PDA

Bekijk Volledige Versie : Sommige autochtonen doorzien hetze tegen AEL



MokroMike
14-01-04, 01:19
Jongeren organiseren tegen racisme - rechts in paniek

Abou Jahjah heeft gelijk

De acties na de moord op de jonge leraar Mohammed Ashrak in Antwerpen eind november maakten de AEL en haar woordvoerder Abou Jahjah in één klap beroemd. Rechtse politici en een groot deel van de media schoten in een kramp, zeker toen de AEL aankondigde ook in Nederland een organisatie te willen starten. Het CDA pleitte zelfs voor een verbod.

De scheve berichtgeving begon meteen na de moord eind november. Jongeren die in Antwerpen de straat opgingen om hun woede te uiten kregen de schuld van het veroorzaken van 'polarisatie'. De daad die aan de woede ten grondslag lag kwam nauwelijks aan bod: een moord die gepleegd werd door een man die het slachtoffer uitgeschold voor 'vuile Makak', in een stad waar fascisten bij de laatste verkiezingen eenderde van de stemmen kregen.

De AEL organiseert jongeren van Arabische afkomst om te vechten voor gelijke rechten, voor respect voor hun cultuur en tegen racistisch geweld. Daarnaast organiseerde ze voor solidariteit met de Palestijnen en tegen de oorlog in Irak.

De staat reageerde met harde repressie. Abou Jahjah werd opgepakt op basis van een verzonnen aanklacht.

Rechtse partijen en een groot deel van de pers in Nederland roepen op tot dezelfde benadering. In hun strijd tegen deze criminalisering verdient de AEL alle steun.


* * *

De leugens over de AEL

'De AEL is moslimfundamentalistisch'

Sinds 11 september 2001 is iedereen met een islamitische achtergrond voor de media een fundamentalist. Berichten over de AEL in de Nederlandse pers werden structureel geplaatst naast berichten over vermeende werving van jongeren voor Al Qaida. Maar de ideeën van de AEL hebben niets met fundamentalisme te maken. Abou Jahjah legde in een interview met het NRC uit: "Ik vind: de islam is een individuele aangelegenheid. Daarom zijn we ook tegen verkerkelijking van de islam. We moeten geen hiërarchie creëren. Wat kan mij het schelen wat die ene imam vindt!"

'Abou Jahjah verdedigt Bin Laden'

Dit wordt beweert op basis van een artikel dat Jahjah schreef over 11 september. In dat artikel stelde hij de vraag: hoe komt het dat zoveel van ons glimlachten bij het zien van de beelden van het WTC. Zijn antwoord is alles behalve een verdediging van de aanslagen:

"Door ons keer op keer opnieuw te vermoorden hebben ze ons geleerd dat een mensenleven zo goedkoop is, dat duizenden en duizenden van ons die door hun 'intelligente' bommen uiteenwerden gereten niets anders zijn dan 'collateral damage', betreurenswaardig maar te accepteren. En op een dag zagen we dat zij afgeslacht werden en we betrapten onszelf erop dat we op dezelfde manier dachten en praatten, we betrapten onszelf op het gevoel dat al deze onschuldige burgers in de vliegtuigen en het WTC slechts 'collateral damage' waren. (...) Maar er is iets in onze Arabisch-islamitische cultuur dat niet zo laag kan zinken, dat het verwerpt om zo barbaars te worden als onze vijand."

'De AEL vecht tegen de emancipatie van vrouwen en homoseksuelen'

Helaas verdedigen leidende leden van de AEL in het openbaar conservatieve ideeën over seksuele moraal. Maar de verontwaardiging van rechts op dit punt is nogal selectief. Het CDA verdedigt openlijk precies dezelfde moraal en om die te onderstrepen vulden de rechtse partijen hun kabinet met heteroseksuele mannen. Daarentegen spelen vrouwen een belangrijke rol op alle niveaus in de AEL, en vergelijkt Jahjah de strijd voor de emancipatie van allochtonen regelmatig met de strijd voor vrouwen- en homorechten. Vrouwen patrouilleren in Antwerpen om de politie te controleren. Dat is een concretere stap in het breken van traditionele rolpatronen dan het CDA ooit heeft gezet.

'Abou Jahjah verdedigt Arabische regimes'

HP-De Tijd ging zelfs zover Filip Dewinter twee pagina's te geven om zijn stelling dat Abou Jahjah een buitenlandse agent is te verdedigen. Maar de AEL vecht voor een programma van democratische rechten, hier en in het Midden-Oosten. Op de vraag van Barend en Van Dorp wat er moet gebeuren met Saddam Hoessein, antwoordde Jahjah: "Alle regimes moeten vallen." In landen als Egypte en Saoedi-Arabië worden activisten met de standpunten die de AEL uitdraagt gemarteld en vermoord. Natuurlijk zijn deze twee landen trouwe bondgenoten van het westen in de oorlog tegen Irak...

'Er is geen reden voor de AEL in Nederland'

Net als in België worden allochtonen in Nederland structureel achtergesteld bij het zoeken van een baan, huisvesting, onderwijs en andere voorzieningen. 14 procent van de Nederlandse bevolking als geheel leeft op of onder de armoedegrens, maar voor niet-westerse allochtonen is dit veertig procent.

Net als in België bedoelen de meeste politici als ze over 'integratie' praten assimilatie. De islam wordt afgeschilderd als een 'achterlijke cultuur' en van allochtonen wordt geëist dat ze zich aanpassen aan de cultuur van Balkenende en Nawijn. Net zoals het Vlaams Blok in Antwerpen voert Leefbaar Rotterdam actie tegen de bouw van moskeeën.

En net als in België worden mensen met een Arabische achtergrond blootgesteld aan geweld van racisten. Na 11 september werden op verschillende plaatsen in Nederland brandbommen naar binnen gegooid bij moskeeën en islamitische scholen. Ondertussen voert de politie in veel Nederlandse plaatsen al lang een soort 'zero tolerance'-beleid uit dat zich vooral richt tegen allochtone jongeren.

Het wordt tijd dat hiertegen georganiseerd weerstand wordt geboden. De AEL is daarbij een welkome bondgenoot.


* * *

Wat de AEL zegt

Racisme

"Als je als allochtoon solliciteert, krijg je negen keer nee en dan misschien één keer ja. Het maakt geen verschil of je een paspoort hebt of dat er een antidiscriminatiewet is in België. Eenderde van de politie in Antwerpen sympathiseert met het Vlaams Blok. 's Avonds kramen die agenten racistische taal uit, de volgende ochtend trekken ze hun uniform aan en worden ze geacht om ons burgers te beschermen. Natuurlijk hebben we geen vertrouwen in de politie."

Integratie

"In plaats van integratie te beschouwen als een proces waarin de hele bevolking betrokken is, zowel immigranten als autochtonen, dat moet leiden tot een multiculturele organisatie van de maatschappij en het afschaffen van discriminatie, werd integratie (...) een proces dat moest leiden tot het afschaffen van alle verschillen tussen de meerderheid en de allochtone minderheid door middel van totale assimilatie van de minderheid. In andere woorden, diversiteit werd gezien als het probleem en niet het onvermogen van de Belgische maatschappij ermee om te gaan. In plaats van een meer diverse sociale structuur te creëren, moest men verschillen uitschakelen en teruggaan naar een monoculturele situatie. Deze logica is de andere kant van de racistische medaille, het is oproepen voor het verdwijnen van de 'ander' door eliminatie van alles wat hem tot een 'ander' maakt, zijn cultuur, zijn taal en zelfs zijn godsdienst."

Oorlog

"Deze oorlog is zeker geen incident, geïsoleerd van de wereldwijde politiek van het Amerikaanse establishment in zijn strijd voor hegemonie. De oorlog wordt al meer dan tien jaar lang op dagelijkse basis gevoerd met economische, maatschappelijke en ecologische massavernietigingswapens. Deze oorlog heet globalisering. De militaire escalatie is niets meer dan de kristallisatie van deze aanval in een laatste blitz die zou moeten leiden tot de complete overwinning van de VS en hun lakkeien."

Globalisering

"Wij zijn een radicale beweging vanuit de bevolking die Arabieren en moslims verenigt in de strijd tegen racisme en uitsluiting en voor solidariteit met de onderdrukten overal ter wereld en in het bijzonder onze Arabische en moslimwereld.

We vertegenwoordigen een belangrijk deel van de meest onderdrukte groep in de Europese maatschappij. We zijn beroofd van de meeste van onze mensenrechten, onze burgerrechten en ons recht op behoud van ons bestaan. De AEL is per definitie een anti-globalistische beweging. We zijn de slachtoffers van de globalisering en zijn vastbesloten een nieuwe globalisering teweeg te brengen, een globalisering van rechtvaardigheid en welvaart en niet van uitbuiting en onderdrukking."

et_2000nl
14-01-04, 01:27
Voor die hetze is de AEL zelf verantwoordelijk. Goede doelen die ze nastreven, verwerpelijke vorm en praktijken. Ik kan me de indruk niet ontrekken dat hun leider een stelletje amateuristische klojo's om zich heen heeft verzameld in de verschillende besturen. Oops, trap nu op tere zieltjes, en die trappen terug....
Of je hem zelf wel helemaal serieus moet nemen is ook de vraag na zijn standpunt over LOTR III.... :moe:

Jammer, had er meer van verwacht....

Julien
14-01-04, 01:31
De AEL is toch niet serieus te noemen?

zelfs onder de arabische moslims hebben ze maar een kleine aanhang.

De enigen die de AEL serieus nemen, zijn de AEL zelf.

Dat is maar goed zo, want de AEL is (samen met SGP/ Nieuwrechts) een ramp voor deze rechtsstaat.

Mocroboy
14-01-04, 09:19
De AEL is een schoolvoorbeeld hoe je vooral juist NIET te werk moet gaan als maatschappelijke beweging. Ze worden door jonge moslims al niet eens meer serieus genomen, laat staan door de autochtonen. Maar ondertussen richten ze wel een hoop schade aan.

freya
14-01-04, 09:32
Sommige autochtonen doorzien hetze tegen AEL

Het wordt de meeste mensen dan ook wel heel moeilijk gemaakt om daar doorheen te kijken.

In dit artikel staan denk ik bijna alleen uitspraken van DAJJ, zodra er een persbericht de deur uitgaat van een van z'n volgelingen dan heeft dat vaak een heel andere toon.

Als je wilt dat mensen je begrijpen dan moet je duidelijk communiceren en weten welke boodschap je wil overbrengen en dus niet telkens maar weer wat roepen, met als K*Tsmoesje dat dat is om je achterban te mobiliseren.

En dat laatste lukt in Nederland ook al niet zo goed heb ik de indruk. :cheefbek:

Je kunt daar trainingen voor volgen, maar eens met elkaar een goede strategie bedenken en je daar ook allemaal aan houden zou ook wel helpen denk ik. :auw2:

Voorlopig ben ik op dit forum en elders een eenling :moe:

et_2000nl
14-01-04, 09:47
Geplaatst door freya
Het wordt de meeste mensen dan ook wel heel moeilijk gemaakt om daar doorheen te kijken.

In dit artikel staan denk ik bijna alleen uitspraken van DAJJ, zodra er een persbericht de deur uitgaat van een van z'n volgelingen dan heeft dat vaak een heel andere toon.

Als je wilt dat mensen je begrijpen dan moet je duidelijk communiceren en weten welke boodschap je wil overbrengen en dus niet telkens maar weer wat roepen, met als K*Tsmoesje dat dat is om je achterban te mobiliseren.

En dat laatste lukt in Nederland ook al niet zo goed heb ik de indruk. :cheefbek:

Je kunt daar trainingen voor volgen, maar eens met elkaar een goede strategie bedenken en je daar ook allemaal aan houden zou ook wel helpen denk ik. :auw2:

Voorlopig ben ik op dit forum en elders een eenling :moe:

Een sterk leider heeft ook zijn achterban onder controle. Kan niets anders achter zitten dan dat hij of geen sterk leider is of dat het een bewuste keuze is. Beide werken contra-productief.

Het moge duidelijk zijn, de misschien goedbedoelde mobilisatie actie heeft gefaald. Een nieuwe strategie zou wenselijk zijn. Dat wil niet zeggen dat het een clubje filosoferende intellectuelen moet worden. Daar zijn er al genoeg van, met ook resultaat nul, en in de meeste gevallen is dat maar goed ook. Maar de huidige AEL Nederland geeft mij ook niet de indruk een groepje assertieve pragmatici te zijn....

freya
14-01-04, 10:10
Geplaatst door et_2000nl
Een sterk leider heeft ook zijn achterban onder controle. Kan niets anders achter zitten dan dat hij of geen sterk leider is of dat het een bewuste keuze is. Beide werken contra-productief.


Ik geloof niet dat het een bewuste keuze is om autochtonen tegen je in het harnas te jagen. Ze zien het denk ik als een onbelangrijk zij-effect. En daar hebben ze een misrekening gemaakt.
Dat is net zo contra-productief.



Het moge duidelijk zijn, de misschien goedbedoelde mobilisatie actie heeft gefaald. Een nieuwe strategie zou wenselijk zijn. Dat wil niet zeggen dat het een clubje filosoferende intellectuelen moet worden. Daar zijn er al genoeg van, met ook resultaat nul, en in de meeste gevallen is dat maar goed ook. Maar de huidige AEL Nederland geeft mij ook niet de indruk een groepje assertieve pragmatici te zijn....

Assertief zijn ze wel, maar pragmatisch...........

Wat is eigenlijk een goed woord voor het tegenovergestelde van pragmatisch?

Dat zou dan heel toepasselijk zijn :moe:

an3sdej
14-01-04, 10:38
Zolang mensen als Marmouch in het bestuur zitten, die alleen maar holle retoriek kunnen produceren, ben ik niet bang voor die AEL. Het lukt ze nooit om velen op de been te brengen. En zodra dat wel een keer lukt, breekt er weer een interne machtstrijd uit.

Tevens blijft de beoogde achterban veel te verdeeld. En als de publieke opinie van de autochtonen ook negatief blijft, zullen de mensen die niet willen ageren, maar participeren er niet over denken een zo onpopulaire beweging te steunen.

Blade20
14-01-04, 10:54
Ziet topictitel...:

Gelukkig doorzien de meeste Moslims de AEL.

et_2000nl
14-01-04, 11:05
Geplaatst door freya
Ik geloof niet dat het een bewuste keuze is om autochtonen tegen je in het harnas te jagen. Ze zien het denk ik als een onbelangrijk zij-effect. En daar hebben ze een misrekening gemaakt.
Dat is net zo contra-productief.




Assertief zijn ze wel, maar pragmatisch...........

Wat is eigenlijk een goed woord voor het tegenovergestelde van pragmatisch?

Dat zou dan heel toepasselijk zijn :moe:

Pragmatisch heeft meerdere tegenstellingen.... In dit geval zou tendentieus en populistisch niet misstaan. Mijn geprefereerde tegenstelling blijft "millitant".....

Enne assertief vind ik ze ook niet, vaak word assertiviteit verward met agressiviteit....

Dusse, aggressieve millitante beweging....

Lugh
14-01-04, 12:07
Ach, zolang Abou Jahjah zijn energie gebruikt om in de Arabische landen ontwikkelingshulp te gaan afschooien voor de in Europa levende arabische moslims zal het allemaal wel aflopen denk ik:

Nu komende maand is er een grote conferentie gepland in Qatar met zo goed als alle top islamgeleerden vanuit alle hoeken onder leiding van sjeich doctor youssef al qardawi en hier en daar zijn er ook belangengroepen uitgenodigd, waaronder jawel de AEL die daar een open forum krijgen en de kans krijgen om hun visie totaal uit de doeken te doen.
Na de conferentie zal er een charter worden opgesteld met concrete daden die moeten leiden tot betere hulp aan de Europese moslims .

an3sdej
14-01-04, 12:45
Na de conferentie zal er een charter worden opgesteld met concrete daden die moeten leiden tot betere hulp aan de Europese moslims .

Deze geldstromen zullen weer gedetecteerd en ongepast gevonden worden in nederland.

freya
14-01-04, 13:29
Geplaatst door Lugh
Ach, zolang Abou Jahjah zijn energie gebruikt om in de Arabische landen ontwikkelingshulp te gaan afschooien voor de in Europa levende arabische moslims zal het allemaal wel aflopen denk ik:

Nu komende maand is er een grote conferentie gepland in Qatar met zo goed als alle top islamgeleerden vanuit alle hoeken onder leiding van sjeich doctor youssef al qardawi en hier en daar zijn er ook belangengroepen uitgenodigd, waaronder jawel de AEL die daar een open forum krijgen en de kans krijgen om hun visie totaal uit de doeken te doen.
Na de conferentie zal er een charter worden opgesteld met concrete daden die moeten leiden tot betere hulp aan de Europese moslims .

Dit slaat weer helemaal nergens op en dat weet je heel goed Nefje!

Het volgende is in het Engels, sorry ik weet dat je daar moeite mee hebt :hihi:


The U.S.-Islamic World Forum is designed to bring together key leaders in the worlds of politics, business, media, academia, and civil society from across the Islamic world (including Muslim communities in Africa, Asia, Europe, and the Middle East) and the United States. Such an institutionalized dialogue between leaders and opinion-shapers is an urgent necessity, in order to help prevent a fault line from forming between the West and the Islamic world.

The Forum is designed to serve as both a convening body and catalyst for positive action. Therefore, its focus will not be on dialogue just for dialogue's sake, but on developing actionable programs for government, civil society, and the private sector. The Forum's annual conference in Doha is targeted to become the foremost meeting for positive cross-cultural engagement among leaders from the U.S. and the Islamic world. But the meetings will also provide the foundation for a range of complementary activities designed to enhance the effectiveness of the dialogue. These include a follow-up regional conference series, which would run parallel conferences within other Muslim regions, the assembling of task forces of policymakers and experts, and associated outreach, research, and publications. Collaborative media, education, and youth-centered programs, such as the impressive Connect Program by Solis, will also be linked to the Forum, to help expand its impact.

http://www.us-islamicworldforum.org/index.html



Enne niks geplanned dom Nefje, het is alweer afgelopen :haha:

freya
14-01-04, 13:36
Geplaatst door an3sdej
Marmouch

Ja Andies, dat weten we nu wel, je mag die jongen niet.

freya
14-01-04, 13:38
Geplaatst door et_2000nl


Dusse, aggressieve millitante beweging....

:moeilijk:

Lugh
14-01-04, 13:45
Freya, sta je dan niet op de mailinglijst van de AEL informatiemails?

et_2000nl
14-01-04, 13:46
Geplaatst door freya
:moeilijk:

:D

Inkoppertje....

mark61
14-01-04, 13:54
Beetje laat, maar goed. Welke autochtonen doorzien hetze? Kwam ik in het artikel niet tegen. Ik zal als aangesprokene even mijn eigen ontwikkeling geven: nog voordat ik wist waar de AEL voor stond (weet ik nu trouwens nog niet) kregen ze van mij al krediet door de waanzinnige en hysterische reactie van alle media in B en NL. Zo'n beetje als de Polen onder het communisme die dachten dat de VS een heilsstaat was, louter doordat de staatsmedia zo negatief erover berichtten.

Dames, heren, het tegengestelde van pragmatisch is principiëel. Ofwel fundamentalistisch. Pragmatisch betekent dat je je handelen aanpast aan de omstandigheden. Principiëel betekent dat je je handelen niet aanpast aan de omstandigheden. Ik denk dat DAJJ ook wel naar het effect van zijn uitspraken op de goegemeente kijkt, dus niet alleen naar de achterban. Hij houdt er gewoon van te provoceren. Dat de andere kant meteen op de kast zit vindt ie gewoon leuk. Maar het is dus niet produktief.

En ik denk dat zijn standpunten niet goed doordacht, want innerlijk strijdig zijn. Voor de rest zie je alle verschijnselen waar nieuwe, onervaren, radicale bewegingen (tis net een spiegel van de LPF) mee te kampen hebben. Voordat je de boer op gaat moet je je interne organisatie op poten hebben. Heeft de AEL een dagelijks bestuur, een algemeen bestuur, een ledenvergadering, een budget etc.? Ik was nog wel van plan lid te worden, maar dat mag blijkbaar ook al niet meer. Is dat racistisch?

freya
14-01-04, 13:56
Geplaatst door Lugh
Freya, sta je dan niet op de mailinglijst van de AEL informatiemails?

Nefje, dit spelletje hebben we al zo vaak gespeeld. :moe:

Bedenk eens iets anders met die kleine hersentjes van je :fplet:

freya
14-01-04, 13:57
Geplaatst door et_2000nl
:D

Inkoppertje....

:fpuh:

mark61
14-01-04, 14:04
Geplaatst door freya
Voorlopig ben ik op dit forum en elders een eenling :moe:

Vertel? Eenling in wat?