PDA

Bekijk Volledige Versie : Verbod dragen van de burka in openbare ruimten en op openbare plaatsen



Circe
29-12-03, 19:00
Verbod dragen van de burka in openbare ruimten en op openbare plaatsen
In de Senaat heeft Vlaams Blok-senator Anke Van dermeersch een wetsvoorstel ingediend dat het dragen van “gelaatsverhullende gewaden” verbiedt in openbare ruimten en op openbare plaatsen.

Momenteel is een maatschappelijk debat aan de gang over het al dan niet verbieden van het dragen van hoofddoeken en andere opzichtige religieuze symbolen in publieke scholen. Meer bepaald stelt zich de vraag of het dragen van hoofddoeken op school door islamieten hun integratie niet veeleer in de weg staat dan wel bevordert.
Het al dan niet toelaten van het dragen van hoofddoeken in het door de overheid ingericht onderwijs is een aangelegenheid van de gemeenschappen.

Anke Van dermeersch wil met dit wetsvoorstel het debat opentrekken tot alle vormen van het dragen van “gelaatsverhullende gewaden”, en daarmee opnieuw het debat op gang trekken over hoever het nu staat met de integratiewil van islamitische allochtonen.

Voor het Vlaams Blok zijn er aantal reden om gelaatsverhullende gewaden in openbare ruimten te verbieden :

1° Het is discriminerend voor de vrouw die hiertoe verplicht wordt
2° Het is geen teken van integratie, laat staan van assimilatie. Het maakt deel uit van een radicaliseringtendens die erin bestaat dat islamitische allochtonen zich steeds meer afzonderen van onze samenleving, en deze samenleving zelfs verwerpen. Het dragen van gelaatsverhullende gewaden is het laatste decennium alleen maar toegenomen. In veel gevallen gaat het niet enkel om een religieuze, maar ook een politieke stellingname.
3° Op dit ogenblik is reeds de identificatievereiste en herkenbaarheid – bijvoorbeeld tegenover de openbare diensten – een feit. Het dragen van gelaatsverhullende gewaden doet hier nu al afbreuk aan.

Onze samenleving mag aan de gevaarlijke tendens, die neigt naar extremistisch fundamentalisme, niet toegeven. Dit voorstel heeft dan ook niets te maken met het inperken van de godsdienstvrijheid, maar alles met het tegengaan van dit ons opgedrongen fundamentalisme.
Om deze redenen stelt Anke Van dermeersch voor om artikel 563 van het Strafwetboek een 6° toe te voegen dat het dragen van gelaatsverhullende gewaden in openbare ruimten en op openbare plaatsen verbiedt.


Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok

lennart
29-12-03, 19:11
Nog even en carnaval wordt verboden :duim:

lennart
29-12-03, 19:21
Circe = Puk ?

Orakel
29-12-03, 19:33
Geplaatst door lennart
Circe = Puk ?

:) Ik zie wel zekere overeenkomsten.

Maar Circe, vertel es wat jezelf van het artikel vindt.

vgeld
29-12-03, 20:01
Excuses!!! maar als ik een Burka zie (een keer tegengekomen in de tram ) dan heb ik de neiging om mijn aansteker ....... Ik rook nu niet meer dus van mij heeft een burkadragster niets meer te vrezen.

Goodnight
29-12-03, 21:17
Geplaatst door vgeld
Excuses!!! maar als ik een Burka zie (een keer tegengekomen in de tram ) dan heb ik de neiging om mijn aansteker ....... Ik rook nu niet meer dus van mij heeft een burkadragster niets meer te vrezen.

wat is je neiging dan...
die aansteker kan je alsnog meenemen ook al rook je niet.Kan je je pyromane gedachtes werkelijkheid laten worden.

Wat een bekrompen mind heb je zeg!

000NobelPrizes
29-12-03, 21:24
lk ben er nog steeds niet achter of die niquaab/burqa/sjaal/sluier whatever nou een islamitisch identiteitsding betreft, of gelieerd is aan dat gedoe dat bij mannen spontaan de rits openspringt als ze een vlechtje zien.

freya
29-12-03, 22:25
Geplaatst door Circe
[B]

2° Het is geen teken van integratie, laat staan van assimilatie.

Wat is dan wel een teken van integratie?
En moet iedereen daar dan mee rondlopen?
Een soort VB speldje duidelijk zichtbaar op de jas?
En moet ik als nederlander die dan ook dragen als ik een dagje brussel doe?


Ik heb altijd zo'n moeite dit soort schrijfsels te begrijpen :confused:

Julien
29-12-03, 23:17
sorry hoor, hoofddoekjes zijn volstrekt normaal maar burka's??

ik ben een man, maar als ik vrouw was geweest dan had ik dit toch zó mensonterend gevonden. Dit is echt een achtelijk verschijnsel hoor, in ieder geval in een Westers land. Burka's vind ik echt een soort van religieus fundamentalisme.

Gelukkig zijn burka's hier in Leiden verboden op de universiteit.

lennart
29-12-03, 23:19
Wie weet dragen over 2000 jaar allemaal een burqa, vanwege de vervuiling :cool:

Simon
29-12-03, 23:24
Ik ben ook tegen alles wat gezichtbedekkend is. Ik vind het gewoon onbeleefd.

Marsipulami
30-12-03, 00:04
Geplaatst door Circe
Verbod dragen van de burka in openbare ruimten en op openbare plaatsen
In de Senaat heeft Vlaams Blok-senator Anke Van dermeersch een wetsvoorstel ingediend dat het dragen van “gelaatsverhullende gewaden” verbiedt in openbare ruimten en op openbare plaatsen.

Momenteel is een maatschappelijk debat aan de gang over het al dan niet verbieden van het dragen van hoofddoeken en andere opzichtige religieuze symbolen in publieke scholen. Meer bepaald stelt zich de vraag of het dragen van hoofddoeken op school door islamieten hun integratie niet veeleer in de weg staat dan wel bevordert.
Het al dan niet toelaten van het dragen van hoofddoeken in het door de overheid ingericht onderwijs is een aangelegenheid van de gemeenschappen.

Anke Van dermeersch wil met dit wetsvoorstel het debat opentrekken tot alle vormen van het dragen van “gelaatsverhullende gewaden”, en daarmee opnieuw het debat op gang trekken over hoever het nu staat met de integratiewil van islamitische allochtonen.

Voor het Vlaams Blok zijn er aantal reden om gelaatsverhullende gewaden in openbare ruimten te verbieden :

1° Het is discriminerend voor de vrouw die hiertoe verplicht wordt
2° Het is geen teken van integratie, laat staan van assimilatie. Het maakt deel uit van een radicaliseringtendens die erin bestaat dat islamitische allochtonen zich steeds meer afzonderen van onze samenleving, en deze samenleving zelfs verwerpen. Het dragen van gelaatsverhullende gewaden is het laatste decennium alleen maar toegenomen. In veel gevallen gaat het niet enkel om een religieuze, maar ook een politieke stellingname.
3° Op dit ogenblik is reeds de identificatievereiste en herkenbaarheid – bijvoorbeeld tegenover de openbare diensten – een feit. Het dragen van gelaatsverhullende gewaden doet hier nu al afbreuk aan.

Onze samenleving mag aan de gevaarlijke tendens, die neigt naar extremistisch fundamentalisme, niet toegeven. Dit voorstel heeft dan ook niets te maken met het inperken van de godsdienstvrijheid, maar alles met het tegengaan van dit ons opgedrongen fundamentalisme.
Om deze redenen stelt Anke Van dermeersch voor om artikel 563 van het Strafwetboek een 6° toe te voegen dat het dragen van gelaatsverhullende gewaden in openbare ruimten en op openbare plaatsen verbiedt.


Frank Vanhecke
Voorzitter Vlaams Blok


Ik sta 100% achter dit voorstel van het Vlaams Blok. Men moet leren een onderscheid maken tussen vrijheid van godsdienst waarbinnen het dragen van een sluier een grondwettelijk recht is en allerlei carnavalstoestanden en vergelijkbare onzin.

ronald
30-12-03, 08:34
Ik heb er totaal geen bezwaar tegen als een vrouw er in een burka bij loopt. Moet ze zelf weten. Als het lastig wordt met identificatie ( douane, bank, enz. ) dan moet een vrouwelijke collega dat maar even controlerem.
Ik denk dat het niet veel met gulpen van manne te maken heeft, De achterliggende gedachte "niet verleidelijk te zijn" heeft twee kanten. Haar kant zou wellicht zijn dat zij zich gereserveerd houdt voor haar eigen man.

Blade20
30-12-03, 12:54
De burka is wat anders als het hoofddoekje. Het gezicht is een vorm van communicatie, niet enkel de taal en de ogen, maar het volledige gezicht. De burka belemmerd dit in het openbaar en is dus associaal om te dragen, wat de reden ook mag zijn.

De burka zal dan dus ook verboden woorden in het openbaar daar de samenleving wil kunnen aflezen of de andere persoon iets serieus bedoeld of niet. Of een persoon is als hij zich voordoet of iets anders. Met een burka is dit niet mogelijk.

Die burka kan van mij part dus verdwijnen. In Nederland is de communicatie tussen mensen onderling in het openbaar al minimaal. En een burka maakt deze nog minder. (kweet niet hoe dat in Belgie is)

Ik zit vaak in de trein en merk daar hoe belangrijk gezichtscommunicatie is. Of ik mijn muziek te hard heb staan, of dat iemand last heeft van een ander persoon of iemand juist een gesprek wil aangaan met jouw, maar niet het initiatief durft te nemen. Een burka verhindert dit.

Mill
30-12-03, 13:06
Geplaatst door Blade20
iemand juist een gesprek wil aangaan met jouw, maar niet het initiatief durft te nemen. Een burka verhindert dit.

Da's juist de bedoeling.

Circe
30-12-03, 13:07
Ik vind dat het Vlaams Blok overschot van gelijk heeft.

Bovendien mogen de modale Belgen ook niet gemaskerd rondlopen op straat of in openbare ruimtes - tenzij mits specifieke toestemming van de burgemeester gedurende de carnavalsdagen (maar dat zijn gemeentelijke verordeningen)
De hoofdreden daarvoor is veiligheid en identificatiemogelijkheid.

Ik zie niet in waarom anderen dan wel gemaskerd mogen rondlopen. (en nee, het intereseert me totaal niet welke uitleg ze eraan willen geven).

Voor zover ik het interpreteer zouden muselmanse vrouwen zich enkel vanachter een "scherm" mogen laten horen aan anderen dan hun eigen man!
Dat ze dan achter een scherm gaan zitten en niet op straat lopen, mij niet gelaten!

freya
30-12-03, 13:14
Ik vind het dragen van een burqa te vergelijken met het dragen van een bivakmuts. Op de meeste mensen komt dat bedreigend over, je maakt jezelf onherkenbaar en het bemoeilijkt communicatie.

Bovendien is er geen enkele korantekst te vinden waarin staat dat een vrouw haar gezicht moet bedekken en volgens mij geen betrouwbare hadith ook. De religieuze noodzaak hiervan is dus heel moeilijk aan te tonen.

Maar als het straks gaat sneeuwen dan trek ik ook een grote muts tot over mn wenkbrauwen en een das tot ver over mn neus. Wordt dat dan ook verboden?

Waar ga je wettelijk een grens trekken? Dat lijkt me behoorlijk moeilijk zo niet onmogelijk.

En over hoeveel beburqaade vrouwen hebben we het nu eigenlijk in Europa?

mark61
30-12-03, 13:59
Geplaatst door freya
En over hoeveel beburqaade vrouwen hebben we het nu eigenlijk in Europa?

2 1/2? Het VB heeft het maar druk met gewichtige Staatszaken.

Goodnight
30-12-03, 14:03
Gevolg: straks trekken al die beburqaade vrouwen met hun mannen naar een ander land en stichten een eigen republiek..

Julien
30-12-03, 15:25
Geplaatst door Goodnight
Gevolg: straks trekken al die beburqaade vrouwen met hun mannen naar een ander land en stichten een eigen republiek..

goed idee :D In de snikhete Sahara-woestijn!!

Aaii wat zullen ze daar lijden met die burka bij 50graden C.

Rabi'ah.
30-12-03, 15:26
Salaam Nefje! Heb je weer één van je oude nicks uit de kast getrokken? Ging zo vervelen he.......... Circe, Dahlia (op het AEL-forum!), Ahmad (ook op het AEL-forum), Nefertiti.......achja, chacun ses gouts he :wink: :duim: Een inhoudelijke reply op dit -zeer drammerige en populistische- stukje volgt nog insha'allah.......


Ws,


Rabiah.

850
30-12-03, 15:38
Geplaatst door Julien
goed idee :D In de snikhete Sahara-woestijn!!

Aaii wat zullen ze daar lijden met die burka bij 50graden C.

Tis luchtiger dan broek en t-shirt.............en het houd ook nog eens dat vervelende sahara zand tegen...........

Julien
30-12-03, 15:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Salaam Nefje! Heb je weer één van je oude nicks uit de kast getrokken? Ging zo vervelen he.......... Circe, Dahlia (op het AEL-forum!), Ahmad (ook op het AEL-forum), Nefertiti.......achja, chacun ses gouts he :wink: :duim: Een inhoudelijke reply op dit -zeer drammerige en populistische- stukje volgt nog insha'allah.......


Ws,


Rabiah.

je wilt toch niet beweren dat jij je als vrouw zijnde vrijwillig in een buraka gaat heisen?? Ben je sadomassochist?

freya
30-12-03, 15:41
Geplaatst door Julien
goed idee :D In de snikhete Sahara-woestijn!!

Aaii wat zullen ze daar lijden met die burka bij 50graden C.

Ik denk dat nou net de woestijn de only pace on earth is, waar zo'n ding comfortabel is.

mark61
30-12-03, 16:01
Geplaatst door freya
Ik denk dat nou net de woestijn de only pace on earth is, waar zo'n ding comfortabel is.

In een drukke tram bedoel je?

freya
30-12-03, 16:06
Geplaatst door mark61
In een drukke tram bedoel je?

Rijden die wel tijdens een zandstorm?

mark61
30-12-03, 16:19
Geplaatst door freya
Rijden die wel tijdens een zandstorm?

Dagget wel. Kamelen en 4WDs trekken altijd verder. Wel de raampjes dichthouden.

Blauwwitje3
30-12-03, 16:44
Godsdienstvrijheid is een groot goed. Maar waar ligt de grens? Een hoofddoek mag wat mij betreft, een burka is een andere zaak.

Los van de vraag of dit een godsdienstige uiting is of meer het martelen van een vrouw, vind ik het niet kunnen. Het gaat misschien te ver om vrouwen op deze manier over straat te laten gaan. Ik vraag me alleen af of de publieke discussie al ver genoeg is gevorderd om hier een besluit over te kunnen nemen en het te verbieden. Ikzelf ben er nog niet helemaal uit.

Dat dit voorstel van het Vlaams Blok komt maakt het natuurlijk wel verdacht. Die zijn sowieso tegen alles wat vreemd is of anders.

Blade20
30-12-03, 17:03
Geplaatst door Mill
Da's juist de bedoeling.

ooi! Als je de rest erbij had geciteerd. Had iedereen kunnen lezen (kunnen ze nog bij mijn eerste reactie) dat de persoon zelf met joue wil aangaan, maar er niet het lef voor heeft en wacht tot jij het initiatief neemt en dit duidelijk maakt door gezichtsgebaren. Natuurlijk ga je dit redicaliseren, maar dat bewijst alleen maar dat mijn punt geldig is.

Circe
30-12-03, 17:11
Dat dit voorstel van het Vlaams Blok komt maakt het natuurlijk wel verdacht. Die zijn sowieso tegen alles wat vreemd is of anders.

Dat is nu net wat men later als 'de ziekte van Vlaanderen' zal beschrijven!

ELK, maar dan ook ELK probleem of moeilijkheid in verband met de multicultuur wordt steevast door de andere partijen in het vakje van het Vlaams Blok gedropt; die dankbaar AANVAARDEN. Ze hoeven er helemaal geen inspanningen meer voor te leveren.

En zo dobberen ze dan rustig verder! Alle problemen netjes onder de mat geveegd, een leuk cordonnetje rond het Vlaams Blok en we kunnen verder blijven storten voor de sociale zekerheid van Wallonie.
Af en toe een leuk geknipt TV-spotje waar toevallig een paar mensen laat op de avond in een café zitten en het 'imago' van het Vlaams Blok is weer genoeg ingedeukt (denken ze...)

Maar ik vrees dat volgend jaar de verkiezingen zullen laten zien dat WEER een heleboel MEER mensen (ondertussen al bijna 1 op vijf BELGEN) dus ten arren moede voor datzelfde Vlaams Blok zullen stemmen.....

tot het telaat is....


Waarom kan in Frankrijk de politiek zich (eindelijk) met de problemen gaan moeien, waarom kan het in Nederland? Maar in België? NO WAY! Dat zijn zaken voor het Vlaams Blok!

Goodnight
30-12-03, 18:56
Geplaatst door Julien
goed idee :D In de snikhete Sahara-woestijn!!

Aaii wat zullen ze daar lijden met die burka bij 50graden C.

was sarcastisch bedoeld Julien....
Die mensen zijn zo ongewenst en er is zo'n afkeer jegens hen.
wat dat betreft zijn mensen ontzettend hypocriet in hun zogenaamde tolerantie..

Julien
30-12-03, 19:02
goodnight, ik tolereer die mensen wel maar het dragen van een burqa gaat in tegen de waarden die we hier in het westen hebben. een vrouw met een burqa is in het dagelijks leven gehandicapt in een westers land, dat kun je die vrouwen niet aandoen.
Je zou moeten opkomen voor deze moslimvrouwen.

mark61
31-12-03, 01:30
Geplaatst door Julien


Oh ja, je moest je 'ondertitel' toch maar s gaan vertalen. Word je in 1 klap populair hier denkk. Ja ik weet het, je hoeft niet populair te worden. Kwou alleen even mededelen dat het met de kennis van het Frans achteruit holt in NL. As t al ooit wat was.

Julien
31-12-03, 01:41
Geplaatst door mark61
Oh ja, je moest je 'ondertitel' toch maar s gaan vertalen. Word je in 1 klap populair hier denkk. Ja ik weet het, je hoeft niet populair te worden. Kwou alleen even mededelen dat het met de kennis van het Frans achteruit holt in NL. As t al ooit wat was.

heheh populair hoef k hier idd niet te zijn. men kan ook wel n woordenboek pakken ;)
Dan zal men zien dat niet iedereen zo zwart-wit is als het lijkt. splijtstof wil me bijv. maar al te graag indelen in het kamp "de zionisten".

en ik verwacht van de marokkaanse nederlanders dat ze beter Frans kunnen dan de gemiddelde Nederlander, want Marokko en Frankrijk hebben een gemeenschappelijke geschiedenis lange tijd gehad. En uit ervaring weet ik dat Marokkanen een zeer goed accent hebben voor de Franse uitspraak.

mark61
31-12-03, 01:46
Geplaatst door Julien
heheh populair hoef k hier idd niet te zijn. men kan ook wel n woordenboek pakken ;)

Franse woordenboeken worden schaars hier.


en ik verwacht van de marokkaanse nederlanders dat ze beter Frans ke nnen dan de gemiddelde Nederlander, want Marokko en Frankrijk hebben een gemeenschappelijke geschiedenis lange tijd gehad. En uit ervaring weet ik dat Marokkanen een zeer goed accent hebben voor de Franse uitspraak.

Dat was vroeger. Je bent een kei in eufemismen. 'Gemeenschappelijke geschiedenis'. Zo zou ik het niet omschrijven. Maar goed.

Ik zou het voor de hier opgroeiende generatie in ieder geval maar vergeten. In Marokko zelf is Frans natuurlijk nog steeds heel belangrijk. Maar je hebt hier toch echt van doen met Nederlanders van Marokkaanse afkomst. Die hebben niks met Frans. Tenzij als hobby.

bonne nuit