PDA

Bekijk Volledige Versie : Sikhs in het geweer tegen Frans verbod op tulband



T.A.F.K.A.Z
29-12-03, 16:10
Sikhs in het geweer tegen Frans verbod op tulband


RIJSWIJK (ANP) - De internationale organisatie United Sikhs is een handtekeningenactie begonnen tegen de aangekondigde Franse wet die het dragen van 'opzichtige' religieuze symbolen op openbare scholen gaat verbieden. Die wet treft ook Franse sikhs die een tulband dragen.

President Chirac kondigde de wet eerder deze maand aan. Om het seculiere karakter van het openbaar onderwijs te handhaven wil de regering hoofddoekjes, keppeltjes, grote kruisen en andere opzichtige religieuze symbolen taboe verklaren. Volgens United Sikhs kunnen de 7000 sikhs in Frankrijk daardoor niet langer vrijelijk hun godsdienst belijden. Elke gedoopte mannelijke sikh moet een tulband dragen.

,,De tulband is geen hoed die we kunnen afzetten als we op school of op het werk zijn'', zei de Franse sikh-leider Gurdial Singh. ,,Het is een belediging om een sikh te vragen zijn tulband af te doen.'' Hij hekelde het dat de commissie die de Franse regering over dit onderwerp heeft geadviseerd, alle religieuze gemeenschappen behalve de sikhs heeft geraadpleegd.

In het verleden zijn er volgens Singh op openbare scholen nauwelijks problemen over tulbanden geweest, omdat de scholen daar zelf over konden beslissen. Onder de nieuwe wet kan dat niet meer. United Sikhs herinnerde aan de inzet van sikhs die, getooid met hun onafscheidelijke tulband, als militairen in het Britse leger in de Eerste Wereldoorlog de Franse vrijheid hebben helpen verdedigen. Het sikhisme ontstond in India door de verkondiging van goeroe Nanak, geboren in 1469.

Zie ook: Petitie van United Sikhshttp://www.petitiononline.com/sikh5555/petition.html

mark61
29-12-03, 17:47
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
United Sikhs herinnerde aan de inzet van sikhs die, getooid met hun onafscheidelijke tulband, als militairen in het Britse leger in de Eerste Wereldoorlog de Franse vrijheid hebben helpen verdedigen

Jah die 'moslimsoldaten' (om in de hedendaagse terminologie te blijven) die in het Franse leger vochten in WO2 hadden natuurlijk geen hoofddoekjes op. Maar of teen en tander wat met elkaar te maken heeft, is mij niet helemaal duidelijk. t Wachten is nog even op boeddhistische leerlingen die verboden wordt hun haar af te scheren. Rasta's met vlechtverbod. Hindoes met tikkastop (tikka = stip).

Zitten die United Sikhs in Rijswijk of all places? Was me nooit opgevallen.

T.A.F.K.A.Z
29-12-03, 22:56
Geplaatst door mark61
Rasta's met vlechtverbod. Hindoes met tikkastop (tikka = stip).



Hmmmm....daar zeg je wat.


Geplaatst door mark61

Zitten die United Sikhs in Rijswijk of all places? Was me nooit opgevallen.


In Rijswijk zit volgens mij het ANP-bureau

mark61
29-12-03, 23:07
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Hmmmm....daar zeg je wat.

Pardon jongeman, heeft u uw haar gevlecht omdat u dat esthetisch wel geinig vindt, of steekt er een religieuze boodschap achter?


In Rijswijk zit volgens mij het ANP-bureau

Rijswijk, home of International News Broadcasting

T.A.F.K.A.Z
29-12-03, 23:10
Geplaatst door mark61
Pardon jongeman, heeft u uw haar gevlecht omdat u dat esthetisch wel geinig vindt, of steekt er een religieuze boodschap achter?



Ik denk dat de wet alleen geldt voor religieuze atributen. Anders mogen al die kleine mokrootjes met hun besneden lulletjes de klaslokalen ook niet in.

Julien
29-12-03, 23:11
Die sikhs waren toch zo tolerant? Nou dan moeten ze ook maar tolereren dat Frankrijk gelooft in geen geloof op de openbare school. En ik snap het probleem niet, in islamitische landen mogen ze die tulbanden volgens mij ook niet op scholen op.

T.A.F.K.A.Z
29-12-03, 23:21
Geplaatst door Julien
Die sikhs waren toch zo tolerant? Nou dan moeten ze ook maar tolereren dat Frankrijk gelooft in geen geloof op de openbare school. En ik snap het probleem niet, in islamitische landen mogen ze die tulbanden volgens mij ook niet op scholen op.

UIt het oogpunt van hygiëne zou ik wel een uitzondering voor die sikhs willen maken.

mark61
29-12-03, 23:27
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik denk dat de wet alleen geldt voor religieuze atributen. Anders mogen al die kleine mokrootjes met hun besneden lulletjes de klaslokalen ook niet in.

Eh...maar hoe beoordeel je dat? Zou een besnijdenis naast hygienisch gerief niet tegelijk ook een religieuze daad kunnen zijn? Wie kruipt er nu eindelijk s in die mensen hun hoofd! IK WIL HET NU WETEN!

mark61
29-12-03, 23:29
Geplaatst door Julien
Die sikhs waren toch zo tolerant? Nou dan moeten ze ook maar tolereren dat Frankrijk gelooft in geen geloof op de openbare school. En ik snap het probleem niet, in islamitische landen mogen ze die tulbanden volgens mij ook niet op scholen op.

Sikhs wonen bij mijn weten vnl in India, Canada en New York. (Al ben ik er ook wel eens een in Mali tegengekomen, maar dit terzijde.) Hoe dat daar gaat week nie.

T.A.F.K.A.Z
29-12-03, 23:35
Geplaatst door mark61
Eh...maar hoe beoordeel je dat? Zou een besnijdenis naast hygienisch gerief niet tegelijk ook een religieuze daad kunnen zijn? Wie kruipt er nu eindelijk s in die mensen hun hoofd! IK WIL HET NU WETEN!

Ik denk dat als ze dat ding willen ophouden ze nou juist NIET moeten vertellen dat het een religieuze verplichting is. Gewoon zeggen dat het een cultureel geval is.

mark61
30-12-03, 00:06
Geplaatst door T.A.F.K.A.Z
Ik denk dat als ze dat ding willen ophouden ze nou juist NIET moeten vertellen dat het een religieuze verplichting is. Gewoon zeggen dat het een cultureel geval is.

Of dattut koud is buiten. Of dat ze een zwak schedeldak hebben. Misschien moeten die meisjes dat in Frankrijk ook gaan doen. Een soort Gandhi-actie. s Kijken hoe dat afloopt. (Anders gaat mn permanent eraan...die luchtvervuiling ruineert mijn haar)