PDA

Bekijk Volledige Versie : "Mannen geilen op een hoofddoekje



Mill
13-01-04, 10:15
"Mannen geilen op een hoofddoekje"
Fatima Elatik, Joods Journaal
nr 26 – winter 03/ 04

door
Ebru Umar

Het liefst zou ik de tekst van het Joods Journaal integraal overnemen hier. De hysterische hittepetit van de Pvda doet er uitspraken in, die ik werkelijk niemand wil onthouden. Mijn moslim 'fans' niet, linksige journalisten niet maar vooral de mensen niet, die altijd al hebben geweten dat Fatima Elatik de belichaming van de excuustruus is.

De zoveelste bevestiging hiervan staat in het Joods Journaal. Faatje en haar pr adviseur zullen zich een hoedje geschrokken zijn van haar geniale dommiteiten, maar ja, de oplage en het bereik van het Joods Journaal wordt waarschijnlijk zo marginaal geacht dat ze het niet nodig vonden een persbericht de wereld in te sturen met 'RECTIFICATIE GEËIST'. Toegegeven, het zit ook niet in mijn leesmap. Gelukkig kwam een alerte collega ermee aanzetten: 'er staat een leuk interview in met Cisca Dresselhuys.'

Een leuk interview met Cisca, maar een eye-opener met Fatima: ze draagt haar hoofddoekje niet om godsdienstige reden, nee ben je mal. Ze is een vrouw met temperament. En ze draagt haar hoofddoek omdat ze zich een lekker ding vindt met hoofddoekje. Mannen geilen erop. Ik verzin het niet, het staat er echt, op pagina 45 van het Joods Journaal.

En ik maar denken dat moslimvrouwen er alles aan moeten doen om mannen niet op te geilen. Maar nu begrijp ik het. Die anorexia-dunne moslim pubermeisje met hun lage heupbroeken en strakke shirtjes, maken hun 'hit me baby one more time' outfit af met een kuis hoofddoekje. De outfit alleen geilt mannen blijkbaar slechts tot een zeker punt op. Noem het voorspel. De hoofddoek maakt het af: JA JA DAAR! Ik ben al wat ouder maar begrijp duidelijk nog steeds niet hoe het werkt. Single he. De gedachtekronkel van moslims was me even ontschoten maar Faatje maakt het weer helemaal duidelijk. Mannen geilen op een hoofddoekje.

De vraag is natuurlijk welke man geil wordt van dat doekje. En hoe Faatje dat dan weet. Frappant in deze is Faatjes ontkenning dat ze met een Nederlandse man zou samenwonen. Nieuwsgierig geworden besloot ik een beetje rond te bellen. Zo leerde ik dat 'Ze een jaar geleden zeker niet samenwoonde en ook niet met een Nederlander, maar nu (paar maanden terug) wil ik daar niets over zeggen.' en ook: 'Samenwonen is een groot woord. Hoe weet je dit trouwens?' 'Maar ze heeft dus een Nederlandse vriend?' vroeg ik. 'Ik wil daar niets over zeggen, dat is privé.' was het antwoord.

Mijn conclusie houd ik voor mezelf. Maar Faatje weet blijkbaar uit ervaring dat mannen geilen op domme meisjes, zonder maar ook mét hoofddoek.

Ik ken Fatima wat langer dan vandaag. Ik heb namelijk op een blauwe maandag vrijwilligerswerk gedaan voor een stichting waar zij ook wat voor doet. En zo kwam het dat ik haar uitnodigde voor een duo-debat: zij en Amma Assante tegen Theo van Gogh en mij. Camera onder regie van Ireen van Ditzhuyzen, beeldmateriaal te gebruiken voor 'Voorheen de Girls' een documentaire van Ireen, waar Amma en ik beiden een hoofdrol in hebben.

Faatje ging akkoord want ze 'durfde met iedereen het debat aan.' Helaas belde ze na overleg met Amma de dag erop af: 'Theo van Gogh is geen partij om het debat mee aan te gaan.'

Maar misschien was ik wel niet partij genoeg, dat kan ook. Want waarom zou je iemand niet voor een draaiende camera, maar wel achter zijn rug om in een interview 'een verwend ventje noemen?' Een uitspraak in hetzelfde Joods Journaal, waar Theo's naam bij stond.

Leuk blad dat Joods Journaal. Beslist waar voor je geld. Gewoon kopen: er staat een leuk stuk met Cisca Dresselhuys in. DOEN!

Ebru Umar

(de documentaire 'voorheen de girls' is vanaf 18 april te zien bij de NPS op NL 3)

[email protected]

Mill
13-01-04, 10:16
Catfight?

Goodnight
13-01-04, 11:03
wat een venijnig stukje....
zeker persoonlijke vete...

an3sdej
13-01-04, 11:25
Voor al diegenen die Elatik willen terechtwijzen dat ze een interview gaf aan een joods blad ......... Emailadres publiceren mag niet [Moderator]

Joesoef
13-01-04, 11:33
Zielug gedoe. Zeker jij Andries.

Royce
13-01-04, 11:33
Geplaatst door an3sdej
Voor al diegenen die Elatik willen terechtwijzen dat ze een interview gaf aan een joods blad ......... [email protected]

Terechtwijzen??

freya
13-01-04, 12:37
Geplaatst door an3sdej
Voor al diegenen die Elatik willen terechtwijzen dat ze een interview gaf aan een joods blad .........

Mag dat dan niet van jou? :argwaan:

rafiq
13-01-04, 12:59
Een schoonheidsideaal zijn bepaalde uiterlijke kenmerken die men aan bepaalde kwaliteiten kan linken, dit door de persoon die het beoordeelt.

Mevrouw Ebru Omar of Umar valt helaas buiten de categorie.

De definitie van schoonheid wordt ook bepaald door de omgeving. Dus als je de hele dag langs Theo van Gogh vertoeft zegt dat ook weer genoeg.

Meestal gaat die schoonheid samen met macht, status, geld, en ruime keuze uit partners (welke in eerste instantie niet zozeer geinteresseerd zijn in het uiterlijk van die persoon, maar in de andere genoemde aantrekkelijke factoren die die persoon in zijn leven heeft).

hoe zou dat toch bij Ebru zijn? Door het gedrag van de persoon te imiteren of die schoonheid na te streven, hopen ze een zelfde aantrekkelijkheid te bereiken...

Acceptatie, kudde gedrag, iedereen wil toch graag ergens bij horen, deel uit maken van de groep. Als ik haar "berichtjes" lees op de site van van Gogh dan heb je dus echt te maken met een excuus truus.

Waarom geen blonde kleurspoeling om mee te beginnen?

freya
13-01-04, 13:17
De definitie van schoonheid wordt ook bepaald door de omgeving. Dus als je de hele dag langs Theo van Gogh vertoeft zegt dat ook weer genoeg.

:haha:

Puk
13-01-04, 14:01
Geplaatst door rafiq
Een schoonheidsideaal zijn bepaalde uiterlijke kenmerken die men aan bepaalde kwaliteiten kan linken, dit door de persoon die het beoordeelt.

Mevrouw Ebru Omar of Umar valt helaas buiten de categorie.

De definitie van schoonheid wordt ook bepaald door de omgeving. Dus als je de hele dag langs Theo van Gogh vertoeft zegt dat ook weer genoeg.

Meestal gaat die schoonheid samen met macht, status, geld, en ruime keuze uit partners (welke in eerste instantie niet zozeer geinteresseerd zijn in het uiterlijk van die persoon, maar in de andere genoemde aantrekkelijke factoren die die persoon in zijn leven heeft).

hoe zou dat toch bij Ebru zijn? Door het gedrag van de persoon te imiteren of die schoonheid na te streven, hopen ze een zelfde aantrekkelijkheid te bereiken...

Acceptatie, kudde gedrag, iedereen wil toch graag ergens bij horen, deel uit maken van de groep. Als ik haar "berichtjes" lees op de site van van Gogh dan heb je dus echt te maken met een excuus truus.

Waarom geen blonde kleurspoeling om mee te beginnen?

Heb je verder nog wat begrepen van de strekking van het artikeltje van Ebru Umar? Of is dat volkomen langs je heen gegaan? :moe:

rafiq
13-01-04, 14:02
Volkomen PUk!

Puk
13-01-04, 14:03
Geplaatst door rafiq
Volkomen PUk!

Dat vermoeden had ik al.

et_2000nl
13-01-04, 14:28
Fatima doet maar. De tissues bleven deze keer ook niet droog. Maar dan van de tranen van het lachen.... :D

Zwarte Schaap
13-01-04, 14:42
Weet iemand wanneer het conflict tussen theo van Gogh en fatima elatik begonnen is?

Heel lang geleden deed theo van Gogh een jongerenprogramma waar hij hoog op een soort stoel zat en waar hij allerlei tieners ondervroeg over hun persoon, dromen ambities, geloof en zo.

In een van die series deed fatima ook mee. Fatima was nog een tienermeisje. In iedere geval daar zag je al hoe theo van Gogh haar allerlei zeer venijnige vragen stelde over haar geloof die ik niet verwacht had. Dat was volgens mij de eerste clash tussen die twee. Een jonge iele marokkaanse tienermeisje tegen een grote vadsige zwijnekop.

En eigenlijk sinds die tijd heb ik theo van gogh nooit iets anders zien doen dan fatima aanvallen. Wat een zielepoot eigenlijk.

et_2000nl
13-01-04, 14:46
Geplaatst door Zwarte Schaap
Weet iemand wanneer het conflict tussen theo van Gogh en fatima elatik begonnen is?

Heel lang geleden deed theo van Gogh een jongerenprogramma waar hij hoog op een soort stoel zat en waar hij allerlei tieners ondervroeg over hun persoon, dromen ambities, geloof en zo.

In een van die series deed fatima ook mee. Fatima was nog een tienermeisje. In iedere geval daar zag je al hoe theo van Gogh haar allerlei zeer venijnige vragen stelde over haar geloof die ik niet verwacht had. Dat was volgens mij de eerste clash tussen die twee. Een jonge iele marokkaanse tienermeisje tegen een grote vadsige zwijnekop.

En eigenlijk sinds die tijd heb ik theo van gogh nooit iets anders zien doen dan fatima aanvallen. Wat een zielepoot eigenlijk.

Volgens mij geilt theo eigenlijk op hoofddoekjes, zijn slechte sociale gedrag laat hem het tegendeel beweren. Wie pestte vroeger niet de meisjes/jongens die je eigenlijk het leukst vond. Theo is dit stadium nooit te boven gekomen....

Maar de echte publieke clash is begonnen toen Elatik en van Gogh een campagne/propaganda waren begonnen in de nederlandse kranten over een of ander toneelstuk over een van de vrouwen van de profeet.

Puk
13-01-04, 14:49
Geplaatst door aQua
De strekking van Ebru......:melig: Heil Puk ! Enlighten us pleaaassee :strik:

Vind jij hoofddoekjes en het verbieden van theater ook geil?

rafiq
13-01-04, 15:09
Ebru is geen talent en heeft geen talent. Heb haar fameuze optreden nog gezien bij de AEL in Den Haag.

Het kwam er op neer dat half haar familie had gestudeerd en Drs of Dr. was.

EINDELIJK EEN SUCCES STORY!

Gefeliciteerd!

Net als een koe een trein nagaapt zo gaap ik naar de stukjes van Ebru.

Puk
13-01-04, 15:12
Geplaatst door aQua
Dus.........de strekking van Ebru's betoog is eigenlijk theaters :denk:

Waarom zegt ze dat dan niet gewoon, oh grote Puk ??

Het willen verbieden van Aicha, het toneelstuk dat nooit werd opgevoerd is islamitisch te noemen.

Wat moeten we vinden van het dragen van de hoofddoek omdat zoiets geil is?

Is dat niet tegenstrijdig? Hypocriet, zo je wilt.

Dutchguy
13-01-04, 15:13
Geplaatst door et_2000nl
Volgens mij geilt theo eigenlijk op hoofddoekjes, zijn slechte sociale gedrag laat hem het tegendeel beweren. Wie pestte vroeger niet de meisjes/jongens die je eigenlijk het leukst vond. Theo is dit stadium nooit te boven gekomen....

Maar de echte publieke clash is begonnen toen Elatik en van Gogh een campagne/propaganda waren begonnen in de nederlandse kranten over een of ander toneelstuk over een van de vrouwen van de profeet.

Klopt, Elatik en Van Gogh hebben vooral onenigheid gehad nadat Elatik een toneelstuk verbood over een vrouw van de profeet. Dat heeft Van Gogh niet lekker gezeten.

Goodnight
13-01-04, 15:16
Wat een zooi onzin weer...

Puk
13-01-04, 15:17
Geplaatst door rafiq
Ebru is geen talent en heeft geen talent. Heb haar fameuze optreden nog gezien bij de AEL in Den Haag.

Het kwam er op neer dat half haar familie had gestudeerd en Drs of Dr. was.

EINDELIJK EEN SUCCES STORY!

Gefeliciteerd!

Net als een koe een trein nagaapt zo gaap ik naar de stukjes van Ebru.

Ze is waarschijnlijk gek en heeft een trauma, vergeet je er nog bij te vermelden.

Want ja, racistisch kan je haar niet noemen. Ze is tenslotte van Turkse afkomst.

En dan moet je toch wat als je het met de boodschap niet eens bent.

an3sdej
13-01-04, 15:18
Klopt, Elatik en Van Gogh hebben vooral onenigheid gehad nadat Elatik een toneelstuk verbood over een vrouw van de profeet. Dat heeft Van Gogh niet lekker gezeten.

Is goed voor te stellen. Dat was ook voor mij één van de eerste momenten dat ik het erg moeilijk kreeg met de repressieve houding van islam t.o.v. vrije expressie in de kunst.

Sou3adje...
13-01-04, 15:37
Ben ik nou de enige die het niet kan bommen wat zo'n Elatik denkt dat mannen geil vinden?

Dutchguy
13-01-04, 15:39
Geplaatst door an3sdej
Is goed voor te stellen. Dat was ook voor mij één van de eerste momenten dat ik het erg moeilijk kreeg met de repressieve houding van islam t.o.v. vrije expressie in de kunst.

Dat was ook niet zo slim van Elatik en ik betwijfel of ze het nu weer zou doen.

Zwarte Schaap
13-01-04, 15:48
Geplaatst door Dutchguy
Klopt, Elatik en Van Gogh hebben vooral onenigheid gehad nadat Elatik een toneelstuk verbood over een vrouw van de profeet. Dat heeft Van Gogh niet lekker gezeten.

Theo heeft van het begin af aan een hekel aan Fatima ruim voor het toneelstukje, dat van de toneelstukje heeft hij gewoon aangegrepen om tijdens de verkiezingen een pagina grote advertentie te plaatsen en fatima en de pvda zogenaamd dwars te zitten.

Het toneelstukje was trouwens een achterbakse spelletje van de autochtonen om de marokkanen subtiel te vernederen. Echt een sneeky spel werd er gespeeld. Ik zal er maar niet teveel over zeggen anders dwalen we helemaal af.

Puk
13-01-04, 16:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Theo heeft van het begin af aan een hekel aan Fatima ruim voor het toneelstukje, dat van de toneelstukje heeft hij gewoon aangegrepen om tijdens de verkiezingen een pagina grote advertentie te plaatsen en fatima en de pvda zogenaamd dwars te zitten.

Het toneelstukje was trouwens een achterbakse spelletje van de autochtonen om de marokkanen subtiel te vernederen. Echt een sneeky spel werd er gespeeld. Ik zal er maar niet teveel over zeggen anders dwalen we helemaal af.

:lol:

Maar vertel! Nu ben ik toch wel nieuwsgierig. Open er anders een topic voor!

'Het toneelstukje was trouwens een achterbakse spelletje van de autochtonen om de marokkanen subtiel te vernederen'


:lol:

Sou3adje...
13-01-04, 16:07
Geplaatst door Zwarte Schaap
Theo heeft van het begin af aan een hekel aan Fatima ruim voor het toneelstukje, dat van de toneelstukje heeft hij gewoon aangegrepen om tijdens de verkiezingen een pagina grote advertentie te plaatsen en fatima en de pvda zogenaamd dwars te zitten.

Het toneelstukje was trouwens een achterbakse spelletje van de autochtonen om de marokkanen subtiel te vernederen. Echt een sneeky spel werd er gespeeld. Ik zal er maar niet teveel over zeggen anders dwalen we helemaal af.




Ik heb volgens mij minstens twee toonbeelden bij uitstek van drogredenering (lees: schrijfsels) van Theo gelezen die beginnen met: 'Fatima el Atik is een van de Marokkanen die het hardst roepen: We zijn er nu eenmaal en we gaan ook niet meer weg (..)'

Volgens mij zit hij daarmee in z'n maag. Gezien de grootte daarvan met wel meer frustraties, maar dat terzijde.

rafiq
13-01-04, 16:08
Theo is gewoon ene parvenu die zich inlikt bij Tiscali om zijn financiering rond te krijgen van zijn nieuwe "project".

Meanwhile sprokkelt hij wat geld samen om "de " moslims in hun hemd te zetten.

Waarom gaat hij gewoon niet naar SA of andere staat met veel sjeichs om daar wat geld los te peuteren?

Kijk dat is pas een stunt!

Samen met de heer Jansen ,Arabist te Leiden kan dan voor hem tolken( ook zo'n parvenu)


"Ze is waarschijnlijk gek en heeft een trauma, vergeet je er nog bij te vermelden".

Is dat zo PUK? Graag bronvermelding!

Puk
13-01-04, 16:10
Geplaatst door rafiq
Theo is gewoon ene parvenu die zich inlikt bij Tiscali om zijn financiering rond te krijgen van zijn nieuwe "project".

Meanwhile sprokkelt hij wat geld samen om "de " moslims in hun hemd te zetten.

Waarom gaat hij gewoon niet naar SA of andere staat met veel sjeichs om daar wat geld los te peuteren?

Kijk dat is pas een stunt!

Samen met de heer Jansen ,Arabist te Leiden kan dan voor hem tolken( ook zo'n parvenu)


"Ze is waarschijnlijk gek en heeft een trauma, vergeet je er nog bij te vermelden".

Is dat zo PUK? Graag bronvermelding!

Jouw eigen hoofd. Maar je kwam er even niet op.

rafiq
13-01-04, 16:29
Mijn eigen hoofd?

Het wordt een beetje flauw Puk.. Ik vraag om je bronvermelding. Je moet niet voor mij spreken. Laat dat maar aan mij over.

Is ze nou gek of niet..En waar kan ik dat vinden?

Puk
13-01-04, 16:31
Geplaatst door rafiq
Mijn eigen hoofd?

Het wordt een beetje flauw Puk.. Ik vraag om je bronvermelding. Je moet niet voor mij spreken. Laat dat maar aan mij over.

Is ze nou gek of niet..En waar kan ik dat vinden?

Jij bent ook niet erg scheutig met je bronvermeldingen.
Dan is mijn conclusie dat de bron je eigen hoofd betreft.
Zo gaan die dingen.

rafiq
13-01-04, 16:38
Beste Puk,

Ik verwijt Ebru (nog niet) dat ze gek is. Wat is dan haar strekking van het verhaal. Jij schijnt het wel te weten.

Wat is de diepzinnige boodschap van Ebru's schrijven?

Dutchguy
13-01-04, 16:41
Geplaatst door Zwarte Schaap


Het toneelstukje was trouwens een achterbakse spelletje van de autochtonen om de marokkanen subtiel te vernederen. Echt een sneeky spel werd er gespeeld. Ik zal er maar niet teveel over zeggen anders dwalen we helemaal af.

Ik heb begrepen dat de toneelspelers bedreigd werden omdat men niet wilde dat de vrouw van de profeet op toneel werd uitgebeeld. Elatik heeft toen besloten om het hele project te cancellen. Maar goed, dit is een andere discussie. Overigens vind ik het wel zwak dat Van Gogh daar maar op terug blijft komen terwijl Elatik notabene twee homo's in het echt verbonden heeft. Echt ouwerwets is ze dus niet.

Zwarte Schaap
13-01-04, 16:41
Geplaatst door Dutchguy
Klopt, Elatik en Van Gogh hebben vooral onenigheid gehad nadat Elatik een toneelstuk verbood over een vrouw van de profeet. Dat heeft Van Gogh niet lekker gezeten.

Volgens mij ging het om deze uitspraak van fatima:

Want de vrijheid van meningsuiting is in Nederland to ver doorgeschoten en wordt vaak misbruikt. Het wordt, gezien als een vanzelfsprekendheid en een vlag waar onder je alles kunt zeggen, vooral over godsdienst. Beste voorbeeld is Theo van Gogh, die de vreselijkste dingen over moslims en joden roept. Ik weet niet zo zeker of het afgelasten van dat theaterstuk over de vrouw van Mohammed in Rotterdam onterecht is. Als grote groepen mensen dat als kwetsend ervaren, is het ook moedig het niet te doen."

Dat is iets anders dan verbieden dacht ik zo.

jaja
13-01-04, 16:45
Geplaatst door rafiq
Beste Puk,

Ik verwijt Ebru (nog niet) dat ze gek is. Wat is dan haar strekking van het verhaal. Jij schijnt het wel te weten.

Wat is de diepzinnige boodschap van Ebru's schrijven? of het diepzinnig is weet ik niet. Wat ze schrijft is dat Fatima Elatik in het Joods Journaal (pagina 45) zegt dat ze een hoofddoekje draagt om op te vallen. "ze draagt haar hoofddoekje niet om godsdienstige reden, nee ben je mal. Ze is een vrouw met temperament. En ze draagt haar hoofddoek omdat ze zich een lekker ding vindt met hoofddoekje. Mannen geilen erop."

Dat lijkt me toch een andere reden als verwacht.... en je hoort hem zelden van iemand die een hoofddoekje draagt. Het lijkt een beetje strijdig met de motivatie op basis van de Koran.

Vervolgens gaat Ebru nog verder om aan te geven dat zij haar (en Fatima haar en haar vrienden) niet erg graag mogen ... Allemaal niet zo interessant. Maar die uitspraak van Fatima heeft natuurlijk wel nieuwswaarde ... helaas heb ik totaal geen toegang tot Joods Journaal zodat ik het niet kan controleren.

Zwarte Schaap
13-01-04, 16:45
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb begrepen dat de toneelspelers bedreigd werden omdat men niet wilde dat de vrouw van de profeet op toneel werd uitgebeeld. Elatik heeft toen besloten om het hele project te cancellen. Maar goed, dit is een andere discussie. Overigens vind ik het wel zwak dat Van Gogh daar maar op terug blijft komen terwijl Elatik notabene twee homo's in het echt verbonden heeft. Echt ouwerwets is ze dus niet.

Elatik heeft helemaal niets met dat toneelstuk te maken. Elatik heeft meer met amsterdam te maken.

Het was zogenaamd een soort cadeau aan de marokkaanse gemeenschap tijdens het jaar dat Rotterdam de Culturele Hoofdstad van Europa was.

Puk
13-01-04, 16:46
Geplaatst door rafiq
Beste Puk,

Ik verwijt Ebru (nog niet) dat ze gek is. Wat is dan haar strekking van het verhaal. Jij schijnt het wel te weten.

Wat is de diepzinnige boodschap van Ebru's schrijven?

Wat vind jij van een Echte Moslima als Fatima Elatik die een toneelstuk verbiedt en een hoofddoekje geil vindt?

Ik noem dat hypocriet.

et_2000nl
13-01-04, 16:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij ging het om deze uitspraak van fatima:

Want de vrijheid van meningsuiting is in Nederland to ver doorgeschoten en wordt vaak misbruikt. Het wordt, gezien als een vanzelfsprekendheid en een vlag waar onder je alles kunt zeggen, vooral over godsdienst. Beste voorbeeld is Theo van Gogh, die de vreselijkste dingen over moslims en joden roept. Ik weet niet zo zeker of het afgelasten van dat theaterstuk over de vrouw van Mohammed in Rotterdam onterecht is. Als grote groepen mensen dat als kwetsend ervaren, is het ook moedig het niet te doen."

Dat is iets anders dan verbieden dacht ik zo.

Wat ik mij kan herinneren, en Google-aars kunnen dit vast bevestigen, is dat door de enorme sociale druk en opstand de makers hebben besloten dit stuk zelf niet op te voeren. Er is geen verbod geweest. Theotje rukt het graag uit zijn verband....

Dat maakt het feit niet minder triest. In Nederland worden er ook nogal wat satirische kertsverhalen opgevoerd, door lachen mensen zich suf aan. Hoe gekker hoe beter.

Moslims kunnen zich geen satire voorstellen over het leven van de profeet. Ik denk dat daar de schoen wringt.....

Zwarte Schaap
13-01-04, 17:08
Geplaatst door et_2000nl
Wat ik mij kan herinneren, en Google-aars kunnen dit vast bevestigen, is dat door de enorme sociale druk en opstand de makers hebben besloten dit stuk zelf niet op te voeren. Er is geen verbod geweest. Theotje rukt het graag uit zijn verband....

Dat maakt het feit niet minder triest. In Nederland worden er ook nogal wat satirische kertsverhalen opgevoerd, door lachen mensen zich suf aan. Hoe gekker hoe beter.

Moslims kunnen zich geen satire voorstellen over het leven van de profeet. Ik denk dat daar de schoen wringt.....

Kun jij je de satire wel voorstellen dan? Dus dan ben je geen moslim?

Het toneelstuk was een schijnheilige achterbakse stoot onder de gordel die op tijd doorzien was.

et_2000nl
13-01-04, 17:19
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kun jij je de satire wel voorstellen dan? Dus dan ben je geen moslim?

Het toneelstuk was een schijnheilige achterbakse stoot onder de gordel die op tijd doorzien was.

Ik heb geen waarde oordeel uitgesproken in wat ik schreef ZS, je conclusie is gebaseerd op uitspraken die ik niet gedaan heb.

Mag ik volgens jou ongestrafd een constatering maken? :moe:

Zoals ik al eerder schreef, was er wat ik mij weet te herinneren geen sprake van een verbod.

Had dit volgens jou wel gemoeten dan?

jaja
13-01-04, 17:25
Geplaatst door et_2000nl
Wat ik mij kan herinneren, en Google-aars kunnen dit vast bevestigen, is dat door de enorme sociale druk en opstand de makers hebben besloten dit stuk zelf niet op te voeren. Er is geen verbod geweest. Theotje rukt het graag uit zijn verband....

Dat maakt het feit niet minder triest. In Nederland worden er ook nogal wat satirische kertsverhalen opgevoerd, door lachen mensen zich suf aan. Hoe gekker hoe beter.

Moslims kunnen zich geen satire voorstellen over het leven van de profeet. Ik denk dat daar de schoen wringt..... je hebt gelijk. Echter is het een beetje flauw om niet van een verbod te spreken als je ziet hoe hoog de druk was. Het is een beetje met woorden spelen, gezien de werkelijke context.

Hier een artikel uit het NRC

---------------------------

Wat islamitisch Rotterdam verbiedt, mag in Rome wel
Aïsja, de verboden sterke vrouw


Wie was de 'feministische moslima' Aïsja? Van islamieten in Nederland mag ze niet op het toneel verschijnen. In Rome wel - in een stuk van dezelfde schrijfster.

door Paul Steenhuis

"Er zitten bommen verborgen in onze geschiedenis! Het is de rol van toneelschrijvers om die tot ontploffing te brengen, " zei de Frans- Algerijnse schrijfster Assian Djebar vorige maand in een vraaggesprek met het CS over een stuk dat ze schreef voor het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam.

Ze is op haar wenken bediend. De bom is deze week ontploft. Want dinsdag werd bekend dat haar stuk Aïsja en de vrouwen van Medina, een opera over de jongste vrouw van de profeet Mohammed, Aïsja, mag niet opgevoerd worden volgend jaar tijdens Rotterdam Culturele Hoofdstad 2001. Het 'speelverbod' komt van niet met name genoemde islamitische organisaties in Rotterdam. Die hebben vorige week laten weten dat Djebars stuk een belediging voor de profeet is. En dat een vrouw van de profeet niet op het toneel uitgebeeld mag worden. Nu hoeft het Onafhankelijk Toneel zich natuurlijk niks aan te trekken van de opinie van een aantal minder vrijzinnige geesten in de Rotterdamse islamitische gemeenschap. Toch is de voorstelling dinsdag officiëel afgelast. Er is met ongeregeldheden gedreigd, maar dat is de reden niet van de afgelasting. Dat het stuk niet doorgaat komt doordat de Marokkaanse zangers en actrice, die regisseur Gerrit Timmers had geëngageerd, zich hebben teruggetrokken uit het project. De reden daarvoor is stemmingmakerij in Marokko vanuit Rotterdam, de aanstaande Culturele Hoofdstad van Europa. Een niet nader aangeduide 'Rotterdamse organisatie' heeft vorige week per fax aan een aantal Marokkaanse kranten laten weten dat het Onafhankelijk Toneel de profeet beledigt met het stuk. Daarna was het voor de gelovige Marokkaanse zangers in feite onmogelijk om nog mee te doen. Doe je daaraan mee dan krijg je nooit meer werk.

De Marokkaanse zangers, door Timmers speciaal aangezocht met klassieke Arabische zang de opera een sacraal karakter te geven, schreven hem ondermeer: 'We zijn enthousiast over het stuk, maar de angst regeert,' aldus Timmers. Ze stelden een compromis voor: ze wilden wel komen, op voorwaarde dat Aïsja niet op het toneel zou verschijnen.

Timmers wil haar nu juist wel opvoeren. Want het gaat hem uitgerekend om die vrouw, Aïsja, via wie hij kan tonen dat in de traditie van de islam wel degelijk sterke, zelfbewuste vrouwen een belangrijke rol spelen. Dat is ook de 'bom in onze geschiedenis' waarover schrijfster Djebar het heeft. "Het thema van Aïsja en de vrouwen van Medina, is de bescherming van de vrouw, "verklaarde ze in het CS- interview, "Belangrijk is bijvoorbeeld de beroemde scène uit de Koran waarin de profeet zegt dat degene die een vrouw beschuldigt (van overspel) gestraft zal worden, tenzij hij tenminste vier getuigen kan oproepen. Een andere mooie scène is die waarin Abou Bekr (de nieuw gekozen leider van de islam na de dood van de profeet), de anderen oproept hem te controleren en te corrigeren als hij fouten maakt. Ziet u de huidige Arabische leiders al zoiets zeggen?" vraagt ze zich af.


Imam

Er zijn maar weinig mensen in Nederland die het in het Frans geschreven en in het klassiek Arabisch vertaald stuk van Djebar gelezen hebben. Zeker is dat de imam van de Rotterdamse An Nasr-moskee het gelezen heeft, op verzoek van verontruste leden uit de 'klankbordgroep' van de verschillende Rotterdamse islamitische organisaties die op initiatief van Gerrit Timmers betrokken zijn bij dit project. Timmers schakelde hen ook in bij zijn eerdere, succesvolle, Marokkaans-Nederlandse toneelproducties, omdat hij op die manier contact krijgt met zijn beoogde allochtone publieksgroep. De imam van de Rotterdamse moskee liet weten dat het stuk wat hem betreft onaanvaardbaar was. Overigens is de hele anonieme religieuze weerstand tegen de opera, inclusief faxen naar Marokko, pas op gang gekomen, nadat Timmers zijn Rotterdams islamitische klankgroep had geraadpleegd.

Overigens is Timmers niet over een nacht ijs gegaan. Hij heeft ondermeer de Marokkaanse ambassade geconsulteerd (geen bezwaar) en Ahmed Aboutaleb, de directeur van het Nederlandse instituut voor multiculturele ontwikkeling Forum. Hij is van Marokkaanse afkomst. "Ik heb het gelezen en ik zag geen enkel bezwaar. Het stuk is namelijk helemaal opgebouwd uit religieus officieel goedgekeurde Koran-teksten en goedgekeurde overgeleverde uitspraken van de profeet en Aïsja. De profeet zelf komt niet in beeld, net zo min als in talloze goedgekeurde islamitische films over de profeet. Daar hoor je hem of staat hij achter een tent als hij spreekt. Dat kan dus het probleem niet zijn. Van een verbod om Aïsja ten tonele te voeren, heb ik nog nooit gehoord. Het is echt niet zo dat een imam in Rotterdam dat kan beslissen, of een organisatie in Rotterdam."

Wie beslist dat dan wel? Dat lijkt, mede in het licht van door Den Haag gewenste accenten in het Nederlands kunstbeleid, inmiddels een belangrijke vraag.

Aboutaleb: "Over zulke belangrijke kwesties in de gehele islamitische gemeenschap, de umma, moet een groep van gezaghebbende mannen oordelen. En het is in de umma algemeen aanvaard dat die zich bevinden op de Al Azhar-universiteit in Cairo. Zij zouden formeel een advies over het al dan niet ten tonele voeren van Aïsja kunnen geven. Maar dat kan jaren duren. Dat is bijvoorbeeld bij een belangrijke film over de profeet, De Boodschap, ook gebeurd."

Dat heeft naar verluidt een jaar of twaalf geduurd. In het uiterste geval zou deze Nederlandse voorstelling in het Arabisch (met boventiteling) dus voorgelegd moeten worden aan een college in Cairo, om te horen of het wel of niet kan. Aboutaleb: "Misschien. Maar als er genoeg draagvlak onder meer vrijzinnige islamieten in de gemeenschap, hier in Nederland is, zou het stuk ook gespeeld kunnen worden. Het lijkt mij verstandig de zaak nu even tot rust te laten komen, en later te debatteren over deze kwestie en dit stuk met wat liberalere islamieten hier."

Aboutaleb vindt het jammer: "Het is een slag voor de emanicipatie van de islamitische vrouw in Nederland, dat dit stuk nu niet opgevoerd kan worden," zegt hij. "Zij kunnen er nu geen kennis nemen van de emancipatoire aspecten die ook in de Koran staan."


Karavaan

Hij doelt op het verhaal van Aïsja. Zij trouwde op haar 9de jaar met de profeet. Ze was de dochter van een adviseur en vooraanstaande volgeling van Mohammed, Abu Bakr. Toen ze later meeging met een karavaan met Mohammed, verloor ze haar halsketting. Ze ging zoeken, en bleef achter. De jonge man die aangesteld was om de sporen van de karavaan uit te wissen, vond haar. Hij bracht haar terug in het kamp van haar man. Tegenstanders van Mohammed beschuldigden haar toen van overspel. Mohammed nam haar in bescherming: " Waarom bracht zijn geen vier getuigen (om dit te bewijzen)? Daar zij geen getuigen hebben medegebracht zijn zij in de ogen van Allah leugenaars" (Koran 24.13). De profeet nam het dus op voor zijn jonge vrouw en die vrouwvriendelijke kant van de profeet wordt in Djebars stuk zeer nadrukkelijk, om niet te zeggen triomfantelijk naar voren gebracht.

Overigens heeft Djebar een soortgelijk stuk geschreven, De dochters van Ismael in wind en storm, waarin zowel Aïsja als Fatima, de dochter van de profeet,ten tonele verschijnen. Dat stuk van Djebar is zonder problemen en met groot succes onlangs in het Teatro die Roma opgevoerd - waar de actrices maskertjes dragen. Waarom kan in Rome wel wat in Rotterdam niet mag? Heeft Timmers overwogen Aïsja met een maskertje op te laten spelen? "Aan die discussie ben ik niet eens toegekomen," zegt hij.

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2000/12/01/Vp/cs.html

Zwarte Schaap
13-01-04, 17:27
Geplaatst door et_2000nl
Ik heb geen waarde oordeel uitgesproken in wat ik schreef ZS, je conclusie is gebaseerd op uitspraken die ik niet gedaan heb.


Geplaatst door et_2000nl
Moslims kunnen zich geen satire voorstellen over het leven van de profeet. Ik denk dat daar de schoen wringt.....

Niet teveel tijd aan mijn cynische opmerking besteden. Het is een plaagstootje om je scherper te houden. Vond het gewoon een domme opmerking. Als moslims zich geen satire kunnen voorstellen en jij wel dan zou jij dus geen moslim kunnen/moeten zijn.

et_2000nl
13-01-04, 17:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Niet teveel tijd aan mijn cynische opmerking besteden. Het is een plaagstootje om je scherper te houden. Vond het gewoon een domme opmerking. Als moslims zich geen satire kunnen voorstellen en jij wel dan zou jij dus geen moslim kunnen/moeten zijn.

Dank voor het plagen ZS, als je maar niet serieus word tegen me dan vind ik alles best.... :D

Toch heb ik de essentie van de discussie boven tafel gehaald denk ik, in mijn wederom overtroffen bescheiddenheid. Een door satire, vaak ook zelf satire, gedreven land, en een totale afkeer over satire/kritiek op het leven van de profeet.

Zwarte Schaap
13-01-04, 17:44
Geplaatst door et_2000nl
Dank voor het plagen ZS, als je maar niet serieus word tegen me dan vind ik alles best.... :D

Toch heb ik de essentie van de discussie boven tafel gehaald denk ik, in mijn wederom overtroffen bescheiddenheid. Een door satire, vaak ook zelf satire, gedreven land, en een totale afkeer over satire/kritiek op het leven van de profeet.

Het was geen satire maar een soort opera.

Mij gaat het om de schijnheilige en achterbakse methodes die men gebruikt om moslims op subtiele wijze te vernederen.


"Er zitten bommen verborgen in onze geschiedenis! Het is de rol van toneelschrijvers om die tot ontploffing te brengen, " zei de Frans- Algerijnse schrijfster Assian Djebar vorige maand in een vraaggesprek met het CS over een stuk dat ze schreef voor het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam. Wil je bommen laten ontploffen dan moet je later ook niet gaan huilen als er een bom ontploft.

Julien
13-01-04, 17:50
Wat maken jullie je druk om dat Theo van Gogh-zwijn. Jullie geven hem veel te veel eer door hem maar te bekritiseren. Hij is in ieder geval wel een goede columnist want hij provoceert.

Ik voeelde me ook vaak beledigd door anti-franse columns in de kranten ten tijden van de drugs-oorlog tussen Frankrijk en Nederland en de boycotpropaganda tijdens de Franse kernproeven.. maar denk gewoon dat de meeste columnisten gewoon gefrustreerde mensen zijn.

et_2000nl
13-01-04, 17:56
Het was geen satire maar een soort opera.

Klopt....


Mij gaat het om de schijnheilige en achterbakse methodes die men gebruikt om moslims op subtiele wijze te vernederen.

Zie er zover geen vernederingen in. Kan ik pas over oordelen als ik het stuk gelezen heb. Daar neem ik de moeite niet voor. Dus ze voeren het maar op zou ik zeggen....