PDA

Bekijk Volledige Versie : "Wat is belangrijker, Allah of de Grondwet?”



TonH
07-01-04, 10:43
WIE VAN DE DRIE?
Richard Osinga

Een politicus dient ingewikkelde problemen terug te brengen tot voor ieder begrijpelijke vragen met heldere antwoorden. Ayaan Hirsi Ali is een goed politica. Recent bezocht zij voor het eerst een islamitische school om het kwaad waartegen zijn strijdt te leren kennen. Aan het eind van het bezoek stelde zij de klas met twaalfjarigen een vraag: “Wat is belangrijker, Allah of de Grondwet?” Eitje, moeten de leerlingen gedacht hebben. Dat is God natuurlijk.

Dat was het foute antwoord. Hirsi Ali heeft in een ogenschijnlijk simpele vraag de kern van het probleem van islamitische scholen samengevat. Als kinderen aan het einde van de lagere school God belangrijker vinden dan de Grondwet, dan is de school fout. Hij moet dicht en als dat niet kan worden afgedwongen, dan moet op zijn minst voorkomen worden dat er zulke scholen bijkomen.

Ik heb zelf op een christelijke school gezeten, geen strenge school, maar een gewone bijzondere school in een nieuwbouwwijk, met overwegend blonde kinderen, een Marokkaan en een Turk. Ik twijfel er niet aan wat mijn antwoord was geweest, als mij op mijn twaalfde de vraag van Hirsi Ali gesteld was. Je kiest voor God. Want voor een grondwet kun je niet bidden, niet zingen of mooie tekeningen maken – mijn favoriete activiteiten tijdens de kindernevendienst.

Als de vraag van Hirsi Ali aan niet-islamitische schoolklassen voorgelegd wordt, ben ik er dan ook van overtuigd dat God het in de meeste klassen winnen zou – op katholieke, christelijke en openbare scholen.

Ik durf zelfs te stellen dat het voor volwassenen niet veel anders ligt. Ik zou mezelf niet als gelovig of christelijk willen omschrijven, maar als ik nu een antwoord zou moeten geven op deze vraag, dan zou ik ook neigen naar een keuze voor God. Als God bestaat, dan is hij belangrijker dan de Grondwet, hoe belangrijk ik die ook vind. Ik zou het aardig vinden om de vraag aan Balkenende voor te leggen, of zelfs aan koningin Beatrix. Beatrix zou zwijgen en Balkenende zou om de hete brij heendraaien, maar over hun echte antwoord kan geen twijfel bestaan.

Is het antwoord ‘God’ van deze twaalfjarige moslims dan wel problematisch? Ik denk het niet. Het is zeker niet strijdig met de Grondwet. De Grondwet zegt niet dat je God niet boven de Grondwet mag stellen. Artikel 6 van de Grondwet formuleert twee beperkingen aan de vrijheid van godsdienst. De eerste luidt: “behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet”. Dat lijkt me iets fundamenteels anders.

De tweede luidt: “De wet kan terzake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.” Hirsi Ali gelooft niet. Niet in Allah en niet in een andere God. Dat is haar goed recht.

Opvallend is dat haar uitspraken ook niet uitblinken door respect voor de Grondwet. Gelijke behandeling (artikel 1), vrijheid van godsdienst (artikel 6), vrijheid van schoolkeuze (artikel 23) – het is allemaal geregeld in de Grondwet en op een andere manier dan zij zou willen. Wat zou zij zelf kiezen?

Misschien moet de vraag iets anders geformuleerd worden en haar een derde mogelijkheid geven: Wat is belangrijker: God, de Grondwet of Hirsi Ali?

Richard Osinga is schrijver
© NRC – dinsdag 6 januari 2004

TonH
07-01-04, 10:47
Als de vraag van Hirsi Ali aan niet-islamitische schoolklassen voorgelegd wordt, ben ik er dan ook van overtuigd dat God het in de meeste klassen winnen zou – op katholieke, christelijke en openbare scholen.


Dat vroeg ik mezelf ook af. En ik denk dat ik dat toen ook gezegd zou hebben.


Als God bestaat, dan is hij belangrijker dan de Grondwet, hoe belangrijk ik die ook vind.

:duim:

Lugh
07-01-04, 10:51
Als God belangrijker wil zijn dan de Grondwet dan moet hij zich toch eerst even laten zien denk ik.

an3sdej
07-01-04, 11:04
God is zo subjectief, en de grondwet zo objectief dat het mekaar gewoon niet accepteert.

Orthodoxe godsbeleving nog subjectiever, laat staan dat mensen met een orthodoxe godsbeleving de grondwet wel kunnen accepteren.

Joesoef
07-01-04, 11:04
Geplaatst door Lugh
Als God belangrijker wil zijn dan de Grondwet dan moet hij zich toch eerst even laten zien denk ik.

Sommigen zien dagelijks de aanwezigheid van God, het is maar net wat je er onder verstaat.

000NobelPrizes
07-01-04, 11:11
Geplaatst door Joesoef
Sommigen zie dagelijks de aanwezigheid van God, het is maar net wat je er onder verstaat.


Die kunnen ze alleen ontwaren omdat de grondwet het bijeengeraapte zootje hier enigszins in het gareel houdt. Als hun god voor hen de regels van de samenleving schept en zij die belangrijker vinden, hebben we een probleem.
De grondwet is universeel. De regels van de islam niet, temeer daar die door talloze interpretaties ook nog eens in allerlei creatieve variaties opduikt.
Bovendien is de islam niet de enige godsdienst in Nederland. Als iedereen zijn eigen geloofswetten gaat aanhangen, zou het een ratjetoe worden.

Goodnight
07-01-04, 11:22
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Die kunnen ze alleen ontwaren omdat de grondwet het bijeengeraapte zootje hier enigszins in het gareel houdt. Als hun god voor hen de regels van de samenleving schept en zij die belangrijker vinden, hebben we een probleem.
De grondwet is universeel. De regels van de islam niet, temeer daar die door talloze interpretaties ook nog eens in allerlei creatieve variaties opduikt.
Bovendien is de islam niet de enige godsdienst in Nederland. Als iedereen zijn eigen geloofswetten gaat aanhangen, zou het een ratjetoe worden.

Grondwet is universeel?
Volgens mij heeft iedere land een eigen grondwet..of wil je beweren dat de grondwet van Nederland geldt in China of in Australie...

De regels van de Islam zijn in tegenstelling tot de grondwet zeker wel universeel....moslims heb je namelijk over de hele wereld en die moslims houden zich aan de basis principes ( lees regels ) van de islam.

Dit betekent niet dat zij zich niet hebben te houden aan de de wetten van een land....

000NobelPrizes
07-01-04, 11:25
Geplaatst door Goodnight


Dit betekent niet dat zij zich niet hebben te houden aan de de wetten van een land....

= de belangrijkste zin; de rest is none of our business.

nari
07-01-04, 11:44
Belangrijk punten:
1-islam is niet tegen de vrijheid van de mensen, en als jullie een bewijs willen hebben kijk aan de islametisch landen iedreen heeft egen cultuur, en allemaal zijn moslims , 14 eeuwen lang.
2-de islam vecht (samen met niet moslims die de echt bronnen van de islam weten) voor de rechtvaardigheid, en de vrijheid van geloof en meenning. wie gelooft me niet moet ie de koran lezen in het nederlands versie, verkrijgbaar via internet(islamonline.net -in het engels-of nmo.nl)
3-de moslims willen hier geen egen grondwet, maar vrijheid van geloof.
4-islam is een geloof voor iedreen niet alleen maar marokkanen en turken.
5- de moslims zijn ook mensen , en die mogen ook fouten makem , dus als een moslim een fout maakt , hij krijgt de schuld en niet zij geloof,
6-moslimsvolk wil ook egen grondwet in hun egen landen , waarrom
waarom mogen ze niet.?
Ik ben 100% eens met TonH, en ik raad de niet moslims aan om de regels van de islam te lezen.

Tomas
07-01-04, 11:47
Hoe zou men reageren op de vraag:

"Wat is belangrijker, je geweten of de grondwet?"

queenlatifa
07-01-04, 11:49
Allah is belangrijker dan elke wet die een ongelovige maakt.
wij weten dat en jullie weten dat ook of zullen het weten in de hel

000NobelPrizes
07-01-04, 12:01
Geplaatst door nari

6-moslimsvolk wil ook egen grondwet in hun egen landen , waarrom
waarom mogen ze niet.?

Omdat in deze samenleving niemand zijn eigen wetten kan bepalen. Ik ga ook geen regels verzinnen die ikzelf geoorloofd vind.


Ik ben 100% eens met TonH, en ik raad de niet moslims aan om de regels van de islam te lezen.
Met die regels heb ik niets te maken; de grondwet is de grondwet.
Als iets volgens de regels van de islam is geoorloofd maar niet volgens onze grondwet, heeft diegene een probleem. Als hij of zij volgens de regels van de islam wil leven, kan diegene verhuizen naar een islamitisch land.

Daviddavid
07-01-04, 12:01
Om Marlene Dietrich maar weer eens te quoten in al haar wijsheid: "If god exists, he should make himself known and do as he is told."

:knipoog:

000NobelPrizes
07-01-04, 12:01
Geplaatst door queenlatifa
Allah is belangrijker dan elke wet die een ongelovige maakt.
wij weten dat en jullie weten dat ook of zullen het weten in de hel

:haha: :haha:

an3sdej
07-01-04, 12:06
1-islam is niet tegen de vrijheid van de mensen, en als jullie een bewijs willen hebben kijk aan de islametisch landen iedreen heeft egen cultuur, en allemaal zijn moslims , 14 eeuwen lang.

In Maleisië worden in steden waar moslims in de meerderheid zijn nu al korte rokken verboden voor iedere vrouw, dus ook niet moslims. Dit gebeurt overal waar de islam het grootst wordt, of veel invloed krijgt

Royce
07-01-04, 12:09
Geplaatst door an3sdej
In Maleisië worden in steden waar moslims in de meerderheid zijn nu al korte rokken verboden voor iedere vrouw, dus ook niet moslims. Dit gebeurt overal waar de islam het grootst wordt, of veel invloed krijgt


Ik kan me niet voorstellen dat jij daarmee zou zitten.

Daviddavid
07-01-04, 12:11
Geplaatst door nari
Belangrijk punten:
1-islam is niet tegen de vrijheid van de mensen, en als jullie een bewijs willen hebben kijk aan de islametisch landen iedreen heeft egen cultuur, en allemaal zijn moslims , 14 eeuwen lang.
2-de islam vecht (samen met niet moslims die de echt bronnen van de islam weten) voor de rechtvaardigheid, en de vrijheid van geloof en meenning. wie gelooft me niet moet ie de koran lezen in het nederlands versie, verkrijgbaar via internet(islamonline.net -in het engels-of nmo.nl)
3-de moslims willen hier geen egen grondwet, maar vrijheid van geloof.
4-islam is een geloof voor iedreen niet alleen maar marokkanen en turken.
5- de moslims zijn ook mensen , en die mogen ook fouten makem , dus als een moslim een fout maakt , hij krijgt de schuld en niet zij geloof,
6-moslimsvolk wil ook egen grondwet in hun egen landen , waarrom
waarom mogen ze niet.?
Ik ben 100% eens met TonH, en ik raad de niet moslims aan om de regels van de islam te lezen.



Homo's genieten, geloof ik, ook niet zo van de zo geroemde vrijheid is Islamitische landen. Of je moet kicken op stenigingen, en daar zijn de meeste homo's voor zover ik weet niet zo van gediend. Wat een treurige lulargumenten, beste Nari.

an3sdej
07-01-04, 12:11
Hiermee wil ik aangeven dat waar de invloed van de orthodoxe gelovige toeneemt, de grondwetten in landen geen stand houden.

Royce
07-01-04, 12:13
Geplaatst door an3sdej
Hiermee wil ik aangeven dat waar de invloed van de orthodoxe gelovige toeneemt, de grondwetten in landen geen stand houden.


Net zoiets als dat je liever niet hebt dat Muslimaahs hoofddoeken dragen?

Daviddavid
07-01-04, 12:32
Geplaatst door Royce
Net zoiets als dat je liever niet hebt dat Muslimaahs hoofddoeken dragen?


Dat hoor je mij niet zeggen. Ze doen maar.

Royce
07-01-04, 12:33
Geplaatst door Daviddavid
Dat hoor je mij niet zeggen. Ze doen maar.


Niet jij Touria.

an3sdej
07-01-04, 12:36
Net zoiets als dat je liever niet hebt dat Muslimaahs hoofddoeken dragen?

Precies, niet in o.a. gerechtsgebouwen en scholen, op straat geen probleem. Die ortodoxie dat fundamentalisme dient gestopt te worden.

freya
07-01-04, 13:19
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Die kunnen ze alleen ontwaren omdat de grondwet het bijeengeraapte zootje hier enigszins in het gareel houdt. Als hun god voor hen de regels van de samenleving schept en zij die belangrijker vinden, hebben we een probleem.
De grondwet is universeel. De regels van de islam niet, temeer daar die door talloze interpretaties ook nog eens in allerlei creatieve variaties opduikt.
Bovendien is de islam niet de enige godsdienst in Nederland. Als iedereen zijn eigen geloofswetten gaat aanhangen, zou het een ratjetoe worden.

Wie heeft het er nu over dat alleen moslims God overal kunnen zien? :confused:

Die sommigen waar joesoef het over heeft daar val ik als heiden ook onder en nog wel meer andersgelovigen.

Alleen atheisten, die zullen daar echt een probleem mee hebben.

taouanza
07-01-04, 18:18
Geplaatst door an3sdej
Precies, niet in o.a. gerechtsgebouwen en scholen, op straat geen probleem. Die ortodoxie dat fundamentalisme dient gestopt te worden.



Welke ortodoxie fundamentalisme?


Je bent net als die Marokkaanse gasten die de hele tijd roepen:
Meiden van tegenwoordig kunnen niet koken
Meiden van tegenwoordig kunnen niet koken
Meiden van tegenwoordig kunnen niet koken
Meiden van tegenwoordig kunnen niet koken
Voor je het weet wordt als feit gezien.:moe:

nari
08-01-04, 08:04
151 NobelPrizes .lees eerst wat er op staat -hun egen landen -islametish landen-

nari
08-01-04, 11:33
quote:
Geplaatst door Lugh
Als God belangrijker wil zijn dan de Grondwet dan moet hij zich toch eerst even laten zien denk ik.

niet alles wat je niet ziet bestaat niet .
voorbeeld.
zie jij je verstand,
heb jij je voor voor voor ouders gezien.
heb jij de eerste man op aarde gezien.
enz enz ....

Donna
08-01-04, 11:45
Geplaatst door Tomas
Hoe zou men reageren op de vraag:

"Wat is belangrijker, je geweten of de grondwet?"


:duim:

Die vraag stelde Ronald Plassterk laatst ook in een column. Zijn antwoord was: mijn geweten. Dat geldt ook voor mij. Als ik moet kiezen tussen mijn geweten of de grondwet (of wat voor wet dan ook), dan ga ik af op mijn geweten.

Tomas
08-01-04, 11:54
Geplaatst door Donna
:duim:

Die vraag stelde Ronald Plassterk laatst ook in een column. Zijn antwoord was: mijn geweten. Dat geldt ook voor mij. Als ik moet kiezen tussen mijn geweten of de grondwet (of wat voor wet dan ook), dan ga ik af op mijn geweten.

Shit, da's waar ook. Dat had ik gelezen. En ik dacht nogwel dat ik het van mezelf had.... :(

Donna
08-01-04, 12:00
Geplaatst door Tomas
Shit, da's waar ook. Dat had ik gelezen. En ik dacht nogwel dat ik het van mezelf had.... :(

Je had het kunnen bedenken! Da's genoeg toch? :p

Tomas
08-01-04, 12:05
Geplaatst door Donna
Je had het kunnen bedenken! Da's genoeg toch? :p

Da's waar! :)

Alleen bij de keuze grondwet/geweten kijk ik wel eerst naar het prijskaartje. Daarin ben ik dan wel weer anders.

En dat komt dan weer overeen met mijn aard:

Een cynicus kent van alles zijn prijs, maar van slechts weinig dingen de waarde.

Die heb ik ook net uit een IQ-test opgedoken. Nu weet ik nog dat ie niet van mezelf is. Over een paar uur ben ik dat al weer kwijt.

Goodnight
08-01-04, 12:24
Geplaatst door Tomas
Da's waar! :)

Alleen bij de keuze grondwet/geweten kijk ik wel eerst naar het prijskaartje. Daarin ben ik dan wel weer anders.

En dat komt dan weer overeen met mijn aard:

Een cynicus kent van alles zijn prijs, maar van slechts weinig dingen de waarde.

Die heb ik ook net uit een IQ-test opgedoken. Nu weet ik nog dat ie niet van mezelf is. Over een paar uur ben ik dat al weer kwijt.

IQ van een visstick dus, vandaar die test??
Ik denk dat je meer een geheugentest moet doen of een geheugentraining...
Trouwens hoe oud ben je?
Dementie begint toch pas op latere leeftijd?























volgens mij heb ik nu de topic verkracht.....

Donna
08-01-04, 12:29
Geplaatst door Tomas
Da's waar! :)

Alleen bij de keuze grondwet/geweten kijk ik wel eerst naar het prijskaartje. Daarin ben ik dan wel weer anders.

En dat komt dan weer overeen met mijn aard:

Een cynicus kent van alles zijn prijs, maar van slechts weinig dingen de waarde.

Die heb ik ook net uit een IQ-test opgedoken. Nu weet ik nog dat ie niet van mezelf is. Over een paar uur ben ik dat al weer kwijt.


Hmmm... 6 euro per fles toch?

Ze zeggen dat je er blind van wordt... ;)

Tomas
08-01-04, 12:29
Geplaatst door Goodnight
Ik denk dat je meer een geheugentest moet doen of een geheugentraining...


Waarom ook alweer?


Trouwens hoe oud ben je?

13.


Dementie begint toch pas op latere leeftijd?

Ja. het begint na de geboorte geloof ik.


volgens mij heb ik nu de topic verkracht.....

Ja! Want het is godomme HET topic!

Tomas
08-01-04, 12:34
Geplaatst door Donna
Hmmm... 6 euro per fles toch?

Sssst! Ik heb hier verteld dat het 10 euro de fles is.


Ze zeggen dat je er blind van wordt... ;)

Het is slecht voor je ruggenmerg zeggen ze. Maar ik weet nu niet meer precies waar je het nu eigenlijk over hebt.