PDA

Bekijk Volledige Versie : Iraakse geestelijken roepen op tot boycot van Frankrijk i.v.m verbod hijaab. (engels)



Zwarte Schaap
27-12-03, 23:16
Iraqi clerics call for French boycott

Saturday 27 December 2003, 4:02 Makka Time, 1:02 GMT

Al-Sadr wants Sunnis and Shias to unite against France's decision

Iraqi Shia clerics have called for a boycott of French products in protest at France's move to ban Islamic headscarves from schools. Influential cleric Muqtada al-Sadr called for the boycot during his Friday sermon in Kufa near Najaf.

"I suggest that a fatwa (religious edict) be issued by (Shia religious scholars in the Iraqi holy city of) Najaf, (the Iranian Shia religious centre of) Qom and al-Azhar (the Sunni Muslims' highest religious authority) ordering a boycott of French products," he said.

"If we cannot reach such a decision, we should at least threaten to do it."

Silence would encourage other countries, such as Germany, to follow in France's footsteps, al-Sadr warned. A similar call was made by a Shia cleric in Baghdad on Friday.

Protest marches

"We condemn the French government's decision prohibiting the Islamic veil and we demand the liberty that France says it embodies," Sayyid Amr al-Husseini told 10,000 worshippers in the Shia-populated Sadr City district.

"We encourage a boycott of French products and call on Muslims in France to continue wearing the veil," he said.

And in the Sunni northern city of Mosul, hundreds of women marched on Friday evening to protest against the French move.

The protests followed months of heated debate in France after which a committee of French experts recommended banning "conspicuous" religious insignia" from state schools.

French secularism

These include the Islamic hijab, the Jewish kippa or skullcap, and large crucifixes. The commision argued that religious insignia are incompatible with the secular nature of France's public institutions.

French President Jacques Chirac has come out in favor of the ban, which he wants written into law by the start of the next academic year.

But French Muslims have reacted with outrage to the moves. They say the hijab is compatible with France's secular tradition, and the decision is more likely to alienate France's five million Muslims rather than integrate them into society.


AFP

Bron: Aljazeera

Joesoef
27-12-03, 23:34
Oke dan. Koop wel parmaham en zuidafrikaanse wijn. Wij moslims zullen die fransozen is een lesje leren . :hihi:

Zwarte Schaap
28-12-03, 00:06
Geplaatst door Joesoef
Oke dan. Koop wel parmaham en zuidafrikaanse wijn. Wij moslims zullen die fransozen is een lesje leren . :hihi: Het is wel goed dat je je nog moslim noemt, alleen nog even je best doen om die haramartikelen achterwege te laten.

By the way, taalfouten intresseren me niet zo vaak bij anderen omdat bij mij de inhoud voorgaat. Deze keer wil ik een uitzondering maken omdat ik het wel nuttig vind om je dat mee te delen.

Wij moslims zullen die Fransozen eens een lesje leren. In plaats van is moet je dus eens gebruiken.

Maslov
28-12-03, 00:08
Iraqi clerics call for French boycott

Hoe willen ze Frankrijk boycotten? :lachu:

Joesoef
28-12-03, 00:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is wel goed dat je je nog moslim noemt, alleen nog even je best doen om die haramartikelen achterwege te laten.

By the way, taalfouten intresseren me niet zo vaak bij anderen omdat bij mij de inhoud voorgaat. Deze keer wil ik een uitzondering maken omdat ik het wel nuttig vind om je dat mee te delen.

Wij moslims zullen die Fransozen eens een lesje leren. In plaats van is moet je dus eens gebruiken.

Internet en spelling....

Stom kut beest. Geen gevoel voor humor en ook nog is niet goed kunnen lezen (en dan begin je ook nog is met jou moralistische Nederlandse lessen). Ongesteld?

Ik zij Wij Moslims......

Zwarte Schaap
28-12-03, 00:44
Geplaatst door Joesoef
Internet en spelling....

Stom kut beest. Geen gevoel voor humor en ook nog is niet goed kunnen lezen (en dan begin je ook nog is met jou moralistische Nederlandse lessen). Ongesteld?

Ik zij Wij Moslims......

Hey dorpsgek,

Denk je dat je de enige bent die humor heeft? Volgens mij kun je er niet tegen als je op iets gewezen wordt. Zal wel met vroeger te maken hebben of niet?

Ga nu maar weer doorjokeren.

Tudelu !

Julien
28-12-03, 13:06
Frankrijk was wel tegen een oorlog in Irak. Daar mogen ze Frankrijk anders best voor bedanken, of waren het voorstanders van de Amerikaanse oorlog?? Dan is het waarschijnlijk gewoon wraak.

Ach.. boycot- alsof dat wat boeit. Dat deed Nederland ook tijdens de Franse kernproven, maar Frankrijk lacht uiteindelijk die landen uit.. ze worden op een andere manier nog wel een keer teruggepakt.

Circe
28-12-03, 13:09
Geplaatst door Maslov
Hoe willen ze Frankrijk boycotten? :lachu:

Misschien door het weigeren van Franse hulp in het rampgebied?

Julien
28-12-03, 13:16
Geplaatst door Circe
Misschien door het weigeren van Franse hulp in het rampgebied?

Ja laat die sukkels maar Franse wijn en kaas boycotten (alsof ze dat kopen :knipoog: ) dan zorgt Frankrijk wel voor een betere boycot van Irak. En de olie krijgen we toch wel.

Mark
28-12-03, 13:27
Geplaatst door Joesoef

Ik zij Wij Moslims......

ik zei.....

Joesoef
28-12-03, 13:37
Geplaatst door Mark
ik zei.....

:p


Nog een lam voor de slachtbank

Al Sawt
28-12-03, 14:47
Geplaatst door Circe
Misschien door het weigeren van Franse hulp in het rampgebied? Of misschien het ondermijnen van Franse invloed en macht binnen de VN en Internationale gemeenschap?

Maslov
28-12-03, 14:53
Of misschien het ondermijnen van Franse invloed en macht binnen de VN en Internationale gemeenschap?

:hardlach: Hoe moeten die reli's dat doen? :hardlach:

Julien
28-12-03, 15:00
Geplaatst door Al Sawt
Of misschien het ondermijnen van Franse invloed en macht binnen de VN en Internationale gemeenschap?

Dat zouden ze zichzelf in hun eigen vingers snijden.
Frankrijk is vaak een bondgenoot van de Arabische landen.

Als Frankrijk internationaal minder te zeggen krijgt dan zal Amerika nog machtiger worden op wereldterrein. Want Duitsland zal uiteindelijk de VS wel weer steunen.

De Arabische wereld moet het vaak hebben van belangrijke landen als Frankrijk en China. Het zou dus erg onverstandig zijn.

Al Sawt
28-12-03, 15:02
Geplaatst door Julien
Dat zouden ze zichzelf in hun eigen vingers snijden.
Frankrijk is vaak een bondgenoot van de Arabische landen.

Als Frankrijk internationaal minder te zeggen krijgt dan zal Amerika nog machtiger worden op wereldterrein. Want Duitsland zal uiteindelijk de VS wel weer steunen.

De Arabische wereld moet het vaak hebben van belangrijke landen als Frankrijk en China. Het zou dus erg onverstandig zijn. Dat klopt!

Ik heb het alleen als repliek, tegen circe gebruikt.

ronald
28-12-03, 17:03
Ik zou me als Iraakse geestelijke maar beter bezig houden met het inzamelen van geld voor nieuwe hijaabs voor hun meisjes. Er zijn er genoeg berooid die er nauwelijks een hebben.

Al Sawt
28-12-03, 17:50
Geplaatst door ronald
Ik zou me als Iraakse geestelijke maar beter bezig houden met het inzamelen van geld voor nieuwe hijaabs voor hun meisjes. Er zijn er genoeg berooid die er nauwelijks een hebben. Of hun krachten inzetten, om een verenigd front tegen de VS te creeeren.

000NobelPrizes
28-12-03, 18:02
Geplaatst door Al Sawt
Of hun krachten inzetten, om een verenigd front tegen de VS te creeeren.

Hoezo moet dat nog geregeld worden: die verenigdheid bestaat toch allang?

Maslov
28-12-03, 18:16
Of hun krachten inzetten, om een verenigd front tegen de VS te creeeren.
:lol:

Beter om hun geld te besteden aan beter materieel voor hulpverlening.
Mobiele installaties met Xray en veel meer opgeleidde honden.