PDA

Bekijk Volledige Versie : Beste Edv, GerritJan, Tomas en Jaja..



Waterval
06-01-04, 17:29
Cursus 'gelukkig oud worden' voor bejaarden

Uitgegeven: 6 januari 2004 17:06

GRONINGEN - Gelukkig oud worden; het is niet voor iedereen weggelegd. In Groningen en Utrecht gaan daarom binnenkort cursussen van start die bejaarden leren gelukkig te worden en het leven weer te waarderen. De cursussen zijn ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) in samenwerking met de Universiteit Utrecht (UU).

De cursussen moeten uiteindelijk de kwaliteit van leven van ouderen verbeteren, vertelde H. van Elzen, onderzoekster van de RuG, dinsdag. Bejaarden hebben vaker te maken met depressies en hebben bovendien vaker last van chronische aandoeningen.

Toekomst

De cursus in Utrecht 'Op weg naar de gouden jaren' moet mensen tussen de 50 en 75 jaar oud stimuleren over hun toekomst na te denken. De cursisten leren realistische stappen te zetten om hun toekomstplannen te realiseren. In Groningen worden alleenstaande vrouwen op weg geholpen met de cursus 'Geef uw leven een beetje meer glans.'

In zes groepsbijeenkomsten leren de deelneemsters hoe ze hun sociale contacten en geluksgevoel kunnen verbeteren of in stand kunnen houden. Ook wordt in Groningen een cursus verzorgd voor bejaarden met meerdere chronische aandoeningen.

Het gaat om een proef. Als na afloop blijkt dat de cursussen hun vruchten afwerpen, worden ze mogelijk ook op andere plekken in het land georganiseerd.

nu.nl


:D

Tomas
06-01-04, 17:33
Geplaatst door Waterval
:D

:haha:




"...moet mensen tussen de 50 en 75 jaar oud stimuleren over hun toekomst na te denken."

Als ik 75 ben wil ik de nabije toekomst liever ontkennen.

jaja
06-01-04, 17:59
Geplaatst door Waterval
.. dank dank voor de goede zorgen, maar ik val nog niet helemaal in de doelgroep ... de afgrond komt wel steeds dichterbij ...

maar ik vertrouw meer op engels onderzoek .. langdurig samenwonen met een vrouw is het beste wat een man kan overkomen ... om gelukkig te zijn!!!

Waterval
06-01-04, 20:32
Geplaatst door Gerrit Jan
Ook mijn dank dat je zo bezorgd bent om mij maar ik behoor nog lang niet niet tot de doelgroep. Toch vermoed ik dat ik een heel stuk ouder ben dan jij. Hoewel ik dus niet meer de jongste ben en niet meer zo knap als vroeger, heeft mijn vrouw nog steeds niet genoeg van mij (en ik niet van haar). Ik hoop voor jou dat jij ook eens hetzelfde mag beleven.

InchaAllah...

850
06-01-04, 21:36
Geplaatst door Gerrit Jan
Ook mijn dank dat je zo bezorgd bent om mij maar ik behoor nog lang niet niet tot de doelgroep. Toch vermoed ik dat ik een heel stuk ouder ben dan jij. Hoewel ik dus niet meer de jongste ben en niet meer zo knap als vroeger, heeft mijn vrouw nog steeds niet genoeg van mij (en ik niet van haar). Ik hoop voor jou dat jij ook eens hetzelfde mag beleven.

Bespeur ik een lichte irritatie :hihi:

taouanza
06-01-04, 22:03
Geplaatst door Tomas
:haha:




"...moet mensen tussen de 50 en 75 jaar oud stimuleren over hun toekomst na te denken."

Als ik 75 ben wil ik de nabije toekomst liever ontkennen.



:gniffel:

papol
07-01-04, 07:00
Zoals Thomas al zei, op die leeftijd nog een cursus geluk in de toekomst??

Cursus LLL zeker, lachend liggen in de lijkkist ofzo.

Gewoon, veel feesten. Uit een gerenomeerd onderzoek blijkt namelijk dat mensen die het vaakst hun verjaardag vieren het oudste worden !!

Gr.P