PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Allochtone ouder heeft niet in de gaten als er iets mis is'



Orakel
02-01-04, 21:49
Jeugdzorg mist allochtoon
'Allochtone ouder heeft niet in de gaten als er iets mis is'
door Henriëtte Lakmaker
2004-01-03

AMSTERDAM - De jeugdzorg bereikt nauwelijks allochtonen. Gezinnen of jongeren van allochtone afkomst melden zich weinig uit eigen beweging bij de jeugdhulpverlening. Wel zijn ze oververtegenwoordigd in het justitiële deel van de jeugdzorg. Dit blijkt uit recent onderzoek in Limburg. Voor de Randstad geldt hetzelfde, melden Jeugdzorg bureaus aldaar.



Slechts drie procent van de cliënten die zich bij de Limburgse bureaus aanmelden, is van niet-Nederlandse origine, terwijl allochtonen zeven procent uitmaken van de bevolking in de provincie. Het Bureau Jeugdzorg Limburg heeft onder negen plaatselijke vestigingen onderzocht wie zich aanmeldt, waarom en of de cliënt niet al eerder geholpen kon worden.

Het is de eerste keer dat er in Nederland een analyse is gemaakt van de vrijwillige aanmeldingen bij de nieuwe Bureaus Jeugdzorg. Het rapport is deze week gepubliceerd.

Gedurende vijf weken werden ongeveer 330 aanmeldingen ge analyseerd. Daaruit blijkt dat jongeren en ouders van Marokkaanse, Turkse of andere niet-westerse afkomst de weg naar het nieuwe Bureau nog niet weten te vinden. Wel zijn ze oververtegen woordigd in de jeugd bescherming, na ingrijpen door politie en justitie.

Ook in de regio Rotterdam is het bereik van jeugdhulpverlening aan allochtone gezinnen verhoudingsgewijs minder groot, zegt een woordvoerster van het Bureau Jeugdzorg Stadsregio Rotterdam. ,,Het aandeel in de jeugd reclassering is relatief juist hoger.''

De bedoeling van Bureau Jeugdzorg is dat kinderen en jongeren in een vroeg stadium hulp zoeken of aangeboden krijgen. Dat lukt in veel gevallen niet. Medewerkers van Jeugdzorg verklaren in het rapport dat allochtone ouders waarschijnlijk weinig in de gaten hebben als er iets mis is. Thuis gedragen de kinderen of jongeren zich netjes, op straat gaat het er anders aan toe. Bovendien wordt er van jongens meer gedoogd, zeggen de hulpverleners. De ouders houden ook onderkende problemen lang binnenshuis, zegt Van de Straat. In hun puberteit gaan de kinderen 'expressief gedrag' vertonen en komen ze in aanraking met de politie. ,,De drempel om hulp te zoeken, of het nu bij Bureau Jeugdzorg is of op school, ligt te hoog voor deze ouders.''

Het ligt ook aan de hulpverlening zelf, zegt Van de Straat: ,,Er is een zekere schroom om je problemen aan niet-allochtone hulpverleners te vertellen, maar er werken nog te weinig niet-Nederlanders in de jeugdzorg.''


trouw.nl

taouanza
03-01-04, 08:38
Geplaatst door Orakel
Jeugdzorg mist allochtoon
'Allochtone ouder heeft niet in de gaten als er iets mis is'
door Henriëtte Lakmaker
2004-01-03

AMSTERDAM - De jeugdzorg bereikt nauwelijks allochtonen. Gezinnen of jongeren van allochtone afkomst melden zich weinig uit eigen beweging bij de jeugdhulpverlening. Wel zijn ze oververtegenwoordigd in het justitiële deel van de jeugdzorg. Dit blijkt uit recent onderzoek in Limburg. Voor de Randstad geldt hetzelfde, melden Jeugdzorg bureaus aldaar.



Slechts drie procent van de cliënten die zich bij de Limburgse bureaus aanmelden, is van niet-Nederlandse origine, terwijl allochtonen zeven procent uitmaken van de bevolking in de provincie. Het Bureau Jeugdzorg Limburg heeft onder negen plaatselijke vestigingen onderzocht wie zich aanmeldt, waarom en of de cliënt niet al eerder geholpen kon worden.

Het is de eerste keer dat er in Nederland een analyse is gemaakt van de vrijwillige aanmeldingen bij de nieuwe Bureaus Jeugdzorg. Het rapport is deze week gepubliceerd.

Gedurende vijf weken werden ongeveer 330 aanmeldingen ge analyseerd. Daaruit blijkt dat jongeren en ouders van Marokkaanse, Turkse of andere niet-westerse afkomst de weg naar het nieuwe Bureau nog niet weten te vinden. Wel zijn ze oververtegen woordigd in de jeugd bescherming, na ingrijpen door politie en justitie.

Ook in de regio Rotterdam is het bereik van jeugdhulpverlening aan allochtone gezinnen verhoudingsgewijs minder groot, zegt een woordvoerster van het Bureau Jeugdzorg Stadsregio Rotterdam. ,,Het aandeel in de jeugd reclassering is relatief juist hoger.''

De bedoeling van Bureau Jeugdzorg is dat kinderen en jongeren in een vroeg stadium hulp zoeken of aangeboden krijgen. Dat lukt in veel gevallen niet. Medewerkers van Jeugdzorg verklaren in het rapport dat allochtone ouders waarschijnlijk weinig in de gaten hebben als er iets mis is. Thuis gedragen de kinderen of jongeren zich netjes, op straat gaat het er anders aan toe. Bovendien wordt er van jongens meer gedoogd, zeggen de hulpverleners. De ouders houden ook onderkende problemen lang binnenshuis, zegt Van de Straat. In hun puberteit gaan de kinderen 'expressief gedrag' vertonen en komen ze in aanraking met de politie. ,,De drempel om hulp te zoeken, of het nu bij Bureau Jeugdzorg is of op school, ligt te hoog voor deze ouders.''

Het ligt ook aan de hulpverlening zelf, zegt Van de Straat: ,,Er is een zekere schroom om je problemen aan niet-allochtone hulpverleners te vertellen, maar er werken nog te weinig niet-Nederlanders in de jeugdzorg.''


trouw.nl



Als ik uit eigen ervaring mag spreken en wat ik afgelopen woensdag heb meegemaakt is dit je reinste onzin.:mad:

Heel makelijk om hun falen af te schuiven op anderen.

~Panthera~
03-01-04, 09:41
Als ik zo om me heen kijk, heeft de autochtone ouder het ook niet door dat er iets mis is. :moe:

freya
03-01-04, 09:42
Geplaatst door Orakel

'Allochtone ouder heeft niet in de gaten als er iets mis is'


Die titel slaat natuurlijk nergens op en heeft verder niets met de inhoud van het artikel te maken :moe:

Allochtone ouders hebben het heus wel in de gaten als het niet goed gaat met hun kind, maar ze hebben geen flauw idee waar ze met hun probleem naartoe moeten, of ze kiezen voor andere oplossingen.
Er schijnen nogal wat allochtone alternatieve genezers een bloeiende praktijk te hebben bv.

Simon
03-01-04, 09:52
Het bericht vormt wel een contrast met een artikel in Vrij Nederland deze week. In de randstad blijkt 60 à 70% van de cliënten bij geestelijke gezondheidsinstellingen migrant. Dit aantal zal alleen maar toenemen omdat ze steeds beter op de hoogte zijn van en het recht op geestelijke gezondheidszorg.

Dan krijg je toch niet de indruk dat de drempel om hulp te zoeken te hoog ligt ?

Maar je mag je wel afvragen waarom schizofrenie onder allochtone jongeren 6 tot 12 keer zo vaak voorkomt. Ook het aantal zelfmoorden, depressies, psychische stoornissen en angsten ligt hoger onder allochtonen.

taouanza
03-01-04, 10:00
Geplaatst door Simon
Het bericht vormt wel een contrast met een artikel in Vrij Nederland deze week. In de randstad blijkt 60 à 70% van de cliënten bij geestelijke gezondheidsinstellingen migrant. Dit aantal zal alleen maar toenemen omdat ze steeds beter op de hoogte zijn van en het recht op geestelijke gezondheidszorg.

Dan krijg je toch niet de indruk dat de drempel om hulp te zoeken te hoog ligt ?

Maar je mag je wel afvragen waarom schizofrenie onder allochtone jongeren 6 tot 12 keer zo vaak voorkomt. Ook het aantal zelfmoorden, depressies, psychische stoornissen en angsten ligt hoger onder allochtonen.


Mischien omdat jongens niet mogen huilen en meisjes zich niet moeten aanstellen?

freya
03-01-04, 10:03
Geplaatst door Simon
Het bericht vormt wel een contrast met een artikel in Vrij Nederland deze week. In de randstad blijkt 60 à 70% van de cliënten bij geestelijke gezondheidsinstellingen migrant. Dit aantal zal alleen maar toenemen omdat ze steeds beter op de hoogte zijn van en het recht op geestelijke gezondheidszorg.

Dan krijg je toch niet de indruk dat de drempel om hulp te zoeken te hoog ligt ?

Maar je mag je wel afvragen waarom schizofrenie onder allochtone jongeren 6 tot 12 keer zo vaak voorkomt. Ook het aantal zelfmoorden, depressies, psychische stoornissen en angsten ligt hoger onder allochtonen.

hoe kom je aan die cijfers?

Als die jongeren zich niet bij jeugdzorg melden, waar kunnen die cijfers dan vandaan komen :confused:

taouanza
03-01-04, 10:10
Geplaatst door freya
hoe kom je aan die cijfers?

Als die jongeren zich niet bij jeugdzorg melden, waar kunnen die cijfers dan vandaan komen :confused:

Nou mischien melden ze zich bij jeugdzorg en die houdt alle getalletjes netjes bij en doet vervolgens niks.:moe:

Bij de politie zeggen ze toch ook dat slachtoffers uit angst geen aangifte doen?
Ze gaan natuurlijk niet zeggen dat zij niks met die aangiftes doen.:rolleyes:

Simon
03-01-04, 10:19
Geplaatst door freya
hoe kom je aan die cijfers?

Als die jongeren zich niet bij jeugdzorg melden, waar kunnen die cijfers dan vandaan komen :confused:

Die cijfers worden genoemd in het artikel in Vrij Nederland (Zwarte tranen - witte woorden) door Ronald May: hij wordt pionier genoemd van de interculturele gezondheidszorg in nederland en is coordinator intercultureel managment bij Altrecht, een grote GGZ instelling in Utrecht.

freya
03-01-04, 12:13
Geplaatst door Simon
Die cijfers worden genoemd in het artikel in Vrij Nederland (Zwarte tranen - witte woorden) door Ronald May: hij wordt pionier genoemd van de interculturele gezondheidszorg in nederland en is coordinator intercultureel managment bij Altrecht, een grote GGZ instelling in Utrecht.

Dit soort cijfers worden ook genoemd door Hans Krikke in zijn boekje over de problemen van allochtone schoolmeisjes. (ben de titel vergeten)

Ik heb hem 2x naar de bron van die cijfers gevraagd en 2x stuurde hij me met een kluitje in het riet :mad:


Weet iemand waar de info vandaan komt dat allochtone meisjes 4x zo vaak zelfmoord(pogingen) plegen?

mark61
03-01-04, 12:33
Geplaatst door Simon
Die cijfers worden genoemd in het artikel in Vrij Nederland (Zwarte tranen - witte woorden) door Ronald May: hij wordt pionier genoemd van de interculturele gezondheidszorg in nederland en is coordinator intercultureel managment bij Altrecht, een grote GGZ instelling in Utrecht.

Toevallig weet ik dat bij Altrecht dit jaar voor het eerst iemand (een moslima medewerkster) opperde om voor de moslimcliënten wat aan Id ul-Fitr (het Suikerfeest) te doen. Tis inderdaad pionieren bij Altrecht.

freya
03-01-04, 12:35
Geplaatst door mark61
Toevallig weet ik dat bij Altrecht dit jaar voor het eerst iemand (een moslima medewerkster) opperde om voor de moslimcliënten wat aan Id ul-Fitr (het Suikerfeest) te doen. Tis inderdaad pionieren bij Altrecht.

:hihi:

of eigenlijk

:tranen:

mark61
03-01-04, 12:37
Geplaatst door freya
Dit soort cijfers worden ook genoemd door Hans Krikke in zijn boekje over de problemen van allochtone schoolmeisjes. (ben de titel vergeten)

Welke cijfers precies? Vallen daar ook zelfmoorden onder van remigrerende tieners? Ik meen te weten dat in Turkije dergelijke zelfmoorden relatief vaak voorkomen, vergeleken met de 'autochtone' zelfmoordcijfers. t Gaat natuurlijk niet om absoluut grote aantallen, omdat remigratie weinig meer voorkomt. In gezinsverband dan. Er zijn wel opvallend veel (Duitse) jonge Turken die individueel remigreren. De kansrijken onder hen dan. Kzal s een paar cijfers proberen op te duikelen.

freya
03-01-04, 12:45
Geplaatst door mark61
Welke cijfers precies? Vallen daar ook zelfmoorden onder van remigrerende tieners? Ik meen te weten dat in Turkije dergelijke zelfmoorden relatief vaak voorkomen, vergeleken met de 'autochtone' zelfmoordcijfers. t Gaat natuurlijk niet om absoluut grote aantallen, omdat remigratie weinig meer voorkomt. In gezinsverband dan. Er zijn wel opvallend veel (Duitse) jonge Turken die individueel remigreren. De kansrijken onder hen dan. Kzal s een paar cijfers proberen op te duikelen.

Ik heb die cijfers niet precies, want heb dat boekje niet.
Nadat ik hem de grootsmogelijke, voor moslima's beledigende, onzin had horen zeggen, besloot ik niet zijn zak te spekken met de aankoop van zijn boek. Vooral omdat hij heel lullig stond te draaikonten toen ik hem op het foute van zijn uitspraken wees. En mij vewees naar onvindbare raporten op het web.

(hij zei o.a. dat als meisjes plotseling een hoofddoek gaan dragen, dit heel goed kan zijn om blauwe plekken te verbergen :rolleyes: )

mark61
03-01-04, 12:49
Geplaatst door freya
(hij zei o.a. dat als meisjes plotseling een hoofddoek gaan dragen, dit heel goed kan zijn om blauwe plekken te verbergen :rolleyes: )

:hihi: of was het nou :huil: :kotsen2: :huil:

Lugh
03-01-04, 13:14
(hij zei o.a. dat als meisjes plotseling een hoofddoek gaan dragen, dit heel goed kan zijn om blauwe plekken te verbergen )

wat een onzin is dat nu weer?

taouanza
03-01-04, 13:51
Geplaatst door freya

(hij zei o.a. dat als meisjes plotseling een hoofddoek gaan dragen, dit heel goed kan zijn om blauwe plekken te verbergen :rolleyes: )

Welke blauwe plekken? In het gezicht zijn ze nog steeds zichtbaar en op het hoofd zijn ze al door het haar bedekt.:verward:

mark61
03-01-04, 13:54
Geplaatst door taouanza
Welke blauwe plekken? In het gezicht zijn ze nog steeds zichtbaar en op het hoofd zijn ze al door het haar bedekt.:verward:

Tsjee...je gaat er nog serieus op in ook....werkelijk te veel eer:wijs:

taouanza
03-01-04, 14:00
Geplaatst door mark61
Tsjee...je gaat er nog serieus op in ook....werkelijk te veel eer:wijs:

vergis je niet!
Zulke argumenten worden vaker gegeven dan je zou denken.

Bijv
Na het bezoekje van het Israelische leger aan Jenin hoorde ik een joodse jongen klagen over propaganda van de Palestijnen( suprise suprise)
Hij zei:
''Ze hebben al hun doden bij elkaar verzamelt zodat het lijkt op een massaslachting''


Nou als je er maar een seconde over nadenkt: Tenzij de Palestijnen zelf hun eigen mensen gingen vermoorden dan is het toch een massaslachting?
Is er dan een verschil of mensen op een plaats tegelijk zijn vermoord of verspreid?
Het ergste is dat ze dood zijn niet waar en hoeveel tegelijk.

mark61
03-01-04, 14:04
Geplaatst door taouanza
vergis je niet!
Zulke argumenten worden vaker gegeven dan je zou denken.

Bijv

Van Israeli's verwacht ik ondertussen niet anders. Jij wel?

Van Hollanders zou ik anders durven hopen mogen verwachten. Landgenoten! Plaatsvervangend-schaamrood-naar-de-kaken.

Get the difference? :rambo:

Goodnight
03-01-04, 15:03
huh?
Ging toch over dat allochtone ouders het niet door hadden als er iets mis was met hun kind.

Maar ff terugkomend op dat artikel....

Ik vind het een beetje raar als ik van een collega hoor die met JZ te maken heeft dat juist veel allo's zich melden. hetzelfde van mijn schoonzus hoor die bij JZ werkt en dan zoiets lees...waae wringt de schoen...

Verder staan in het artikel dat ze in Limburg opmerkten dat MAAR drie procent van allochtone afkomst is, terwijl de allochtonen maar liefst 7!! procent uitmaken van de gemeenschap....

Nou ben ik geen kei in rekenen, maar 3% tegenover 7% vind ik behoorlijk veel.....
Of hadden ze verwacht dat die 7% zich massaal zou melden bij JZ.

De oplossingen die vaak aangedragen worden schrikt naar mijn mening veel ouders ook af.

Hulp zoeken bij problemen binnen het gezin wordt meestal binnen de eigen famillie opgelost desnoods met hulp van buren,ooms,tantes etc.etc., alleen worden ouders met een veranderende cultuur geconfronteerd, men weet niet hoe om te gaan met problemen waarmee ze eerder niet werden geconfronteerd.

taouanza
03-01-04, 15:31
Geplaatst door Goodnight
huh?

Verder staan in het artikel dat ze in Limburg opmerkten dat MAAR drie procent van allochtone afkomst is, terwijl de allochtonen maar liefst 7!! procent uitmaken van de gemeenschap....

Nou ben ik geen kei in rekenen, maar 3% tegenover 7% vind ik behoorlijk veel.....
Of hadden ze verwacht dat die 7% zich massaal zou melden bij JZ.

.

Orakel
03-01-04, 23:04
Geplaatst door Simon
Het bericht vormt wel een contrast met een artikel in Vrij Nederland deze week. In de randstad blijkt 60 à 70% van de cliënten bij geestelijke gezondheidsinstellingen migrant. Dit aantal zal alleen maar toenemen omdat ze steeds beter op de hoogte zijn van en het recht op geestelijke gezondheidszorg. Dan krijg je toch niet de indruk dat de drempel om hulp te zoeken te hoog ligt ?

Heeft ook te maken met de verwijzingen naar de GGZ door huisartsen, die vermoeden dat de lichamelijke klachten van allochtonen als camouflage dienen voor psychische klachten, het zgn. somatiseren.
Ik denk dat het door jou genoemde percentage volgend jaar zal gaan dalen, omdat nieuwe wet- en regelgeving vanhuisartsen verlangt dat zij hun verwijzingen baseren op de DSM IV (4e versie Diagnostic Statistic Manual), een soort psychologische/psychiatrische menukaart.
Omdat de huisartsen daar geen zin an hebben, zullen ze meer doorverwijzen naar de Bureau's Jeugdzorg want dat kan zonder DSM.



Maar je mag je wel afvragen waarom schizofrenie onder allochtone jongeren 6 tot 12 keer zo vaak voorkomt. Ook het aantal zelfmoorden, depressies, psychische stoornissen en angsten ligt hoger onder allochtonen.

Da's een hele interessante, maar o zo moeilijke.
Schizofrenie manifesteert zich over het algemeen rond het (ik meen) 17e levensjaar. Sowieso al een moeilijke leeftijd en als je daar ook nog eens extra identiteitsproblemen, problemen a.g.v. generatie- en cultuurkloven, herhaaldelijke individuele en sociale tegenslagen en niet te vergeten (overmatig) druggebruik bij krijgt....
Maar dit is giswerk voor gevorderden, want men heeft de oorzaak nog niet goed kunnen duiden.

Orakel
03-01-04, 23:07
Geplaatst door taouanza

Heel makelijk om hun falen af te schuiven op anderen.

That's about it. En ik verwacht binnen 2 weken een berichtje dat ze extra subsidie willen, of het afstellen van de 5% bezuinigingen over 2005, om deze o zo probelamtische doelgroep alsnog te kunnen bereiken.

000NobelPrizes
03-01-04, 23:37
Geplaatst door Orakel
That's about it. En ik verwacht binnen 2 weken een berichtje dat ze extra subsidie willen, of het afstellen van de 5% bezuinigingen over 2005, om deze o zo probelamtische doelgroep alsnog te kunnen bereiken.

Subsidie van wie?

Orakel
03-01-04, 23:43
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Subsidie van wie?

Dit jaar nog van het minsiterie (justitie en vws) en volgend jaar van de provincie.

000NobelPrizes
03-01-04, 23:46
Geplaatst door Orakel
Dit jaar nog van het minsiterie (justitie en vws) en volgend jaar van de provincie.
Ow... maar vorige week las ik nog een interview met een Marokkaanse hulpverlener. Die stoorde zich eraan dat vaders een extra etage lieten bouwen op hun huis in Marokko van de kinderbijslag, terwijl de moeder boos was dat de overheid extra geld voor geen computers uitdeelde want 'thuis hadden die jongens niets te doen dus maakten ze stampij op straat.' Gelezen toevallig? Handelsblad.

Orakel
04-01-04, 00:10
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Ow... maar vorige week las ik nog een interview met een Marokkaanse hulpverlener. Die stoorde zich eraan dat vaders een extra etage lieten bouwen op hun huis in Marokko van de kinderbijslag, terwijl de moeder boos was dat de overheid extra geld voor geen computers uitdeelde want 'thuis hadden die jongens niets te doen dus maakten ze stampij op straat.' Gelezen toevallig? Handelsblad.

Nope. Maar die Marokkaanse hulpverlener heeft ut volgens mij niet helemaal goed begrepen, want de subsidie die jeugdzorg ontvangt is om de tent draaiende te kunnnen houden. Een fractie van die subsidie is om onder toezicht gestelde kinderen soms van een fiets (voor school b.v.) te kunnen voorzien. Maar dat alleen indien aantoonbaar is dat ouders niet kunnen dokken voor die fiets en die mocht (toen) niet duurder zijn dan 150 gulden.

Er zijn al 2 buro's jeugdzorg failliet verklaard en de directeuren de laan uitgestuurd wegens te grote begrotingstekorten. De bezuinigign van 3% vor 2004 is van de baan, maar 5% voor 2005 blijft bestaan. Met een begroting van ca 10 miljoen euro zou ik me dan drukker maken om wat anders dan geld voor een computer.

000NobelPrizes
04-01-04, 00:20
Geplaatst door Orakel
Nope. Maar die Marokkaanse hulpverlener heeft ut volgens mij niet helemaal goed begrepen, want de subsidie die jeugdzorg ontvangt is om de tent draaiende te kunnnen houden. Een fractie van die subsidie is om onder toezicht gestelde kinderen soms van een fiets (voor school b.v.) te kunnen voorzien. Maar dat alleen indien aantoonbaar is dat ouders niet kunnen dokken voor die fiets en die mocht (toen) niet duurder zijn dan 150 gulden.

Er zijn al 2 buro's jeugdzorg failliet verklaard en de directeuren de laan uitgestuurd wegens te grote begrotingstekorten. De bezuinigign van 3% vor 2004 is van de baan, maar 5% voor 2005 blijft bestaan. Met een begroting van ca 10 miljoen euro zou ik me dan drukker maken om wat anders dan geld voor een computer.
Yeah wel, er zijn wel heel wat meer groepen in Nederland die ook allemaal zorg verdienen.
Werkende moeders zonder kinderopvang, bejaarden, werkelozen die bijgeschoold moeten worden, Golden Retrievers met de verkeerde kleur, name it.
Je stelt hier erg makkelijk dat er allerlei problemen ontstaan zonder extra zorg, dus 'los dat effe op wil je?'. De vanzelfsprekendheid ervan klinkt alsof elke verantwoording ervoor bij een ander ligt.

Orakel
04-01-04, 00:30
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Yeah wel, er zijn wel heel wat meer groepen in Nederland die ook allemaal zorg verdienen.
Werkende moeders zonder kinderopvang, bejaarden, werkelozen die bijgeschoold moeten worden, Golden Retrievers met de verkeerde kleur, name it.
Je stelt hier erg makkelijk dat er allerlei problemen ontstaan zonder extra zorg, dus 'los dat effe op wil je?'. De vanzelfsprekendheid ervan klinkt alsof elke verantwoording ervoor bij een ander ligt.

Ik vrees dat we elkaar mis verstaan, want ik pleit niet voor extra geld en zorg voor psychisch degenrerende cavia's wiens rad niet meer soepel draait of voor slissende Beo's.

In het artikel wordt opgemerkt dat allochtonen een probleem hebben (niet in de gaten hebben dat er iets mis is) en met hun probleem de weg naar de jeugdzorg niet weten te vinden.
Is slechts ten dele waar want ze hebben er zelf jaren geen ruk aan gedaan om die mensen te bereiken. Om uberhaupt mensen te bereiken, het zgn outreachend werken *kots*.
Mede daarom wordt de Wet op de Jeugdhulpverlening vervangen door de Wet op de Jeugdzorg, die het (afdwingbare) recht op zorg moet garanderen én de instellingen verplicht om vraaggestuurd te werken.

Die extra taakstelling i.c.m. de bezuinigingen doet mij vermoeden dat dit een charmeoffensief is.

Kunnen we die werklozen trouwens niet die retrievers een coup soleil laten aanmeten en dat de bejaarden dan die werklozen kunnen uit laten?

000NobelPrizes
04-01-04, 00:37
Geplaatst door Orakel


In het artikel wordt opgemerkt dat allochtonen een probleem hebben (niet in de gaten hebben dat er iets mis is) en met hun probleem de weg naar de jeugdzorg niet weten te vinden.

Ambtenarentaal, amice. Wat voor problemen zijn dat dan dat ze het zelf niet in de gaten hebben?


Is slechts ten dele waar want ze hebben er zelf jaren geen ruk aan gedaan om die mensen te bereiken. Om uberhaupt mensen te bereiken, het zgn outreachend werken *kots*.
Dus de buitenwacht had die problemen wel kunnen signaleren, maar de mensen zelf niet. :verward:


Mede daarom wordt de Wet op de Jeugdhulpverlening vervangen door de Wet op de Jeugdzorg, die het (afdwingbare) recht op zorg moet garanderen én de instellingen verplicht om vraaggestuurd te werken.

Oh ja, dit is plan nummer hoeveel inmiddels? Verdomd, die Hollanders kunnen ook niks. Niet eens hulpverlening.


Die extra taakstelling i.c.m. de bezuinigingen doet mij vermoeden dat dit een charmeoffensief is. Wait and see.


Kunnen we die werklozen trouwens niet die retrievers een coup soleil laten aanmeten en dat de bejaarden dan die werklozen kunnen uit laten?
je vergeet zomaar de opvang voor moeders met werkende teckels, schaam je.

By the way, no offense, maar het is voor mij nu te laat hiervoor - klok bedoel ik; another time yeah? En over hoofddoekjes wil ik ook niks meer horen.

Julien
04-01-04, 15:28
Weer het zoveelste onderzoek... :(

wat ik wel merk - gemiddeld gezien - is dat ik vrijer opgevoed ben toen ik jong was dan veel autochtone leeftijdsgenootjes.
ik speelde altijd tot 10uur buiten terwijl anderen al om 7uur thuis moesten zijn :D
mn ouders controleerden me inderdaad niet zo.. maar ja daar ben ik wel blij mee ;)

Mark
04-01-04, 16:48
Geplaatst door Julien
toen ik jong was

nu ben je oud? :hihi:

Julien
04-01-04, 17:21
Geplaatst door Mark
nu ben je oud? :hihi:

ja joh.. kben maar liefst 19!!

nee khad t over mn kinderjaren.. denk je dat mn ouders me nu nog durven op te voeden?! :D

mark61
04-01-04, 21:57
Geplaatst door Julien
ik speelde altijd tot 10uur buiten terwijl anderen al om 7uur thuis moesten zijn :D

Was dat in NL? Als jij buitenspeelt, dan is t 'mediterraan'.

Speelt een jongetje van Mar. of Turkse afkomst om die tijd buiten, dan is t asociaal en achterlijk.

freya
04-01-04, 22:04
Geplaatst door mark61
Was dat in NL? Als jij buitenspeelt, dan is t 'mediterraan'.

Speelt een jongetje van Mar. of Turkse afkomst om die tijd buiten, dan is t asociaal en achterlijk.

Ik vind dat achterlijk van de ouders van elk basisschool kind, ongeacht land van herkomst :moe:

mark61
04-01-04, 22:20
Geplaatst door freya
Ik vind dat achterlijk van de ouders van elk basisschool kind, ongeacht land van herkomst :moe:

Is dat zo? ik weet het niet, ik ben geen ouder. Maar je begrijpt waar ik het over had.

Julien
04-01-04, 22:57
Geplaatst door mark61
Was dat in NL? Als jij buitenspeelt, dan is t 'mediterraan'.

Speelt een jongetje van Mar. of Turkse afkomst om die tijd buiten, dan is t asociaal en achterlijk.

Ja dat was in Nederland. Volgens mij is het inderdaad iets 'mediterraans' of in ieder geval zuiders dat kinderen tot laat buiten spelen. Mijn autochtone buren hebben vaak genoeg zitten klagen bij mn ouders, ik d8 altijd bij mezelf "wat zeiken ze nou"

En autochtonen die klagen over hangjeugd en kinderen op straat moeten in mijn ogen maar accepteren dat deze kinderen nou eenmaal zo leven, volgens mij zit het in de genen want ik woon al sinds mijn vijfde in Nederland maar ik kon gewoon niet binnen zitten, ook als het koud was :D

mrz
04-01-04, 23:04
:moe: