PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse militair verdacht van moord op Irakees ongewapende burger



sadeeQ
02-01-04, 17:22
Nederlandse militair verdacht van moord op Irakees


ARNHEM (ANP) - Een 43-jarige Nederlandse militair wordt er door het Openbaar Ministerie in Arnhem van verdacht een Irakese man te hebben doodgeschoten. Dat is volgens het OM gebeurd tijdens het schietincident in de buurt van As Samawah in het zuiden van Irak.

Dat heeft persofficier van justitie M. Van der Mark vrijdag gemeld. De marechaussee, onder leiding van een officier van justitie van het OM in Arnhem, onderzoekt het schietincident. Bij het incident moesten Nederlandse mariniers afgelopen zaterdag een groep Iraakse plunderaars uiteen jagen.

Volgens de persofficier is de militair op 31 december in Irak aangehouden op verdenking van moord. Op Nieuwjaarsdag is hij naar Nederland gerepatrieerd. Inmiddels zit hij vast bij de Koninklijke Marechaussee in Soesterberg.

Rechtszaak

Van der Mark zegt dat de verdenking tegen de 43-jarige militair nog ,,ruim'' is. Als er geen bewijs is voor de verdenking van moord, kan het OM nog besluiten hem aan te klagen voor doodslag of dood door schuld. Komende dinsdag wordt de militair voorgeleid aan de rechter-commissaris, die dan beslist of de verdachte langer vast blijft zitten.

De 43-jarige militair, zeer waarschijnlijk een marinier, maakte deel uit van de zogeheten Quick Reaction Force van het Nederlands mariniersbataljon, een onderdeel van de stabilisatiemacht SFIR in Irak.

Over de precieze toedracht van het schietincident wil het OM in Arnhem nog niets zeggen, omdat het onderzoek nog niet is afgerond.

Blade20
02-01-04, 19:50
Ach, er zit altijd wel een rotte appel in de zak. Als eerste is iemand onschuldig tot het tegendeel is bewezen.

Mocht de man echt schuldig zijn dan moet hij gewoon worden bestraft. Een vraagje wat bij mij naar boven komt is welke strafregels er nu van toepassing zijn. De Iraakse (zijn die er uberhaupt?), de Nederlandse, Internationale of is er een soort regeling die betrekking heeft op Nederlandse Militaire macht. (zoaiets als het Amerikaanse JAG van de gelijknamige serie)

Even dat terzijde gelaten moet ik toch wel zeggen dat op de gehele gang van zaken niets is aan te merken. Hij zit al direct vast, zo hoort het. Hij loopt tenminste niet gewoon vrolijk rond, of nog erger, vrolijk rondlopen in Irak met een geweer in zijn handen.
Overigens is dit de eerste keer dat ik slechte woorden hoor over de Nederlandse militaire macht gevestigd in Irak.

ZbaqZbaq
02-01-04, 22:02
die vuile lafaard heeft het ongewapende slacchtoffer in de rug geschoten

ZbaqZbaq
02-01-04, 22:03
Geplaatst door Blade20
Als eerste is iemand onschuldig tot het tegendeel is bewezen.


steek dat maar daar waar de zon nooit schijnt hypocriet !!

sjo
02-01-04, 22:08
ZaqZaq , jij kunt het wel zonder onderzoek stellen he ?

groeten
sjo

Simon
02-01-04, 22:08
Het is wel een opmerkelijke zaak. Als men hem van moord beschuldigt dan moet men goede aanleiding hebben te denken dat er zonder aanleiding geschoten is. Hoe tragisch ook vind ik het wel goed dat men er geen doofpot affaire van maakt hetgeen in dergelijke omstandigheden volgens mij vaak gebeurt.

Joesoef
02-01-04, 22:15
This nu op NOVA.

Blade20
02-01-04, 22:18
Geplaatst door ZbaqZbaq
die vuile lafaard heeft het ongewapende slacchtoffer in de rug geschoten

Ow ja, en een terrorist die zichzelf plotseling in een groep ongewapende burgers opblaast is toch zo moedig he ZbaqZbaq?!

ZbaqZbaq
02-01-04, 22:34
Geplaatst door Blade20
Ow ja, en een terrorist die zichzelf plotseling in een groep ongewapende burgers opblaast is toch zo moedig he ZbaqZbaq?!


als die marinier dat had gedaan dan had ik inderdaad misschien wat meer respect voor m gehad......

daar is inderdaad moed voor nodig om jezelf op te offeren.

ZbaqZbaq
02-01-04, 22:36
Geplaatst door Simon
Het is wel een opmerkelijke zaak. Als men hem van moord beschuldigt dan moet men goede aanleiding hebben te denken dat er zonder aanleiding geschoten is. Hoe tragisch ook vind ik het wel goed dat men er geen doofpot affaire van maakt hetgeen in dergelijke omstandigheden volgens mij vaak gebeurt.

ach ga toch weg man,

ze proberen op deze wijze gewoon vette vergelding van het verzet te voorkomen door publiekelijk die militair naar de rechter te slepen.

nu hopen ze dat er van een oog om oog afgezien wordt.

Joesoef
02-01-04, 22:39
Nova was brandhout...

Blade20
02-01-04, 22:43
Geplaatst door ZbaqZbaq
als die marinier dat had gedaan dan had ik inderdaad misschien wat meer respect voor m gehad......

daar is inderdaad moed voor nodig om jezelf op te offeren.

Moed... het achterste uiteinde van een koe zul je bedoelen.

Maar ik heb dit al uitvoerig uitgelegd aan de hand van Sun Tzu's regels in het forum "De definitie van het woord >terrorist.
Als je het wilt aanvechten doe je dat maar lekker daar.

ik heb geen zin om twee keer hetzelfde te moeten zeggen in twee verschillende topics op hetzelfde forum.

Maslov
02-01-04, 23:10
die vuile lafaard heeft het ongewapende slacchtoffer in de rug geschoten

Bij Driss was jij als eerste met je veroordeling, bij die onrvoering was jij het eerste met jouw veroordeling, je leert het nooit hè.
Eerst het onderzoek afwachten, en dan pas oordelen.