PDA

Bekijk Volledige Versie : Afghanistan



Tomas
11-01-04, 18:13
Het ziet ernaar uit dat afghanistan weer terug valt in dezelfde situatie als voor de oorlog. De taliban en de warlords krijgen het land weer in hun wurgende greep. Voor de inwoners en het land zelf is de oorlog dus volkomen zinloos geweest. Als er niks verandert is de oorlog slecht een periode van extra geweld, nog meer doden en gewonden en even een heel klein beetje hoop geweest.

In concreto heeft de oorlog dus niks opgeleverd, zelfs geen obl of het einde van al-qaida.

Het heeft alleen maar ellende veroorzaakt. Of ziet iemand nog een lichtpuntje in deze wraakactie van de verenigde staten?

Puk
11-01-04, 18:15
Geplaatst door Tomas
Het ziet ernaar uit dat afghanistan weer terug valt in dezelfde situatie als voor de oorlog. De taliban en de warlords krijgen het land weer in hun wurgende greep. Voor de inwoners en het land zelf is de oorlog dus volkomen zinloos geweest. Als er niks verandert is de oorlog slecht een periode van extra geweld, nog meer doden en gewonden en even een heel klein beetje hoop geweest.

In concreto heeft de oorlog dus niks opgeleverd, zelfs geen obl of het einde van al-qaida.

Het heeft alleen maar ellende veroorzaakt. Of ziet iemand nog een lichtpuntje in deze wraakactie van de verenigde staten?

Ja, toch wel. De VS zijn niet meer rechtstreeks aangevallen sinds 911.

Tomas
11-01-04, 18:17
Geplaatst door Puk
Ja, toch wel. De VS zijn niet meer rechtstreeks aangevallen sinds 911.

Niet op eigen bodem nee. Maar dat had voor 9/11 ook al een jaar of 50 niet plaats gevonden, dus daar moet je toch wat meer decennia geduld hebben voordat je die conclusie kunt trekken.

Somaligirl
11-01-04, 18:20
Oorlog heeft nooit zin en is nooit rechtvaardig.

Tomas
11-01-04, 18:22
Geplaatst door Somaligirl
Oorlog heeft nooit zin en is nooit rechtvaardig.

En als de wereld nu wel haar best had gedaan om van afghanistan een democratie te maken met het begin van een stukje welvaart. Was de oorlog dan ook onrechtvaardig geweest?

Puk
11-01-04, 18:23
Geplaatst door Tomas
Niet op eigen bodem nee. Maar dat had voor 9/11 ook al een jaar of 50 niet plaats gevonden, dus daar moet je toch wat meer decennia geduld hebben voordat je die conclusie kunt trekken.

Dat is waar. Maar je kunt ook niet stellen dat de inval in Afghanistan geen gunstig effect heeft gehad. Dat moeten we afwachten... okay.

Waterval
11-01-04, 18:24
Geplaatst door Somaligirl
Oorlog heeft nooit zin en is nooit rechtvaardig.

Niet waar. Om een bezet land te bevrijden is een oorlog toegestaan.

Tomas
11-01-04, 18:25
Geplaatst door Puk
Dat is waar. Maar je kunt ook niet stellen dat de inval in Afghanistan geen gunstig effect heeft gehad. Dat moeten we afwachten... okay.

Hoelang moet je dan wachten volgens jou, om te concluderen dat wat er ook gebeurt met Afghanistan de invloed van de oorlog niet meer telt.

Waterval
11-01-04, 18:25
Geplaatst door Puk
Dat is waar. Maar je kunt ook niet stellen dat de inval in Afghanistan geen gunstig effect heeft gehad. Dat moeten we afwachten... okay.

Ok, dus eerst bombarderen en dan kijken of het resultaat heeft. :duim: Toppertje Puk..

Somaligirl
11-01-04, 18:30
Geplaatst door Tomas
En als de wereld nu wel haar best had gedaan om van afghanistan een democratie te maken met het begin van een stukje welvaart. Was de oorlog dan ook onrechtvaardig geweest?

Nee, oorlog is nooit rechtvaardig. Iedereen die zelf oorlog heeft meegemaakt zal oorlog nooit goedkeuren.

Tomas
11-01-04, 18:31
Geplaatst door Somaligirl
Nee, oorlog is nooit rechtvaardig. Iedereen die zelf oorlog heeft meegemaakt zal oorlog nooit goedkeuren.

Misschien... Ik weet het niet.

Somaligirl
11-01-04, 18:34
Geplaatst door Waterval
Niet waar. Om een bezet land te bevrijden is een oorlog toegestaan.


Dat is waar. Als je land is bezet en je bent onderdrukt dan moet je je bevrijden. Daar ben ik wel mee eens. Maar kunnen mensen niet in andere vorm dan oorlog zichzelf bevrijden?

Ik haat gewoon oorlog!

Somaligirl
11-01-04, 18:35
Geplaatst door Tomas
Misschien... Ik weet het niet.

Ik weet het wel Tomas dus het is nooit rechtvaardig.

Tomas
11-01-04, 18:43
Ik heb nu twee yeppen en maar 1 omdat...

Kut-enquettes...

Puk
11-01-04, 18:46
Geplaatst door Tomas
Hoelang moet je dan wachten volgens jou, om te concluderen dat wat er ook gebeurt met Afghanistan de invloed van de oorlog niet meer telt.

:confused:

Puk
11-01-04, 18:47
Geplaatst door Waterval
Ok, dus eerst bombarderen en dan kijken of het resultaat heeft. :duim: Toppertje Puk..

Tsjah... andersom heeft geen zin.

Tomas
11-01-04, 18:50
Geplaatst door Puk
:confused:

Daar was ik al bang voor.

Tomas
11-01-04, 18:51
Geplaatst door Puk
Tsjah... andersom heeft geen zin.

Dat noemt men over het algemeen nadenken. Nadenken voordat je ergens aan begint. Dat is niet altijd noodzakelijk, maar als je veel mensen gaat doodmaken wordt dat wel gewaardeerd.

Maar ik moet gaan. 't was weer gezellig.

mark61
11-01-04, 19:31
Om even terug te komen op de topic: Afghanistan is nooit een (rustig) land geweest. Al sinds de vroege 19e eeuw 1 van de tonelen waar de Britten en de Russen elkaar beconcurreerden. Niet dat er wat te halen viel, maar gewoon, invloedssferen afbakenen (tegen bomen plassen). De Taliban zijn bedacht door de ISI, of hoe ze heten, de Pakistaanse geheime dienst, en die zit er nog steeds achter. Maar Pakistan platgooien, dat durft de VS niet. Voorzover ik weet is Afghanistan altijd een vrolijk warlordgebied geweest, zoals een groot deel van de wereld.

Heroïne legaliseren, alle buitenlanders druit, daar knapt Afghanistan van op. Maar ja, daar vind je geen voorstanders voor.