PDA

Bekijk Volledige Versie : DAJJ over LOTR



freya
07-01-04, 14:27
Ik weet het, onderstaande tekst is lang en in het engels en dus veel te moeilijk voor de gemiddelde prikker :fpuh:, maar aangezien hier nog wat LOTRfans rondhangen plaats ik het toch :strik:


Ik vind dit BTW de slechtste tekst die ik ooit van DAJJ gelezen heb :moe:




I am not intending on becoming a film critic, and actually I am not even a fan of critical cinema. I like my films simple, commercial and Hollywood branded as the majority of the people of my generation. Going to the cinema for me has as goal: eating pop-corn and watching previews and being stunned by spectacular special effects or crazy absurd Tarantino like scenarios. Almost like everybody, I also was eagerly looking for the last episode of lord of the ring. For me the incredible descriptive talent of Tolkin could only be matched by the masterly piece of Art that its filming has proven to be. But now after having watched the trilogy and its last episode (return of the King), I can not avoid thinking, analyzing and I feel that it is my duty to comment.

It is clear that Tolkin masterly described human nature in all its facades and with its good and evil and their often intersected paths. The book (and the movie) is about a dilemma that the virtuous man is confronted with. Either succumbing to the desire of power and dominion driven by selfishness and greed (the ring), which is a path that will lead man to his doom and will be paved by insanity and obsession. Or choosing for solidarity, companionship, freedom and justice and renouncing to the seductions of the evil - but oh so desirable- ring of power. It is a simple metaphor that we all understand and it upholds wonderful values that we all adhere to.

The struggle that takes place between the evil empire of the Evil all seeing eye of Sauron and the species resisting it and fighting for survival and freedom is therefore a logical consequence. But if we look deeper to the distribution of roles we make some little discoveries that are worthy of studying. Sauron and his mighty land army of oarks and other monsters and his mighty Air force of Nasi Guls and his mighty secret services of wizards and infiltrators is the materialization of the powerful empire of Evil. All non-human races (dwarfs and Elfs and hobbits) despite their differences rivalries and jalousies seem to be at least agreeing on rejecting Sauron and resisting him. Only the race of Men is more divided, and clearly two major clans are to be distinguished, the men of the West and the men of the South. While the men of the west despite their internal divisions are clearly choosing for the righteous path of resisting the evil empire, the men of the south are not only refusing to resist evil, they are even fighting side by side with Sauron and his army of monsters. Let us go a bit further and try to check how these men of the south look like… well surprise surprise, they are rather dark with black hair mainly covering their faces wearing an Arab Imma and Arab clothes. All the features of being Arab are there, even the elephants of our great grandfather Hanibal the Carthagian are there, the only thing that they still actually needed to do is to let them speak Arabic. Interesting to note is that these Arab evil fighters do not exchange a word in the movie, they do not express emotions they just fight for evil and this is considered obvious. I thought that it would have been more logical if some kind of explanation was given why these people chose to fight with Sauron and his army of monsters against their fellow men. Even the Oarks get to speak and argue and fight in the movie, it is a movie where even trees could speak, but not the evil Arabs.

Now if we go and observe the features of the freedom fighters, the virtuous heroes, we can take the speech of Aragon the returning king when he addressed his army on the doors of Mordor, parading on his horse in William Wallace style asking for bravery and steadfastness of honorable warriors. One after one blond, white, Arian, even the dwarf is white, even the elfs are white and even the hobbits are white, not even one excuse black man or dwarf, not even one excuse Chinese hobbit, not even one alibi Arab elf. Everything that is colored and looking differently is evil, belongs to the enemy camp. And as if that needed to be geographically extra emphasized Aragon finished his speech with shouting: Men of the West!!!! Of course how can I forget, the men of the south are with the enemy.

And of course the western men are victorious, the monsters and the Arabs massacred and evil defeated.

Let us leave the movie and try to see how it could match our modern reality. The value definition is not very altered, the struggle is still between powers seeking world domination, on basis of greed and selfishness and peoples trying to defend their existence, to survive. But what about the roles? Is there an empire today in the world that is seeking world domination? Oh yes there is, and it is not making any secret of its intentions. That empire is the United States of America . Power and dominion are the two main motivations of its policy. Ok lets see further, does it also have the same drifts as the empire of Sauron, selfishness and greed? Yes it does, it is a system called capitalism and that is build upon enslaving and exploiting parts of the Human race for the prosperity of another part. Does it have an impressive land army that no other power can match? Yes it does it is called the US army. Does it have a control of the Air with impressive flying monsters that can crush every resistance and give its land army an extra edge in battle making it even more invincible? Yes it does it has flying monsters called the US air force. Does it have wizards working for it spying on people, sending assassination teams behind some others and corrupting or intimidating the rest? Yes it has evil wizards like that, they are called the CIA and NSA and the DIA and many other agencies. So we have clearly identified the evil mighty Empire of Sauron in our modern Time as being the USA and we have a complete match. The all seeing eye is the circle of powers formed by the convergence of American multinationals, Weapon industry lobby, neo-conservatives, Zionists and Christian-zionists. Bush is nothing but the captain of the Oarks he leads the battle but can not run the whole endeavor, Oarks come and go but the project of dominion is constant as long as the eye of evil is standing on its two towers.

But where are the brave men? Where are the hobbits and the Elfs and that only dwarf. Where are the Ents and the warrior trees? Where is Aragon ? Let us look further.

The Hobbits are the honest people all over the world who are trying to reject the system, to change the system to destroy the system by rejecting its essence by emphasizing the alternatives and upholding the values and the principals of solidarity and justice above social recognition criteria that are set by the oppressors and above status and prestige. The hobbits are the poor oppressed people that are rich in their dignity and in their pride, the zapatistas are hobbits, the oppressed minorities in the West are hobbits the poor people resisting the CIA gangs and supporting Chavez in Venezuela are hobbits there are more hobbits in this world especially in its southern part than there is anything else.

Now where are the brave warriors, the people resisting by the sword, the people cherishing the dream that the empire can be and will be defeated. The people hiding in valleys and mountains and being hunt by the Nasi guls of the all seeing eye but still managing to escape it and still managing to hit it and to put fear in the heart of the all mighty Sauron and his lackeys and to make the empire shake and to make the empire doubt? They are in the streets of Baghdad and Faloudja and karballa and Moussel. In the refugee camps of Palestine and the concentration camp of Gaza , they are there, hiding, seeking, watching, hitting the mighty enemy then escaping and hiding to fight another day. Where are the people who do not fear death? Who chant for death before the battle, who wish death before the battle. The people who do not care if they will win the battle but who care about the stand they will make against the oppressor, about the dignity the honor and the hope that resistance generates like Aragon said in the movie? Do you find them in the west? Among the men of the west? No, those people are our martyrs, our commandos, in Palestine , Lebanon , Iraq , Chechnya and many other places… they are the people who fought against the empire till the death in Nassiriya and stopped its army for days with all its Oarks, Nasi Guls and other monstrous war machines. The people who fought against the mighty Zionist war machine till the death in Jenine and in Beirut and in Rafah last week. You find those men in the south, men of the south. And who will destroy the two towers of evil? Who will hit the empire in such a manner that the empire can not predict, believe, stop? No comment.

And now, the last and most important feature of all these features. Where is the returning king? Where is Aragon the righteous and honest leader, the legitimate leader who will unite the divided, will strengthen the weak and will oust the corrupted? The leader who will turn the resistance into an Army, will turn the divided people into a mighty nation will break the dominion of the empire and reduce it into shades of disgrace and defeat. Where is that leader? These are the questions that are still to be answered one day. But once he will appear millions who are sitting will stand up, millions who are sleeping will wake up. We will walk and swear on our blood allegiance to his reign, the reign of justice, freedom and solidarity. We will defeat the Oarks, defeat the Men who fight with the Oarks, defeat the unjust kings and corrupted leaders and give the chance to the hobbits to destroy the ring and bring down the empire. We will be the brave warriors of that day, We men of the south!!!!!

As I said, I am not trying to become a film critic, and make no mistake about it, I loved the movie but only I know that I and millions of Arabs will understand it this way and only this way.

Dyab Abou Jahjah

freya
07-01-04, 14:31
Op een andere site had ik hier al op gereageerd.
En omdat daar pissed reacties opkwamen, zet ik dat hier ook nog ff neer :engel:



Commentaar vanuit het gezichtspunt van een Tolkienfan die al zijn boeken meerdere keren gelezen heeft.

Je kan niet zomaar een oordeel vellen over elementen van het verhaal van de film, als je de boeken niet kent.

Dyab heeft geen bal van het verhaal begrepen, misschien is dat wel logisch als je alleen de film kent, maar realiseer je dan dat deze trilogie de moeder is van een heel literair genre en verdiep je er dan iets meer in, voordat je er een commentaar op schrijft.

Het is nogal kinderachtig om te gaan zitten klagen dat in de film de mensen uit het westen allemaal blank zijn en de mensen uit het oosten er als Arabier uitzien.
Zo heeft Tolkien dat geschreven, zijn hele fantasiewereld is gebaseerd op oude Europese sagen en mythes. En 1 van die mythes is nu eenmaal dat ‘De Grote Donkere Vijand’ zich in het oosten heeft teruggetrokken, klaar om opnieuw aan te vallen zodra de tijd rijp is.
In het westen ligt het magische, onzichtbare en onbereikbare eiland waar de scheppers van de wereld wonen. En dat is niet Amerika, maar het mythische Atlantis natuurlijk. Vergeet niet dat Tolkien al aan zijn wereld werkte in de jaren ’30, lang voor de huidige islamfobie uitbrak.

Klagen dat die ‘Arabieren’ niks zeggen in de film is echt onzinnig als je weet hoeveel passages (het volledige einde bv!), zij-plots en belangrijke personages uit het script zijn weggelaten. In het boek zijn het ook alleen maar figuranten die niets zeggen. Het zijn de mensen die ver buiten de invloedsfeer van de ‘goden’ leven en al lang geleden zijn onderworpen door Sauron. Zij kunnen niet anders dan met hem meevechten, maar dat weten alleen mensen die ook ‘the silmarillion’ hebben gelezen.


Verder nog een paar foutjes in zijn betoog:

De strijd wordt niet aangevoerd door Aragorn, maar door Gandalf. Gandalf is degene die alle gebeurtenissen in werking zet en die alle personages inspireert tot meevechten.
Aragorn wordt geen koning vanwege zijn rol in de strijd, maar vanwege zijn edele afkomst. Hij is van een ras met een hogere ontwikkeling en langere levensduur dan andere mensen.
Hij wordt pas herkend en erkend als koning als zijn genezende krachten ontdekt zijn. En Aragorn verenigt overigens alleen de mensen (en hobbits), hij heeft geen zeggenschap over de elven, die middenaarde verlaten en de dwergen, die zich terugtrekken in de bergen.
En de oplettende kijker kan zien dat juist deze edelste onder de mensen donkerharig is!

Niet alleen de mensen zijn verdeeld in goed en slecht er zijn ook dwergen en elven die zich nergens mee willen bemoeien omdat het een zaak van de mensen is. Het is het einde van de oude tijden en orde en het begin van het tijdperk van de mensen.
De orks zijn in feite gemuteerde elven die vroeger al eens een verkeerde keuze hadden gemaakt.

De Nazgul zijn geen luchtmacht van de vijand maar de geesten van mensenkoningen die ooit gebonden zijn met 9 ringen van macht. Zij hebben geen eigen vorm meer en kunnen zich maar moeilijk verplaatsen. In het begin van het boek rijden zij op paarden, pas als deze verdronken zijn, krijgen zij draken om te berijden. De 9 draken worden met gemak verslagen door de reuzenadelaars die bevriend zijn met Gandalf.

Sauron heeft geen tovenaars tot zijn beschikking. Saruman is uit op persoonlijke macht en denkt Sauron te kunnen weerstaan. Zij hebben nl ongeveer dezelfde oorsprong, net als Gandalf.


En dus blijft er van Dyabs verhaal niet veel meer over dan:
Het is een strijd tussen de Bad Guys en de Good Guys en de Bad Guys zijn de VS en de Good Guys hun tegenstanders. En dat is een flauwe en erg voor de hand liggende vergelijking.
Vandaar dat ik dit de slechtste tekst vind, die ik ooit van hem gelezen heb.

jaja
07-01-04, 14:34
Schitterend!! Heerlijk gelachen .. :duim:
Hoe mensen toch in een film de wereld kunnen lezen ... en dan vooral de wereld zoals zij hem zien ... :melig2:
En dan zeggen ze dat mythologie niet meer geschreven wordt ..:D

Tomas
07-01-04, 14:36
Geplaatst door freya

Ik vind dit BTW de slechtste tekst die ik ooit van DAJJ gelezen heb :moe:

Wat vond ie eigenlijk van Harry Potter?

Daviddavid
07-01-04, 14:39
Al een officieel AEL-standpunt over Pippie Langkous bekend?

et_2000nl
07-01-04, 14:40
Dank Freya.... :blij:

Bevestigd toch weer mijn steliing dat DAJJ overal een anti-arab complot in ziet.... Zelfs in een meester werk als LOTR....

En ga je nu je DAJJ sympathien herzien? Of is dit de vergevelijke slip of the tongue?

freya
07-01-04, 14:44
Geplaatst door Tomas
Wat vond ie eigenlijk van Harry Potter?

Ik weet niet.

Zelf ben ik bezig met een analyse van Finding Nemo.
Die gestoorde aquariumvissen zijn natuurlijk de immigranten in Europa, die het land van herkomst idealiseren.
Die zoekende vader lijkt wel een beetje op een leider die zijn verdwaalde achterban aan het zoeken is....................

moet het nog wat verder uitwerken :bril:


:strik:

Tomas
07-01-04, 14:50
Geplaatst door freya
Zelf ben ik bezig met een analyse van Finding Nemo.


Die heb ik net als lotr ook niet gezien.

Maar ik zag laatst wel weer eens met een half oog een dinosaurus tekenfilm. En toen voel mij opeens op hoevaak het thema van het beloofde land van melk en honing in films wordt gehanteerd. Ik vroeg mij toen opeens af of dit een universeel thema is, deze vlucht en fantasie van een land ergens waar alles goed en vredig is, of een typisch joods/christelijk thema. En dat ik dus mijn kinderen onbewust door christen geindoctrineerd laat worden?

Dat soort dingen vraag ik mij dus af. :student:

freya
07-01-04, 14:52
Geplaatst door et_2000nl
Dank Freya.... :blij:

Bevestigd toch weer mijn steliing dat DAJJ overal een anti-arab complot in ziet.... Zelfs in een meester werk als LOTR....


Idd :moe:


En ga je nu je DAJJ sympathien herzien? Of is dit de vergevelijke slip of the tongue?

Met zijn algemene analyse ben ik het wel eens, vind het alleen idioot om dat op te hangen aan een verhaal uit een boek dat hij niet gelezen heeft.

Hij daalt dus een beetje in mijn achting, maar niet al te erg :strik:

et_2000nl
07-01-04, 14:53
Geplaatst door Daviddavid
Al een officieel AEL-standpunt over Pippie Langkous bekend?

Dat haar was veel te duidelijk en provocerend zichtbaar. En dan die provocerende jarretels.... :D

Maar dat kan de AEL in vast veel meer woorden zeggen.

freya
07-01-04, 14:53
Geplaatst door Tomas
Die heb ik net als lotr ook niet gezien.

Maar ik zag laatst wel weer eens met een half oog een dinosaurus tekenfilm. En toen voel mij opeens op hoevaak het thema van het beloofde land van melk en honing in films wordt gehanteerd. Ik vroeg mij toen opeens af of dit een universeel thema is, deze vlucht en fantasie van een land ergens waar alles goed en vredig is, of een typisch joods/christelijk thema. En dat ik dus mijn kinderen onbewust door christen geindoctrineerd laat worden?

Dat soort dingen vraag ik mij dus af. :student:

Wat een diepe gedachtes :)

voor een kat :p

850
07-01-04, 14:54
Geplaatst door freya
Wat een diepe gedachtes :)

voor een kat :p

:moe:

et_2000nl
07-01-04, 14:57
Geplaatst door freya
Idd :moe:
Hij daalt dus een beetje in mijn achting, maar niet al te erg :strik:

Jammer, ik was eerst ook pro AEL, maar ben nu niet zo'n voorstander meer. Niet vanwege de analyse maar vanwege de provocerende houding die mijn insziens alleen maar verder polariseerd....

Jouw dag komt ook nog wel, maar ik zie hier dat je een volhouder (wil het woord halsstarrig niet gebruiken) bent, dus het zal wel wat langer bij je duren.... :D

freya
07-01-04, 14:57
Geplaatst door 850
:moe:

:haha:

freya
07-01-04, 15:00
Geplaatst door et_2000nl
Jammer, ik was eerst ook pro AEL, maar ben nu niet zo'n voorstander meer. Niet vanwege de analyse maar vanwege de provocerende houding die mijn insziens alleen maar verder polariseerd....

Jouw dag komt ook nog wel, maar ik zie hier dat je een volhouder (wil het woord halsstarrig niet gebruiken) bent, dus het zal wel wat langer bij je duren.... :D

Die provocerende houding vind ik ook dom en contraproductief.
Het is gewoon afwachten tot steeds meer mensen in de AEL daar ook achterkomen en dan maar hopen dat het dan niet te laat is om nog echt iets op te bouwen.

Tomas
07-01-04, 15:00
Geplaatst door freya

Met zijn algemene analyse ben ik het wel eens, vind het alleen idioot om dat op te hangen aan een verhaal uit een boek dat hij niet gelezen heeft.


Waar ben je het nou precies mee eens dan?

freya
07-01-04, 15:01
Geplaatst door Tomas
Waar ben je het nou precies mee eens dan?

In deze tekst?

et_2000nl
07-01-04, 15:10
Geplaatst door freya
Die provocerende houding vind ik ook dom en contraproductief.
Het is gewoon afwachten tot steeds meer mensen in de AEL daar ook achterkomen en dan maar hopen dat het dan niet te laat is om nog echt iets op te bouwen.

Sorry hoor Freya, deze gedachtegang begrijp ik niet.... Ik ben het met je eens dat je zegt dat het dom en contraproductief is. Maar het houd ook potentiele leden tegen (zoals ik), die eventueel de organisatie constructief zouden willen maken ipv destructief. Maar waarom je symphatien hebt voor een organisatie die je dom en contraproductief (in hun houding althans) vindt is mij een raadsel....

Daviddavid
07-01-04, 15:18
Geplaatst door et_2000nl
Dat haar was veel te duidelijk en provocerend zichtbaar. En dan die provocerende jarretels.... :D

Maar dat kan de AEL in vast veel meer woorden zeggen.


En ze accepteert niet bepaald mannen als voogd. Hooguit die paar zeerovers.

:lekpuh:

Tomas
07-01-04, 15:20
Geplaatst door freya
In deze tekst?

Wat bedoel je anders met "zijn analyse"? Ik dacht dat je daar deze tekst deels mee bedoelde, maar ik begrijp niet welk deel. Maar nu begrijp ik er weer helemaal niks van.

Julien
07-01-04, 15:21
Die gast die stikt nog een keer in zijn eigen "islam-hetze-geloof"

Deze onzinnige tekst vind ik net zo achtelijk als de kritiek van de EO op Harry Potter, omdat Harry Potter eigenlijk "Satan" zou zijn.

Als zelfs kleine kinderen onderscheid kunnen maken tussen film en werkelijkheid.. dan moet meneer Abu NeeNee dat toch ook kunnen?!

freya
07-01-04, 15:25
Geplaatst door et_2000nl
Sorry hoor Freya, deze gedachtegang begrijp ik niet.... Ik ben het met je eens dat je zegt dat het dom en contraproductief is. Maar het houd ook potentiele leden tegen (zoals ik), die eventueel de organisatie constructief zouden willen maken ipv destructief. Maar waarom je symphatien hebt voor een organisatie die je dom en contraproductief (in hun houding althans) vindt is mij een raadsel....

Ik ben het gewoon eens met de inhoud van het meeste wat de AEL zegt. En ik vind het heel nodig dat die dingen gezegd worden en ken bovendien geen andere club die dat durft te doen.

Als je de vorm niet mooi vind hoef je de inhoud toch niet meteen weg te gooien. Dat is alsof je een prachtig duur kado weggooid omdat het in een oude krant verpakt zit.


Het is heel jammer dat allerlei potentiele leden zich laten afschrikken door de manier waarop de AEL soms naar buiten treedt (niet altijd, Dyab kan de zaken wel heel helder naar buiten brengen)
Ze (JIJ?!) zouden ook juist wel lid kunnen worden en er voor zorgen dat die club beter gaat communiceren en dus effectiever wordt. ze zouden echt niet de enigen in de AEL zijn die dat willen
De beste stuurlui staan altijd aan wal, te zeiken :moe:

Tomas
07-01-04, 15:25
Geplaatst door Julien
Als zelfs kleine kinderen onderscheid kunnen maken tussen film en werkelijkheid..

Een veel gehoorde misvatting. Kinderen kunnen dat helemaal niet goed. Zelfs volwassenen hebben moeite om als ze de "schurk" in het echt tegenkomen om dan toch de mens en niet de rol te zien. Weet je wel hoeveel dreigbrieven slechterikken krijgen?

000NobelPrizes
07-01-04, 15:29
De meeste mensen vinden die Aboe en zijn AEL helemaal niks. Oh ja, op een kluitje gefrustreerde losers na. En de knuffellinksen natuurlijk, die hun idealen van 30 jaar geleden hardnekkig willen blijven toepassen op een veranderde samenleving.

000NobelPrizes
07-01-04, 15:30
Geplaatst door Tomas
Een veel gehoorde misvatting. Kinderen kunnen dat helemaal niet goed. Zelfs volwassenen hebben moeite om als ze de "schurk" in het echt tegenkomen om dan toch de mens en niet de rol te zien. Weet je wel hoeveel dreigbrieven slechterikken krijgen?

Zoals Femke.
Maar dan wel van een blanke autochtoon. Pardon; BLANKE AUTOCHTOON.

freya
07-01-04, 15:39
Geplaatst door 151 NobelPrizes
De meeste mensen vinden die Aboe en zijn AEL helemaal niks. Oh ja, op een kluitje gefrustreerde losers na. En de knuffellinksen natuurlijk, die hun idealen van 30 jaar geleden hardnekkig willen blijven toepassen op een veranderde samenleving.

:staart:

et_2000nl
07-01-04, 15:43
Geplaatst door freya
Ik ben het gewoon eens met de inhoud van het meeste wat de AEL zegt. En ik vind het heel nodig dat die dingen gezegd worden en ken bovendien geen andere club die dat durft te doen.

Als je de vorm niet mooi vind hoef je de inhoud toch niet meteen weg te gooien. Dat is alsof je een prachtig duur kado weggooid omdat het in een oude krant verpakt zit.


Het is heel jammer dat allerlei potentiele leden zich laten afschrikken door de manier waarop de AEL soms naar buiten treedt (niet altijd, Dyab kan de zaken wel heel helder naar buiten brengen)
Ze (JIJ?!) zouden ook juist wel lid kunnen worden en er voor zorgen dat die club beter gaat communiceren en dus effectiever wordt. ze zouden echt niet de enigen in de AEL zijn die dat willen
De beste stuurlui staan altijd aan wal, te zeiken :moe:

Mijn paranoie geest kan er niets anders van maken dan een importering van de MO problematiek naar de europese/nederlandse problematiek.
De MO problematiek gaat mij zeer aan het hart, zoals ook de de interne problematiek. Ze afhankelijk van elkaar maken gaat mij veel te ver. Het komt dan op mij over als een extra machtsmiddel om de problematiek in het Palestina - Israel conflict via interne islamitische europese druk te escaleren en daar leen ik mij, en gelukkig met mij vele andere, niet voor.
Dat heeft niets met verpakking te maken beste Freya, ik vertrouw de integriteit niet van hun doelstellingen. Ook hoef ik geen lid van de AEL te worden om als interne stuurman te fungeren, net zo min als ik lid zou moeten worden van de VVD om die te bekritiseren.
Hun communicatie methode lijkt mij ook een bewuste keuze, da's geen verpakking, da's bewuste retoriek.
Simpelweg, een club die mijn lidmaatschap niet verdient, laat staan inzet.... :moe:

freya
07-01-04, 15:48
Geplaatst door Tomas
Wat bedoel je anders met "zijn analyse"? Ik dacht dat je daar deze tekst deels mee bedoelde, maar ik begrijp niet welk deel. Maar nu begrijp ik er weer helemaal niks van.

Ok Ok dan begreep ik jou verkeerd.

Ik ben het eens met zijn verhaal over de Arabische strijd tegen de bijna onoverwinnelijke VS met haar drang naar wereldheerschappij.
Die strijd wordt op het moment idd vooral in het M-O gestreden.
En ondersteund door kleine groepjes weldenkende mensen over de hele wereld :p

Als hij zijn verhaal aan de eerste de beste hollywood film had opgehangen die niet was gebaseerd op een literair meesterwerk, maar door een stel Amerikaanse co-writers bedacht was, dan zou ik het ook op z'n minst verdacht vinden als de slechterikken er uit zien als Arabieren en geen woord mogen zeggen.

Maar in dit geval slaat hij de plank zo verschrikkelijk mis, dat hij zichzelf belachelijk maakt :moe:

freya
07-01-04, 16:07
Geplaatst door et_2000nl
Mijn paranoie geest kan er niets anders van maken dan een importering van de MO problematiek naar de europese/nederlandse problematiek.
De MO problematiek gaat mij zeer aan het hart, zoals ook de de interne problematiek. Ze afhankelijk van elkaar maken gaat mij veel te ver. Het komt dan op mij over als een extra machtsmiddel om de problematiek in het Palestina - Israel conflict via interne islamitische europese druk te escaleren en daar leen ik mij, en gelukkig met mij vele andere, niet voor.
Dat heeft niets met verpakking te maken beste Freya, ik vertrouw de integriteit niet van hun doelstellingen. Ook hoef ik geen lid van de AEL te worden om als interne stuurman te fungeren, net zo min als ik lid zou moeten worden van de VVD om die te bekritiseren.
Hun communicatie methode lijkt mij ook een bewuste keuze, da's geen verpakking, da's bewuste retoriek.
Simpelweg, een club die mijn lidmaatschap niet verdient, laat staan inzet.... :moe:

Het Palestijnse probleem kan helemaal niet in Europa geimporteerd worden. Het is in Europa ontstaan en wordt door Europa en de VS in stand gehouden.
En denk jij echt dat het de AEL is die de Marokkaanse jongeren bewust heeft gemaakt van het M-O conflict? Je zegt zelf toch ook al dat die problematiek je zeer aan het hart gaat, daar had jij de AEL toch ook niet voor nodig.

De AEL is wel een van de weinige (de enige?) groepen in Nederland die in het openbaar durft te zeggen, wat in veel huiskamers ook wordt gezegd. Is het niet eens tijd dat dat geluid ook eens naar buiten komt en er eindelijk eens een tegenwicht komt tegen de bijna onvoorwaardelijke steun aan Israel door Nederland?
Ook veel autochtonen (in mijn omgeving althans :strik: ) zijn het met het AELstandpunt over Israel eens: Die kunstmatig in stand gehouden staat moet haar zionistische staatsideologie loslaten en er moet een staat komen waar Arabieren en Joden gewoon naast elkaar en gelijkwaardig kunnen leven.
Alleen in AEL termen heet dat dan: de ontmanteling van de zionistische entiteit. :moe:

Lugh
07-01-04, 16:44
ik geloof toch dat DAJJ het had over een islamitische staat Palestina waar ook joden mochten wonen of zoiets

freya
07-01-04, 17:06
Geplaatst door Lugh
ik geloof toch dat DAJJ het had over een islamitische staat Palestina waar ook joden mochten wonen of zoiets

De AEL streeft naar 1 staat waar Joden en Palestijnen gelijkwaardig, in een democratie naast elkaar kunnen leven.

jaja
07-01-04, 17:10
Geplaatst door freya
De AEL streeft naar 1 staat waar Joden en Palestijnen gelijkwaardig, in een democratie naast elkaar kunnen leven. ... en de invoering van de shariah zodra er een moslim meerderheid is ... waarna de gelijkwaardigheid down the drain is ....
En de houding tov joodse immigranten is ook niet 100% duidelijk.

......

freya
07-01-04, 17:16
Geplaatst door jaja
... en de invoering van de shariah zodra er een moslim meerderheid is ... waarna de gelijkwaardigheid down the drain is ....


Dat maak jij ervan


En de houding tov joodse immigranten is ook niet 100% duidelijk.

Bedoel je oude immigranten of nieuwe?

jaja
07-01-04, 17:26
Geplaatst door freya
Dat maak jij ervan zowel de volkskrant (maandag 10 maart 2003) als Trouw (2003-03-08) hebben het onafhankelijk van elkaar bericht

passage volkskrant:
"Veel moslima's twijfelen aan het emancipatoire karakter van de AEL. Jahjah is voorstander van de sharia (islamitische wetgeving) 'in milde vorm'. Vrijdagavond in De Balie vroeg een jonge Marokkaanse hem hoe hij emancipatie rijmt met het gegeven dat de sharia bepaalt dat de getuigenissen van vrouwen maar voor de helft tellen en dat vrouwen ook maar half zoveel kunnen erven als hun broers. Jahjah legde uit dat hij de sharia ziet als een evenwichtig systeem van rechten en plichten. 'Mannen zijn verplicht hun gezin te onderhouden. Als een vrouw werkt mag ze alles zelf houden. In dat opzicht discrimineert de sharia de man.' Weinig moslima's zagen in dat antwoord een gelijkwaardige behandeling opdoemen van mannen en vrouwen."

trouw:
AEL wil sharia via democratie invoeren
Jahjah: Als er honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af
door Kustaw Bessems en Hélène Butijn
2003-03-08

DEN HAAG, TILBURG - Is de Arabisch-Europese Liga nu vóór of tegen de sharia, de wetgeving ontleend aan de Koran? Vóór, zegt leider Dyab Abou Jahjah. De liga wil islamitische wetten invoeren in Nederland en de rest van Europa, maar wel via de democratie. Hij hield dit zijn gehoor voor tijdens een lezingenreeks in Nederland.



Jahjah voltooit vandaag in Amsterdam zijn toernee van een week. De Libanese Belg kwam de lancering van de Nederlandse tak aan de Arabisch-Europese Liga (AEL) opluisteren. In het concept-programma van AEL Nederland staat dat die tegen de 'blinde toepassing' van de sharia is. ,,Sommige media hebben hieruit geconcludeerd dat de AEL tegen de sharia is. Ten onrechte'', aldus Jahjah.

,,Wij wijzen de sharia niet af. Een moslim kan niet tegen de sharia zijn, want het is zijn plicht om hiernaar te streven. Alleen vinden wij dat je de sharia niet aan anderen moet opleggen. Je moet proberen haar langs democratische weg te verwerkelijken.''

Jahjah zegt dat de sharia niet alleen uit straffen bestaat, maar een totaalpakket van rechten en plichten is. De sharia voorziet bijvoorbeeld in maatregelen tegen armoede. ,,Als er in een land honger heerst en iemand steelt een brood, hak je hem niet de hand af. Als alle voorzieningen er zijn en hij steelt, dan mag je hakken.''

Hiernaar gevraagd, veroordeelt Jahjah de dreigende steniging van overspelige vrouwen in Nigeria. ,,Want daar genieten burgers nog niet alle islamitische rechten.'' Hij wijst er verder op dat een ontrouwe vrouw volgens islamitisch recht niet zómaar mag worden gestenigd. ,,Vier getuigen moeten de daad met eigen ogen hebben gezien. Dat soort waarborgen wordt vaak vergeten. Het beeld van islamitische wetten is gebaseerd op de excessen.''

Geïnspireerd op de sharia wil de AEL onder meer de verkoop van alcohol door supermarkten verbieden en de huwbare leeftijd voor meisjes verlagen naar zestien. ,,Volgens de islamitische waarden en normen is een meisje volwassen met veertien, dus een meisje van zestien is dat zeker.''

Moslims die in Nederland op eigen houtje islamitische straffen willen uitdelen, vindt Jahjah extremistisch. ,,Maar ik vind de mensen ook extremistisch die zeggen: islam is alleen mijn persoonlijke spiritualiteit, zonder politieke connotatie. Dat is een marginaal groepje.''

Jahjah vindt dat moslims hun streven naar de sharia niet moeten verhullen. ,,Je moet niet liegen over de islam. Zelfs de meeste autochtonen hebben dat door.''"

Op de engelse versie van de AEL blijkt ook dat men het ideaal van brotherhood and equality uit de Sharia denkt te kunnen halen.




Bedoel je oude immigranten of nieuwe? beiden ... onderverdeling geen probleem.

et_2000nl
07-01-04, 17:27
Geplaatst door freya
Het Palestijnse probleem kan helemaal niet in Europa geimporteerd worden. Het is in Europa ontstaan en wordt door Europa en de VS in stand gehouden.
En denk jij echt dat het de AEL is die de Marokkaanse jongeren bewust heeft gemaakt van het M-O conflict? Je zegt zelf toch ook al dat die problematiek je zeer aan het hart gaat, daar had jij de AEL toch ook niet voor nodig.

De AEL is wel een van de weinige (de enige?) groepen in Nederland die in het openbaar durft te zeggen, wat in veel huiskamers ook wordt gezegd. Is het niet eens tijd dat dat geluid ook eens naar buiten komt en er eindelijk eens een tegenwicht komt tegen de bijna onvoorwaardelijke steun aan Israel door Nederland?
Ook veel autochtonen (in mijn omgeving althans :strik: ) zijn het met het AELstandpunt over Israel eens: Die kunstmatig in stand gehouden staat moet haar zionistische staatsideologie loslaten en er moet een staat komen waar Arabieren en Joden gewoon naast elkaar en gelijkwaardig kunnen leven.
Alleen in AEL termen heet dat dan: de ontmanteling van de zionistische entiteit. :moe:

Dat bedoelde ik helemaal niet en dat wist je volgens mij ook wel, maar je houd je bewust voor het dommetje.... :moe:

Maar ik zal nog duidelijker zijn....

De eerste doelstelling van de AEL en dat staat ook op hun website, is de emancipatie van moslims en/of arabieren in europa. Het assertief maken van deze groep, waar ze overigens zelf aggressieve methodes voor gebruiken, maar dat ter zijde.

Daarnaast hebben zij net zo als andere moslims een mening over het Israel - Palestina conflict.

Die twee hebben ze afhankelijk van elkaar gemaakt. De schaapjes werven ze via hun eerste doelstelling om vervolgens voor de tweede in te zetten....

Ik zeg niet dat een organisatie er geen meerdere doelstellingen op na mag houden. Ik vind inderdaad in de informatie op hun website, met name de FAQ geen dingen terug waar ik mij niet bij kan aansluiten. Hun communicatie en acties doen mij iets anders vermoeden. Dat het een zeer handige wervingsmethode is voor militante palestina vrijheids strijders, maar nu binnen europa. Dat noem ik importeren, maar we kunnen er natuurlijk een semantische discussie van maken.... :moe:

lennart
07-01-04, 17:44
Nah... het volk uit het zuiden waren de Fransen... die spanden immers samen met de duitsers toen ze van hen verloren hadden. Het volk uit het oosten was het Duitse volk. Sauron was dan H|tler.

Overigens zei Tolkien zelf dan enige overeenkomst tussen de wereld van Middle Earth en de echte wereld slechts op toeval berust.

Hij zal trouwens ook een van de eerste schrijvers geweest zijn die zo'n nadruk legde op de menselijke vernietiging van de natuur.

Blade20
07-01-04, 17:49
Haha! :haha: Ik had die reactie al verwacht toen ik de film voor de eerste keer zag. (een paar weken terug)
Maarre, dat boek is toch bijna 100 jaar oud en er is al veel van het verhaal afgeweken. Dat het toevallig arabisch achtige mensen waren, tja, hmm, hrumph, nou ik zeg het maar niet (iets met, welke gedeelte van de wereld wordt over het algemeen als slecht gezien?) maargoed, wie ben ik.

lennart
07-01-04, 17:53
Misschien moest Dyab maar eens uitzoeken welke productiemaatschappij achter LOTR zit :)

taouanza
07-01-04, 18:07
Ik ben ook iemand die films analyseert.Ahum.:hihi:
Ik vond The Two Towers ook toendertijd erg op de werkelijkheid lijken.
Er was toen al oorlog in Afganstan en er dreigde oorlog in Irak. Alleen in de film streden goed tegen kwaad en in werkelijkheid streed kwaad tegen kwaad.
Wat me trof is de angst in de ogen van de mensen. De angst voor wat gaat dreigen. Hoe moesten de mensen zich in Afganstan en Irak voelen?

Ik heb ook eerder aangegeven waarom Boromir mijn favoriete personage was.Hij is de meeste waarschijnlijke en menselijke personage:In de echte wereld is er geen strijd om goed en kwaad maar om personelijke belangen.

En ik stoorde me ook aan die olifantmensen dat ze als arabieren gekleed waren in de derde deel. In deel twee vond ik ze juist heel stoer eruit zien. Maar ze kwamen alleen in beeld om genadeloos afgeslacht te worden. Maar aQua vind dat ik niet moet zeuren.verveeld

taouanza
07-01-04, 18:08
Geplaatst door Blade20
Haha! :haha: Ik had die reactie al verwacht toen ik de film voor de eerste keer zag. (een paar weken terug)
Maarre, dat boek is toch bijna 100 jaar oud en er is al veel van het verhaal afgeweken. Dat het toevallig arabisch achtige mensen waren, tja, hmm, hrumph, nou ik zeg het maar niet (iets met, welke gedeelte van de wereld wordt over het algemeen als slecht gezien?) maargoed, wie ben ik.

Eigenlijk zeg je dat Aboujahjah gelijk heeft.:moe:

freya
07-01-04, 18:24
Geplaatst door Gerrit Jan
Zoals zo vaak is mijn mening precies tegengesteld aan die van Freya.

Beste GJ, in dit geval zijn onze meningen helemaal niet zo verschillend. Ik wijs er ook al op dat de wereld van Tolkien o.a gebaseerd is op de westerse mythe van De Grote Vijand in het Oosten.

Dit is voor het eerst dat ik een goed genuanceerd stuk van je lees hier :schok:

:wat?!:

freya
07-01-04, 18:30
Geplaatst door taouanza


En ik stoorde me ook aan die olifantmensen dat ze als arabieren gekleed waren in de derde deel. In deel twee vond ik ze juist heel stoer eruit zien. Maar ze kwamen alleen in beeld om genadeloos afgeslacht te worden. Maar aQua vind dat ik niet moet zeuren.verveeld

Aqua heeft gelijk :haha:

In het boek staat het zo beschreven, het is dus niet door een islamofobe filmproducent zo bedacht. (wat Dyab schijnt te denken)

:D En Arabieren zijn toch ook gewoon hele rare, nare mensen, met vreemde kleedgewoonten :fpuh: toch? biraat

:strik:

freya
07-01-04, 18:35
Geplaatst door et_2000nl

Ik zeg niet dat een organisatie er geen meerdere doelstellingen op na mag houden. Ik vind inderdaad in de informatie op hun website, met name de FAQ geen dingen terug waar ik mij niet bij kan aansluiten. Hun communicatie en acties doen mij iets anders vermoeden. Dat het een zeer handige wervingsmethode is voor militante palestina vrijheids strijders, maar nu binnen europa. Dat noem ik importeren, maar we kunnen er natuurlijk een semantische discussie van maken.... :moe:

Mijn Godin! je denk toch niet serieus dat de AEL bezig is een Europese terreurbeweging op te zetten ofzo?

Lennart!!!! had jij dit al bedacht?

Blade20
07-01-04, 18:38
Geplaatst door taouanza
Eigenlijk zeg je dat Aboujahjah gelijk heeft.:moe:

Nee, enkel op een klein denkpuntje. Maar al zijn standpounten slaan er de plank naast.
Daarbij is dat denkpuntje (dat het MO...laten we zeggen...niet zo goed uit de verf komt) geld ook enkel en alleen in het MO. De mensen die in Europa wonen (ongeacht religie, huidskleur en komaf) wonen in Europa en niet het MO.
Dyab wil juist laten denken dat er tussen Islamitische immigranten uit het MO en Islamieten uit het MO door iedereen als slecht worden gezien. Echter is dat niet zo. Het MO wordt als slecht gezien, niet iedereen die er woont. De immigranten uit het MO (en elswaar) zijn gewoon mensen, niet meer en niet minder.


P.S.; integenstelling wat sommige denken spreek ik mijzelf niet tegen, ook al lijkt dat wellicht zo.

/Edit, was het zo nodig om Dyab, dat dat trieste getraumatiseerde figuur, erbij te halen.

lennart
07-01-04, 18:38
Geplaatst door freya
Mijn Godin! je denk toch niet serieus dat de AEL bezig is een Europese terreurbeweging op te zetten ofzo?

Lennart!!!! had jij dit al bedacht?

Dyab = mossad. Zijn doel is de Westerlingen bang te maken voor de moslims.

freya
07-01-04, 18:40
Geplaatst door jaja
zowel de volkskrant (maandag 10 maart 2003) als Trouw (2003-03-08) hebben het onafhankelijk van elkaar bericht


Jahaa, ik heb het hem zelf horen zeggen.
Maar of hij met sharia hetzelfde bedoelt als wat jij denkt dat hij bedoelt betwijfel ik. Zijn boek al eens gelezen?



beiden ... onderverdeling geen probleem.

AEL standpunt is dat iedereen die er nu woont gewoon in het gebied moet kunnen blijven wonen.

En nieuwe joodse immigratie is natuurlijk niet meer noodzakelijk zodra het zionisme is losgelaten, dan zal iedereen uit de wereld weer evenveel recht hebben om zich in het land nieuw te vestigen. En alle draconische maatregelen om een joodse meerderheid te garanderen zijn dan van de baan.

freya
07-01-04, 18:42
Geplaatst door lennart
Dyab = mossad. Zijn doel is de Westerlingen bang te maken voor de moslims.

O ja, hoe kon ik dat nou vergeten :maf:

taouanza
07-01-04, 18:45
Geplaatst door freya
Aqua heeft gelijk :haha:

In het boek staat het zo beschreven, het is dus niet door een islamofobe filmproducent zo bedacht. (wat Dyab schijnt te denken)

:D En Arabieren zijn toch ook gewoon hele rare, nare mensen, met vreemde kleedgewoonten :fpuh: toch? biraat

:strik:



:moe:


Sinds de kruistochten heerst er islamofobie, tis niks nieuws.
En zie reply van onze genie Blade20.

freya
07-01-04, 18:51
Geplaatst door taouanza

Sinds de kruistochten heerst er islamofobie, tis niks nieuws.


Dat is waar maar in de tijd dat Tolkien zijn fantasiewereld bedacht was dat alleen latent aanwezig. Dat is ook wat ik bedoel met de mythe van De Grote Vijand in het oosten.

Tolkien begon al aan zijn project in de jaren '30 en toen had de wereld echt niet de moslims als grote vijand nodig :moe:

taouanza
07-01-04, 18:53
Geplaatst door freya
Dat is waar maar in de tijd dat Tolkien zijn fantasiewereld bedacht was dat alleen latent aanwezig. Dat is ook wat ik bedoel met de mythe van De Grote Vijand in het oosten.

Tolkien begon al aan zijn project in de jaren '30 en toen had de wereld echt niet de moslims als grote vijand nodig :moe:


Nee de Turken dan?

~Panthera~
07-01-04, 19:21
Hij zou eerst alle boeken eens moeten lezen, lijkt me wel handig VOOR je erover schrijft. :moe:

freya
07-01-04, 19:32
Geplaatst door taouanza
Nee de Turken dan?

Die waren toen al verslagen :)

freya
07-01-04, 19:33
Geplaatst door ~Panthera~
Hij zou eerst alle boeken eens moeten lezen, lijkt me wel handig VOOR je erover schrijft. :moe:

Precies

freya
07-01-04, 19:41
Geplaatst door Gerrit Jan
Al mijn stukken zijn genuanceerd. Alleen niet iedereen kan dat inzien.

:haha: arme GJ :moe:

Dutchguy
07-01-04, 19:52
Geplaatst door lennart
Dyab = mossad. Zijn doel is de Westerlingen bang te maken voor de moslims.

Waar baseer je dat op? Iedereen kan wel wat roepen.

freya
07-01-04, 20:46
Geplaatst door Dutchguy
Waar baseer je dat op? Iedereen kan wel wat roepen.

:D lennart is ook wel eens naar de film geweest :D

jaja
07-01-04, 21:56
Geplaatst door freya
Jahaa, ik heb het hem zelf horen zeggen.
Maar of hij met sharia hetzelfde bedoelt als wat jij denkt dat hij bedoelt betwijfel ik. Zijn boek al eens gelezen?sorry, maar is het nu ook mogelijk om de term sharia te gebruiken voor een maatschappij waar niet-moslims aan het hoofd van de staat staan ...?




AEL standpunt is dat iedereen die er nu woont gewoon in het gebied moet kunnen blijven wonen.

En nieuwe joodse immigratie is natuurlijk niet meer noodzakelijk zodra het zionisme is losgelaten, dan zal iedereen uit de wereld weer evenveel recht hebben om zich in het land nieuw te vestigen. En alle draconische maatregelen om een joodse meerderheid te garanderen zijn dan van de baan. onzin ... je bedoelt dat niet-joden wel naar palestina mogen emigreren, maar joden niet .... (wat was de klacht ook al weer over Israel ..??)

freya
07-01-04, 22:17
Geplaatst door jaja
sorry, maar is het nu ook mogelijk om de term sharia te gebruiken voor een maatschappij waar niet-moslims aan het hoofd van de staat staan ...?


Kijk, niemand weet precies wat de sharia nu eigelijk precies inhoudt of zou moeten inhouden. Het streven naar de invoering van de sharia is een behoorlijk abstract begrip.

Het zou ook heel goed uitgelegd kunnen worden als een grondwet die is gebaseerd op de basisprincipes uit de koran. De sharia is in de loop der eeuwen constant aangepast dus in deze tijd kan zou er ook een variant ontwikkeld kunnen worden in combinatie met een echte parlementaire democratie.Waarom niet.

Discussies over de sharia gaan in feite helemaal nergens over :moe:



onzin ... je bedoelt dat niet-joden wel naar palestina mogen emigreren, maar joden niet .... (wat was de klacht ook al weer over Israel ..??)

Wil je mij niet vanalles in de mond leggen!
Hoe kom je erbij dat ik dat zou bedoelen? :mad:
Als bevolkingsgroepen gelijkwaardig naast elkaar wonen, dan zijn er geen restricties op de immigratierechten van een van die bevolkingsgroepen. Punt
Alleen zou in zo'n staat het stimuleren van joodse immigratie natuurlijk afgelopen zijn. Geen extra subsidies meer, geen voorrang bij het toewijzen van huizen, geen speciale El Al vluchten, geen wervingscampagnes. De joodse immigratie zal wel behoorlijk teruglopen ja.:moe:

et_2000nl
08-01-04, 00:09
Geplaatst door freya
Mijn Godin! je denk toch niet serieus dat de AEL bezig is een Europese terreurbeweging op te zetten ofzo?

Lennart!!!! had jij dit al bedacht?

Godin? En ook nog van jou.... Wat een eer.... :D (Voor jou dan natuurlijk)....

En mijn vriend en tegenstander Pukkie noemt ze AEH, ik zeg dus niets nieuws op dit forum.

Maar ff serieus, je maakt er een kunst van mensen hun woorden te verdraaien, ik heb het woord terreur nooit genoemd noch gebruikt, wel een militante provocerende beweging met verwerpelijke en verdachte doelen. Als ze ooit een aanslag opeisen noem ik ze pas een terreurbeweging....

freya
08-01-04, 08:29
Geplaatst door et_2000nl
Godin? En ook nog van jou.... Wat een eer.... :D (Voor jou dan natuurlijk)....

En mijn vriend en tegenstander Pukkie noemt ze AEH, ik zeg dus niets nieuws op dit forum.

Maar ff serieus, je maakt er een kunst van mensen hun woorden te verdraaien,
Ok wat zegt v Dale

mi·li·tant (bn.)
1 strijdlustig, strijdbaar

In het dagelijks gebruik wordt hiermee in Nederland bedoeld: gebruik makend van geweld. Voorbeeld: de militante verzetsbeweging ETA


In Belgie wordt het woord heel anders gebruikt:

mi·li·tant1 (de ~ (m.), ~en)
[Belg.] actief lid van een partij of organisatie




ik heb het woord terreur nooit genoemd noch gebruikt, wel een militante provocerende beweging met verwerpelijke en verdachte doelen. Als ze ooit een aanslag opeisen noem ik ze pas een terreurbeweging....

Nu zeg je het toch zelf: je verwacht dus dat de AEL ooit wel aanslagen zal gaan plegen. :moe:

Waarop baseer je die verdenking nou precies? Op dat AEH van Pukkie? Neem je dat serieus?
Of heb je duidelijke aanwijzingen dat dat de bedoeling van DAJJ is?