PDA

Bekijk Volledige Versie : Beving Iran of 9-11

frank van gemert
29-12-03, 10:43
Op 27 december werd op deze website een tekst geplaatst met het volgende citaat:

“Met tig keer meer het aantal slachtoffers dan bij de WTC en gebouwen vergaan van meer dan 2000 jaar oud hoef je niet te wachten op een 'minuut stilte' door Nederland heen voor de doden in Iran. Er zullen geen extra ingelaste nieuwsuitzendingen zijn, en er worden geen massale inzamelingsacties gehouden”.

Wat is er verkeerd aan de reactie in Nederland op de gebeurtenissen in Iran? Wordt er geen geld ingezameld? Is er te weinig media aandacht? Of wordt er iets anders bedoeld: zien we het leed niet, voelen we niet mee?

Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de beving in Iran en 9-11. Destijds werd op de aanslagen heel anders gereageerd, alsof er met twee maten is gemeten. Dat is niet het geval, eerder is het zo dat we met twee heel verschillende gebeurtenissen te maken hebben.

Aardbevingen zijn zo oud als de aarde, de mensheid heeft er totnogtoe geen antwoord op weten te vinden. De natuurramp in Iran kondigde zich niet aan, er waren geen of weinig verslaggevers ter plekke. 9-11 was geen natuurramp en er waren wel allerlei media aanwezig toen de vliegtuigen hun verwoestende werk deden. Niemand twijfelt aan de nieuwswaarde van deze gebeurtenis. Dat er zoveel over te zien, te horen en te lezen viel is nauwelijks verbazingwekkend. Dit is temeer te begrijpen omdat de impact van deze gebeurtenis enorm is. Degene die op die datum televisie keek bekroop het gevoel dat deze aanslagen grote consequenties zouden kunnen hebben. Inmiddels zijn we twee oorlogen verder, twee regimes zijn ten val gebracht. De wereld heeft politiek en economisch een enorme schok gevoeld, die nog lang natrilt.

In Iran verloren grote aantallen mensen hun geliefden, hun hebben en houden. Er zijn inmiddels dagelijks berichten en beelden uit het gebied en we horen hoe het slachtoffers vergaat. De tijd tikt weg voor degenen die nog niet werden gevonden. We moeten hulp bieden en dat gebeurt, mede dankzij het openstellen van gironummers. Zo goed en zo kwaad als dat gaat zal het getroffen gebied weer worden opgebouwd. De doden komen niet terug, maar het leven zal zijn loop hervatten.

Er is media aandacht voor de ramp in Iran en er wordt geld ingezameld, maar die dingen kosten tijd. Natuurlijk kan het altijd beter, daar moet ook naar gestreefd worden. Nederland heeft in 1953 een overstroming meegemaakt die veel slachtoffers maakte, veel Nederlanders kennen het verdriet van de mensen in Iran en zij weten dat hulp noodzakelijk is.

Het weergegeven stuk waarop ik reageer bevat de suggestie dat de ramp in Iran in Nederland niet wordt opgemerkt en meebeleefd, terwijl dat wel gebeurde bij de aanslagen in Amerika. Die conclusie is niet alleen veel te gehaast getrokken; hij is onjuist. Daarnaast bevat het stuk een andere vileine boodschap. Namelijk dat er twee categorieën zijn: in Nederland doet men niks, anderen doen wel wat. Zo kan aan een kant een waardige menslievendheid worden getoond, terwijl tegelijkertijd een schrijnend tekort daaraan bij anderen wordt gesuggereerd. In één beweging breng je zo alle Nederlanders in diskrediet. Dit is misplaatst wij/zij-denken en verwerpelijke stemmingmakerij, die bovendien smakeloos is omdat slachtoffers in Iran daarvoor als aanleiding worden gebruikt.

_h4T3D_sE7eN
31-12-03, 11:47
Geplaatst door frank van gemert
Zo kan aan een kant een waardige menslievendheid worden getoond, terwijl tegelijkertijd een schrijnend tekort daaraan bij anderen wordt gesuggereerd. In één beweging breng je zo alle Nederlanders in diskrediet.

Klote-gevoel, he ?

Waterval
31-12-03, 11:49
Geplaatst door _h4T3D_sE7eN
Klote-gevoel, he ?

:stout:

frank van gemert
31-12-03, 14:13
Als het bericht werkelijk bedoeld is als een 'koekje van eigen deeg', dan is die opzet gelukt. Dat neemt niet weg dat ik die boodschap ook dan nog steeds smakeloos vind.

_h4T3D_sE7eN
31-12-03, 15:56
Als het bericht werkelijk bedoeld is als een 'koekje van eigen deeg', dan is die opzet gelukt. Dat neemt niet weg dat ik die boodschap ook dan nog steeds smakeloos vind.

Dus is het moment voor zelfkritiek, waar allochtone Nederlanders mee worden doodgegooid, aangebroken voor die autochtone Nederlanders die zich aangesproken voelen.

moi´85
31-12-03, 20:59
mensen, doe eens wat aardiger tegen elkaar! wij gaan voor een 2004 met minder conflicten en meer gezelligheid, vriendschep en meer!

by the way, Frank, 11 september was natuurlijk verschrikkelijk, maar iran is net zo erg hoor, er mag best wat meer aandacht aan besteed worden.

Joesoef
01-01-04, 01:26
Nederland doet geen ene ruk. Standaard groepje mensen met wat honden en een standaard rampenbedrag. Vliegtuigje en klaar.

Het bereiden van het kerstmaal en het turven op het lijstje voor het vuurwerkpakket moet vooral niet verstoord worden.

maar owee al het in Amerika of Italië schut.

De gemiddelde fantasie gaat niet verder dan de verplaatsing die men kan maken van zich zelf. Donatie gaat met gevoelswaarde, een Breukhoven/ Brard/ Idols gevoelswaarde.

Van mij mogen alle dijken doorbreken.

Vanjoulos
01-01-04, 10:54
Geplaatst door Joesoef

Nou dan hoop ik dat bepaalde mensen in de Nederlandse samenleving goed gebruik hebben gemaakt van de door de overheid gesteunde zwemlessen.......

en ja die opmerking van mij is net zo dom als die van jou!!!!

en ik vraag me af wat Nederland ook alweer had gedaan tijdens de aanslag in Amerika, werden er ook honden gestuurd en was er ook een giro geopend? ik weet echt niet meer wat Nederland had gedaan...

ik denk dat de beschuldigingen eerder richting media en de mensen daarachter gestuurd moeten worden... en dat geldt voor alle nieuwsberichten in Nederland.... Objectiviteit is ver te zoeken, van de metro/spits tot acht uur journaal!

rambo
01-01-04, 20:40
Geplaatst door Joesoef
Nederland doet geen ene ruk. Standaard groepje mensen met wat honden en een standaard rampenbedrag. Vliegtuigje en klaar.
Oh.........Wat hebben de Islamitische landen dan gedaan? Volgens mij waren het de Westerse landen die als eerste materiaal en hulpgoederen naar Iran hebben gezonden. Dus je moet ook niet overdrijven!

Geplaatst door Joesoef
Het bereiden van het kerstmaal en het turven op het lijstje voor het vuurwerkpakket moet vooral niet verstoord worden.
Alsof de Islamitische landen wel dag en nacht stil liggen bij deze dramatische gebeurtenis?

Geplaatst door Joesoef
Wat wil je met zo'n opmerking bereiken?

Rambo :rambo:

rambo
01-01-04, 20:48
[B]Op 27 december werd op deze website een tekst geplaatst met het volgende citaat:

“Met tig keer meer het aantal slachtoffers dan bij de WTC en gebouwen vergaan van meer dan 2000 jaar oud hoef je niet te wachten op een 'minuut stilte' door Nederland heen voor de doden in Iran. Er zullen geen extra ingelaste nieuwsuitzendingen zijn, en er worden geen massale inzamelingsacties gehouden”.

Er wordt een vergelijking gemaakt tussen de beving in Iran en 9-11. Destijds werd op de aanslagen heel anders gereageerd, alsof er met twee maten is gemeten. Dat is niet het geval, eerder is het zo dat we met twee heel verschillende gebeurtenissen te maken hebben.
B]
Het is inderdaad een verkeerde vergelijking, maar het ging om het principe. Is het zo moeilijk om als land één minuut stilte in acht te nemen bij een dramatische gebeurtenis als deze? Oké, je zult nu wellicht zeggen dat we hier in Nederland alleen maar stil staan voor zinloos geweld. Oké, wat dacht je dan van de dramatische aanslagen in Turkije? Hebben we daar stil bij gestaan? Of bij de wat kleinere aanslag in Marokko? Hebben we daar de tijd genomen om stil te staan? Eén minuut en geen drie, zoals bij Amerika. Nee, dat si weer tèveel?

Joesoef
03-01-04, 16:27
Geplaatst door rambo
Oh.........Wat hebben de Islamitische landen dan gedaan? Volgens mij waren het de Westerse landen die als eerste materiaal en hulpgoederen naar Iran hebben gezonden. Dus je moet ook niet overdrijven!

Alsof de Islamitische landen wel dag en nacht stil liggen bij deze dramatische gebeurtenis?

Wat wil je met zo'n opmerking bereiken?

Tal van Islamitische landen hebben ook hulp geschonken, vele malen meer dan het bedrag dat in Nedeland bijeen is gegrabbeld. Nederland staat bekend om haar schenkingsgezindheid rond de kerstdagen (not).

op nvdd is er een topic aan gewijd.

En die doorbrekende dijken geeft alleen maar aan dat je bij sommig natuurgeweld mchteloos staat al is het risico verwand aan de locatie waar je woont en ga je al decenia om met de drijging.

Orakel
04-01-04, 22:36
Op 27 december werd op deze website een tekst geplaatst met het volgende citaat:

Het weergegeven stuk waarop ik reageer bevat de suggestie dat de ramp in Iran in Nederland niet wordt opgemerkt en meebeleefd, terwijl dat wel gebeurde bij de aanslagen in Amerika. Die conclusie is niet alleen veel te gehaast getrokken; hij is onjuist. Daarnaast bevat het stuk een andere vileine boodschap. Namelijk dat er twee categorieën zijn: in Nederland doet men niks, anderen doen wel wat. Zo kan aan een kant een waardige menslievendheid worden getoond, terwijl tegelijkertijd een schrijnend tekort daaraan bij anderen wordt gesuggereerd. In één beweging breng je zo alle Nederlanders in diskrediet. Dit is misplaatst wij/zij-denken en verwerpelijke stemmingmakerij, die bovendien smakeloos is omdat slachtoffers in Iran daarvoor als aanleiding worden gebruikt.

Wat misplaatst is, is dit schrijven van jou. Uit jouw vraagstelling meen ik namelijk te begrijpen dat jij de schrijver van het citaat niet persoonlijk hebt benaderd en om nadere uitleg hebt gevraagd.
Ik wil je niet tekort doen, maar het doet mij zelfs vermoeden dat je een collumn rook en daarom dit citaat maar geïsoleerd en uitgelicht hebt.

Ik heb dat citaat toen ook gezien, alsmede de reacties erop door anderen.
Is het wel eens bij je opgekomen dat het citaat kan voortkomen uit een stuk emotionaliteit, gebaseerd op medeleven en een gevoel van onvermogen? Een soort wanhoopskreet?

Doe mij en jezelf een plezier en vraag de plaatser van het citaat alsnog om een reactie, als je dat al niet gedaan hebt.

frank van gemert
05-01-04, 08:25
Open deuren. Iedereen mag en kan reageren.

_h4T3D_sE7eN
07-01-04, 21:23
Geplaatst door Joesoef

Dit slaat nergens op, J.

Orakel
07-01-04, 23:41
Open deuren. Iedereen mag en kan reageren.

Over open deuren gesproken. Tis een forum.

Het weergegeven stuk waarop ik reageer bevat de suggestie dat de ramp in Iran in Nederland niet wordt opgemerkt en meebeleefd, terwijl dat wel gebeurde bij de aanslagen in Amerika. Die conclusie is niet alleen veel te gehaast getrokken; hij is onjuist.

Klopt als een zwerende vinger.

Daarnaast bevat het stuk een andere vileine boodschap. Namelijk dat er twee categorieën zijn: in Nederland doet men niks, anderen doen wel wat.

Klopt niet, want dat staat er niet. Dat is de boodschap die jij er in legt. Hij of zij schrijft nergens over andere landen die wel iets doen.

Zo kan aan een kant een waardige menslievendheid worden getoond, terwijl tegelijkertijd een schrijnend tekort daaraan bij anderen wordt gesuggereerd.

Nogmaals een suggestie uewerzijds. Kan ik met de beste wil van de wereld niet uit het citaat halen.

In één beweging breng je zo alle Nederlanders in diskrediet.

Te dramatische voorstelling van zaken. Schrijver van het citaat had het over "hoef je niet te wachten op een 'minuut stilte' door Nederland heen", "geen extra ingelaste nieuwsuitzendingen" en "geen massale inzamelingsacties".

Door Nederland heen, extra en massaal impliceren noch suggereren een unanieme emotionele vervlakking van Nederland m.b.t. dit onderwerp.

Dit is misplaatst wij/zij-denken en verwerpelijke stemmingmakerij, die bovendien smakeloos is omdat slachtoffers in Iran daarvoor als aanleiding worden gebruikt.

Over dat misplaatste hebben we het al gehad en de stemmingmakerij en de smakeloosheid kunnen successievelijk onder dezelfde noemer geschaard worden.
En als je het hebt over "slachtoffers als aanleiding", dan zit de schrijver van het citaat niet eens zo gek met zijn vergelijking met het WTC.

Kortom, de argumentatie van de geciteerde snjdt feitelijk gezien geen hout, maar is vanuit emotioneel opzicht wellicht wel te duiden. Geplaatst in dat perspectief van emotie, betrokkenheid en onmacht komt het citaat een stuk minder tweespalt zaaiend en maatschappij-ontwrichtend over als de collumn doet vermoeden.

Ben overigens benieuwd naar de reactie van de geciteerde, nu duidelijk is geworden dat de inzamelingsactie 1.5 mln euro heeft opgeleverd.

frank van gemert
08-01-04, 11:23
Close reading, daar kunnen we nog wel even mee doorgaan. Zo ontgaat het Orakel dat ik niet spreek van 'andere landen' maar van 'anderen'. Het is niet een vergelijking tussen landen maar tussen, laat ik maar verder chargeren, goede en slechte mensen.
Hoewel ik graag heb dat gedachten goed geformuleerd worden, vind ik dit woordenspel niet zo interessant. Het is elkaar vliegen afvangen, terwijl ik meer in de inhoud ben geïnteresseerd.

Natuurlijk kan ik begrijpen dat iemand vanuit emotie en onmacht een oproep doet, daar ben ik helemaal niet tegen. Om die reden heb ik mijn reactie ook niet onder die oproep maar in deze column geplaatst. Had ik dat wel gedaan, dan had ik dat van mezelf misplaatst gevonden.
Ik heb me verzet tegen de boodschap dat er in Nederland niks gedaan en niet meegevoeld wordt.

Als de schrijver niet heeft willen schrijven wat ik erin heb gelezen, dan ligt tenminste een deel van de oorzaak van het misverstand bij mij. Nu is het wat vertroebelend dat jij, Orakel, woorden onder de loep legt, terwijl je het ook niet zeker lijkt te weten.

Wel moet inderdaad worden vastgesteld dat, na zijn stuk en het mijne, dagelijks wordt bericht over de ramp in Bam en dat inzamelingen op gang zijn gekomen.

Orakel
08-01-04, 23:03
Close reading, daar kunnen we nog wel even mee doorgaan. Zo ontgaat het Orakel dat ik niet spreek van 'andere landen' maar van 'anderen'. Het is niet een vergelijking tussen landen maar tussen, laat ik maar verder chargeren, goede en slechte mensen.

Nou, nog ff haarkloven als je het niet erg vindt en dan hou ik er mee op.
Dit schreef je:

in Nederland doet men niks, anderen doen wel wat

Met anderen kun je in deze zin dus niet anders dan doelen op andere landen. Taalkundig that is.

Hoewel ik graag heb dat gedachten goed geformuleerd worden, vind ik dit woordenspel niet zo interessant. Het is elkaar vliegen afvangen, terwijl ik meer in de inhoud ben geïnteresseerd.

Het gaat mij niet om vliegen afvangen, maar wel degelijk om de inhoud. Een inhoud welke je naar mijn smaak baseert op onjuiste vooronderstellingen. Dan kunnen we het dagenlang gaan hebben over de inhoud, maar als het vertrekpunt al onjuist is en we daar niks mee doen, dan kunnen we ook de juiste doelstelling waar de discussie toe dient niet formuleren.

Natuurlijk kan ik begrijpen dat iemand vanuit emotie en onmacht een oproep doet, daar ben ik helemaal niet tegen. Om die reden heb ik mijn reactie ook niet onder die oproep maar in deze column geplaatst. Had ik dat wel gedaan, dan had ik dat van mezelf misplaatst gevonden.
Ik heb me verzet tegen de boodschap dat er in Nederland niks gedaan en niet meegevoeld wordt.

Met alle respect, maar je bent aan het draaien. Wat is er misplaats aan het vragen om opheldering aan iemand wiens uitspraak je niet aanstaat. Is het niet juist misplaats om die persoon niet direct aan te spreken. Is het niet juist misplaatst om het over iemand te hebben, zonder het er met die iemand over gehad te hebben?

Als de schrijver niet heeft willen schrijven wat ik erin heb gelezen, dan ligt tenminste een deel van de oorzaak van het misverstand bij mij. Nu is het wat vertroebelend dat jij, Orakel, woorden onder de loep legt, terwijl je het ook niet zeker lijkt te weten.

Ik weet zeker wat ik hier lees en daar heb ik op gerageerd.
Dat ik het daarmee nog steeds niet over de inhoud heb gehad klopt, maar op basis van mijn redenatie is er geen sprake van een inhoud omdat de vooraannames onjuist of op z'n minst niet op hun juistheid getoetst zijn.
De reden dat ik zo gespind ben op heldere en onderbouwde formuleringen, heeft alles te maken met beeldvorming. Als deze collumn in de landelijk dagbladen was verschenen, dan vraag ik mij af of de recettes van de inzamelinsactie zo hoog geweest zouden zijn zoals ze nu zijn. En dat zou dan de minste van mijn zorgen zijn geweest.
Een ander vorbeeld in een heel andere context is dat ik de mensen bij Netwerk wel eens hoor zeggen: "de oprukkende Islam".
Noem mij een kniesoor of een zeikerd, maar welke connotatie heeft "oprukkend"? Bij mij doemt gelijk de associatie op met marcherende en bedreigende legers of hordes Yuruk Hai.

Ik wil best een boom met je opzetten over de aanleiding en achtergronden van "wij-zij-denken" of de manifest of latent aanwezige tweespalt in Nederland, maar dan moeten we wel dezelfde variabelen hanteren.

Wel moet inderdaad worden vastgesteld dat, na zijn stuk en het mijne, dagelijks wordt bericht over de ramp in Bam en dat inzamelingen op gang zijn gekomen.

Al Hamdullilah / Godzijdank.

frank van gemert
09-01-04, 09:18
Je weet zeker wat je leest, maar je weet niet zeker wat ermee bedoeld is. Wij hebben een verschil van inzicht over hoe de woorden in de oorspronkelijke oproep zijn bedoeld. Ik heb me aan die woorden gestoord, terwijl jij inbrengt dat ze anders bedoeld kunnen zijn of in ieder geval kunnen zijn ingegeven door (andere) emoties. In dat geval zou de boodschap (iets) anders geïnterpreteerd moeten worden. Dat kan zo zijn, maar dat weet jij niet zeker.

Het rechtstreeks aanspreken van de schrijver. Ik heb iets waargenomen, wat naar mijn idee niet op zich staat en wat ik ook niet geïsoleerd wil zien. Op deze website kom ik heel vaak wij/zij tegenstellingen tegen die op mij gezocht en wrokkig overkomen. Uiteindelijk is niemand daarmee gebaat. In het oorspronkelijke bericht, zo snel na de ramp, werd met stelligheid geschreven dat van Nederlandse kant niets te verwachten viel. Dat raakte me, ook ik ken emoties. In nood leer je je vrienden kennen, zo zegt men, maar hier werd de deur al meteen in het slot gegooid.

Jouw idee, Orakel, dat ik uit een soort gemakzucht deze column gebruik voor iets dat eigenlijk op een andere plek zou moeten worden afgedaan, wijs ik van de hand. Ik vind die wij/zij tegenstelling een belangrijk thema op deze website, reden genoeg om dat (in deze verpakking) apart aan de orde te stellen. Ik heb daarvoor extra aandacht gevraagd, want ik zou het jammer hebben gevonden als het met het plaatsen van smilies wordt afgedaan. Dat is een bewuste keus geweest en het heeft met draaien niets van doen.

Bij de weg, jouw belangstelling voor beeldvorming en die van mij voor wij/zij tegenstellingen liggen natuurlijk in elkaars verlengde.

newlife
13-01-04, 15:16
Beste Frank,

Naar mijn mening heb je het stuk totaal verkeerd begrepen. Tuurlijk zijn de gebeurtenissen van 9-11 totaal anders dan de aardbeving in Iran. Maar het gaat mij om het de mensen die vandaag de dag niet meer leven op deze aardboddem. 9-11 is zo overdreven naar voren gebracht. Het was toevallig Amerika, maar stel nou dat het Nederland was. Durf je eerlijk te zeggen dat er ook zoveel nadruk op zou zijn gelegd. Dat dingen zouden worden genoemd als; De wereld is veranderd'', nou neeeeeeeeeeee. Amerika is hard getroffen door deze gebeurtenissen en zij schrokken er van dat er zo veel haat jegens hen is. Vind je het logisch als je kijk naar hun rol ik de palestijnse gebieden, Irak en Afganistan. Amerika misbruikt haar macht op alle fronten. Media, politiek, rechten. Kijk alleen al hoe zij de mensenrechten keer op keer schenden, bijv. van de gevangenen in Guanto Mano Bay!!!!!!! Wat mij beterft kan je zeggen dat Nederland wel een van de meest begane landen is in de Iran aardbeving. Het deed mij goed dat ik mensen van het rode kruis als speren naar Iran zag vliegen en dat vrijwel meteen een girorekening is geopend voor deze mensen. Mijn conclusie is dat wij steeds meer naar een wereld gaan waar met twee maten wordt gemeten.

mvg,

Een criticus.

KaasX
15-01-04, 12:38
Beste Criticus en overige critici,

Waarom is het toch dat elke keer als Amerika door lezers/schrijvers op deze site terecht (verbaal) wordt aangevallen op haar misdaden en terroristische acties in het buitenland, dat er alleen maar verwezen wordt naar Afganistan, Irak en Palestina? Wat is er minder erg aan de wijze waarop Amerika huishoudt of heeft gehouden in Colombia, Nigaragua, Indonesia (na de onafhankelijkheid), Vietnam, Panama, en ga zo maar door. (Voor een compleet overzicht lees Chomsky of Micheal Moore, die laatste schrijft grappiger.) Zijn al die landen en al die miljoenen slachtoffers van de buitenlandse politiek van de grootste wereldmacht minder zielig omdat het in veel gevallen geen Moslims betreft? Kunnen de mensen die zich boos maken om Amerika, wel sympathie opbrengen voor slachtoffers aan de andere kant van de wereld en met een andere religie? Of hebben we alleen empathie voor de getroffenen uit eigen regligieuze kring? Als het antwoord op deze laatste vraag 'ja' is: hoe kun je van Nederland dan gaan eisen dat ze op stel en sprong zich op het drama in Iran werpen? Dat is hypocrisie van het ergste soort. Iedereen die slachtoffer is van de VS is even zielig, of niemand is zielig. Of geldt voor sommige Moslims het adagium van Orwell: "All animals are equal, but some are more equal than others"?

farao
18-01-04, 16:31
Van mij mogen alle dijken doorbreken

rustig aan. ik kan niet zwemen

jans
18-01-04, 19:01
We gaan weer in de 'amerika' discussie, ik denk dat jullie jezelf eens moeten afvragen wat er was gebeurd als Amerika niet had ingegrepen.

Israel zijn hulp aan Iran werd afgeslagen, waarom wordt Amerika zijn hulp wel toegestaan ??.

KIbnAlWaleed
22-01-04, 10:27
"Israel zijn hulp aan Iran werd afgeslagen, waarom wordt Amerika zijn hulp wel toegestaan ??."

Wil je daar echt een antwoord op hebben?

ultrarechts
31-01-04, 17:00
Geplaatst door Joesoef

maar owee al het in Amerika of Italië schut.

De gemiddelde fantasie gaat niet verder dan de verplaatsing die men kan maken van zich zelf. Donatie gaat met gevoelswaarde, een Breukhoven/ Brard/ Idols gevoelswaarde.

joh wat doe je dan hier in Nederland????
als je het niet bevalt ga je toch ergens anders heen, lijkt me een strak plan....

G-zus
05-02-04, 23:25
Geplaatst door ultrarechts
als je het niet bevalt ga je toch ergens anders heen, lijkt me een strak plan....

Zozo, jij bent zeker ultrarechts? ...

Ik vind trouwens dat Nederland helemaal geen geld had in moeten zamelen voor deze vreselijke ramp in Iran, die trouwens volgens de moslims zelf van niemand anders dan van Allah had kunnen komen, en wel om de simpele reden dat Iran barst van het geld. Als het volk nou eens zo wijs was om zelf een paar verantwoordelijke leiders zou kiezen dan zou Iran helemaal geen hulp nodig hebben.

1,6 miljoen olievaten per dag? Dat is toch een behoorlijke omzet lijkt mij zo, lijkt me dus overbodig om de tentjes e.d. op te sturen.

Het hele midden oosten zou eens orde op zaken moeten stellen.

Niet dat ik ze niet zou willen helpen hoor, maar dit is de realiteit.

arsamatoria
08-02-04, 05:07
Geplaatst door ultrarechts

Goh, heb je dat helemaal in je eentje bedacht of heeft Dick Bruna een rechts getinte editie gemaakt van Nijntje voor het gretig lezende rechtse publiek? O ja er was eens een janmaat, die had dezelfde maat als jij: ver beneden maat. :nijn:

Al Sawt
06-05-04, 01:10
Geplaatst door jans
We gaan weer in de 'amerika' discussie, ik denk dat jullie jezelf eens moeten afvragen wat er was gebeurd als Amerika niet had ingegrepen.
Zonder Amerikaanse ingreep in MO, geen Israel.

Al Sawt
06-05-04, 01:14
Geplaatst door G-zus
Zozo, jij bent zeker ultrarechts? ...

Ik vind trouwens dat Nederland helemaal geen geld had in moeten zamelen voor deze vreselijke ramp in Iran, die trouwens volgens de moslims zelf van niemand anders dan van Allah had kunnen komen, en wel om de simpele reden dat Iran barst van het geld. Als het volk nou eens zo wijs was om zelf een paar verantwoordelijke leiders zou kiezen dan zou Iran helemaal geen hulp nodig hebben.

1,6 miljoen olievaten per dag? Dat is toch een behoorlijke omzet lijkt mij zo, lijkt me dus overbodig om de tentjes e.d. op te sturen.

Het hele midden oosten zou eens orde op zaken moeten stellen.

Niet dat ik ze niet zou willen helpen hoor, maar dit is de realiteit. Jouw realiteit, strookt niet met de werkelijkheid!

Zonder de Amerikaanse economische sancties tegen Iran, zou Iran stuk welvarender geweest zijn.

En die olie-export is een druppel op de gloeiende plaat als je beseft dat Iran niet instaat is, om de juiste middelen te kunnen kopen voor het ontwikkelen van de economie.

dicksr
14-05-04, 14:01
Geplaatst door Al Sawt
Jouw realiteit, strookt niet met de werkelijkheid!

Zonder de Amerikaanse economische sancties tegen Iran, zou Iran stuk welvarender geweest zijn.

En die olie-export is een druppel op de gloeiende plaat als je beseft dat Iran niet instaat is, om de juiste middelen te kunnen kopen voor het ontwikkelen van de economie.

Als Iran in staat is om stiekum atoombom technologie uit Pakistan te kopen, dan is ook nog wel een hollandse 'koopman' te vinden die ze in staat stelt om aan de juiste middelen voor het bevorderen van de economie te komen.

Als die middelen echter besteedt worden aan Islamitische raden die het democratische proces moeten frustreren en de daarbij behorende geheime dienst of de vrije media confisceren ja dan kan de olieexport wel eens niet voldoende zijn.

Kortom: "als je beseft dat Iran niet instaat is, om de juiste middelen te kunnen kopen voor het ontwikkelen van de economie."= GELUL

dicksr

super ick
16-05-04, 10:11
Geplaatst door farao
Van mij mogen alle dijken doorbreken

rustig aan. ik kan niet zwemen

Dan krijgen wij zandzakken uit Saudi Arabie, Afganistan, Iran, Libie, etc. Moeten we ze wel zelf halen en ter plaatse vullen.

super ick
16-05-04, 10:15
Geplaatst door dicksr
Als Iran in staat is om stiekum atoombom technologie uit Pakistan te kopen, dan is ook nog wel een hollandse 'koopman' te vinden die ze in staat stelt om aan de juiste middelen voor het bevorderen van de economie te komen.

Als die middelen echter besteedt worden aan Islamitische raden die het democratische proces moeten frustreren en de daarbij behorende geheime dienst of de vrije media confisceren ja dan kan de olieexport wel eens niet voldoende zijn.

Kortom: "als je beseft dat Iran niet instaat is, om de juiste middelen te kunnen kopen voor het ontwikkelen van de economie."= GELUL

dicksr

Juist het is een smerig dictatoriaal regime, gebaseerd op angst en dom houden van de onderdanen. Duizenden en nog eens duizenden zijn gedeporteerd, vermoord, verminkt of geknot allemaal uit naam van Allah.