PDA

Bekijk Volledige Versie : In het land van het spijkerschrift



Lugh
12-01-04, 11:36
Lezersbrief uit De Standaard van vandaag:


http://www.standaard.be/Standpunt/brievenbus/index.asp?ArticleID=11974

In het land van het spijkerschrift

Tom Naegels was één van de weinige journalisten die met een koel hoofd reageerde toen nagenoeg al zijn collega’s als kakelende kippen reageerden op de verbale provocaties van Abu Jahjah. Als Tom Naegels standpunten inneemt in verband met migrantenkwesties of islam, dan is het tijd om de oren te spitsen.

Tom Naegels heeft bovendien overschot van gelijk als hij zegt dat de oude-mannen-droom van een nieuwe rechtse partij (Vlaams Blok’erig maar zonder racisme) een doodgeboren kind is. De echte rechtse kiezers worden goed bediend door het Blok en wie van het Blok niet wil weten zal zich niet bekeren tot een partij die noodgedwongen tegen dat Blok zal aanschurken.

Tom Naegels heeft echter ongelijk als hij denkt dat islamkritiek niet kan gebeuren zonder racistisch te worden. In feite plaatst hij zich op het standpunt van de islamofobie. Dat wordt in ons land verdedigd door het Centrum voor de Islam in Europa van de Universiteit Gent en werd internationaal voor het eerst naar voren geschoven op de VN-Conferentie van Durban, september 2001. Dat gebeurde door de Arabische staten die hun deel van de schuld in de negerslavernij niet wilden erkennen, maar wel een slachtofferrol voor zichzelf opeisten. In werkelijkheid haalden de Portugese slavenjagers op de Atlantische Oceaan indertijd de inspiratie voor hun handel bij de Omanieten op de Indische Oceaan, maar het schuldbewuste Europa durfde daar niet aan herinneren.

In wezen zegt het Gentse Centrum dat kritiek op de islam een vorm van racisme zou zijn. Nu is de islam een godsdienst, geen ras, dat is één. Daar antwoorden de verlichte geesten dan op dat het racisme verschuift van etnische naar culturele discriminatie. In die logica word ik een racist als ik zeg dat ik er niet van houd als mensen naar knoflook ruiken, want veel look in een keuken is een cultureel fenomeen. Maar er is meer.

De islam is een godsdienst die een duidelijk onderscheid maakt tussen de mensen. Muslims of gelovigen beschikken over alle rechten. Dhimmi’s of andersgelovigen beschikken over inferieure rechten, zo zegt sura 9:29: ze mogen hun godsdienst belijden als ze een hoofdelijke belasting betalen, de jizyah, en haar niet publiek uiten. Concreet wil dit zeggen dat in een gemeente waarin een islammeerderheid zal komen een reglement kan gestemd worden dat katholieke processies, klokkengelui en een stoet voor Sinterklaas verbiedt. De muezzin zal uiteraard actief blijven.

Concreet betekent dit ook dat een consequente islamitische parlementariër niet ons grondwetartikel 10 kan aanvaarden, dat zegt dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Eigenlijk moét hij eisen dat niet-islamieten meer belasting betalen dan islamieten. Uiteraard doet hij dit niet, want dan brengt hij zichzelf in gevaar. De Koran nu leert dat leugens toegestaan zijn als dit goed uitkomt voor het geloof (8:43-44).

Tenslotte zijn er ook de kafirs of niet-gelovigen. Leden van het humanistisch verbond bijvoorbeeld, maar ook boeddhisten (al bestaat daarover discussie) en eigenlijk iedereen die niet in een geopenbaarde God gelooft (waarschijnlijk een behoorlijk grote groep). Voor hen biedt sura 47:4 een dubbele oplossing: of zij laten zich gewillig in slavernij voeren, of de goede muslim slaat hen in de nek.

In normale termen noem je zoiets doodslag en de mentaliteit waaruit die vertrekt racisme. Maar als je dat zegt dan ben je - in de logica van het Gentse Centrum voor de Islam - een racist. Het is die contradictie waarin de discussie over de islam gevangen zit: vanuit zijn geloofsbronnen gaat het om een godsdienst die openlijk racistisch is, en onderhuids zijn aanhangers ook aanmoedigt tot racisme. Maar elke voorzichtige bedenking in die zin wordt uitgelegd als racisme.

Dit destabiliseert vooral die groep die het sterkst beïnvloed (en gefinancierd) wordt vanuit het wahhabitische Saudi-Arabië, de Marokkaanse moskeeën. En dit moedigt dan weer bij die jongeren de bendevorming aan, en binnen die bendes een ghazwa- of razziamentaliteit, zoals aangeprezen werd door de profeet: stelen mag, als het maar bij ongelovigen gebeurt (8:69). Net als vernielingen aanrichten in naam van het geloof (59:5).

Het is tragisch genoeg de tribale partij het Vlaams Blok - een westerse tegenhanger van het oosterse wahhabitisme - die als eerste dit gedrag van haar spiegelbeeld heeft opgemerkt en is beginnen te exploiteren. Daardoor heeft zij het discours rond de misbruiken van sommige moslimjongeren gemonopoliseerd en - bovenop haar traditioneel maar beperkte xenofoob publiek - velen naar zich toegetrokken die zich daaraan ergerden. Bijgevolg denkt ook een intelligente man als Tom Naegels nu dat kritiek op de islam automatisch tot racisme leidt, en probeert hij dat een moedige Einzelgänger als Hugo Coveliers in de schoenen te schuiven.

Een laatste reeks bedenkingen tenslotte, opgeworpen door Herman De Ley van het Gentse Centrum: een godsdienst is een flexibel gebeuren, en ontwikkelt zich in de tijd. En: het christendom heeft ook vele misdaden op zijn geweten en mag niet herleid worden tot bepaalde Bijbelse teksten. Dit is juist, maar ook niet juist.

Een godsdienst kan inderdaad niet herleid worden tot zijn heilige boeken, maar die boeken bezitten wel een sterk regressief vermogen. Mensen worden niet wreed en gemeen omdat zij wrede en gemene heilige boeken lezen. Maar als zij zich antisociaal of racistisch of imperialistisch opstellen, dan grijpen zij graag terug naar die boeken om hun geweten te sussen, of hun troepen te mobiliseren.

In de typisch christelijke teksten nu komt er slechts één werk voor dat ruim uitweidt over moord en doodslag, het Boek der Openbaring, en het doet dit volkomen defensief. Het werd in de periode van de kruistochten intens gelezen om paniek te zaaien. Telkens als het christendom zich wreed en gemeen opstelde, greep het echter vooral terug naar joodse teksten, als het Boek Jozua.

Hoe gevaarlijk de joodse heilige traditie daarom is wordt ook vandaag nog bewezen in het radicale zionisme, dat in naam van de gelofte aan Abraham alle Palestijnen uit hun land wil verdrijven. Hoe gevaarlijk de islam vandaag is wordt bewezen door het eenvoudige feit dat Bin Laden niet de term ‘jihad’ gebruikt (wat ‘vurige ijver’ wil zeggen), maar ‘ghazwa’ (het woord dat Mohammed gebruikte voor zijn plundertochten).

Hoe gevaarlijk het christendom tenslotte kan zijn werd bewezen door de kruistochten, de inquisitie, de kerstening van Latijns-Amerika, de infantilisering van Afrika, de rekrutering voor het Oostfront, de oorlog in Vietnam. Binnen de christelijke wereld is hiertegen een scherpe reactie ontstaan tijdens de Verlichting, die tot een hoogtepunt is uitgegroeid in het politiek correcte denken van na de Holocaust.

Dit is maar mogelijk geweest doordat de postchristelijke wereld de ideologiekritiek in zijn officieel denken heeft opgenomen en via zijn Freedom of Speech wettelijk ook verankerd, en aan de katholieke kerk opgelegd heeft.

Grote delen van de joodse wereld hebben aan die ideologiekritiek deelgenomen. Met als gevolg dat zelfs in een staat als Israël - die opgericht werd op racistische basis - een scherpe interne discussie mogelijk blijft. In de islamitische wereld is er tot nu toe maar één land dat, zij het dan nog aarzelend en weinig consequent, dit principe is gaan huldigen, het Turkije van Atatürk.

De ware botsing die wij vandaag daarom meemaken is er niet één tussen links en rechts - zoals Tom Naegels doet uitschijnen - maar tussen het Vrije Woord en het religieus geïnspireerde tribalisme. Met aan de kant van het tribalisme: de gedachtestroming waaruit het Vlaams Blok geboren werd, het radicale zionisme en dat gedeelte van de islamwereld dat teruggrijpt naar een ghazwa-traditie. En aan de kant van het Vrije Woord de eenzamen - als Hugo Coveliers - die beweren dat er eindelijk moet geluisterd worden. Niet naar het Vlaams Blok, maar naar het gros van de kiezers van het Vlaams Blok.

Helaas spannen vandaag vele intellectuelen zich in voor de verdrukking van het Vrije Woord in naam van de strijd tegen extreemrechts. Dit blokkeert de discussie en leidt tot dwaze concepten als islamofobie. Via dit wereldvreemde discours verwijdert onze intelligentsia zich steeds verder van het spontane aanvoelen van de man in de straat. Dat is het ware sociale dynamiet dat zich momenteel in onze publieke opinie opstapelt, het krediet waaruit het Vlaams Blok nu al meer dan vijftien jaar put en de naïviteit waarvan het wahhabitisme profiteert.

Eddy Daniëls

mark61
12-01-04, 11:51
Eddy is een beetje in de war?

Lugh
12-01-04, 12:50
Kan je je bewering even beargumenteren aub Mark?

mark61
12-01-04, 13:33
De man kent geen Arabisch en weet niets van de islam. Dan moet hij ook niet parmantig soera's gaan quoten. Van Turkije weet hij duidelijk ook geen klap.

En voor de zoveelste keer worden teksten uit de koran gebruikt om moslims om de oren te slaan en teksten uit de bijbel vergoelijkt en weggeredeneerd. Niet voor niets dat hij in de betreffende passages opeens met moeilijke woorden gaat strooien. T ziet er allemaal o zo gewichtig uit maar t is oude wijn in nieuwe zakken. Er is eigenlijk geen beginnen aan om het geklets te weerleggen.

an3sdej
12-01-04, 13:40
28. O, gij die gelooft, de afgodendienaren zijn voorzeker onrein. Zij zullen daarom na (verloop van) dit jaar de heilige Moskee niet naderen. En als gij armoede vreest, zal Allah u als Hij wil, uit Zijn overvloed verrijken. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alwijs.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.


Dit haal ik gewoon uit de koran, kan ik het anders lezen dan ik het lees?
Als de RK kerk niet wil dat een eigen kerkgebouw verkocht wordt aan moslims, dan is het racistisch/discriminatoir. Maar ongelovigen of afgodendienaars (rooms katholieken) mogen een moskee niet eens naderen! :eek:

Lugh
12-01-04, 14:19
De man kent geen Arabisch en weet niets van de islam. Dan moet hij ook niet parmantig soera's gaan quoten.

Spreken ze in Indonesie en Turkije tegenwoordig ook al Arabische? Of kennen ze daar ook niets van islam?

mark61
12-01-04, 14:43
Geplaatst door Lugh
Spreken ze in Indonesie en Turkije tegenwoordig ook al Arabische? Of kennen ze daar ook niets van islam?

Veel moslims wel ja. Maar daar gaat het toch niet om? De man wil wat 'bewijzen' over de islam, maar uit zijn onkunde van de taal blijkt al zijn onkunde op het terrein. En in Turkije is geen 'ideologie-kritiek', wat dat in dit verband ook mag betekenen.

ciao

Victory
12-01-04, 14:44
Geplaatst door Lugh
Spreken ze in Indonesie en Turkije tegenwoordig ook al Arabische? Of kennen ze daar ook niets van islam?

Ja, de geleerden in alle landen spreken arabisch. En of een persoon arabisch is of niet, iedereen luisterd naar de geleerden.

Lugh
12-01-04, 14:48
Maar hoe kan je dan arabisch leren als de koran onvertaalbaar is? Je moet toch altijd beginnen met de vergelijking met een taal die je wel machtig bent als je een tweede taal wil bijleren?

freya
12-01-04, 15:19
Geplaatst door an3sdej
28. O, gij die gelooft, de afgodendienaren zijn voorzeker onrein. Zij zullen daarom na (verloop van) dit jaar de heilige Moskee niet naderen. En als gij armoede vreest, zal Allah u als Hij wil, uit Zijn overvloed verrijken. Voorzeker, Allah is Alwetend, Alwijs.

29. Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zign.


Dit haal ik gewoon uit de koran, kan ik het anders lezen dan ik het lees?
Als de RK kerk niet wil dat een eigen kerkgebouw verkocht wordt aan moslims, dan is het racistisch/discriminatoir. Maar ongelovigen of afgodendienaars (rooms katholieken) mogen een moskee niet eens naderen! :eek:

En over welke moskee gaat het dan in deze tekst, O Groot Licht?

an3sdej
12-01-04, 15:31
Overdrachtelijk staat dat voor alle moskeeën. :) Heilige boeken moet je vooral overdrachtelijk verstaan :gniffel:

freya
12-01-04, 15:36
Geplaatst door an3sdej
Overdrachtelijk staat dat voor alle moskeeën. :) Heilige boeken moet je vooral overdrachtelijk verstaan :gniffel:

O O wat spitsvondig weer :moe:

Ghizlane S
12-01-04, 15:54
:moe:

an3sdej
12-01-04, 15:56
Iets kritisch benaderen is zwartmaken Asalah?

Al Sawt
12-01-04, 16:05
In werkelijkheid haalden de Portugese slavenjagers op de Atlantische Oceaan indertijd de inspiratie voor hun handel bij de Omanieten op de Indische Oceaan, maar het schuldbewuste Europa durfde daar niet aan herinneren. Hier zit de auteur van de artikel behoorlijk naast.

Het waren de Spanjaarden(een kardinaal), die als eerste de plan lanceerden om slaven van Afrika naar de Nieuwe Wereld te transporteren.

En van alle Arabische staten(Syrie, Irak, Jordanie en Libanon uitgezonderd), heeft Oman het minst aantal negroide bevolking. Omdat de slavernij in de Arabische wereld, vaak resulteerde met huwelijken tussen de meester en slavin of het inburging binnen de Arabische samenleving. Zoals Marokko, SA, Jemen en aantal Golfstaten.

Al Sawt
12-01-04, 16:06
Geplaatst door Ghizlane S
Lugh/Circe/Nefertiti/etc waarom zit je constant de islam zwart te maken met je domme artikelen? Omdat zij te kort hebben aan historisch besef, op gebied van hun eigen geschiedenis.
Die mensen hebben oogkleppen op!

Lugh
12-01-04, 18:07
Geplaatst door Al Sawt
Omdat zij te kort hebben aan historisch besef, op gebied van hun eigen geschiedenis.
Die mensen hebben oogkleppen op!

Ik vermoed dat de schrijver van die lezersbrief gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting, een groot goed in het Westen, dat echter niet over de hele wereld geldig is.

Al Sawt
13-01-04, 00:06
Geplaatst door Lugh
Ik vermoed dat de schrijver van die lezersbrief gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting, een groot goed in het Westen, dat echter niet over de hele wereld geldig is. Wees daar maar trots op. En vooral op het (bloedige) weg, die er bewandelt is om de huidige Europa te vormen.

mark61
13-01-04, 12:57
Geplaatst door Lugh
Ik vermoed dat de schrijver van die lezersbrief gebruik maakt van zijn recht op vrije meningsuiting, een groot goed in het Westen, dat echter niet over de hele wereld geldig is.

Vrijheid van meningsuiting impliceert niet dat je onzin mag vertellen over onderwerpen waar je niets vanaf weet.

En hoe jij op een onvertaalbare koran komt, ik weet het niet. Ga naar de winkel en koop er een in het Nederlands. Of doe ook maar niet.

Lugh
13-01-04, 14:20
De schrijver heeft zijn betoog vandaag vervolgd:


Nogmaals de Burka

Mevrouw Gerda Daniels - een naamgenote blijkbaar - reageert op een bedenking die ik maakte in een lezersbrief van 26/12/03 onder de titel ‘Burka gaat wel over islam’. Ik vroeg mij toen af of sommige Marokkanen niet aan discriminatie toeschrijven wat te wijten is aan de economie en wees erop dat nogal wat achterstand die racistisch lijkt te zijn, eerder sociaal van oorsprong is. De dame in kwestie ontkracht dit niet, integendeel, haar redenering bevestigt mijn opinie. Edoch: zij lijkt te denken dat ik sociale discriminatie goedpraat en me zou afzetten tegen begeleidingsmaatregelen om die weg te werken. Dit is een misverstand.

Uiteraard ben ik tegen zowel racistische als sociale discriminatie gekant, de kwestie is echter dat je een probleem verergert als je het verkeerd benoemt of diagnosticeert. Als je een achterstand op de arbeidsmarkt, die te wijten is aan of een te laag studieniveau of een eerder zwakke studiekeuze of gebrek aan intrinsieke motivatie benoemt als een achterstand wegens raciale discriminatie, dan zul je de verkeerde maatregelen nemen (contingentering bijvoorbeeld of positieve discriminatie of slachtoffercultuur). Je kunt dan het probleem verergeren, eerder dan oplossen. Als je het probleem daarentegen juist benoemt - Marokkaanse jongens (niet meisjes) presteren proportioneel zeer vaak ondermaats op school - dan kan je in de juiste richting een oplossing zoeken.

Mevrouw Gerda Daniels beaamt dat ook. Zij wijst erop dat veel Marokkaanse jongens opgroeien zonder de vaste hand die ze nodig hebben. Ze wijt dit aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden, maar gaat voorbij aan een andere opmerking die ik maakte: dat dit - volgens het rapport van San - in beduidend mindere mate het geval is bij Turkse jongens. Bij wie identiek dezelfde samenloop van omstandigheden speelt. Zij blijft dus halfweg in haar diagnose steken en maakt zich vrolijk over het echte probleem.

Zo doet zij schamper over het feit dat ik zeg dat niet de chador maar wel de burka een probleem aan het worden is (tussen haakjes: ik ben tegen elk verbod van chador gekant). Ze vraagt zich af of dit een storend verschijnsel wordt in Heverlee (waar ik woon). Neen, mevrouw Daniels, ik heb in Heverlee nog geen burka gezien. Wel in de Leuvense sociale woonwijk Maartensdal. Ik kan u verzekeren dat dit een beangstigende ervaring is. Een vriend uit het Brusselse vertelde mij dat hij er reeds verschillende gezien heeft en ook in Antwerpen duikt het verschijnsel op. U bent ongetwijfeld geen solitaire zonderling, maar dat u niet in woonwijken komt waar dit fanatisme opduikt, mag u niet doen besluiten dat er niets van aan is. Alle zwanen waren wit, tot Australië werd ontdekt, daar kwamen zwarte zwanen voor.

Daarnaast pleit mevrouw Daniels voor respect voor mensen die beseffen dat de toekomst van hun familie hier ligt, en dus aandringen op eigen begraafplaatsen. Ik deel dit respect, mevrouw, maar ik geloof ook in artikel tien van onze grondwet, dat alle Belgen gelijk zijn voor de wet. Ook voor christenen, postchristenen en humanisten zijn overledenen dierbaar. Om de begrafenis in een apart graf te verzekeren wordt in vele gemeentes na twintig jaar of daaromtrent een nieuwe, en aanzienlijke bijkomende bijdrage gevraagd. Mijn opmerking sloeg er niet op of islamieten dit recht - desnoods eeuwigdurend - moeten verwerven, maar wel op de kwestie of zij daar evenveel voor willen betalen. Indien niet, indien voor hen een eeuwigdurende begraving mogelijk wordt zonder bijkomende en om de zoveel jaar vernieuwde huurrechten voor de grond, dan wordt er een feitelijke discriminatie ingevoerd die ons gelijkheidsbeginsel aantast. En die de niet-islamitische burgers - of zij nu allochtoon zijn of niet - terugduwt in een tweederangsrol of dhimmi-statuut, zoals dat in de islamwereld gebruikelijk is voor ongelovigen.

Tenslotte wijst mevrouw Daniels er nog maar eens op hoe gevoelig nationaliteit wel ligt, het argument dat wij de afgelopen maanden tot den treure hebben mogen horen. Merkwaardig genoeg heeft onze wetgever daar voor Marokkanen en Turken rekening mee gehouden - zij beschikken als Belgisch burger over een dubbele nationaliteit. Dat geldt (voorlopig) niet voor geboren Belgen. Als morgen Kim Clijsters Australische wordt, dan houdt zij automatisch op Belgische te zijn. Ik noem dit discriminatie, mevrouw, als u daar een andere naam voor hebt, dan wil ik die graag horen.

Zoals ik het erg benauwend vind dat gemengde huwelijken die hier tot stand kwamen, hier wel kunnen ontbonden worden, met hoederecht voor de moeder. Maar dat de kinderen - als ze mee terug gaan naar Marokko met hun Belg geworden vader - ginder Marokkaans zijn. En dus wettelijk niet meer onder het hoederecht van de moeder kunnen vertoeven. Als u graag wil weten welk een drama’s uit die feitelijke rechtsonzekerheid voortkomen, mevrouw, dan raad ik u het boekje aan - verschenen bij van Halewyck - ‘Eurodisney ligt in Marokko’. Daarin tekent de linkse journaliste Désirée Poot de lijdensweg op van de multiculturele Sylvie De Smedt, en haar twee kinderen die in Marokko in de verwaarlozing terecht kwamen (zonder een CLB dat zich zorgen maakte over hun taalachterstand op school).

Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit boekje lezen kan en nog langer argeloos zijn tegenover een cultuur die wel degelijk vindt dat er drie soorten mensen zijn: muslims, dhimmi’s en kafirs. Het verschil daartussen legde ik uit in een andere lezersbrief - dd 09/01/04, ‘In het land van het spijkerschrift’.
In die lezersbrief bevestig ik trouwens uw standpunt, mevrouw Daniels, dat de drie (niet twee) monotheïstische godsdiensten wezenlijk imperialistisch zijn van karakter.

Er is echter één klein verschil: de postchristelijke cultuur is in 1945 - bij het ontdekken van de kampen in Polen - vreselijk geschrokken van de consequenties van zijn eigen logica. Sindsdien heerst er in Europa een consensus dat dit nooit meer mag gebeuren, wat zeer prijzenswaardig is. Dat heeft echter als absurd neveneffect dat Europa zichzelf weerloos maakt tegenover gedachtestromingen die vinden dat dit wel degelijk opnieuw mag gebeuren. Tegen het zionisme durft het daarom niet duidelijk stelling nemen, ook al wordt het Getto van Warschau momenteel herhaald in de zogeheten ‘bezette gebieden’ (in feite is geheel Palestina ‘bezet gebied’).

En dat Saudi-Arabië - het land dat pas in 1962 onder VN-druk de slavernij officieel afschafte - wel degelijk druk bezig is zijn wahhabitische ideologie te verspreiden, die zegt dat alle niet-gelovigen dienen onderdrukt te worden, wil Europa niet eens weten. Nochtans staat de imam van de centrale moskee in het Brusselse Jubelpark op de Saudische pay-roll. Ik zou daarnaast echt wel eens willen weten hoeveel andere moskeeën - vooral van Marokkaanse origine - hier gefinancierd werden door deze ‘bevriende’ oliestaat. U mag dat een complottheorie noemen, mevrouw, ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden dat niet slechts de chador momenteel zo sterk in opmars is, maar dat ook de eerste burka’s in ons straatbeeld verschijnen.

Lugh
13-01-04, 14:22
Geplaatst door mark61
Vrijheid van meningsuiting impliceert niet dat je onzin mag vertellen over onderwerpen waar je niets vanaf weet.

En hoe jij op een onvertaalbare koran komt, ik weet het niet. Ga naar de winkel en koop er een in het Nederlands . Of doe ook maar niet.


Geplaatst door mark61
De man kent geen Arabisch en weet niets van de islam. Dan moet hij ook niet parmantig soera's gaan quoten. Van Turkije weet hij duidelijk ook geen klap.

mark61
13-01-04, 14:33
Geplaatst door Lugh


?? Waaruit blijkt dat hij Arabisch kent of iets van de islam weet?

Lugh
13-01-04, 16:00
waarom zou hij arabisch moeten kennen om iets van islam af te weten?

waarom veronderstel je dat deze schrijver geen arabisch kent?

en waaruit besluit je dat hij niets van de koran kent?

mark61
13-01-04, 16:14
Geplaatst door Lugh
waarom zou hij arabisch moeten kennen om iets van islam af te weten?

waarom veronderstel je dat deze schrijver geen arabisch kent?

en waaruit besluit je dat hij niets van de koran kent?

Om ergens verstand van te hebben moet je de bronnen in de oorspronkelijke taal kunnen lezen. Vrijwel elk Arabisch woord dat hij gebruikt is verkeerd gespeld. Dus kent hij geen Arabisch, en kent hij de koran niet.

Maar dat is allemaal minder belangrijk dan wat ik al eerder zei: de imbeciele gewoonte om andermans heilige boek te citeren om iets te bewijzen. De man is geen moslim en moet dus niet beweren dat hij weet wat de koran bedoelt. Hoe haalt hij het in zijn hoofd? Als hij wil weten wat de koran bedoelt moet hij dat aan een islamitische schrifgeleerde vragen. Waarna overigens zal blijken dat elke geleerde een net iets andere interpretatie van de zelfde tekst zal geven. Zo gaat dat met mensen.

Hij is blijkbaar atheïst en dan moet hij zich geen oordeel aanmatigen over religieuze teksten. Dat is gewoon dom. Ik geloof ook in geen enkele god, maar dat geeft mij het recht noch het inzicht om over iemands religieuze bronnen iets verstandigs te kunnen zeggen. Het enige dat ik wel mag zeggen is wat ik van concreet gedrag van concrete personen vindt. En of zij dat gedrag baseren op een heilig boek of niet, interesseert mij werkelijk niets. Voorbeeld: ik ben tegen (vrouwen-)besnijdenis. Het kan mij niet schelen of er een religieuze tekst is die dat goedkeurt. Ik wil niet dat dat in het land waar ik woon gebeurt. Niet dat ik het kan verbieden.

Lugh
13-01-04, 18:42
het wordt saai....



Om ergens verstand van te hebben moet je de bronnen in de oorspronkelijke taal kunnen lezen.

En hoe jij op een onvertaalbare koran komt, ik weet het niet. Ga naar de winkel en koop er een in het Nederlands.


De man kent geen Arabisch en weet niets van de islam. Dan moet hij ook niet parmantig soera's gaan quoten.

wat wil je nu zeggen?

mark61
13-01-04, 20:34
Geplaatst door Lugh
het wordt saai....

Natuurlijk wordt het saai als jij niet leest wat ik schrijf. Dan moet ik het blijkbaar nog een keer herhalen. Ben je stom of kan je niet lezen? Want reageren op wat ik schrijf doe je niet.

Ciao (definitief)

Lugh
13-01-04, 20:39
maar mijn beste toch!

ik lees net héél goed wat je schrijft, daarom herhaal ik het steeds.

Wie begrijpt wie hier niet?

sadeeQ
13-01-04, 20:45
Geplaatst door Lugh
De schrijver heeft zijn betoog vandaag vervolgd:


Nogmaals de Burka



stop dat kut gejank van je maar lekker in je ..... nou ja ,daar waar nooit de zon schijnt :) , :vreemd: tenzij je weer aan het naakt zonnen bent uiteraard ,dan staat het volop in de zon :jumping:

:fucyc:

mark61
13-01-04, 23:24
Geplaatst door sadeeQ
stop dat kut gejank van je maar lekker in je ..... nou ja ,daar waar nooit de zon schijnt :) , :vreemd: tenzij je weer aan het naakt zonnen bent uiteraard ,dan staat het volop in de zon :jumping:

:fucyc:

Dank u. JIj bent hier duidelijk beter in dan ik. Maar dat wist ik al. En zo...puntig.

sadeeQ
14-01-04, 16:12
Geplaatst door mark61
Dank u. JIj bent hier duidelijk beter in dan ik. Maar dat wist ik al. En zo...puntig.

:jeweetog: tja. het is dan ook mijn baan

mvg
minister van informatie en dubieuze forum-zaken

Sven_DP
14-01-04, 17:42
Geplaatst door Lugh
maar mijn beste toch!

ik lees net héél goed wat je schrijft, daarom herhaal ik het steeds.

Wie begrijpt wie hier niet?

Ah Lugh, wat baten kaars en bril. Ik ken Eddy Daniels al jaren uit Intermediair als zeer sceptisch en recht door zee, iemand die absoluut niets schrijft waar hij niet eerst 200% zeker van is. Een echte debater, en de laatste van wie je kan zeggen dat hij oogkleppen op heeft. En absoluut niet de rechtse rakker die sommigen ervan maken. Wat sommigen er ook mogen van denken in hun op het zuiverste racisme gebaseerde 'ontkenningsdrift', hij vertegenwoordigt een sterk groeiende mainstream mening die lange tijd verboden was vanuit onze 'weldenkende' mei '68 generatie van politici, journalisten en onderwijzend personeel. Diegenen die dit absoluut hard willen ontkennen zullen heel binnenkort hard tegen de welgekende muur lopen.