PDA

Bekijk Volledige Versie : Imazighen Cola



Afrux
05-01-04, 11:43
http://www.imazighencola.com/

10% van de winst gaat naar Amazigh culturele activiteiten.

taouanza
05-01-04, 12:03
Geplaatst door Afrux
http://www.imazighencola.com/

10% van de winst gaat naar Amazigh culturele activiteiten.


:moe:

Royce
05-01-04, 12:14
:verward: Zo zinloos.

taouanza
05-01-04, 12:18
Geplaatst door Royce
:verward: Zo zinloos.

Is dat een schilderij in je avatar?
Hou jij van kunst?

plexus
05-01-04, 12:19
http://www.imazighencola.com/IMG/arton15.jpg

waarom moeten al die andere cola-merken ook rood in hun ontwerp hebben...weinig creativiteit :cola:

rachid23
05-01-04, 12:35
Geplaatst door Afrux
http://www.imazighencola.com/

10% van de winst gaat naar Amazigh culturele activiteiten.

Die 10% mag van mij naar andere zaken, mensen die het echt nodig hebben. Dit is naar mijn mening zoals Royce al zei, zinloos.

mark61
05-01-04, 13:12
Türkcola rules O.K.! :turkije:



Waarom is het zinloos?

Afrux
05-01-04, 13:27
Geplaatst door mark61
Türkcola rules O.K.! :turkije:



Waarom is het zinloos?

Dat vraag ik me af!!

In geen enkel Amazigh land (Algerije, Marokko, etc...) wordt de Amazigh cultuur gepromoot. I.t.s. het wordt tegengewerkt, dit is een mooie initiatief om de prive bijdrage voor het behoud van een van de oudste talen en culturen in de wereld te steunen.

Drink bewust, Drink Imazighen-Cola. (het smaakt ook nog lekker, iets lekkerder dan Turk-Cola :-) )

mark61
05-01-04, 13:32
Geplaatst door Afrux
Dat vraag ik me af!! Drink bewust, Drink Imazighen-Cola. (het smaakt ook nog lekker, iets lekkerder dan Turk-Cola :-) )

Drink bewust. Al die suiker is niet goed voor je :p Ister al een lite-versie (nog ongezonder).

In Leiden wordt er aan de universiteit wel iets aangedaan, maar niet veel. Aan Tamazight bedoel ik.

Bedoelen ze met zinloos dat die cultuur niet moet worden benadrukt ten koste van de algemeen-Marokkaanse (of Algerijnse etc.)? De Touareg in Mali en Niger zijn ook al aan het verdwijnen. Droevig vooruitzicht.

Royce
05-01-04, 14:03
Geplaatst door mark61
Türkcola rules O.K.! :turkije:



Waarom is het zinloos?


Culturele Imazighen activiteiten. Daar hebben we subsidies voor.

sienia
05-01-04, 14:07
Geplaatst door Royce
Culturele Imazighen activiteiten. Daar hebben we subsidies voor.

JE onderdrukkende arabisch bloed steekt weer eens zijn vuile kop op.


:p

taouanza
05-01-04, 14:14
Geplaatst door Afrux
In geen enkel Amazigh land (Algerije, Marokko, etc...) wordt de Amazigh cultuur gepromoot. I.t.s. het wordt tegengewerkt, dit is een mooie initiatief om de prive bijdrage voor het behoud van een van de oudste talen en culturen in de wereld te steunen.



Das nie waar!

an3sdej
05-01-04, 14:15
Als deze cola beter is dan die Mekkacola die ik in Frankrijk laatst eens kocht, dan zal ik ze steunen. Die Mekkacola voerde ik later maar aan de varkens, die lustten het zo te zien wel.

Royce
05-01-04, 14:16
Geplaatst door taouanza
Das nie waar!



Ik word horendol van al dat gezeur over Imazighen enzo....:D

mark61
05-01-04, 14:16
Oh-oh wat heb ik nou weer gedaan. Dat was niet de bedoeling. Trek me ijlings terug.

Taouanza meteen weer denken dat ik toch ... ben. ayyy

et_2000nl
05-01-04, 14:18
Dat Cola zo populair is dat iedere zich onderscheidende groep zijn eigen smaakje en merknaam wil promoten.... Is dat spul zo verslavend of zo? :moe:

Bij bier is het tenminste makkelijk, je hebt verschillende merken en die dienen dezelfde commerciele en kapitalistische belangen. Maar waarom word juist Cola gebruikt voor anti-amerika campagne of idealogische doelen.... :moe:

Zwarte Schaap
05-01-04, 14:24
Geplaatst door sienia
JE onderdrukkende arabisch bloed steekt weer eens zijn vuile kop op.

:p

Ik durf te wedden dat ie geen druppel arabische bloed in zich heeft. Waarom kennen de meeste marokkanen hun geschiedenis niet dan zouden ze het verschil weten tussen arabischtalig en berbertalig en dat iemand die arabisch spreekt niet per definitie arabier hoeft te zijn. Net zoals dat iemand die nederlands spreekt geen Nederlander hoeft te zijn.

Royce
05-01-04, 14:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik durf te wedden dat ie geen druppel arabische bloed in zich heeft. Waarom kennen de meeste marokkanen hun geschiedenis niet dan zouden ze het verschil weten tussen arabischtalig en berbertalig en dat iemand die arabisch spreekt niet per definitie arabier hoeft te zijn. Net zoals dat iemand die nederlands spreekt geen Nederlander hoeft te zijn.

Ik ben Nederlander :ego:

Royce
05-01-04, 14:27
Geplaatst door Royce
Ik ben Nederlander :ego:


en Al3arbi in 1. :p

sienia
05-01-04, 14:30
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik durf te wedden dat ie geen druppel arabische bloed in zich heeft. Waarom kennen de meeste marokkanen hun geschiedenis niet dan zouden ze het verschil weten tussen arabischtalig en berbertalig en dat iemand die arabisch spreekt niet per definitie arabier hoeft te zijn. Net zoals dat iemand die nederlands spreekt geen Nederlander hoeft te zijn.
Dat weten we allemaal wel, maar voor het gemak duiden we de arabisch sprekenden aan met arabier. Ik ben eenarabischsprekende riffia, door de amazighen die ik ken word ik aangeduid als de tha3arbist (ofzo).

De Amazighcultuur wordt op 2M iig genoeg gepromoot. :hihi:

Afrux
05-01-04, 14:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik durf te wedden dat ie geen druppel arabische bloed in zich heeft. Waarom kennen de meeste marokkanen hun geschiedenis niet dan zouden ze het verschil weten tussen arabischtalig en berbertalig en dat iemand die arabisch spreekt niet per definitie arabier hoeft te zijn. Net zoals dat iemand die nederlands spreekt geen Nederlander hoeft te zijn.

Het is geen ARabisch maar Ddarija, Mohammed Chafik heeft op verzoek van wijlen koning hassan II een boek over de Relatie van het Ddarija met het Tamazight. Ddarija bestaat grotendeels uit het Tamazight en Arabisch en wordt gesproken met Tamazight grammatica. Dus iemand die Ddarija spreekt, spreekt geen Arabisch..


Ok genoeg over cola. Heeft iemand zin Amazigh wijn:

http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg

Royce
05-01-04, 14:43
Geplaatst door Afrux
Het is geen ARabisch maar Ddarija, Mohammed Chafik heeft op verzoek van wijlen koning hassan II een boek over de Relatie van het Ddarija met het Tamazight. Ddarija bestaat grotendeels uit het Tamazight en Arabisch en wordt gesproken met Tamazight grammatica. Dus iemand die Ddarija spreekt, spreekt geen Arabisch..


Ok genoeg over cola. Heeft iemand zin Amazigh wijn:

http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg



Alcoholvrij??

Wanneer komt Amazigh Maandverband en WC-papier uit,:p

an3sdej
05-01-04, 14:43
http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg

Die ga ik zeker eens proberen. Ik wist niet dat Marokko als overwegend islamitisch land wijn produceerde. Doet SA en Iran dat ook?

taouanza
05-01-04, 14:44
Geplaatst door Afrux
Het is geen ARabisch maar Ddarija, Mohammed Chafik heeft op verzoek van wijlen koning hassan II een boek over de Relatie van het Ddarija met het Tamazight. Ddarija bestaat grotendeels uit het Tamazight en Arabisch en wordt gesproken met Tamazight grammatica. Dus iemand die Ddarija spreekt, spreekt geen Arabisch..


Ok genoeg over cola. Heeft iemand zin Amazigh wijn:

http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg



oh alcohol?! :gechoquee

Afrux
05-01-04, 14:46
Geplaatst door an3sdej
http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg

Die ga ik zeker eens proberen. Ik wist niet dat Marokko als overwegend islamitisch land wijn produceerde. Doet SA en Iran dat ook?

Marokko staat op plaats 41 in d ewereld als producent van wijn en 39 als consument..

Er zijn verschillende Amazigh wijnen (ook Amazir).. En ik moet je zeggen Marokkaanse wijn (niet enkel de Amazigh type maar ook met andere namen is erg lekker en behoort tot de top van de wereld).

Royce
05-01-04, 14:47
Geplaatst door an3sdej
http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg

Die ga ik zeker eens proberen. Ik wist niet dat Marokko als overwegend islamitisch land wijn produceerde. Doet SA en Iran dat ook?


Doen SA en Iran, maar volgens mij doen ze dat niet nee,

Afrux
05-01-04, 14:54
Geplaatst door Royce
Doen SA en Iran, maar volgens mij doen ze dat niet nee,

trouwens marokko produceert maar 50 miljoen flessen per jaar.

Royce
05-01-04, 14:55
Geplaatst door Afrux
trouwens marokko produceert maar 50 miljoen flessen per jaar.



Zolang het maar geld oplevert, is er niet zoiets als Sinasappelwijn uit Berkane ofzo...:hihi:

taouanza
05-01-04, 14:58
Geplaatst door Royce

Ik word horendol van al dat gezeur over Imazighen enzo....:D


Jaja met je eRRRRRRRR7oub.:hihi:

an3sdej
05-01-04, 15:01
Afrux, zijn die wijnen hier gewoon in wijnhandels te koop?

Royce
05-01-04, 15:04
Geplaatst door an3sdej
Afrux, zijn die wijnen hier gewoon in wijnhandels te koop?


Gall&Gall hadden enkele weken geleden aanbieding met Marokkaanse wijnen, :)

Afrux
05-01-04, 15:07
Geplaatst door Royce
Gall&Gall hadden enkele weken geleden aanbieding met Marokkaanse wijnen, :)

In Frankrijk zijn ze in

in Brussel zijn ze ook makkelijk verkrijgbaar


ik denk dat ze bij Gall&Gall wel te vindne zijn en soms hebben ze ze ook bij AH.

an3sdej
05-01-04, 15:16
OK bedankt, zal het zeker eens kopen om uit te proberen :fpimp:

Eoft
05-01-04, 15:36
Ik snap die mensen van Amazighcola (of je hoe je het ook schrijft) niet
alleen maar 10 % ??? :regie:
Da'sh toch nie normaal
Het kan toch wel 40 % zijn
Is dat zoooo moeilijk?

Maar ja
Ik begin maar niet anders
krijg ik zo'n grote lijst
van mensen met kritiek
Dus eehmmm...
Dit is mijn site! (http://www.spongeboblovers.tk)

Syphax
05-01-04, 16:25
Geplaatst door an3sdej
OK bedankt, zal het zeker eens kopen om uit te proberen :fpimp:

Je kan overal Marokkaanse wijn kopen (zelfs bij avondmarkt).
Dat is overigens wel iets wat ik heel raar vond in Marokko.
Ze produceren zelf alcohol, en je mag ook in hotels en restaurants drinken...geen probleem. Maar op het terras mag je dat als Marokkaan zijnde niet...heel frappant.
Ik was met wat Nederlandse vrienden in Agadir op de boulevard, en de ober kwam de bestelling nemen. Het kwam er op neer dat al mijn vrienden een biertje mochten drinken behalve.....moi. Ik mocht wel, maar dan niet op het terras.
Vond ik wel heel ironisch...iedereen heeft problemen met Marokkanen, zelfs.... :maf2:
Het probleem lost zichzelf op als je geen Arabisch meer spreekt tegen die ober, want dan kunnen ze je niet meer plaatsen...maar toch....vreemd.

Puk
05-01-04, 16:27
Geplaatst door mark61
Türkcola rules O.K.! :turkije:



Waarom is het zinloos?

Geef mij maar Fatwa-Cola!!

Cola met inhoud.

et_2000nl
05-01-04, 16:42
Geplaatst door an3sdej
Afrux, zijn die wijnen hier gewoon in wijnhandels te koop?

Andries, Appie Hein heeft ze ook in het assortiment, ze zijn geproduceerd in Marokko, gebotteld in Frankrijk. De Caubernet Savignon is erg goed, beetje Cotes du Rhone smaak, als je daar van houd, kost zo'n euro of 4 geloof ik. De meeste wijn komt uit de buurt van Meknes, zo ook deze. Ik heb er altijd een stuk of wat in de kelder staan....
Heb deze keer ook 3 flessen uit Marokko meegenomen, ga ik deze week lekker van genieten....

an3sdej
05-01-04, 17:06
weet je wat je ook nog meer aan die varkens van jou moet voeren

Zeg het eens Spleetje :fpimp:

Al Sawt
05-01-04, 21:18
Geplaatst door Puk
Geef mij maar Fatwa-Cola!!

Cola met inhoud. Of holocaust-cola.
Cola dat etnisch gemanipuleerd is.

nl-x
05-01-04, 21:28
Geplaatst door plexus
http://www.imazighencola.com/IMG/arton15.jpg

waarom moeten al die andere cola-merken ook rood in hun ontwerp hebben...weinig creativiteit :cola:

Zou jij dan ooit een groen blikje cola kopen?

taouanza
05-01-04, 21:51
Geplaatst door nl-x
Zou jij dan ooit een groen blikje cola kopen?


Dan zou ik aan Fernandez denken.

Blade20
05-01-04, 21:55
Wat ik mij nou afvraag. mensen die Cola kopen van een ander merk als Coca Cola, eten die daar dan ook lekker een Mars bij?

Overigens, niets mis met cola van een ander merk, daar betaal je tenminste niet zo veel voor.

et_2000nl
05-01-04, 22:23
Geplaatst door Blade20
Wat ik mij nou afvraag. mensen die Cola kopen van een ander merk als Coca Cola, eten die daar dan ook lekker een Mars bij?

Overigens, niets mis met cola van een ander merk, daar betaal je tenminste niet zo veel voor.

Ja die zooi van de Aldi die je bij vele, ahum, voorgeschoteld krijgt.... :kotsen2: Gewoon het echte spul....

Puk
05-01-04, 22:26
Geplaatst door Al Sawt
Of holocaust-cola.
Cola dat etnisch gemanipuleerd is.

Overspel-Cola!

Cola met dodelijke afloop.

Zwarte Schaap
05-01-04, 22:48
Geplaatst door Afrux
Ok genoeg over cola. Heeft iemand zin Amazigh wijn:

http://www.narbey.com/vins-du-monde/maroc/amazigh_small.jpg

De vernedering is compleet, dit noem ik de amazigh op de fles laten zitten. De fransen hebben toch nog succes met hun gif-implantaat.

Al Sawt
06-01-04, 02:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
De vernedering is compleet, dit noem ik de amazigh op de fles laten zitten. De fransen hebben toch nog succes met hun gif-implantaat. Ik constateer maar al te vaak, dat bepaalde Marokkanen die niet trots zijn op hun afkomst. Alles wat Frans is, zich eigen maken. Inclusief het gene, wat door ons godsdienst verworpen wordt.

En zoals ZS al zei, de Fransen hebben echt succes gehad met hun gif-implantaat.

et_2000nl
06-01-04, 14:08
Geplaatst door Al Sawt
Ik constateer maar al te vaak, dat bepaalde Marokkanen die niet trots zijn op hun afkomst. Alles wat Frans is, zich eigen maken. Inclusief het gene, wat door ons godsdienst verworpen wordt.

En zoals ZS al zei, de Fransen hebben echt succes gehad met hun gif-implantaat.

Je stelt hier dat je alleen van alles wat frans is en niet trots zijn op je marokkaanse afkomst afhankelijk zijn van elkaar. :moe:

Al Sawt
06-01-04, 15:12
Geplaatst door et_2000nl
Je stelt hier dat je alleen van alles wat frans is en niet trots zijn op je marokkaanse afkomst afhankelijk zijn van elkaar. :moe:
ET,

Veel Marokkanen ( die in Marokko wonen) die de hang hebben naar 'moderniteit, hebben met name een fascinatie hebben voor de Franse cultuur. En ze verloochen hun cultuur, afkomst en geloof. Puur omdat het onverenigbaar is met de Franse cultuur.

Tijdens mijn vakanties in Marokko, ontmoet ik tal van autochtone Marokkaanse jongeren die makkelijker Frans kunnen praten dan Arabisch. Om maar een voorbeeld te noemen.

et_2000nl
06-01-04, 15:19
Geplaatst door Al Sawt
ET,

Veel Marokkanen ( die in Marokko wonen) die de hang hebben naar 'moderniteit, hebben met name een fascinatie hebben voor de Franse cultuur. En ze verloochen hun cultuur, afkomst en geloof. Puur omdat het onverenigbaar is met de Franse cultuur.

Tijdens mijn vakanties in Marokko, ontmoet ik tal van autochtone Marokkaanse jongeren die makkelijker Frans kunnen praten dan Arabisch. Om maar een voorbeeld te noemen.

Vind jij. Ik snap niet waarom moderniteit en cultuur, afkomst en geloof niet verenigbaar kunnen zijn.... :moe:

Moi aussi.... :D

Afrux
06-01-04, 15:26
Geplaatst door Al Sawt
ET,

Veel Marokkanen ( die in Marokko wonen) die de hang hebben naar 'moderniteit, hebben met name een fascinatie hebben voor de Franse cultuur. En ze verloochen hun cultuur, afkomst en geloof. Puur omdat het onverenigbaar is met de Franse cultuur.

Tijdens mijn vakanties in Marokko, ontmoet ik tal van autochtone Marokkaanse jongeren die makkelijker Frans kunnen praten dan Arabisch. Om maar een voorbeeld te noemen.

Heb jij problemen mee? Ik dacht dat een ieder het recht had om zijn eigen weg te stippelen.

In het Tamazight zeggen we: Qaâ tghat' Ad tayer ghar ud'ar nnes. (ieder geit hangt uiteindelijk aan haar eigen beentje).

Dat je hier een commotie maakt en generaliseert door Imazighen voor alles en nog wat aan te zien, omdat een Franse man (compangon van een Andalu-Arabo) een van zijn wijnen Amazigh en de ander Amaazir noemt. Ik kan ook morgen varkens vlees op de markt brengen met de naam "Moslim" (Astaghfiru llah), daarom hoef je niet alles moslims te gaan beschuldigen van wersters hang...etc...

et_2000nl
06-01-04, 15:31
Geplaatst door Afrux
Heb jij problemen mee? Ik dacht dat een ieder het recht had om zijn eigen weg te stippelen.

In het Tamazight zeggen we: Qaâ tghat' Ad tayer ghar ud'ar nnes. (ieder geit hangt uiteindelijk aan haar eigen beentje).

Dat je hier een commotie maakt en generaliseert door Imazighen voor alles en nog wat aan te zien, omdat een Franse man (compangon van een Andalu-Arabo) een van zijn wijnen Amazigh en de ander Amaazir noemt. Ik kan ook morgen varkens vlees op de markt brengen met de naam "Moslim" (Astaghfiru llah), daarom hoef je niet alles moslims te gaan beschuldigen van wersters hang...etc...

Westerse hang is verboden natuurlijk.... :moe: Het om economische redenen wonen in een westers land valt daar niet onder?

Sorry Al Sawt, je begeeft je in een enorme spagaat....

Al Sawt
06-01-04, 15:40
Geplaatst door et_2000nl
Vind jij. Ik snap niet waarom moderniteit en cultuur, afkomst en geloof niet verenigbaar kunnen zijn....


Moi aussi.... :D Tuurlijk zijn moderniteit en cultuur, afkomst en geloof verenigbaar. Maar ze zijn niet langer verenigbaar, als grote groepen binnen de samenleving meer waarde hechten aan een vreemde cultuur dan de eigen cultuur.

En dat kan schadelijk zijn voor een land.

mrz
06-01-04, 15:46
Is pepsi typisch nederlands dan? :cheefbek:

an3sdej
06-01-04, 15:47
Ik kan ook morgen varkens vlees op de markt brengen met de naam "Moslim" (Astaghfiru llah), daarom hoef je niet alles moslims te gaan beschuldigen van wersters hang...etc...

Hohohoho, ik zit niet te wachten op concurentie hoor :mad: . Houden jullie het ff bij schapen, ieder zijn eigen stiel hoor. :lol:

Al Sawt
06-01-04, 15:48
Geplaatst door et_2000nl
Westerse hang is verboden natuurlijk.... :moe: Het om economische redenen wonen in een westers land valt daar niet onder?

Sorry Al Sawt, je begeeft je in een enorme spagaat....

Wonen in een westerse land is totaal anders, dan wonend in een niet westerse land en de een buitenlandse cultuur aanhangen.

Net als men hier in Nederland terecht opmerken, dat ze hun eigen cultuur en normen en waarden willen behouden. Geldt het ook voor alle landen in de wereld.

En als bepaalde mensen stellen, dat moderniteit en westerse cultuur 2 handen op een buik zijn. Dan hebben ze het totaal mis.

Je kan je zelf ontwikkelen en zonder dat het ten koste gaat van je eigen cultuur en godsdienst. Wie het tegen overgestelde beweerdt, heeft danig last van zelfminachting en minderwaardigheids-complex over zijn afkomst.

an3sdej
06-01-04, 15:55
Je kan je zelf ontwikkelen en zonder dat het ten koste gaat van je eigen cultuur en godsdienst. Wie het tegen overgestelde beweerdt, heeft danig last van zelfminachting en minderwaardigheids-complex over zijn afkomst.

Al Sawt, de hele westerse maatschappij is gebouwd op het kapitalisme, waaronder renteheffingen, oneerlijke handel met arme landen, uitbuiting van de aarde, accijnsen op alcohol en tabak, belastinginkomsten van drugsdealers en veel andere criminelen zoals alle rente aan geldverstrekkers, handel met "de grote vijand" etc.etc.etc.

Wat jij nu vertelt lijkt me erg hypocriet. Hoe denk je dat jouw pctje in elkaar zit? Hoe jouw mobieltje in elkaar steekt? Hoe jouw sportschoenen en andere kleding gemaakt zijn ? Ik denk niet dat al die zaken door Allah goedgekeurd zijn, en jij maakt overal wel zeer graag gebruik van.

Puk
06-01-04, 15:57
Geplaatst door Al Sawt
Tuurlijk zijn moderniteit en cultuur, afkomst en geloof verenigbaar. Maar ze zijn niet langer verenigbaar, als grote groepen binnen de samenleving meer waarde hechten aan een vreemde cultuur dan de eigen cultuur.

En dat kan schadelijk zijn voor een land.

Geldt dat ook voor Nederland Al Sawt?

Zwarte Schaap
06-01-04, 16:02
Geplaatst door Afrux
Heb jij problemen mee? Ik dacht dat een ieder het recht had om zijn eigen weg te stippelen.

In het Tamazight zeggen we: Qaâ tghat' Ad tayer ghar ud'ar nnes. (ieder geit hangt uiteindelijk aan haar eigen beentje).

Dat je hier een commotie maakt en generaliseert door Imazighen voor alles en nog wat aan te zien, omdat een Franse man (compangon van een Andalu-Arabo) een van zijn wijnen Amazigh en de ander Amaazir noemt. Ik kan ook morgen varkens vlees op de markt brengen met de naam "Moslim" (Astaghfiru llah), daarom hoef je niet alles moslims te gaan beschuldigen van wersters hang...etc...

Jij komt hier de wijn met vol trots presenteren, en om jou woorden te gebruiken astaghfiru llah !! Wat een vernedering voor mijn volk om een haram product te verbinden met onze naam.

Al Sawt
06-01-04, 16:08
Geplaatst door Afrux
Heb jij problemen mee? Ik dacht dat een ieder het recht had om zijn eigen weg te stippelen. Vrijheid van individu is belangrijk.
Maar als die vrijheid, nationale belevenis van cultuur en godsdienst aantast en negatieve ontwikkelingen voorbrengt, dan heb ik als een persoon problemen mee.

Als een moslim, de voorliefde heeft om kerst te vieren en zijn godsdienstige plicht te verzaaken, dan heb ik geen enkel probleem mee.
Als moskee bezoek in een Islamitische land achteruit loopt, dan heb ik geen enkel probleem mee. Aangezien er altijd pieken en dalen, in het godsdienstige belevenis binnen een land zijn.

Maar ik heb wel problemen mee, als veel mensen binnen een samenleving naar een externe cultuur gaan orienteren.
Want dan zit je je eigen identiteit te verdoezelen en collectief de nationale identiteit. En geen enkel land kan zich ontwikkelen, als het niet beschikt over een sterke nationale identiteit.

En daarom heb ik problemen mee.

Trouwens, dit geldt gaat over Marokkanen in Marokko. En niet over Marokkanen in den vreemde.




Geplaatst door Afrux
Dat je hier een commotie maakt en generaliseert door Imazighen voor alles en nog wat aan te zien, omdat een Franse man (compangon van een Andalu-Arabo) een van zijn wijnen Amazigh en de ander Amaazir noemt. Ik kan ook morgen varkens vlees op de markt brengen met de naam "Moslim" (Astaghfiru llah), daarom hoef je niet alles moslims te gaan beschuldigen van wersters hang...etc... Afrux, waar heb ik gerefereerd aan imazighen? Heb ik het uberhaupt over Imazighen?

Ik doel op alle en op alle Marokkanen in Marokko. En ik beschuldig geen moslims, maar Marokkanen. En de term beschuldiging is te verdachtmakend. Daarom is het niet gepast om het in dit context te gebruiken.


P.S. Als ik jouw was, zal ik niet al te vaak in etnische kantlijnen denken.
Het zorgt alleen voor schade voor de Marokkaanse samenleving, dan voor iets goeds.

Al Sawt
06-01-04, 16:12
Geplaatst door Puk
Geldt dat ook voor Nederland Al Sawt?
Ik verwijs je naar de onderstaande citaat.


Geplaatst door Al Sawt
Net als men hier in Nederland terecht opmerken, dat ze hun eigen cultuur en normen en waarden willen behouden. Geldt het ook voor alle landen in de wereld.


Ja het geldt ook in mindere mate voor Nederland. Maar de cultuur van migranten in Nederland, is doorspekt met Nederlandse gebruiken en normen en waarden.

Zwarte Schaap
06-01-04, 16:21
Geplaatst door Al Sawt
Ik verwijs je naar de onderstaande citaat.



Ja het geldt ook in mindere mate voor Nederland. Maar de cultuur van migranten in Nederland, is doorspekt met Nederlandse gebruiken en normen en waarden.
Wijn drinken vind ik geen cultuurelement dat een meerwaarde toevoegt aan een cultuur. Ik zie het als een schadelijke gif-implantaat, net als roken !

Al Sawt
06-01-04, 16:28
Geplaatst door an3sdej
Al Sawt, de hele westerse maatschappij is gebouwd op het kapitalisme, waaronder renteheffingen, oneerlijke handel met arme landen, uitbuiting van de aarde, accijnsen op alcohol en tabak, belastinginkomsten van drugsdealers en veel andere criminelen zoals alle rente aan geldverstrekkers, handel met "de grote vijand" etc.etc.etc.

Wat jij nu vertelt lijkt me erg hypocriet. Hoe denk je dat jouw pctje in elkaar zit? Hoe jouw mobieltje in elkaar steekt? Hoe jouw sportschoenen en andere kleding gemaakt zijn ? Ik denk niet dat al die zaken door Allah goedgekeurd zijn, en jij maakt overal wel zeer graag gebruik van. Weet je wat pas hypocriet is?

Als je denkt dat alleen dergelijke praktijken, een land welvaart kunnen bezorgen.

Je kan als land doormiddel van je natuurlijke hulpbronnen en vooral jou human resource je zelf ontwikkelen.

In elke economie zal zwart-geld -die veriend is met onfrisse praktijken- een rol van belang spelen. Je kan het bestrijden, maar het zal er altijd aanwezig zijn.

Maar integenstelling tot je bewering, ben ik er van overtuigd dat de rol in de ontwikkeling van een land heel klein is.

Zolang de 3e wereld landen, zich zelf niet van de post-koloniale tijdperk hebben ontworstelt. En zolang ze geen eerlijke concurrentie kansen hebben op de wereldmarkt, zullen ze zich nooit kunnen ontwikkelen.

Ongeacht de hoeveelheid rente en accijnsen op haram-produkten hebben ingevoerd.

Al Sawt
06-01-04, 16:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wijn drinken vind ik geen cultuurelement dat een meerwaarde toevoegt aan een cultuur. Ik zie het als een schadelijke gif-implantaat, net als roken ! Ik ben het volledig met je eens.
Maar veel mensen, zijn niet instaat om een scheiding te maken tussen godsdienst en cultuur en de identiteit waar het opberust anderzijds. En ze zijn minder in staat om de juiste overeenkomsten te zien.

et_2000nl
06-01-04, 16:49
Geplaatst door Al Sawt
Tuurlijk zijn moderniteit en cultuur, afkomst en geloof verenigbaar. Maar ze zijn niet langer verenigbaar, als grote groepen binnen de samenleving meer waarde hechten aan een vreemde cultuur dan de eigen cultuur.

En dat kan schadelijk zijn voor een land.

Ik vind dat je overdrijft Al Sawt. Die mensen kiezen die invloed uit vrije wil. Helaas komen idd de slechte invloeden ook binnen, maar laat er alsjeblieft geen alwetende normen en waarde politie komen die invloeden willen buitensluiten.

Als je het hebt over de eigen cultuur, moeten we dan ook diezelfde waarde hechten aan de tijd van voor de islamisering vam Marokko? Dat was toch ook een invloed van buiten af en was initieel een vreemde cultuur. Wanneer word een vreemde cultuur de eigen cultuur dan?

et_2000nl
06-01-04, 16:59
Geplaatst door Zwarte Schaap
Wijn drinken vind ik geen cultuurelement dat een meerwaarde toevoegt aan een cultuur. Ik zie het als een schadelijke gif-implantaat, net als roken !

De rijen bij Marjane bij de alcahol afdeling waren tijdens mijn verblijf 1 week geleden langer dan ooit te voren.... :moe: Hoe giftig dit dan ook mag zijn, de realiteit is totaal anders....

Al Sawt
06-01-04, 17:01
Geplaatst door et_2000nl
Ik vind dat je overdrijft Al Sawt. Die mensen kiezen die invloed uit vrije wil. Helaas komen idd de slechte invloeden ook binnen, maar laat er alsjeblieft geen alwetende normen en waarde politie komen die invloeden willen buitensluiten. ET, Ik pleit niet voor een alwetende normen en waarde politie. Maar voor meer bewustzijn, onder de gene die zich van hun eigen cultuur bevreemden.



Geplaatst door et_2000nl
Als je het hebt over de eigen cultuur, moeten we dan ook diezelfde waarde hechten aan de tijd van voor de islamisering vam Marokko? Dat was toch ook een invloed van buiten af en was initieel een vreemde cultuur. Wanneer word een vreemde cultuur de eigen cultuur dan? Je kan het zo bekijken. Maar dat was meer dan 1000 jaar geleden. En de Islam heeft zijn stempel in de hedendaagse Marokko gedrukt. Maar anno 2004, waar de wereld(of de delen ervan) op economisch en politiek gebied samensmelten, moeten wij als Marokkanen en Moslims bewust zijn van onze cultuur en gemeenschappelijle belang. En dat kan je alleen bereiken als je bewust bent van je identiteit.

Puk
06-01-04, 17:06
Geplaatst door Al Sawt
Ik verwijs je naar de onderstaande citaat.



Ja het geldt ook in mindere mate voor Nederland. Maar de cultuur van migranten in Nederland, is doorspekt met Nederlandse gebruiken en normen en waarden.

Dus een multi-cultuur is eigenlijk niet goed voor landen als Nederland en Marokko.

Ben ik wel met je eens.

Al Sawt
06-01-04, 17:09
Geplaatst door splijtstof


waarom denk je dat Afgeruxte hier ongefundeerd de etnische
troef op tafel gooit,en An3dje zijn cheerleader is. Mensen als Afrux, beseffen niet waar ze mee bezig zijn.

Ze denken dat ze hun goeie zaak kunnen behartigen, door de nadruk te leggen op Imazghen. Maar ze vergeten, dat Imazghen gewoon Marokkanen zijn. En ze beseffen niet, dat ze meer verdeeldheid en haat zaaien.

Al Sawt
06-01-04, 17:12
Geplaatst door Puk
Dus een multi-cultuur is eigenlijk niet goed voor landen als Nederland en Marokko.

Ben ik wel met je eens. Elke samenleving is multicultureel!

Culturen van elke bevolkingsgroep moet gerespecteerd worden. Maar dat geldt niet voor externe culturen.

Kortom Puk, we verschillen op dit gebied mijlen ver van elkaar.

an3sdej
06-01-04, 17:12
Maar ik heb wel problemen mee, als veel mensen binnen een samenleving naar een externe cultuur gaan orienteren.
Want dan zit je je eigen identiteit te verdoezelen en collectief de nationale identiteit. En geen enkel land kan zich ontwikkelen, als het niet beschikt over een sterke nationale identiteit.

Al Sawt, leg mij nou eens uit wat de typische Marokkaanse cultuur is. Waarom kan Marokko niet economisch en maatschappelijk sterker worden als ze meer westers gedachtengoed gaat omarmen?

En ik blijf het met je oneens, net zoals dat ik het ook met veel orthodoxe christenenen oneens ben. Jij en zij zehggen dat je best de moderniteit samen kunt laten gaan met geloof (in dit geval islam). Maar dat geloof ik weer niet. Enkele wezenlijke zaken gaan wel verloren door de kapitalistische invloed. En zeker als het gaat om integerheid t.a.v. alle voorzieningen in het westen, die opgebracht worden door o.a acciijnsen op alcohol, tabak, rente, handel met "vijanden van jouw geloof" etc etc.

Zwarte Schaap
06-01-04, 17:15
Geplaatst door et_2000nl
De rijen bij Marjane bij de alcahol afdeling waren tijdens mijn verblijf 1 week geleden langer dan ooit te voren.... :moe: Hoe giftig dit dan ook mag zijn, de realiteit is totaal anders....

Ik zeg toch ook de fransen hebben een goede strategie toegepast om deze schadelijke cultuurelement in onze volk te injecteren.

We weten natuurlijk uit westerse statistieken wat de drankcultuur te weeg brengt en zal brengen als we het verder laten voortwoekeren.

Een marokkaanse boerengezegde luidt dan ook; Ze pakken de moderniteit bij de staart beet in plaats van het bij de kop (horens) te vatten.

Puk
06-01-04, 17:17
Geplaatst door Al Sawt
Elke samenleving is multicultureel!

Culturen van elke bevolkingsgroep moet gerespecteerd worden. Maar dat geldt niet voor externe culturen.

Kortom Puk, we verschillen op dit gebied mijlen ver van elkaar.

Okay... is de islamitische cultuur een externe cultuur in Nederland?

En is de christelijke cultuur een externe cultuur in SA?

Al Sawt
06-01-04, 17:26
Geplaatst door an3sdej
Al Sawt, leg mij nou eens uit wat de typische Marokkaanse cultuur is. Waarom kan Marokko niet economisch en maatschappelijk sterker worden als ze meer westers gedachtengoed gaat omarmen? Simpel Andries.

Niet dat de Westerse cultuur slecht is, maar omdat de Westerse cultuur voor de meeste Marokkanen een vreemde cultuur is.

Voorts hebben wij onze eigen cultuur, die niet slechter of beter is dan de Westerse cultuur. Maar wel meer vertrouwder.

Als je als een collectief je eigen cultuur als basis gaat gebruiken, om meer vooruitgang te brengen. Heb je meer een kans van slagen, dan met een andere cultuur. Omdat de binnenlandse cultuur, de anker is van de collectieve en nationale identiteit. Het uitoefenen van een buitenlandse cultuur, zal altijd tegen de zere been stuiten van andere groepen binnen de samenleving. Het zal door sommige klakkeloos worden aanvaardt en door andere worden verworpen. En het kan zelf tot interne vijandschap leiden.

Zonder een sterke identiteits basis, kan een land nooit een nationale eenheid vormen. En het zal altijd aanmodderen.


Geplaatst door an3sdej
En ik blijf het met je oneens, net zoals dat ik het ook met veel orthodoxe christenenen oneens ben. Jij en zij zehggen dat je best de moderniteit samen kunt laten gaan met geloof (in dit geval islam). Maar dat geloof ik weer niet. Enkele wezenlijke zaken gaan wel verloren door de kapitalistische invloed. En zeker als het gaat om integerheid t.a.v. alle voorzieningen in het westen, die opgebracht worden door o.a acciijnsen op alcohol, tabak, rente, handel met "vijanden van jouw geloof" etc etc. Andries,
Aangezien ik nu geen tijd heb, zal ik vanavond antwoorden op je stuk.

an3sdej
06-01-04, 17:29
Als je als een collectief je eigen cultuur als basis gaat gebruiken, om meer vooruitgang te brengen. Heb je meer een kans van slagen, dan met een andere cultuur. Omdat de binnenlandse cultuur, de anker is van de collectieve en nationale identiteit. Het uitoefenen van een buitenlandse cultuur, zal altijd tegen de zere been stuiten van andere groepen binnen de samenleving. Het zal door sommige klakkeloos worden aanvaardt en door andere worden verworpen. En het kan zelf tot interne vijandschap leiden.

Zonder een sterke identiteits basis, kan een land nooit een nationale eenheid vormen. En het zal altijd aanmodderen.

Zoals je dit zegt moet ik toch een beetje denken aan zeer rechtse lieden die ditzelfde over de Nederlandse cultuur vertellen. Zij willen ook de nederlandse cultuur behouden zoals die is, zonder aanpassingen van buiten. Hebben zij dan niet gelijk?

Al Sawt
06-01-04, 17:29
Geplaatst door Puk
Okay... is de islamitische cultuur een externe cultuur in Nederland?

En is de christelijke cultuur een externe cultuur in SA? Marokkaanse en Turkse culturen zijn sinds de migratie, niet meer extern.

Aangezien er in SA geen Christenen leven, is het een externe cultuur.

In Libanon, Egypte, Syrie en Irak, zijn de Christelijke culturen alles behalve extern.

Puk
06-01-04, 17:37
Geplaatst door Al Sawt
Marokkaanse en Turkse culturen zijn sinds de migratie, niet meer extern.

Aangezien er in SA geen Christenen leven, is het een externe cultuur.

In Libanon, Egypte, Syrie en Irak, zijn de Christelijke culturen alles behalve extern.

Dus als er de komende vijf jaar twee miljoen autochtone Nederlanders naar Marokko verhuizen, heb je geen bezwaar tegen de culturele invloed die dat met zich mee brengt. Okay.

Maar een Nederlandse campagne in Marokko om de Marokkanen meer bier te laten drinken... dat kan niet.

:confused:

Je bent tegen een externe cultuur totdat ze met z'n allen in je land komen wonen. Dan is het interne cultuur geworden. Right!

Zwarte Schaap
06-01-04, 17:58
Geplaatst door an3sdej
Zoals je dit zegt moet ik toch een beetje denken aan zeer rechtse lieden die ditzelfde over de Nederlandse cultuur vertellen. Zij willen ook de nederlandse cultuur behouden zoals die is, zonder aanpassingen van buiten. Hebben zij dan niet gelijk?

Heroine, cocaine, drank, roken, en andere drugs zijn gewoon slechte gewoontes die je als het aan mij ligt zo snel mogelijk uit elke cultuur moet verwijderen.

an3sdej
06-01-04, 18:01
Heroine, cocaine, drank, roken, en andere drugs zijn gewoon slechte gewoontes die je als het aan mij ligt zo snel mogelijk uit elke cultuur moet verwijderen.

Genotsmiddelen maken onderdeel uit van deze wereld, en wij leven in de realiteit.

Homoseksuele aktiviteit, prostitutie, café's, bioscopen, internet ook verbieden Schaap?

Zwarte Schaap
06-01-04, 18:54
Geplaatst door an3sdej
Genotsmiddelen maken onderdeel uit van deze wereld, en wij leven in de realiteit. Dit zijn schadelijke genotsmiddelen die we ook drugs noemen, die hoef je niet in je cultuur op te nemen. Zo simpel is dat. Waarom zou je iemand drugs en drank aanbieden als hij het genot ervan niet kent? Wordt de marokkaan een beter mens als hij gaat drinken? Ik denk eerder het tegenovergestelde.

an3sdej
06-01-04, 19:11
quote: Al sawt
Als je als een collectief je eigen cultuur als basis gaat gebruiken, om meer vooruitgang te brengen. Heb je meer een kans van slagen, dan met een andere cultuur. Omdat de binnenlandse cultuur, de anker is van de collectieve en nationale identiteit. Het uitoefenen van een buitenlandse cultuur, zal altijd tegen de zere been stuiten van andere groepen binnen de samenleving. Het zal door sommige klakkeloos worden aanvaardt en door andere worden verworpen. En het kan zelf tot interne vijandschap leiden.

Zonder een sterke identiteits basis, kan een land nooit een nationale eenheid vormen. En het zal altijd aanmodderen.


IK: Zoals je dit zegt moet ik toch een beetje denken aan zeer rechtse lieden die ditzelfde over de Nederlandse cultuur vertellen. Zij willen ook de nederlandse cultuur behouden zoals die is, zonder aanpassingen van buiten. Hebben zij dan niet gelijk?

Schaap ik reageer op Sawt.
Die stelt :Als je als een collectief je eigen cultuur als basis gaat gebruiken, om meer vooruitgang te brengen. Heb je meer een kans van slagen, dan met een andere cultuur. Omdat de binnenlandse cultuur, de anker is van de collectieve en nationale identiteit. Het uitoefenen van een buitenlandse cultuur, zal altijd tegen de zere been stuiten van andere groepen binnen de samenleving. Het zal door sommige klakkeloos worden aanvaardt en door andere worden verworpen. En het kan zelf tot interne vijandschap leiden..
Hierop reageer ik op. Ik vind dat erg conservatief en rechts, gelijk ook rechts in Nederland reageert, en daar ageren jij en al Sawt aldoor tegen. Ouk wees ook al op dat punt.

an3sdej
06-01-04, 19:12
Die genotsmiddelen zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur, en daar moet jij als Marokkaan/molsim maar genoegen mee nemen.

Zwarte Schaap
06-01-04, 21:32
Geplaatst door an3sdej
Schaap ik reageer op Sawt.
Die stelt :Als je als een collectief je eigen cultuur als basis gaat gebruiken, om meer vooruitgang te brengen. Heb je meer een kans van slagen, dan met een andere cultuur. Omdat de binnenlandse cultuur, de anker is van de collectieve en nationale identiteit. Het uitoefenen van een buitenlandse cultuur, zal altijd tegen de zere been stuiten van andere groepen binnen de samenleving. Het zal door sommige klakkeloos worden aanvaardt en door andere worden verworpen. En het kan zelf tot interne vijandschap leiden..
Hierop reageer ik op. Ik vind dat erg conservatief en rechts, gelijk ook rechts in Nederland reageert, en daar ageren jij en al Sawt aldoor tegen. Ouk wees ook al op dat punt. EN ik reageer op jou.

Ik snap jou niet, eerst geef je een andere antwoord en nu kom je met dit antwoord en je volgende antwoord ga je nog steeds verder op mijn oorspronkelijke reaktie. Wat is het nu ?

Dit gesprek is begonnen met schadelijke cultuurvreemde elementen in je cultuur opnemen. In dit geval wijn, dat tegen de islamitische/marokkaanse cultuur ingaat. En helaas nemen sommige onwetenden dergelijke schadelijke verderfelijke elementen over.

an3sdej
06-01-04, 21:38
Dit gesprek is begonnen met schadelijke cultuurvreemde elementen in je cultuur opnemen.

Hasjiesj en alcohol cultuurvreemde elementen in Marokko? :stout:

Ik wil net als Al Sawt de cultuur een beetje vrij houden van invloeden van cultuurvreemde elementen, dan kan Nederland alleen meer vooruitgang boeken in deze wereld.

Alleen er zijn mensen die hier de bestaande cultuur willen veranderen. :)

Zwarte Schaap
06-01-04, 21:42
Geplaatst door an3sdej
Die genotsmiddelen zijn onderdeel van de Nederlandse cultuur, en daar moet jij als Marokkaan/molsim maar genoegen mee nemen. Blijf jij het lekker genotsmiddelen noemen en zuip, spuit, slik en rook jezelf maar klem. Wat ben jij toch eigenlijk een dom sulletje, in je stomme acties zit je hier op te komen voor drugs en andere schadelijke rommel.

Vind jij de anti-rokers beweging of de anti-alcohol groepen of de politie die drugs bestrijdt ook genoegen moeten nemen met een dergelijke Nederlandse cultuur? Zijn ze mischien ook Marokkanen of Moslim dat ze er geen genoegen mee nemen?

Maar goed ik had het eigenlijk over Marokko, maar meneer andries moet het weer gebruiken om mij zogenaamd tot de orde te roepen dat ik er maar genoegen mee moet nemen in Nederland. Ik stond namelijk op het punt om een aanslag te plegen.

Zwarte Schaap
06-01-04, 21:45
Geplaatst door an3sdej
Hasjiesj en alcohol cultuurvreemde elementen in Marokko? :stout:

Ik wil net als Al Sawt de cultuur een beetje vrij houden van invloeden van cultuurvreemde elementen, dan kan Nederland alleen meer vooruitgang boeken in deze wereld.

Alleen er zijn mensen die hier de bestaande cultuur willen veranderen. :)

Wees concreet, welke cultuurvreemde elementen wil je jouw cultuur vrij van houden?

Overigens heb ik het over schadelijke cultuurvreemde elementen.

an3sdej
06-01-04, 23:02
Schaap,


Blijf jij het lekker genotsmiddelen noemen en zuip, spuit, slik en rook jezelf maar klem. Wat ben jij toch eigenlijk een dom sulletje, in je stomme acties zit je hier op te komen voor drugs en andere schadelijke rommel.

Ik leef gezond Schaap, maar gun eenieder zijn genotsmiddel :zwaai: e


Vind jij de anti-rokers beweging of de anti-alcohol groepen of de politie die drugs bestrijdt ook genoegen moeten nemen met een dergelijke Nederlandse cultuur? Zijn ze mischien ook Marokkanen of Moslim dat ze er geen genoegen mee nemen?

Wie hebben de hasjiesj en marihuanahandel in handen in de grote steden Schaap? Welke rol spelen Marokkanen daarin?
Anti-alcohol en anti-rook bewegingen mogen hun mening uiten, gelukkig maar.

Verder mag ik toch de woorden van jou en Al Sawt over Marokko toch direkt vertalen naar de Nederlandse situatie? Of mag de cultuur van Marokko alleen in de oude staat blijven?

Zwarte Schaap
06-01-04, 23:23
Geplaatst door an3sdej
Schaap,

Ik leef gezond Schaap, maar gun eenieder zijn genotsmiddel :zwaai: e
Ik noem koffie, chocola, thee etc genotsmiddelen, de rest noem ik drugs. IK zou het graag zien dat anderen ook gezond leven en ze beheoden van nutteloze drugs. Ik wil ook dat junks en alcoholisten een egzond leven leiden en de toekomstige generatie van veel leed besparen. Veel van je onveilighied waar je vaak over klaagt is drugsgeralateerd. Ik hoorde dacht ik laatst dat ongeveer 60 % van de crime drugsgeralateerd is, veel verkeersdoden weer aan drank. Ik zal het maar niet over het huiselijk geweld hebben.


Wie hebben de hasjiesj en marihuanahandel in handen in de grote steden Schaap? Welke rol spelen Marokkanen daarin? Ten eerste jij weet niets van de drugswereld af, anders had je geweten dat de Nederlanders de grootste hash, weed en andere drugshandelaren zijn. Ik zou zeggen denk maar aan de klaas bruinsma en de vele anderen met hem en na hem. De hele skunkkweek zit in Nederlandse handen, en skunk is wat de klok slaat in coffeeshops.

En ten tweede denk je nu dat ik ineens minder tegen drugs zal zijn omdat er ook marokkanen bij betrokken zijn? Ben je gek of zo alsof ik daarom drugsgebruik zou steunen ! Dom hoor andriesje wat een lompe bevooroordeelde gedachtegang zeg !


Anti-alcohol en anti-rook bewegingen mogen hun mening uiten, gelukkig maar. En ik niet dat je speciaal mijn mening zo beantwoorde dat je er mijn afkomst bij vermelde?


Verder mag ik toch de woorden van jou en Al Sawt over Marokko toch direkt vertalen naar de Nederlandse situatie? Of mag de cultuur van Marokko alleen in de oude staat blijven? Jij vertaalt niets, jij bent zoals gewoonlijk bezig met je negatieve anti-gedrag.

an3sdej
06-01-04, 23:29
Ten eerste jij weet niets van de drugswereld af, anders had je geweten dat de Nederlanders de grootste hash, weed en andere drugshandelaren zijn. Ik zou zeggen denk maar aan de klaas bruinsma en de vele anderen met hem en na hem. De hele skunkkweek zit in Nederlandse handen, en skunk is wat de klok slaat in coffeeshops.

Nou heb je het over de grote invoer, wie verdelen het in de steden?

En ik heb geen anti-gedrag, ik verbaas me alleen over het feit dat Marokkanen wel mogen pleiten voor behoud van de oude cultuur (vrij van westerse invloeden) in het eigen land, en ik kaas niet mag pleiten voor behoud van de oude kazencultuur (zonder invloeden uit noord Afrika). DAT noem ik hypocriet.

Zwarte Schaap
06-01-04, 23:58
Geplaatst door an3sdej
Nou heb je het over de grote invoer, wie verdelen het in de steden? Je weet helemaal niets ervan, ik weet zeker dat de meeste coffeeshops van Nederlanders zijn. Je zit gewoon gaatjes te zoeken die niets te maken hebben met mijn stelling. Ik heb je al gezegd of het nu een Marokkaan of een Nederlander of wat dan ook, ik blijf drugs schadelijk zien voor de gemeenschap.


En ik heb geen anti-gedrag, ik verbaas me alleen over het feit dat Marokkanen wel mogen pleiten voor behoud van de oude cultuur (vrij van westerse invloeden) in het eigen land, en ik kaas niet mag pleiten voor behoud van de oude kazencultuur (zonder invloeden uit noord Afrika). DAT noem ik hypocriet. [/B] Ik heb het over schadelijke westerse gewoontes zoals alcohol drinken en andere drugsgebruik. Iedere keer proberen de discussie te verdraaien getuigt van een corrupte gedachtengang. Hoeveel argumenten heb ik je al niet aangeleverd en hoe vaak heb ik mijn standpunt niet herhaald maar meneer blijft dat kinderachtige repertoire van schiinheiligheid opvoeren.

Puk
07-01-04, 00:03
Geplaatst door an3sdej
Nou heb je het over de grote invoer, wie verdelen het in de steden?

En ik heb geen anti-gedrag, ik verbaas me alleen over het feit dat Marokkanen wel mogen pleiten voor behoud van de oude cultuur (vrij van westerse invloeden) in het eigen land, en ik kaas niet mag pleiten voor behoud van de oude kazencultuur (zonder invloeden uit noord Afrika). DAT noem ik hypocriet.

Dat viel me dus ook op.

Maar ik geloof dat ZS bedoelt te zeggen dat Westerse invloeden schadelijk zijn en Noord-Afrikaanse invloeden niet.

ZS moet niets hebben van schadelijke externe invloeden. En wat schadelijke externe invloeden zijn bepaalt ZS dus zelf.

:rolleyes:

an3sdej
07-01-04, 00:17
Schaap, ik heb het over de schadelijke gewoontes van veel jonge Marokkanen, die gebaseerd zijn op oude gewoontes in opvoeden die hier niet passen.
Over de import van de relifanaten, over de politieke islam die hier niet past, over suikerzoete moskeeën die vele kazen niet vinden staan hier, over het dragen van een niqaab (soms zelfs burqah) door vrouwen wat mij niet aanstaat, mensen die misbruik maken van onze wet op de godsdienstvrijheid, en vandaaruit dingen rondtoeteren over homo's en de westerse cultuur die ik schadelijk vind.

Het is schadelijk dat via gezinshereniging hier steeds weer mensen komen met te weinig kennis van de Nederlandse samenleving en taal, waardoor alleen maar verdere achterstanden dreigen etc.etc.

Zwarte Schaap
07-01-04, 00:32
Geplaatst door an3sdej
Schaap, ik heb het over de schadelijke gewoontes van veel jonge Marokkanen, die gebaseerd zijn op oude gewoontes in opvoeden die hier niet passen.
Over de import van de relifanaten, over de politieke islam die hier niet past, over suikerzoete moskeeën die vele kazen niet vinden staan hier, over het dragen van een niqaab (soms zelfs burqah) door vrouwen wat mij niet aanstaat, mensen die misbruik maken van onze wet op de godsdienstvrijheid, en vandaaruit dingen rondtoeteren over homo's en de westerse cultuur die ik schadelijk vind.

Het is schadelijk dat via gezinshereniging hier steeds weer mensen komen met te weinig kennis van de Nederlandse samenleving en taal, waardoor alleen maar verdere achterstanden dreigen etc.etc. Ik lees gewoon dat je tegen de aanwezigheid bent van marokkanen en dat je allerlei zaken op één hoop gooit om zo je werkelijke motieven te verbergen.

Je hebt er zelfs de drugs voor goed moeten praten, datgene wat juist veel problemen veroorzaakt.

Dag andriesje :huil:

an3sdej
07-01-04, 09:54
Ik lees gewoon dat je tegen de aanwezigheid bent van marokkanen en dat je allerlei zaken op één hoop gooit om zo je werkelijke motieven te verbergen.

Wat jij leest in mijn woorden, is mijn verantwoordelijkheid niet Schaap. :vierkant:
Ik vind dat jij en Al sawt gewoon hypocriet zijn. Rechts conservatief zijn in Marokko mag wel, maar rechts conservatief zijn van Nederlanders in Nederland mag van jou niet.
Ik zeg nergens dat ik Marokkanen niet in Nederland wil, dat is nl niet waar. Alleen de cultuur uit Marokko hoeft voor mij niet hier ingevoerd laat staan vaste grond te krijgen.

taouanza
07-01-04, 10:07
Geplaatst door an3sdej
Wat jij leest in mijn woorden, is mijn verantwoordelijkheid niet Schaap. :vierkant:
Ik vind dat jij en Al sawt gewoon hypocriet zijn. Rechts conservatief zijn in Marokko mag wel, maar rechts conservatief zijn van Nederlanders in Nederland mag van jou niet.
Ik zeg nergens dat ik Marokkanen niet in Nederland wil, dat is nl niet waar. Alleen de cultuur uit Marokko hoeft voor mij niet hier ingevoerd laat staan vaste grond te krijgen.

Wat stoort jou zo erg aan de Marokkaanse cultuur?Siëstas?:rolleyes:

an3sdej
07-01-04, 10:19
Taouanza daar gaat het niet om, lees de priksels van Al sawt en Schaap eens op de laatste twee pagina's, misschien begrijp je dan mijn opmerkingen.

taouanza
07-01-04, 10:25
Geplaatst door an3sdej
Taouanza daar gaat het niet om, lees de priksels van Al sawt en Schaap eens op de laatste twee pagina's, misschien begrijp je dan mijn opmerkingen.

Ik zal never jouw opmerkingen begrijpen.Want ze zijn hypocriet en inconsequent.

Zwarte Schaap
07-01-04, 10:26
Geplaatst door an3sdej
Wat jij leest in mijn woorden, is mijn verantwoordelijkheid niet Schaap. :vierkant:
Ik vind dat jij en Al sawt gewoon hypocriet zijn. Rechts conservatief zijn in Marokko mag wel, maar rechts conservatief zijn van Nederlanders in Nederland mag van jou niet.
Ik zeg nergens dat ik Marokkanen niet in Nederland wil, dat is nl niet waar. Alleen de cultuur uit Marokko hoeft voor mij niet hier ingevoerd laat staan vaste grond te krijgen.

Andries ik vind jou gewoon een smerige mannetje die gewoon op allerlei manieren alleen negatief praat over marokkanen. Ik heb nog nooit iets positiefs van jou hier gelezen. Je zit alleen maar te kanceren op alles wat marokkaans of islamitisch is.

Heb ik ergens beweerd dat rechts-conservatief in marokko wel mag en in Nederland niet? Ik heb het potverdomme alleen over drugs en drank, lullo. Nee meneer wil dat graag vermengen met rechtse racisten.

Hoe wil je dat dan de marokkaanse cultuur buitenhouden? Hallo ben jij marokkaan ? Wilt u dan zo vriendelijk zijn om je culturele bagage hier bij de grens achterlaten, und schnell!!

Ik noem dat de evolutie van de racist, de mensen kan hij niet tegen houden dan maar via een omweg; pak hem op zijn culturele achtergrond en blijf dat net zolang stigmatiseren dan komt het vanzelf wel goed.

Schijnheiligerd.

Nee geef mij maar de echte racist, die is tenminste eerlijk, hoe afkeurenswaardig ook, dat waardeer ik vele malen meer.

an3sdej
07-01-04, 10:46
Danke je wel voor de complimanten Schaap :blauwkus:

Als er één hier inconsequent is, ben jij het. Genieten van alle westerse verworvenheden, en onderwijl goed moslim zijn terwijl alles waar je van geniet op haramwijze verkregen is.
Hetzelfde wat jij mij verwijt, verwijten christelijke rechtsen mij ook, om hun inconsequente levenshouding te camoufleren.

Ik ben niet rechts conservatief, maar ik stel wel consequent de religie met al zijn hypocrisie vanuit mijn varkensboer :boer: zijn aan de kaak.
En als gelovigen dat rechts conservatief vinden, is dat voor mij een compliment, daar geen echt inhoudelijk tegen argument gegeven wordt.

De confrontatie is hard, ik weet het.

Zwarte Schaap
07-01-04, 10:56
Geplaatst door an3sdej
Danke je wel voor de complimanten Schaap :blauwkus:

Als er één hier inconsequent is, ben jij het. Genieten van alle westerse verworvenheden, en onderwijl goed moslim zijn terwijl alles waar je van geniet op haramwijze verkregen is.
Hetzelfde wat jij mij verwijt, verwijten christelijke rechtsen mij ook, om hun inconsequente levenshouding te camoufleren.

Ik ben niet rechts conservatief, maar ik stel wel consequent de religie met al zijn hypocrisie vanuit mijn varkensboer :boer: zijn aan de kaak.
En als gelovigen dat rechts conservatief vinden, is dat voor mij een compliment, daar geen echt inhoudelijk tegen argument gegeven wordt.

De confrontatie is hard, ik weet het.

Daar hebben we het oude verhaaltje weer, ik zou weer genieten van de westerse verworvenheden en ik hou me bezig met harame zaken. Kortom ik ben een smerige profiteur van de nederlandse verworvenheden.

Ja andries dit stokpaadje hebben we al duizenden malen gehad. Mischien moet je van het idee af dat jij niet meer als mij bent in Nederland. Dat we voor de wet gelijkwaardig zijn. Dat mijn inbreng in Nederland niet bestaat uit negatieve zaken.

Mischien dat je snapt dat ik recht heb op mijn mening dat drugs en drank slecht zijn voor elke cultuur.

an3sdej
07-01-04, 11:57
Schaap, van mij mag je genieten van alles in Nederland. Daar heb ik niet de minste moeite mee.
Ik breng twee dingen ter berde:
- Hier wordt gezegd dat het erg is dat Marokko lijdt onder westerse invloeden en dat het eigenlijk bij de oude cultuur moet blijven zonder die westerse invloed. Terwijl als je multi-cultureel wilt zijn je meerdere invloeden zult krijgen en zult moeten accepteren.
- Als iemand beweerd goed islamitische te willen leven, dat het kan ook in westerse wereld, met al zijn haram zaken.

Ik beweer dat als iemand dat vindt van de cultuur in Marokko, iemand dat ook mag vinden en zeggen van de Nederlandse cultuur.

Ik beweer dat je in een westers land niet goed islamitisch kan leven, daar de hele economie gebaseerd is op haram zaken. Dus als je geniet van westerse verworvenheden, je gelijkertijd geniet van haramgebruiken.

an3sdej
07-01-04, 12:35
Kristalsuiker is dus een gif.
Wit poeder waar niets vitaals bij zit, net als cocaïne en heroïne verslavend werkt. Als er niet zoveel geraffineerde suiker gebruikt zou worden (zelfs witbrood, dus witmeel (pasta) en witte rijst geven de zelfde klachten) dan zou de drugsverslavingen ook veel minder zijn. Echt verslaafd kan men pas raken met een flink Vitamine B 1 tekort (complex).

http://www.uitdaging.net/gezond/voe_suiker.html

http://www.anugama.info/page/suiker.html

Al Sawt
07-01-04, 13:36
Geplaatst door an3sdej
Zoals je dit zegt moet ik toch een beetje denken aan zeer rechtse lieden die ditzelfde over de Nederlandse cultuur vertellen. Zij willen ook de nederlandse cultuur behouden zoals die is, zonder aanpassingen van buiten. Hebben zij dan niet gelijk? Leuk Andries,
Dat je me gelijk zet, met lieden die ageren tegen de etnische minderheiden binnen hun landgrenzen. Terwijl er een groot verschil is. Want het heeft te maken tegen externe invloeden, die niet gericht zijn tegen interne etnische groepen.

an3sdej
07-01-04, 13:40
dries,
Dat je me gelijk zet, met lieden die ageren tegen de etnische minderheiden binnen hun landgrenzen.

Veel van die mensen hebben moeite met nieuwe invloeden van externe culturen. Ik wil je niet gelijkschakelen met rassenhaat, maar wel met angst voor andere culturen.
Zoals jij moeite hebt met veranderende cultuur in Marokko, hebben mensen in nederland moeite met veranderende cultuur van nederland.

Al Sawt
07-01-04, 13:42
Geplaatst door Puk
Dus als er de komende vijf jaar twee miljoen autochtone Nederlanders naar Marokko verhuizen, heb je geen bezwaar tegen de culturele invloed die dat met zich mee brengt. Okay. Ik zou er geen bezwaar hebben, als ze naadloos binnen de wetten vallen.


Geplaatst door Puk
Maar een Nederlandse campagne in Marokko om de Marokkanen meer bier te laten drinken... dat kan niet. Net zo min als een Marokkaanse campagne in NL om Nederlanders overtuigen om hun alcholische tradities af te schaffen.



Geplaatst door Puk
Je bent tegen een externe cultuur totdat ze met z'n allen in je land komen wonen. Dan is het interne cultuur geworden. Right! Nee, Puk.

Als een etnische minderheid aanwezig is binnen een land, dan behoren ze te worden gerespecteerd. En dat geld ook voor hun cultuur.

an3sdej
07-01-04, 13:43
Al Sawt, dan is het toch ook logisch dat in Marokko ook westerse invloeden komen? Dat ook daar de westerse cultuur zich zal laten gelden?

Al Sawt
07-01-04, 13:57
Geplaatst door an3sdej
Wat jij leest in mijn woorden, is mijn verantwoordelijkheid niet Schaap. :vierkant:
Ik vind dat jij en Al sawt gewoon hypocriet zijn. Rechts conservatief zijn in Marokko mag wel, maar rechts conservatief zijn van Nederlanders in Nederland mag van jou niet.
Ik zeg nergens dat ik Marokkanen niet in Nederland wil, dat is nl niet waar. Alleen de cultuur uit Marokko hoeft voor mij niet hier ingevoerd laat staan vaste grond te krijgen. Andries,

Als je kaas gegeten had van volkerenkunde en politicologie, dan zou je weten dat een nationale bewustzijn een van de belangrijkste voorwaarde is van een welvarende samenleving.

En dat is waar ik aldoor op hamer. Maar jij probeert op een smerige wijze, link te leggen met conservatisme, vreemdelinge haat en andere rechtse denkbeelden.

De discussie begon over de collectieve identiteit van Marokko. En de effect op de samenleving.

Aangezien Nederland de stadium waar een collectieve identiteit nodig is, allang gepaseerd is. Acht ik het daarom ook niet nodig, dat Nederland haar nationale bewustzijn moet beschermen.

En daar is niets hypocriets aan.

Je mag gerust blind bleven staren op onze conservatieve en hypocriete gedrag.

Al Sawt
07-01-04, 14:00
Geplaatst door an3sdej
Al Sawt, dan is het toch ook logisch dat in Marokko ook westerse invloeden komen? Dat ook daar de westerse cultuur zich zal laten gelden? Als Nederlandse migranten richting Marokko gaan, dan moet Marokko economisch wat te bieden hebben. Kortom dan doet de hele discussie niet meer toe. Aangezien die hele nationale bewustwording niet meer nodig is.

et_2000nl
07-01-04, 14:06
Geplaatst door Al Sawt
Andries,

Als je kaas gegeten had van volkerenkunde en politicologie, dan zou je weten dat een nationale bewustzijn een van de belangrijkste voorwaarde is van een welvarende samenleving.

En dat is waar ik aldoor op hamer. Maar jij probeert op een smerige wijze, link te leggen met conservatisme, vreemdelinge haat en andere rechtse denkbeelden.

De discussie begon over de collectieve identiteit van Marokko. En de effect op de samenleving.

Aangezien Nederland de stadium waar een collectieve identiteit nodig is, allang gepaseerd is. Acht ik het daarom ook niet nodig, dat Nederland haar nationale bewustzijn moet beschermen.

En daar is niets hypocriets aan.

Je mag gerust blind bleven staren op onze conservatieve en hypocriete gedrag.

Al Sawt, niet om te provoceren maar gewoon een vraag om je standpunten te begrijpen....

Is jou weerstand tegen alcahol gebruik in Marokko om religieuse redenen, en je verzet tegen te veel westerse invloeden om identiteits en sociale redenen?

Al Sawt
07-01-04, 14:08
Veel van die mensen hebben moeite met nieuwe invloeden van externe culturen. Ik wil je niet gelijkschakelen met rassenhaat, maar wel met angst voor andere culturen. Je vergist je schroomelijk. Ten eerste, ik hecht net zo veel waarde aan de huidige Marokkaanse cultuur, als jij. Ten tweede, Marokko is al een culturele mix. Ten derde, ik ageer niet tegen externe culturen, maar dat we onze eigen cultuur moeten gebruiken om algehele en nationale consensus te bereiken.

Landen als Japan, Zuid-Korea, Maleisie en Thailand, hebben op basis van hun eigen nationale identiteit op economisch gebied kunnen ontwikkelen. Als je een vreemde cultuur als basis gaat gebruiken, zal je vroeg of laat keihard neergaan.

an3sdej
07-01-04, 14:10
is waar ik aldoor op hamer. Maar jij probeert op een smerige wijze, link te leggen met conservatisme, vreemdelinge haat en andere rechtse denkbeelden

Dat is jouw interpretatie van mijn woorden :(


Als Nederlandse migranten richting Marokko gaan, dan moet Marokko economisch wat te bieden hebben. Kortom dan doet de hele discussie niet meer toe. Aangezien die hele nationale bewustwording niet meer nodig is.

Als Marokko een sterk nationaal bewustzijn had gehad, was het rijker geweest stel jij, en als wij dan minder nationaal bewustzijn hadden, waren wij armer en zouden naar Marokko emigreren.
Zou het Marokkaanse volk (jou inbegrepen) dan acceeteren dat Nederlanders hun eigen ongelovige cultuur zouden uitdragen in Marokko? Dat eigen soorten kleding gedragen werd, inclusief badmode? Dat er vrij alcoholgebruik zou zijn onder de migranten uit Nederland?

an3sdej
07-01-04, 14:11
Landen als Japan, Zuid-Korea, Maleisie en Thailand, hebben op basis van hun eigen nationale identiteit op economisch gebied kunnen ontwikkelen.

Zonder hulp uit de kuffarlanden, zonder geld uit haramzaken?

Al Sawt
07-01-04, 14:22
Geplaatst door et_2000nl
Al Sawt, niet om te provoceren maar gewoon een vraag om je standpunten te begrijpen....

Is jou weerstand tegen alcahol gebruik in Marokko om religieuse redenen, en je verzet tegen te veel westerse invloeden om identiteits en sociale redenen? Ik zal je een oprechte antwoordt geven.

Op religieus gebied, vind ik dat alcohol gebruik in Marokko verboden moet worden. Aangezien een verbod geen totale onthouding zal leiden, vind ik dat de regering het toch moet bestreden.

Uit ervaringen weet ik dat de meeste Marokkanen, die de religieuse drempel tegen alcohol gebruik hebben 'overwonnen', zeer fanatieke drinkers worden.

Alcohol gebruik zorgt voor meer maatschappelijke schade in Marokko, dan in Nederland.

Ik verzet me niet tegen westerse invloeden, maar tegen het absorderen van een totale vreemde cultuur. En die verzet is met name gemotiveerd, uit sociale, economische en politieke redenen.

En Iran voor de revolutie, is een grote voorbeeld hoe het mis kan gaan.

ET, wat vind jij ervan?

Al Sawt
07-01-04, 14:24
Geplaatst door an3sdej
Dat is jouw interpretatie van mijn woorden :(



Als Marokko een sterk nationaal bewustzijn had gehad, was het rijker geweest stel jij, en als wij dan minder nationaal bewustzijn hadden, waren wij armer en zouden naar Marokko emigreren.
Zou het Marokkaanse volk (jou inbegrepen) dan acceeteren dat Nederlanders hun eigen ongelovige cultuur zouden uitdragen in Marokko? Dat eigen soorten kleding gedragen werd, inclusief badmode? Dat er vrij alcoholgebruik zou zijn onder de migranten uit Nederland? Als Nederland armer zou zijn, dan zou het veel behoudender geweest zijn. Want armoede, betekent vaak een meer conservatieve samenleving.

Puk
07-01-04, 14:33
Geplaatst door Al Sawt
Ik zou er geen bezwaar hebben, als ze naadloos binnen de wetten vallen.

Net zo min als een Marokkaanse campagne in NL om Nederlanders overtuigen om hun alcholische tradities af te schaffen.


Nee, Puk.

Als een etnische minderheid aanwezig is binnen een land, dan behoren ze te worden gerespecteerd. En dat geld ook voor hun cultuur.

Een aantal opmerkingen:

Naar mijn overtuiging is het niet voldoende dat immigranten alleen maar binnen de wet blijven. Er mag wel wat meer van ze worden verlangd. De cultuur van een land wordt niet alleen bepaald door wetten.

Bijvoorbeeld de hoofddoekjes. Dat mag in Nederland (nog wel) maar dat wordt niet erg gewaardeerd. Waarom wensen moslims zich zo overduidelijk te onderscheiden van de rest? En dan nog wel met versierselen die bij mij associaties oproepen met een repressieve vorm van Islam. Repressie wordt in de Nederlandse cultuur niet erg gewaardeerd. Maar daar wensen de moslims geen rekening mee te houden. Sterker nog, de niqaab is het volgende wat persé overal gedragen moet kunnen worden. Ontzettend niet-Nederlandse cultuur. Waarom moet ik daar eigenlijk respect voor hebben? Waar staat dat ergens? In de wet? Met alleen maar wetten dwing je geen respect af. Bovendien, de wet staat mij toe het een achterlijk gebruik te vinden. Dat is mijn mening. En daar heb ik volgens de wet ook recht op. Zo komen we dus lijnrecht tegenover elkaar te staan. Met alle gevolgen van dien.

Een ander voorbeeld is de zich verbreidende cultuur van steeds grotere en protserige moskee's. Superconfronterend. Zelfs provocerend te noemen. Maar volgens de wet is het allemaal toegestaan. Moet ik daar respect voor hebben? Waarom? Omdat het volgens de Nederlandse wetten allemaal mogelijk is? Een samenleving is niet alleen gebaseerd op wetten maar ook op een gezamenlijke cultuur zoals je zelf al aangaf. Dat vormt ook het cement van een samenleving. Maar wetten kunnen veranderd worden.

Je kunt een politieke partij oprichten, de AEL bijvoorbeeld. En als AEL kun je streven naar de invoering van de sharia. Het is natuurlijk een idioot idee zoiets Middeleeuws als de sharia te willen invoeren in Nederland. De AEL heeft nog meer van die belachelijke ideeën. Coffeeshops sluiten, alcohol zeer beperkt verkrijgbaar maken. What's next? Alle kroegen sluiten? De hoofddoek verplicht stellen? Snap jij dat dit soort zaken veel autochtonen tegen de borst stuit? En als je je dan realiseert dat de autochtonen in de steden binnenkort in de meerderheid zijn dan is het misschien binnenkort ook allemaal nog realiteit ook! Wat blijft er dan van de Nederlandse cultuur over? Mag ik mij daar bezorgd over maken? De redenen die je kan hebben om buitenlandse invloeden (bijvoorbeeld Westerse invloeden in Marokko) tegen te gaan kunnen dezelfde redenen zijn om de invloed van een grote minderheid in eigen land te willen beperken. Why not? Alleen omdat de samenstelling van de bevolking veranderd wil dat nog niet zeggen dat je de veranderende cultuur die daarmee samengaat zou moeten toejuichen. Alleen maar omdat het een demografisch gegeven is.

Nu blijkt dat veel autochtonen helemaal niet willen integreren. Maar liever hun eigen cultuur in Nederland vestigen. Ik vraag je: waarom moet ik daar respect voor hebben? Waarom moet ik daar blij mee zijn?

Ik zie het verschil niet zo. Waarom heb je het recht als land buitenlandse invloeden te weren zolang ze extern zijn maar moet je alles respecteren als die invloed van een demografische ontwikkeling is. Over 50 jaar ziet Nederland er wellicht heel anders uit. Misschien vooral in de Nederlandse steden.

Mag ik daar bezwaar tegen maken? Om dezelfde redenen als jij buitenlandse invloeden in Marokko onwenselijk vindt?

et_2000nl
07-01-04, 14:51
Geplaatst door Al Sawt
Ik zal je een oprechte antwoordt geven.

Op religieus gebied, vind ik dat alcohol gebruik in Marokko verboden moet worden. Aangezien een verbod geen totale onthouding zal leiden, vind ik dat de regering het toch moet bestreden.

Uit ervaringen weet ik dat de meeste Marokkanen, die de religieuse drempel tegen alcohol gebruik hebben 'overwonnen', zeer fanatieke drinkers worden.

Alcohol gebruik zorgt voor meer maatschappelijke schade in Marokko, dan in Nederland.

Ik verzet me niet tegen westerse invloeden, maar tegen het absorderen van een totale vreemde cultuur. En die verzet is met name gemotiveerd, uit sociale, economische en politieke redenen.

En Iran voor de revolutie, is een grote voorbeeld hoe het mis kan gaan.

ET, wat vind jij ervan?

Verbod helpt niet, gaan de die-hards zelf stoken en daar komen blinden van. Ook zal het de smokkel bevorderen. En met smokkel worden al te veel verkeerde praktijken gesubsidieerd in Marokko...

Ik heb de "schroom" idd "overwonnen" en drink gematigd, ik weet dat dat een uitzondering is....

Ik ben het deels met je eens over de maatschappelijke schade in Marokko omtrent alcahol gebruik. De straatgek die mij vorige week benaderde om zijn alcohol te scoren heb ik deze keer geen geld gegeven. In het verleden wel. Voor hem is die alcohol een vlucht, ik zou echt niet weten wat deze bewuste man zou doen als ie geen alcohol zou drinken. Een anekdote. De vorige straatgek/zwerver/verslaafde heet Kareem. Ik gaf hem altijd, tot treurnis van de familie, een zakat, het is niet aan mij om te beoordelen wat hij er mee doet. Door familie omstandigheden ben ik 2 jaar niet in Marokko geweest, tijdens deze kerst wel. Ik kwam Kareem tegen, hij was alcohol vrij, sprak weer normaal, maar was nog steeds verstoten. Hij gaat nu 5 keer per dag naar de moskee. Het lijkt wel een kerstverhaal.... Schade hoeft dus niet blijvend te zijn, Kareem was al een verstotene voordat ie aan de alcohol raakte.... :moe:

Ik ben het deels met je eens wat je noemt absorberende invloeden dan dat ik in eerste instantie dacht. Vooral de jeugd heeft een heel laag beeld van Marokko en de cultuur door de huidige economische situatie. Ik herken dat dat word gecompenseerd door stoer te doen met een flesje Cola in je hand en een nep zwitsers klokje, nep Nike schoenen (of echte) als een soort plaatsvervangende identiteit. Jij weet net zo goed als ik wat daar de achterliggende gedachte van is. Die jongens (en in mindere mate meisjes) willen dezelfde mogelijkheden als hun overzeese broeders, voor het gemak nemen ze die verwesterde cultuur alvast aan. Daar is weinig anders aan te doen dan de economische situatie te verbeteren, dus niet eerst de marokkaanse nationaliteit/identiteit. BTW, ik wil niet generaliseren, ik heb het voornamelijk over mensen die ik in de omgeving Rabat heb gesproken, of dit een algeheel Marokkaans beeld is weet ik niet....

Afghanistan is ook een goed voorbeeld hoe het mis kan gaan....

Al Sawt
07-01-04, 15:31
Geplaatst door Puk
Een aantal opmerkingen: Puk, eerst wil ik je feliciteren met voor jou een uitzonderlijke lange en serieuze reactie.
Mag ik het vaker mee maken.

Geplaatst door Puk
Naar mijn overtuiging is het niet voldoende dat immigranten alleen maar binnen de wet blijven. Er mag wel wat meer van ze worden verlangd. De cultuur van een land wordt niet alleen bepaald door wetten.

Bijvoorbeeld de hoofddoekjes. Dat mag in Nederland (nog wel) maar dat wordt niet erg gewaardeerd. Waarom wensen moslims zich zo overduidelijk te onderscheiden van de rest? En dan nog wel met versierselen die bij mij associaties oproepen met een repressieve vorm van Islam. Repressie wordt in de Nederlandse cultuur niet erg gewaardeerd. Maar daar wensen de moslims geen rekening mee te houden. Sterker nog, de niqaab is het volgende wat persé overal gedragen moet kunnen worden. Ontzettend niet-Nederlandse cultuur. Waarom moet ik daar eigenlijk respect voor hebben? Waar staat dat ergens? In de wet? Met alleen maar wetten dwing je geen respect af. Bovendien, de wet staat mij toe het een achterlijk gebruik te vinden. Dat is mijn mening. En daar heb ik volgens de wet ook recht op. Zo komen we dus lijnrecht tegenover elkaar te staan. Met alle gevolgen van dien. Dan zal de wet zijn, om die gevolgen tegen te houden.

Ik heb met veel Nederlanders gediscussieerd over de hoofdoek kwestie. Tot mijn grote verbazing, blijken ze uit eenlopende meningen op na te houden. Sommige waren geheel in de lijn met jou. Voor andere vormde het geen enkel probleem.

Geplaatst door Puk
Een ander voorbeeld is de zich verbreidende cultuur van steeds grotere en protserige moskee's. Superconfronterend. Zelfs provocerend te noemen. Maar volgens de wet is het allemaal toegestaan. Moet ik daar respect voor hebben? Waarom? Omdat het volgens de Nederlandse wetten allemaal mogelijk is? Een samenleving is niet alleen gebaseerd op wetten maar ook op een gezamenlijke cultuur zoals je zelf al aangaf. Dat vormt ook het cement van een samenleving. Maar wetten kunnen veranderd worden.Een van de koloniale erfenissen van Marokko, zijn de gigantische en leegstaande Kerken en Khatedralen. Vaak midden in de centrum, domineren ze elke gebouw in hun omgeving en zetten ze elke moskee in hun schaduw. Op zondags diensten, zijn er maar een handvol bezoekers. Wat in schril contrast is, met hun proportionele afmetingen. En Puk, ik heb geen enkel en geen enkel Marokkaan ooit over horen klagen. Dat ze confronterend zijn, of dat ze afbreuk doen aan onze historische erfgoed.

Soms is het de kunst, om vrede te hebben met bepaalde zaken.
Ik geef toe, dat de intrede van de Islam in Nederland in een korte tijd explosief was. En dat het voor aantal Nederlanders, confronterend over gekomen is. Maar dat is de tijdperk waar we in leven. Waar de wereld steeds kleiner wordt en waar de vaart achter ontwikkelingen nog sneller zijn.


Geplaatst door Puk
Je kunt een politieke partij oprichten, de AEL bijvoorbeeld. En als AEL kun je streven naar de invoering van de sharia. Het is natuurlijk een idioot idee zoiets Middeleeuws als de sharia te willen invoeren in Nederland. De AEL heeft nog meer van die belachelijke ideeën. Coffeeshops sluiten, alcohol zeer beperkt verkrijgbaar maken. What's next? Alle kroegen sluiten? De hoofddoek verplicht stellen? Snap jij dat dit soort zaken veel autochtonen tegen de borst stuit? En als je je dan realiseert dat de autochtonen in de steden binnenkort in de meerderheid zijn dan is het misschien binnenkort ook allemaal nog realiteit ook! Wat blijft er dan van de Nederlandse cultuur over? Mag ik mij daar bezorgd over maken? De redenen die je kan hebben om buitenlandse invloeden (bijvoorbeeld Westerse invloeden in Marokko) tegen te gaan kunnen dezelfde redenen zijn om de invloed van een grote minderheid in eigen land te willen beperken. Why not? Alleen omdat de samenstelling van de bevolking veranderd wil dat nog niet zeggen dat je de veranderende cultuur die daarmee samengaat zou moeten toejuichen. Alleen maar omdat het een demografisch gegeven is. AEL`s verkiezingsprogramma, is bijna het zelfde als die van ChristenUnie en CDA. Dus de voorstelling die je maakt als anti-Nederlandse programma, is volstrekt verkeerd.

Net als die partijen, heeft de AEL laten weten dat ze de Nederlandse wetgeving zullen respecteren. Dus jou angst dat de Sharia ingevoerd zal worden en dat de coffeeshops gesloten zullen worden, is geheel voorbarig. En Puk, als je eerst die clubje goed bestudeert had en de animo onder haar potentiele electoraat had onderzocht. Dan zou je weten, dat het al met al mee valt. Maar kennelijk, kan de angst iemand makkelijker meester maken dan zijn gezond verstand.


Geplaatst door Puk
Nu blijkt dat veel autochtonen helemaal niet willen integreren. Maar liever hun eigen cultuur in Nederland vestigen. Ik vraag je: waarom moet ik daar respect voor hebben? Waarom moet ik daar blij mee zijn? En denk je dat het realistisch is, dat allochtonen hun eigen cultuur kunnen vestigen? En denk je dat hun cultuur hetzelfde is als die van hun land van afkomst? Nee dus. De affiniteit en overeenkomsten met de cultuur van hun ouders, wordt steeds kleiner dan menig Nederlanders denken. De jongste generaties zullen een cultuur aanhangen, die meer door de Nederlandse cultuur is beinvloedt dan de Marokkaanse of Turkse cultuur. Een cultuur is niet statisch en ontwikkelt met de tijd en invloeden mee. Je moet niet vergeten, dat de huidige allochtone aanwezigheid korter is dan 40jaar. En aangezien integratie kwestie van tijd is, zal het langer duren dan de meeste mensen willen. En Puk, wat is jou defenitie van integratie?


Geplaatst door Puk
Ik zie het verschil niet zo. Waarom heb je het recht als land buitenlandse invloeden te weren zolang ze extern zijn maar moet je alles respecteren als die invloed van een demografische ontwikkeling is. Over 50 jaar ziet Nederland er wellicht heel anders uit. Misschien vooral in de Nederlandse steden. Omdat interne demografische en culturele ontwikkelingen, invloed hebben op het hele land. Als je interne invloeden wilt tegen houden en tergelijker tijd de deuren wagenwijd open zet voor externe invloeden, dan betrek je schade aan de samenleving.


Geplaatst door Puk
Mag ik daar bezwaar tegen maken? Om dezelfde redenen als jij buitenlandse invloeden in Marokko onwenselijk vindt? Puk, voordat ik hier op in ga. Wil ik eerst graag weten of je weet wat mijn redenen zijn. O ja ik heb het over culturen van buitenlandse samenlevingen en niet over invloeden. Want die zijn welkom.

Puk
07-01-04, 16:08
Geplaatst door Al Sawt
Puk, eerst wil ik je feliciteren met voor jou een uitzonderlijke lange en serieuze reactie.


Hartelijk bedankt.

Maar ik ga er geen gewoonte van maken hoor! :lachu:

Edoch... ik schrijf nog wel een reactie op jouw posting. Dat moet echt.
Maar niet nu want ik heb effe geen tijd!

Ik moet weeeeeeeeeeeeeeeeg!

Tot later!

Al Sawt
07-01-04, 16:29
Geplaatst door et_2000nl
Verbod helpt niet, gaan de die-hards zelf stoken en daar komen blinden van. Ook zal het de smokkel bevorderen. En met smokkel worden al te veel verkeerde praktijken gesubsidieerd in Marokko... Dat klopt.
Maar de drempel om alcohol te gebruiken zal veel hoger liggen, als het een cladestiene produkt wordt. Al is het maar de prijskaartje.
Maar de beste manier om het alcohol gebruik te beperken, is het weg camoufleren uit de openbare leven.
Maar als ik s`ochtends vroeg een strandwandeling maak in een van de stranden die Tetouan rijk is, dan trap ik mijn voeten kapot aan duizenden blikjes bier. Van diverse soorten merken. Zelfs bierland Duitsland zal jarloes worden over de diversiteit op Marokkaanse biergebied.



Geplaatst door et_2000nl
Ik heb de "schroom" idd "overwonnen" en drink gematigd, ik weet dat dat een uitzondering is.... Of je wel of niet drinkt, het zijn niet mijn zaken. Maar je zegt wel iets interssants. En dat is het feit dat je gematigd drinkt. Dat komt omdat jij als ontwikkelde persoon, de gevaren van overmatig alcohol gebruik. De kennis over alcohol van meeste Marokkanen, beperkt zich tot haram. Zonder besef van de gevolgen over drankgebruik, drinken de meeste op los. Omdat de staat geen informatie campagne op touw zet over biergebruik. Zie ik helaas geen verandering in.

Ik heb zelf van een familielied (een Gendarmie) gehoord, dat er zelfs geen alcoholcontroles zijn in het verkeer.


Geplaatst door et_2000nl
Ik ben het deels met je eens over de maatschappelijke schade in Marokko omtrent alcahol gebruik. De straatgek die mij vorige week benaderde om zijn alcohol te scoren heb ik deze keer geen geld gegeven. In het verleden wel. Voor hem is die alcohol een vlucht, ik zou echt niet weten wat deze bewuste man zou doen als ie geen alcohol zou drinken. Een anekdote. De vorige straatgek/zwerver/verslaafde heet Kareem. Ik gaf hem altijd, tot treurnis van de familie, een zakat, het is niet aan mij om te beoordelen wat hij er mee doet. Door familie omstandigheden ben ik 2 jaar niet in Marokko geweest, tijdens deze kerst wel. Ik kwam Kareem tegen, hij was alcohol vrij, sprak weer normaal, maar was nog steeds verstoten. Hij gaat nu 5 keer per dag naar de moskee. Het lijkt wel een kerstverhaal.... Schade hoeft dus niet blijvend te zijn, Kareem was al een verstotene voordat ie aan de alcohol raakte.... :moe: Door de economische en sociale malaise, kan een fles heel verleidelijk worden.


Geplaatst door et_2000nl
Ik ben het deels met je eens wat je noemt absorberende invloeden dan dat ik in eerste instantie dacht. Vooral de jeugd heeft een heel laag beeld van Marokko en de cultuur door de huidige economische situatie. Ik herken dat dat word gecompenseerd door stoer te doen met een flesje Cola in je hand en een nep zwitsers klokje, nep Nike schoenen (of echte) als een soort plaatsvervangende identiteit. Jij weet net zo goed als ik wat daar de achterliggende gedachte van is. Die jongens (en in mindere mate meisjes) willen dezelfde mogelijkheden als hun overzeese broeders, voor het gemak nemen ze die verwesterde cultuur alvast aan. Dat niet alleen. Ik ken heel veel jongeren van rijke huizen, die alles bezitten wat ze willen. En toch hebben ze een dorst, naar alles wat Frans is. Voor hun is de Franse cultuur een openbaring. Ik was ooit te gast bij familieleden uit Sale. We zatten naar (Arabische schoteltv)een Amerikaanse serie die in Arabische gesproken is te kijken. Plotseling zapten ze naar een Franse tv zender, om de zelfde serie en voor hun herhaalde aflevering in het Frans te zien. Als uitleg gaven ze, dat ie in het Frans duizend keer grappiger is. Terwijl het een horrorachtige serie was. Om maar te illustreren hoe laag sommige mensen over hun eigen culturele erfgoed denken.


Geplaatst door et_2000nl
Daar is weinig anders aan te doen dan de economische situatie te verbeteren, dus niet eerst de marokkaanse nationaliteit/identiteit. BTW, ik wil niet generaliseren, ik heb het voornamelijk over mensen die ik in de omgeving Rabat heb gesproken, of dit een algeheel Marokkaans beeld is weet ik niet.... Inderdaad moeten ze iets hebben waar ze trots op kunnen zijn. Maar zonder een sterke identiteit als basis, kom je niet ver.

Een voorbeeld: Zonder door de Nazi`s gecreeerde nationale bewustzijn in Duitsland, zou H.itler nooit instaat geweest zijn om een oorlogsindustrie uit de grond te stampen.


Geplaatst door et_2000nl
Afghanistan is ook een goed voorbeeld hoe het mis kan gaan.... Niet echt. Afghanistan was altijd van buitenlandse invloeden verstoken. Iran daaraan tegen, was een moderne land met een goed opgeleide bevolking. Maar een gedeelte van de Iraniers waren welvarend en verwesterd, terwijl de overgrote meerderheid behoudend was. Waardoor de beide leefwijzes met elkaar in botsing kwamen, met de bekende resultaat.

Al Sawt
07-01-04, 16:30
Geplaatst door Puk
Hartelijk bedankt.

Maar ik ga er geen gewoonte van maken hoor! :lachu:

Edoch... ik schrijf nog wel een reactie op jouw posting. Dat moet echt.
Maar niet nu want ik heb effe geen tijd!

Ik moet weeeeeeeeeeeeeeeeg!

Tot later! Jammer dat je geen gewoonte van gaat maken.

laters

Zwarte Schaap
07-01-04, 16:45
Geplaatst door an3sdej
Schaap, van mij mag je genieten van alles in Nederland. Daar heb ik niet de minste moeite mee.
Ik breng twee dingen ter berde:
- Hier wordt gezegd dat het erg is dat Marokko lijdt onder westerse invloeden en dat het eigenlijk bij de oude cultuur moet blijven zonder die westerse invloed. Terwijl als je multi-cultureel wilt zijn je meerdere invloeden zult krijgen en zult moeten accepteren.
- Als iemand beweerd goed islamitische te willen leven, dat het kan ook in westerse wereld, met al zijn haram zaken.

Ik beweer dat als iemand dat vindt van de cultuur in Marokko, iemand dat ook mag vinden en zeggen van de Nederlandse cultuur.

Ik beweer dat je in een westers land niet goed islamitisch kan leven, daar de hele economie gebaseerd is op haram zaken. Dus als je geniet van westerse verworvenheden, je gelijkertijd geniet van haramgebruiken.

Opzouten met je sprookjesverhalen, ik heb vanaf het begin al aan duizenden malen herhaald dat ik het over drugs en drank heb en dat ik tegen zulke middelen ben, meer heb ik niet gezegd.

Ik schrijf hier al ruim 2 jaar, ik heb al vele prikkers gezien, maar de meest walgelijke schijnheilige prikker waarvoor ik het minste respect en begrip op kan brengen ben jij wel.

Tfoe wat een misselijke mannetje.

Julien
07-01-04, 16:51
2 glazen wijn per dag is HEEL gezond voor je hoor.. :D

dus een alcoholverbod zou niet gezond zijn.

en verder heb ik met meerdere marokkanen in de klas gezeten en de meerderheid van hen dronk gewoon een biertje mee met mij of rookten een jointje..

an3sdej
07-01-04, 17:49
Ik zei het al eerder, dat soort uitingen van jou aan mij beschouw ik als compliment.

Al Sawt iets wegcamoufleren uit de samenleving, zoals alcohol zal echt niet veel helpen tegen ge/misbruik. Ik kan dat alleen maar hypocriet vinden hoor. Als je iets gewoon accepteert en toelaat, dan heb je het in ieder geval nog in zicht.