PDA

Bekijk Volledige Versie : Sjeik Al-Azhar universiteit bekritiseert Franse moslims



Marsipulami
12-01-04, 21:49
Soennitische sjeik bekritiseert Franse moslims

Gepubliceerd op maandag 12 januari 2004

CAIRO (ANP) - De sjeik van het gerenommeerde islamitische instituut Al-Azhar in Caïro, Mohammed Sajjid Tantawi, heeft de Franse moslims opgeroepen de strijd om het aangekondigde hoofddoekjesverbod niet onnodig op te blazen.

,,Ik vraag mij af waarom zij geen islamitische scholen oprichten. Nu maken zij van een mug een olifant'', zei de sjeik in een interview met de Arabische krant Al-Sharq Al-Awsat van maandag. De Franse regering is bezig met een wet die hoofddoekjes en andere opvallende religieuze symbolen op staatsscholen moet verbieden.

De Egyptische sjeik oogstte veel kritiek van conservatieve moslims toen hij enige dagen eerder openlijk verklaarde dat de Franse regering het recht heeft hoofddoekjes te verbieden. ,,Net zoals niet-moslims er geen recht op hebben het rechtssysteem van Al-Azhar te beïnvloeden, mogen wij ons niet bemoeien met interne Franse aangelegenheden, zei de sjeik. ,,De Franse moslims zijn zelf verantwoordelijk voor hun lot.''


http://www.planet.nl/planet/show/id=78873/contentid=436013/sc=c31c60

ZbaqZbaq
12-01-04, 21:57
die zieke idioot begrijpt niet dat Moslims hier gewoon burger zijn en recht hebben om te ageren tegen tegen welke wetswijziging dan ook.

Laat die sukkel zich bemoeien met Mubarak en zijn bende.

Zwarte Schaap
12-01-04, 22:00
De sjeik maakt 2 fouten.

Het verbod betreft publieke ruimtes. Publieke ruimtes behoren elke vrije burger toe, religieuzen worden ook geacht vrije burger te zijn.

De sjeik moet ook niet de religie met burgerschap verwarren. Hij heeft gelijk dat een egyptenaar zich niet moet bemoeien met interne aangelegenheden van een andere land, maar franse moslims zijn geen egyptenaren maar onderdaan van Frankrijk. Het is een recht en plicht van een vrije burger om binnen de wet te strijden tegen onrecht, discriminatie, vooroordelen en uitsluiting.

Tomas
12-01-04, 22:03
Opeens mogen we geen mening meer hebben over de interne aangelegeheid van een ander land?

Zal wel, zolang het uitkomt, gok ik.

Marsipulami
12-01-04, 22:19
Nou, ergens heeft ie toch wel gelijk volgens mij. Ik hoop tenminste dat de islam niet alleen over een onozel kledingstuk gaat. Moslims slagen er goed in om van bijzaak hoofdzaak te maken en vice versa.

Anderzijds sta ik wel achter het verzet van de moslims tegen een hoofddoekverbod, omdat ik een overtuigd democraat ben die gelooft in de grondwet die vrijheid van godsdienst en vrijheid van meningsuiting garandeert.

Ik vind het dragen van een hoofddoek een sympathieke vorm van geweldloos burgerlijk verzet tegen de onderdrukking van moslims en vóór de emancipatie van moslimvrouwen in de niet-islamitische wereld.

De moslims die zich niet willoos neerleggen bij een eventueel hoofddoekverbod hebben volgens mij heel goed begrepen waarover het gaat in de westerse democratieën.

KIbnAlWaleed
13-01-04, 11:03
Ik heb de oorspronkelijke interview gehoord op de egyptische tv, en volgens mij zei hij alleen dat ze geen gewelddadige protesten moesten doen.

Trouwens Al-Kardawi gaat een rechtzaak aanspannen tegen de franse regering mochten ze doorgaan met hun wet.

Julien
13-01-04, 12:07
Franse moslims hebben dezelfde rechten als niet-Franse moslims. Dus ik vind dat ze alle recht hebben om te demonstreren tegen deze wet.

Dat deze egyptische man beweert dat moslims niet mogen demonstreren laat goed zien dat dit soort mensen een gevaar zijn voor de democratie.

Julien
13-01-04, 12:08
Geplaatst door Zwarte Schaap
De sjeik maakt 2 fouten.

Het verbod betreft publieke ruimtes. Publieke ruimtes behoren elke vrije burger toe, religieuzen worden ook geacht vrije burger te zijn.

De sjeik moet ook niet de religie met burgerschap verwarren. Hij heeft gelijk dat een egyptenaar zich niet moet bemoeien met interne aangelegenheden van een andere land, maar franse moslims zijn geen egyptenaren maar onderdaan van Frankrijk. Het is een recht en plicht van een vrije burger om binnen de wet te strijden tegen onrecht, discriminatie, vooroordelen en uitsluiting.

onrecht, discriminatie, vooroordelen, uitsluiting??? :maf2:

Kom op zeg. Wat mogen moslims nu minder dan christenen of sikhs of jden of christenen???????????????????????????????????????? ?????????

Julien
13-01-04, 12:11
Geplaatst door KIbnAlWaleed
Trouwens Al-Kardawi gaat een rechtzaak aanspannen tegen de franse regering mochten ze doorgaan met hun wet.

Dit is gewoon hypocriet. Het had nog een beetje geloofwaardig geklonken als hij een rechtszaak wou aanspannen tegen de Turke, Marokkaanse, Algerijnse, Tunesische én Franse regering. Maar ook dat is onzin, want Frankrijk is veel meer een democratie dan die landen. Maar om nu alleen Frankrijk te beoordelen is ronduit hypocriet.

Zwarte Schaap
13-01-04, 12:18
Geplaatst door Julien
onrecht, discriminatie, vooroordelen, uitsluiting??? :maf2:

Kom op zeg. Wat mogen moslims nu minder dan christenen of sikhs of jden of christenen???????????????????????????????????????? ?????????

Gewoon goed lezen wat ik schrijf. Als je mijn berichtje goed had gelezen dan zou mischien kunnen snappen dat het niet gaat om moslims alleen en had je je vraag niet hoeven te stellen.

Het gaat erom dat niet-religieuzen meer toegang hebben tot de publieke ruimte. Religieuzen worden gedwongen om afstand te nemen van hun religieuze overtuiging in de publieke/openbare ruimte.

Dat noem ik discriminatie, uitsluiting en onrecht.

Julien
13-01-04, 12:23
Geplaatst door Zwarte Schaap
Gewoon goed lezen wat ik schrijf. Als je mijn berichtje goed had gelezen dan zou mischien kunnen snappen dat het niet gaat om moslims alleen en had je je vraag niet hoeven te stellen.

Het gaat erom dat niet-religieuzen meer toegang hebben tot de publieke ruimte. Religieuzen worden gedwongen om afstand te nemen van hun religieuze overtuiging in de publieke/openbare ruimte.

Dat noem ik discriminatie, uitsluiting en onrecht.

Atheisme is een kleine minderheid in Frankrijk. De 2 grootste religies zijn er het Rooms-katholicisme en de Islam. Niemand wordt uitgesloten van onderwijs in Frankrijk, men vraagt gewoon aan een ieder om religie privé te houden en niet mee te nemen naar school d.w.v. een hoofddoekje. Een atheistische leraar mag op school niet zeggen "er bestaat geen God".. dan kan hij ook een boete krijgen!

er is dus geen sprake van het voortrekken van atheisten boven gelovigen.

Zwarte Schaap
13-01-04, 12:39
Geplaatst door Julien
Atheisme is een kleine minderheid in Frankrijk. De 2 grootste religies zijn er het Rooms-katholicisme en de Islam. Niemand wordt uitgesloten van onderwijs in Frankrijk, men vraagt gewoon aan een ieder om religie privé te houden en niet mee te nemen naar school d.w.v. een hoofddoekje. Een atheistische leraar mag op school niet zeggen "er bestaat geen God".. dan kan hij ook een boete krijgen!

er is dus geen sprake van het voortrekken van atheisten boven gelovigen.

Julien geloof je ook in de kerstman en sinterklaas?

Julien
13-01-04, 13:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Julien geloof je ook in de kerstman en sinterklaas?

nee, jij?

ik geloof wel in de beginselen van de laicité en de Franse grondwet.. en ik vind de toepassing daarvan in Frankrijk beter dan in andere landen.

MizZzli
13-01-04, 13:25
Tantawi is gebruikt voor het politieke spel tussen egypte en frankerijk.

Hij is de enige die dit heeft gezegd. Dat komt ervan als je in dienst bent van de overheid. La vache qui rit ( mubarak) heeft gewoon aan de touwtjes getrokken.

Als de man niets te brokkelen heeft waarom zit ie daar naast een Franse gezant een pers statement te maken. Shut up en bemoei je er dan ook niet mee. Ofwel die man vreesde voor zichzelf en dreunde op wat hem werd gedirigeerd.

Zwarte Schaap
13-01-04, 13:26
Geplaatst door Julien
nee, jij?

ik geloof wel in de beginselen van de laicité en de Franse grondwet.. en ik vind de toepassing daarvan in Frankrijk beter dan in andere landen. Zolang deze wetten religieuzen uitsluiten uit de publieke ruimte blijven deze wetten discriminerend en onrechtvaardig en zegt dat veel over de staat van de franse democratie, deze moet hard nodig bijgeschaafd en verbouwd worden.

Gewoon goed en eerlijk om je heen kijken wat er allemaal gebeurt julien en mischien wil je wel inzien wat de motivatie is van dergelijke wetten.