PDA

Bekijk Volledige Versie : de uitsluitingsmentaliteit van de Arabieren



Afrux
12-01-04, 16:51
gepost door Touzani op Amazigh.nl

Azul,

Aangezien Imazighen onder de Arabieren leven en gezien het feit dat het juist de arabieren zijn die ons overal en altijd tegenwerken en van onze identiteit willen beroven is het zonder twijfel de moeite waarde om die mensen te leren kennen. Een beetje verdiepen in hun cultuur om Tamazight beter te kunnen verdedigen maar ook om met de arabieren beter te kunnen omgaan. Na "al-hijaa in de arabische cultuur" nu het analyse van een ander arabische eigenschap die ons overal nog veel ellende bezorgt.

Sommige Imazighen begrijpen niet waarom de arabieren beweren dat Adam Arabisch sprak en dat het arabisch de taal van het Paradijs is. Ander imazighen geloven dat het een feit is. Nee! het is geen wetenschappenlijke feit, het is juist een manier om de andere volkeren uit te sluiten.

Adam sprak Arabisch betekent dat hij arabier was en dus alleen de arabieren zijn afstammelingen zijn.
In een gedicht zegt een arabische dichter uit Andalusie:

Ik heb Adam in mijn slaap gezien
toen zei ik tegen hem: vader van de wereld
de mensen beweren dat de berbers van je afstammen
toen zei hij: Ik! als het zo is dan scheid ik van Eva

Als commentaar op deze gedicht schrijft Mohamed Haqqi:" uit deze verzen kunnen makkelijk opmaken dat de berbers zelfs van hun menselijkheid werden beroofd. De dichter wil zeggen dat ze niet tot de menselijke ras behoren"(1)

Scheiden van Eva als imazighen ook afstamelinegn van Adam zijn betekent dat zij overspel heeft gepeleegd hetgeen tot het ontstaan van imazigehn leidde. Maar aangezien Adam de enige man die er was, met wie heeft Eva dus overspel geplegd? mischien met de duivel want de arabieren beschuldigen haar ervan dat zij samen met de duivel een complot heeft vorbereid hetgeen leidde tot de verbanning uit het Pradijs.

De arabieren zijn zo racistisch ingesteld dat ze iedereen die anders is willen uitsluiten en zelfs na de dood. Ze beweren toch dat het arabisch de taal van het pardijs is. Anders gezegd, het paradijs is een soort arabisch land waar alleen het arabisch wordt gesproken en dus waar alleen de arabieren wonen! En om het paradijs te mogen binnen treden dient men hier op deze aarde het arabisch te leren beheersen. De arabieren proberen ander volkeren uit te sluiten van dingen waarover zij geen controle hebben: mythische, onwaarneembare en metafysisch dingen!! men moet dus nagaan hoe gevaarlijk is de mentaliteit van de arabieren die is ontstaan en ontwikkeled in de woestijn waar de schaarst de overhand heeft. Dit verklaart het egoisme van de arabieren en de wil om alles wat mooi is aan zichzelf toe te schrijven.

Om beter te begrijpen hoe de wil om de anderen uit te sluiten diep is geworteld in de arabische geest moeten wij even naar de situatie van de buitenlanders en de minderheden in de de huidige arabische landen kijken.
De buitenlanders werknemers in het Midden-Oosten worden als slaven behandeld en zij beschikken over geen enkel vorm van rechten. De situatie van de dienstmeisjes is er nog dramatischer. Ze worden vaak onderdrukt slecht betaald en zelfs sekueel misbruikt. In Syrie krijgen de Koerden een aparte identiteitskaart zodat zij niet over dezelfde rechten mogen beschikken als de arabische meederheid. Zelfs de arabische bedoeienen (al-baddoen) in Koeweit hebben geen recht op het koeweitsburgerschap.

In Andalusie werden Imazighen die toen er de meederheid vormden gewoon als imazighen aangeduid en niet als andalusiers. Alleen de arabiern werden en worden og steeds als andalusiers genoemd. In Marokko worden imazighen niet als marokkanen maar gewoon als berbers (albarbar) gezien omdat zij geen arabisch spreken als moedertaal. In de nederlandse tijdschrift "het nieuwe Revue" zegt een marokkaanse rapper over de rapper Rymzter: die is geen marokkaan omdat hij geen arabisch woord eens spreekt"als je geen arabier bent dan ben je geen marokkaan al zijn de marokkaanse arabieren van oorsprong saudiers, dus buitenlanders. Dat betekent dat de arabieren hun ziekelijke cultuur niet alleen maar in eigen land proberen te handhaven maar zelfs in landen die ze hebben gecoloniseerd.

De uitsluitingsmentaliteit van de rabieren zien wij zelfs terug in de Rif waar de bannen uitsluitend voor hen zijn gereserveerd.Het is een produkt van een oude arabische traditie dat de volkeren hun talen en hun culturen uitgesloten worden of simpelweg uitgeroeid worden ten gunste van de arabische zelfsbevestiging en overheersing. In de Rif en de reste van de amazigh regio's heeft de arabische Machzen de culturele, economische en sociaal infrastructuur vernietigd hopend dat imazighen niet eens over een basis mogen beschikken om een eigen identiteit te kunnen ontwikkelen. Het gaat erom dat de amazigh mag niet zijn zoals hij is want het irriteert de arabier die in de diversiteit geen verrijking of een goddelijke wil ziet maar echter een vloek.

De wil om de anderen uit te sluiten is zo diepgeworteld in de collectieve herinnering van de arabieren dat zij niet in staat zijn om het bestaan van de anderen te verdragen. Zelfs in europa hoor je een arabier als Aboe Jahjah beweren dat er geen imazighen zijn maar juist meer dan 10.000.000 arabieren. Ze willen ons uitsluiten zelfs in een land waar ze niet de dienst uitmaken. Aboe Jahjah doet dus niets anders dan zijn ziekelijle cultuur handhaven. Helaas zijn er genoeg imazighen die hem als een kudde volgen..






Y._Touzani
Gepost op 28/12/03 om 17:23:00


vervolg

Het is daarom sterk te merken dat alles wat typisch amazigh is in marokko wordt sinpelweg afgeschaft alleen wat arabisch is is toegestaan m.n. de namen. De arabier is altijd aan het woord de amazigh niet. Imazighen worden veertig jaar lang de mond gesnoerd. Om sterk te zijn moeten de anderen zwak blijven. Om rijk te zijn moet de arabier de anderen in de armoede houden en zelfs uitbuiten. Om intelligent te zijn moet de arabier de anderen in de achterlijkheid houden daarom zijn de scholen in de amazigh regio's in marokko buitengewoon schaars . er is zelfs geen infrastructuur. Het is sterk te merken dat de arabieren de enige mensen op deze aarde zij die dromen en zelfs met gedulde wachten op de val van het westen...

(1) M. Haqqi, imazighen in Andalusie, casablanca 2001, p.148

an3sdej
12-01-04, 19:15
Sommige Imazighen begrijpen niet waarom de arabieren beweren dat Adam Arabisch sprak en dat het arabisch de taal van het Paradijs is. Ander imazighen geloven dat het een feit is. Nee! het is geen wetenschappenlijke feit, het is juist een manier om de andere volkeren uit te sluiten.

Goh, zeggen Arabieren dit? Hebben ze er enig bewijsmateriaal voor, of hoort dit gewoon bij de islamitische indoctrinatie techniek, evenals de christenen Jezus altijd als een blanke hebben voorgesteld.

Goodnight
12-01-04, 19:30
Wat een fucking bullshit Afrux!

Ik ben ook officieel Tamazight en het intresseert me echt geen bal of Adam nu arabisch sprak of niet.Wie er nu superieur is en wie niet.

Want uiteindelijk telt voor Allah: ben je moslim of niet...

sjeeessssus zeg....

Die houding van Berbers die alsmaar lopen te janken over alles en nog wat...
ga je energie aan iets nuttigs besteden!!

Goodnight
12-01-04, 19:36
Verder slaat dat hele artikel nergens op.Het enige wat die schrijver wil bereiken is verdeeldheid...alsof de moslim wereld al niet genoeg verdeeld is.
Dit is typisch een tactiek die gebruikt werd door de Franse overheersers: verdelen en heersen...

Bovendien wordt er zeer degelijk veel aandacht besteed aan de Berberse taal: er zijn kranten, het wordt zelfs sinds kort op scholen onderwezen( heb je scholen hier in bijv amsterdam die Fries onderwijzen???) het nieuws wordt in drie talen verzorgd: arabisch, berbers van rifgebergte, berbers van het zuiden.

Bovendien komt de naam: Labarbar van de Romeinen die ooit in marokko gewoon hebben...
Inplaats van dat er aan eenheid door middel van de Islam gewerkt wordt gaan mensen zeuren over de geschiedenis..

get over IT!!

Orakel
12-01-04, 19:40
Geplaatst door Afrux
gepost door Touzani op Amazigh.nl

Azul,

Aangezien Imazighen onder de Arabieren leven en gezien het feit dat het juist de arabieren zijn die ons overal en altijd tegenwerken en van onze identiteit willen beroven is het zonder twijfel de moeite waarde om die mensen te leren kennen. Een beetje verdiepen in hun cultuur om

Akul!

Lekker bezig Sjaak. Heb dit eerder gehoord, maar dan met andere nationaliteiten.

ZbaqZbaq
12-01-04, 19:56
Geplaatst door Afrux
gepost door Touzani op Amazigh.nl

Azul,



stelletje heidenen daar op amazigh.nl

6:54 Wanneer degenen die in Onze tekenen geloven, tot u komen, zeg dan: "Vrede zij u." Uw Heer heeft barmhartigheid op zich genomen; dus wie uwer in onwetendheid kwaad doet en daarna berouw heeft en zich verbetert, (voor hem) is Hij Vergevensgezind, Genadevol.

14:23 En de gelovigen die goede werken doen, zullen in tuinen worden toegelaten waardoor rivieren stromen, daarin zullen zij vertoeven door het gebod van hun Heer. Hun groet daarin zal "Vrede" zijn.

de rest van de tekst ga ik niet eens op in.....

ben bang dat ik in me broek schijt van het lachen....

print het wel uit en lees het als ik op de plee zit......heb ik aan het eind nog wat aan. :D

Zwarte Schaap
12-01-04, 20:24
Ook hier bemerk ik dat de franse verdeel en heers politiek springlevend is. De Fransen zijn van begin af aan gericht geweest om verdeeldheid te creeren in Marokko.

Verder zijn de zogenaamde arabieren gewoon imazighen die arabischtalig zijn. Het zijn je eigen broeders waar je het over hebt afrux. Je stoot zo je broeders van je af. Jij weet toch ook wel dat in de hoogtij van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko nooit boven de 5 % is geweest.

Ik als berbernationalist had nooit verwacht dat sommige imazighen zulke onzin en haat zouden propageren en zo verdeeldheid creeren. Ik vind dat je best wel trots mag zijn op je regio en cultuur, maar je trots mag nooit de aanzet zijn voor haat en verdeeldheid.

ZbaqZbaq
12-01-04, 20:53
Salaam ZS,

zeg eens wat vind jij van het AEL standpunt betreffende Imazighen ?

Ben jij voor autonomie van de Imazighen of ben je voor separatisme van de Imazighen van de arabische wereld ?

Zwarte Schaap
12-01-04, 21:22
Geplaatst door ZbaqZbaq
Salaam ZS,

zeg eens wat vind jij van het AEL standpunt betreffende Imazighen ?

Ben jij voor autonomie van de Imazighen of ben je voor separatisme van de Imazighen van de arabische wereld ?

Ik ken de Ael standpunten niet. Ik zal er heus wel een iets van gelezen hebben en als het me niet direct zou aanstaan had ik het wel onthouden.

Ik vind dat soort zaken op dit moment niet belangrijk. Marokko heeft andere prioriteiten die veel belangrijker zijn en die een nationale aanpak nodig hebben.

Seperatisme is uit den boze.

taouanza
12-01-04, 21:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ook hier bemerk ik dat de franse verdeel en heers politiek springlevend is. De Fransen zijn van begin af aan gericht geweest om verdeeldheid te creeren in Marokko.

Verder zijn de zogenaamde arabieren gewoon imazighen die arabischtalig zijn. Het zijn je eigen broeders waar je het over hebt afrux. Je stoot zo je broeders van je af. Jij weet toch ook wel dat in de hoogtij van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko nooit boven de 5 % is geweest.

Ik als berbernationalist had nooit verwacht dat sommige imazighen zulke onzin en haat zouden propageren en zo verdeeldheid creeren. Ik vind dat je best wel trots mag zijn op je regio en cultuur, maar je trots mag nooit de aanzet zijn voor haat en verdeeldheid.


Juistem!

ZbaqZbaq
12-01-04, 22:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik ken de Ael standpunten niet. Ik zal er heus wel een iets van gelezen hebben en als het me niet direct zou aanstaan had ik het wel onthouden.

Ik vind dat soort zaken op dit moment niet belangrijk. Marokko heeft andere prioriteiten die veel belangrijker zijn en die een nationale aanpak nodig hebben.

Seperatisme is uit den boze.

ja ik weet precies wat marokko nodig heeft.....

was laatst een praat programma op al-jazeera....

zegt iemand "het arabische volk moet met haar leiders doen wat het Georgische volk heeft gedaan met Sjevernadze"

zegt de ander "Als Georgie een arabisch land had geweest dan zou de helft van de demonstranten nu dood zijn geweest"

Al Sawt
13-01-04, 01:12
Geplaatst door ZbaqZbaq
Salaam ZS,

zeg eens wat vind jij van het AEL standpunt betreffende Imazighen ?

Ben jij voor autonomie van de Imazighen of ben je voor separatisme van de Imazighen van de arabische wereld ? Ik heb Abu Jajah persoonlijk in de Haagse Hoge School, horen pleiten voor een soevereine Imazighen staat. Belachelijk. Net zo belachelijk als Afrux`s beweringen en frustraties over de onderdrukte berberse cultuur.

Al Sawt
13-01-04, 01:27
Afrux,

Als je de Marokkaanse geschiedenis machtig was, dan zou je weten dat Marokko vanaf de middeleeuwen tot de dag van vandaag door Berberse sultans geregeerd werdt. Ook zou je moeten weten dat de Arabieren vanaf de dood van de eerste sultan van Marokko Idriss 1, nooit en nooit de macht over Marokko hadden terug gekrijgen.

En ook moet je weten: Dat de onderdrukking van de Berberse stammen, voornamelijk van de Berberse dynastieen kwamen. En weet je waarom Afrux? Omdat de verzet en de dreiging, tegen een incompetente sultan voornamelijk uit die hoek kwam. Dus het is geen raciale kwestie, zoals jij en andere randdebielen beweren.

Ook zou je moeten weten, dat er geen Arabische cultuur in de Maghreb bestaat. Die cultuur is wel is waar zwaar beinvloedt door de Arabische cultuur, maar het heeft met name door de Berberse overmacht een eigen ontwikkeling gehad.



Geplaatst door Afrux
gepost door Touzani op Amazigh.nl

al zijn de marokkaanse arabieren van oorsprong saudiers, dus buitenlanders. De Arabische stammen( zoals de Banu Hilal) die vanuit MO naar Marokko gingen, kwamen hoofdzakelijk uit Jemen en Jordanie. Dus de beste aanduiding zou de Arabische schiereiland geweest zijn. Temeer omdat SA toen niet eens bestond.

Al Sawt
13-01-04, 01:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ook hier bemerk ik dat de franse verdeel en heers politiek springlevend is. De Fransen zijn van begin af aan gericht geweest om verdeeldheid te creeren in Marokko.

Verder zijn de zogenaamde arabieren gewoon imazighen die arabischtalig zijn. Het zijn je eigen broeders waar je het over hebt afrux. Je stoot zo je broeders van je af. Jij weet toch ook wel dat in de hoogtij van de aanwezigheid van de arabieren in Marokko nooit boven de 5 % is geweest.

Ik als berbernationalist had nooit verwacht dat sommige imazighen zulke onzin en haat zouden propageren en zo verdeeldheid creeren. Ik vind dat je best wel trots mag zijn op je regio en cultuur, maar je trots mag nooit de aanzet zijn voor haat en verdeeldheid. Ik las lang geleden een interssante artikel. Die de naam heeft; Balkanization of the Maghreb. Waar externe en interne krachten, de heers en verdeelpolitiek van de voormalige koloniale machthebbers zouden gebruiken. Om Marokko en Algerije te destabiliseren en in een burgeroorlog te storten. Mensen als Afrux, zijn de idioten die de Marokkaanse samenleving naar de afgrond willen duwen.

et_2000nl
13-01-04, 01:49
Fantastisch zo'n Imazighen discussie. Weer een rede om mekaar de hersenen in te slaan. Niet dat dat ooit anders was geweest.... Verdraagzaamheid over de kleine verschillen word graag verdrongen door angst van het kleine verschil....

Big Ahmed
13-01-04, 09:55
Dit is weer typisch een stelling waar het drijft naar verdeling van de Islam, terwijl wij elkaar moeten helpen en niet te veel moeten zeiken om elkaars cultuur en taal. Of je berbers, arabisch of what ever bent. Moslim is Moslim, je hebt het nu ook in Irak met de soennieten en sijjieten. Ik bedoel waar gaat het over, onze eigen moslims broeders afslachten. Wat ik alleen kan zeggen is Insha allah , met de hulp van Allah kunnen we elkaar helpen in deze tijdig leventje die hij ons heeft gegeven. Wa ma ha salama!!!!

thijs
13-01-04, 12:28
Fascinerend al dat gepraat over broeders etc... het is niet mens = mens maar moslim = moslim of arabier = arabier etc. Vergeleken met het verlichtingsdenken zit hier nog steeds een bijzonder vervelende discriminerende klank in. En dan die geweldige conspiracy theories, de verdeel en heers politiek van de Fransen... geweldig! Anno 2004 zijn er echt niet veel mensen geïnteresseerd in een verdeeld Marokko, no one cares... om een eerdere auteur te quoten, get over it.

rafiq
13-01-04, 12:44
Op de eerste plaats ben je moslim. Of dat zou de eerste plaats moeten zijn.

Je ziet het nu overal. Koerden die een 100% raszuivere Koerdische staat nastreven. Turkmenen die zich beroepen op het "moederland" Turkije..

Het riekt allemaal naar Fichtes theorie van het nationalisme.Al dit denken komt uit Europa en heeft nacco met de Islam te maken.

Laatst had ik op mijn werk een discussie met een Iraakse koerd. Hij beriep zich dat als de koerden willen ze met steun van Amerika de Arabieren verjagen uit Koerdistan.

koerden worden nu naar zijn zeggen volgepompd met amerikaanse wapens en dollars. Hij had het over een "kwestie van tijd".

Ook hij was voor een zuivere Koerdische staat. Als met nationalisme namelijk bedoeld wordt dat de natie het uiteindelijke criterium is dat de handelingen van de inwoners bepaalt,dan heeft een Christelijke of een Atheistische koerd voorrang op een Turkmeense moslim of een Arabische moslim.

Ook de teksten van Afrux of die hij leent vanandere Tamazigh riekt naar dit soort rare hersenspinsels.

Dus een Algerijnse Katholieke Kabyl heeft voorrang op een moslim? Hij beroept zich op zijn stam en afkomst, wel geen Islam maar wel Kabyl.

Julien
13-01-04, 12:49
Geplaatst door Big Ahmed
Dit is weer typisch een stelling waar het drijft naar verdeling van de Islam, terwijl wij elkaar moeten helpen en niet te veel moeten zeiken om elkaars cultuur en taal. Of je berbers, arabisch of what ever bent. Moslim is Moslim, je hebt het nu ook in Irak met de soennieten en sijjieten. Ik bedoel waar gaat het over, onze eigen moslims broeders afslachten. Wat ik alleen kan zeggen is Insha allah , met de hulp van Allah kunnen we elkaar helpen in deze tijdig leventje die hij ons heeft gegeven. Wa ma ha salama!!!!

bullshit. mens is mens. of je nou christen, jood of moslim bent. de wereld zou een stuk beter af zijn als men niet meer in dat eigen hokje van religie zou blijven zitten maar open werd voor andere culturen en religies.

ik begrijp nog steeds niet dat mensen geloven dat je recht op de "hemel" hebt alleen maar omdat je in een bepaalde theorie gelooft. Wat doe je beter in de wereld als je in Allah gelooft en niet in Jahweh?? Waarom zou iemand die in Jahweh gelooft beter zijn dan een Moslim??

Big Ahmed
13-01-04, 15:06
tuurlijk ,mens is mens. en ik zeg niet dat ik beter dan een christen of jood ben, maar ik zeg dat de moslims niet elkaar moeten afkraken, want je krijgt daardoor alleen maar verdeling. We moeten elkaar juist helpen. Dat was mijn bedoeling en net dat de islam of what ever beter is. Ik hoop dat je me nu begrijpt julien!!! mahasalama

Julien
13-01-04, 15:16
Geplaatst door Big Ahmed
tuurlijk ,mens is mens. en ik zeg niet dat ik beter dan een christen of jood ben, maar ik zeg dat de moslims niet elkaar moeten afkraken, want je krijgt daardoor alleen maar verdeling. We moeten elkaar juist helpen. Dat was mijn bedoeling en net dat de islam of what ever beter is. Ik hoop dat je me nu begrijpt julien!!! mahasalama

ewa capisco ;)

Al Sawt
13-01-04, 17:03
Geplaatst door thijs
Vergeleken met het verlichtingsdenken zit hier nog steeds een bijzonder vervelende discriminerende klank in.
Vergelijken met het verlichtingsdenken, is dit nog heel erg human!
Racisme vindt haar oorsprong in het bejubelde verlichting.



Geplaatst door thijs
En dan die geweldige conspiracy theories, de verdeel en heers politiek van de Fransen... geweldig! We hebben het over de heers en verdeel strategie die de Fransen ten tijde van de koloniale bewind toepasten. Anno 2004, zijn de gevolgen nog steeds voelbaar in idiote personen als Afrux.

jaja
13-01-04, 17:07
Geplaatst door Al Sawt
[B]Vergelijken met het verlichtingsdenken, is dit nog heel erg human!
Racisme vindt haar oorsprong in het bejubelde verlichting. onzin. racisme is zo oud als de weg naar rome .. ja zelfs zo oud als de voetsporen van Lucy. De theorie over racisme is tgv de Verlichting explicieter geworden, maar dat zegt NIETS over het voorkomen van het verschijnsel.

ZbaqZbaq
13-01-04, 17:09
Geplaatst door Al Sawt
Ik heb Abu Jajah persoonlijk in de Haagse Hoge School, horen pleiten voor een soevereine Imazighen staat. Belachelijk. Net zo belachelijk als Afrux`s beweringen en frustraties over de onderdrukte berberse cultuur.


dan mankeerde er zeker iets aan je oren of je verzint dit terplekke.

Al Sawt
13-01-04, 17:12
Geplaatst door ZbaqZbaq
dan mankeerde er zeker iets aan je oren of je verzint dit terplekke. Er mankeert niets in mijn oren en ik ben alles behalve een fantast!

Abu Jajah heeft het degelijk gezegd, op de vraag of de Berbers door de AEL benadeelt worden.

Trouwens was je aanwezig in HHS?

Al Sawt
13-01-04, 17:14
Geplaatst door jaja
onzin. racisme is zo oud als de weg naar rome .. ja zelfs zo oud als de voetsporen van Lucy. De theorie over racisme is tgv de Verlichting explicieter geworden, maar dat zegt NIETS over het voorkomen van het verschijnsel. Jaja,
Zelfs jij, kan het niet ontkennen dat racisme door de verlichting bijtender is geworden. Ik ben het uiteraard met je eens, dat racisme ouder is dan menig godsdiensten bij elkaar.

ZbaqZbaq
13-01-04, 17:38
Geplaatst door Al Sawt
Er mankeert niets in mijn oren en ik ben alles behalve een fantast!

Abu Jajah heeft het degelijk gezegd, op de vraag of de Berbers door de AEL benadeelt worden.

Trouwens was je aanwezig in HHS?

Ja ik was daar en ook op andere plaatsen waar deze kwestie besproken is...en nooit heb ik AEL horen zeggen dat ze pleiten voor een soevereine Amazgh staat.

Wel zeggen ze dat indien de Imazighen het zouden willen...ze hun steunen in het halen van meer autonomie.

Al Sawt
14-01-04, 00:35
Geplaatst door ZbaqZbaq
Ja ik was daar en ook op andere plaatsen waar deze kwestie besproken is...en nooit heb ik AEL horen zeggen dat ze pleiten voor een soevereine Amazgh staat.

Wel zeggen ze dat indien de Imazighen het zouden willen...ze hun steunen in het halen van meer autonomie. Het was Abu Jajah en geen AEL.

En ik heb het ook van Marokkanen in Belgie bevestigd gekrijgen.

Trouwens, ben je daar mee eens? Voor het verstrekken van autonomie aan de berbers?

MokroMike
14-01-04, 00:43
Geplaatst door Al Sawt
Het was Abu Jajah en geen AEL.

En ik heb het ook van Marokkanen in Belgie bevestigd gekrijgen.

Trouwens, ben je daar mee eens? Voor het verstrekken van autonomie aan de berbers?

AJJ spak daar namens AEL... en die bronnen van jou in Belgie deugen niet.

geloof me...mijn bronnen zijn beter.

Al Sawt
14-01-04, 01:02
Geplaatst door MokroMike
AJJ spak daar namens AEL... en die bronnen van jou in Belgie deugen niet.

geloof me...mijn bronnen zijn beter. Zijn jij en ZbagZbag een persoon dan?

Kun je mij uitleggen, waarom mijn bronnen niet deugen? Maar misschien kun je beter uitleggen, waarom jou bronnen beter zijn? Misschien zal het een of ander verduidelijken.

thijs
15-01-04, 09:40
Geplaatst door Al Sawt
Vergelijken met het verlichtingsdenken, is dit nog heel erg human!
Racisme vindt haar oorsprong in het bejubelde verlichting.


We hebben het over de heers en verdeel strategie die de Fransen ten tijde van de koloniale bewind toepasten. Anno 2004, zijn de gevolgen nog steeds voelbaar in idiote personen als Afrux.

Lees je boeken er nog maar eens op na. Het is juist de verlichting die het mogelijk heeft gemaakt dat het Westen - als eerste ter wereld - bijvoorbeeld slavernij heeft afgeschaft of dat men is gaan praten over gelijkheid als grondbeginsel van de staatsinrichting. Racisme is van alle tijden en alle rassen, de geschiedenis van de Arabieren bijvoorbeeld is hiervan doordrenkt...

Afrux
15-01-04, 09:46
Geplaatst door thijs
Lees je boeken er nog maar eens op na. Het is juist de verlichting die het mogelijk heeft gemaakt dat het Westen - als eerste ter wereld - bijvoorbeeld slavernij heeft afgeschaft of dat men is gaan praten over gelijkheid als grondbeginsel van de staatsinrichting. Racisme is van alle tijden en alle rassen, de geschiedenis van de Arabieren bijvoorbeeld is hiervan doordrenkt...

No geen 70 jaar na de dood van de profeet, die slavernij (via islam) verbood, was het Arabische schiereiland het centrum geworden van slavenhandel. Pas nog een programma over zanzibar gezien dat de hofleverancier van slaven was. De mensen werden zwaar mishandeld en de prijs te bepalne. Wie het meest kon verdragen was het duurst.

Maar nog steeds worden de werknemers (Filipijnen en indiers) in het midden oosten als slaven behandel (dat geldt niet voor de westers). Deze mensne hebben geen enkel recht.

jaja
15-01-04, 10:57
Geplaatst door Afrux
Nog geen 70 jaar na de dood van de profeet, die slavernij (via islam) verbood, was het Arabische schiereiland het centrum geworden van slavenhandel. Pas nog een programma over zanzibar gezien dat de hofleverancier van slaven was. De mensen werden zwaar mishandeld en de prijs te bepalne. Wie het meest kon verdragen was het duurst.

Maar nog steeds worden de werknemers (Filipijnen en indiers) in het midden oosten als slaven behandel (dat geldt niet voor de westers). Deze mensne hebben geen enkel recht. Mohammed verbood de slavernij niet, maar propageerde zoveel mogelijk de vrijlating als een barmhartige daad. In de Koran staat ook dat het iets goeds is om almoezen te gebruiken om slaven vrij te maken - dat kan alleen in een maatschappij waar slavernij bestaat (en nee, in de context is duidelijk dat het niet slaat op niet-moslim staten!). Let sowieso maar eens op hoevaak het vrijlaten van een slaaf als "boete" wordt opgelegd in de Koran.

Interessant is bijvoorbeeld ook Soera 24:33
" En laat degenen, die geen mogelijkheid tot trouwen vinden, zich kuis houden totdat Allah hen uit Zijn overvloed verrijkt. En de slaven die een acte van vrijmaking wensen, voorziet hen daarvan indien gij enig goed in hen ziet; en geeft hun van de rijkdommen van Allah, die Hij u heeft geschonken. En dwingt uw slavinnen, terwijl zij kuis wensen te zijn, niet tot ontucht om de goederen van het tegenwoordige leven te zoeken. Maar indien iemand haar dwingt, dan zal Allah na die dwang (voor haar) Vergevensgezind, Barmhartig zijn."

Deze Soera heeft alleen zin in een maatschappij waar de slavernij NIET is afgeschaft.

Het verbod op het bezit van een mannelijke arabische slaaf gaat terug op Khalief `Umar. In latere Fikh is het bestaan van slaven ook vastgelegd. Je kunt slaaf "van geboorte" zijn of als "buit in de oorlog". En ook moslims, die overwonnen worden in oorlog mogen niet tot slaaf gemaakt worden. Dat er desondanks zoveel slaven zijn zegt veel over het krijgsgeweld.

Al Sawt
15-01-04, 14:23
Geplaatst door thijs
Lees je boeken er nog maar eens op na. Het is juist de verlichting die het mogelijk heeft gemaakt dat het Westen - als eerste ter wereld - bijvoorbeeld slavernij heeft afgeschaft of dat men is gaan praten over gelijkheid als grondbeginsel van de staatsinrichting. Racisme is van alle tijden en alle rassen, de geschiedenis van de Arabieren bijvoorbeeld is hiervan doordrenkt... Weer een geval van een allesweter.

Door de verlichting is de rol van de Christendom in de samenleving, weggedrukt. Met het gevolg dat godsdienstoorlogen plaats hebben gemaakt voor nationalistische getinte oorlogen. Maar het grootste gevolg van de verdwijning van de Christendom in de samenleving, was de vacuum die onstond. Die gevuld werdt, met racistische ideologieen zoals het Nazisme. Geheel in de lijn van de nationalistische gevoelens, die de meeste Europese volkeren tegen elkaar hadden.

Lees je boeken er nog maar eens op na.

O ja, wil je graag jouw bewering over de Arabieren toelichten?
Want het is heel ongeloofwaardig, om het oppervlakig te behandelen.

Het riekt naar een leugenachtige bewering.

Al Sawt
15-01-04, 14:44
Geplaatst door Afrux


Maar nog steeds worden de werknemers (Filipijnen en indiers) in het midden oosten als slaven behandel (dat geldt niet voor de westers). Deze mensne hebben geen enkel recht. Als je het over heel MO hebt, dan zit je zwaar naast. Er zijn maar paar gebieden waar het nog voorkomt; SA, Golfstaten en Israel.

jaja
15-01-04, 14:55
Geplaatst door Al Sawt
Als je het over heel MO hebt, dan zit je zwaar naast. Er zijn maar paar gebieden waar het nog voorkomt; SA, Golfstaten en Israel. je moet eens praten met Egyptenaren etc. die in het Irak van Sadam mochten werken ....

Al Sawt
15-01-04, 14:58
Geplaatst door jaja
je moet eens praten met Egyptenaren etc. die in het Irak van Sadam mochten werken .... Bestaat Irak van Saddam nog?

taouanza
15-01-04, 15:07
Geplaatst door Afrux
No geen 70 jaar na de dood van de profeet, die slavernij (via islam) verbood, was het Arabische schiereiland het centrum geworden van slavenhandel. Pas nog een programma over zanzibar gezien dat de hofleverancier van slaven was. De mensen werden zwaar mishandeld en de prijs te bepalne. Wie het meest kon verdragen was het duurst.

Maar nog steeds worden de werknemers (Filipijnen en indiers) in het midden oosten als slaven behandel (dat geldt niet voor de westers). Deze mensne hebben geen enkel recht.


Zullen we dan arabieren intens haten?
Echt diepe haat koesteren?
Ik kan niet wachten tot Marokko verandert in de Balkan, leuk joh halen we het nieuws.
Ik denk dat dat de oplossing is voor al onze problemen.Dat en het verbod op hoofddoeken natuurlijk.:moe:

jaja
15-01-04, 15:09
Geplaatst door Al Sawt
Bestaat Irak van Saddam nog? Nee, zijn slachtoffers (deels) wel ...

Afrux
15-01-04, 15:15
Geplaatst door taouanza
Zullen we dan arabieren intens haten?
Echt diepe haat koesteren?
Ik kan niet wachten tot Marokko verandert in de Balkan, leuk joh halen we het nieuws.
Ik denk dat dat de oplossing is voor al onze problemen.Dat en het verbod op hoofddoeken natuurlijk.:moe:

Ik zie geen verband met de rest van de berichten. Wat wil je zeggen: Aanvaard de onderdrukking, vergeet d everkrachtingen en de duizenden vermisten en slachtpartijen. Hou je mond a Oebbas wat het leven is een Paradijs (zoals lwalid mimun in een van zijn liederen zingt).

Want anders krijgen we Balkan toestanden. Ik kan je een ding zeggen de moslim in de Balkan zijn nu pas vrij.

taouanza
15-01-04, 15:43
Geplaatst door Afrux
Ik zie geen verband met de rest van de berichten. Wat wil je zeggen: Aanvaard de onderdrukking, vergeet d everkrachtingen en de duizenden vermisten en slachtpartijen. Hou je mond a Oebbas wat het leven is een Paradijs (zoals lwalid mimun in een van zijn liederen zingt).

Want anders krijgen we Balkan toestanden. Ik kan je een ding zeggen de moslim in de Balkan zijn nu pas vrij.


:moe:

Al Sawt
16-01-04, 04:03
Geplaatst door Afrux
Ik zie geen verband met de rest van de berichten. Wat wil je zeggen: Aanvaard de onderdrukking, vergeet d everkrachtingen en de duizenden vermisten en slachtpartijen. Hou je mond a Oebbas wat het leven is een Paradijs (zoals lwalid mimun in een van zijn liederen zingt).

Want anders krijgen we Balkan toestanden. Ik kan je een ding zeggen de moslim in de Balkan zijn nu pas vrij. Toonbeeld van een verziekte geest!