PDA

Bekijk Volledige Versie : Politie gaat criminaliteit te lijf met...gebed



Marsipulami
29-12-03, 12:24
Politie gaat criminaliteit te lijf met...gebed

Inspecteur John Sutherland (zie foto) staat in de kantine bekend als ‘Johannes de Doper’. De 33-jarige inspecteur leidt een team van 25 agenten namelijk op een bijzondere manier. Diefstal, aanrijdingen, geweld, op alles reageert de inspecteur hetzelfde: met gebed.
“Ik geloof in de kracht van het gebed en in Jezus,” zegt de inmiddels bekende Britse politieman,”Ik ben er van overtuigd dat het geloof van een christen op de werkvloer, in de praktijk dus, impact kan hebben. Neem een dief, bid voor hem, hij wordt een christen, en de uitwerking daarvan is dat hij niet meer steelt.”

Elke maand verzameld John een lijst van aangiften in zijn wijk. Hij mailt de lijst naar 150 kerkelijke collega’s van de wijk Hammersmith and Fulham in west London met het verzoek voor de betrokkenen te bidden. De agenten bidden ook specifiek voor reductie van de criminele activiteiten in de regio.

De ‘bobby’s’ bidden nu al een jaar, en halverwege de zomer begon het criminaliteitcijfer te dalen. De cijfers van zes van de zeven criminaliteitstatistieken zijn omlaag gegaan, en stedelijk is het uiteindelijke cijfer gedaald met 21% sinds de agenten zijn gaan bidden.
“Ik heb gebeden beantwoord zien worden in mijn leven die veel verder rijken dan de toevalsfactor,” vertelt Sutherland. Ook de baas van Sutherland staat achter het gebedsinitiatief, en gaf de betrokken agenten in oktober de mogelijkheid een weeklang met elkaar een week te bidden in de baas z’n tijd voor de sociale problemen van de stad.
Inmiddels werken kerken samen in netwerken met de betrokken agenten en lijkt de gebedsketting zich steeds meer uit te breiden. Volgens Sutherland heeft de politie veel baat bij betrokkenheid van kerken.

Toch kunnen de reli-inspecteur en zijn collega’s niet echt met concrete resultaten op de proppen komen, de cijfers kunnen namelijk volgens buitenstaanders immers ook door toevallige omstandigheden gedaald zijn.

Sutherland,”Ik zou ook wel graag Nieuw-Testamentische wonderen willen zien gebeuren, maar het lijkt erop dat wij genoegen mogen nemen met de wat subtielere werking van de Geest. Maar we hebben al wel een aantal gebedsverhoringen gekregen voor concrete zaken waar we voor hebben gebeden.”

Bron: BBC

http://www.ronduit.nl/jc/loc_centrum/loc_stadhuisplein/gen_home/article.jsp?art=4765324&cat=2752700