PDA

Bekijk Volledige Versie : Palestijnse familie verslagen en boos na dood zoon door eigen bom



Mocroboy
12-01-04, 09:45
Palestijnse familie verslagen en boos na dood zoon door eigen bom

Zondag voor dag en dauw bond Iyad al-Masri een met explosieven gevulde band om zijn middel en verliet hij zijn woonplaats Nablus op de Westelijke Jordaanoever - kennelijk met de bedoeling een aanslag te plegen op Israëliërs. Een paar uur later ging er iets mis. De band explodeerde en de 17-jarige Al-Masri kwam om het leven.

Al vanaf zijn tiende had Al-Masri meegedaan met stenen gooien naar Israëlische soldaten, maar de dood van zijn broer en zijn neef, die vorige week door Israëlische troepen werden doodgeschoten, bracht hem ertoe deze drastische stap te zetten, zegt zijn vader, Bilal al-Masri.

Familieleden die in het ouderlijk huis van Iyad al-Masri bijeen zijn gekomen om te rouwen, zijn kwaad op de militante Palestijnse groepen die jonge mensen ertoe aanzetten anderen en zichzelf te doden. Degenen die hem gestuurd hebben zijn goddeloos. Zijn broer en neef zijn net omgekomen, zegt Yasser al-Masri, een neef. Hoe kunnen we drie doden in de familie hebben in één week?

Iyads vader zegt dat hij niet beter wist of zijn zoon was gewoon naar zijn werk gegaan, totdat Al-Manar, de tv-zender van de Libanese Hezbollah-militie, zijn naam noemde als die van de jongeman die was omgekomen toen zijn bom voortijdig afging. Volgens Al-Manar was Al-Masri gestuurd door de Islamitische Jihad, maar leden van die groep in Nablus ontkennen dat.

In de 39 maanden dat de huidige Palestijnse intifada nu duurt hebben Palestijnen 107 zelfmoordaanslagen gepleegd, waarbij meer dan vierhonderd Israëliërs zijn omgekomen. De laatste aanslag werd op 25 december gepleegd bij Tel Aviv. Er kwamen vier Israëliërs bij om.

Al-Masri's 15-jarige broer Amjad werd acht dagen geleden door Israëlische soldaten doodgeschoten terwijl hij op het dak van het ouderlijk huis stond. Het leger zei dat hij gasbetonblokken naar beneden liet vallen, maar volgens ooggetuigen keek hij alleen maar naar de langstrekkende soldaten. Enkele uren later opende het Israëlische leger het vuur op de begrafenisstoet voor Amjad en twee andere Palestijnen die bij botsingen met het leger waren omgekomen. Daarbij werd Mohammed al-Masri, een neef, doodgeschoten.

De gebeurtenissen maakten diepe indruk op Iyad, die naast Mohammed stond toen die werd geraakt, zegt zijn vader. Mohammed werd in het hoofd geschoten en zijn hersenen spatten over hem (Iyad) heen. Later vond hij nog stukjes in zijn kleren.

Bilal is niet verbaasd dat zijn zoon bereid was een aanslag te plegen. Hij ging altijd mee om stenen te gooien naar de soldaten. Hij is zevenmaal door rubberkogels geraakt. Het was niet moeilijk om hem kwaad te krijgen, te zeggen 'OK, laten we gaan'.

Voor Iyads moeder, Abir, is het verlies van een tweede zoon in een week tijd teveel geweest. Terwijl jammerende buren en familieleden het huis binnenkomen voor een tweede condoleancebezoek zit zij zwijgend en bewegingloos in een hoek, niet in staat om te praten of zelfs te huilen.

an3sdej
12-01-04, 09:51
Niet alle Palestijnen zijn dus gelieerd aan de zeer militante extremistische groepen zoals velen beweren. Ook binnen de Palestijnse bevolking zijn allerlei nuances aanwezig.

et_2000nl
12-01-04, 10:20
Zag laatst een BBC docu over suicidebombers in een Israelische gevangenis. De interviews bestonden uit interviews met een hoofd van een cel, een bommenbouwer en twee suicide bombers. Van die laatste twee waren de aanslagen mislukt, ze werden opgepakt.

Wat mij vooral opviel, is dat de organisator en leider van de cel en de bommenbouwer en een enorm fanatisme over zich hadden. Maar geen van deze twee overweegden het zelf een zelfmoord aanslag te plegen.

De suicide bombers grepen mij aan, volkomen onzekere en hulpelose jongeren. Een begon te twijfelen, immers, hij wist niet of er ook kinderen en vrouwen bij de aanslag zouden worden getrofffen. De andere werd opgemerkt en hij vluchtte terug naar Palestina.

Beide dreunden de belofte uit het hiernamaals op, de vrede, de rivieren met melk, de maagden en hun speciale positie in de hemel. Verteld en er in gestampt door de organisatoren. Zelfs hun verklaringen werden geschreven door de Hezbollah. Hun twijfel en onzekerheid was echter af te lezen in hun gedrag.

Een had zich aangegeven door druk van de familie, die waren bang voor aanslagen door de Israelis.

Ik kon mijzelf niet de indruk onttrekken dat de leiders en organisatoren van de aanslagen door hun fanatisme op zeer verwerpelijke wijze hun zieltjes wonnen. Die zieltjes winnen is maar wat makkelijk door de verwerpelijke praktijken van het israelische leger. Ze creeren zelf de monsters die ze het meest vrezen. De suicide bombers creeren de rechtvaardiging voor de israelische daden.... Een bijna niet te doorbreken cirkel.

Beide partijen kunnen rekenen op mij volslagen onbegrip en afkeuring. Daar zullen ze niet minder om slapen. De strijd gaat door.... :moe:

an3sdej
12-01-04, 10:24
Uit die reportage bleek mij in ieder geval ook dat men vaak labiele jongens/meiden neemt.

et_2000nl
12-01-04, 10:28
Geplaatst door an3sdej
Uit die reportage bleek mij in ieder geval ook dat men vaak labiele jongens/meiden neemt.

Ik kan me zo voorstellen dat door omstandigheden die heel veel aanwezig zijn in de gebieden waar ze werven. Ik blijf er bij:

Israel creates the monsters who they fear most....

an3sdej
12-01-04, 10:59
Niet alleen Israel, maar oorlog in het algemeen ET.

Goodnight
12-01-04, 11:01
Ik heb die documentaire ook bekeken.

Vond het zeer aangrijpend: de zelfmoordenaars die gewoon hele onzekere jongetjes waren...
de organisatoren die heel kil en berekenend over kwamen.

Maar vooral de openhartigheid waarmee ze spraken, ook over toekomstige aanslagen...dat verbaasde me nogal eerlijk gezegd...

Je gaat toch niet over toekomstige aanslagen praten als je nog gevangen zit?
Je gaat toch niet verraden hoe die bommen gemaakt worden en hoe alles in zijn werk gaat?
Scheelt de Mossad weer onderzoeken...

Kortom, ik twijfelde een beetje enigzins aan de betrouwbaarheid van die documentaire...

et_2000nl
12-01-04, 11:01
Geplaatst door an3sdej
Niet alleen Israel, maar oorlog in het algemeen ET.

Absoluut.... :moe:.... Alleen geloof ik ten stelligste dat monsters gevaarlijker en talrijker worden naargelang de duur van de oorlog/bezetting.

et_2000nl
12-01-04, 11:09
Geplaatst door Goodnight
Ik heb die documentaire ook bekeken.

Vond het zeer aangrijpend: de zelfmoordenaars die gewoon hele onzekere jongetjes waren...
de organisatoren die heel kil en berekenend over kwamen.

Maar vooral de openhartigheid waarmee ze spraken, ook over toekomstige aanslagen...dat verbaasde me nogal eerlijk gezegd...

Je gaat toch niet over toekomstige aanslagen praten als je nog gevangen zit?
Je gaat toch niet verraden hoe die bommen gemaakt worden en hoe alles in zijn werk gaat?
Scheelt de Mossad weer onderzoeken...

Kortom, ik twijfelde een beetje enigzins aan de betrouwbaarheid van die documentaire...

Ik heb niets anders gehoord dan dat ze zeiden dat er nieuwe aanslagen zouden komen, en dat ze daar zelf aan mee zouden doen als ze daar de kans voor hadden. Extra gedetailleerde informatie heb ik daar niet gehoord.

Hoe de Hezbollah die bommen maakt is geen geheim. Nitro-glycerine is een eeuwenoud recept. Dat ze daar ijzer en andere dingen bij doen is slechts omdat daarmee het effekt groter is. Niets nieuws.

Die openhartigheid kan ik me goed voorstellen. Met name de organisatoren zijn zeer trots en gedreven in hun daden. Daar over spreken zonder details schaad de Hezbollah niet, zij geloven juist het tegendeel.

Ik heb in ieder geval niets gezien dat mij deed twijfelen in de betrouwbaarheid. Het was van de BBC. Niet dat dat een garantie is.....

Al Sawt
12-01-04, 16:09
Geplaatst door an3sdej
Niet alleen Israel, maar oorlog in het algemeen ET. Verander oorlog in bezetting of onderdrukking.

850
12-01-04, 16:19
Zondag voor dag en dauw bond Iyad al-Masri een met explosieven gevulde band om zijn middel en verliet hij zijn woonplaats Nablus op de Westelijke Jordaanoever - kennelijk met de bedoeling een aanslag te plegen op Israëliërs. Een paar uur later ging er iets mis. De band explodeerde en de 17-jarige Al-Masri kwam om het leven.



Tis maar goed dat de bom niet is afgegaan in een bus of in een winkel. Dat heeft weer een boel doden en gewonden gescheelt.