PDA

Bekijk Volledige Versie : Tien tips om uw inkomen te vergroten



sadeeQ
04-01-04, 12:45
Tien tips om uw inkomen te vergroten
Aan het begin van 2003 gaf UW GOED RECHT tien tips om geld te besparen. Maar na een jaar lang beknibbelen is de lol daar wel vanaf. In 2004 moet het allemaal anders en daarom nu 10 manieren om dit jaar iets bij te verdienen.



1.Verhuur kamers
Hebt u kamers over in huis? Verhuur ze. Zeker in studentensteden is er sprake van constante kamernood. U helpt iemand aan onderdak en u wordt er zelf financieel beter van. De overheid stimuleert de verhuur van leegstaande kamers aan studenten. Voor een deel van de inkomsten uit kamerverhuur (3710 euro in 2004) geeft zij een belastingvrijstelling. Bovendien geldt specificiek voor het verhuren van zogenoemde hospitakamers dat u binnen negen maanden de huur kunt opzeggen zonder opgave van redenen. Bevalt het niet, dan zit u er dus niet aan vast. Wat u maximaal aan huur mag vragen is mede afhankelijk van het aantal punten waarmee de kamer wordt gewaardeerd, maar kan al gauw oplopen tot enkele honderden euro's per maand.
Meer informatie op internet: www.vrom.nl

2. Betaald proeven
Voordat een product op de markt komt, leggen veel bedrijven de creatie eerst aan een testpanel voor. De gelukkige panelleden mogen deze producten proeven en krijgen als klap op de vuurpijl ook betaald voor hun mening. Een uurtje smullen of walgen levert bij verscheidene onderzoeksbureau's al snel tien euro op. Wie één keer per week aanschuift, kan van dat geld straks een last-minute reis naar de Turkse of Spaanse zon boeken.
Meer informatie op internet: www.opinionms.com of www.smaakonderzoek.nl (zoekt alleen bewuste proevers uit de omgeving van Wageningen)

3. Meld je aan als proefkonijn
U kunt geld verdienen door mee te doen aan geneesmiddelenonderzoek. Pharma Bio-Research zoekt vrijwilligers die zich als 'proefkonijn' beschikbaar stellen. Deelnemers ontvangen, afhankelijk van de mate van belasting van het onderzoek, 90 tot 158 euro per dag. Bovendien worden de reiskosten vergoed: 28 cent per kilometer. Rogier Brink: ,,Wij zoeken jaarlijks ongeveer 2500 vrijwilligers. Doorgaans jonge, gezonde mensen van 18 tot 45 jaar. Maar daarnaast hebben we ook speciale groepen nodig, zoals ouderen of mensen met een bepaalde aandoening. Er zijn onderzoeken waarvoor de deelnemers thuis kunnen blijven, maar meestal verblijven ze een tot twee weken in onze kliniek in Zuidlaren, Groningen of Assen. Jaarlijks melden zich ongeveer 20.000 vrijwilligers. Tijdens het selectieproces vallen de meesten af. Ze trekken zich terug, hebben geen belangstelling meer of komen niet door de keuring.''
Pharma Bio-Research is een onafhankelijk wetenschappelijk instituut dat in opdracht van internationale pharmaceutische en biotechnologische firma's op commerciële basis onderzoek doet naar de werking van nieuwe geneesmiddelen bij mensen.
Meer informatie: tel. 0800-7427622; internet: www.pbr.nl

4. Verdien geld via homeparty's
Maakt u snel contact en haalt u anderen gemakkelijk over iets te kopen? Dan kunt u bijverdiensten zoeken in de verkoop van cosmetica, tupperware, lingerie, schoonmaakartikelen, speelgoed of voedingssupplementen via homeparty's. De verdiensten zijn afhankelijk van de hoeveelheid bijeenkomsten die een gastheer of gastvrouw thuis organiseert en de verkoop. De provisie kan variëren van 10 tot 25 procent. Bedraagt de verkoop 200 euro, dan verdient u 20 tot 50 euro. Of de verdiensten opwegen tegen de inspanning verschilt per persoon. Een vrouw die als demonstratrice heeft gewerkt: ,,Het idee is goed om geld te verdienen met homeparty's, maar je moet zo veel werk verrichten om je producten bij je klanten te brengen. Uiteindelijk werk je meer dan 15 uur in de week. En wat je ervoor terugkrijgt, vind ik peanuts.'' Een vrouw die al vijf jaar homeparty's organiseert: ,,Een gemiddelde demonstratrice verdient bij ons 100 euro per party. Daarvoor moest ik vroeger twee volle dagen werken.''
Meer informatie internet: www.directeverkoop.nl; www.tupperware.nl; www.janbibejan.com; www.herbalife.com; www.ha-ra.nl en www.peggys.nl.

5.Strijk je rijk
Er zijn veel manieren om thuis geld bij te verdienen: van sorteerwerk tot het beantwoorden van sms-berichten. De website thuiswerk.pagina.nl levert tal van ideeën. Pas op voor valkuilen want er zijn sites die valse verwachtingen wekken en contactgegevens over werkaanbod slechts tegen betaling prijsgeven. Bezoekers moeten dan eerst een 0900-nummer bellen (à 1,15 of 1,30 euro per gesprek) om een toegangscode op te halen. Wel de moeite waard op internet zijn de websites thuisblijfmoeders.nl en wahm.nl (work at home mom). Bezoekers kunnen daar veel opsteken van ervaringen van anderen. Zo is Conny, moeder van een kind, een was- en strijkservice begonnen in Gaasterland. In haar buurt wonen veel werkende jongeren die weinig tijd hebben voor de huishouding. Conny ontdekte een gat in de markt. Voor wassen vraagt ze 3,80 euro. En voor strijken hanteert ze de volgende tarieven: beddengoed 1 euro, overhemd 70 cent, broek met plooi 60 cent, spijkerbroek 50 cent, kinderkleding 40 cent, theedoek 20 cent en zakdoek 10 cent per stuk.
Conny: ,,Ik ben een maand of drie geleden begonnen en heb nu zeven klanten. Er zouden er nog een stuk of drie bij kunnen, maar dan vind ik het wel genoeg. Ik wil natuurlijk voldoende tijd overhouden voor mijn dochtertje.''

6.Werken als gastouder
Doordat ouders steeds meer moeten betalen voor de opvang van hun kinderen in crèches, groeit de vraag naar particuliere opvang. Wie van kinderen houdt en graag thuis werkt, kan geld verdienen als gastouder. Meld je aan bij een bemiddelingsbureau. Dat neemt je veel werk uit handen, zoals het zoeken van klandizie en het onderhandelen met ouders over de prijs en de voorwaarden. Gastouders verdienen gemiddeld drie euro per kind per uur. Het fiscale stelsel biedt gastouders een gunstige belastingregeling. En gastouders die veel kinderen opvangen en daarmee een hoger inkomen verdienen, kunnen overwegen zelfstandig ondernemer te worden. Zij profiteren dan van belastingvoordelen zoals zelfstandigen- en startersaftrek. Scholen hebben vaak overblijfmoeders nodig om kinderen tussen de middag op te vangen. Ook dat kan een leuke bijverdienste opleveren. Er zijn moeders die daar tien euro per keer mee verdienen.
Meer informatie internet: startpagina.gastouders.nl

7.Verkoop groenten uit eigen tuin
Op het platteland verdienen boeren bij met de verkoop van aardappelen, groenten, fruit, melk en bloemen aan particulieren. Wie een flinke (volks)tuin heeft, kan zich ook hierop richten. Zet een bord 'te koop' langs de weg waarop u uw producten van eigen grond aanbeveelt. Of probeer via buren, familie en kennissen een netwerk van kleine afnemers op te bouwen. Ook al hebt u een voorsprong op uw 'concurrentie' (doordat de groenten die u aanbiedt vers en onbespoten zijn), toch is het raadzaam met de prijzen onder die van de supermarkt te blijven. Anders prijst u zich uit de markt.

8. Surfen voor geld
Geld verdienen met surfen op internet? Nou ja, niet helemaal natuurlijk. Want u betaalt de kabelaansluiting of telefoontikken toch zelf. Maar adverteerders willen graag weten wat een consument allemaal uitspookt op het wereldwijde web. Er zijn verscheidene bedrijven waar u zich gratis kunt inschrijven. Sommigen leveren alleen een programma dat uw surfgedrag volgt. Anderen keren geld uit voor reclamemailtjes die u ontvangt en opent of voor een bezoekje aan een website en een vragenlijst die u invult. Deze manier van bijverdienen is dus alleen geschikt voor degene die zich niet ergert aan reclame en er ook geen bezwaar tegen heeft als persoonlijke gegevens op allerlei plaatsen bekend worden. Let wel even op met welke partij u in zee gaat. Zo betalen sommige buitenlandse bedrijven alleen met een cheque. Het verzilveren daarvan kost al snel tien euro.
Eén van de geldschieters is www.euroclix.nl. Het bedrijf keert naar eigen zeggen 20.000 euro per maand uit. Leden krijgen punten voor mailtjes en reclameboodschappen die ze ontvangen. Meedoen aan marktonderzoek levert ook punten op, net als het aanmelden van nieuwe leden. Die punten kunnen leden later inwisselen voor geld. Actieve deelnemers moeten zo zeker 25 euro per kwartaal bij elkaar kunnen klikken. Euroclix stort geld op bank- of girorekening, maar u kunt ook voor cadeau's kiezen of het geld aan een goed doel (stichting Aap) schenken.

9. Schrijf u in bij een castingbureau
Dik of dun, kaal of krullenbol: figuranten zijn er in alle soorten en maten. Kijkt u maar eens naar een reclameblokje op televisie of de beeldvulling rondom de soapsterren. Vaak normale mensen net als u en ik. Schrijf u in bij een castingbureau en wie weet staat u dit jaar ook een keer in of net naast de spotlights. De verdiensten verschillen enorm. Van 25 euro voor een hele dag kou lijden als figurant op een filmset tot duizenden euro's voor een belangrijke rol in een reclamecampagne. Pas wel op voor wat kaf tussen het koren. Er zijn bureau's die eerst honderden euro's vragen voor een fotosessie en u vervolgens niet aan werk helpen. Controleer dus altijd even welke opdrachtgevers het bureau in het verleden heeft gehad.
Een groot castingbureau is AFT Group in Amsterdam. De inschrijving kost 60 euro. Voor dat geld maakt het bureau foto's en plaatst deze op internet (www.aftgroup.nl).
Er zijn ook speciale castingbureau's voor huisdieren. Het tarief verschilt per opdracht en bureau, maar het Amsterdamse Animaux betaalt 28 euro per uur voor de meeste klussen. Inschrijven kost 25 euro. Alle soorten dieren zijn welkom. Honden en katten, maar ook reptielen en insecten maken kans op 'eeuwige roem'. www.dierencasting.nl

10. Ga studeren.
De LOI, met 100.000 studenten en cursisten de grootste aanbieder van afstandsonderwijs, trekt profijt uit een economische teruggang. De instelling merkte het afgelopen jaar een duidelijke trend dat mensen door zelfstudie hun kansen op de arbeidsmarkt willen vergroten. ,,De interesse in lerarenopleidingen is echt enorm, maar ook de opleidingen op de gebieden van informatica, management en administratie zitten in de lift. Het internet is daarbij in toenemende mate een steun in de rug en ook een versnellende factor'', zegt Jan Kramer van de Onderwijsinstelling.
Vraag is natuurlijk met welke opleidingen je het beste je salaris op kunt krikken. Over het algemeen is het simpel: hoe hoger de opleiding, hoe hoger het salaris. Denk daarbij vooral aan hbo-niveau. Kramer: ,,Dit pleit voor bijvoorbeeld een studie master of business administration waarmee we begin vorig jaar zijn begonnen. Maar al onze beroeps- en functiegerichte opleidingen leiden uiteindelijk tot een hogere waardering door werkgevers.
Informatie internet: www.loi.nl

Met medewerking van: Erik Bogaards, Cees Langerak, Jaap Roelants en Wout Smit.

sadeeQ
04-01-04, 12:46
:stomp: kreeg er 20€ voor om het te plaatsen hier

nl-x
04-01-04, 13:06
Hmm, dat wordt dan €25 euro aan mij over maken om het niet weg te halen :D

mark61
04-01-04, 13:17
Geplaatst door sadeeQ
3. Meld je aan als proefkonijn

Meld je geitjes aan.


4. Verdien geld via homeparty's

Wel wat voor een werkloze Minister van Informatie


6.Werken als gastouder

Begin een kinderboerderij


7.Verkoop groenten uit eigen tuin

Dat gaat je niet lukken. Je personeel vreet de tent kaal voor dat het marktrijp is.


8. Surfen voor geld

Misschien kan Maroc.nl met dezelfde subsidie die MDI en Joods.nl krijgen de prikkers financiëel ondersteunen.


9. Schrijf u in bij een castingbureau

commentaar overbodig.


10. Ga studeren.

Wij weten toch alles al?

freya
04-01-04, 13:37
verkoop jij geitenkaas Sadeeq?

sadeeQ
04-01-04, 21:09
Geplaatst door nl-x
Hmm, dat wordt dan €25 euro aan mij over maken om het niet weg te halen :D


:argwaan: mocro's en machtmisbruik ........ :jammer:

sadeeQ
04-01-04, 21:11
Geplaatst door freya
verkoop jij geitenkaas Sadeeq?

ik verkoop geiten met hele inhoud :loens:

sadeeQ
04-01-04, 21:13
Geplaatst door mark61


Wij weten toch alles al?


:boos: je verneukt alle mijn toekomst plannen

sadeeQ
04-01-04, 21:27
:schrik: oke oke,hier volgen nog wat adviezen van de echte hollanders

zoals beide kanten van een wc-papier benutten.



keukentips

(laatste aanpassing van deze pagina 20/12/03 - meest recente tips worden onderaan de lijst bijgevoegd)


--------------------------------------------------------------------------------

Als ik rijst of aardappelen gekookt heb bevat het kookwater een deel van de gezonde bestanddelen. Ik laat dit afkoelen en gebruik het om mijn planten mee te begieten. Zo spaar ik tegelijk water en kunstmeststaafjes (Wim Herten - Deurne)


--------------------------------------------------------------------------------

Ik leg bevroren vlees, vis of groente de dag voor consumptie in m'n ijskast. Alles ontdooit prima en door de koude van het bevroren voedsel verbruikt mijn koelkast dan ook minder energie (Mieke Languis - Wuustwezel)


--------------------------------------------------------------------------------

Om aangebrande pannen makkelijk weer schoon te krijgen, week ik de pan in wat warm water met azijn, zo heb ik geen detergent nodig en doe daarenbovenhet milieu ook nog een plezier. Azijn is ook een goed middel om je ramen te wassen zonder chemische spullen te moeten gebruiken.(Priscilla Micholt-Lescroart - Jabbeke)


--------------------------------------------------------------------------------

Als drank na onze maaltijden gebruiken we in ons 12 koppen tellend gezin hoofdzakelijk water. Gastronomisch gezien schijnt dit trouwens de beste keuze. Tussen de maaltijden door of 's avonds wordt wel eens vruchtensap gedronken. Sedert een tweetal jaren zijn we gestopt met het gebruik van mineraalwater in (al dan niet) plastic flessen. Nu filteren we ons kraantjeswater in een daarvoor voorziene kan (Saey & Besix zijn enkel van deze merken). Voordelen zijn legio : minder sleuren met zware verpakkingen, minder plastic voor de PMD-zak,....en de smaak van gefilterd kraantjeswater is uitstekend

Besparing : verbruik : 8 liter/dag = 2.920 liter per jaar.

-> mineraalwater kost +- 0,37 Eur bef/liter = 1.085,77 Eur/jaar

-> gefilterd water : 11,16 Eur per 1.000 liter + maandelijks een filter van 4,46 = 56,79 Eur

===> resultaat : een besparing van maar liefst 1.028,98 Eur !

(Luc Stockman - Harelbeke)


--------------------------------------------------------------------------------

Waarom dure suikerklontjes kopen als kristalsuiker even goed gaat voor in de koffie of kopje thee ? Ik koop steeds een pakje kristal- of griessuiker, dat is merkelijk goedkoper, even efficiënt en gaat trouwens langer mee ! (Joeri Verschaeve - Jabbeke)


--------------------------------------------------------------------------------

Koken zonder deksel verdrievoudigt het energieverbruik : leg dus telkens een deksel op de kookpot


--------------------------------------------------------------------------------

Laat de ijsaanslag die zich in koel- of vrieskast niet dikker worden dan enkele milimeter : 2 mm ijs veroorzaakt reeds een meerverbruik van 10%, dus...regelmatig ontdooien is de boodschap.


--------------------------------------------------------------------------------

Ik doe gewoon keukenzout in de vaatwas : even efficiënt dan al die dure poedertjes (Ann Vermeulen, Brugge)


--------------------------------------------------------------------------------

kleine plastiek flessen kun je opnieuw opvullen om met de kinderen mee te geven naar school of uitstap. het is goedkoper dan een drinkbus en het hergebruik ervan is beter voor het milieu. (Guy De Smet)


--------------------------------------------------------------------------------
Glasbokalen, kan je voor pasturiseren van o.a.tomaten, appelmoes, rode kool of boontjes gebruikenJe brengt ze aan de kook waarna ze warm de potjes in gaan .Schroefdeksdel erop en omdraaien. Goed voor minstens 1jaar bewaring ! Energiewinst !!!! (Luc De Brabander)
--------------------------------------------------------------------------------

Maak zelf soep, yoghurt, frisdrankjes (frambozenblaadjesthee met citroen en suiker bijvoorbeeld, lekker gekoeld, is goedkoper, gezonder en afvalarm ) .

Koop zoveel mogelijk seizoensgebonden groenten en fruit, niet voorverpakt. Groenten en fruit die van verre landen moeten komen hebben er al heel wat transport opzitten. Al die kilometers vormen een extra belasting voor het milieu. Kweek ze desnoods zelf: een lekkere sla of verse boontjes uit de tuin: het is een zaak van keuzes maken, een kleine inspanning. (Anne Van Houtte)


--------------------------------------------------------------------------------

Weet je hoe je steeds vers brood eet en nooit meer bedorven brood hoeft weg te gooien?
Ik steek mijn vers brood, gewoon met de broodzak, in het vriesvak en s'morgens voor het wassen en aankleden, neem ik enkele sneetjes uit de
broodzak en zet ze verticaal in een toaststaandertje om te ontdooien.
Wanneer ik me gewassen en aangekleed heb, ga ik terug naar de keuken en zijn mijn boterhammetjes ontdooid en lekker mals. Alsof ze net van bij de bakker komen. Dat doe ik elke morgen en zo smaken alle boterhammetjes vers tot de laatste korst! (Bieke Claessens)


--------------------------------------------------------------------------------

Na het bakken of grillen in de oven is de warmte nog goed bruikbaar om kruiden, bloemen of zelfs oud brood te laten drogen. Oud brood kun je in een bokaalmixer verwerken tot paneermeel en bewaren in een goed gesloten bokaal. (Lieve Vandenbosch - Halle)


--------------------------------------------------------------------------------

Omdat er in het leidingwater nogal veel kalk zit, hebben we snel kalkaanslag aan kranen, waterverwarmer. Ik verwijder die op de volgende manier: eerst ontkalk ik de koffiezet met azijn. Na het ontkalken heb ik warme azijn die ik hergebruik om:
1. de kranen af te schrobben met een oude tandenborstel. Alle kalkaanslag verdwijnt zonder gebruik te maken van dure producten die vaak toch niet helpen.
2. een deel van de azijn giet ik in de waterverwarmer die daarmee ook ontkalkt.
3 Alle azijnresten giet ik in de wc-pot, een nacht laten weken en verwijderen daarmee kalkaanslag.

(Hilde de Schuyteneer - Geraardsbergen)

--------------------------------------------------------------------------------

Het water dat uit de kraan komt en door de watermaatschappij werd geleverd is gegarandeerd DRINKwater, dus je kan het veilig drinken. Het is goedkoop en het wordt thuis geleverd, verpakkings- en afvalvrij. Als je een karaf met kraantjeswater (ev. met een schijfje citroen erin) in de koelkast zet, heb je even later een prima drankje voor tijdens de maaltijd of tussendoor. Ook met een scheutje grenadine erbij bekom je een lekker drankje (Nina Vanwon - Antwerpen)

--------------------------------------------------------------------------------

Als de pot mayonaise zo goed als leeg is doe er dan wat rauwe groenten (naar eigen smaak) in en met een vork goed omroeren (Els Baert)
--------------------------------------------------------------------------------

Als ik dan toch eens oud brood heb, laat ik het goed drogen en bewaar het in een zak tot ik genoeg heb om er broodpudding van te maken. (Els Haers, Gent)


--------------------------------------------------------------------------------

Als je bij de slager vlees haalt ligt er binnenin het verpakkingspapier een folie.
Ik trek dat eruit en gebruik het om vlees trapsgewijs tussen te leggen voor ik het in doosjes stop voor in diepvriezer.
Zo kan je het vlees gemakkelijk van elkaar halen en per portie gebruiken.
Op die manier kan je het vlees ook in grotere dozen stoppen zodat het minder plaats inneemt in de vriezer en ook zuiniger is in de electricitiet doordat je dozen makkelijker kan stapelen.
Het voordeel van dozen in de diepvries is dat je die steeds kan in- en uithalen zonder dat alles overhoop ligt (als alles door elkaar ligt kunnen er luchtgaten ontstaan die leiden tot meer verbruik. (Marina Cordenier)

--------------------------------------------------------------------------------

Bij het koken zet ik de kookplaten reeds een tijdje uit voor de groenten bijna gaar zijn. De hete kookplaten koelen slechts traag af en hoeven dus niet tot het einde aan te liggen. Bovendien zijn kookplaten nogal elektrische slokops en dit betekent dus een serieuze besparing.
(Kurt Catelin - Wielsbeke)
--------------------------------------------------------------------------------
Een goede tip om zwartgeblakerde pannen en bakblikken schoon te maken.
Wrijf de betreffende pan of iets anders in met groene zeep (dus uit een potje) , zet er een bekertje ammonia bij, en doe dit in een grote plastic zak. Ik gebruik een vuilniszak.
Goed afsluiten en een nacht laten staan. De volgende dag wrijf je het er moeiteloos af.
Als het erg hardnekkig is herhaal je het procede.
(Patricia Weijs)

--------------------------------------------------------------------------------

- Marmeren platen niet reinigen met zeef of schuurmiddelen : vlekken verwijdert U best met citroensap of ammoniak

- Kurk passend maken : leg een niet passende kurk in kokend water - na 5 minuten zal de kurk zo opzwellen dat hij groot en zacht genoeg is om ondanks z'n overmaat vlot in de fles te glijden

- Mallen voor tartaartjes of hamburgers maakt U van een bokaal-schroefdeksel

(Priscilla Micholt-Lescroart, Jabbeke)


--------------------------------------------------------------------------------

Om groenten of fruit van het seizoen in te vriezen koop ik nooit diepvriesdozen maar gebruik oude boterdozen ; dat is even goed als de gekochte diepvriesdozen en gratis omdat je ze anders toch maar weggooit.

(Meeus Christiane)

.

sadeeQ
04-01-04, 21:29
:lekpuh: ik ben bijna klaar met mijn integratie-cursus


.KRENTENIER

MILIEU-TIPS

Met deze tips kunt ook U een steentje bijdragen tot een beter en gezonder milieu



(laatste update 17/02/2003 )



zet de thermostaat 1° C lager en bespaar zo 7% energie

sluit de overgordijnen en bespaar zo 5% energie

laat de brander van de centrale verwarming regelmatig nakijken : slecht afgesteld kan hij voor 20% meer verbruik zorgen en zo meer schadelijke stoffen uitstoten

per persoon gebruiken we zo'n 200 kg papier per jaar : bespaar één vierde ervan en spaar zo één boom

kies voor meer inhoud en minder verpakking

vermijdt Klein Gevaarlijk Afval uit uw huis : batterijen, onkruidverdelgers, oliën, benzineresten, lijmen, lakken, verven, carbolineum (is trouwens zeer ongezond en zelfs ******verwekkend)

Drinkwater is het kostbaarste bezit van de mensheid, wees er daarom zuinig op.
Zet 1 of meerdere regentonnen in de tuin of balkon en geef hier de planten mee water en was er uw auto mee. Ook de wc doorspoelen is mogelijk.
En aub : herstel een lekkende kraan meteen en niet een jaar later.
Kijk ook eens bij www.ecoteam.nl voor besparingstips (Auriane - Nederland)
gebruik voor kleine afstanden geen auto

nog een auto-tip : schakel tijdig over naar een hogere versnelling : een hogere versnelling betekent immers een lager toerental, dus een lager verbruik; zorg ook dat Uw banden optimaal in orde zijn (profieldiepte, spanning...)

volgende drie zaken laten je met een volle brandstoftank al gauw een 100 km verder rijden : - controleer de bandendruk van de auto regelmatig: probeer zelf maar eens vlot te fietsen met banden die te weinig luchtdruk bevatten
- hou je ramen gesloten bij het rijden. Open ramen zijn trouwens zeer ongezond voor diegene die op de achterbank zitten : zij krijgen veel stof & rotzooi naar binnen om nog maar te zwijgen van de tocht waaraan ze blootgesteld worden.
- maak de auto zoveel mogelijk leeg : spullen die er niet in horen te liggen, maken vaak niet alleen lawaai ; ze zijn ook storend als je iets anders wil meenemen & je auto heeft meer brandstof nodig om die last te vervoeren (Chantal Vanderhallen - Beerse)

Tomas
04-01-04, 21:32
Geplaatst door sadeeQ
:schrik: oke oke,hier volgen nog wat adviezen van de echte hollanders

zoals beide kanten van een wc-papier benutten.

Echte hollanders? 't valt mij op dat 't praktisch allemaal belgische plaatsnamen zijn.

sadeeQ
04-01-04, 21:48
Van waspoeder blijft op weg naar de wastrommel altijd wat zitten in het systeem. Als ik wat lichte spulletjes moet wassen op 30 graden doe ik geen waspoeder in de machine. Probeer het eens, je zal zien hoeveel schuim er toch nog in de wasmachine verschijnt (let wel : werkt niet met zelfgemaakte zeep) (Anita Jambers, Brussel)
--------------------------------------------------------------------------------
Als ik een schaar heb die niet meer goed knipt, doe ik er wat tafelolie aan. Dan knip ik enkele keren in wat zilverpapier en m'n schaar gaat weer een tijdje mee. Ik leg ze altijd op een droge maar bereikbare plaats. (Julie Dries - Brecht)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik knip uit oude versleten dekens de goede stukjes en maak daarmee een crazy patchwork. Ik stik er een effen rand omheen en het is dan een handige autodeken (MH Van Rhee-Loogen - Tessenderlo)
--------------------------------------------------------------------------------
Toffe affiches van films, popconcerten en toneelstukken die hun versheidsdatum hebben overschreden, zijn al jaren het favoriete kaftpapier van onze kinderen (Diane Verswijfelt - Vorselaar)
--------------------------------------------------------------------------------
Voor de liefhebbers van stripverhalen :ik knip elke dag het stripverhaal uit de krant en op het einde van het verhaal kleef ik alles netjes op (recyclage-)papier, bundel het en ik heb een stripverhaal dat nog jaren kan meegaan (Priscilla Micholt-Lescroart - Jabbeke)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik doe m'n boodschappen slechts één keer in de week. Iets vergeten ? Dan ben ik creatief tot de volgende week. Ik ga altijd met een lijstje en nooit met een lege maag naar de winkel.

ik hang een boodschappenlijst aan mijn koelkast dat ik bijvul in de loop van de week.Ik koop dus nooit te veel of nutteloze dingen.Ik eet ook heel gevarieerd en lekker; zo heb ik weinig behoefte aan ongezonde impulsen zoals aclochol, frieten of snoep...Ik heb daardoor weinig last van overgewicht en voel me uitstekend in m'n lichaam. (Paul Deknopper - Gent)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik stop nooit blanco papier in de (tweedehands) printer van m'n (al even tweedehandse) PC. Ik heb altijd wel een stapeltje gebruikte documenten liggen dat op de keerzijde blanco is en dus perfect kan dienen om te printen. (Joeri Verschaeve - Jabbeke)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik hou sommige kartonnen (kado-)verpakkingen, die in goede staat zijn, bij. Ik gebruik ze later om een kadootje in te verpakken, zo verras je ook degiene die het kado krijgt. Schenk je verloofde bvb een verlovingsring in een Leonidas-doosje; ze verwacht chocolade en ze krijgt een huwelijk. Ik verpak een boek dat ik als kado geef in krantenpapier of in reclamefolders als het iets meer glanzend cachet moet hebben. (Eric Goris - Werchter)
--------------------------------------------------------------------------------
Ik doe m'n was in bad met lauw water en zeepsop. Ik steek een darm van een luchtpomp in het water dat dan luchtbellen maken zoals een moderne jacuzzi. De was zal nooit zo proper geweest zijn. Deze pompjes zijn te verkrijgen in de aquariumwinkels voor zo'n € 12,39 (Fretje Meyer - Antwerpen)
--------------------------------------------------------------------------------
Als ik een douche neem, laat ik eerst het water - vooraleer het een aangename temperatuur heeft bereikt - in een emmer lopen. Dat water kan ik dan later gebruiken om het toilet door te spoelen (Joeri Verschaeve - Jabbeke)
--------------------------------------------------------------------------------

een roestige vijs kun je losmaken met enkele druppeltjes azijn of zuurstofwater, ook cola schijnt wonderen te doen.
--------------------------------------------------------------------------------
bruine schoenen kunnen opgepoetst worden met het binnenste van een bananenschil
--------------------------------------------------------------------------------
reinigen van het bad : meng 1 lepel keukenzout met wat terpentine : schrob het bad met een oud stuk leder of een zachte vod. spoelen met warm water
--------------------------------------------------------------------------------
Is de shampoo bijna op ? doe er wat water bij, zo kun je je haar nog een paar keer ermee wassen (Rien Van Den Hoorn - Nederland)
--------------------------------------------------------------------------------
Waarom vette doekjes gebruiken voor de billetjes van de baby ? je kunt ook WC-papier aan stukjes scheuren en er olie (vb sla-olie) op doen, het resultaat is hetzelfde (Rien Van Den Hoorn - Nederland)
--------------------------------------------------------------------------------
Witte gordijnen hoef je niet te wassen met speciale dure poeders,maar enkel een pakje bakpoeder bij je gewone wasmiddel doen en je krijgt sneeuwwitte gordijnen.

Na de schoonmaak je water sparen en als je asbakken moet ledigen , doe die in het poetswater,laat wat trekken en daarna door een zeef gieten,dit aftreksel is een ideaal sproeimiddel tegen insekten op de rozen.

Dure wc detergenten tegen kalk hoeft ook niet ,voor het slapen gaan wc doortrekken en een flinke scheut javel (of azijn) in de wc doen , de ganse nacht laten staan,als je dit 2 à 3 maal per week doet en je onderhoudt dit zal je geen last hebben van kalk aanslag in de wc hals, en javel is niet zo duur (ongeveer 0,87 € voor 2l ) wc detergent kost al gauw 1,36 à 1,61€.(Christophe Vermeersch, Zwevegem)
--------------------------------------------------------------------------------
Enkele schoonmaakrecepten (met dank aan Anita Jambers - Brussel)

> om ruiten te kuisen : 1/2 theelepel detergent + 3 lepels azijn + 2 kopjes water : doe alles in een spray

of 1/2 kopje azijn op 16 kopjes warm water

(oude kranten werken bijzonder goed om Uw ruiten te wassen)

> om Uw meubels op te blinken : 1 kopje slaolie + 1/2 kopje citroensap
--------------------------------------------------------------------------------
> Waterbesparing, als je geen regenwater hebt : ons toilet staat bij in de badkamer en aldus is het gemakkelijk om bad-, of zelfs douchewater, (bad met douchepanelen) in je bad te laten staan en over te scheppen in een paar emmers om je toilet door te gieten i.p.v. de spoelbak te gebruiken, ook voor de schoonmaak kan je het goed gebruik en het geeft nog een fris douchegeurtje aan je huis.

> Afgedankte plastiek tafeldoeken of douchegordijnen zijn heel goed geschikt om tuinmeubels en ander op te bergen spullen, af te dekken, vb. om in garage, zolder of kelder op te slaan.

> Lege, hervulbare verstuivers kan je na uitspoelen gebruiken om lotion of parfum te verstuiven, het is veel zuiniger in gebruik dan wanneer je het op een watje gebruikt of eerst in je handen moet wrijven. Gewoon een etiketje erop om juist te weten wat je gebruikt.

(Lieve Vandenbosch - Halle)

-------------------------------------------------------------------------------
> De kruiswoordraadsels die in de krant staan knip ik uit en kleef die in een oude gids bv. van de Brico of Gamma of een of andere doe-het-zelf zaak ; deze gidsen krijg ik gratis in de bus; de lijm die ik gebruik is uit de Wibra; dus vrij goedkoop een puzzelboekje voor vele uurtjes puzzelplezier tijdens de lange winteravonden.
(Els Baert)
--------------------------------------------------------------------------------

> Misschien is dit een leuke tip voor een sinterklaas of kerstkado.
Neem een grote doos lucifers en plak hierop een stukje gekleurd paier te grote van het doosje , doe dit aan weerszijde.Maak hierop aan de bovenkant met 3-d een leuke afbeelding of maak er iets anders op .Een leuk kado'tje wat niet duur is .Bovendien praktisch , want iedereen gebruikt weleens lucifers.

(Henriëtte Goossens -Amsterdam)
--------------------------------------------------------------------------------

> Een leuk geschenkje met recepten uit grootmoeders tijd:
*Lavendelolie:Rits de bloempjes van een handvol verse of gedroogde lavendeltakjes en doe ze in een kom.Giet er een halve liter olijfolie of zoete amandelolie bij en laat het mengsel op een zonnige ,warme plek 3 dagen trekken.Giet het mengsel door een koffiefilter in een glazen flesje.Voor een sterkere geur het procédé herhalen met de gefilterde olie en nieuwe bloempjes.Dit wordt een leuk geschenkje indien je de lavendelolie in een mooi flesje giet met een takje lavendel eraan gebonden met een lila strikje
*Paardebloemsiroop:250g paardebloem(bloem) ,750ml water,1kg suiker,1 citroen.

Snijd de citroen in schijfjes.kook deze met de bloemen 20min. op een laag vuurtje .Zeef en druk de bloemen en de citroenschijfjes uit.Roer de suiker door de warme vloeistof en laat deze 15 min. zachtjes pruttelen.Giet de massa in jampotten en sluit dzez .Wanneer u de pardebloemsiroop koel en droog bewaart,is hij meer dan een jaar houdbaar.Als geschenkje kan dit ook in een mooi jampotje met versierd etiket.

(Alice De Grove - Appelterre (Ninove))

-------------------------------------------------------------------------------
> Gooi een oude pannenlikker niet weg maar gebruik hem om bij verfwerken de laatste restjes uit de verfpot of verfbak te verwijderen;zo gebruik je echt alle verf is het bovenstuk niet echt meer bruikbaar doordat er brokjes afvallen verwijder het dan en gebruik de het hout of plastic om te roeren de verf; was die stok ook telkens af zodat je die heel lang kan gebruiken
> Staaltjes van leer gebruik ik om de binnenkant van mijn werkslippers te herstellen , als het binnenleer versleten is en niet zo fris meer ruikt

Ik maak een patroon op een papier dat ik daarin druk zodat ik echt de vorm van de binnenzool heb ; knip die dan mooi uit; nog even passen en eventueel aanpassen dan teken ik die patroon over op het stuk leder ; opgelet een linkse en een rechtse ; dus het patroon gewoon én in spiegelbeeld uittekenen op het leer mooi uitknippen met een goede schaar; goed insmeren met lijm voor leder (die is niet goedkoop) én de binnenzool ook dan volgens de uitleg op de tube een bepaalde tijd aandrukken en en je slippers kunnen nog een hele tijd mee
Voor wie kan breien met 4 priemen zelf sokken breien;uitleg evtl bij mij te verkrijgen ; met goede wol praktisch onverslijtbaar en bij gaatjes de kousen stoppen

> Bij een klein gaatje in kleding aan de binnenkant een stukje vlieseline instrijken; bestaat in de kleuren wit en zwart
> Zelf een mooie muts breien met restjes wol; origineel en goedkoop
(Els Baert)

--------------------------------------------------------------------------------

Van gebruikte koffiezakjes maak ik bloempjes. Ik schud er eerst de koffie uit, laat het dan drogen en knip het open. Dan ga ik friemelen en froemelen tot ik een bloemje heb. Dat zet ik dan op een ijzerendraadje.Met 18 van deze bloempjes maak je een mooi klein boeketje, dat je dan een rand geeft van vb:klimop,appelblad enz.
( Louis Jacobs.)
--------------------------------------------------------------------------------
Bij ons op het werk, gooit men dikwijls platte dozen weg, ter grootte van een A4 blad. Zij zijn afkomstig van computerspullen en kunnen perfect gebruikt worden om de schriften van de kinderen in op te bergen op het einde van het schooljaar. Wat die schriften betreft, de meeste bladzijden die niet beschreven zijn en dat zijn er dikwijls heel veel, luxepapier dan nog bovendien, worden uitgescheurd of uitgeknipt en opnieuw gebruikt het volgend jaar.

Oude nieuwjaarskaarten krijgen bij ons een nieuw leven door er nieuwe van
te maken en te beplakken met allerlei "afvalmateriaal", zoals stukjes kant,
gouden folie van pralineverpakkingen, restjes cadeaupapier enzovoort.

(Monique Verbruggen)

--------------------------------------------------------------------------------
Wellicht al een hele oude, maar ik kwam hem bij jullie nog niet tegen:
Om water te besparen, kun je een of twee bakstenen in het waterreservoir van het toilet dompelen. De besparing is 2 liter water per bezoek. Alleen 2 keer doortrekken als je te weinig water hebt. Het werkt zeer besparend!

(Gianni Dolamano)

--------------------------------------------------------------------------------
I.p.v. wasverzachter kan je azijn gebruiken, dat is even efficiënt.
We kwamen tot die ontdekking omdat de katoenen luiers die we gebruiken voor onze dochter, niet met wasverzachter mogen gewassen worden, en we de tip kregen azijn te gebruiken : dat is minder schadelijk voor luiers en kinderhuid, en verzacht de was even goed !

(Sven Volckerijck en Ine Marchant - Gentbrugge)
--------------------------------------------------------------------------------
Als je een douchematje in de douche hebt (tegen het wegglijden op tegels of plastic) wordt dat op de duur smerig.
Als je het niet meer schoonkrijgt kun je het altijd nog in tuin of balkon leggen in de winter. Vooral als het vriest, en als je het daarna nogmaals schoonspoelt is het wel schoon. Ik denk dat de specifieke doucheschimmels niet tegen de vorst kunnen, misschien kun je het matje ook in een grote diepvries stoppen.

Wat ik wel zeker weet is dat als je een houten voorwerp koopt waarvan je niet zeker bent of het houtwormvrij is, dat je het in een goed diepvries (-18 C) kunt doen. Een avond is lang genoeg om zeker te weten dat de houtwormen (en eieren) doodgevroren zijn.

(Elise Somers)
--------------------------------------------------------------------------------
Leuk cadeautje : koop bij je kringloopwinkel een leuke bloempot voor een prikje en doe er een tof plantje in. Verpak het in een doorzichtige folie, strikje eraan en je hebt een goedkoop cadeautje (Willy Noorderijk - Nunspeet (Nederland))
--------------------------------------------------------------------------------
Indien U nog een toiletpot heeft zonder spaarknop, kan U makkelijk zelf een spaarsysteem inbouwen. Haal bij een metaalbewerker een ring in Inox ( diameter +/- 40 mm binnen en +/- 70mm buiten,hoogte +/-15 mm) . Demonteer het bovendeksel van het reservoir , schuif de ring over de trekstang en laat hem rusten op de ' stop'. Telkens wanneer U nu doorspoelt, kunt U zelf de duur van het doorspoelen zelf bepalen : laat U de trekstang los ,dan stopt het spoelen ook onmiddellijk. Zo hoeft U niet per sé een ander toilet te kopen om toch water te kunnen besparen. Bovenop het uitsparen van de aankoop van een milieuvriendelijker toilet , spaart U meteen een hoop op het waterverbruik. (Kurt Catelin - Wielsbeke)
--------------------------------------------------------------------------------
http://www.krentenier.be/man.gif
.

:argwaan: ze zijn zelf te gierig om een foto van een blanke hollander te plaatsen :confused:

sadeeQ
04-01-04, 21:49
Geplaatst door Tomas
Echte hollanders? 't valt mij op dat 't praktisch allemaal belgische plaatsnamen zijn.

:zweep: domme poes


echte hollanders wonen ook in belgie ,alles is goedkoper daar .

gratise tip :moe:

sadeeQ
04-01-04, 21:55
--------------------------------------------------------------------------------

Als ik de was doe, zet ik regelmatig (indien ik het nodig heb) mijn toerental van de wasmachine op "niet centrifugeren",als de was dan klaar is, vang ik het water op in emmers en gebruik het om toilet door te gieten en te dweilen. Dit water is proper want het is reeds het zoveelste spoelwater om het waspoeder uit te spoelen.
Katrien (Waasland)
--------------------------------------------------------------------------------

je kunt plastic draagtassen bewaren en ze gebruiken om dingen in gescheiden te houden, die je allemaal in de zelfde doos hebt;plak er dan een etiket op.
ook kun je ze gebruiken om wollen kleding in te stoppen samen met een mottebal of iets anders tegen de motten.
Je kunt er tevens een paar in je tas hebben om boodschapjes in mee te nemen inplaats van telkens een te kopen uit de automaat.
Heb je er op een gegeven moment te veel dan kun je bij de kringloopwinkel vragen of ze ze kunnen gebruiken of bij een andere winkel met tweedehands dingen..
Ook de papieren zakken van de groente zijn vaak nog een keer te gebruiken. evenals de eierdozen, daar kun je leuk speelgoed van maken..

J Reek (Nederland)
--------------------------------------------------------------------------------

doe wat azijn op w.c papier en wikkel dit om waterkranen of waterleidingen of het randje onder de w.c bril.Laat dit een nachtje zitten en verwijder het dan .De kalk is dan helemaal op gelost.Spoel nog even na .Scheelt heel veel boen werk. (Corry Kester)
--------------------------------------------------------------------------------
Kauwgom in je kleren? Leg het in de diepvries, even laten bevriezen en je haalt het er zo af.
Ook dingen die je niet in de diepvries kunt, zoals een bankstel.Gewoon ijsblokjes op leggen, het werkt hetzelfde.
(Patricia Weijs)
--------------------------------------------------------------------------------


Tubes van tandpasta doorknippen in het midden, als de tube leeg is. Je zult verrast zijn hoeveel er nog inzit. Schuif de twee gedeeltes over elkaar als je de tube weglegt, dan droogt ie niet uit. Dit geldt ook voor cosmetica-tubes enz. (Anneke , Nederland)

--------------------------------------------------------------------------------
Een dekbedovertrek schuif ik over de matras als bescherming. Zo blijft de matras hygiënischer en hoef ik geen dure matrasbeschermers te kopen. Dit gaat zowel voor één- als tweepersoonsbedden. Christel (Deurne – België)
--------------------------------------------------------------------------------

Van een badlaken dat is versleten kun je een kleinere handdoek maken voor in de keuken. Zijn deze versleten dan zijn ze nog goed genoeg om er een washandje van te maken. Kan ook met lakens die versleten zijn, soms te vermaken tot laken voor een éénpersoonsbed of kussensloop of zakdoek.

Koop wasmiddel, als het in de aanbieding is, ruim in, Bederven doet het niet en wil ook niks te eten. Hetzelfde met wc-papier.

(Barbara Wilbrink - Nederland)


--------------------------------------------------------------------------------

Ik schaf enkele goedkope wegwerp-verfkwasten aan. Na het verfkarwei wikkel ik deze verfkwasten (ietwat gereinigd natuurlijk) in keukenfolie en stop ze in de diepvries. Bij het volgende verfkarwei hoef ik geen nieuwe kwasten te kopen, enkel de oude wat laten ontdooien. De haren blijven zacht
Zo heb ik momenteel vier kwasten ingevroren, die nemen slechts heel weinig ruimte in.

(Marianne Schollaert, Smetlede)
--------------------------------------------------------------------------------

Goedkope shampoo werkt erg goed voor het wassen van wollen spulletjes.Je hebt misschien nog een busje staan wat niet bevalt, maar prima kan dienen om je trui mee te wassen. Spoelt ook snel uit. (Ingrid Bonne, Beveren)
--------------------------------------------------------------------------------

Een oude dekbedovertrek schuif ik over de matras als bescherming. Zo blijft de matras hygiënischer en hoef ik geen dure matrasbeschermers te kopen. Dit gaat zowel voor één- als tweepersoonsbedden. (Christel ,Deurne)


--------------------------------------------------------------------------------

- Lelijke sneeuwranden op schoenen of laarzen verdwijnen als U het ler met een doorgesneden ui inwrijft en met een zachte doek nawrijft.

- Wie ondanks sneeuw en/of gladheid op de fiets weg moet, kan beter eerst de banden een stukje laten leeglopen. Wikkel dan om de zachte band een goed stuk touw en pomp dan de band weer op : dan hebt U een fiets met prima sneeuwkettingen

- Oplossen van plaatsgebrek : hang een oud bedspiraal zo'n 1 meter tegen het plafond met kettingen (in het berghok of zo) en het krijgt als steekzoldertje een tweede leven. Een extra voordeel hiervan is dat het schoon blijft, want het stof valt er gewoon door. Het blijft ook allemaal overzichtelijk daar U altijd kunt zien wat er op ligt

- anti-slip : bekleed de spijlen van je bagagedrager op je fiets met een geribbelde afvoerslang zodat de boeken- of boodschappentas er minder snel afschuift.

(Priscilla Micholt-Lescroart, Jabbeke)


--------------------------------------------------------------------------------

Als je boodschappen doet bij de supermarkt, kun je alle fruit en groenten los afwegen en in 1 zakje meenemen. Voor appels en peren heb je natuurlijk niet eens een zakje nodig.

Haal je de vitamientjes bij de groenteboer, dan zal hij losse groenten (bv sperziebonen) wel in een zakje doen. Bewaar het zakje en neem het weer mee bij een volgend bezoek. Zelfde geldt voor eierdozen.

Plastic tassen zijn prima pedaalemmer zakken, deze koop ik dus ook nooit. En diezelfde plastic zakken zijn ook niet uit winkels afkomstig, maar verkregen van vrienden die er iets in mee namen bijvoorbeeld.

(Rian Jacobs)
--------------------------------------------------------------------------------





:fpetaf: Klaar met integratie cursus,diploma behaald :knife_hea

Orakel
04-01-04, 22:00
Geplaatst door sadeeQ
:fpetaf: Klaar met integratie cursus,diploma behaald :knife_hea

Nog niet helemaal broeder. Je laat op jaarbasis een paar euro liggen:


Als je boodschappen doet bij de supermarkt, kun je alle fruit en groenten los afwegen en in 1 zakje meenemen. Voor appels en peren heb je natuurlijk niet eens een zakje nodig.

Voor het afwegen moet je de steeltjes of bladeren van de groente en fruit halen. :fplet:

respect
04-01-04, 22:23
Geplaatst door sadeeQ
Tien tips om uw inkomen te vergroten
Aan het begin van 2003 gaf UW GOED RECHT tien tips om geld te besparen. Maar na een jaar lang beknibbelen is de lol daar wel vanaf. In 2004 moet het allemaal anders en daarom nu 10 manieren om dit jaar iets bij te verdienen.



1.Verhuur kamers
Hebt u kamers over in huis? Verhuur ze. Zeker in studentensteden is er sprake van constante kamernood. U helpt iemand aan onderdak en u wordt er zelf financieel beter van. De overheid stimuleert de verhuur van leegstaande kamers aan studenten. Voor een deel van de inkomsten uit kamerverhuur (3710 euro in 2004) geeft zij een belastingvrijstelling. Bovendien geldt specificiek voor het verhuren van zogenoemde hospitakamers dat u binnen negen maanden de huur kunt opzeggen zonder opgave van redenen. Bevalt het niet, dan zit u er dus niet aan vast. Wat u maximaal aan huur mag vragen is mede afhankelijk van het aantal punten waarmee de kamer wordt gewaardeerd, maar kan al gauw oplopen tot enkele honderden euro's per maand.
Meer informatie op internet: www.vrom.nl

2. Betaald proeven
Voordat een product op de markt komt, leggen veel bedrijven de creatie eerst aan een testpanel voor. De gelukkige panelleden mogen deze producten proeven en krijgen als klap op de vuurpijl ook betaald voor hun mening. Een uurtje smullen of walgen levert bij verscheidene onderzoeksbureau's al snel tien euro op. Wie één keer per week aanschuift, kan van dat geld straks een last-minute reis naar de Turkse of Spaanse zon boeken.
Meer informatie op internet: www.opinionms.com of www.smaakonderzoek.nl (zoekt alleen bewuste proevers uit de omgeving van Wageningen)

3. Meld je aan als proefkonijn
U kunt geld verdienen door mee te doen aan geneesmiddelenonderzoek. Pharma Bio-Research zoekt vrijwilligers die zich als 'proefkonijn' beschikbaar stellen. Deelnemers ontvangen, afhankelijk van de mate van belasting van het onderzoek, 90 tot 158 euro per dag. Bovendien worden de reiskosten vergoed: 28 cent per kilometer. Rogier Brink: ,,Wij zoeken jaarlijks ongeveer 2500 vrijwilligers. Doorgaans jonge, gezonde mensen van 18 tot 45 jaar. Maar daarnaast hebben we ook speciale groepen nodig, zoals ouderen of mensen met een bepaalde aandoening. Er zijn onderzoeken waarvoor de deelnemers thuis kunnen blijven, maar meestal verblijven ze een tot twee weken in onze kliniek in Zuidlaren, Groningen of Assen. Jaarlijks melden zich ongeveer 20.000 vrijwilligers. Tijdens het selectieproces vallen de meesten af. Ze trekken zich terug, hebben geen belangstelling meer of komen niet door de keuring.''
Pharma Bio-Research is een onafhankelijk wetenschappelijk instituut dat in opdracht van internationale pharmaceutische en biotechnologische firma's op commerciële basis onderzoek doet naar de werking van nieuwe geneesmiddelen bij mensen.
Meer informatie: tel. 0800-7427622; internet: www.pbr.nl

4. Verdien geld via homeparty's
Maakt u snel contact en haalt u anderen gemakkelijk over iets te kopen? Dan kunt u bijverdiensten zoeken in de verkoop van cosmetica, tupperware, lingerie, schoonmaakartikelen, speelgoed of voedingssupplementen via homeparty's. De verdiensten zijn afhankelijk van de hoeveelheid bijeenkomsten die een gastheer of gastvrouw thuis organiseert en de verkoop. De provisie kan variëren van 10 tot 25 procent. Bedraagt de verkoop 200 euro, dan verdient u 20 tot 50 euro. Of de verdiensten opwegen tegen de inspanning verschilt per persoon. Een vrouw die als demonstratrice heeft gewerkt: ,,Het idee is goed om geld te verdienen met homeparty's, maar je moet zo veel werk verrichten om je producten bij je klanten te brengen. Uiteindelijk werk je meer dan 15 uur in de week. En wat je ervoor terugkrijgt, vind ik peanuts.'' Een vrouw die al vijf jaar homeparty's organiseert: ,,Een gemiddelde demonstratrice verdient bij ons 100 euro per party. Daarvoor moest ik vroeger twee volle dagen werken.''
Meer informatie internet: www.directeverkoop.nl; www.tupperware.nl; www.janbibejan.com; www.herbalife.com; www.ha-ra.nl en www.peggys.nl.

5.Strijk je rijk
Er zijn veel manieren om thuis geld bij te verdienen: van sorteerwerk tot het beantwoorden van sms-berichten. De website thuiswerk.pagina.nl levert tal van ideeën. Pas op voor valkuilen want er zijn sites die valse verwachtingen wekken en contactgegevens over werkaanbod slechts tegen betaling prijsgeven. Bezoekers moeten dan eerst een 0900-nummer bellen (à 1,15 of 1,30 euro per gesprek) om een toegangscode op te halen. Wel de moeite waard op internet zijn de websites thuisblijfmoeders.nl en wahm.nl (work at home mom). Bezoekers kunnen daar veel opsteken van ervaringen van anderen. Zo is Conny, moeder van een kind, een was- en strijkservice begonnen in Gaasterland. In haar buurt wonen veel werkende jongeren die weinig tijd hebben voor de huishouding. Conny ontdekte een gat in de markt. Voor wassen vraagt ze 3,80 euro. En voor strijken hanteert ze de volgende tarieven: beddengoed 1 euro, overhemd 70 cent, broek met plooi 60 cent, spijkerbroek 50 cent, kinderkleding 40 cent, theedoek 20 cent en zakdoek 10 cent per stuk.
Conny: ,,Ik ben een maand of drie geleden begonnen en heb nu zeven klanten. Er zouden er nog een stuk of drie bij kunnen, maar dan vind ik het wel genoeg. Ik wil natuurlijk voldoende tijd overhouden voor mijn dochtertje.''

6.Werken als gastouder
Doordat ouders steeds meer moeten betalen voor de opvang van hun kinderen in crèches, groeit de vraag naar particuliere opvang. Wie van kinderen houdt en graag thuis werkt, kan geld verdienen als gastouder. Meld je aan bij een bemiddelingsbureau. Dat neemt je veel werk uit handen, zoals het zoeken van klandizie en het onderhandelen met ouders over de prijs en de voorwaarden. Gastouders verdienen gemiddeld drie euro per kind per uur. Het fiscale stelsel biedt gastouders een gunstige belastingregeling. En gastouders die veel kinderen opvangen en daarmee een hoger inkomen verdienen, kunnen overwegen zelfstandig ondernemer te worden. Zij profiteren dan van belastingvoordelen zoals zelfstandigen- en startersaftrek. Scholen hebben vaak overblijfmoeders nodig om kinderen tussen de middag op te vangen. Ook dat kan een leuke bijverdienste opleveren. Er zijn moeders die daar tien euro per keer mee verdienen.
Meer informatie internet: startpagina.gastouders.nl

7.Verkoop groenten uit eigen tuin
Op het platteland verdienen boeren bij met de verkoop van aardappelen, groenten, fruit, melk en bloemen aan particulieren. Wie een flinke (volks)tuin heeft, kan zich ook hierop richten. Zet een bord 'te koop' langs de weg waarop u uw producten van eigen grond aanbeveelt. Of probeer via buren, familie en kennissen een netwerk van kleine afnemers op te bouwen. Ook al hebt u een voorsprong op uw 'concurrentie' (doordat de groenten die u aanbiedt vers en onbespoten zijn), toch is het raadzaam met de prijzen onder die van de supermarkt te blijven. Anders prijst u zich uit de markt.

8. Surfen voor geld
Geld verdienen met surfen op internet? Nou ja, niet helemaal natuurlijk. Want u betaalt de kabelaansluiting of telefoontikken toch zelf. Maar adverteerders willen graag weten wat een consument allemaal uitspookt op het wereldwijde web. Er zijn verscheidene bedrijven waar u zich gratis kunt inschrijven. Sommigen leveren alleen een programma dat uw surfgedrag volgt. Anderen keren geld uit voor reclamemailtjes die u ontvangt en opent of voor een bezoekje aan een website en een vragenlijst die u invult. Deze manier van bijverdienen is dus alleen geschikt voor degene die zich niet ergert aan reclame en er ook geen bezwaar tegen heeft als persoonlijke gegevens op allerlei plaatsen bekend worden. Let wel even op met welke partij u in zee gaat. Zo betalen sommige buitenlandse bedrijven alleen met een cheque. Het verzilveren daarvan kost al snel tien euro.
Eén van de geldschieters is www.euroclix.nl. Het bedrijf keert naar eigen zeggen 20.000 euro per maand uit. Leden krijgen punten voor mailtjes en reclameboodschappen die ze ontvangen. Meedoen aan marktonderzoek levert ook punten op, net als het aanmelden van nieuwe leden. Die punten kunnen leden later inwisselen voor geld. Actieve deelnemers moeten zo zeker 25 euro per kwartaal bij elkaar kunnen klikken. Euroclix stort geld op bank- of girorekening, maar u kunt ook voor cadeau's kiezen of het geld aan een goed doel (stichting Aap) schenken.

9. Schrijf u in bij een castingbureau
Dik of dun, kaal of krullenbol: figuranten zijn er in alle soorten en maten. Kijkt u maar eens naar een reclameblokje op televisie of de beeldvulling rondom de soapsterren. Vaak normale mensen net als u en ik. Schrijf u in bij een castingbureau en wie weet staat u dit jaar ook een keer in of net naast de spotlights. De verdiensten verschillen enorm. Van 25 euro voor een hele dag kou lijden als figurant op een filmset tot duizenden euro's voor een belangrijke rol in een reclamecampagne. Pas wel op voor wat kaf tussen het koren. Er zijn bureau's die eerst honderden euro's vragen voor een fotosessie en u vervolgens niet aan werk helpen. Controleer dus altijd even welke opdrachtgevers het bureau in het verleden heeft gehad.
Een groot castingbureau is AFT Group in Amsterdam. De inschrijving kost 60 euro. Voor dat geld maakt het bureau foto's en plaatst deze op internet (www.aftgroup.nl).
Er zijn ook speciale castingbureau's voor huisdieren. Het tarief verschilt per opdracht en bureau, maar het Amsterdamse Animaux betaalt 28 euro per uur voor de meeste klussen. Inschrijven kost 25 euro. Alle soorten dieren zijn welkom. Honden en katten, maar ook reptielen en insecten maken kans op 'eeuwige roem'. www.dierencasting.nl

10. Ga studeren.
De LOI, met 100.000 studenten en cursisten de grootste aanbieder van afstandsonderwijs, trekt profijt uit een economische teruggang. De instelling merkte het afgelopen jaar een duidelijke trend dat mensen door zelfstudie hun kansen op de arbeidsmarkt willen vergroten. ,,De interesse in lerarenopleidingen is echt enorm, maar ook de opleidingen op de gebieden van informatica, management en administratie zitten in de lift. Het internet is daarbij in toenemende mate een steun in de rug en ook een versnellende factor'', zegt Jan Kramer van de Onderwijsinstelling.
Vraag is natuurlijk met welke opleidingen je het beste je salaris op kunt krikken. Over het algemeen is het simpel: hoe hoger de opleiding, hoe hoger het salaris. Denk daarbij vooral aan hbo-niveau. Kramer: ,,Dit pleit voor bijvoorbeeld een studie master of business administration waarmee we begin vorig jaar zijn begonnen. Maar al onze beroeps- en functiegerichte opleidingen leiden uiteindelijk tot een hogere waardering door werkgevers.
Informatie internet: www.loi.nl

Met medewerking van: Erik Bogaards, Cees Langerak, Jaap Roelants en Wout Smit.

11. word crimineel...
Toch wel gek dat ze deze er niet bij hadden vermeld, ondanks het feit dat de Nederlandse economie voor 1/3 draait op crimineel geld zoals; drugs; prostitutie; zwartgeld; fraude enz.

De makkelijkste manier om in 2004 veel geld te verdienen is om 3 a 4 meisjes (meer is moeilijk te controleren) te vinden die het leuk vinden om je naam op hun lichaam te tatoaeren en voor veel geld met andere mannen sex te hebben. Zij krijgen 25% en jij 75%. Ik weet zeker dat je in 2004 al een C-Klas kan bestellen. En je hoeft niets aan de belasting te betalen.

Kom op, wordt crimineel en lever ook je bijdrage aan de Nederlandse economie!

Jezus

Orakel
04-01-04, 22:27
Geplaatst door respect
11. word crimineel...
Toch wel gek dat ze deze er niet bij hadden vermeld, ondanks het feit dat de Nederlandse economie voor 1/3 draait op crimineel geld zoals; drugs; prostitutie; zwartgeld; fraude enz.

De makkelijkste manier om in 2004 veel geld te verdienen is om 3 a 4 meisjes (meer is moeilijk te controleren) te vinden die het leuk vinden om je naam op hun lichaam te tatoaeren en voor veel geld met andere mannen sex te hebben. Zij krijgen 25% en jij 75%. Ik weet zeker dat je in 2004 al een C-Klas kan bestellen. En je hoeft niets aan de belasting te betalen.

Kom op, wordt crimineel en lever ook je bijdrage aan de Nederlandse economie!

Jezus

:moe:

sadeeQ
04-01-04, 22:28
Geplaatst door Orakel
Nog niet helemaal broeder. Je laat op jaarbasis een paar euro liggen:



Voor het afwegen moet je de steeltjes of bladeren van de groente en fruit halen. :fplet:

:lekpuh: baah ik heb maar een 5,5 voor mijn cursusje gehaald,jij waarschijnlijk een 9?

sadeeQ
04-01-04, 22:29
Geplaatst door respect
11. word crimineel...
Toch wel gek dat ze deze er niet bij hadden vermeld, ondanks het feit dat de Nederlandse economie voor 1/3 draait op crimineel geld zoals; drugs; prostitutie; zwartgeld; fraude enz.

De makkelijkste manier om in 2004 veel geld te verdienen is om 3 a 4 meisjes (meer is moeilijk te controleren) te vinden die het leuk vinden om je naam op hun lichaam te tatoaeren en voor veel geld met andere mannen sex te hebben. Zij krijgen 25% en jij 75%. Ik weet zeker dat je in 2004 al een C-Klas kan bestellen. En je hoeft niets aan de belasting te betalen.

Kom op, wordt crimineel en lever ook je bijdrage aan de Nederlandse economie!

Jezus

wat ze ook vergeten zijn is sex. een kaas gaat nooit naar de hoeren om daar zijn geld uit te geven, die neemt gewoon een hond in huis :auw2:

mark61
04-01-04, 23:14
Geplaatst door sadeeQ
wat ze ook vergeten zijn is sex. een kaas gaat nooit naar de hoeren om daar zijn geld uit te geven, die neemt gewoon een hond in huis :auw2:

Je vraagt je af wie er dan nog wel naar de hoeren gaat. De een zn hond, de ander zn geit. Antillianen? Die hebben ook zat geiten. Een gedoemde bedrijfstak.

En ik blijf erbij, je bent verkeerd voorgelicht en geïntegreerd in het verkeerde Lage Land. Wat sneu! :brozac:

respect
04-01-04, 23:31
Geplaatst door mark61
Je vraagt je af wie er dan nog wel naar de hoeren gaat. De een zn hond, de ander zn geit. Antillianen? Die hebben ook zat geiten. Een gedoemde bedrijfstak.

En ik blijf erbij, je bent verkeerd voorgelicht en geïntegreerd in het verkeerde Lage Land. Wat sneu! :brozac:

Wat zijn dit voor dierenmanieren, zeg?

Wat Sadiq bedoelde is dat een kaas gelijk is aan een hond, dus een kaas doet het altijd met een hond ongeacht het geslacht van de kaas! Toch Sadiq? En jij komt met geiten stoer doen, heb je weleens gehoord van symbolisch praten.

Symboliek heeft ook niets met integratie te maken, symboliek is een universele kenmerk van intellegentie! Domme conclusies trekken is een kenmerk van domheid, toch markIQ61?

Jezus

mark61
05-01-04, 02:57
Geplaatst door respect
Wat zijn dit voor dierenmanieren, zeg?Jezus

Gaat het nog een beetje, Respect?