PDA

Bekijk Volledige Versie : Politieke crisis in Iran wordt steeds dieper



an3sdej
13-01-04, 23:35
Politieke crisis in Iran wordt steeds dieper

Uitgegeven: 13 januari 2004 20:22
Laatst gewijzigd: 13 januari 2004 20:41

TEHERAN - De politieke crisis in Iran lijkt steeds dieper te worden. President Khatami heeft gedreigd samen met alle hervormingsgezinden af te treden als de voor 20 februari op de agenda staande verkiezingen niet mochten doorgaan, meldden de Iraanse media dinsdag.

"We zullen samen gaan of samen blijven. We moeten standvastig blijven. Als er een dag komt waarop ons gevraagd wordt te vertrekken, dan vertrekken we gezamenlijk", zei Khatami volgens het persbureau IRNA tijdens een bijeenkomst met 27 hervormingsgezinde gouverneurs.

Wachten

Volgens de krant Etemad zou Khatami in een brief aan parlementariërs de conservatieven een week de tijd hebben gegeven om in te binden. "Ik zal een week wachten zodat de situatie zich kan normaliseren. Anders zal ik terugtreden uit mijn positie als er geen verkiezingen kunnen worden gehouden."

De Iraanse conservatieve toetsingscommissie, de Raad van Hoeders, stortte het land in een crisis door in totaal 3605 hervormingsgezinde kandidaten uit te sluiten van deelname aan de parlementsverkiezingen volgende maand. Daarmee staat ruim 44 procent van de kandidaten buitenspel.

Zwarte lijst

De Raad van Hoeders blijft intussen bij zijn standpunt. "De Raad van Hoeders vervult zijn wettelijke en religieuze plicht en zal niet toegeven aan alle druk en ophef", zei Mohammed Jaromi. Hij is de woordvoerder van de commissie van de raad die de controversiële zwarte van lijst opstelde.

"Mensen willen geen corrupte personen, hooligans en ongelovigen als kandidaat", vervolgde Jaromi. Desondanks zal de zaak van ongeveer 1500 van de 3605 buitengesloten parlementskandidaten opnieuw worden bekeken. Op 12 februari wordt de definitieve kandidatenlijst voor de parlementsverkiezingen gepubliceerd.

ZIE OOK:
Iran in politieke crisis

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het algemeen katern: NU.nl/algemeen
NU.nl homepage
(c) ANP

MokroMike
13-01-04, 23:46
Geplaatst door an3sdej


"Mensen willen geen corrupte personen, hooligans en ongelovigen als kandidaat", vervolgde Jaromi.

Meneertje denk even het volk te betuttelen.
Lijk me toch niet meer dan redelijk om dat lekker aan het volk zelf over te laten.

Puk
14-01-04, 00:43
Geplaatst door MokroMike
Meneertje denk even het volk te betuttelen.
Lijk me toch niet meer dan redelijk om dat lekker aan het volk zelf over te laten.

Democratie op islamitische basis. :duim:

Of nee... de Islam is inherent democratisch. Vanwege het overleg wat door de islam zo wordt gekoesterd. O.i.d.

an3sdej
14-01-04, 10:17
Pas als ergens de democratie toegepast wordt en effectief blijkt, zal ik gaan geloven dat islam en democratie samen kan gaan. Volgens mij gaat dat dus niet. Tenzij de staat seculier wordt.