PDA

Bekijk Volledige Versie : Opnieuw ophef over hoofddoek in Turkije



Zwarte Schaap
24-12-03, 19:16
Opnieuw ophef over hoofddoek in Turkije

Door onze correspondent

ISTANBUL, 24 DEC. Opnieuw is in Turkije grote opwinding ontstaan over het verbod op de hoofddoek in universiteiten. Volgens de Turkse pers heeft de regering in Ankara haar advocaat bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens opdracht gegeven om opnieuw te kijken naar zijn pleidooi om dat hoofddoekverbod te billijken. De advocaat had voor het hof in Straatsburg betoogd dat het dragen van de hoofddoek welbeschouwd de eerste stap op weg is naar een islamitische staat in Turkije. Volgens de Turkse pers raakte premier Erdogan, die zijn politieke carrière als fundamentalist begon, in een woedestuip toen het betoog van de advocaat hem ter ore kwam.

De huidige Turkse regering zit erg in haar maag met de zaak bij het Europese Hof. Die begon al in 1998 toen een studente medicijnen, Leyla Sahin, een klacht indiende. Sahin, die zeer aan de hoofddoek hecht, vond dat haar rechten werden geschonden omdat zij nu haar studie in Turkije niet kon voortzetten. Op 7 november presenteerde de Turkse advocaat zijn verdediging, die leunde op de oude lijn dat de hoofddoek de prelude is tot, zoals sommige seculiere Turken smalend zeggen, de vertalibanisering van Turkije.

De AK-partij, die nu aan de macht is in Turkije, heeft haar wortels in het moslimfundamentalisme. De partij beschouwt zichzelf nu als conservatief maar houdt er over religieuze kwesties een naar Turkse begrippen bepaald liberaal standpunt op na. Zij vindt dat de hoofddoek geen plicht is (zoals fundamentalisten van de oude stempel stellen) maar een recht: een vrouw die de hoofddoek niet wil dragen, hoeft dat niet te doen, maar de vrouw die zich daarmee wèl wil tooien, zou dat ook moeten kunnen doen.

En dus liet minister van Buitenlandse Zaken Gül (wiens eigen vrouw zich vorig jaar in een schrijven aan het Hof in Straatsburg over het verbod beklaagde!) maandag weten de advocaat teruggefloten te hebben. ,,Wij steunen deze verdediging niet'', aldus Gül, die zei niet geweten te hebben wat de advocaat naar voren zou gaan brengen.

De grote vraag is natuurlijk hoe de Turkse advocaat het verbod nu zal gaan verdedigen. Het is een kwestie die na vorige week Turkije overstijgt. Het is zeer waarschijnlijk dat ook in Frankrijk wetgeving wordt doorgevoerd die de hoofddoek in het openbaar onderwijs verbiedt. Als die er eenmaal is, zullen ongetwijfeld ook Franse meisjes, als zij bij de Franse rechter nul op het rekest zou krijgen, zich tot het Hof in Straatsburg wenden.

Bron: NRC-Handelsblad 24/12/03

Julien
24-12-03, 20:27
je hebt je gewoon aan de regels van de staat te houden. en als die hoofddoekjes verbiedt op de Uni, het zij zo.

barfly
24-12-03, 21:00
Ik wordt dus echt een beetje niet goed van dat hoofddoek gezeik heh!
Dat die fransosen dat ding verbieden is natuurlijk een zwaktebod maargoed Fransen :jammer:

De Turken hebben natuurlijk ook een periode achter de rug met Atatürk hun vader des vaderlands, whatever...

Maar in Godsnaam! Kunnen we d'r in de Hollandsche tuin over ophouden en die meisje die dat graag willen niet in de weg staan?

Als dit nog lang doorgaat dan ga ik ook met een hoofddoek lopen :moe:

mark61
24-12-03, 21:26
Geplaatst door barfly
Ik wordt dus echt een beetje niet goed van dat hoofddoek gezeik heh!
Dat die fransosen dat ding verbieden is natuurlijk een zwaktebod maargoed Fransen :jammer:

De Turken hebben natuurlijk ook een periode achter de rug met Atatürk hun vader des vaderlands, whatever...

Maar in Godsnaam! Kunnen we d'r in de Hollandsche tuin over ophouden en die meisje die dat graag willen niet in de weg staan?

Als dit nog lang doorgaat dan ga ik ook met een hoofddoek lopen :moe:

yep :lole:

an3sdej
24-12-03, 21:50
http://web.mawebcenters.com/jackopatterns/images/dbz_picollothum.jpg

Barfly ?

http://web.mawebcenters.com/jackopatterns/images/toon_wb_marvinthum.jpg

nl-x
24-12-03, 22:01
Geplaatst door Julien
je hebt je gewoon aan de regels van de staat te houden. en als die hoofddoekjes verbiedt op de Uni, het zij zo.
Jou konden ze 50 jaar terug goed gebruiken in Duitsland :\

barfly
24-12-03, 22:06
Geplaatst door an3sdej
http://web.mawebcenters.com/jackopatterns/images/dbz_picollothum.jpg

Barfly ?

http://web.mawebcenters.com/jackopatterns/images/toon_wb_marvinthum.jpg

Verklaar je nader?

Mijn moeder en ook mijn grootmoeder liepen met hoofddoekjes over straat, en dat waren nota bene gristenen..

Jij als ouwe zak zou je dat wel moeten kunnen herinneren?

Met een beetje mazzel heb je zelfs nog les gehad van de nonnen :hihi:

Goodnight
24-12-03, 22:45
Ja mensen, neem een voorbeeld aan Zwarte Schaap:
Die is uit protest een doekje gaan dragen.

Alleen ZS, je haar is te zien en dat mag niet!


Maar inderdaad wat Barfly zegt: ik word onderhand misselijk als ik weer een hoofddoek discussie zie.

Niet dat ik voor een verbod ben: INTEGENDEEL! laat iedereen lekker dragen wat hij of zij wil.

En Julien, lekker makkelijk om te verschuilen achter een wet.

Ik vraag me af of je ook zo voor de wetten zou zijn als iets waar jij belang aan hecht verboden zou worden.

Simon
24-12-03, 23:42
Ik wordt er ook doodziek van. Het krijgt demonstratieve kenmerken om er tegen te zijn maar ook om er voor te zijn. Het staat mij tegen als iemand zijn geloof nadrukkelijk communiceert maar evenzeer dat je niet je geloof zou mogen belijden zoals je wil. Ik ben veel te seculier voor dit soort gezeur ...

an3sdej
24-12-03, 23:47
Mijn moeder en ook mijn grootmoeder liepen met hoofddoekjes over straat, en dat waren nota bene gristenen..

Ik probeerde me alleen voor te stellen dat jij als man met zo'n doekje opliep.
Ja ik heb vrouwen daar mee op zien lopen, en ik verfoeide dat. En nee ik heb geen les van nonnen gehad, ik was protestant.

barfly
25-12-03, 00:10
Geplaatst door an3sdej
Ik probeerde me alleen voor te stellen dat jij als man met zo'n doekje opliep.
Ja ik heb vrouwen daar mee op zien lopen, en ik verfoeide dat. En nee ik heb geen les van nonnen gehad, ik was protestant.

Voor mannen zijn er bivakmutsen :)

Je was protestant? En nu?

Maarten
25-12-03, 00:31
Die AK-partij heeft gelijk: het is een Recht, en geen plicht. Maar wie het een plicht vind, mag dat zelf uitmaken. Maar een uitzondering maak ik voor die scholen. Ik geloof niet erg hard in geloofsovertuiging onder de 18. En de hoofddoek is hier meer een identificatie-zaak dan een echte geloofszaak. En segregatie is niet goed voor de ontwikkeling bij jongeren.
Sorry, maar geloof is een uiterst fundamentele zaak, daar moet je niet mee rotzooien. Laat jongeren eerst maar eens het liefst zo breed mogelijk de zin en de onzin van de dingen ontdekken. Meiden onder de 18, die menen niet meer zonder hoofddoek te kunnen, die zitten een poppenkast rond hun eigen gevoel te breien. Die mankeren gewoon wat, net als vele anderen overigens. Ja, ze geloven er in, maar het is vooral een cultus. Ben er nog niet zo zeker van of de godsdienst zelf dit wel ziet zitten. Echt geloof is geen poppenkast, en ook geen romantiek. Maar buiten is iedereen vrij, op wat voor manier dan ook, en om welke reden dan ook.. Kan het zelfs waarderen als mensen er bewust voor kiezen, maar binnen school niet. Sorry, moes effe..

~Panthera~
25-12-03, 01:26
Geplaatst door barfly
Ik wordt dus echt een beetje niet goed van dat hoofddoek gezeik heh!
Dat die fransosen dat ding verbieden is natuurlijk een zwaktebod maargoed Fransen :jammer:

De Turken hebben natuurlijk ook een periode achter de rug met Atatürk hun vader des vaderlands, whatever...

Maar in Godsnaam! Kunnen we d'r in de Hollandsche tuin over ophouden en die meisje die dat graag willen niet in de weg staan?

Als dit nog lang doorgaat dan ga ik ook met een hoofddoek lopen :moe:
--------------------------------


Precies! Nog effe en ik knoop een Fatah-sjaal om mijn hoofd.
Puur om te sarren. :moe:

Erger nog: een knalrode burqua en DAAROVERHEEN een fatah-sjaal. :D

Circe
25-12-03, 06:05
Nou, nog even gezeur over het verbod over die foulards en alle moslima's worden VERPLICHT om duidelijk herkenbaar over straat te lopen (als ze dat al willen)!<Mét doeken duidelijk over het hoofd gedrapeerd (of over de borst?) zodat men ze duidelijk kan herkennen en ze niet meer lastig gevallen worden! (vers 24.34)
Maar dan ook ALLEMAAL én voor de mannen hetzelfde!

EN voor de joden een ster!

hallelujajh! iedereen kontent! :engel: zalig kerstmis voor iedereen!

Maarten
25-12-03, 09:50
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------------


Precies! Nog effe en ik knoop een Fatah-sjaal om mijn hoofd.
Puur om te sarren. :moe:

Erger nog: een knalrode burqua en DAAROVERHEEN een fatah-sjaal. :D

Aha... en dan loop je daarmee een christelijke school binnen, eist onderwijs, en gaat roepen dat ze daar geen respect hebben..

Zou je voor zo'n idee nog geld kunnen vangen bij Ralph Inbar?..

Moet er ook niet een bord op je rug met "Kalashnikov inside"?..

Met zoiets werd destijds al een hoop respect afgedwongen door Al Caponioui..

an3sdej
25-12-03, 10:06
Je was protestant? En nu?

Barfly ik ben agnost. Al hang ik wel wat meer tegen atheisme aan.

plexus
25-12-03, 10:14
Geplaatst door an3sdej
Barfly ik ben agnost. Al hang ik wel wat meer tegen atheisme aan.

lost in space :p

an3sdej
25-12-03, 10:27
Nee Plexus, wel wetend dat de mens maar één leven heeft, en dat is hier op aarde, waar veel religies het mensen alleen maar moeilijk maken :o

plexus
25-12-03, 10:45
Geplaatst door an3sdej
Nee Plexus, wel wetend dat de mens maar één leven heeft, en dat is hier op aarde, waar veel religies het mensen alleen maar moeilijk maken :o

Without flowing wine
How to enjoy lovely
Cherry blossoms?

Julien
25-12-03, 13:13
Geplaatst door nl-x
Jou konden ze 50 jaar terug goed gebruiken in Duitsland :\

ik zie de overeenkomsten niet tussen landen als Frankrijk/ Turkije/ Marokko/ Algerije/ Tunesie.. en Nazi-Duitsland.

Als een staat hecht aan scheiding van kerk en staat dmv hoofddoekjes te verbieden op de universiteit is dat hun goed recht, en hun (terechte) invulling van de seculiere staat met scheiding van kerk.

het is gewoon een staatsvisie die verschillende landen hebben, en als burger weet je dat.