PDA

Bekijk Volledige Versie : Meisje met hoofddoek mag geen kerstlied zingen



Marsipulami
02-01-04, 10:30
Meisje met hoofddoek mag geen kerstlied zingen


22/12/2003

MEPPEL -- Kan een moslimmeisje met hoofddoekje over de geboren Heiland zingen? De directie van de protestants-christelijke scholengemeenschap Dingstede in het Nederlandse Meppel vond van niet. Ze heeft voorkomen dat een 15-jarige moslimleerlinge samen met een klasgenootje een christelijk kerstlied zou zingen bij de kerstviering.


De leerling was door haar klas gevraagd om het lied te zingen, vanwege haar mooie zangstem. Volgens directrice H. Scholtens gaat het dragen van een hoofddoek en het uiting geven aan een christelijke gedachte niet samen. ,,Tijdens de centrale viering dragen we het christelijk karakter van de school uit. Als een meisje dat het moslimgeloof aanhangt zingt over Jezus die geboren is als Zoon van God, wringt dat.'' Een leerlinge die bekend zou staan als atheïst, zou ook geen kerstlied mogen zingen, zegt de directrice.

Scholtens stelt dat de kwestie gevoelig ligt. Een deel van de klas van het meisje vond het onrechtvaardig dat het moslimmeisje niet mocht zingen. In overleg met de leerlingen van haar klas werd een andere oplossing gevonden. De hele klas koos een meer algemeen kerstlied over licht en liefde. ,,We willen kinderen niet beschadigen'', zegt Scholtens.

Die keuze is volgens de directrice niet ingegeven door angst dat een deel van de leerlingen, die een christelijke opvoeding krijgt, zich zou storen aan hun medeleerling. De school telt 1.100 leerlingen, van wie 30 moslim zijn. Ongeveer vijf meisjes dragen een hoofddoekje.



©Copyright NRC Handelsblad

Circe
02-01-04, 10:37
Ik vind je titel nogal dubbelzinnig.

Je kan je hier weer op willen storten en spreken over discriminatie etc. maar je kan het in dit geval toch ook beschouwen als een teken van respect dat de school betoont aan de religieuze overtuiging van die leerlinge!

Indien het andersom zou zijn, zou de commentaar geweest zijn:

Moslima wordt door school verplicht om Jezus als God te bezingen!

Oeps...

Royce
02-01-04, 10:38
Geplaatst door Circe
Ik vind je titel nogal dubbelzinnig.

Je kan je hier weer op willen storten en spreken over discriminatie etc. maar je kan het in dit geval toch ook beschouwen als een teken van respect dat de school betoont aan de religieuze overtuiging van die leerlinge!

Indien het andersom zou zijn, zou de commentaar geweest zijn:

Moslima wordt door school verplicht om Jezus als God te bezingen!

Oeps...

Ik kan me niet herinneren dat `n school ooit leerlingen gedwongen heeft om mee te doen met zulk soort activiteiten.

Marsipulami
02-01-04, 10:41
Geplaatst door Circe
Ik vind je titel nogal dubbelzinnig.

Je kan je hier weer op willen storten en spreken over discriminatie etc. maar je kan het in dit geval toch ook beschouwen als een teken van respect dat de school betoont aan de religieuze overtuiging van die leerlinge!

Indien het andersom zou zijn, zou de commentaar geweest zijn:

Moslima wordt door school verplicht om Jezus als God te bezingen!

Oeps...

Mee eens. Ik denk dat er meer moslims aanstoot aan zouden nemen als christenen mocht ze dat lied wel gezongen hebben. (tenminste als ze op de hoogte waren van wat hun kids zoal uitvreten in zo'n christelijke school) Ik vind dat men trouwens een elegante oplossing heeft bedacht door het meisje een lied te laten zingen dat niet in strijd is met het geloof van de moslims.

Marsipulami
02-01-04, 10:44
Geplaatst door Royce
Ik kan me niet herinneren dat `n school ooit leerlingen gedwongen heeft om mee te doen met zulk soort activiteiten.

Ik denk toch wel dat er nogal wat bijzondere scholen zijn die automatisch verwachten dat alle leerlingen deelnemen aan alle activiteiten, ook die met een expliciet religieus karakter.

Marsipulami
02-01-04, 10:54
Geplaatst door Dave20
Vraag: Ik vraag me af wat de status is van kerst. Is het deelnemen hieraan toegestaan in de Islam?

Ja, dat bedoel ik dus. Maar er moet wel bijgezegd worden dat al-islaam.com niet het alleenrecht heeft om te spreken namens de moslims. Als ik bijvoorbeeld op het islamforum kijk op deze site, daar staat bij de toppers een vriendelijke kerstwens van Adullah Haselhoef aan de christenen. Ik denk dat men als moslim in het westen wel min of meer verplicht is om in zekere mate te participeren aan het kerstgebeuren omdat men er voortdurend op allerlei wijzen mee geconfronteerd wordt. Men kan het respect voor Europese tradities ook wel zien als een vorm van het nastreven van goed nabuurschap wat ook een plicht is voor moslims, als ik goed geïnformeerd ben tenminste.

Simon
02-01-04, 10:58
Wat een hypocriete *** school! Ik heb nog nooit een afbeelding van Maria in de stal gezien zonder hoofddoekje maar die leiding van die school is blijkbaar blind. Schijnheilige hufters zijn het.

Circe
02-01-04, 11:02
Nou kijk Simon, je hebt het blijkbaar niet begrepen.

Ik vind dat de school RESPECT toont voor de overtuiging van die moslima.
Kerst is een christelijk feest, en of maria in het jaar 1 nu een hoofddoek droeg of niet heeft daar niets mee te maken.

Dus vind ik de titel van dit onderwerp niet goed gekozen door Mars.

De school verbiedt het niet, maar de moslima wordt niet verplicht om tegen haar geloofsovertuiging in kerstliederen te moeten zingen.

Marsipulami
02-01-04, 11:04
Geplaatst door Simon
Wat een hypocriete *** school! Ik heb nog nooit een afbeelding van Maria in de stal gezien zonder hoofddoekje maar die leiding van die school is blijkbaar blind. Schijnheilige hufters zijn het.

Ik denk dat als je de mening van de moslimouders zou vragen, dat die zich dan wel zouden kunnen vinden in het besluit van de school. Ik ken toch wel een aantal moslims die er problemen mee zouden hebben als hun kinderen een actieve rol spelen in een christelijke viering.

Marsipulami
02-01-04, 11:08
Geplaatst door Circe
Nou kijk Simon, je hebt het blijkbaar niet begrepen.

Ik vind dat de school RESPECT toont voor de overtuiging van die moslima.
Kerst is een christelijk feest, en of maria in het jaar 1 nu een hoofddoek droeg of niet heeft daar niets mee te maken.

Dus vind ik de titel van dit onderwerp niet goed gekozen door Mars.

De school verbiedt het niet, maar de moslima wordt niet verplicht om tegen haar geloofsovertuiging in kerstliederen te moeten zingen.

Ik ben het met je eens hoor. Enne de titel heb ik niet gekozen, dat was gewoon de titel van het krantebericht dat ik letterlijk heb overgenomen. De titel klopt ook met de feiten. Het meisje wilde zelf wel, maar ze mocht niet van de directie.

Royce
02-01-04, 11:10
Ik zong vroeger ook uit volle borst mee met Jingle Bells en Heilige nacht. Zo moeilUk moet er niet gedaan worden. Wil je meedoen dan kan dat, wil je dat niet dan moet die optie er ook zijn. Al die ophef.

Simon
02-01-04, 11:17
Geplaatst door Marsipulami
Ik denk dat als je de mening van de moslimouders zou vragen, dat die zich dan wel zouden kunnen vinden in het besluit van de school. Ik ken toch wel een aantal moslims die er problemen mee zouden hebben als hun kinderen een actieve rol spelen in een christelijke viering.

Dat is een heel ander issue. Kerst is toch ook een feest van eenheid. Maar sommigen willen de verzuiling weer invoeren. Ik heb die mevrouw Scholtens zojuist een boze email gestuurd want ik vind het een schande een meisje op die wijze buiten te sluiten. Maar die school lijkt mij toch uit het jaar nul te stammen met die opmerking dat atheïsten geen kerstliederen mogen zingen. Ik denk dat de meeste mensen in nederland die kerstliederen zingen niet bijbels gelovig zijn. Wie zijn zij om daar over te oordelen?

Marsipulami
02-01-04, 11:28
Geplaatst door Simon
Dat is een heel ander issue. Kerst is toch ook een feest van eenheid. Maar sommigen willen de verzuiling weer invoeren. Ik heb die mevrouw Scholtens zojuist een boze email gestuurd want ik vind het een schande een meisje op die wijze buiten te sluiten. Maar die school lijkt mij toch uit het jaar nul te stammen met die opmerking dat atheïsten geen kerstliederen mogen zingen. Ik denk dat de meeste mensen in nederland die kerstliederen zingen niet bijbels gelovig zijn. Wie zijn zij om daar over te oordelen?

De verzuiling was een goede zaak. Geef iedereen de ruimte om zichzelf te zijn en respecteer elkaars overtuiging en identiteit.

Simon
02-01-04, 11:30
Geplaatst door Marsipulami
De verzuiling was een goede zaak. Geef iedereen de ruimte om zichzelf te zijn en respecteer elkaars overtuiging en identiteit.

Ja en tegelijkertijd is iedereen het over eens dat de integratie van bepaalde groepen in onze samenleving niet goed verloopt. Nou daar ben ik niet zo verbaasd over als ik dit soort dingen lees. Ik zou zeggen: schaf het bijzonder onderwijs af !

Marsipulami
02-01-04, 11:42
Geplaatst door Simon
Ja en tegelijkertijd is iedereen het over eens dat de integratie van bepaalde groepen in onze samenleving niet goed verloopt. Nou daar ben ik niet zo verbaasd over als ik dit soort dingen lees. Ik zou zeggen: schaf het bijzonder onderwijs af !

Jij bent één van de mensen die nog altijd het verschil niet kan zien tussen integratie en assimilatie. Integratie begint en eindigt bij respect voor diversiteit.

Circe
02-01-04, 11:47
Simon, het staat het betreffende meisje vrij om naar een niet-christelijke school te gaan.

Waarom wil je dan die christelijke school afschaffen? Er zijn genoeg mensen die wèl naar zo'n school willen gaan uit eigen overtuiging.

Rabi'ah.
02-01-04, 11:49
Wat een onzin zeg! Bij ons op school doen christenen, moslims, atheïsten joden e.d. mee aan de kerstviering! De grootste atheïsten zingen over vrede op aarde! Wat een rotzooi zeg, krom aan alle kanten........... Kerstmis is van oorsprong niet eens een christelijk feest, en de hoofddoek geen islamitisch symbool........ Wat een gezeik om niks. Het zijn types als die mevrouw van die school die de integratie tegenwerken :moe:


Ws,


Rabiah.

850
02-01-04, 11:53
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat een onzin zeg! Bij ons op school doen christenen, moslims, atheïsten joden e.d. mee aan de kerstviering! De grootste atheïsten zingen over vrede op aarde! Wat een rotzooi zeg, krom aan alle kanten........... Kerstmis is van oorsprong niet eens een christelijk feest, en de hoofddoek geen islamitisch symbool........ Wat een gezeik om niks. Het zijn types als die mevrouw van die school die de integratie tegenwerken :moe:


Ws,


Rabiah.

:handbang: YEAH!!!!!!

Simon
02-01-04, 11:57
Geplaatst door Circe
Simon, het staat het betreffende meisje vrij om naar een niet-christelijke school te gaan.

Waarom wil je dan die christelijke school afschaffen? Er zijn genoeg mensen die wèl naar zo'n school willen gaan uit eigen overtuiging.

Omdat ik voor scheiding van godsdienst en onderwijs ben. Dat dient de integratie die ik van grote belang vind voor de ontwikkeling van onze samenleving.

~Panthera~
02-01-04, 11:59
Geplaatst door Simon
Omdat ik voor scheiding van godsdienst en onderwijs ben. Dat dient de integratie die ik van grote belang vind voor de ontwikkeling van onze samenleving.
--------------------

Ben ook voor scheiding van godsdienst in de politiek.
Schaf het CDA ook maar meteen af.
Goeie zaak.

Simon
02-01-04, 12:00
Geplaatst door Marsipulami
Jij bent één van de mensen die nog altijd het verschil niet kan zien tussen integratie en assimilatie. Integratie begint en eindigt bij respect voor diversiteit.

Jij bent één van de mensen die nog altijd het verband niet zien tussen verzuiling en een gebrekkig verband in de samenleving. Ik wil niet terug naar de tijd dat ieder dorp in nederland twee kerken had en de daarbij behorende groepen die elkaar verketterden.

freya
02-01-04, 12:39
Ik begrijp niet waarom een overtuigd moslima (want met hoofddoek, toch?) een zwaar christelijk lied wil zingen.
Snap dus echt niet hoe dat kan, een moslima die zingt over de zoon van God enzo :confused:


De oplossing om dan een wat algemener lied over vrede bladibla te kiezen, vind ik dan weer heel elegant :duim:

Iedereen blij, geen probleem, vanwaar dit krantenartikel???

Puk
02-01-04, 12:53
Geplaatst door freya
Ik begrijp niet waarom een overtuigd moslima (want met hoofddoek, toch?) een zwaar christelijk lied wil zingen.
Snap dus echt niet hoe dat kan, een moslima die zingt over de zoon van God enzo :confused:


De oplossing om dan een wat algemener lied over vrede bladibla te kiezen, vind ik dan weer heel elegant :duim:

Iedereen blij, geen probleem, vanwaar dit krantenartikel???

In feite is het arme meisje gered van de hel.
Daar denkt nou weer helemaal niemand aan.
Stelletje egoïsten!

Anders had het arme meisje in alle eeuwigheid moeten hangen, branden en wat dies meer zij. Met kokend lood overgoten, met bitter geween en tandengeknars...

Al Sawt
02-01-04, 14:34
Geplaatst door Circe
Nou kijk Simon, je hebt het blijkbaar niet begrepen.

Ik vind dat de school RESPECT toont voor de overtuiging van die moslima.
Kerst is een christelijk feest, en of maria in het jaar 1 nu een hoofddoek droeg of niet heeft daar niets mee te maken.

Dus vind ik de titel van dit onderwerp niet goed gekozen door Mars.

De school verbiedt het niet, maar de moslima wordt niet verplicht om tegen haar geloofsovertuiging in kerstliederen te moeten zingen. Circe,

Wat ben je goed in het hanteren van huichelachtige praktijken.

In de artikel stond:
MEPPEL -- Kan een moslimmeisje met hoofddoekje over de geboren Heiland zingen? De directie van de protestants-christelijke scholengemeenschap Dingstede in het Nederlandse Meppel vond van niet. Ze heeft voorkomen dat een 15-jarige moslimleerlinge samen met een klasgenootje een christelijk kerstlied zou zingen bij de kerstviering. Dus we kunnen duidelijk lezen, dat de school puur uit Christelijke motievatie een stokje voor stak. Inplaats (zoals jij het leugenachtige zit te beweren), dat ze het uit respect omwille van haar geloofsovertuiging deden.

Al Sawt
02-01-04, 14:36
Geplaatst door Puk
In feite is het arme meisje gered van de hel.
Daar denkt nou weer helemaal niemand aan.
Stelletje egoïsten!

Anders had het arme meisje in alle eeuwigheid moeten hangen, branden en wat dies meer zij. Met kokend lood overgoten, met bitter geween en tandengeknars... Gelukkig, is ons godsdienst wat meer pragmatischer dan de voorstelling die je hier zit te geven.

Dat kunnen we niet zeggen, over de geloofsovertuiging van die koene ridder op je avatar.

Circe
02-01-04, 14:36
Dus jij vindt dat de school haar leerlinge had moeten verplichten om een lied te zingen waarin Jezus als zoon van God wordt geroemd?

Royce
02-01-04, 14:38
Geplaatst door Circe
Dus jij vindt dat de school haar leerlinge had moeten verplichten om een lied te zingen waarin Jezus als zoon van God wordt geroemd?

Is dat `n typisch Belgeniets ofzo? Zwart/Wit denken. Rollen worden verdeeld en leerlingen kunnen aangeven wie ze graag willen zijn, als het meisje in kwestie aangeeft Maria te willen spelen dan moet dat toch kunnen? Of wil je kleine kinderen van hun kinderlijke onschuld beroven met je xenofobe gezwets?

mark61
02-01-04, 14:47
Geplaatst door Rabi'ah.
Wat een onzin zeg! Bij ons op school doen christenen, moslims, atheïsten joden e.d. mee aan de kerstviering! De grootste atheïsten zingen over vrede op aarde! Wat een rotzooi zeg, krom aan alle kanten........... Kerstmis is van oorsprong niet eens een christelijk feest, en de hoofddoek geen islamitisch symbool........ Wat een gezeik om niks. Het zijn types als die mevrouw van die school die de integratie tegenwerken :moe:

Yo!

Circe
02-01-04, 15:04
Geplaatst door Royce
Is dat `n typisch Belgeniets ofzo? Zwart/Wit denken. Rollen worden verdeeld en leerlingen kunnen aangeven wie ze graag willen zijn, als het meisje in kwestie aangeeft Maria te willen spelen dan moet dat toch kunnen? Of wil je kleine kinderen van hun kinderlijke onschuld beroven met je xenofobe gezwets?

Misschien eerst even het betreffende krantenartikel lezen?

Het ging helemaal niet over het "Maria"spelen.

Royce
02-01-04, 15:06
Geplaatst door Circe
Misschien eerst even het betreffende krantenartikel lezen?

Het ging helemaal niet over het "Maria"spelen.


Er zijn al meerdere artikels hierover gepost en naar mijn idee ging het toch echt over Maria spelen.

Maar je kan het krijgen hoe je het hebben wilt, Is dat `n typisch Belgeniets ofzo? Zwart/Wit denken. Rollen en liedjes worden verdeeld en leerlingen kunnen aangeven wie ze graag willen zijn, wie ze willen horen zingen en wie er wil zingen.Als het meisje in kwestie aangeeft `n kerstlied te willen zingen dan moet dat toch kunnen? Of wil je kleine kinderen van hun kinderlijke onschuld beroven met je xenofobe gezwets?

Orakel
02-01-04, 21:14
Geplaatst door Circe
Misschien eerst even het betreffende krantenartikel lezen?

Het ging helemaal niet over het "Maria"spelen.

Mischien eerst zelf even lezen? Het meisje wilde zingen, de klas wilde dat ze zong, maar de directrice wilde niet.

OMDAT ZE EEN HOOFDOEK DRAAGT!

En dan roepen dat een hoofdoek symbool is voor onderdrukking en uitsluitng. :verward:

En dat de goeierds haar vervolgens een neutraler lied laten zingen, is een pleister op de door hen aangebrachte verwonding (metaforisch, dus niet zeuren over dramatiek).

Simon :fpetaf:

mark61
02-01-04, 21:20
Geplaatst door Orakel
En dan roepen dat een hoofdoek symbool is voor onderdrukking en uitsluiting. :verward:

Die uitroep klopt als een bus. Lees m nog maar eens, maar dan anders.

Heb jij niks beters te doen dan hier ook al weer te komen zieken. Ellendige macho. :turkije:

Orakel
02-01-04, 21:31
Geplaatst door mark61
Die uitroep klopt als een bus. Lees m nog maar eens, maar dan anders.

Scherp en in het geval van dit meisje in deze situatie zeker.


Heb jij niks beters te doen dan hier ook al weer te komen zieken. Ellendige macho. :turkije:

Was een fase. Ben nu weer helemaal in touch met me feminen side.
Hee, hoe kom jij trouwens aan die strafpunten?

mark61
02-01-04, 21:40
Geplaatst door Orakel
Was een fase. Ben nu weer helemaal in touch met me feminen side.
Hee, hoe kom jij trouwens aan die strafpunten?

Was inderdaad even gefopt. Komt binnenkort pas. Wens was vader van de gedachte? Maar met jouw macht, en dan nog femitouch....krijg je ook al stali jeuk?

Victory
03-01-04, 03:27
Goeie besluit van de directie. Het had eigenlijk andersom moeten zijn, waarbij de moslim meisje weigerd om het te zingen. :cheefbek:

jesper
03-01-04, 06:14
Geplaatst door Simon
Wat een hypocriete *** school! Ik heb nog nooit een afbeelding van Maria in de stal gezien zonder hoofddoekje maar die leiding van die school is blijkbaar blind. Schijnheilige hufters zijn het.
Ik denk niet dat het dragen van een hoofddoek door Maria zoveel eeuwen geleden iets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek door een moslima heden ten dage.

Victory
03-01-04, 06:38
Geplaatst door jesper
Ik denk niet dat het dragen van een hoofddoek door Maria zoveel eeuwen geleden iets te maken heeft met het dragen van een hoofddoek door een moslima heden ten dage.

Vroeger droegen christenen een hoofddoek.

jesper
03-01-04, 08:31
Geplaatst door Victory
Vroeger droegen christenen een hoofddoek.
Je zegt het zelf, vroeger, lang geleden.

mark61
03-01-04, 11:18
Geplaatst door jesper
Je zegt het zelf, vroeger, lang geleden.

Nouou, als we zo gaan beginnen...in Zuid- en Oosteuropa ook nu nog vaak. En mijn moeder ook. Maar dat was tegen de regen. Of voor de permanent. Who knows what these women are up to.

Victory
03-01-04, 14:51
Geplaatst door jesper
Je zegt het zelf, vroeger, lang geleden.

In landen waar er nog christenen zijn dragen ze nog steeds een hoofddoek. Eeen voorbeeld daarvan is Polen.

freya
03-01-04, 16:35
Wat nou als allerlei ongelovige vrouwen ook hoofddoeken gaan dragen, uit solidatiteit bv?


Is dat dan ook verboden in openbare gebouwen binnenkort?

Verliest de islamitische hoofddoek dan aan religieuze waarde, omdat er geen onderscheid meer is tussen moslima's en niet moslima's?

Dan zou dat dus de ultieme anti-hidjab-actie zijn :denk:

:auw2:

mark61
03-01-04, 16:38
Geplaatst door Victory
In landen waar er nog christenen zijn dragen ze nog steeds een hoofddoek. Eeen voorbeeld daarvan is Polen.

Zeg ik net, Victory. Zie vlak boven

mark61
03-01-04, 16:40
Geplaatst door freya
Wat nou als allerlei ongelovige vrouwen ook hoofddoeken gaan dragen, uit solidariteit bv.:auw2:

Zeker net naar de markt geweest. En, heb je een mocrostyle gekocht of een Türkstil?

freya
03-01-04, 16:57
Geplaatst door mark61
Zeker net naar de markt geweest. En, heb je een mocrostyle gekocht of een Türkstil?

Die Turkse hoofddoeken zien er niet uit natuurlijk.
Das of een soort gesteven theedoek, of een constructie met een enorme toeter op het achterhoofd als resultaat :moe:

Van mij kan je wel iets meer stijl verwachten :ego:

mark61
03-01-04, 17:27
Geplaatst door freya
Die Turkse hoofddoeken zien er niet uit natuurlijk.
Das of een soort gesteven theedoek, of een constructie met een enorme toeter op het achterhoofd als resultaat :moe:

Van mij kan je wel iets meer stijl verwachten :ego:

Zeg, we hebben het hier wel over Echte Zijde met artistieke, fleurige bloempatronen. Weet jij wel het verschil tussen de ene hoofddoek en de andere? raciste :ego:

freya
03-01-04, 17:36
Geplaatst door mark61
Zeg, we hebben het hier wel over Echte Zijde met artistieke, fleurige bloempatronen. Weet jij wel het verschil tussen de ene hoofddoek en de andere? raciste :ego:

Liever stijlvol katoen, dan smakeloze zijde :ego:

Maar das een kwestie van smaak natuurlijk :vreemd:

En begin nou maar niet over verschillende stofjes ed met mij, want die discussie heb je op voorhand al verloren :moeilijk: :fpuh:

Julien
03-01-04, 17:40
Voor mij is dit 1 van de redenen waarom ik vind dat alle scholen openbaar moeten worden.

Weg met godsdienstles in de klas. Waarom zou ik moeten zingen over Mohammed of waarom zou een moslim moeten zingen over Jezus?

Maar NL heeft nu eenmaal gekozen voor veel religieuze scholen, dan moet je als kind (+ouder) ook maar accepteren wat de grondslag van die school is lijkt mij.

Victory
03-01-04, 18:02
Geplaatst door freya
Wat nou als allerlei ongelovige vrouwen ook hoofddoeken gaan dragen, uit solidatiteit bv?


Is dat dan ook verboden in openbare gebouwen binnenkort?

Verliest de islamitische hoofddoek dan aan religieuze waarde, omdat er geen onderscheid meer is tussen moslima's en niet moslima's?

Dan zou dat dus de ultieme anti-hidjab-actie zijn :denk:

:auw2:

Ik snap de punt dat je wilt maken niet. De hijab is een verplichting, ongeacht of een kaffir het ook draagt of niet.

De reden dat dit liedje niet gezongen kan worden is niet omdat het met christenen is. Maar de directeur zegt het heel goed: ,,Tijdens de centrale viering dragen we het christelijk karakter van de school uit. Als een meisje dat het moslimgeloof aanhangt zingt over Jezus die geboren is als Zoon van God, wringt dat.''.

Hoewel de directie dit gedaan heeft met andere redenen, ben ik blij dat ze het niet gaat zingen.

mark61
03-01-04, 18:20
Geplaatst door freya
Liever stijlvol katoen, dan smakeloze zijde :ego:

Maar das een kwestie van smaak natuurlijk :vreemd:

En begin nou maar niet over verschillende stofjes ed met mij, want die discussie heb je op voorhand al verloren :moeilijk: :fpuh:

Wat nou? Mijn vader weefde nog damast, en ik kom uit de textielbranche. kannog geen jutezak van armani onderscheiden, maardadoetternouffniettoe

freya
03-01-04, 18:40
Geplaatst door Victory
Ik snap de punt dat je wilt maken niet. De hijab is een verplichting, ongeacht of een kaffir het ook draagt of niet.

De hidjaab is bedoeld om moslima's van kafir te kunnen onderscheiden (lees de koran maar) Dat onderscheid valt weg als alle vrouwen dezelfde hoofddoeken dragen


De reden dat dit liedje niet gezongen kan worden is niet omdat het met christenen is. Maar de directeur zegt het heel goed: ,,Tijdens de centrale viering dragen we het christelijk karakter van de school uit. Als een meisje dat het moslimgeloof aanhangt zingt over Jezus die geboren is als Zoon van God, wringt dat.''.

Dat zei ik dus ook al, dat ik niet begrijp dat een moslima dat uberhaubt wilde.

Puk
03-01-04, 21:57
Geplaatst door Victory
Ik snap de punt dat je wilt maken niet. De hijab is een verplichting, ongeacht of een kaffir het ook draagt of niet.

De reden dat dit liedje niet gezongen kan worden is niet omdat het met christenen is. Maar de directeur zegt het heel goed: ,,Tijdens de centrale viering dragen we het christelijk karakter van de school uit. Als een meisje dat het moslimgeloof aanhangt zingt over Jezus die geboren is als Zoon van God, wringt dat.''.

Hoewel de directie dit gedaan heeft met andere redenen, ben ik blij dat ze het niet gaat zingen.

En bovendien is het arme meisje dan gered van de hel... toch Vic?

Je kan mij niet wijs maken dat Allah dat op zich had laten zitten.
Het zou gloeiende stenen zijn gaan regenen... voorwaar.

Goodnight
03-01-04, 22:07
Geplaatst door Puk
En bovendien is het arme meisje dan gered van de hel... toch Vic?

Je kan mij niet wijs maken dat Allah dat op zich had laten zitten.
Het zou gloeiende stenen zijn gaan regenen... voorwaar.

Daar hebben we onze sjatan in hoogst eigen persoon
Hi dear :blij:

Al Sawt
03-01-04, 22:07
Geplaatst door jesper
Je zegt het zelf, vroeger, lang geleden. Misschien moet je naar oorden gaan als Griekenland, Malta, Spanje en Portugal. Westerse landen, waar de vrouwen op het platteland net zo goed voor Afghaanse vrouwen kunnen doorgaan.

Al Sawt
03-01-04, 22:18
Geplaatst door Julien
Voor mij is dit 1 van de redenen waarom ik vind dat alle scholen openbaar moeten worden.

Weg met godsdienstles in de klas. Waarom zou ik moeten zingen over Mohammed of waarom zou een moslim moeten zingen over Jezus?

Maar NL heeft nu eenmaal gekozen voor veel religieuze scholen, dan moet je als kind (+ouder) ook maar accepteren wat de grondslag van die school is lijkt mij. Soms overtreden openbare scholen, hun eigen 'ideologie'.

Want in de prille begin van mijn schoolcarriere, zat ik op een openbare school. We hadden nooit godsdienst-les gehad, dat veranderde echter met de komst van een vrome christelijke lerares. We moesten toen plotseling, verhalen uit de bijbelse tijdperk gaan lezen en leren.

Al Sawt
03-01-04, 22:19
Geplaatst door Puk
En bovendien is het arme meisje dan gered van de hel... toch Vic?

Je kan mij niet wijs maken dat Allah dat op zich had laten zitten.
Het zou gloeiende stenen zijn gaan regenen... voorwaar. En Puk kent de Islam goed genoeg, waardoor ie zeker van is dat die meisje voorbestemd is voor de hel.

Orakel
03-01-04, 22:20
Geplaatst door freya
Dat zei ik dus ook al, dat ik niet begrijp dat een moslima dat uberhaubt wilde.

Ik denk, ik gok, ik hoop dat het met kinderlijke onbevangenheid te maken heeft. Iets dat we helaas kwijtraken als we volwassen worden. Correctie, als we ouder worden.

Victory
03-01-04, 22:31
Geplaatst door freya
De hidjaab is bedoeld om moslima's van kafir te kunnen onderscheiden (lees de koran maar) Dat onderscheid valt weg als alle vrouwen dezelfde hoofddoeken dragen

De hijab is een directe bevel van Allah(swt) naar de vrouw toe in the qoraan, voor de vrouw zelf. Het heeft niks met afzondering te maken. (lees ayat an-noor).

De joodse en christelijke vrouwen horen ook hijab te hebben. Veel christenen(vooral in het westen) doen dit niet meer. En joden denken een 'goede' oplossing gevonden te hebben, door de vrouwen te laten hun hoofd kaal te scheren en een pruik te dragen inplaats van de complete hijab. Het scheren van hun hoofd & en zogenaamde bedeking met een pruik is bedoeld zodat de haar niet gezien wordt door anderen.

In alle drie geloven gaat het om een wajibat om een hijab te hebben. Het heeft niks met afzondering te maken. Hoewel je je als momen per definitie al onderscheid van een kaffir. (de wereld is onderscheiden in de momineen & de koffar).

Praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt, hou je bezig met je beesten aanbidding zou ik zeggen.

wa allaho alam

mark61
03-01-04, 23:57
Geplaatst door Orakel
Ik denk, ik gok, ik hoop dat het met kinderlijke onbevangenheid te maken heeft. Iets dat we helaas kwijtraken als we volwassen worden. Correctie, als we ouder worden.

Just. Sadder but not necessarily wiser.

Puk
04-01-04, 01:43
Geplaatst door Goodnight
Daar hebben we onze sjatan in hoogst eigen persoon
Hi dear :blij:

Dan zou ik het anders aanpakken... subtieler.

Het gloeiende stenen laten regenen is zooooo vorige eeuw!

Puk
04-01-04, 01:46
Geplaatst door Al Sawt
En Puk kent de Islam goed genoeg, waardoor ie zeker van is dat die meisje voorbestemd is voor de hel.

Als arme moslimameisjes die over Christus zingen tijdens het Kerstfeest niet naar de hel gaan kan je net zo goed geen Islam hebben.

freya
04-01-04, 11:41
Geplaatst door Victory
Praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt, hou je bezig met je beesten aanbidding zou ik zeggen.



Ik weet 10.000x meer over jouw geloof dan jij over het mijne, dus het lijkt mij aan jou om je mond te houden over dingen waar je niets van weet.

Die domme beledigingen van mijn levensovertuiging getuigen niet van veel intelligentie en beginnen behoorlijk vervelend te worden.

mark61
04-01-04, 11:55
Geplaatst door Victory
Praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt, hou je bezig met je beesten aanbidding zou ik zeggen.

wa allaho alam

Als jij respect wil voor jouw geloof zal je dat ook aan een ander moeten geven. Of niet?

Victory
04-01-04, 12:35
Geplaatst door mark61
Als jij respect wil voor jouw geloof zal je dat ook aan een ander moeten geven. Of niet?

Van mensen als freya die dieren aanbidt wil ik geen respect. Verder irriteerd het mij dat ze zo maar dingen zegt over Islam zegt en erbij verteld... 'lees maar de koran'... alsof ze dat zelf gedaan heeft en de antwoorden precies weet. Terwijl wat ze zei helemaal fout is.


Een vriendelijk verzoek om je respectvol op te stellen.[mod]

freya
04-01-04, 12:46
Geplaatst door Victory
Van mensen als freya die dieren aanbidt wil ik geen respect. Verder irriteerd het mij dat ze zo maar dingen zegt over Islam zegt en erbij verteld... 'lees maar de koran'... alsof ze dat zelf gedaan heeft en de antwoorden precies weet. Terwijl wat ze zei helemaal fout is.

A/ ik aanbid geen dieren, dat is jouw eigen fantasietje over heidenen.

B/Ik heb idd de koran gelezen, ben daar al zo'n 20 jaar geleden mee begonnen, was jij toen al geboren?

C/ het klopt precies wat ik zeg. Sura 24, Al Nur is niet het enige hoofdstuk waarin de kleding van vrouwen genoemd wordt

Sura 33, Al Ahzab vers 59 geeft ook de reden voor deze voorschriften:

"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen.Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.En God is vergevend en barmhartig."


:moe:


Zou het zomaar eens kunnen zijn dat ik meer van de islam weet dan jij en de koran mms ook wel vaker gelezen heb, Victory :duivels:

mark61
04-01-04, 13:16
Geplaatst door Victory
Van mensen als freya die dieren aanbidt wil ik geen respect. Verder irriteerd het mij dat ze zo maar dingen zegt over Islam zegt en erbij verteld... 'lees maar de koran'... alsof ze dat zelf gedaan heeft en de antwoorden precies weet. Terwijl wat ze zei helemaal fout is.


Je ontwijkt mijn vraag. Ik vraag of jij haar respecteert zoals zij jou respecteert. Respect kan niet voorwaardelijk zijn. Je respecteert de geloofsovertuigingen van ieder ander mens op deze wereld of niet. Ik respecteer jou en je geloof ongeacht of jij mij of anderen respecteert. Dat is jouw probleem. Dat zul je binnen je geloof moeten oplossen.

theemuts
04-01-04, 13:40
in zekere mate ben ik het hier met Victory eens. Niet iedereen hoeft respect te hebben voor uitingen van ieders godsdienst.
Wel respect tonen aan ieder mens als zijnde een mens.

Maar ik heb net zomin respect voor de uitingen van Victory, als hij voor mijn niet gelovige uitingen. Maar ik zal hem nooit om zijn mening vervolgen of martelen of doden. Zolang hij zich aan democratisch opgestelde wetten houdt, respecteer ik hem als mijn gelijke.

Al Sawt
04-01-04, 19:29
Geplaatst door Puk
Als arme moslimameisjes die over Christus zingen tijdens het Kerstfeest niet naar de hel gaan kan je net zo goed geen Islam hebben. Niet als het in een niet-Islamitische samenleving gebeurt.

En niet als dat meisje, haarfijn de scheiding weet te houden tussen haar eigen godsdienst en die van andere.

mark61
04-01-04, 22:17
Geplaatst door theemuts
in zekere mate ben ik het hier met Victory eens. Niet iedereen hoeft respect te hebben voor uitingen van ieders godsdienst.
Wel respect tonen aan ieder mens als zijnde een mens.

Wat is precies het verschil?

Je hoeft andermans geloofsuitingen niet te waarderen, je kan ze zelfs onaangenaam vinden. Maar je moet ze even goed respecteren. Jouw redenering leidt tot oorlog.

Victory
04-01-04, 22:57
Geplaatst door freya
A/ ik aanbid geen dieren, dat is jouw eigen fantasietje over heidenen.

B/Ik heb idd de koran gelezen, ben daar al zo'n 20 jaar geleden mee begonnen, was jij toen al geboren?

C/ het klopt precies wat ik zeg. Sura 24, Al Nur is niet het enige hoofdstuk waarin de kleding van vrouwen genoemd wordt

Sura 33, Al Ahzab vers 59 geeft ook de reden voor deze voorschriften:

"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen.Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.En God is vergevend en barmhartig."


:moe:


Zou het zomaar eens kunnen zijn dat ik meer van de islam weet dan jij en de koran mms ook wel vaker gelezen heb, Victory :duivels:

Laat mij de ayat zien waarover jij het had. De hijab van een vrouw is bedoeld om zich te onscheiden van de koffar. Je denkt het allemaal wel teweten. Laat maar zien.

Als je de sure hierboven bedoeld, dan eindicht ons discussie direct. Want dan laat je pas echt zien dat je niks weet.

an3sdej
04-01-04, 23:03
De laatste naam, Victoria, betekent ‘overwinning’. Victoria was de Romeinse godin van de overwinning.

Victoria was een geliefde naam in Duitse vorstenhuizen — heel toepasselijk dus voor een kind uit een koningshuis met Duitse familiebanden. Later gaf koningin Victoria van Engeland de naam daar ook enige populariteit, echter pas in recente tijd. Victoria is ook de naam van een martelares in Italië, vermoedelijk in de tijd van Diocletianus, rond het jaar 304. Haar kerkelijke feestdag is op 23 december.

Victory, als ik jou was zou ik je nick veranderen. Stamt af van Romeinse godin. :fpetaf:

freya
04-01-04, 23:09
Geplaatst door Victory
Laat mij de ayat zien waarover jij het had. De hijab van een vrouw is bedoeld om zich te onscheiden van de koffar. Je denkt het allemaal wel teweten. Laat maar zien.

Als je de sure hierboven bedoeld, dan eindicht ons discussie direct. Want dan laat je pas echt zien dat je niks weet.

Hoe duidelijk wil je het hebben?


Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt


Het gaat in de koran nooit om 1 losstaande zin, maar om het verband tussen de verschillende verzen.

Beide ayaat vullen elkaar dus aan, de een is specifieker over het voorschrift en de ander geeft er het waarom bij.

Maar deze ene aya is ook al duidelijk in zich zelf.


"O profeet!Zeg tot jouw echtgenotes,jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen iets van haar overkleding over zich heen naar beneden laten hangen.

Dit is het kledingvoorschrift in verkorte versie, voor alle vrouwen van de gelovigen.


Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt.En God is vergevend en barmhartig."

Dit is de reden, de vrouwen van de gelovigen moeten herkend kunnen worden als zijnde gelovig, zodat men weet dat ze niet lastiggevallen mogen worden.


Toon jij nu maar eens aan dat er hier iets anders staat :moe:





En voor dat 'beestenaanbidden' verwacht ik een excuus van je :moe:

Puk
04-01-04, 23:14
Geplaatst door Al Sawt
Niet als het in een niet-Islamitische samenleving gebeurt.

En niet als dat meisje, haarfijn de scheiding weet te houden tussen haar eigen godsdienst en die van andere.

Dan vervalt hiermee het argument van de moslims om bijvoorbeeld de burqa te dragen omdat het moet van Allah.

Am I right?

Victory
05-01-04, 08:27
Geplaatst door freya
Hoe duidelijk wil je het hebben?


Dat bevordert het best dat men haar herkent en niet lastig valt


Het gaat in de koran nooit om 1 losstaande zin, maar om het verband tussen de verschillende verzen.

Beide ayaat vullen elkaar dus aan, de een is specifieker over het voorschrift en de ander geeft er het waarom bij.

Maar deze ene aya is ook al duidelijk in zich zelf.



Dit is het kledingvoorschrift in verkorte versie, voor alle vrouwen van de gelovigen.



Dit is de reden, de vrouwen van de gelovigen moeten herkend kunnen worden als zijnde gelovig, zodat men weet dat ze niet lastiggevallen mogen worden.


Toon jij nu maar eens aan dat er hier iets anders staat :moe:





En voor dat 'beestenaanbidden' verwacht ik een excuus van je :moe:

Wat jij niet door die dikke kop van je heen wilt krijgen is dat elk(bijna) vers zijn 'geschiedenis' heeft, en gericht is naar. De vrouwen van de profeet(sawas) zijn anders dan de andere vrouwen. Zij mochten b.v nooit hun huis verlaten, af en toe ging er wel eentje mee(na een loting) met de profeet(saws) op zijn expedities.

Zo zijn zij b.v ook de moeders van de gelovigen genoemd omdat de neefje(als ik het goed heb) van aisha steeds zei, als de profeet(sawas) dood gaat, trouw ik met haar. (je trouwt niet met je moeder.. vandaar).

En zo waren zij overgekleedt(meer dan de standaard muhajibas).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jij niks weet, voor jouw is het alleen een boek, en je hebt het netzoals een verhaal gelezen. Maar de Qoraan is geen verhaal. Het is de woord van Allah(swt), en het heeft een behoorlijk geschiedenis. Het is net of iemand zegt, kijk in de qoraan staat, "en vermoord hen dan". Kijk die moslims zijn moordenaars... zegt ie dan. Wat hij niet weet is dat je de verhaal er om ook moet weten. Wat was er toen aan de hand? Tegen wie was het gericht? Wat was er precies mee bedoeld.

Wat jij beweerd is gewoon lachwekkend, en elke moslim zal het tegenspreken.

Anyway, ik kap ermee. Ik heb het geprobeerd aan je uit te leggen maar je begrijpt alleen maar zoiets:

http://www.peninsulahumanesociety.org/images/available_small_animals/available_rats/baby-rat.jpg
Follow the leader

PS: Ons discussie is ten einde, wij als moslims zijn per definitie al afgescheiden van de ongelovigen. Dus dit hele discussie slaat al nergens op... vooral omdat het met een hindu gevoerd wordt.

an3sdej
05-01-04, 08:45
Vivtory, mag ik je eens vragen hoe jij hier gekomen bent? Zijn jouw ouders vluchtelingen uit Iran? Vluchtelingen voor de ayatolahs?

taouanza
05-01-04, 09:05
Geplaatst door Puk
Dan vervalt hiermee het argument van de moslims om bijvoorbeeld de burqa te dragen omdat het moet van Allah.

Am I right?



:moe:

freya
05-01-04, 09:08
Geplaatst door Victory
Wat jij niet door die dikke kop van je heen wilt krijgen is dat elk(bijna) vers zijn 'geschiedenis' heeft, en gericht is naar. De vrouwen van de profeet(sawas) zijn anders dan de andere vrouwen. Zij mochten b.v nooit hun huis verlaten, af en toe ging er wel eentje mee(na een loting) met de profeet(saws) op zijn expedities.

Zo zijn zij b.v ook de moeders van de gelovigen genoemd omdat de neefje(als ik het goed heb) van aisha steeds zei, als de profeet(sawas) dood gaat, trouw ik met haar. (je trouwt niet met je moeder.. vandaar).

En zo waren zij overgekleedt(meer dan de standaard muhajibas).

Wat ik hiermee wil zeggen is dat jij niks weet, voor jouw is het alleen een boek, en je hebt het netzoals een verhaal gelezen. Maar de Qoraan is geen verhaal. Het is de woord van Allah(swt), en het heeft een behoorlijk geschiedenis. Het is net of iemand zegt, kijk in de qoraan staat, "en vermoord hen dan". Kijk die moslims zijn moordenaars... zegt ie dan. Wat hij niet weet is dat je de verhaal er om ook moet weten. Wat was er toen aan de hand? Tegen wie was het gericht? Wat was er precies mee bedoeld.

Wat jij beweerd is gewoon lachwekkend, en elke moslim zal het tegenspreken.

Anyway, ik kap ermee. Ik heb het geprobeerd aan je uit te leggen maar je begrijpt alleen maar zoiets:

http://www.peninsulahumanesociety.org/images/available_small_animals/available_rats/baby-rat.jpg
Follow the leader

PS: Ons discussie is ten einde, wij als moslims zijn per definitie al afgescheiden van de ongelovigen. Dus dit hele discussie slaat al nergens op... vooral omdat het met een hindu gevoerd wordt.


Aangezien je op geen enkele manier mijn argumenten tegenspreekt neem ik aan dat je mij gelijk geeft als ik zeg dat er in de koran staat dat vrouwen zich aan kledingvoorschriften moeten houden om als moslima herkenbaar te zijn.


Verder is het duidelijk dat je zit te stikken in je woede over het feit dat blijkt dat een niet-moslim ook de koran kan lezen. Vandaar dat je ongelofelijke onzin zit uit te kramen nu. Het NVDD is niet de plaats om deze discussie voort te zetten, maar het zou mij geen enkele moeite kosten om hier teksten te plaatsen van moslims die precies hetzelfde als ik zeggen over de reden voor het dragen van de hidjab.


Je laatdunkendheid tegenover andersgelovigen is stuitend en beledigend.
Het laat zien wat voor bekrompen, kleinzielige geest jij hebt.
En dat is geen sieraad voor een moslim :moe:

Victory
05-01-04, 09:47
Geplaatst door freya
Aangezien je op geen enkele manier mijn argumenten tegenspreekt neem ik aan dat je mij gelijk geeft als ik zeg dat er in de koran staat dat vrouwen zich aan kledingvoorschriften moeten houden om als moslima herkenbaar te zijn.

De absolute enige reden dat ik soms reageer op uitspraken van mensen zoals jou is zodat andere moslims het niet over gaan nemen. Het kan me echt weining schelen wat jij gelooft, wat je doet en weet ik veel allemaal. De hijab van de vrouw is bedoeld om niet tot verleiding voor de man te zijn. Er zijn hadis die zeggen dat elke keer dat een man toestaat dat zijn vrouw zonder hijab buiten het huis gaat er een steen voor zijn huis door de engelen in hel gezet wordt. Het is voor de vrouw/meisje(baleg) absoluut verboden om zonder hijab voor een namahram te komen.

Als de koffar besluiten om de hijab te dragen worden wij alleen maar blij. Zie Iran waar iedereen verplicht is hijab te hebben. (christenen/joden/moslims........ etc..). Dat jij zegt dat de hijab bedoeld is om onderscheiden te kunnen worden van de koffar is absoluut lachwekkend.

Verder is het duidelijk dat je zit te stikken in je woede over het feit dat blijkt dat een niet-moslim ook de koran kan lezen. Vandaar dat je ongelofelijke onzin zit uit te kramen nu. Het NVDD is niet de plaats om deze discussie voort te zetten, maar het zou mij geen enkele moeite kosten om hier teksten te plaatsen van moslims die precies hetzelfde als ik zeggen over de reden voor het dragen van de hidjab.

Geloof maar wat je wilt joh...


Je laatdunkendheid tegenover andersgelovigen is stuitend en beledigend.
Het laat zien wat voor bekrompen, kleinzielige geest jij hebt.
En dat is geen sieraad voor een moslim :moe:

Met vriendelijk groeten,

:lol:

freya
05-01-04, 09:51
Dat jij zegt dat de hijab bedoeld is om onderscheiden te kunnen worden van de koffar is absoluut lachwekkend.

De ahadith zijn voor jou dus belangrijker dan de koran.

Niet verbazingwekkend voor een shiiet

Maar een meerderheid van de moslims zal het niet met je eens zijn.

Victory
05-01-04, 09:57
Geplaatst door freya
De ahadith zijn voor jou dus belangrijker dan de koran.

Niet verbazingwekkend voor een shiiet

Maar een meerderheid van de moslims zal het niet met je eens zijn.

:lol:

Je had al bewezen dat je kennis 0.0 is over Islam. Nu bewijz je dat je kennis ook 0.0 is in verschillen van madhab.

freya
05-01-04, 10:43
Geplaatst door Victory
:lol:

Je had al bewezen dat je kennis 0.0 is over Islam. Nu bewijz je dat je kennis ook 0.0 is in verschillen van madhab.

Interesant bij discussie met moslims van jouw kaliber is altijd dat er alleen maar geroepen wordt dat iets onzin is en de ander van niets weet, zonder dat de 'moslim' zelf in staat is ergens inhoudelijk op in te gaan.

Laat staan dat men in staat is iets te weerleggen.

mark61
05-01-04, 11:09
Geplaatst door Victory
Wat jij niet door die dikke kop van je heen wilt krijgen is dat elk(bijna) vers zijn 'geschiedenis' heeft, en gericht is naar. (...) Wat hij niet weet is dat je de verhaal er om ook moet weten. Wat was er toen aan de hand? Tegen wie was het gericht? Wat was er precies mee bedoeld.

Waar jij naar verwijst is de tafsir. Je weet net zo goed als ik dat daarover de afgelopen 1400 jaar duizenden boeken door evenzovele geleerden zijn geschreven, die het vaak met elkaar oneens waren. Na het sluiten van de bab al-idjtihad werd dat wat minder extreem, maar hetging nog steeds door.

Tegelijkertijd is het woord van God tijdloos, en nu nog net zo vers en springlevend als toen het voor het eerst werd doorgegeven. Volgens de orthodoxie mag je het helemaal niet 'in zijn tijd plaatsen', zoals jij nu doet. Dat is een modernisme. Volgens mijn beperkte kennis van de islam. Maar ja, met een geïnformeerde andersgelovige van gedachten wisselen is voor jou uit den boze. Ik denk overigens niet dat je zo veel mensen geïnteresseerd gaat maken in de Islam. Is dat wat je wilt?

Houd je ratten bij je en maak je niet belachelijk met je volstrekte onwetendheid (djahiliyya) over de rest van de wereld. Respect moet van twee kanten komen.

mark61
05-01-04, 11:15
Geplaatst door Puk
Dan vervalt hiermee het argument van de moslims om bijvoorbeeld de burqa te dragen omdat het moet van Allah. Am I right?

Als het je interesseert: ik ben geen expert maar het zit ongeveer zo. Moslimgeleerden hebben nagedacht over wat een moslim mag doen of kan laten als hij/zij onverhoopt in een niet-islamitisch land zou komen te wonen. In die tijd konden ze zich alleen voorstellen dat een islamitisch land veroverd zou worden door christenen. Niet dat moslims massaal en uit eigen beweging de wereld van de ongelovigen zouden gaan opzoeken, maar dit terzijde.

Het algemene idee is dat een moslim alles mag doen of laten wat ingaat tegen de voorschriften als zijn leven in gevaar komt. Daar is hier zo gauw geen sprake van, maar misschien kan er een mouw aan gepast worden.

Does this answer your question? En al-Sawt, klopt dit?

Rabi'ah.
05-01-04, 13:55
Wat een hypocriete *** school! Ik heb nog nooit een afbeelding van Maria in de stal gezien zonder hoofddoekje maar die leiding van die school is blijkbaar blind. Schijnheilige hufters zijn het.

Idd ja. In het NT staat: 10 Daarom moet de vrouw een teken van gezag op het hoofd dragen, omwille van de engelen. 11 Overigens kan in de Heer de vrouw niet buiten de man, en de man niet buiten de vrouw: 12 zoals de vrouw uit de man voortkomt, zo is de man er door de vrouw, en alles is uit God. 13 Zeg nu zelf: is het passend dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat het voor een man een schande is het haar lang te dragen, 15 terwijl het voor de vrouw juist een sieraad is? Want het haar is de vrouw gegeven bij wijze van sluier. 16 En als iemand meent dit te moeten betwisten: wij kennen zo'n gewoonte niet, en de gemeenten van God evenmin .(1 Kor 11)

Kennelijk kent het bestuur van die school de Bijbel niet zo goed........ :hihi: :p


Simon, het staat het betreffende meisje vrij om naar een niet-christelijke school te gaan.

Waarom wil je dan die christelijke school afschaffen? Er zijn genoeg mensen die wèl naar zo'n school willen gaan uit eigen overtuiging .

Lieve schat, in België zijn de scholen ofwel katholiekl, of openbaar. Islamitische scholen bestaan niet. Trouwens, wie zegt dat er daar niet-christelijke scholen in de buurt zijn? En waarom moet dat meisje van school af? Wat een gezeur zeg......... :moe:

Ws,

Rabiah.

Victory
05-01-04, 15:49
Geplaatst door mark61
Waar jij naar verwijst is de tafsir. Je weet net zo goed als ik dat daarover de afgelopen 1400 jaar duizenden boeken door evenzovele geleerden zijn geschreven, die het vaak met elkaar oneens waren. Na het sluiten van de bab al-idjtihad werd dat wat minder extreem, maar hetging nog steeds door.

Tegelijkertijd is het woord van God tijdloos, en nu nog net zo vers en springlevend als toen het voor het eerst werd doorgegeven. Volgens de orthodoxie mag je het helemaal niet 'in zijn tijd plaatsen', zoals jij nu doet. Dat is een modernisme. Volgens mijn beperkte kennis van de islam. Maar ja, met een geïnformeerde andersgelovige van gedachten wisselen is voor jou uit den boze. Ik denk overigens niet dat je zo veel mensen geïnteresseerd gaat maken in de Islam. Is dat wat je wilt?

Houd je ratten bij je en maak je niet belachelijk met je volstrekte onwetendheid (djahiliyya) over de rest van de wereld. Respect moet van twee kanten komen.

Ten eerste is ejtehad nooit gestopt. En ten tweede ken ik geen madhab die van mening verschilt over de hijab van een vrouw. Daarom is wat freya zegt zo grappig. En ten derde, zoals ik eerder zei.. ik ben niet op zoek naar respect. En dan vooral niet van zo'n persoon.

850
05-01-04, 15:55
:o Volgens mij zijn ratten geen slaafse kudde dieren.

freya
05-01-04, 16:07
Geplaatst door 850
:o Volgens mij zijn ratten geen slaafse kudde dieren.

Ik ook niet :moe:

freya
05-01-04, 16:12
Geplaatst door Victory
Ten eerste is ejtehad nooit gestopt. En ten tweede ken ik geen madhab die van mening verschilt over de hijab van een vrouw. Daarom is wat freya zegt zo grappig. En ten derde, zoals ik eerder zei.. ik ben niet op zoek naar respect. En dan vooral niet van zo'n persoon.

Bij de shiieten is de idjtihad nooit gestopt nee, maar bij de soenieten wel.


Wat grappig dat je op geen enkele manier laat blijken dat je mijn opmerkingen grappig vind :moe:


BTW stelde ik alleen maar een vraag verwijzend naar de reden voor het dragen van de hidjab. Ik heb er in dit topic geen enkele uitspraak over gedaan of hidjab dragen wel of niet verplicht zou zijn.



En wat voor persoon ben ik dan wel niet, dat je denkt de ene belediging op de andere te kunnen stapelen?

an3sdej
05-01-04, 16:13
Victory, mag ik je eens vragen hoe jij hier gekomen bent? Zijn jouw ouders vluchtelingen uit Iran? Vluchtelingen voor de ayatolahs?

Puk
05-01-04, 16:22
Geplaatst door taouanza
:moe:

:corcky:

Donna
05-01-04, 17:09
Geplaatst door freya
Dat zei ik dus ook al, dat ik niet begrijp dat een moslima dat uberhaubt wilde.

Waarom eigenlijk niet?

Puk
05-01-04, 17:25
Geplaatst door mark61
Als het je interesseert: ik ben geen expert maar het zit ongeveer zo. Moslimgeleerden hebben nagedacht over wat een moslim mag doen of kan laten als hij/zij onverhoopt in een niet-islamitisch land zou komen te wonen. In die tijd konden ze zich alleen voorstellen dat een islamitisch land veroverd zou worden door christenen. Niet dat moslims massaal en uit eigen beweging de wereld van de ongelovigen zouden gaan opzoeken, maar dit terzijde.

Het algemene idee is dat een moslim alles mag doen of laten wat ingaat tegen de voorschriften als zijn leven in gevaar komt. Daar is hier zo gauw geen sprake van, maar misschien kan er een mouw aan gepast worden.

Does this answer your question? En al-Sawt, klopt dit?

Alleen als je leven gevaar loopt. Dat is nogal wat.

Dus als, ik noem maar wat, moslima's met de dood worden bedreigd mogen ze hun hoofddoek afdoen. Zoiets...

Niet erg praktisch.

taouanza
05-01-04, 17:27
Geplaatst door Puk
:corcky:


:bril:

freya
05-01-04, 17:58
Geplaatst door Donna
Waarom eigenlijk niet?

Omdat moslims zich er vreselijk kwaad over kunnen maken dat Jesus de zoon van God wordt genoemd.
Ik begrijp dus niet dat een moslima daar een liedje over zou willen zingen, dat zou toch overeenkomen met godslastering.

Goodnight
05-01-04, 18:23
Geplaatst door freya
Omdat moslims zich er vreselijk kwaad over kunnen maken dat Jesus de zoon van God wordt genoemd.
Ik begrijp dus niet dat een moslima daar een liedje over zou willen zingen, dat zou toch overeenkomen met godslastering.

Klopt absoluut.

je kan ook niet zeggen: ik ben vegetarisch, dus eet ik geen vlees.Maar ik drink wel de bouillioun...
Het is tegenstrijdig....

Orakel
05-01-04, 22:01
Geplaatst door freya
Omdat moslims zich er vreselijk kwaad over kunnen maken dat Jesus de zoon van God wordt genoemd.
Ik begrijp dus niet dat een moslima daar een liedje over zou willen zingen, dat zou toch overeenkomen met godslastering.

Uhhmm, is dat niet een probleem van die Moslims die daar problemen mee hebben?
Als wij allen als volwassenen daar rekening mee gaan houden en dat uitdragen, geven wij dat meisje dan niet mee dat zij zich verre moet houden van het Christendom?

freya
05-01-04, 22:11
Geplaatst door Orakel
Uhhmm, is dat niet een probleem van die Moslims die daar problemen mee hebben?
Als wij allen als volwassenen daar rekening mee gaan houden en dat uitdragen, geven wij dat meisje dan niet mee dat zij zich verre moet houden van het Christendom?

Oorspronkelijk zei ik alleen maar dat ik het vreemd vond dat dat meisje zo'n liedje wilde zingen. En toen werd gevraagd waarom, en toen...........


Lees dan ook gewoon de hele topic! :loens:

Orakel
05-01-04, 22:32
Geplaatst door freya
Oorspronkelijk zei ik alleen maar dat ik het vreemd vond dat dat meisje zo'n liedje wilde zingen. En toen werd gevraagd waarom, en toen...........


Lees dan ook gewoon de hele topic! :loens:

:haha:

an3sdej
05-01-04, 23:14
Ik als dom boerke die van 'Normaal' houdt, denk dan waarom zo'n meiske op zo'n jonge leeftijd zo in verwarring brengen?
Als AHA aan meisjes van iets oudere leeftijd vraagt of ze nou echt geloven dat Allah bestaat, en of ze dat kunnen bewijzen, of dat ouders hun kind laten meespelen in een spel dat feitenlijk indruist tegen hun monotheístische denken ......... wat is dan het verschil?
Ach 'k bin maor een dom boerke hè :maf:

freya
05-01-04, 23:17
Geplaatst door an3sdej
Ik als dom boerke die van 'Normaal' houdt, denk dan waarom zo'n meiske op zo'n jonge leeftijd zo in verwarring brengen?
Als AHA aan meisjes van iets oudere leeftijd vraagt of ze nou echt geloven dat Allah bestaat, en of ze dat kunnen bewijzen, of dat ouders hun kind laten meespelen in een spel dat feitenlijk indruist tegen hun monotheístische denken ......... wat is dan het verschil?
Ach 'k bin maor een dom boerke hè :maf:

Het gaat in dit topic over een meisje van 15 :rolleyes:

an3sdej
05-01-04, 23:26
Midd'n in hoar pubertied, midd'n in DE identiteitscrisis van ut lèv'n. Zielig heur.

Orakel
05-01-04, 23:28
Geplaatst door an3sdej
Ik als dom boerke die van 'Normaal' houdt, denk dan waarom zo'n meiske op zo'n jonge leeftijd zo in verwarring brengen?
Als AHA aan meisjes van iets oudere leeftijd vraagt of ze nou echt geloven dat Allah bestaat, en of ze dat kunnen bewijzen, of dat ouders hun kind laten meespelen in een spel dat feitenlijk indruist tegen hun monotheístische denken ......... wat is dan het verschil?
Ach 'k bin maor een dom boerke hè :maf:

D'r is geen verschil want zowel die directrice als AHA botvieren hun egocentrisme op jonge kinderen. Ga jij hier met droge ogenn zitten vertellen dat je het chique vond wat AHA deed op dat schoolplein?
En met "iets oudere leeftijd" bedoel je gewoon groep 8 hé?

Victory
06-01-04, 01:12
Geplaatst door freya
Bij de shiieten is de idjtihad nooit gestopt nee, maar bij de soenieten wel.

En dus is het niet gestopt. Dank je wel voor bevestigen.


BTW stelde ik alleen maar een vraag verwijzend naar de reden voor het dragen van de hidjab. Ik heb er in dit topic geen enkele uitspraak over gedaan of hidjab dragen wel of niet verplicht zou zijn.

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Laat ik nog eens kijken naar je bericht en daar nog eens op antwoorden.

***Wat nou als allerlei ongelovige vrouwen ook hoofddoeken gaan dragen, uit solidatiteit bv?***

Dan zouden wij dat heel mooi vinden.

***Is dat dan ook verboden in openbare gebouwen binnenkort?***

Ik snap deze regel niet.

***Verliest de islamitische hoofddoek dan aan religieuze waarde, omdat er geen onderscheid meer is tussen moslima's en niet moslima's?***

Nee, de hijab (hijab is niet hoofddoek) is een verplichting voor alle moslim vrouwen/mannen(meisjes/jongens). Er zijn meerdere plaatsen waar hijab verplicht is voor iedereen, moslim of niet. Bovendien is de hijab niet bedoeld als onderscheiding tussen kaffir en momen. Maar het is een van de religieuse verplichtingen van de man en de vrouw. Hoewel de hijab van de man verschilt van die van een vrouw.

Er is geen verschil in mening over de hijab, in welk madhab dan ook. Enige verschil is dat sommige wahhabi/sunni geleerden het als wajeb zien om ook nog een neqab te dragen.

***Dan zou dat dus de ultieme anti-hidjab-actie zijn***

Start zo'n hejab actie zou ik zeggen. Je zal zien dat je er alleen maar respect voor zal krijgen. Maar als je erbij verteld dat het als een soort van anti-hijab is bedoeld. Lachen ze je alleen maar uit.


*Ik heb serieus geantwoord... Zo goed?

Al Sawt
06-01-04, 02:19
Geplaatst door mark61
Als het je interesseert: ik ben geen expert maar het zit ongeveer zo. Moslimgeleerden hebben nagedacht over wat een moslim mag doen of kan laten als hij/zij onverhoopt in een niet-islamitisch land zou komen te wonen. In die tijd konden ze zich alleen voorstellen dat een islamitisch land veroverd zou worden door christenen. Niet dat moslims massaal en uit eigen beweging de wereld van de ongelovigen zouden gaan opzoeken, maar dit terzijde.

Het algemene idee is dat een moslim alles mag doen of laten wat ingaat tegen de voorschriften als zijn leven in gevaar komt. Daar is hier zo gauw geen sprake van, maar misschien kan er een mouw aan gepast worden.

Does this answer your question? En al-Sawt, klopt dit? Het klopt.

Een moslim woonachtig in een niet-Islamitische samenleving, zal niet altijd instaat zijn om zijn godsdienst optimaal te kunnen praktiseren.

Als bepaalde verplichtingen die indruizen tegen de wetten van een niet-islamitische land of de daar algemeen beoefende godsdienst, worden de moslims van die verplichtingen ontheven of minder zwaar aangerekend.

Het bij wonen van niet-Islamitische ceremonie`s, is sowieso niet heraam. Zolang het niet indruist tegen de leer van de Islam of de Islam in diskrediet brengt.

De Islam in Marokko, is doorspekt met heidense tradities en folklore van de Phoenesische tijd. Gedeeltelijk omdat de gene die de Islam naar Marokko gebracht hadden, de nieuwe volgelingen vrij lieten in het bijwonen van ceremonie`s en andere godsdienstige gelegenheiden.

papol
06-01-04, 08:24
Geplaatst door Al Sawt

Een moslim woonachtig in een niet-Islamitische samenleving, zal niet altijd instaat zijn om zijn godsdienst optimaal te kunnen praktiseren.

Als bepaalde verplichtingen die indruizen tegen de wetten van een niet-islamitische land of de daar algemeen beoefende godsdienst, worden de moslims van die verplichtingen ontheven of minder zwaar aangerekend.



Hoofddoek dus NIET verplicht ?!!

Gr.P

Donna
06-01-04, 08:55
Geplaatst door freya
Omdat moslims zich er vreselijk kwaad over kunnen maken dat Jesus de zoon van God wordt genoemd.
Ik begrijp dus niet dat een moslima daar een liedje over zou willen zingen, dat zou toch overeenkomen met godslastering.


Tsja... ik ken moslims die zich daar kwaad over maken, maar ik ken ook moslims die daar absoluut geen moeite mee hebben. Ik ken moslims die hun mede moslims oproepen geen kerst te vieren, maar ook die het leuk vinden om mee te doen en hun geloof daar niet door bedreigd zien. Ik ben zelf christen maar als een moslim mij uitnodigt voor een islamitisch feest zal ik dat zeker niet afslaan. Ik vind dit dan ook een echt belachelijke kwestie. Als dat meisje het leuk vindt om een liedje mee te zingen, wat is daar dan in godsnaam mis mee? Die directrice projecteert haar eigen fundamentalistische waandenkbeelden op dit meisje. Zelf heeft ze nevernooit aangegeven dat ze het zingen van een kerstliedje onislamitisch vond. Dat bedenken Hollanders voor haar. Geef het een maand en de zaak is weer zo gedraaid dat moslims tegen kerst zijn, naar aanleiding van dit bizarre verhaal :moe:

freya
06-01-04, 09:23
Geplaatst door Donna
Tsja... ik ken moslims die zich daar kwaad over maken, maar ik ken ook moslims die daar absoluut geen moeite mee hebben. Ik ken moslims die hun mede moslims oproepen geen kerst te vieren, maar ook die het leuk vinden om mee te doen en hun geloof daar niet door bedreigd zien. Ik ben zelf christen maar als een moslim mij uitnodigt voor een islamitisch feest zal ik dat zeker niet afslaan. Ik vind dit dan ook een echt belachelijke kwestie. Als dat meisje het leuk vindt om een liedje mee te zingen, wat is daar dan in godsnaam mis mee? Die directrice projecteert haar eigen fundamentalistische waandenkbeelden op dit meisje. Zelf heeft ze nevernooit aangegeven dat ze het zingen van een kerstliedje onislamitisch vond. Dat bedenken Hollanders voor haar. Geef het een maand en de zaak is weer zo gedraaid dat moslims tegen kerst zijn, naar aanleiding van dit bizarre verhaal :moe:

Er is een groot verschil tussen gezellig met kerst meedoen en teksten uitspreken/zingen die tegen je eigen geloof in gaan.

Het eerste is heel goed mogelijk zonder het laatste. Dat is ook op deze school bewezen, het meisje heeft gewoon een ander liedje gezongen met een neutrale tekst.

Het sop is de kool niet waard.

et_2000nl
06-01-04, 09:45
Geplaatst door freya
Er is een groot verschil tussen gezellig met kerst meedoen en teksten uitspreken/zingen die tegen je eigen geloof in gaan.

Het eerste is heel goed mogelijk zonder het laatste. Dat is ook op deze school bewezen, het meisje heeft gewoon een ander liedje gezongen met een neutrale tekst.

Het sop is de kool niet waard.

Gelukkig hebben we de ouderen, niet te verwarren met volwassenen, die daar op school, en dus blijkbaar ook hier, beter dan wie dan ook weten wat een minder oudere, niet te verwarren met minder volwassene, wel en niet mag doen.

Ik vraag me af of de school het ook verboden had als de moslima in kwestie geen hoofddoek droeg, maar dat ter zijde.

Laat zingen die meid. En als christenen Jesus de zoon van God willen noemen, ze doen maar....

Goh wat ben ik blij dat ik er alles aan wil doen nooit "volwassen" te worden en al mijn daden kan rechtvaardigen met onschuld.... En die onschuld willen oh zo velen verbannen.... Heerlijk.....

Donna
06-01-04, 10:47
Geplaatst door et_2000nl
Gelukkig hebben we de ouderen, niet te verwarren met volwassenen, die daar op school, en dus blijkbaar ook hier, beter dan wie dan ook weten wat een minder oudere, niet te verwarren met minder volwassene, wel en niet mag doen.

Ik vraag me af of de school het ook verboden had als de moslima in kwestie geen hoofddoek droeg, maar dat ter zijde.

Laat zingen die meid. En als christenen Jesus de zoon van God willen noemen, ze doen maar....

Goh wat ben ik blij dat ik er alles aan wil doen nooit "volwassen" te worden en al mijn daden kan rechtvaardigen met onschuld.... En die onschuld willen oh zo velen verbannen.... Heerlijk.....


Precies.

Waar gaat het heen als niet-moslims gaan bedenken wat moslims van hun geloof al dan niet mogen of zouden moeten willen? Laat de interpretatie van de geloofsregels nou toch over aan degenen die van zichzelf vinden dat ze zich eraan moeten houden. Iedereen heeft hier een mening over, de kranten schrijven erover, en dat meisje wordt niets gevraagd.

Als ik morgen bedenk dat het meedoen met de ramadan niet tegen mijn geloof ingaat dan is dat mijn visie. Daar hebben mijn mede christenen niet eens wat mee te maken, laat staan de directeur van mijn bedrijf of de eerste de beste niet of anders gelovige.

et_2000nl
06-01-04, 11:03
Geplaatst door Donna
Precies.

Waar gaat het heen als niet-moslims gaan bedenken wat moslims van hun geloof al dan niet mogen of zouden moeten willen? Laat de interpretatie van de geloofsregels nou toch over aan degenen die van zichzelf vinden dat ze zich eraan moeten houden. Iedereen heeft hier een mening over, de kranten schrijven erover, en dat meisje wordt niets gevraagd.

Als ik morgen bedenk dat het meedoen met de ramadan niet tegen mijn geloof ingaat dan is dat mijn visie. Daar hebben mijn mede christenen niet eens wat mee te maken, laat staan de directeur van mijn bedrijf of de eerste de beste niet of anders gelovige.

Ach overal ter wereld, in de media, hier op het forum, zijn er maar wat veel mensen die graag andere corrigeren in hun geloofsbelijdenis. De fatsoenridders doen maar. Er is niets zuiverder dan jezelf. Die zogenaamde geleerden denken dat de wereld vol zit met onwetende debielen, de mening van die debielen word dan ook niet gevraagd, het zijn immers debielen.... :moe: Zie hier op dit topic een zoveelste voorbeeld.

Goh, ik ben niet alleen onvolwassen maar ook nog debiel....

freya
06-01-04, 12:14
Ik krijg het idee dat ik in hier in de hoek wordt gezet van de mensen die aan anderen willen vertellen hoe ze hun geloof moeten invullen.

Ik heb alleen mijn verbazing uitgesproken over het feit dat een moslima wil zingen over de zoon van God. Dat is alles.

Verbazing is niet hetzelfde als een waardeoordeel!


En nu spreek ik mijn verbazing erover uit dat zo'n mini-incident dat bovendien elegant onderling is opgelost, uberhaubt de krant haalt en hier ook nog eens pagina's lang bediscussieerd wordt.

:duizelig:

et_2000nl
06-01-04, 12:17
Geplaatst door freya
Ik krijg het idee dat ik in hier in de hoek wordt gezet van de mensen die aan anderen willen vertellen hoe ze hun geloof moeten invullen.

Ik heb alleen mijn verbazing uitgesproken over het feit dat een moslima wil zingen over de zoon van God. Dat is alles.

Verbazing is niet hetzelfde als een waardeoordeel!


En nu spreek ik mijn verbazing erover uit dat zo'n mini-incident dat bovendien elegant onderling is opgelost, uberhaubt de krant haalt en hier ook nog eens pagina's lang bediscussieerd wordt.

:duizelig:

Jij word niet in een hoek gezet Freya.... Ik verbaas me alleen.... Dan verbazen we ons samen.

Ik verbaas me idd nog meer over Victory, da's waar....

Puk
06-01-04, 12:40
Geplaatst door papol
Hoofddoek dus NIET verplicht ?!!

Gr.P

Alleen als het levensbedreigend is.

En dan treedt automatisch de jihad-regeling in werking.

Tomas
06-01-04, 12:58
Geplaatst door freya
Ik krijg het idee dat ik in hier in de hoek wordt gezet van de mensen die aan anderen willen vertellen hoe ze hun geloof moeten invullen.


Iedereen oordeelt over de levensovertuiging van een ander. Alleen al door een andere visie te kiezen en daardoor impliciet die van de ander af te wijzen. Het is alleen zo dat de een het niet hardop uitspreekt en de ander wel.

Alleen afhankelijk van je machtspositie is dat hardop oordelen een kwalijke zaak. Iemand met ook maar de geringste macht moet zijn mond houden over dergelijke kwesties, maar de rest mag zeggen wat ie wil.

Maarja hoe krijg je kinderen dan nog zover om in een concrete god met naam en bedoeling en al te geloven?

Donna
06-01-04, 13:09
Geplaatst door freya
Ik krijg het idee dat ik in hier in de hoek wordt gezet van de mensen die aan anderen willen vertellen hoe ze hun geloof moeten invullen.

Ik heb alleen mijn verbazing uitgesproken over het feit dat een moslima wil zingen over de zoon van God. Dat is alles.

Verbazing is niet hetzelfde als een waardeoordeel!


En nu spreek ik mijn verbazing erover uit dat zo'n mini-incident dat bovendien elegant onderling is opgelost, uberhaubt de krant haalt en hier ook nog eens pagina's lang bediscussieerd wordt.

:duizelig:

Ik wil je niet in een hoek zetten hoor. Ik verbaasde me alleen dat jij je erover verbaasde. Ik verbaas me eigenlijk alleen over de manier waarop mensen met hun geloof omgaan als er sprake is van extremisme, zoals sinterklaas in elkaar rossen omdat hij een christelijk symbool zou zijn bijvoorbeeld. Zelden verbaas ik me over normaal gedrag zoals van dat meisje hier, integendeel zou ik willen zeggen.

Ik ben het dus ook niet met je eens dat het elegant is opgelost. Oplossingen zoek je voor problemen, en ik zie niet in waarom een islamitisch meisje die een kerstlied wil zingen een probleem is. Tenzij die directrice vindt dat het onchristelijk is om een moslima over jezus te laten zingen, wat ik dus ook vermoed, maar dan moet ze dat gewoon zeggen.

Daar zou ik me trouwens wel over verbazen. Christenen die niet willen dat moslims kerstliederen zingen. Een elegante oplossing zou dan zijn: ontslag.

Donna
06-01-04, 13:13
Geplaatst door Tomas
Iedereen oordeelt over de levensovertuiging van een ander. Alleen al door een andere visie te kiezen en daardoor impliciet die van de ander af te wijzen. Het is alleen zo dat de een het niet hardop uitspreekt en de ander wel.

Alleen afhankelijk van je machtspositie is dat hardop oordelen een kwalijke zaak. Iemand met ook maar de geringste macht moet zijn mond houden over dergelijke kwesties, maar de rest mag zeggen wat ie wil.

Maarja hoe krijg je kinderen dan nog zover om in een concrete god met naam en bedoeling en al te geloven?

Ik snap deze niet denk ik.

Ik ben het trouwens ook niet mee eens dat mensen met een machtspositie hun mond moeten houden. Die directrice had best kunnen zeggen: ik snap niet waarom een moslima een kerstlied wil zingen. Een moslima verbieden een kerstlied te zingen vind ik dan weer een ander verhaal. Discussie prima. Maar als mensen met machtsposities voor anderen gaan invullen wat ze wel en niet mogen conform hun geloof en daar ook concrete maatregelen aan koppelen, houdt bij mij het begrip op.

Tomas
06-01-04, 13:28
Geplaatst door Donna
Ik snap deze niet denk ik.

Ik wil daar denk ik mee zeggen dat iedereen oordeelt over de visie, geloof of overtuiging van een ander. Dat je dat niet kunt ontkennen. Zodra je van mening verschilt over arbitraire danwel niet bewijsbare zaken geef je een persoonlijk waarde oordeel.

Dat is dus verbazen over het meezingen met kerst van een meisje met een hoofdoekje. Of je verbazen over dat iemans dat verbazend vind.

Zo zijn we nu eenmaal. Alleen is de ene daar wat explicieter en dus ongenuanceerder in dan de ander.


Ik ben het trouwens ook niet mee eens dat mensen met een machtspositie hun mond moeten houden. Die directrice had best kunnen zeggen: ik snap niet waarom een moslima een kerstlied wil zingen. Een moslima verbieden een kerstlied te zingen vind ik dan weer een ander verhaal. Discussie prima. Maar als mensen met machtsposities voor anderen gaan invullen wat ze wel en niet mogen conform hun geloof en daar ook concrete maatregelen aan koppelen, houdt bij mij het begrip op.

Ik vind een opmerking maken als directrice in de trant van "Ik begrijp niet waarom...etc.." niet zoveel verschillen als het verbieden van het meedoen. Het ligt er maar erg aan hoe die opmerking is gesteld. Ze mag van mij wel de vraag stellen uit puur persoonlijke interesse waarom dat meisje mee wil doen. Maar ik zou dat zelfs niet doen als directielid zijnde. Je geeft toch impliciet een waarde oordeel af. Al is het slechts dan dat je je verbaast. Voor kinderen zijn zich verbazende volwassenen al heel wat. Dan krijgen ze toch al gauw het gevoel dat ze verkeerd bezig zijn. Zeker als de directrice dat doet. Het zijn juist die subtiele signalen waar kinderen onbewust zo gevoelig voor zijn.

In een ongelijke positie, vooral als ouder tegen kind is er nooit echt sprake van een discussie. Maar van machtsuitoefening. Soms wel heel subtiel, dat wel. Ik mak er graag gebruik van en noem het als het uitkomt ook een discussie, maar niet als ik het mezelf vraag.

Al Sawt
06-01-04, 15:42
Geplaatst door papol
Hoofddoek dus NIET verplicht ?!!

Gr.P Zolang het dragen van een hoofdoek in nederland niet verboden is. Blijft het een religieuze plicht.

an3sdej
06-01-04, 16:16
Dus moet ik wel blijven strijden tegen hoofddoeken, keppels, en opvallende kruizen in rechtzaal en school. :roker: