PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlandse BVs spil in Parmalat fraude schandaal



lennart
02-01-04, 17:31
Nederlandse bv’s betrokken bij financiering Parmalat

Nederland is een spil in de financiering van het wankelende Italiaanse zuivelconcern Parmalat. Dat schrijft het financieel-economische magazine FEM De Week.

Uit onderzoek van FEM Business is gebleken dat een groot deel van de miljardenschuld van Parmalat opgebouwd is via Nederlandse dochterbedrijven. Dat blijkt uit gegevens van de Rotterdamse Kamer van Koophandel en rapportages van Parmalat zelf.

Vennootschappen
Drie Nederlandse Parmalat-dochters hebben honderden miljoenen, wellicht zelfs enkele miljarden euro, geleend. Het betreft de vennootschappen Parmalat Netherlands bv, Parmalat Finance Corporation bv en Parmalat Capital Netherlands bv. Deze vennootschappen doen niets anders dan zich bezighouden met financieringen. Ze maken deel uit van een wirwar van tientallen tussenholdings over de hele wereld. De Nederlandse vennootschappen worden beheerd door de trustmaatschappij Amaco en het advocatenkantoor Nauta Dutilh uit Rotterdam.

De financiële problemen van Parmalat kwamen in december aan het licht toen een obligatielening van 150 miljoen euro niet kon worden terugbetaald. Vervolgens bleken er miljarden euro’s niet te traceren. Parmalat moest kort voor kerstmis uitstel van betaling aanvragen.

Deloitte
Volgens de Amerikaanse business-zender CNBC zijn vrijdag bij Deloitte, een andere accountants van Parmalat in Italië, documenten in beslag genomen.

http://www.rtl.nl/(/financien/rtlz/home/)/components/financien/rtlz/2004/01_januari/02-parmalat_nederland_financiering.xml

Weer blijkt dat Nederland de spil is in het wereldwijde financiele systeem. De hoeveelheid fraude dat wordt opgeduikeld duidt erop dat dit systeem op instorten staat.
:vreemd:

barfly
02-01-04, 17:36
Zou dat betekenen dat de Nederlandse banken etc. Hun geld terug aan het halen zijn voor de grote klap?

mark61
02-01-04, 17:43
Geplaatst door barfly
Zou dat betekenen dat de Nederlandse banken etc. Hun geld terug aan het halen zijn voor de grote klap?

Nee, dat betekent dat NL een offshore bananenkoninkrijk is, maar helaas zonder palmen en bijbehorend klimaat.

barfly
02-01-04, 17:46
Geplaatst door mark61
Nee, dat betekent dat NL een offshore bananenkoninkrijk is, maar helaas zonder palmen en bijbehorend klimaat.

Jij ziet het wel erg negatief, ik ziet het liever als een soort liberalisme. De pest is die bedrijven multinationals zijn zodat de inwoner van Nederland er geen zak mee opschiet.

000NobelPrizes
02-01-04, 17:51
Geplaatst door mark61
Nee, dat betekent dat NL een offshore bananenkoninkrijk is, maar helaas zonder palmen en bijbehorend klimaat.

Dat komt omdat Nederland te lang geregeerd is door mensen die geen flauw benul hebben van de realiteit, al hopt die overal bovenuit als een kangaroe op springveren. Of ze zijn te laks om hun wereldbeeld aan te passen, kan ook. Immers, erkennen dat mensen soms niet deugen, frauderen, graaien, het systeem misbruiken, de zachte rechtspraak beschouwen als boterbriefje; dat vergt inspanning.
Pas als de fiscus met een of ander zakie kan incasseren, wil men nog wel in actie komen.

mark61
02-01-04, 17:51
Geplaatst door barfly
Jij ziet het wel erg negatief, ik ziet het liever als een soort liberalisme. De pest is die bedrijven multinationals zijn zodat de inwoner van Nederland er geen zak mee opschiet.

Ja dat bedoel ik juist. De inboorling zit onder de spreekwoordelijke palm en ziet het geld voorbijschichten zonder tussenlanding. En controle is er ook niet want de FIOD heeft het druk met kijken of er soms Marokkanen zijn met een 'illegaal' paleisje in Nador eo.

barfly
02-01-04, 17:54
Geplaatst door mark61
Ja dat bedoel ik juist. De inboorling zit onder de spreekwoordelijke palm en ziet het geld voorbijschichten zonder tussenlanding. En controle is er ook niet want de FIOD heeft het druk met kijken of er soms Marokkanen zijn met een 'illegaal' paleisje in Nador eo.

Ik als inboorling ben niet echt van mening dat het nou zo slecht gaat hier anders, jij wel?

lennart
02-01-04, 17:55
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat komt omdat Nederland te lang geregeerd is door mensen die geen flauw benul hebben van de realiteit.

Nee dat komt omdat de Nederlandse regering geintimideerd en bedreigd wordt door de mensen die in Nederland werkelijk de macht hebben. De banken.

000NobelPrizes
02-01-04, 18:00
Geplaatst door lennart
Nee dat komt omdat de Nederlandse regering geintimideerd en bedreigd wordt door de mensen die in Nederland werkelijk de macht hebben. De banken.

Hoezo bedreigd? Klinkt weer hartstikke spannend, jouw zoveelste episode in de wereld der complotten.

Maar je vergeet de mensen die hier via hele andere wegen - buiten legitieme geldstromen - heerlijk hun gang kunnen gaan. De regering denkt altijd dat zoiets in Nederland niet gebeurt, hehe.

mark61
02-01-04, 18:14
Geplaatst door barfly
Ik als inboorling ben niet echt van mening dat het nou zo slecht gaat hier anders, jij wel?

Wat ik bedoel is, in 'absolute' zin gaat het hier wel lekker voor de meeste mensen, als je dat bedoelt, maar in bepaalde sectoren is het straffeloosheid troef, terwijl op andere gebieden iedereen moord en brand schreeuwt. Op de een of andere manier is witte-boordencriminaliteit nooit zo mediageniek als geweld of andere 'openbare' bezigheden. Wrschl. simpelweg omdat financiële operaties niet in live-beelden zijn te vangen. Codes die over beeldschermen schieten, dat schiet niet op als Crime.

En als iedereen een ktv en auto heeft mag er wel wat geld hier en daar blijven rondslingeren. Dat valt in arme landen meer op. Of is dat niet wat je bedoelde?

000NobelPrizes
02-01-04, 18:19
Geplaatst door mark61
Wat ik bedoel is, in 'absolute' zin gaat het hier wel lekker voor de meeste mensen, als je dat bedoelt, maar in bepaalde sectoren is het straffeloosheid troef, terwijl op andere gebieden iedereen moord en brand schreeuwt. Op de een of andere manier is witte-boordencriminaliteit nooit zo mediageniek als geweld of andere 'openbare' bezigheden. Wrschl. simpelweg omdat financiële operaties niet in live-beelden zijn te vangen. Codes die over beeldschermen schieten, dat schiet niet op als Crime.

En als iedereen een ktv en auto heeft mag er wel wat geld hier en daar blijven rondslingeren. Dat valt in arme landen meer op. Of is dat niet wat je bedoelde?
Nah, je zit op de goede weg. Laten we in 2004 vooral niet van de goede gewoonte afstappen om dat vreselijke Nederland en haar abjecte burgers oeverloos te beschuldigen van wandaden.
:zwaai:

barfly
02-01-04, 18:25
Geplaatst door mark61
Wat ik bedoel is, in 'absolute' zin gaat het hier wel lekker voor de meeste mensen, als je dat bedoelt, maar in bepaalde sectoren is het straffeloosheid troef, terwijl op andere gebieden iedereen moord en brand schreeuwt. Op de een of andere manier is witte-boordencriminaliteit nooit zo mediageniek als geweld of andere 'openbare' bezigheden. Wrschl. simpelweg omdat financiële operaties niet in live-beelden zijn te vangen. Codes die over beeldschermen schieten, dat schiet niet op als Crime.

En als iedereen een ktv en auto heeft mag er wel wat geld hier en daar blijven rondslingeren. Dat valt in arme landen meer op. Of is dat niet wat je bedoelde?

Ik vind het allemaal wat ver gezocht, natuurlijk zijn er altijd mensen die de boel belazeren als ze de kans krijgen. Dat is een wereldwijd fenomeen. Waar je ook gaat kijken er zijn altijd wel wandaden te bespeuren.
Wat ik bedoel is dat ik dus niet zo hard mopper over Nederland ik ben erg "thuis" zeg maar, iedereen heeft in Nederland de kans om een bepaalde mate van welstand te bereiken er zijn landen waar dit niet zo is....

mark61
02-01-04, 18:30
Geplaatst door barfly
Ik vind het allemaal wat ver gezocht, natuurlijk zijn er altijd mensen die de boel belazeren als ze de kans krijgen. Dat is een wereldwijd fenomeen. Waar je ook gaat kijken er zijn altijd wel wandaden te bespeuren.
Wat ik bedoel is dat ik dus niet zo hard mopper over Nederland ik ben erg "thuis" zeg maar, iedereen heeft in Nederland de kans om een bepaalde mate van welstand te bereiken er zijn landen waar dit niet zo is....

Benk helemaal met je eens. Bedoel alleen dat fin. misdrijven milder bestraft worden dan andere. Niet dat ik er nachten van wakker lig hoor. Als ik dacht dat het ergens anders heftig beter was zou ik wel emigreren.

barfly
02-01-04, 18:35
Geplaatst door mark61
Benk helemaal met je eens. Bedoel alleen dat fin. misdrijven milder bestraft worden dan andere. Niet dat ik er nachten van wakker lig hoor. Als ik dacht dat het ergens anders heftig beter was zou ik wel emigreren.

Als er bedrijven zijn als Parmalat (en Ahold) die bereid zijn zich te laten uitkleden door vage bedrijfjes omdat ze uitzijn op winstbejag en daarbij niet schromen om de regeltjes te overtreden dan heb ik een stuk minder medelijden met dat soort bedrijven, al is het wel sneu als er medewerkers moeten worden ontslagen omdat de boel over de kop (dreigt) te gaan.
Daarom is het niet geheel onlogisch als een financieel misdrijf minder hard wordt bestraft dan een geweldsdelict.

mark61
02-01-04, 18:45
...al is het wel sneu als er medewerkers moeten worden ontslagen omdat de boel over de kop (dreigt) te gaan.


Ja en daar draait het dus meestal op uit. Bij enron hebben dr een paar duizend opeens geen pensioen meer. Geen grapje in Amerika.

barfly
02-01-04, 18:48
Geplaatst door mark61
Ja en daar draait het dus meestal op uit. Bij enron hebben dr een paar duizend opeens geen pensioen meer. Geen grapje in Amerika.

Tja dat zijn schrijnende gevallen! Weet jij hoelang die CEO van Enron heeft gekregen? Of moeten die nog voorkomen? Ik gok dat de straffen niet mals zullen zijn. Al is dat een schrale troost voor de slachtoffers.

mark61
02-01-04, 18:59
Geplaatst door barfly
Tja dat zijn schrijnende gevallen! Weet jij hoelang die CEO van Enron heeft gekregen? Of moeten die nog voorkomen? Ik gok dat de straffen niet mals zullen zijn. Al is dat een schrale troost voor de slachtoffers.

April 2004. Andersen kreeg een boete van ik geloof 500.000. Een lachertje. Een maandje zitten met een paar van die AfroAmi celmaatjes kan echt geen kwaad. Heb jij ooit een financio de bak in zien gaan hier in de buurt? In Singapore misschien.

barfly
02-01-04, 19:01
Geplaatst door mark61
April 2004. Andersen kreeg een boete van ik geloof 500.000. Een lachertje. Een maandje zitten met een paar van die AfroAmi celmaatjes kan echt geen kwaad. Heb jij ooit een financio de bak in zien gaan hier in de buurt? In Singapore misschien.

Valt me tegen inderdaad, hij moet veel meer hebben gefraudeerd dan de straf die hem is opgelegd.

mark61
02-01-04, 19:20
Geplaatst door barfly
Valt me tegen inderdaad, hij moet veel meer hebben gefraudeerd dan de straf die hem is opgelegd.

Dat schudt die knakker zo uit zijn achterzak. Ik vind dat boetes sowieso in verhouding tot iemands inkomen moeten staan. Bestaat geloof ik alleen in Zweden. Wat kreeg die Ericssondirecteur voor te hard rijden? 100.000 of zelfs 1000.000 (gulden was het geloof ik nog). En gaan.

lennart
02-01-04, 19:22
Geplaatst door barfly
Tja dat zijn schrijnende gevallen! Weet jij hoelang die CEO van Enron heeft gekregen? Of moeten die nog voorkomen? Ik gok dat de straffen niet mals zullen zijn. Al is dat een schrale troost voor de slachtoffers.

Ken Lay (de CEO van Enron) loopt nog steeds vrij rond. Maar die kerel had enkele miljoenen aan Bush gegeven, dus de kans dat hij in de bak belandt is vrij klein.

barfly
02-01-04, 19:24
Geplaatst door mark61
Dat schudt die knakker zo uit zijn achterzak. Ik vind dat boetes sowieso in verhouding tot iemands inkomen moeten staan. Bestaat geloof ik alleen in Zweden. Wat kreeg die Ericssondirecteur voor te hard rijden? 100.000 of zelfs 1000.000 (gulden was het geloof ik nog). En gaan.

Euhm, of ik dat nou wel een goed systeem vind weet ik niet. Wat als je een crimineel bent die nog niet is gesnapt? Ach u reedt met uw Ferrari 300km/u en u leeft van de bijstand... :p

Wel denk ik dat we veel van Zweden kunnen leren met name de kansen voor vrouwen in de maatschappij dankzij kindederopvang om maar iets te noemen.

mark61
02-01-04, 19:45
Geplaatst door barfly
Euhm, of ik dat nou wel een goed systeem vind weet ik niet. Wat als je een crimineel bent die nog niet is gesnapt? Ach u reedt met uw Ferrari 300km/u en u leeft van de bijstand... :p

Boete naar cataloguswaarde mag ook. En hebben ze meteen een crimi die wat uit te leggen heeft.

barfly
02-01-04, 20:03
Geplaatst door mark61
Boete naar cataloguswaarde mag ook. En hebben ze meteen een crimi die wat uit te leggen heeft.

Tja zal je net zien dat die Ferrari op naam staat van z'n vrouw.

Orakel
02-01-04, 20:17
Geplaatst door barfly
Tja zal je net zien dat die Ferrari op naam staat van z'n vrouw.

Heeft die geen kaletoguswaarde dan?

mark61
02-01-04, 20:28
Geplaatst door Orakel
Heeft die geen kaletoguswaarde dan?

Ja maar de dagwaarde zal een stuk lager uitvallen. Maar goed, die gooien we ook in de cel.

barfly
02-01-04, 20:45
Geplaatst door Orakel
Heeft die geen kaletoguswaarde dan?

Jawel maar die staat op naam van een of andere blonde bimbo en ze zijn natuurlijk niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Zal je net zien.

barfly
02-01-04, 20:47
Geplaatst door mark61
Ja maar de dagwaarde zal een stuk lager uitvallen. Maar goed, die gooien we ook in de cel.

Die Bimbo of die Ferrari?

mark61
02-01-04, 20:59
Geplaatst door barfly
Die Bimbo of die Ferrari?

Wat denk je zelf, als man? Ferrari's worden alleen maar meer waard naarmate ze ouder worden.

000NobelPrizes
02-01-04, 21:01
Maar auto's gaan steeds slechter rijden.

lennart
02-01-04, 21:28
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Maar auto's gaan steeds slechter rijden.

Welnee.. Alleen een auto heeft af en toe een grote beurt nodig.

mark61
02-01-04, 21:37
Geplaatst door lennart
Welnee.. Alleen een auto heeft af en toe een grote beurt nodig.

Daar kan die heeel oud mee worden.