PDA

Bekijk Volledige Versie : VS tegen democratische verkiezingen in Irak



Ghizlane S
12-01-04, 15:42
VS wil dat het marionette-regime en enkele invloedrijke stamoudsten een nieuwe regering kiezen. Ali Sitani, leider van het iraakse shia-volk wil een verkiezing waar alle irakezen aan mee doen.


NAJAF, Iraq (Reuters) - Iraq's most senior Shi'ite Muslim cleric, Ayatollah Ali al-Sistani, warned on Sunday of increased political tensions and violence if elections are not held within months.

Sistani dented Washington's hopes of winning his backing for its plan to hand over power to Iraqis, as fresh violence erupted in three Iraqi cities and towns. No casualties were reported in the violence that ranged from a bombing to stone-throwing.

Officials from the U.S.-appointed Iraqi Governing Council went to the Shi'ite city of Najaf to meet Sistani to try to persuade him to back Washington's plan. Shi'ites make up the majority of Iraq's population.

Sistani wants a transitional assembly due to come into being in mid-year to be directly elected, and refused to back down after meeting the Governing Council officials.

"New problems will arise as a result of this that will only worsen the tensions in the political and security situation," Sistani's office quoted him as telling the delegation.

If Sistani does not support the U.S. plan, many Shi'ites may refuse to accept the process. Shi'ites were repressed during three decades of iron rule by Saddam Hussein, a Sunni Muslim.

"The ideal mechanism...is elections which a number of experts confirm can be held within coming months with an acceptable degree of credibility and transparency," said Sistani.

"If the transitional assembly is formed by a mechanism that doesn't have the necessary legitimacy, it wouldn't be possible for the government to perform a useful function."

NO RELIABLE CENSUS

Most members of the Governing Council say Iraq's instability makes full elections impossible for now. Also, no reliable census has been held for years.

Under the U.S. plan, regional caucuses would select a transitional Iraqi assembly by the end of May, and the assembly would choose an interim government to take over sovereignty by the end of June. Full elections would follow in 2005

an3sdej
12-01-04, 15:53
Democratie leer je niet in een half jaar na decennia dictatuur Asalah. Dat leer je in enkele stapjes.

De shi'iten willen alles in één keer, omdat ze de meerderheid vormen, als zij dan de meeste macht krijgen, zullen ze wraak nemen op de soenie's.

lennart
12-01-04, 15:59
De shi'iten willen alles in één keer, omdat ze de meerderheid vormen, als zij dan de meeste macht krijgen, zullen ze wraak nemen op de soenie's.

Doen ze al...

http://www.abc.net.au/am/content/2004/s1024140.htm

Nog ff en de Amerikanen worden ook in het zuiden van Iraq aangevallen.

Overigens is het helemaal niet zeker dat de Shia de meerderheid vormen in Iraq.

Al Sawt
12-01-04, 16:20
Geplaatst door an3sdej
Democratie leer je niet in een half jaar na decennia dictatuur Asalah. Dat leer je in enkele stapjes.

De shi'iten willen alles in één keer, omdat ze de meerderheid vormen, als zij dan de meeste macht krijgen, zullen ze wraak nemen op de soenie's. Tuurlijk Andries!

De Amerikanen kiezen voor deze manier, omdat zij de stamoudsten en alle andere invloedrijke personen kunnen paaien. Voor een 4x4 of een waterpomp, zullen de stamoudsten elke Amerikaanse aanwezigheidsvorm dulden.

Bij een democratische en succesvolle verkiezingen, zal de Amerikaanse aanwezigheid niet langer noodzakelijk zijn. Iets waar de Amerikanen van gruwen.

Trouwens. Je kan de verkiezing zo organiseren, dat elke bevolking groep niet wordt benadeelt door de uitslagen. Dus jou reactie, raakt noch kant of wal.

850
12-01-04, 16:29
Geplaatst door Al Sawt


Bij een democratische en succesvolle verkiezingen, zal de Amerikaanse aanwezigheid niet langer noodzakelijk zijn. Iets waar de Amerikanen van gruwen.

:rolleyes: Ik denk eerder dat de amerikaantjes zo snel mogelijk weg uit dat land willen. En juist in een democratisch land is de kans groter dat ze 1 of 2 militaire legerbases kunnen neerstallen.

lennart
12-01-04, 16:31
Geplaatst door 850
:rolleyes: Ik denk eerder dat de amerikaantjes zo snel mogelijk weg uit dat land willen. En juist in een democratisch land is de kans groter dat ze 1 of 2 militaire legerbases kunnen neerstallen.

Daar zijn de meningen over verdeeld. De Powell groep (de realisten) willen graag snel weg uit Iraq. De Neocon groep (de ideologen) wil echter bases in Iraq zodat ze het hele midden-oosten in chaos kunnen storten.

850
12-01-04, 16:49
Geplaatst door lennart
De Neocon groep (de ideologen) wil echter bases in Iraq zodat ze het hele midden-oosten in chaos kunnen storten.

Volgens mij willen ze juist structuur aanbrengen in het chaotische midden-oosten.

Nu met georgie en Irak in hun achterzak zijn ze weer een stap dichter bij hun doel.

Voor zover ik weet hebben die amerikaantjes al her en der bases. Ze zitten zelfs al jaar en dag vlak voor de kust van Libya en Iran.

Al Sawt
13-01-04, 00:08
Geplaatst door 850
:rolleyes: Ik denk eerder dat de amerikaantjes zo snel mogelijk weg uit dat land willen. En juist in een democratisch land is de kans groter dat ze 1 of 2 militaire legerbases kunnen neerstallen. Dus niet! Amerika, maakt er geen geheim van om van Irak een 2e Duitsland te maken. Bezaait met Amerikaanse basisen en militaire eenheiden. Puur om de machtsbalans in MO, nog verder te verstoren ten baate van Israel.

elbali
13-01-04, 09:17
Waarom kunnen de amerikanen altijd alles doen wat ze willen, overal worden oorlogsmisdadigers opgepakt maar nooit een amerikaan, waarom?

yahya ayash
13-01-04, 13:49
omdat we zwak zijn.

Al Sawt
13-01-04, 16:05
En tot op het bot verdeeld!

Met dank aan onze fantastische leiders.

jaja
13-01-04, 16:14
Geplaatst door 850
Volgens mij willen ze juist structuur aanbrengen in het chaotische midden-oosten.

Nu met georgie en Irak in hun achterzak zijn ze weer een stap dichter bij hun doel.

Voor zover ik weet hebben die amerikaantjes al her en der bases. Ze zitten zelfs al jaar en dag vlak voor de kust van Libya en Iran. Tuurlijk willen ze weg. Het leger is al bijna over-extended. De kosten zijn ook veel te hoog. Die kosten zouden Bush de herverkiezing kunnen kosten. (alleen krikt ook de economie op zodat hij daar misschien wat terugverdient.)

Het zou leuk zijn als er een "vriendelijk" bewind in Bagdad zou zitten, maar zelfs dat is op dit moment niet meer zo belangrijk. Ze willen gewoon vanaf eind volgend jaar weer hun handen vrij hebben.

Overigens wb democratische verkiezingen blijft hier iedereen vergeten dat er geen verkiezingsregisters zijn ... hoe je in vredesnaam eerlijke verkiezingen kunt houden zonder kiesregisters is mij een raadsel .. (en het op stellen van die dingen in het huidige Irak doe je dus niet in 3 maanden ... nog afgezien van de problemen met de vluchtelingen die willen terugkeren en wellicht ook stemrecht zouden moeten hebben ... :rolleyes: )

lennart
13-01-04, 16:23
Die "ze" zal je beter moeten definieren... Want niet iedereen in de VS willen de troepen terughalen.

jaja
13-01-04, 16:26
Geplaatst door lennart
Die "ze" zal je beter moeten definieren... Want niet iedereen in de VS willen de troepen terughalen. de meesten wel ... zowel in de bevolking als in de regering.

lennart
13-01-04, 16:30
In de regering? Ik dacht het niet. Alleen Powell is nu bezig wat facts on the ground te plaatsten (hij heeft de taktiek van de Neocons overgenomen), maar de Neocons hebben nog steeds veel invloed.

Het probleem voor de Neocons is nu de herverkiezing van Bush, daarna gaan ze de dienstplicht weer invoeren. Dan is dat "overstrechte" leger probleem, meteen geen probleem meer.

Arvid
13-01-04, 21:52
Geplaatst door lennart
In de regering? Ik dacht het niet. Alleen Powell is nu bezig wat facts on the ground te plaatsten (hij heeft de taktiek van de Neocons overgenomen), maar de Neocons hebben nog steeds veel invloed.

Het probleem voor de Neocons is nu de herverkiezing van Bush, daarna gaan ze de dienstplicht weer invoeren. Dan is dat "overstrechte" leger probleem, meteen geen probleem meer.

Amerika heeft een leger van 1,5 miljoen soldaten, waar komt dat overstrechted vandaan?

mark61
13-01-04, 23:19
Geplaatst door Arvid
Amerika heeft een leger van 1,5 miljoen soldaten, waar komt dat overstrechted vandaan?

Wat denk je dat het kost om 1 man/vrouw 1 dag van hamburgers, bier, diesel, munitie, materieel en medicijnen te voorzien a/h andere eind van de wereld? Heb je enig idee van de bedragen die daarmee gemoeid zijn? Heb je enig idee van de Amerikaanse begroting? Heb je enig idee waarom de dollar zo laag staat?

Al Sawt
13-01-04, 23:43
Geplaatst door Arvid
Amerika heeft een leger van 1,5 miljoen soldaten, waar komt dat overstrechted vandaan? Misschien moet je eerder de organisatie structuur van de Amerikaanse leger bekijken.

De VS-leger is verspreid over de hele wereldbol. Wat een gigantische logistieke nachtmerrie met zich meebrengt. Daarnaast is maar een derde van die 1.5milj soldaten, bij een van de vele gevechtseenheiden ingedeelt.

Tel daarbij het feit dat de VS, al haar soldaten in Irak gaat vervangen en op verlof worden gestuurd. Wat inhoudt dat de VS, troepen elders moet weghalen en aanvullen.

Al Sawt
13-01-04, 23:45
Geplaatst door mark61
Wat denk je dat het kost om 1 man/vrouw 1 dag van hamburgers, bier, diesel, munitie, materieel en medicijnen te voorzien a/h andere eind van de wereld? Heb je enig idee van de bedragen die daarmee gemoeid zijn? Heb je enig idee van de Amerikaanse begroting? Heb je enig idee waarom de dollar zo laag staat? Alleen de Marokkaanse militaire aanwezigheid in de W-Sahara, kosten meer dan $ 1miljoen per dag.

lennart
13-01-04, 23:49
Geplaatst door Arvid
Amerika heeft een leger van 1,5 miljoen soldaten, waar komt dat overstrechted vandaan?

US Army College :verrassin

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A8435-2004Jan11.html

ps.

Ze hebben natuurlijk nog wel atoombommen en Cheney is bereid die te gebruiken voor een pre-emptive strike.

mark61
13-01-04, 23:52
Geplaatst door Al Sawt
Alleen de Marokkaanse militaire aanwezigheid in de W-Sahara, kosten meer dan $ 1miljoen per dag.

Kan je nagaan. Ik dacht dat het oorspronkelijke Amerikaanse budget voor Iraq $ 90 miljard was, dat nu overschreden wordt. Voor de 'opbouw' dachten ze geloof ik dat 1 miljard wel genoeg was.

MokroMike
13-01-04, 23:53
Geplaatst door Al Sawt
En tot op het bot verdeeld!

Met dank aan onze fantastische leiders.

ik denk toch dat voor een groot deel de hand in eigen boezem gestoken moet worden.

Het volk is mede verantwoordelijk voor de verdeelheid. Kijk alleen al naar jezelf ;)

Al Sawt
14-01-04, 00:10
Geplaatst door MokroMike
ik denk toch dat voor een groot deel de hand in eigen boezem gestoken moet worden.

Het volk is mede verantwoordelijk voor de verdeelheid. Kijk alleen al naar jezelf ;) Het is duidelijk dat je wat tegen mijn persoon hebt?

Maar goed, je mag ook de hand in je boezem steken.
Als je geen verdeeldheid wilt, dan moet je vooral niet achter AEL aan blijven hollen.