PDA

Bekijk Volledige Versie : ,,Daar ligt mijn hele familie begraven'' (Over aardbeving in Iran)



Marsipulami
27-12-03, 09:56
,,Daar ligt mijn hele familie begraven''

Verwoestende aardbeving Iran eist minstens 20.000 levens



TEHERAN (ap, reuters) -- Terwijl hulpverleners in het Iraanse Bam tegen de klok overlevenden zoeken, worden massagraven gedolven voor de slachtoffers van de aardbeving van vrijdag. Regeringsbronnen schatten het aantal doden gisteravond op 20.000. Bewoners vroegen waarom hulp zo lang uitbleef, experts waarom steden in een regio die zo gevoelig is voor aardschokken, er zo weinig op voorzien zijn.


Mohammed Karimi staat op de begraafplaats van Bam, in Zuidoost-Iran, met het lichaam van zijn vrouw en zijn vierjarige dochtertje Nazenine, in een doek gewikkeld. ,,Voor ze ging slapen vannacht, maakte ze een tekening voor me, en kuste me vier keer. Waarom vier zoenen, vroeg ik. Omdat ik je misschien niet meer zal zien, antwoordde ze me nog.''

Voor duizenden mensen in Bam en omliggende dorpen is dit de nachtmerrie waarmee ze vrijdagochtend brutaal uit hun slaap werden gerukt. Een aardbeving van 6,5 op de Richterschaal legde naar schatting zeventig procent van de stad, op de historische zijderoute van Europa naar China, plat.

Maryam (17) staart naar het puin dat haar huis was. ,,Daaronder ligt mijn familie begraven. Mijn ouders, mijn grootmoeder, mijn twee zussen.'' Zoals het hare waren er vele verhalen. Schattingen over het aantal slachtoffers schommelen tussen 5.000 en 20.000, met meer dan 30.000 gewonden. Velen van hen zijn in kritieke toestand. Twee ziekenhuizen in Bam, dat 200.000 inwoners telt, zijn met de grond gelijkgemaakt, en verpleegkundigen en artsen liggen onder het puin bedolven.

De wegen van en naar Bam zaten dicht met ziekenwagens en met mensen op weg om familie te vinden. Gewonden werden met ambulances overgebracht naar ziekenhuizen in andere steden. De regering in Teheran stuurt negentien transportvliegtuigen om de gewonden over te vliegen. ,,Onze prioriteit is mensen die nog onder het puin zitten, te bevrijden en gewonden voor verzorging naar elders te brengen'', zei de minister van Binnenlandse Zaken, Abdolvahd Mousavi Lari.

Maar de inwoners van Bam klaagden gisteravond dat ze van die aangekondigde grootschalige hulpoperatie nog weinig zagen. Toen de avond viel, waren er nog geen hulpteams van buiten de stad. ,,Niemand komt helpen'', zei Tahmasb Yousefabadi, een taxichauffeur die zeventien familieleden verloor in de aardbeving. ,,Ik zoek alleen een tent. Ik heb schrik om dood te gaan van de kou.''

De temperatuur duikt 's nachts tot zes graden onder nul. Overlevenden hadden vuren aangestoken. Duizenden daklozen zaten te bibberen, velen nog in pyjama, want al hun bezittingen lagen onder het puin. Met geïmproviseerde toortsen gingen ze op zoek naar huisraad of andere bruikbare goederen tussen wat hun huizen waren.

Telefoon, gas, elektriciteit en waterleiding waren weg. Er is dringend nood aan tenten, dekens, voedsel, medisch materiaal, waterzuiveringstabletten, waterpompen en generatoren.

In Teheran stroomden mensen toe om bloed te geven; bankrekeningen werden geopend voor giften. Mannen jonger dan 25 van de provincie werden gevraagd om zich te melden als vrijwilliger.

,,Met de hulp van God, we zullen alles doen om jullie te helpen'', zei president Mohamed Khatami. Maar hij gaf meteen toe dat het land de huloperatie niet alleen aankon. De Iraanse regering vroeg en kreeg buitenlandse hulp -- vooral zoekteams, -apparatuur en speurhonden -- van alle kanten. Zo komen er teams uit onder meer Groot-Brittannië, Spanje, Rusland, Italië, Duitsland en Frankrijk.

De Verenigde Naties sturen twee experts om de reddingswerken te coördineren. Ook de Verenigde Staten, die Iran beschouwen als lid van de `as van het kwaad', hebben humanitaire hulp aangeboden, hoewel de woordvoerder van het Witte Huis nog niet zei om welke hulp het precies gaat.

Archeologen treuren om de teloorgang van de oude stad van Bam, met haar citadel waarvan sommige delen 20 eeuwen oud zijn. Volgens de gouverneur van de Keram-provincie is 80 procent van het fort vernietigd. De Unesco stuurt een team om te adviseren en te helpen bij de restauratie van de citadel. De citadel van Bam staat op de lijst van kandidaten voor de titel van Werelderfgoed en is een belangrijke toeristische trekpleister.

Experts vragen zich ondertussen af waarom Iran, dat op twee breuklijnen ligt en zeer gevoelig is voor aardbevingen, niet beter voorbereid is op het vlak van zijn stedenbouw. ,,De meeste mensen denken dat wat God wil dat gebeurt, gebeurt'', zegt Bahram Akasheh, docent aan de universiteit van Teheran. ,,Dat is een vergiftigde manier van denken.''


27/12/2003

©Copyright De Standaard