PDA

Bekijk Volledige Versie : Ook in Duitsland discussie over verbieden hoofddoekjes in openbaar onderwijs



Hudhaifa
03-01-04, 22:56
--------------------------------------------------------------------------------



30 december 2003

De discussie over het dragen van hoofddoekjes door moslimvrouwen in het openbaar onderwijs is in Duitsland hoog opgelaaid door uitspraken van bondskanselier Gerhard Schröder, president Johannes Rau en verscheidene andere hoogwaardigheidsbekleders.

Nadat Schröder vorige week had gezegd dat overheidspersoneel in het algemeen en onderwijzeressen in het bijzonder geen hoofddoek behoren te dragen - maar dat er geen verbod kan worden afgekondigd voor schoolmeisjes - pleitten maandag de voorzitter van de Evangelische Kerk en de regeringscommissaris voor migratie voor tolerantie.

Bisschop Wolfgang Huber zei geen voorstander van een verbod te zijn en wees er op dat in de Duitse maatschappij zowel het christelijke geloof als andere godsdiensten worden gerespecteerd. Huber erkende dat sprake is van een vermenging van politieke en religieuze symboliek, maar wees een verbod af. Men maakt een grote fout als men het verbod op religieuze symbolen uit het openbare leven als oplossing voorstaat, aldus Huber.

Regeringscommissaris Marieluise Beck noemde in een interview met de Financial Times Deutschland een verbod contraproductief, omdat moslimvrouwen zo van een opleiding worden uitgesloten en in hun emancipatorische ontwikkeling worden beperkt. Beck zei dat het beter is in te spelen op de kracht van een open maatschappij die jonge vrouwen aantrekt.

Rau mengde zich zondag in het debat met een oproep voor gelijke behandeling van alle religieuze symbolen. Als een hoofddoek als een religieus symbool wordt gezien (...) dan moeten een monnikspij en een kruis op dezelfde manier worden behandeld, zei hij in een uitzending van de ZDF-televisie. Rau wees er voorts op dat de besluitvorming over onderwijsaangelegenheden is voorbehouden aan de deelstaat.

Tot dusver hebben aleen de conservatieve regeringen van de deelstaat Baden-Württemberg en Beieren wetsontwerpen voorbereid waarbij de hoofddoek in het onderwijs wordt verboden. Het verbod zou niet gelden voor christelijke en joodse symbolen, omdat zo'n maatregel zou indruisen tegen de grondwettelijk verankerde godsdienstvrijheid. De voorstanders van het verbod in Baden-Württemberg en Beieren zien de hoofddoek voornamelijk als politiek symbool.

De verwachting is dat begin volgend jaar in beide staten over de kwestie wordt gestemd. Het constitutionele hof oordeelde in september dat een 31-jarige Duitse vrouw van Afghaanse afkomst bij een sollicitatie in 1998 ten onrechte was afgewezen omdat ze een hoofddoek droeg. Het hof bepaalde tegelijkertijd dat deelstaten een hoofddoekverbod wettelijk kunnen regelen. De zestien Duitse deelstaten zijn sterk verdeeld over de kwestie.

mark61
04-01-04, 00:17
Geplaatst door Hudhaifa
[BDe voorstanders van het verbod in Baden-Württemberg en Beieren zien de hoofddoek voornamelijk als politiek symbool. [/B]

Wat een hypocrieten. Doet ook nog denken aan...Berufsverbote! Maar dat was vroeger. Dus het is verboden om politieke moslim te zijn. Jah dit is ZuidDuitsland van de Biergemütlichkeit. Ski ze! En doe mij een kopje thee...

Timoesh
04-01-04, 00:44
Verbaasd mij niet dat nu ook Duitsland ermee bezig is :moe:….ze kunnen beter ervan maken:
"Europa verbiedt hoofddoeken in openbare onderwijs"

Hudhaifa
04-01-04, 12:57
Het gaat van kwaad naar erger.............

an3sdej
04-01-04, 13:05
Wat een hypocrieten. Doet ook nog denken aan...Berufsverbote!

Wat hebben berufsverboten hier nu mee te maken. Hier is ook al door meerderen beweerd dat profileren van de eigen identiteit en van 'de groep' één van de hoofdzaken is om een hoofddoek te dragen.

Orakel
04-01-04, 13:43
Geplaatst door an3sdej
Wat hebben berufsverboten hier nu mee te maken. Hier is ook al door meerderen beweerd dat profileren van de eigen identiteit en van 'de groep' één van de hoofdzaken is om een hoofddoek te dragen.

Je selectiviteit siert je weer, want er is wel meer gezegd.
Staat je ook nog bij wat als oorzaak is geduid voor de versterkde hang naar het profileren van de eigen indentiteit?

an3sdej
04-01-04, 13:51
Het verbod zou niet gelden voor christelijke en joodse symbolen, omdat zo'n maatregel zou indruisen tegen de grondwettelijk verankerde godsdienstvrijheid. De voorstanders van het verbod in Baden-Württemberg en Beieren zien de hoofddoek voornamelijk als politiek symbool.

Dit vind ik dus niet juist. opvallende kruizen/Keppeltjes en tulbanden horen hier ook onder te vallen.
En er is niet gepleit voor het uitbannen van religieuse symbolen uit de maatschappij, maar wel uit o.a. openbare scholen en gerechtsgebouwen.

En in dit gevbal is de oorzaak niet erg relevant Orakel, wel de uitkomsten.

Orakel
04-01-04, 14:02
Geplaatst door an3sdej

En in dit gevbal is de oorzaak niet erg relevant Orakel, wel de uitkomsten.

Aah, in dit geval is de oorzaak niet erg relevant. Oogkleppen voor gevorderden.
Wil je wel helpen hoor: is het jou ook opgevallen dat de zaak in een stroomversnelling geraakte toe die 3 meiden in AMsterdam met een niqaab naar school wilden?
Is het je ook opgevallen dat de Islam-bashing toen al een trend was?

taouanza
04-01-04, 14:18
Geplaatst door Orakel
Aah, in dit geval is de oorzaak niet erg relevant. Oogkleppen voor gevorderden.
Wil je wel helpen hoor: is het jou ook opgevallen dat de zaak in een stroomversnelling geraakte toe die 3 meiden in AMsterdam met een niqaab naar school wilden?
Is het je ook opgevallen dat de Islam-bashing toen al een trend was?

dus is het de schuld van die drie mutsen!
Nou ik denk dat alle moslimas hun ontzettend dankbaar zijn!
Ik zie namelijk persoonlijk een groot verschil tussen niqaab en een hoofdoek.

riffia111
04-01-04, 14:32
binnenkort gaan ze het ook nog hier in nederland verbieden

an3sdej
04-01-04, 19:54
Riffia, daar zal ik dan volledig achterstaan.

Orakel
04-01-04, 20:07
Geplaatst door an3sdej
Riffia, daar zal ik dan volledig achterstaan.

Heb net gelezen en gehoord dat jij een cultureel fundamentalist bent.
:verward:

Orakel
04-01-04, 20:11
Geplaatst door taouanza
dus is het de schuld van die drie mutsen!
Nou ik denk dat alle moslimas hun ontzettend dankbaar zijn!
Ik zie namelijk persoonlijk een groot verschil tussen niqaab en een hoofdoek.

Ik wil niet zeggen dat het hun schuld was, maar in hun jeugdige onbezonnenheid hebben ze wel wat losgemaakt.
De publieke opinie is vervolgens met het verhaal aan de haal gegaan.

oogst van nog geen 5 maanden:

05-04-01 | Hoofddoekje en hoofdluis
17-04-01 | 'Opzij' moet geen hoofddoekje
27-06-01 | Debat over uiterlijk rechters
30-08-01 | Korthals verbiedt hoofddoekje in rechtbank
28-02-02 | Slim onder de sluier
10-06-02 | Sluier veroorzaakt vitaminetekort
20-12-02 | Een Dirk-hoofddoek en de discussie is voorbij
31-12-02 | 'Kleuterleidster met chador? ...'
02-01-03 | Opdat vrouwen niet worden lastiggevallen
03-01-03 | 'Ik voel me beter met een sluier om'
07-01-03 | Gezichtssluier taboe in beroepsonderwijs
10-01-03 | School mag hoofddoek verbieden
11-01-03 | Geen verbod op hoofddoek in klas
13-01-03 | Moslima achter de AH-kassa krijgt...
13-01-03 | 'Ik kies voor de niqaab'
14-01-03 | Leerlinge mag weer in klas met hoofddoekje
24-01-03 | Naar huis na sluierverbod
28-01-03 | Studentes ROC willen sluier niet afdoen
28-01-03 | Politie behulpzaam bij weren van sluier
03-02-03 | Minister overlegt over regels...
06-02-03 | Amsterdamse scholen stellen sluierverbod in
07-02-03 | Sluier taboe op vrijwel alle scholen
07-02-03 | Moslimsluier ongewenst
20-03-03 | School mag gezichtssluier verbieden
19-03-03 | Sluierverbod voor Eindhovense ambtenaren
20-03-03 | School mag gezichtssluier verbieden
24-04-03 | Website over sluier
13-05-03 | Website over hoofddoek dragen


http://home.wanadoo.nl/nr9/media.html

an3sdej
04-01-04, 20:36
Heb net gelezen en gehoord dat jij een cultureel fundamentalist bent.

Zozo, eindelijk ben ik dan ook fundamentalist :love:

mark61
04-01-04, 21:52
Geplaatst door an3sdej
Wat hebben berufsverboten hier nu mee te maken. Hier is ook al door meerderen beweerd dat profileren van de eigen identiteit en van 'de groep' één van de hoofdzaken is om een hoofddoek te dragen.

Ik zal het even uitleggen: 'Berufsverbot' = verbod om een functie te bekleden vanwege iemands politieke overtuiging.

In de tekst staat: 'De voorstanders van het verbod in Baden-Württemberg en Beieren zien de hoofddoek voornamelijk als politiek symbool. '

Een politiek symbool is een symbool van een politieke overtuiging. Die ook hier leidt tot uitsluiting. Wat is hier niet aan te begrijpen?

an3sdej
04-01-04, 22:05
Tja en de moslims zeggen dat het geen politiek maar religieus handelen is, dus kan er geen sprake zijn van berufsverbote.

En achteraf was duidelijk dat berufsverbote wel zinvol waren, er was wel degelijk een 5e colonne in west-duitsland, gezien het aantal spionageonthullingen na de val van de muur (en trouwens ook ervoor).

an3sdej
04-01-04, 22:28
Bron: Nederlands Dagblad

Als het aan Leefbaar Rotterdam (LR) ligt mogen gemeenteambtenaren in de havenstad zich voortaan niet meer openlijk tooien met religieuze symbolen. Hoofddoekjes en duidelijk zichtbaar gedragen kruisjes zijn dan niet meer toegestaan. Volgens LR-raadslid B. Madlener moeten ambtenaren uitstralen dat ze neutraal zijn.

Het LR-standpunt gaat radicaal in tegen het huidige beleid van Rotterdam. Dat geeft de ruim 18.000 ambtenaren bij de verschillende diensten nu de vrijheid 'religieuze' kledingstukken of versierselen te dragen. Dat geldt óók voor medewerkers van onder meer de dienst burgerzaken die een duidelijke publieksfunctie hebben.

LR wil dat beleid herzien; De partij refereert daarbij aan de discussie in Frankrijk, waar Chirac onlangs een verbod bepleitte op het dragen van 'opzichtige' religieuze tekens op scholen. LR-fractievoorzitter Ronald Sörensen zou het liefst zien dat ook de Rotterdamse scholen het Franse besluit volgen. ,,Maar helaas gaan we daar als gemeenteraad niet over. Daarom moeten we ons aandacht eerst maar eens richten op het ambtenarenapparaat.'' Volgens hem moeten ambtenaren 'onafhankelijkheid en objectiviteit' uitstralen

De partij van Sörensen heeft overigens geen moeite met de verschillende keuzen die ambtenaren mogen maken bij het afleggen van de nieuwe ambtseed: ''dat verklaar en beloof ik'', of ''Zo waarlijk helpe mij God/Allah Almachtig'', is de partij om het even.


Kuddegedrag ten top (red. Frankrijk), laat ze dan gewoon het schooluniform weer invoeren. Kleding is een vrije keus, en door een kledingstuk te verbieden, ontneem je mensen hun vrijheid. In de huidige wetgeving is vrijheidontneming verboden.

an3sdej
04-01-04, 22:41
Zou deze autonome gemeenteraad en BenW een meerderheid kunnen verwezenlijken?

Orakel
04-01-04, 22:50
Geplaatst door an3sdej
En achteraf was duidelijk dat berufsverbote wel zinvol waren, er was wel degelijk een 5e colonne in west-duitsland, gezien het aantal spionageonthullingen na de val van de muur (en trouwens ook ervoor).

"Hierbij wordt nogal eens gebruik gemaakt van een zgn. vijfde kolonne – in dit geval buiten-wonende Duitsers of pro-nazigezinden, die werken tegen de regering van het land waar zij wonen."

http://www.geschiedenis.net/naslag/rnw/brugsestraat/hoofdstuk4.htm

an3sdej
04-01-04, 23:09
Sindsdien in het algemeen spraakgebruik opgenomen.