een 4000 jaar terug.

Het komt allemaal op hetzelfde neer. Het is het vieren dat de nachten weer korter gaan met luide muziek, vuren, kaarsen.... Zelfs de grieken hadden een soort gelijk feest.

Joesoef
24-12-03, 17:43
Geplaatst door Gerrit Jan
Overigens zijn over het ontstaan van de islam ook dergelijke interessante verhalen te vertellen. Kijk maar eens in de onvolprezen boeken van Karen Armstrong (bijv Mohammed) en in Salman Rushdie's Duivelsverzen.


Ahum, de duivelsverzen.

Als Rushdie's zijn boek niet zo een omstreden onderwerp had gegeven dan zou het prul dat hij schreef nooit verder zijn gekomen dan als het kroonboek van de eci. Het boek is gewoon niet te lezen, alleen al daarvoor verdient hij steniging.

Julien
24-12-03, 17:46
Geplaatst door Joesoef
Komt wel in de buurt. Perzië, Babeloniërs, Mesopotaniers. Gaat zo een 4000 jaar terug.

Het komt allemaal op hetzelfde neer. Het is het vieren dat de nachten weer korter gaan met luide muziek, vuren, kaarsen.... Zelfs de grieken hadden een soort gelijk feest.

en zo hebben de moslims ook van alles overgenomen uit oudere culturen.

ronald
24-12-03, 17:46
Geplaatst door Julien
Dat wist ik al lang.

Maar waarom moet er op een marokkaans forum steeds worden verteld dat aspecten binnen het Christendom niet kloppen?

Ik zou meer verwachten dat de Islam onder de loep zou worden genomen. De Ka'aba is bijvoorbeeld al heel lang een heilig iets voor oude nomaden volken en zij vereerden de Ka'aba al veel langer dan Mohammed. Mohammed heeft gewoon de oude traditie van de Ka'aba-verering doorgezet in de Islam.

Ja dat klopt. De Kaäba was een meteoor dat door sterrenaanbidders, arabische nomaden stammen, heilig was verklaard. Volgens hen had de engel Gabriël het van de hemel gebracht. Net als de kerstboom hebben ze daar ook zitten transformeren. Aanvankelijk kregen ze wel veel tegenwerking van de Koeraisjieten. Later werden alle afgodsbeelden vernietigd; alleen de Zwarte Steen bleef een middelpunt van vereering.

Joesoef
24-12-03, 17:48
Geplaatst door Julien
en zo hebben de moslims ook van alles overgenomen uit oudere culturen.


Zoals?

Julien
24-12-03, 17:55
Geplaatst door Joesoef
Zoals?

zoals de Ka'aba-verering

Joesoef
24-12-03, 17:59
Geplaatst door Julien
zoals de Ka'aba-verering


Geef me ff aan waar ik die info kan vinden dat Moslims de kaba aanbidden. Je had het trouwens over van alles.

ronald
24-12-03, 18:00
Geplaatst door Joesoef
Zoals?

Bidden.

Geven van aalmoezen.

Ramadan-vasten.

Zo, hebben we alle 5 hoofd voorschriften gehad.

Behalve de Djihad.

ronald
24-12-03, 18:01
Geplaatst door Joesoef
Geef me ff aan waar ik die info kan vinden dat Moslims de kaba aanbidden. Je had het trouwens over van alles.

verering schreef hij; niet aanbidden.

Julien
24-12-03, 18:12
Geplaatst door Joesoef
Geef me ff aan waar ik die info kan vinden dat Moslims de kaba aanbidden. Je had het trouwens over van alles.

Dat heb ik op school geleerd, dat leer ik bij mijn studie "Geschiedenis" en het is algemeen bekend dat de Ka'aba al werd vereerd door oude nomadenstammen. Als je me nóg niet gelooft, zal ik ff googelen. Maar het zijn feiten.
Jij komt toch ook niet met bewijzen voor dat lichtjesfeest van de Joden?

En daarnaast zijn inderdaad veel begrippen als monotheisme/ aartsvaders erg gemeenschappelijk met de Joodse traditie. Maar ik wil niet gelijk beweren dat Mohammed dit van de Joden heeft overgenomen, want dat kan je niet echt bewijzen.

Joesoef
24-12-03, 18:21
Geplaatst door Julien
Dat heb ik op school geleerd

Heb je ook geleerd wat mps is?

Joesoef
24-12-03, 18:23
Geplaatst door Gerrit Jan
Wat het voeren van een permanente oorlog ter verbreiding van het geloof betreft is de islam inderdaad vrij uniek.

Ja laten we het is hebben over al die landen die oorlogen hebben gevoerd met tal van legetime redenen.

Joesoef
24-12-03, 18:24
Geplaatst door ronald
verering schreef hij; niet aanbidden.

Ook is er geen aanbidding.....

Joesoef
24-12-03, 18:25
Geplaatst door ronald
Bidden.

Geven van aalmoezen.

Ramadan-vasten.




Tja. Niet alles is gecorrumpeerd in de boeken.

Joesoef
24-12-03, 18:25
En nu ga ik ff een schaap slachten ter ere van maria.

Geen ruzie maken als ik weg ben hoor!

ronald
24-12-03, 18:27
Geplaatst door Joesoef
Ook is er geen aanbidding.....


Probeer het niet te slepen naar "AANBIDDING". Verering hadden we het over. Zelfs in het Nederlands is dat iets anders.

ronald
24-12-03, 18:31
Geplaatst door Joesoef
Ja laten we het is hebben over al die landen die oorlogen hebben gevoerd met tal van legetime redenen.

Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.

ronald
24-12-03, 18:34
Geplaatst door Joesoef
Tja. Niet alles is gecorrumpeerd in de boeken.

Wat wil je hiermee zeggen?

Julien
24-12-03, 18:36
Geplaatst door Joesoef
En nu ga ik ff een schaap slachten ter ere van maria.

Geen ruzie maken als ik weg ben hoor!

Hee! Nu beledig je de Heilige Maagd! ;) haha, succes met het slachten.

Kijk, je ontkomt er niet aan dat elk geloof beinvloedt is door oudere geloven. Dat zijn gewoon feiten en dat geldt voor zowel het chr.dom, het jodendom als de islam.

en wat betreft de djihad, ik vind de kruistochten ook wel in dat straatje passen. en zolang Bush maar de Bijbel blijft citeren, geloof ik hem ook niet echt. (Amerika: scheiding van kerk en staat?? Ja tuurlijk :vingers: )

Rabi'ah.
24-12-03, 22:57
Bidden.

Geven van aalmoezen.

Ramadan-vasten.

Zo, hebben we alle 5 hoofd voorschriften gehad.

Behalve de Djihad.

Beste Ronald, net als veel moslims geloof jij kennelijk in de mythe van de "vijf zuilen". In werkelijkheid zijn er in de Qor'an (en dus in de islam) helemaal geen "vijf zuilen"........moslimzijn betekent de daad van existentiële overgave aan het Ene Goddelijke, Wat wij Allah (swt) noemen, en dat houdt zoveel meer in dan 5 regeltjes...... Volgens de qor'an moet een moslim:
1. Trouw zijn aan God.
2. Zijn/haar vrouw/man goed behandelen.
3. Geduldig zijn
4. Vasten
5. Bidden
6. Eerlijk zijn
7. Het doden van levende wezens vermijden
8. Aalmoezen geven
9. Vergeven
10. Moedig zijn
11. Niet echtbreken
12. Niet hypocriet zijn
13. Onrechtvaardigheid bestrijden
14. Strijden voor een rechtvaardige samenleving
En nog veel meer......... Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......

Wassalaam,

Rabi'ah.

Hansje
24-12-03, 23:46
Wa salaam Rabi'ah...

De vijf zuilen zijn de fundamenten van ons geloof. Op die zuilen zijn de overige punten die je aangaf gefundeerd.

Aisha

Joesoef
25-12-03, 00:13
Geplaatst door Julien
Kijk, je ontkomt er niet aan dat elk geloof beinvloedt is door oudere geloven. Dat zijn gewoon feiten en dat geldt voor zowel het chr.dom, het jodendom als de islam.

Ok voor jou is het een dooddoener maar toch. De Islam gaat uit van ca. 25000 profeten en delen van het 1e en 2e testament die niet gecorrumpeerd zijn. Islam zegt niet dat Mohammed de enige is, de Islam zegt dat Mohammed de Godsdienst gezuiverd heeft.

Joesoef
25-12-03, 00:14
Geplaatst door Hansje
De vijf zuilen zijn de fundamenten van ons geloof.


Sura, ajat.....

Zoekt zo makkelijk op dan.

Joesoef
25-12-03, 00:16
Geplaatst door ronald
Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.

Ik weet niet hoeveel ik hier kan plakken maar wil je dat ik alle oorlogen ga opnoemen waar geen Moslims bij betrokken waren?

Joesoef
25-12-03, 00:18
Geplaatst door ronald
Wat wil je hiermee zeggen?

Doe eerst je huiswerk ga dan lopen zeveren.

ronald
25-12-03, 00:42
Geplaatst door Joesoef
Ik weet niet hoeveel ik hier kan plakken maar wil je dat ik alle oorlogen ga opnoemen waar geen Moslims bij betrokken waren?



Nee dat hoef je niet want dat weet ik wel. Ik reageerde alleen maaar hierop:

Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......


Dus nog maals:
Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.

ronald
25-12-03, 00:48
Geplaatst door Joesoef
Doe eerst je huiswerk ga dan lopen zeveren.


Heb ik gedaan. In het onderwijs zou je een slechte leraar zijn.

Ik reageer met "Wat wil je hiermee zeggen?" op jouw":
"Tja. Niet alles is gecorrumpeerd in de boeken."
Dus ik zou wel eens willen weten : Welke boeken?; Wat is daar wel gecorrumpeerd? En wat niet?

Circe
25-12-03, 06:18
Mensen met een behoorlijke kennis van engels kunnen steeds hier terecht:

THE ORIGINAL SOURCES

OF THE QUR'AN (http://answering-islam.org/Books/Tisdall/Sources/chap1.htm)

Joesoef
25-12-03, 09:24
Geplaatst door Gerrit Jan
Heb je het gelezen of praat je anderen na?

Wat denk je zelf GJ of zijn het nu de vooroordelen die jou doen spreken. Trouwens, welke anderen?

freya
25-12-03, 09:37
Geplaatst door ronald
Nee dat hoef je niet want dat weet ik wel. Ik reageerde alleen maaar hierop:

Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......


Dus nog maals:
Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.


HAHAHAHAHA
Ronald is nu ook al helderziend. Hij reageert op een post die er nog niet staat als hij schrijft.

Wat ben je toch een zielige leugenaar :mad:

Joesoef verspil je energie toch niet aan zo'n vent die alle feiten verdraait om ze in zijn straatje te laten passen. Zijn verhaaltjes worden mooier en mooier naarmate je hem meer aandacht geeft.

Julien
25-12-03, 13:21
Geplaatst door Joesoef
Ok voor jou is het een dooddoener maar toch. De Islam gaat uit van ca. 25000 profeten en delen van het 1e en 2e testament die niet gecorrumpeerd zijn. Islam zegt niet dat Mohammed de enige is, de Islam zegt dat Mohammed de Godsdienst gezuiverd heeft.

ja, dat is voor mij idd een dooddoener. maar goed, als je het gelooft....

Joesoef
25-12-03, 13:39
Geplaatst door Gerrit Jan
Ik stel gewoon een vraag maar je geeft geen rechtstreeks antwoord.


Fout. Ik geef niet het antwoord dat jij wilt horen.

Tomas
25-12-03, 14:36
Geplaatst door Rabi'ah.
Beste Ronald, net als veel moslims geloof jij kennelijk in de mythe van de "vijf zuilen". In werkelijkheid zijn er in de Qor'an (en dus in de islam) helemaal geen "vijf zuilen"........moslimzijn betekent de daad van existentiële overgave aan het Ene Goddelijke, Wat wij Allah (swt) noemen, en dat houdt zoveel meer in dan 5 regeltjes...... Volgens de qor'an moet een moslim:
1. Trouw zijn aan God.
2. Zijn/haar vrouw/man goed behandelen.
3. Geduldig zijn
4. Vasten
5. Bidden
6. Eerlijk zijn
7. Het doden van levende wezens vermijden
8. Aalmoezen geven
9. Vergeven
10. Moedig zijn
11. Niet echtbreken
12. Niet hypocriet zijn
13. Onrechtvaardigheid bestrijden
14. Strijden voor een rechtvaardige samenleving
En nog veel meer......... Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......

Wassalaam,

Rabi'ah.

Godgloeiende! Heb ik niet eens door dat ik op een paar kleine puntjes na een moslim probeer te zijn! Balen.

freya
25-12-03, 14:42
Geplaatst door Tomas
Godgloeiende! Heb ik niet eens door dat ik op een paar kleine puntjes na een moslim probeer te zijn! Balen.

Wat is balen?

Dat je hebt niet door hebt?

Dat je het probeert?

Dat je bijna moslim bent?

Tomas
25-12-03, 15:26
Geplaatst door freya
Wat is balen?

Dat je hebt niet door hebt?

Dat je het probeert?

Dat je bijna moslim bent?

Niet zo moeilijk doen mensch...

Marsipulami
25-12-03, 15:30
Geplaatst door Tomas
Godgloeiende! Heb ik niet eens door dat ik op een paar kleine puntjes na een moslim probeer te zijn! Balen.

Wat zijn die kleine puntjes die bij jou ontbreken. Je mag er maximum drie noemen.

Tomas
25-12-03, 15:32
Geplaatst door Marsipulami
Wat zijn die kleine puntjes die bij jou ontbreken. Je mag er maximum drie noemen.

Met puntje 12 alleen kan ik al voldoende.

freya
25-12-03, 15:48
Geplaatst door Tomas
Niet zo moeilijk doen mensch...

Alle 3 dus :strik:

Tomas
25-12-03, 15:56
Geplaatst door freya
Alle 3 dus :strik:

Als dat je dag maakt. Voorruit.

* Ping *

Kalkoen is denk ik klaar...

Rabi'ah.
25-12-03, 16:26
Godgloeiende! Heb ik niet eens door dat ik op een paar kleine puntjes na een moslim probeer te zijn! Balen.

Het is niet voor niets dat moslims de islam een din al fitrah, een natuurlijke godsdienst, noemen....... :D :boogie: :) :duim:
Veel plezier met je kalkoen trouwens....... :chef:

Groetjes,

Rabi'ah.

Tomas
25-12-03, 16:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Veel plezier met je kalkoen trouwens....... :chef:


Thanks.. De rest is nog niet klaar.

Dus nog even dit:

Jesus 'Really Dreading' This Next Birthday

JERUSALEM—Jesus Christ, son of God and savior of humanity, confided Monday that He is not looking forward to His 2003rd birthday, saying that He is "really dreading turning the big two-oh-oh-three."

"Well, here's another one," said Christ, who will be 2003 Dec. 25. "I can't believe I'm actually turning 2,003 soon. I am seriously getting up there."

Though His associates have been keeping Him in good company as the milestone draws near, Christ said He is finding it increasingly difficult to keep His spirits up.

"They keep telling me I don't look a day over 33, but you know how they are—especially Peter," Christ said meekly. "He'll be calling me an old fogy three times before the cock crows tomorrow morning. I just know it."

Even members of Christ's family have been giving Him a hard time about His age.

"Dad's been ribbing Me pretty good," said Christ, sipping Holy Water from an "Old Fart" mug recently given to Him by St. Michael. "He gives Me all kinds of grief, telling Me stuff like, 'At the rate you're going, people aren't going to know if you're the son of God or the brother.'"

"Two-thousand and three," Christ said. "I swear, for the next few centuries, when people ask me how old I am, I'm going to tell them 1,999."

Though Christ is aware that His birthday is one of Earth's biggest holidays, He said it hasn't been important to Him lately.

"I remember when I turned 1,000, I was really excited," said Christ. "A bunch of the apostles threw a big surprise party for me at the Sea of Galilee, and it was such a great time—I don't even want to tell you how much water we turned into wine that night. But once I turned 1,000, each birthday sort of became less and less of a big deal. It's like, once you're a thousandsomething, you don't even get so excited about birthdays anymore. The past few hundred birthdays, I've generally celebrated by just going out to dinner with a good friend or something mellow like that."

"I am so over the hill," He said. "God, in another 497 years, I'm going to be 2,500. I can't believe it."

Despite Christ's pleading with friends not to "make a whole big production" out of His birthday, some suspect He is secretly hoping for a surprise party.

"Every time I bring up the subject, He says, 'Don't do anything special for Me, don't get me any presents, all I want is peace on Earth, I'm not some kid in his 840s anymore'—blah, blah, blah," St. Matthew said. "That's vintage Jesus for you. Well, I have news for Him: Nobody is going to 'just forget.'"

Still, Christ insisted that He hopes no big celebrations are in the works.

"It's bad enough getting old, but having your birthday on Christmas?" said Christ, shaking His head. "And Dad had better not make one of those delicious carrot cakes with the sour-cream frosting. I have to go to My Second Coming and judge the living and the dead right afterwards, and I want to be able to fit into My old raiment."


http://www.theonion.com/images/334/article2430.jpg
Above: Christ anxiously eyes an upcoming birthday in a 1999 photo.

http://www.theonion.com/images/334/article2431.jpg
Above: A photo of Jesus Christ celebrating his 1,998th birthday at a small, informal party.

(c) http://www.theonion.com

Julien
25-12-03, 17:25
Geplaatst door Tomas
[B]beledigende foto's

nou eh.. fijn kerstfeest :maf3:

Joesoef
25-12-03, 18:47
Een jeweetwel kater?

Julien
25-12-03, 19:01
Geplaatst door Joesoef
Een jeweetwel kater?

ik heb nog steeds een kater van gister geloof ik, al die wijn en champagne die ik gedronken heb gisternacht :D en voor het eerst mn moeder dronken gezien :D :D

ronald
26-12-03, 00:54
Geplaatst door freya
HAHAHAHAHA
Ronald is nu ook al helderziend. Hij reageert op een post die er nog niet staat als hij schrijft.

Wat ben je toch een zielige leugenaar :mad:

Joesoef verspil je energie toch niet aan zo'n vent die alle feiten verdraait om ze in zijn straatje te laten passen. Zijn verhaaltjes worden mooier en mooier naarmate je hem meer aandacht geeft.


Mensensukkel. Dat noem je niet helderziend, dat noem je snellezen.
Maar al je scheldwoorden ten spijt, ze geven je zwakke positie wel erg duidelijk bloot.
Ik snap dat voor een bekrompen rechtlijnige geest dat mijn "verhaaltjes" steeds mooier worden. Maar dat is het erniet voor bedoeld hoor.

Misschien doe je ook een cursus snellezen...o nee daat moet je eerst behoorlijk voor kunnen begrijpend lezen.
Doeiiii zal ik maar zeggen.

Ps. Joesoef kan wel voor zichzelf beslissen wat hij wel moet doen of llaten. Daar heeft hij jouw Stalinistische dictatuur niet voor nodig.

ronald
26-12-03, 01:01
Geplaatst door Joesoef
En drie keer raden van wie ze dat lichtjesfeest hebben gejat.


Nu heb ik nog steeds geen antwoord gezien...

papol
26-12-03, 07:31
Kerstmis geen christelijke feestdag

Hebben we in Nederland wel 'echt' christelijke feestdagen?
De vrije dagen op een rij,
Nieuwjaar is gewoon het nieuwe jaar, nagenoeg wereldwijd
Pasen een joods feest
Koninginnedag heeft al weinig met de koningin te maken, meer de vette feesten
5Mei was bevrijding, begint meer op verbroedering te lijken
Pinksteren het lentefeest, vruchtbaarheid, jongens en meiden de velden in
Kerst daar waren we al over uit, de zonnewende

blijft slechts hemelvaart, zal vast ook wel een ander feest aan vast zitten. Immers waarom wel een geboorte vast leggen op datum en deze dag afhankelijk maken van maanstand??

Ik heb er in ieder geval 8 vrije dagen extra door, zal volgend jaar wel tegenvallen.

Gr.P

Joesoef
26-12-03, 08:35
Geplaatst door ronald
Nu heb ik nog steeds geen antwoord gezien...


Persepolis .

freya
26-12-03, 09:15
Geplaatst door ronald
Mensensukkel. Dat noem je niet helderziend, dat noem je snellezen.


Let even op de tijden waarop de verschillende dingen geplaatst zijn:


ronald:
24-12-2003 19:31

Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.


Rabi'ah
24-12-2003 23:57
Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......



Ronald
Gisteren 01:42
Nee dat hoef je niet want dat weet ik wel. Ik reageerde alleen maaar hierop:

Btw jihad is geen eeuwige plicht, jihad (=strijd in de ruimste zin van het woord) is de strijd tegen het kwaad; in jezelf, in de samenleving, en de strijd die je voert als je als moslim wordt aangevallen. Maar strijd voeren doe je alleen als het nodig is, het is dus niet persé een plicht.......


Dus nog maals:
Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.

Als antwoord op deze post van Joesoef:

quote:
Geplaatst door ronald
Viel Iraks aanval op Koeweit onder religieuze Djihad? Nooit geweten.


Ik weet niet hoeveel ik hier kan plakken maar wil je dat ik alle oorlogen ga opnoemen waar geen Moslims bij betrokken waren?


Dit alleen maar om een keer voor iedereen duidelijk te maken hoe Ronald altijd zit te draaien en creatief met feiten omgaat.

Rabi'ah.
26-12-03, 13:46
Dit alleen maar om een keer voor iedereen duidelijk te maken hoe Ronald altijd zit te draaien en creatief met feiten omgaat.

WHAHAHAHAHAHAHA masha'allah Ronald de feitjesgoochelaar!!!!!
:lole: :lol: :jumping: :lole: :lol: :jumping: :lole: :lol: :jumping:

Wassalaam,

Rabi'ah.

Joesoef
26-12-03, 13:48
Geplaatst door Gerrit Jan
Lees het nou maar eerst eens voordat je je een oordeel aanmatigt.

Moet ik dat draak van een boek voor de 3e keer gaan lezen? Wat wil je nu van me.