PDA

Bekijk Volledige Versie : Schenken misdadig?



Orakel
29-12-03, 18:02
Door veel schenken schuldig?


Door onze correspondent


PARIJS, 29 DEC. Als een dronken automobilist een dodelijk ongeluk veroorzaakt, is dan degene die hem de weg liet opgaan ook verantwoordelijk? Dit is de inzet van een rechtszaak in de Oost-Franse stad Nancy. Daarin moet een echtpaar zich verantwoorden voor ,,het niet-verhinderen van een misdaad of een misdrijf tegen de lichamelijke integriteit''.


Het is de juridische samenvatting van een gruwelijk drama-annex-filosofisch dilemma. Drie jaar geleden reed Frédéric Colin (29) dronken in de verkeerde richting de snelweg op. Bij de frontale botsing die daarop volgde liet bijna een heel gezin het leven, evenals als de spookrijder zelf.

Wegens de ernst van het ongeluk werd er diepgaand onderzoek verricht naar de uren die eraan voorafgingen. De sporen leidden naar een met alcohol overgoten etentje bij het echtpaar. De advocaat van de eisende partij - de ouders van de verongelukte moeder van het gezin - weet precies wat er zoal geschonken en gedronken is: borreltjes, wijn bij het eten, waarna opnieuw borrels in twee clubs. Colin had een alcoholpromillage van 2,4 (toegestaan is 0,5).

De in eerste instantie afgewezen klacht is nu in hoger beroep ontvankelijk verklaard, omdat het echtpaar de autoriteiten ,,ten onrechte'' niet heeft gewaarschuwd, terwijl ,,de staat waarin Colin verkeerde [...] van zijn voertuig zichtbaar een krankzinnig gevaarlijke machine maakte''. De advocaat van het echtpaar spreekt van een 'surrealistisch' vonnis. Zijn volgens hem sowieso niet-aansprakelijke cliënten zouden de autosleutels van Colin verstopt hebben, maar die op zijn geschreeuw hebben teruggegeven. Met oudejaarsavond in aantocht klinkt de uitspraak van het hof van beroep als waarschuwing, al maakt vooralsnog alleen dagblad Le Monde er melding van. bHet echtpaar hangt maximaal vijf jaar cel en 75.000 euro boete boven het hoofd. De vrouw raakte bij een auto-ongeluk zelf verlamd.

29 december 2003

Kan me er aan de ene kant prima in vinden. Als je als gastheer (ook horeca) weet dat iemand nog moet rijden, toch blijft schenken dan ben je medeverantwoordelijk.

mark61
29-12-03, 19:12
Geplaatst door Orakel
Kan me er aan de ene kant prima in vinden. Als je als gastheer (ook horeca) weet dat iemand nog moet rijden, toch blijft schenken dan ben je medeverantwoordelijk.

En aan de andere kant?

Orakel
29-12-03, 19:37
Geplaatst door mark61
En aan de andere kant?

Andere kant van wat? Gene zijde?

Ooooh wacht.

Aan de andere kant is het ook de vraag wat je moet doen als iemand onder bedreiging zijn autosleutels terug wil. En in de horca heeft men volgens mij de taak om voor zatlappen een taxi te bestellen, maar sleutels afpakken mag niet. Da's ontvreemding.

mark61
29-12-03, 19:43
Geplaatst door Orakel
Andere kant van wat? Gene zijde? :corcky:

Ooooh wacht. ik wagwel

Aan de andere kant is het ook de vraag wat je moet doen als iemand onder bedreiging zijn autosleutels terug wil. En in de horca heeft men volgens mij de taak om voor zatlappen een taxi te bestellen, maar sleutels afpakken mag niet. Da's ontvreemding.

Dit was toch een 'privé-situatie'? Vrienden op bezoek, je kent het wel...

Die horeca kan een taxi en/of de politie bestellen. Wellicht slecht voor de klandizie...

Orakel
29-12-03, 19:55
Geplaatst door mark61
[B]Dit was toch een 'privé-situatie'?

Ies klopt. Maar als het tot een veroordeling komt, zullen ze het denk ik wel breder trekken dan privésituaties.


Vrienden op bezoek, je kent het wel...

Nou nee. Dat mag hier niet.

mark61
29-12-03, 20:04
Geplaatst door Orakel
Nou nee. Dat mag hier niet.

Wat mag hier niet? Alcoholoverload voor vrienden, sleutels afpakken of politie bellen?

In ieder geval mag je me dankbaar zijn dat ik je topic tot een threadje oprek. Zo'n doodgeboren topic is ook wat.

Orakel
29-12-03, 20:12
Geplaatst door mark61
Wat mag hier niet? Alcoholoverload voor vrienden, sleutels afpakken of politie bellen?

Ik mag hier geen vrienden op bezoek. Antecedenten hé...



In ieder geval mag je me dankbaar zijn dat ik je topic tot een threadje oprek. Zo'n doodgeboren topic is ook wat.

Ik wacht op Barfly, moe jes opleten hoe snel het dan een topper wordt.

mark61
29-12-03, 20:20
Geplaatst door Orakel
Ik mag hier geen vrienden op bezoek. Antecedenten hé...

Nou begrijp ik er nog minder van. Ooo, ben jij die Belgisch/Palestijnse bankovervaller die geen Palestijnse vrienden meer mag hebben? Maar die dronken toch alleen thee?


Ik wacht op Barfly, moe jes opleten hoe snel het dan een topper wordt.

Ja gek, als sommige vliegen landen...

En als SadeeQ komp spat gelijk het geitebloed weer van het scherm...

Mill
29-12-03, 20:27
Het lijkt net of er een rare paradox in het verhaal zit. Normaal gesproken is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Frédéric Colin dus ook. Alleen omdat hij zo dronken was wordt de verantwoordelijkheid nu (deels?) afgewenteld op het echtpaar. Maar die waren net zo dronken. Kon van hun, in hun beschonken toestand, wel worden verwacht dat ze verstandig zouden handelen (namelijk door er op te blijven staan dat Colin niet ging rijden), terwijl dit kennelijk van Colin niet kon worden verwacht (anders was er geen plicht geweest om hem tegen te houden)?

Bijkomende vraag: indien Colin het ongeluk als enige overleefd had, en hij zou zijn aangeklaagd, zouden de nabestaanden dan ook het echtpaar (mede) hebben aangeklaagd? Ik denk het niet. Toch is dat raar. Als het gedrag van het echtpaar al laakbaar was, dan zou het feit dat Colin nog leeft en aansprakelijk kan worden gehouden dit niet minder laakbaar maken (toch?).

Orakel
29-12-03, 20:55
Geplaatst door Mill
Het lijkt net of er een rare paradox in het verhaal zit. Normaal gesproken is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Frédéric Colin dus ook. Alleen omdat hij zo dronken was wordt de verantwoordelijkheid nu (deels?) afgewenteld op het echtpaar. Maar die waren net zo dronken. Kon van hun, in hun beschonken toestand, wel worden verwacht dat ze verstandig zouden handelen (namelijk door er op te blijven staan dat Colin niet ging rijden), terwijl dit kennelijk van Colin niet kon worden verwacht (anders was er geen plicht geweest om hem tegen te houden)?

Kan een paradox zijn, maar uit het artikel wordt niet duidelijk of het aangeklaagde echtpaar ook beschonken was. Wat wel duidelijk wordt is dat ze z'n autosleutels hadden, beseften dat ze die hem niet moesten geven, maar toen hij begon te gillen toch gaven. Denk dat ze daar nat op gaan.


Bijkomende vraag: indien Colin het ongeluk als enige overleefd had, en hij zou zijn aangeklaagd, zouden de nabestaanden dan ook het echtpaar (mede) hebben aangeklaagd? Ik denk het niet. Toch is dat raar. Als het gedrag van het echtpaar al laakbaar was, dan zou het feit dat Colin nog leeft en aansprakelijk kan worden gehouden dit niet minder laakbaar maken (toch?).

Mag toch aannemen dat ze hem ook vervolgd hebben?

Orakel
29-12-03, 20:57
Geplaatst door mark61
Nou begrijp ik er nog minder van. Ooo, ben jij die Belgisch/Palestijnse bankovervaller die geen Palestijnse vrienden meer mag hebben? Maar die dronken toch alleen thee?


Jij heb sjekers nog nooit thee van Nouwra gehad?

mark61
29-12-03, 20:59
Geplaatst door Orakel
Jij heb sjekers nog nooit thee van Nouwra gehad?

Neuh, maar neem maar mee naar de Bazaar. :cola:

Mill
29-12-03, 21:00
Geplaatst door Orakel
Mag toch aannemen dat ze hem ook vervolgd hebben?

Hij heeft het ongeluk niet overleefd, zoals ik het lees (iets van "waarbij de spookrijder ook het leven liet").

Orakel
29-12-03, 21:05
Geplaatst door Mill
Hij heeft het ongeluk niet overleefd, zoals ik het lees (iets van "waarbij de spookrijder ook het leven liet").

Klopt. Sorry, overheen gelezen. Komt door die na3na3.

In het geval hij nog geleefd zou hebben, is het inderdaad maar de vraag of het echtpaar aangeklaagd zou zijn.

Wist je trouwens dat als je in Nederland aangehouden wordt terwijl je dronken op je fiets zit, je je rijbewijs kunt kwijtraken? As je die heb tenminste.

Orakel
29-12-03, 21:06
Geplaatst door mark61
Neuh, maar neem maar mee naar de Bazaar. :cola:

Be carefull what u wish for.... :duizelig:

000NobelPrizes
29-12-03, 21:09
Curieuze aanklacht. Dat echtpaar kan een countercharge opvoeren, waarbij moeder van zuiplap verantwoordelijk wordt gehouden dat ze tekortschoot in haar opvoeding inzake alcohol/rijgedrag.

mark61
29-12-03, 21:14
Geplaatst door Orakel
Be carefull what u wish for.... :duizelig:

Die nouwra....gefermenteerde na3na3? Dubbelgestookte hennapasta? Of rook je dat spul? Zullen we toch mar een bobbusje huren voor de 23e?

In Z.Afrika is ooit een fietser op de bon geslingerd wegens 76 km p uur in de bebouwde kom, dus waarom niet?

Zie je, ff sleure, en je krijgt een volwassen topic.

000NobelPrizes
29-12-03, 21:19
Als er met deze zaak een precedent wordt geschapen, zal Frankrijk een heel ander land worden. Iedereen gaat daar met een slok op achter het stuur (er staan nogal wat kruisjes naast de weg waar de dorstige in het ravijn is gestort). Meestal trok de gemeenschap dan uit voor een gezamenlijk bedroefd "Pierre, oh Pierre" op het kerkhof.
En dan doken ze weer de kroeg in.

barfly
29-12-03, 21:33
Geplaatst door Orakel
Door veel schenken schuldig?


Door onze correspondent


PARIJS, 29 DEC. Als een dronken automobilist een dodelijk ongeluk veroorzaakt, is dan degene die hem de weg liet opgaan ook verantwoordelijk? Dit is de inzet van een rechtszaak in de Oost-Franse stad Nancy. Daarin moet een echtpaar zich verantwoorden voor ,,het niet-verhinderen van een misdaad of een misdrijf tegen de lichamelijke integriteit''.


Het is de juridische samenvatting van een gruwelijk drama-annex-filosofisch dilemma. Drie jaar geleden reed Frédéric Colin (29) dronken in de verkeerde richting de snelweg op. Bij de frontale botsing die daarop volgde liet bijna een heel gezin het leven, evenals als de spookrijder zelf.

Wegens de ernst van het ongeluk werd er diepgaand onderzoek verricht naar de uren die eraan voorafgingen. De sporen leidden naar een met alcohol overgoten etentje bij het echtpaar. De advocaat van de eisende partij - de ouders van de verongelukte moeder van het gezin - weet precies wat er zoal geschonken en gedronken is: borreltjes, wijn bij het eten, waarna opnieuw borrels in twee clubs. Colin had een alcoholpromillage van 2,4 (toegestaan is 0,5).

De in eerste instantie afgewezen klacht is nu in hoger beroep ontvankelijk verklaard, omdat het echtpaar de autoriteiten ,,ten onrechte'' niet heeft gewaarschuwd, terwijl ,,de staat waarin Colin verkeerde [...] van zijn voertuig zichtbaar een krankzinnig gevaarlijke machine maakte''. De advocaat van het echtpaar spreekt van een 'surrealistisch' vonnis. Zijn volgens hem sowieso niet-aansprakelijke cliënten zouden de autosleutels van Colin verstopt hebben, maar die op zijn geschreeuw hebben teruggegeven. Met oudejaarsavond in aantocht klinkt de uitspraak van het hof van beroep als waarschuwing, al maakt vooralsnog alleen dagblad Le Monde er melding van. bHet echtpaar hangt maximaal vijf jaar cel en 75.000 euro boete boven het hoofd. De vrouw raakte bij een auto-ongeluk zelf verlamd.

29 december 2003

Kan me er aan de ene kant prima in vinden. Als je als gastheer (ook horeca) weet dat iemand nog moet rijden, toch blijft schenken dan ben je medeverantwoordelijk.

Ik ben sowieso tegen op mensen die met ook maar 1 alcoholische consumptie gaan autorijden.

Ik ga altijd lopend naar de kroeg en het hangt er inderdaad vanaf hoe ik weer naar huis ga...

Wat mij betreft mag de straf op rijden onder invloed, onder anderen het ontzeggen van de rijbevoegdheid tot 5 jaar en/of het afnemen van het vervoermiddel en deze per opbod te verkopen ten bate van wereldwijde behoeftigen etc.

Orakel
29-12-03, 21:48
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als er met deze zaak een precedent wordt geschapen, zal Frankrijk een heel ander land worden. Iedereen gaat daar met een slok op achter het stuur (er staan nogal wat kruisjes naast de weg waar de dorstige in het ravijn is gestort). Meestal trok de gemeenschap dan uit voor een gezamenlijk bedroefd "Pierre, oh Pierre" op het kerkhof.
En dan doken ze weer de kroeg in.

Ik denk dat dat precedent wat mij betreft rustig geschapen mag worden.
Als die mensen die sleutels niet hadden afgegeven, hadden die anderen nog geleefd. Althans niet overleden als gevolg van het rijgedrag Dom P.

Als ik weet dat iemand gat knokken en ik stel hem een wapen beschikbaar, dan ben ik medeplichtig of medeschuldig.

Barfly :duim:

taouanza
29-12-03, 21:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Als er met deze zaak een precedent wordt geschapen, zal Frankrijk een heel ander land worden. Iedereen gaat daar met een slok op achter het stuur (er staan nogal wat kruisjes naast de weg waar de dorstige in het ravijn is gestort). Meestal trok de gemeenschap dan uit voor een gezamenlijk bedroefd "Pierre, oh Pierre" op het kerkhof.
En dan doken ze weer de kroeg in.


Wie is Pierre?

000NobelPrizes
29-12-03, 21:53
Geplaatst door Orakel
Ik denk dat dat precedent wat mij betreft rustig geschapen mag worden.
Als die mensen die sleutels niet hadden afgegeven, hadden die anderen nog geleefd. Althans niet overleden als gevolg van het rijgedrag Dom P.

Als ik weet dat iemand gat knokken en ik stel hem een wapen beschikbaar, dan ben ik medeplichtig of medeschuldig.

Nou, van mij niet. Ik krijg de kriebels van die opkomende trend van verantwoordingsclaims. Shit happens, en daar wordt zoveel mogelijk controle op uitgeoefend, maar geen systeem is waterdicht en mensen zijn nu eenmaal mensen.

mark61
29-12-03, 21:55
Geplaatst door Orakel
Als die mensen die sleutels niet hadden afgegeven, hadden die anderen nog

Barfly :duim:

Azzik het goed begrijp is 1 van de aangeklaagden de vrouw die nu zelf invalide is. Tis een beetje een zoekplaatje die topic van jou. Maar achteraf heb je gelijk, stof voor lange overpeinzing.

Ik dacht dat je bedoelde dat barfly het circus zou openen. Maar hij reageert heel serieus. Niet dat ik daar bezwaar tegen heb.

barfly
29-12-03, 22:11
Ik denk dat veel mensen denken dat ik mijn nickname ook echt in praktijk breng. Helaas moet ik iedereen teleurstellen, daar heb ik noch het geld noch de tijd of het uithoudingsvermogen voor :p

Ik vind de film Barfly gewoon een leuke film en heb in Mickey Rourke zijn beste (zoniet enige echte) filmrol gezien in samenwerking met de altijd geweldige Faye Dunaway. :)

mark61
29-12-03, 22:38
Geplaatst door barfly
Ik denk dat veel mensen denken dat ik mijn nickname ook echt in praktijk breng. Helaas moet ik iedereen teleurstellen, daar heb ik noch het geld noch de tijd of het uithoudingsvermogen voor :p

Oh daar had ik eerlijk gezegd nooit aan gedacht. Eerder aan je komisch talent (toen ORakel dat zei)


Ik vind de film Barfly gewoon een leuke film en heb in Mickey Rourke zijn beste (zoniet enige echte) filmrol gezien in samenwerking met de altijd geweldige Faye Dunaway. :)

Nou, meestal speeltie toch gewoon zichzelf (geinige dronken ier, no offense). En hij heeft nog wel een paar echte rollen gespeeld hoor. Ik bent effe vergeten wat en hoe precies, maar hier (http://www.imdb.com) vind je alles over films. :zwaai:

barfly
29-12-03, 23:55
Dank voor alle bijval. :)