PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskee mag kerk niet kopen



Marsipulami
02-01-04, 18:42
Moskee mag kerk niet kopen

Door Edine Wijnands


Vrijdag 2 januari 2004 - OOSTERHOUT – De Oosterhoutse stichting Moskee Almohsinin voelt zich gediscrimineerd. De organisatie meldde zich aan als aspirant-koper van de Oosterhoutse Nazarethkerk. De makelaar liet echter weten dat het Bisdom Breda de kerk niet aan de stichting wil verkopen.


In de brief die makelaar Meeus uit Breda stuurde aan de stichting staat letterlijk: „Het bisdom Breda verbiedt in zijn algemeenheid de verkoop van kerken aan organisaties die niet zijn aangesloten bij de Raad van Kerken. Naar onze indruk is dat voor uw organisatie niet het geval en wordt verkoop aan uw organisatie door het bisdom niet toegestaan.“

S. Chahid van de Stichting Moskee Almohsinin reageert: „Dus worden wij als koper uitgesloten puur vanwege het feit dat wij moslims zijn. Volgens mij kan en mag dat niet. Dat druist in tegen de grondwet. Daarin is geregeld dat niemand op grond van zijn geloofsovertuiging mag worden gediscrimineerd.“

Juridische stappen

Zijn stichting wil zo snel mogelijk contact opnemen met het bisdom om van gedachten te wisselen.

„Maar levert dat niets op, dan overwegen wij juridische stappen“, aldus Chahid. „Wij voelen dat ons onrecht wordt aangedaan. Wij willen niets anders dan een pand kopen. Op zijn minst verdienen wij het om net als andere aspirant-kopers mee te kunnen doen aan de onderhandelingen. De verkoper mag ons niet uitsluiten puur vanwege onze religie.“

Maar de verkoper blijkt zijn boekje niet te buiten te zijn gegaan, legt Ć. Nobelen van Meeus Bedrijfshuisvesting uit.

„Puur juridisch is het zo dat de verkoper mag bepalen aan wie hij zijn onroerend goed verkoopt. Hij ook kan in een verkoopovereenkomst vast laten leggen wat er na de verkoop in het pand wel en niet gevestigd mag worden.“ In dit geval is de verkopende partij, de parochie, gebonden aan regels van het bisdom van Breda. Dat is op zijn beurt weer verplicht om richtlijnen van de katholieke kerk te volgen. „En die gebiedt dat leegkomende kerkgebouwen niet zomaar aan iedereen worden verkocht“, aldus Nobelen.

Andere orde

Hij vertelt dat de regels ooit zijn bepaald om te voorkomen dat in kerkgebouwen voor de katholieke kerk ongewenste zaken worden gevestigd als een bordeel, een disco of noem maar op.

Een moskee, die de Oosterhoutse stichting er in wil onderbrengen, is uiteraard van een andere orde.

„Alleen is ook bepaald dat, als een geloofsorganisatie zich meldt als koper, en als die organisatie duidelijk te kennen geeft dat het de kerk wil gebruiken voor religieuze doeleinden, die instelling dan aangesloten moet zijn bij de Raad van Kerken. Dat geldt dus voor iedere levensbeschouwelijke organisatie. Ongeacht het geloof dat wordt aangehangen.Of het nou gaat om moslims, hindoes, joden, christenen en noem maar op.“

Kortom: de Stichting Moskee Almohsinin wordt niet van verkoop uitgesloten vanwege de islamitische geloofsovertuiging, maar puur vanwege het feit dat de instelling niet is aangesloten bij de Raad van Kerken.

Bij het bisdom was de laatste dagen niemand bereikbaar voor commentaar.

http://www.krantenonline.nl/regioportal/WEM/1,3112,2637__1942752_,00.html

Maslov
02-01-04, 22:17
Een juridisch rechtspersoon mag verkopen of niet verkopen aan wie hij/zij wil.

Orakel
02-01-04, 22:23
Geplaatst door Maslov
Een juridisch rechtspersoon mag verkopen of niet verkopen aan wie hij/zij wil.

Stel dat ik het onzalige idee zou krijgen om een tv te willen kopen bij de megapool, maar meneer pool wil niet aan mij verkopen.....

In het artikel wordt er trouwens iets te snel discriminatie geroep en de pers is er te snel bij (gehaald). Eerst maar es als volwassenen om tafel gaan zitten.

~Panthera~
02-01-04, 22:24
Wat een gezijk.
Als iemand die K kerk wil kopen, mag je blij zijn tegenwoordig.
Of staan de kopers in de rij ?? :stout:

an3sdej
02-01-04, 22:28
In principe mag dat als het een franchiser is, maar als Megapool dat als organisatie verbiedt niet. Je mag een bepaalde groep mensen echter niet weigeren om je winkel te komen (Heerde).

Als ik mijn huis niet wil verkopen aan mensen die mijn huidige buren (als ze mijn intieme vrienden zouden zijn) niet naast zich willen hebben, kan ik gewoon zeggen, dat ik niet aan hen wil verkopen.

Orakel
02-01-04, 22:30
Geplaatst door an3sdej
In principe mag dat als het een franchiser is, maar als Megapool dat als organisatie verbiedt niet. Je mag een bepaalde groep mensen echter niet weigeren om je winkel te komen (Heerde).

Als ik mijn huis niet wil verkopen aan mensen die mijn huidige buren (als ze mijn intieme vrienden zouden zijn) niet naast zich willen hebben, kan ik gewoon zeggen, dat ik niet aan hen wil verkopen.

1e is zeker nee en 2e is volgens mij ook nee. Als jij die stallen van je te koop zet en ik bied de vraagprijs (go figure) dan heppie maar te verkopen vrind.

an3sdej
02-01-04, 22:34
Nee hoor, als ik de verkoop intrek, en later onderhands verkoop, is daar niets op tegen.

Orakel
02-01-04, 22:46
Geplaatst door an3sdej
Nee hoor, als ik de verkoop intrek, en later onderhands verkoop, is daar niets op tegen.

Dus jij weigert je hok aan een Marokkaan te verkopen?

Als ik geboden heb dan is die lange nek van je het enigste dat je nog kunt intrekken.

mark61
02-01-04, 22:54
Geplaatst door Orakel
Stel dat ik het onzalige idee zou krijgen om een tv te willen kopen bij de megapool, maar meneer pool wil niet aan mij verkopen.....

In het artikel wordt er trouwens iets te snel discriminatie geroep en de pers is er te snel bij (gehaald). Eerst maar es als volwassenen om tafel gaan zitten.

As meneer Pool geen zin heb ga jij je tv erges anders moeten kopen.

Waarom worden ze niet gewoon ff lid van de raad van kerken, net zoiets als lid worden van de vereniging eigen huis in dit geval, en hup, kopen die hap. Wie wil er nou een kerk kopen waarin je niet eens een bordeel kan beginnen? Dan ist voor n Hollander niet meer interessant.

an3sdej
02-01-04, 23:01
Dus jij weigert je hok aan een Marokkaan te verkopen?

Als ik geboden heb dan is die lange nek van je het enigste dat je nog kunt intrekken.

Wie zegt nou dat ik niet aan een Marokkaan zou willen verkopen. Ik zei, dat als ik intiem bevriend was met mijn buren, en ik zou toch gaan verhuizen, dat ik dan niet zou verkopen aan mensen waar die buren expliciet van zouden zeggen dat ze die niet naast hen wilden hebben. Dat gaat dan niet over Marokkanen.

Gelovigen hebben moeite met het verkopen van sommige kerken aan een andere religieuse groepering als gebedshuis, daar kan ik me wat bij voorstellen.

an3sdej
02-01-04, 23:03
Als ik geboden heb dan is die lange nek van je het enigste dat je nog kunt intrekken.

Nee hoor, ik kan mij wegens omstandigheden van verkoop onthouden.

mark61
02-01-04, 23:16
Geplaatst door Orakel
Dus jij weigert je hok aan een Marokkaan te verkopen?

Als ik geboden heb dan is die lange nek van je het enigste dat je nog kunt intrekken.

Je had toch dat geval een paar jaar geleden van een vrouw die haar huis niet aan een Turk wilde verkopen? Volgens mij heeft de rechter haar gelijk gegeven. Zolang ze maar niet zegt dat het is omdat hij een Turk is. Ik geloof dat een verkoper nooit verplicht is te verkopen.

Was mill geen jurist? Dr ister vast wel eentje hier.

Joesoef
02-01-04, 23:55
Tja, als Marokkaan vang je voor je twee onder een kap altijd nog meer dan je kaasie buurman.

:tik:

Lugh
03-01-04, 08:57
Er bestaat een verschil tussen een gedwongen verkoop en een vrijwillige verkoop.

Bij een gedwongen verkoop heeft de eigenaar niets in de pap te brokken. Bij een vrijwillige verkoop heeft de eigenaar het recht te verkopen aan wie hij wenst.

Ik denk niet dat de RKK op de rand van het faillissement staat, dus vermoed ik dat het in dit geval om een vrijwillige verkoop gaat.

freya
03-01-04, 10:01
De oude katholieke kerk waar ik ooit gedoopt ben *slik* staat ook te verpieteren. Wordt al jaren niet meer gebruikt en natuurlijk heeft de islamitische gemeenschap belangstelling getoond, maar het bisdom weigert uberhaubt om te verkopen. Die laat het gebouw liever wegrotten, dan dat er een moskee in komt.

mark61
03-01-04, 11:30
Geplaatst door Joesoef
Tja, als Marokkaan vang je voor je twee onder een kap altijd nog meer dan je kaasie buurman. :tik:

:confused: Bedoel je een tandemburqa? Of een twee onder een kap met 20 Somalische huurders?