PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone vrouwen opgelet!



Sawda
03-01-04, 19:58
Voor mijn scriptie wil ik een onderzoek doen naar allochtone vrouwen die deelnemen aan het arbeidsproces. Ik zou het zeer op prijs stellen als jij je ervaringen over de onderstaande punten kunt beschrijven.

Zoals alle vrouwen wellicht weten hebben wij een dubbele belasting enerzijds zijn wij thuis onmisbaar om allerlei zaken te regelen anderzijds zijn wij ook werknemer en ook op de werkvloer wordt er het één en ander van ons verwacht. Uit ervaring weet ik dat allochtone vrouwen het nog moelijker hebben omdat je in je directe omgeving vaak om hulp wordt gevraagd (bij directe omgeving moet je denken aan familie, kenissen etc). En die hulp wil je ze immers wel bieden. Als je het zo bekijkt, moeten we overal presteren. Kan jij mij jouw ervaring vertellen hoe jij hiermee omgaat.

Ik zal in het kort aangeven waarin ik geinteresseerd ben:
- hoe ervaar je de rol van werknemer en jezelf in de privésituatie over het algemeen
- ervaar je de dubbele rol ook als een dubbele belasting
- hoe ervaart je directe omgeving (privé) het
- sta je altijd klaar voor je directe omgeving
- moet je op de werkvloer extra presteren omdat je zowel vrouw als allochtoon bent
- heb je ook te maken met cultuurbotsingen op de afdeling
- overal wordt er het een en ander van je verwacht, worden deze verwachtingen ook door jou gerealiseerd

Dit zijn een paar punten voor zover. Het wordt meer inschallah maar aan de hand van jullie reacties kan ik voorlopig een beetje uit de voeten. Mail mij via pb als je interesse hebt om mee te doen aan dit onderzoek.
Alvast erg bedankt voor jullie komende reacties. :wink:

Groetjes
Sawda

freya
03-01-04, 20:01
Geplaatst door Sawda
Voor mijn scriptie wil ik een onderzoek doen naar allochtone vrouwen die deelnemen aan het arbeidsproces. Ik zou het zeer op prijs stellen als jij je ervaringen over de onderstaande punten kunt beschrijven.

Zoals alle vrouwen wellicht weten hebben wij een dubbele belasting enerzijds zijn wij thuis onmisbaar om allerlei zaken te regelen anderzijds zijn wij ook werknemer en ook op de werkvloer wordt er het één en ander van ons verwacht. Uit ervaring weet ik dat allochtone vrouwen het nog moelijker hebben omdat je in je directe omgeving vaak om hulp wordt gevraagd (bij directe omgeving moet je denken aan familie, kenissen etc). En die hulp wil je ze immers wel bieden. Als je het zo bekijkt, moeten we overal presteren. Kan jij mij jouw ervaring vertellen hoe jij hiermee omgaat.


Is dit dan verschillend bij autochtone vrouwen? :confused:

Sawda
03-01-04, 20:07
Geplaatst door freya
Is dit dan verschillend bij autochtone vrouwen? :confused:

Als ik de media zo hoor krijg ik wel een ander beeld van de autochtone vrouw (ik bedoel dit niet negatief) .
Ervaar je deze dubbele belasting dan ook?

freya
03-01-04, 20:28
Geplaatst door Sawda


Ervaar je deze dubbele belasting dan ook?

Natuurlijk.

Althans toen ik nog werkte deed ik dat.

werk, grootste deel van het huishouden, kind, vrienden.

Een vrouw moet zich altijd in 1000 stukjes splitsen en overal even goed in zijn.

mannen gaan naar hun werk, doen een keer de afwas, voelen zich een hele piet en moeten daar vervolgens het hele weekend van uitrusten :moe:

freya
03-01-04, 20:29
Geplaatst door Sawda
Als ik de media zo hoor krijg ik wel een ander beeld van de autochtone vrouw

Ken je dan geen autochtone vrouwen? :confused:

lennart
03-01-04, 20:34
Geplaatst door freya
Natuurlijk.

Althans toen ik nog werkte deed ik dat.

werk, grootste deel van het huishouden, kind, vrienden.

Een vrouw moet zich altijd in 1000 stukjes splitsen en overal even goed in zijn.

mannen gaan naar hun werk, doen een keer de afwas, voelen zich een hele piet en moeten daar vervolgens het hele weekend van uitrusten :moe:

sje... vrouwen zeuren altijd.

Amiticia
03-01-04, 20:39
Zowel autochtone vrouwen als allochtone vrouwen hebben last van die..(zoals jij dat noemt).."dubbele belasting"

Ik heb er nog geen "last" van.. ik zal over een jaartje of vijf weer terugblikken op deze topic.;)


Allure

Sawda
03-01-04, 20:41
Geplaatst door freya
Ken je dan geen autochtone vrouwen? :confused:

Ik ken ze wel maar zakelijk.
Vroeger had ik wel goed contact met een nederlandse vrouw. Haar man werkte partime en zij fulltime. Zij heeft een eigen projectbureau, op zich kan ik wel begrijpen dat haar man partime werkte, hij deed ook over het algemeen veel meer dan zij.

Sawda
03-01-04, 20:46
Geplaatst door freya
Natuurlijk.

Althans toen ik nog werkte deed ik dat.

werk, grootste deel van het huishouden, kind, vrienden.

Een vrouw moet zich altijd in 1000 stukjes splitsen en overal even goed in zijn.

mannen gaan naar hun werk, doen een keer de afwas, voelen zich een hele piet en moeten daar vervolgens het hele weekend van uitrusten :moe:

Zwaar, zwaar en nog eens zwaar.

Ik vind het ook leuk van jou dat je dit toegeeft. Tegenwoordig hoor ik althans weinig (autochtone)vrouwen hierover "klagen".

Sawda
03-01-04, 20:47
Geplaatst door allure
Zowel autochtone vrouwen als allochtone vrouwen hebben last van die..(zoals jij dat noemt).."dubbele belasting"

Ik heb er nog geen "last" van.. ik zal over een jaartje of vijf weer terugblikken op deze topic.;)


Allure

Maak je borst maar nat wat er komen gaat. :wink:

ZbaqZbaq
03-01-04, 21:10
Geplaatst door freya
Is dit dan verschillend bij autochtone vrouwen? :confused:


helaas ...ook zij is totaal gehersenspoeld en gaat mee in het zelfde bekrompen en kortzichtige discours dat momenteel in Nederland gevoerd wordt.

barfly
03-01-04, 21:13
Beste Sawda,

Vinden vrouwen het niet een soort verplichting om een 1000-poot te zijn? En hadden mannen niet net zoveel verantwoording in dezen?

Mannen zijn wel lekker makkelijk af zo vind je niet? Als de man met slechts 1 taak thuis komt en dan op z'n gat gaat zitten? Waarom doen vrouwen dan zoveel meer?

Ik ken best veel autochtone vrouwen die werken en best hard aan de kar trekken, alleen die hebben geen kinderen en hebben andere prioriteiten.

Sorry dat ik geen allochtone vrouwelijke werknemer ben :)

Sawda
03-01-04, 21:23
Geplaatst door ZbaqZbaq
helaas ...ook zij is totaal gehersenspoeld en gaat mee in het zelfde bekrompen en kortzichtige discours dat momenteel in Nederland gevoerd wordt.

Je moet niet al te snel conclusies trekken. Is dit niet een beetje wat jij boven formuleert.

freya
03-01-04, 21:31
Geplaatst door Sawda
Je moet niet al te snel conclusies trekken. Is dit niet een beetje wat jij boven formuleert.

Zou ZZ niet gewoon bedoelen dat het idee dat allochtone vrouwen meer tijd aan huishouden en aanverwante zaken besteden dan autochtone vrouwen, op een vooroordeel gebaseerd is? :strik:

Sawda
03-01-04, 21:42
Geplaatst door barfly
[B]Beste Sawda,

Vinden vrouwen het niet een soort verplichting om een 1000-poot te zijn? En hadden mannen niet net zoveel verantwoording in dezen?

Als vrouw doe je gewoon veel meer. Misschien komt dat omdat wij een veel grotere verantwoordelijkheidsgevoel hebben dan mannen. Daarnaast kunnen wij veel methodischer te werk gaan dan mannen waardoor wij veel meer taken op ons nemen En zo kan ik veel meer punten opnoemen. Het is eenmaal een feit dat mannen en vrouwen anders zijn op diverse gebieden.



Ik ken best veel autochtone vrouwen die werken en best hard aan de kar trekken, alleen die hebben geen kinderen en hebben andere prioriteiten.

Voor hen is het toch een tikje makkelijker. Bij kinderen komt er echt veel bij kijken.


Sorry dat ik geen allochtone vrouwelijke werknemer ben :)

Geeft niet :)

Sawda
03-01-04, 21:49
Geplaatst door freya
Zou ZZ niet gewoon bedoelen dat het idee dat allochtone vrouwen meer tijd aan huishouden en aanverwante zaken besteden dan autochtone vrouwen, op een vooroordeel gebaseerd is? :strik:

Ik begrijp wel wat hij bedoelt maar dat wil niet zeggen dat ik totaal gehersenspoeld ben. Als je iets niet weet dan kan je daar moeilijk over oordelen. Okay, ik hoor het wel van de media, maar ik blijf wel altijd kritisch.