PDA

Bekijk Volledige Versie : Marinier beleefde nachtmerrie scenario



Tomas
08-01-04, 11:09
Marinier beleefde nachtmerrie scenario

Uitgegeven: 8 januari 2004 07:30
Laatst gewijzigd: 8 januari 2004 08:40

RIJSWIJK - De Nederlandse marinier Erik O. die verdacht wordt van het doodschieten van een Iraakse plunderaar, zegt naar eer en geweten te hebben gehandeld. "Ik zou alles precies zo opnieuw doen", zegt de 43-jarige militair in een interview met De Telegraaf donderdag.

De sergeant-majoor werd enkele dagen na het incident, dat plaatsvond op 27 december, naar Nederland overgebracht en voor vijf dagen gevangen gezet in Soesterberg. Hij zegt verbijsterd te zijn over hoe hij werd afgevoerd.

Jaarwisseling

"Zo'n scenario komt zelfs in je ergste nachtmerrie niet voor. Met een busje werd ik naar Koeweit gebracht, begeleid door de marechaussee en in het KLM-vliegtuig naar Schiphol 'vierde' ik de jaarwisseling."

In Nederland ontstond veel ophef over de zaak toen het Openbaar Ministerie verklaarde dat O. moord, doodslag of dood door schuld ten laste wordt gelegd. Er kwam veel kritiek op het OM van met name de Tweede Kamer over de wijze waarop de zaak is aangepakt. De rechter-commissaris zag afgelopen dinsdag geen reden om O. nog langer vast te houden.

De onderofficier zegt zich te kunnen vinden in een onderzoek van de Marechausse naar alle schietincidenten tijden uitzendingen van Nederlandse militairen.

Wild west

"Dat voorkomt wildwestoptredens. Maar ik kan met de hand op mijn hart stellen dat ik me altijd aan de regels heb gehouden. Je moet in het gebied in een fractie van een seconde een beslissing nemen", zegt hij. "Als je twijfelt kan dat levensgevaarlijk uitpakken."

Hij vindt het vooral onverteerbaar dat hij vijf dagen in de cel heeft gezeten. "Dit heeft mij als mens beschadigd, ik voel me vernederd, ben verbitterd. Het liefst zou ik vandaag nog terugkeren naar mijn eenheid in de woestijn."


(c) www.nu.nl

Tomas
08-01-04, 11:12
Ik vind het buitengewoon dom om je eigen zaak terwijl het nog onder de rechter is in de media te bepleijten.

En ik vind het van minachting getuigen ten opzichte van het mogelijke slachtoffer en de daarbij behorende nabestaanden. Die door hem (al dan niet opzettelijk of moedwillig of fout) wel een veel groter leed monddood moeten doorstaan.

Ook al kan ik verder niet over de zaak inhoudelijk een oordeel vormen, vind ik de man dus nu wel dom en marinier onwaardig.

850
08-01-04, 11:35
Geplaatst door Tomas

Ook al kan ik verder niet over de zaak inhoudelijk een oordeel vormen, vind ik de man dus nu wel dom en marinier onwaardig.

Die vent is een pussy.
Zit 5 dagen in een cel en hield dat al nauwelijks vol.

ZbaqZbaq
08-01-04, 11:38
Geplaatst door 850
Die vent is een pussy.
Zit 5 dagen in een cel en hield dat al nauwelijks vol.


:D right on !!!!

Tomas
08-01-04, 11:46
Geplaatst door 850
Die vent is een pussy.


Zo een als jij misschien.

850
08-01-04, 12:03
Geplaatst door Tomas
Zo een als jij misschien.

:melig2: Ondanks mn kattekop heb ik wel langer dan 5 dagen in een cel gezeten.........

Anwaro
08-01-04, 12:10
Geplaatst door 850
:melig2: Ondanks mn kattekop heb ik wel langer dan 5 dagen in een cel gezeten.........

Dierenasiel? :)

Anwar

Simon
08-01-04, 12:10
Geplaatst door Tomas
Ik vind het buitengewoon dom om je eigen zaak terwijl het nog onder de rechter is in de media te bepleijten.


In dit geval heb ik daar twijfel over. Het is een soort zaak die natuurlijk weinig voorkomt. Het kan best in je voordeel werken als je de publieke opinie op je hand hebt. Zeker als het OM dingen in de media zegt die nergens op slaan: zoals dat de taak van de militairen daar vergelijkbaar is met de politie hier. Dat laatste is ook niet niks om dat te zeggen. Ik denk dat als het OM er niet zo mee naar buiten was getreden het een andere zaak was geweest.

Simon

Tomas
08-01-04, 12:15
Geplaatst door Simon
In dit geval heb ik daar twijfel over. Het is een soort zaak die natuurlijk weinig voorkomt. Het kan best in je voordeel werken als je de publieke opinie op je hand hebt. Zeker als het OM dingen in de media zegt die nergens op slaan: zoals dat de taak van de militairen daar vergelijkbaar is met de politie hier. Dat laatste is ook niet niks om dat te zeggen. Ik denk dat als het OM er niet zo mee naar buiten was getreden het een andere zaak was geweest.

Simon

Het is mijn persoonlijke mening, niet die van de publiek. Ik zie niet in hoe het geblunder van het OM zijn blunder goed maakt. Hij is in mijn ogen zijn voorsprong nu dus kwijt.

850
08-01-04, 12:40
Geplaatst door Anwaro
Dierenasiel? :)

Anwar

:duim: You got it!